eitaa logo
قران پویان
458 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
صبح است همه چیز رنگ و بوی تازگی وطراوت میدهد آرزو میکنم وجودتان پرشود ازعطر و رنگ خدا وصبح را سرشار از انرژی و سلامتی آغاز کنید وامروزتان آکنده از هر چه زیباییست شود "سلام صبحتون بخیر" @quranpuyan
حماسه ✍ نویسنده دکتر حمید فغفور مغربی هیچ حماسه ای در تاریخ بشر به اندازه حماسه کانون توجه عاطفی و درونی قرار نگرفته و نیز جنبه آموزشی و تغییر در نگرش و اندیشه نداشته است . به راستی چرا که این حماسه یک حماسه جاودانه و یک الگوی زنده است . بررسی مؤلفه های این نهضت می تواند راز جاودانگی آن را تبیین نماید . 🔹بخش آخر 9⃣1⃣ و دوستی بعضی نهضت حسینی را که نهضتی سرخ بوده است به خشونت طلبی و تندی متهم می کنند درست است که این نهضت حماسه ای بزرگ است که هدف آن مصونیت بخشیدن به عقاید و حمایت از دستاوردهای پیامبر رحمت بوده است و حماسه ها همواره مهمترین کارکرد آنها جهت تغییر تاریخ و سرنوشت ملتها بوده است ، و برای شکل گیری حماسه ها معمولا ً انسان های برجسته فدا می شوند ، اما در اینجا برترین انسانها نه مافوق انسانها ، بلکه انسانهای مافوق که خاندان پیامبر و یاران بزرگوار آنها باشند این حماسه را می آفرینند ، اما نگاهی به فرآیند این نهضت نشان می دهد که مبنای حرکت آنها بر پایه صلح و دوستی و محبت بود ؛ آنچنان که از دیدگاه قرآن و قاعده صلح و محبت است و جنگ و خشونت استثنا می باشد ، یعنی جایی که هیچ راه دیگری وجود ندارد و برای تحکیم همان صلح و محبت راهی جز مبارزه و فداکاری وجود ندارد 👌خاتمه آری حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است ، زیرا بشریت و فلسفه زندگی را می آموزد و آن را معنی می کند ، کشتی نجات است و کشتی معمولی نیست دنبال غرق شدگان است تا آن ها را نجات دهد ، « إن الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه » به همین دلیل این کشتی زودتر از همه کشتی ها به هدف می رساند زیرا عامل نجات از عشق و فداکاری و هدفداری برخاسته و به فرمورده امام حسین ( ع) « کلنا سفن النجاه و لکن سفینه الحسین اسرع » همه ما کشتی نجاتیم ولی کشتی حسین از همه سریع تر است . کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✅به نام خدا 🌷🌷در تاريخ دوم مهرماه سال جاري 👈تعداد بازديد پرييينده ترين موضوع سايت قران پويان كه به بيان نظرات مختلف در تفسير ايه 59 سوره احزاب و پوشش و حجاب‌زنان مسلمان اختصاص دارد از مرز 50000 عبور كرد.👏👏 اين عدد تقريبا معادل چاپ هفدهم كتابهايي است كه هربار در تيراژ 3000 چاپ شوند. بررسي امار دوره اخير نشانگر آن است كه بطور متوسط روزانه 50 بازديد از اين صفحه انجام شده است. ⬅️در اين صفحه نظرات مفسران و قرآن پژوهان مختلف پيرامون ايات در سوره احزاب و نور ارايه شده است كه از جمله انها ميتوان به موارد زير اشاره كرد: تفسير الميزان،تفسير نور،تفسير نمونه،استفسار از آيت الله مكارم شيرازي، مقالاتي از شهيد مطهري،حجت الاسلام محسن كديور،حجت الاسلام قابل،مرحوم محمدباقر بهبودي،سيدكاظم فرهنگ،دكتر احمد پاكتچي(حجاب در اديان قبل)و خلاصه اي از نشست بررسي كتاب حجاب در عصر نزول با حضور اميرحسن تركاشوند 👈جهت مطالعه مشروح مطالب به لينك زير مراجعه نماييد http://quranpuyan.com/yaf_postsm8590_tdd-bzdyd--psthy--mwDw-Hjb-dr-qrn-z-chhl-hzr-bwr-krd.aspx#post8590
