❇️❇️آيا ما مجاز و قادر به #تدبر و #فهم قرآن هستيم؟ يا براي فهم قرآن، فقط بايد به #روايات پيامبر و معصومين مراجعه كرد؟
"برخي گفتهاند در تفهيم مرادات قرآن به بيان تنها پيغمبر اكرم (ص) يا به بيان آن¬حضرت و بيان اهل بيت گرامیش بايد رجوع كرد.ولي اين سخن قابل قبول نيست.
زيرا حجيت بيان پيغمبر اكرم (ص) و امامان اهل بيت (ع) را تازه از قرآن بايد استخراج كرد و بنابراين چگونه متصور است كه حجيت دلالت قرآن به بيان ايشان متوقف باشد بلكه در اثبات اصل رسالت و امامت بايد به دامن قرآن كه سند نبوت است چنگ زد.
و البته آنچه گفته شد منافات ندارد با اينكه پيغمبر اكرم (ص) و ائمه اهل بيت (ع) عهده¬دار بيان جزئيات قوانين و تفاصيل احكام شريعت-كه از ظواهر قرآن مجيد بدست نمي¬آيد- بودهاند.
🔰همچنين از طرق عامه در حديث پيغمبر اكرم (ص) و از طرق خاصه در اخبار متواتره از پيغمبر اكرم (ص) و ائمه اهل بيت (ع) عرض اخبار به كتاب¬اللّه وظيفه قرار داده شده، به موجب اين اخبار، حديث بايد به كتاب خدا عرض شود اگر موافق كتاب باشد به آن اخذ و عمل شود و اگر مخالف باشد طرح گردد.
بديهي است مضمون اين اخبار وقتي درست خواهد بود كه آيۀقرآني به مدلول خود دلالت داشته باشد و محصل مدلول آن- كه تفسير آيه است- داراي اعتبار باشد و اگر بنا شود كه محصل مدلول آيه- تفسير- را خبر تشخيص دهد عرض خبر به كتاب معني محصلي نخواهد داشت.
🔰🔰نقد روش تفسيرى #محدثين
اما آن عده كه به اصطلاح محدث، يعنى حديث¬شناس بودند، در فهم معانى آيات اكتفاء كردند به آنچه كه از صحابه و تابعين روايت شده، حالا صحابه در تفسير آيه چه گفته¬اند؟ و تابعين چه معنائى براى فلان آيه كرده¬اند؟ هر چه مي¬خواهد باشد، همين كه دليل نامش روايت است، كافى است، اما مضمون روايت چيست؟ و فلان صحابه در آن روايت چه گفته؟ مطرح نيست، هر جا هم كه در تفسير آيه روايتى نرسيده بود توقف ميكردند،.
اين عده در اين روشى كه پيش گرفته اند خطا رفته اند، براى اينكه با اين روش كه پيش گرفته اند، عقل و انديشه را از كار انداخته اند، و در حقيقت گفته اند: ما حق نداريم در فهم آيات قرآنى عقل و شعور خود را بكار بريم، تنها بايد ببينيم روايت از ابن عباس و يا فلان صحابه ديگر چه معنائى نقل كرده وحال آنكه اولاً قرآن كريم نه تنها عقل را از اعتبار نينداخته، بلكه معقول هم نيست كه آنرا از اعتبار بيندازد."
علامه طباطبايي
بخشهايي از فصل دوم #كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران "
⭕️جهت اطلاعات بيشتر در خصوص كتاب به كانال زير مراجعه نماييد.
https://t.me/fahmequran
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣4⃣ تدبر در سوره #صافات
✅ تامل در ماجراي تمهيد #ذبح_اسماعيل ع توسط ابراهيم
در اين داستان ، نكات و پرسشهاي زير توسط مفسران و علماي اسلامي مطرح شذه است:
۱- آيا خداوند ابراهيم را به انجام همان مقدمات ذبح امر كرده بود؟ يعني به اسماعيل بگويد و او را مذبح بياورد و اماده ذبح شود؟
در اين صورت كار ابراهيم ع ارزش چنداني ندارد زيرا افراد ديگري هم وقتي بدانند قتل و ذبحي در كار نيست و فقط انجام مقدمات مطرح است، مبادرت به انجام كار و امتثال امر ميكنند.