♻️♻️♻️ ❗️به شما جوانان عزیز توصیه میکنم اُنستان را با زیاد کنید. 🔰 آن کسانى که با ارتباط پیدا کردند، قدر این ارتباط را بدانند. 🔰 کسانى که را حفظ کردند، قدر این حفظ را بدانند 💎 این جواهر قیمتى را براى خودشان نگه دارند؛ 🔰 آن کسانى که با تلاوت مأنوسند، این رشته‌ى مبارک را از دست ندهند، رها نکنند 🔰 آن کسانى که با مرتبطند، در را، در معانى را، تعمّق در قرآنى را، هدف خودشان قرار بدهند؛ ✅اینها چیزهایى است که ما را قدم‌به‌قدم به نزدیک میکند. اگر با مأنوس شدیم، به نزدیک شدیم، قرآنى در دل ما توانست اثر بگذارد، 👌 آن‌وقت میتوانیم امیدوار باشیم که امّت اسلام عزّت وعده داده شده‌ى از سوى خداى متعال را [به دست خواهد آورد]: 💫🌟💫 وَ للهِ‌ العِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلمُؤمِنین؛(۳) این عزّت را آن‌وقت خدا به امّت اسلامى خواهد داد. اگر با مأنوس شدیم، آثار و برکات آن اینها است.   ایت الله خامنه ای https://goo.gl/rkok4V کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✳️ و در سوره : تدبر و فهم سوره انشقاق: بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان إِذَا السَّمَاء انشَقَّتْ {1}آنگاه كه آسمان زهم بشكافد {1} وَأَذِنَتْ لِرَبِّهَا وَحُقَّتْ {2}و پروردگارش را فرمان برد و [چنين] سزد {2} وَإِذَا الْأَرْضُ مُدَّتْ {3}و آنگاه كه زمين كشيده شود {3} وَأَلْقَتْ مَا فِيهَا وَتَخَلَّتْ {4}و آنچه را كه در آن است بيرون افكند و تهى شود {4} وَأَذِنَتْ لِرَبِّهَا وَحُقَّتْ {5}و پروردگارش را فرمان برد و [چنين] سزد {5} يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ {6} (در آن هنگامه)اى انسان قطعا تو هم به سوى پروردگار خود به سختی و مشقت، سیر می کنی و او را ملاقات خواهى كرد {6} آیه 6 جواب شرط ایات 1-5 است.یعنی ان هنگام که آسمان و زمین به اراده خداوند،دچار تحولات شگرف میشوند ای انسان تو هم ناگزیر از حرکت و حضور در محضر خدا هستی. 💢عصاره فراز آیات 1-6:همزمان با تحولات عظیم قیامت بفرمان خدا،انسان هم در محضر خدا حاضر خواهد شد. فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ {7}اما كسى كه كارنامهاش به دست راستش داده شود {7} فَسَوْفَ يُحَاسَبُ حِسَابًا يَسِيرًا {8}بزودىاش حسابى بس آسان كنند {8} وَيَنقَلِبُ إِلَى أَهْلِهِ مَسْرُورًا {9}و شادمان به سوى كسانش باز گردد {9} وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ وَرَاء ظَهْرِهِ {10}و اما كسى كه كارنامهاش از پشتسرش به او داده شود {10} فَسَوْفَ يَدْعُو ثُبُورًا {11}زودا كه هلاك [خويش] خواهد {11} وَيَصْلَى سَعِيرًا {12}و در آتش افروخته درآيد {12} إِنَّهُ كَانَ فِي أَهْلِهِ مَسْرُورًا {13}او در [ميان] خانواده خود شادمان بود {13} إِنَّهُ ظَنَّ أَن لَّن يَحُورَ {14}او مىپنداشت كه هرگز برنخواهد گشت {14} بَلَى إِنَّ رَبَّهُ كَانَ بِهِ بَصِيرًا {15}آرى در حقيقت پروردگارش به او بينا بود {15} 💢عصاره فراز آیات 7-15:حکم به سرنوشت متفاوت اصحاب یمین و ناباوران به معاد در دادگاه الهی فَلَا أُقْسِمُ بِالشَّفَقِ {16}نه نه سوگند به شفق {16} وَاللَّيْلِ وَمَا وَسَقَ {17}سوگند به شب و آنچه [شب] فروپوشاند {17} وَالْقَمَرِ إِذَا اتَّسَقَ {18}سوگند به ماه چون [بدر] تمام شود {18} لَتَرْكَبُنَّ طَبَقًا عَن طَبَقٍ {19}كه قطعا از حالى به حالى برخواهيد نشست {19} 👈(همانطور که شب،جمع کننده افراد و پایان حیات درروز و ظاهر کننده ماه غایب در روز است،قیامت هم جمع کننده و تغییر دهنده حالت شما و ظاهرکننده اعمال شما و غیب جهان است.)هم چنین همان طور که ماه از خود نور ندارد و منعکس کننده نور خورشید است،قیامت هم منعکس کننده رفتار دنیوی شماست. 💢عصاره فراز آیات 16-19:سیر تغییرات شما در دنیا و قیامت،واضح و قطعی است. فَمَا لَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ {20}پس چرا آنان باور نمى دارند {20} وَإِذَا قُرِئَ عَلَيْهِمُ الْقُرْآنُ لَا يَسْجُدُونَ {21}و چون بر آنان قرآن تلاوت مىشود چهره بر خاك نمىسايند {21} بَلِ الَّذِينَ كَفَرُواْ يُكَذِّبُونَ {22}[نه] بلكه آنان كه كفر ورزيدهاند (آگاهانه) تكذيب مى كنند (نه اینکه حقیقت بر انها معلوم نباشد){22} وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا يُوعُونَ {23}و خدا به آنچه در سينه دارند داناتر است {23} فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ {24}پس آنان را از عذابى دردناك خبر ده {24} إِلَّا الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ {25} مگر كسانى كه گرويده و كارهاى شايسته كرده اند كه آنان را پاداشى بىمنت خواهد بود {25} 💢عصاره فراز آيات 20-25:با توجه به فرازهاي قبلي و اينكه عذاب دردناك در انتظار مكذبان است،چرا (به قران و معاد) ايمان نمياوريد و تكذيب ميكنيد. 📚درس سوره انشقاق:باتوجه به قطعیت سیر تحولی انسان و حضور در دادگاه الهی،دست از تكذيب قيامت برداريد و ايمان بياوريد تا از عذاب به پاداش فراوان برسيد. 🖌آقای سیدکاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp3959 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️💢💢نظر سركارخانم انصاري قرآن آموخته دوره نخست مجازي قران و مربي قرآن ✅سلام 👈فوائد این دوره بیشمار هست ونوع ارتباط با قران وفهم آن بااین شیوه بسیار عالی ومفید است . در کل میتونم بگم نوع مواجهه مرا با قران عوض کرده بعد از شرکت در این دوره به قران به دید یک همنشینی زنده وبسیار عالم ودلسوز نگاه می کنم .برام مراجعه به قران بسیار شده👌🙏 قبلا ایات یک سوره را پراکنده وبدون ربط با یکدیگر می دیدم ویا برای ثواب می خواندم وفقط کتابی مقدس وقابل احترام بود 👌ولی الان در هربار مراجعه به قران در واقع انگار هر روز به عنوان یک دانشجو به دانشگاهی وارد میشم، روشنایی ونوری تمام نشدنی در ذهنم احساس میکنم ومسیری بس طولانی پیش رویم هست با منظره هایی وصف نشدنی، همراه باافسوسی از زمانی طولانی که در بی خبری از قران پشت سر گذاشتم البته با ترسی از ناتوانی در پیمودن این مسیر ولی با فراگیری وتمرین در سوره ها ✅با این شیوه گامهایم استوار تر شده چون هرگامی را با دقت و نورافکنی مطالب اندوخته شده از سوره های قبل بر می دارم وهمراهی اساتید گرامی که با وسواس خاص ما را همراهی می کنید به مانند امدادگران در مسیر عبورمان پیمودن این راه را برایمان بی خطر تر وبا خیالی آسوده تر می کند وهمواره به همه دوستان خصوصا دوستان قرانیم که در انواع رشته های قرانی مثل حفظ، تفسیر ترجمه ، تجوید تحصیل می کنند اهمیت وکاربردی بودن این رشته را توضیح میدم و کسانی که علاقمند می شوند مژده شروع دوره ی بعدی را میدم واز اینکه می تونن بدون هدر دادن وقت در مسیر کلاسها از منزل این رشته را تحصیل کنند وپیشنهاد می کنم یکبار هم که شده قران را بر اساس ترتیب نزول مطالعه کنند چون قران قراره فرهنگ سازی کنه قراره اعتقاد انسان ، دید انسان به هستی را بسازه پس مطالعه به ترتیب نزول در رسیدن به این هدف راه میانبر هست امید که روزی فرا برسه که همه به قران برای تدبر واندیشه جهت یافتن مسیر عبور زندگیمان جهت ارتباط بهتر با خدا وانسانهای دیگر وجهان هستی مراجعه کنیم🙏 تشکر از همه مسئولان قران پویان خصوصا شما استاد فرهنگ واستاد گنجه ای زندگیتان جاویدان http://quranpuyan.com/yaf_postst2825_nZrt-qrn-mwzn-dwrh-hy-HDwry-w-mjzy-qrn-pwyn.aspx https://t.me/tadabbor_quranpuyan
🌷🌷مژده به علاقه مندان فهم بهتر قرآن "مسئله در قرآن بمقتضاي آيات كثيره يك است" مرحوم علامه طباطبایی اطلاعيه شماره ثبت نام "روش مطالعه و فهم بهتر قرآن " زمان ثبت نام: از يكشنبه 18 شهريور تا 4 شنبه 4 مهر 👈شروع دوره:از يكشنبه8مهرماه ✅مخاطبان این دوره: 1-کلیه افرادی که علاقه مند به انس بیشتر با قران و درک بهتر مفاهیم قرانی جهت به کارگیری انها در زندگی فردی و اجتماعی خود هستند. 2-مربیان و مدرسین گرامي کلاسهای مفاهیم،تفسیر و تدبر در قرآن که علاقه مند به آموزش بهتر قرآن آموزان می باشند. ✅حضور در این دوره،نیازمند تحصیلات خاص دانشگاهی یا حوزوی یا پیش نیازهای دیگر نبوده و عزیزان علاقه مند به فهم بهتر ایات قران داراي ديپلم و بالاتر ،با هر رشته تحصیلی میتوانند شرکت نمایند. ✅برای دروس و تمرینها لزومی به حضور و انلاین بودن در زمان خاصی نیست.فایل ها و تمرینها ارایه میشوند.شما در طول هفته ،مطالعه میکنید. زمان امتحان مجازي هم با هماهنگي متقاضي،تعيين ميشود. 🔴 میزان شهریه چقدر است؟ ✅گزينه يك: دوره مجازی با آزمون و انجام تمرین 75 هزار تومان ✅ گزينه دو :دوره مجازي بدون آزمون و بدون تمرین 50هزار تومان 🔴 چه امكانات و خدماتي در اختيار قران اموزان قرار ميگيرد؟ مشترك براي متقاضيان هر دو گزينه ✅عضويت در كانال دوره اموزشي(در يا ) ✅دريافت فايلهاي صوتي و كليپهاي كوتاه دوره حضوري ✅دسترسي براي دانلود فايلهاي تصويري فيلم هاي دوره حضوري ✅دريافت رايگان يك جلد كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" از طريق پست ✅دريافت تمرين ها و فايلهاي متني مرتبط مخصوص افراد متقاضي گزينه يك ✅عضويت در گروه مجازي حل تمرين با حضور مدرس دوره و بررسي پاسخ ها و رفع اشكال ✅شركت در امتحان مجازي پايان دوره 🔴پرداخت از لينكهاي زير ميسر مي باشد: ♻️دوستان متقاضي گزينه يك: https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892 ♻️دوستان متقاضي گزينه دو: https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33893 پس از پرداخت،يا نياز به توضيحات بيشتر به نام کاربری زیر پيام دهيد: @Gitiba97 👈جهت دريافت اطلاعات بيشتر و مشاهده كليپهايي از دوره حضوري و 👈اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل،به لينك زير مراجعه نماييد https://t.me/tadabbor_quranpuyan 💢💢لطفا براي ساير افراد يا گروههاي علاقه مند و مرتبط نماييد.