۲- آيا خداوند به قتل اسماعيل فرمان داده بود؟ ايا اين كار قبيح و غير اخلاقي نيست؟
برخي علما از جمله آيت الله جوادي آملي اينگونه پاسخ داده اند كه چون خداوند مالك مطلق و حتي مالك جان و بدن انسانها ست،صدور چنين دستوري از سوي مالك ايرادي ندارد.
اما در پاسخ به اين نكته بايد گفت اصلا بناي فكري شيعه عدليه،اين است كه خداوند به همان مفهومي كه عقلا ميفهمند به عدل امر ميكند. با پذيرش امر خداوند به كار قبيح و عير اخلاقي،بناي تفكر شيعه در پذيرش حسن و قبح عقلي دچار مشكل ميشود.
۳- آيا واقعا خداوند،امري در اين زمينه داشته است يا حضرت ابراهيم بدرستي مفاد و مراد از وحي و رويا را در نيافته است؟ در صورت پذيرش اين فرض، عصمت و مصونيت ابراهيم و انبيا در دريافت وحي چه ميشود؟
۴- مرحوم امام خميني با تاسي به استادشان ايت الله شاه ابادي،موارد فوق را اينگونه پاسخ داده اند كه اصلا به ابراهيم وحيي در اين زمينه نشده است بلكه او در رويا مي بيند كه مقام وي در حب به خدا و ترك ماسوي الله بجايي رسيده است كه مي تواند از فرزند خود دل بكند و او را ذبح نمايد. لذا در تحقق اين موضوع بر مي ايد كه نهايتا خداوند بعد از مشاهده اين صحنه دل كندن، او را از ادامه كار بازميدارد.
نقل از سخنراني استاد سروش محلاتی در روز عيد قربان ۱۳۹۹
https://bit.ly/2CeDdxI
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✴️ #پرسشوپاسخقرآني
❓آیا #روح همان #نفس است ؟ تفاوت نفس و روح از منظر قرآن چیست؟
🛑قسمت سوم :
🔶 #نفس در قرآن
👈النفس با الف و لام جنس همه نفوس را در بر ميگيرد.
در قرآن از سه نفس صريحاً نام برده شده است
1⃣ نفس اماره (يوسف53)
2⃣نفس لوامه (سوره قيامت)
3⃣نفس مطمئنه (در سوره فجر)،
👌، نفس تقريباً روح است (روح متحد با بدن) كه مى توان گفت شامل عقل + عواطف+فطرت+اراده+تمايلات غريزى +هواها +..... مى باشد
🔷انسان با اعمال ارادي و افكار و اخلاقيات و تمايلات به تدريج به يكي از جهات خوبي يا بدي كشيده ميشود. تفكر و عواطف انسان مربوط به روح انسان است نه جسم او، اگر گرايش انسان به جنبههاي منفي باشد و تفكر او در مسير غلط نفس منفي در انسان شكل ميگيرد كه به آن نفس اماره بالسوء گفته ميشود يعني نفسي كه بسيار امر كننده به بدي است
👈و اگر نفس در مسير كمال به پيش رود به تدريج #نفس_مطمئنه (اطمينان و آرامشدهنده) شكل مى گيرد يعنى اگر افكار نيك ، انگيزه هاى الهى ، اعمال شايسته و عواطف انسانى عالى را تقويت نمايد نفس مطمينه حاصل مى شود
🔶اگر حالتي ابتدائی و متوسط در انسان عادى باشد مثل آغاز نوجوانى #نفس_لوامه يعني نفس ملامتكننده مينامند كه اصطلاحاً وجدان هم ميگويند نفس لوامه انسان را در برابر گناه و عمل زشت ملامت و سرزنش ميكند و در برابر نیکی ها تشویق می کند كه اين نفس يا وجدان ، خود عامل تربيتي مهمي بهشمار ميرود
🔶انسان داراى ٣نفس نيست نفس يك حقيقت است كه در اثر افكار و گرايشات و اعمال به تدريج در جهت مثبت نفس مطمينه يا منفى نفس اماره يا حالت بينابين نفس لوامه شكل مى گيرد،
🔶 #نفس_لوامه همان وجدان است و همان كه قرآن مى فرمايد فالهمها فجورها و تقوايها.