💫اَللّهُمَّ ارْزُقْنى خَیْرَهُ و خَیْرَ ما فیهِ وَخَیْرَ ما بَعْدَه 💫پروردگارا خیر این روز و آنچه درآن است و خیر روزهاى بعد را روزى من گردان فرازی از دعای روز پنجشنبه @quranpuyan
📖 ؟ زیبا از قرآن کریم تکلیف از ما.📝 نتیجه از خدا. 🏆 قُل لَّن يُصِيبَنَآ إِلَّا مَا كَتَبَ ٱللَّهُ لَنَا هُوَ مَوۡلَىٰنَاۚ وَعَلَى ٱللَّهِ فَلۡيَتَوَكَّلِ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ  سوره مبارکه توبه،‌ آیه ۵۱ بگو: هرگز جز آنچه خداوند براى ما مقرّر كرده است، به ما نخواهد رسید. او مولاى ماست و مؤمنان باید تنها بر خداوند توكّل كنند. برگرفته از کانال حفظ قرآن @hefzequranchannel http://yon.ir/Qp2641 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✳️ در سوره : نکاتی از سوره انشقاق از 🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿 ◀️ در آستانه قیامت، آسمان‌های استوار و محکم «سَبْعاً شِدٰاداً» شکافته می‌شوند. «إِذَا السَّمٰاءُ انْشَقَّتْ» ◀️ هستی گوش به فرمان و تسلیم خداوند است. «أَذِنَتْ لِرَبِّهٰا» (این جمله درباره آسمان و زمین هر دو آمده است. ) ◀️ طبیعت نوعی شعور دارد که فرمان پذیر خداوند است. «أَذِنَتْ لِرَبِّهٰا» ◀️ تسلیم خدا شدن، تنها تسلیم شدنی است که شایسته و سزاوار است. «حُقَّتْ» ◀️ در آستانه قیامت، زمین چنان دگرگون می‌شود که تمام ناهمواری‌های آن از میان رفته و سطحی گسترده و هموار می‌شود. «إِذَا الْأَرْضُ مُدَّتْ» ◀️ انسان در حرکت به سوی خداست. «یٰا أَیُّهَا الْإِنْسٰانُ إِنَّکَ کٰادِحٌ إِلیٰ رَبِّکَ» (چنانکه در جای دیگر می‌فرماید: «إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَیْهِ رٰاجِعُونَ» ) ◀️ انسان در مسیر حرکت به سوی خدا، با مشکلات بی شماری روبروست. «إِنَّکَ کٰادِحٌ إِلیٰ رَبِّکَ» ◀️ اعمال انسان در دنیا ثبت شده و در قیامت، به صورتی مکتوب و مستند به او ارائه می‌شود. «أُوتِیَ کِتٰابَهُ» ◀️ در قیامت، حساب مردم گوناگون است و خوبان حسابی آسان دارند. «حِسٰاباً یَسِیراً» (و تبه کاران حسابی سخت. «حِسٰاباً شَدِیداً» ) ◀️ منشأ بدبختی انسان، غفلت از معاد یا انکار آن است. «ظَنَّ أَنْ لَنْ یَحُورَ» ◀️ منکران معاد بر اساس گمان انکار می‌کنند نه علم. «ظَنَّ أَنْ لَنْ یَحُورَ» ◀️ ریشه خوشی‌های مستانه، غفلت از آخرت است. کٰانَ فِی أَهْلِهِ مَسْرُوراً... ظَنَّ أَنْ لَنْ یَحُورَ ◀️ عقل و احتیاط حکم می‌کند که اگر یقین به قیامت ندارید، لااقل به وقوع آن گمان داشته باشید، «یَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاٰقُوا رَبِّهِمْ» نه آنکه به عدم وقوع قیامت گمان برید که منشأ هلاکت است. «ظَنَّ أَنْ لَنْ یَحُورَ» ◀️ نتیجه قرائت قرآن باید عبودیّت و تسلیم باشد. إِذٰا قُرِئَ... اَلْقُرْآنُ لاٰ یَسْجُدُونَ ◀️ کافران، نه تنها در برابر آیات قرآن تسلیم نمی شوند، بلکه آن را تکذیب می‌کنند. لاٰ یَسْجُدُونَ بَلِ... یُکَذِّبُونَ ◀️ خداوند، به اسرار درونی انسان احاطه دارد. «وَ اللّٰهُ أَعْلَمُ بِمٰا یُوعُونَ» ◀️ گاهی انسان در قالب انکار و تکذیب، اهداف دیگری را دنبال می‌کند که خداوند به آن آگاه است. «یُکَذِّبُونَ وَ اللّٰهُ أَعْلَمُ بِمٰا یُوعُونَ» ◀️ گاهی انسان به خاطر حفظ منافعش، در ظاهر تکذیب می‌کند ولی در دل آن را می‌پسندد. «یُکَذِّبُونَ وَ اللّٰهُ أَعْلَمُ بِمٰا یُوعُونَ» ◀️ گرچه مبنای کیفر و پاداش عمل است، امّا ارزش عمل به هدف و انگیزه آن است که خداوند به آنها آگاه است. «وَ اللّٰهُ أَعْلَمُ بِمٰا یُوعُونَ» ◀️ لازمه ایمان، انجام هر عمل است که صالح و شایسته باشد، در هر زمینه ای که باشد. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّٰالِحٰاتِ» (عبادت، یکی از مصادیق عمل صالح است. ) ◀️ایمان از عمل جدا نیست و لازم ملزوم یکدیگرند. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّٰالِحٰاتِ» ◀️ پاداش‌های الهی، گسسته نمی شود و همراه با منّت نیست. «لَهُمْ أَجْرٌ غَیْرُ مَمْنُونٍ» 🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
تاملی در دیدگاه های استاد شهید مرتضی مطهری قسمت در واقعه تاریخی قسمت سی و پنج تحریفات معنوی از کتاب ✅دو نقطه ضعف مردم در مجالس عزاداری یادم هست در فریمان خودمان، سالهای اولی كه من از قم می آمدم و به آنجا می رفتم و گاهی منبر می رفتم، آمده بودیم مشهد، روضه خوان قهاری بود كه در مشهد خیلی معروف بود. شبی ما در مسجد گوهرشاد در یكی از شبستانها رفته بودیم پای ی او و یكی از هم ولایتی های ما هم آنجا بود. یك روضه ی صد در صد دروغی آنجا خواند، خودش هم گفت از بزرگان شنیدم (به قول مرحوم آیتی نگو از بزرگان، بگو از دروغگویان، مگر مقصود «از بزرگان دروغگویان» باشد) چون خودش می فهمید كه این در هیچ كتابی نیست.😶 آمد یك بچه ای برای امام حسین درست كرد كه چنین بچه ای امام حسین نداشته است. گفت طفلی امام حسین داشتند كه جزء اسرا بود.🤔 یكی از لشكریان عمر سعد، خودش سوار بود و طنابی به گردن این طفل بسته بود و او را با زور شلاق می آوردند و می كشیدند. او سرگرم رفتن بود و این طفل مجبور به دویدن. یك وقت متوجه شد كه این طناب فشار آورده و سنگینی می كند. بعد متوجه شدند كه این طفل خفه شده است. این را گفت و وا ویلایی بپاشد.😫 وقتی كه آمدیم بیرون، یادم است آن هم ولایتی من آمد به من توصیه كرد گفت آقا جان بیایید پای این منبرها، از این روضه ها یاد بگیرید، اینها را برای مردم بخوانید! .😧 حال، این، نقطه ی مردم عوام است. با این نقطه ی ضعف چه باید كرد؟ آیا باید از این نقطه ی ضعف مردم استفاده كرد؟ باید بهره برداری كرد؟ باید سوارشان شد؟ باید مثل تاج گفت حالا كه اینها احمقند من از همین حماقتشان استفاده می كنم؟ نه، بزرگترین و وظیفه ی علما با نقاط ضعف اجتماع است. این است كه پیغمبر اكرم فرمود: 🌺«اِذا ظَهَرَتِ الْبِدَعُ فی اُمَّتی فَلْیُظْهِرِ الْعالِمُ عِلْمَهُ وَ اِلاّ فَعَلَیْهِ لَعْنَةُ اللّهِ»🌺  🍃آنجا كه و دروغها ظاهر می شود، آنجا كه چیزهایی ظاهر می شود كه در دین نیست، مسائلی پیدا می شود كه من نگفته ام، بر عهده ی دانایان است كه را بگویند و لو مردم خوششان نمی آید. آن كسی كه كتمان می كند، لعنت خدا بر او باد.