كه غالبا از كار و نيت و رفتار زشت ما را ملامت مى كند و لوامه از لوم به معناى ملامت كردن مى آيد ولى در برابر رفتارها و افكار و احساسات پاك انسان را تشويف مى نمايد
#روح چیزی است که باعث حرکت میشه.وروح خودش مراتبی داره
اون روح ویژه ایکه انسان داره و شرافتی داره.،وبه همین خاطر هم به خدا نسبت داده میشه
🔶اگر به بدن تعلق بگیره بهش میگن نفس
پس نفس در واقع روحی است که متعلق به بدن شده
جدای از بدن باشه روح،ومجرده
البته نفس هم مجرده،وقتی به بدن تعلق گرفت مادی میشه
وقتی این دو تا با هم شدند به اون میگن #نفس
👈پس خلاصه اش این شد که،نفس روحی است که به بدن تعلق گرفته است.
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst1576_tfwt-nfs-w-rwH-z-mnZr-qrn.aspx
@quranpuyan
💐💐 همزمان با #سالگرد رونمايي كتاب"مباني و روش ساده فهم قرآن"در كتابخانه ملي، و میلاد امام موسی کاظم ع ،👈فروش ويژه،از 20 تا 27مرداد
علاقمندان به #تدبر در قرآن میتوانند محصولات مورد علاقه خود را از لینکهای زیر سفارش داده توسط پست دریافت نمایند.
1-خريد چاپ سوم كتاب مباني و روش مطالعه و #فهم ساده قران به مبلغ 15000 تومان
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101
2-خريد كتاب مباني و روش فهم ساده قران برای موسسات قرانی و جلسات (تعداد بیش از 10 جلد) با 20درصد #تخفیف به مبلغ 12000 تومان
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/82062
3- #بسته_ويژه آموزشي "كتاب روش فهم ساده قران به همراه لوح فشرده كلاس حضوري" با #تخفیف 15 درصدی به مبلغ 30000 تومان
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/74803
4-فایل دیجیتال چاپ سوم مبانی و روش فهم ساده قرآن
https://idpay.ir/quranpuyan3/file/14964
💐💐 جهت دريافت اطلاعات بيشتر در مورد کتاب به کانال زیر مراجعه نمایید
@fahmequran
#دعاهای_روزانه
اللَّهُمَّ افْتَحْ مَسَامِعَ قَلْبِي لِذِكْرِكَ
خداوندا!
گوش های قلبم را برای یادت باز کن
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
✅ نکته ای در جزء هفتم : فقط کسانی #درخواست شما را #اجابت می کنند که...
در جزء ۷ قرآن در آیه ۳۶ سوره انعام ,یک عبارت جالبی ذکر شده است.
در آیات قبل از این خدا به پیامبرش که از تکذیب و آزار کافران ناراحت شده است، دلداری می دهد و می گوید که
پیامبران قبل هم تکذیب شدند و آزار دیدند. سپس بیان می کند که از چه کسانی انتظار اجابت دعوت و لبیک گفتن داشته باش
إِنَّمَا يَسْتَجِيبُ الَّذِينَ يَسْمَعُونَ
تنها كسانى [دعوت تو را] اجابت مى كنند كه گوش شنوا دارند
به نظرم این عبارت برای ما هم درس اموز در روابط اجتماعی و بیان درخواست هایمان می باشد.
از کسانی که گوشی برای شنیدن ندارند یا به صحبتهای شما دل نمی دهند و یا تمایلی برای شنیدن ندارند انتظار اجابت و پاسخ مثبت نداشته باشید.
https://goo.gl/vFu2p9
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