🍃 بالاتر از این را خود قرآن كریم فرموده است: 🍀 «إِنَّ اَلَّذِینَ یَكْتُمُونَ ما أَنْزَلْنا مِنَ اَلْبَیِّناتِ وَ اَلْهُدی مِنْ بَعْدِ ما بَیَّنّاهُ لِلنّاسِ فِی اَلْكِتابِ أُولئِكَ یَلْعَنُهُمُ اَللّهُ وَ یَلْعَنُهُمُ اَللاّعِنُونَ»🍀 🌟 آن دانایانی كه حقایقی را ما گفته ایم و آنها می دانند، ولی كتمان می كنند، می پوشانند، اظهار نمی كنند، لعنت خدا بر آنها و لعنت هر لعنت كننده ای بر آنها باد.🌟 من در مقاله ی «ختم نبوت» نوشتم وظیفه ی علما در دوره ی ختم نبوت مبارزه با است و خوشبختانه ابزار این كار هم در دست است و بازهم خوشبختانه هستند و بوده اند در میان علما افرادی كه با این نقاط ضعف مبارزه كرده اند. كتاب لؤلؤ و مرجان كه من در همین موضوع حادثه عاشورا در آن سه شب نام می بردم از مرحوم حاجی نوری (رضوان اللّه علیه) ، درست یك قیام به وظیفه ی بسیار مقدسی است كه این مرد بزرگ كرده است، مصداق قسمت اول این حدیث است كه «اِذا ظَهَرَتِ الْبِدَعُ فَلْیُظْهِرِ الْعالِمُ عِلْمَهُ» . در این طور موارد وظیفه ی علماست كه حقایق را بدون پرده به مردم بگویند و لو مردم خوششان نمی آید. وظیفه ی علماست كه با اكاذیب مبارزه كنند و مشت دروغگویان را باز كنند.💥💥 https://telegram.me/quranpuyan
🔘فساد سیستماتیک 🔹دولت صدر اسلام به نوعی یک دولت رانتی است، رانت مبتنی بر غنیمت به این معنی که پول زیادی دست دولت است و بنابراین همه چیز سرنوشت جامعه وارد کف باکفایت یا بی کفایت دولتمردان می شود و به همین دلیل در چنین جامعه ای ما شاهد یکه تازی دولت هستیم، دولت ها در چنین جامعه ای تمامیت خواه می شوند و سرنوشت کلیت جامعه را در دست می گیرند، نه تنها قدرت اقتصادی دستشان است، یعنی به جای اینکه سیاست منطق اقتصاد پیدا کند، اقتصاد منطق سیاست پیدا می کند و دولت با پولی که دستش هست، دین، فرهنگ و نظام آموزش و پرورش، افکار عمومی و رسانه ها را کنترل می کند و در چنین شرایطی یکی اختناق برای آزادی خواهان و فرصت طلبی برای فرصت طلبان رخ می دهد و لذا جامعه را به دو بخش معترضان و بهره مندان از وضعیت موجود تقسیم می کند. 🔹با نگاهی به جامعه عرب قبل از اسلام، مشاهده می کنیم که هنوز دولت به معنای علمی امروز آن شکل نگرفته است و آنچه وجود دارد دولت- شهر، ادامه سنت یونانی – رومی است که از طریق شام به مکه سرازیر شده و در حال ورود به مدینه هم هست. از درون این سنت تاریخی ما با دو الگوی کوچک حکمرانی مکه با سنت اشرافی و الگوی مدینه با سنت شورایی روبرو هستیم؛ وقتی پیامبر اسلام وارد مدینه می شود، سنت مدنی را انتخاب می کند و حکومت را به سمت سلسله قراردادها کشانده و یک رگه شورایی به حکومت می دهد اما از بعد از پیامبر کم کم شاهد ادغام سنت مدینه با مکه و به تدریج غلبه سنت مکه بر تمدن اسلامی هستیم. 🔹ابن خلدون در مقدمه خود می گوید: «اگر مناقشه بین بنی هاشم و بنی امیه شکل بگیرد چون پتانسیل قدرت بنی امیه بالاست، سرانجام، بنی امیه، قدرت را خواهد برد». یعنی خلافت، ظاهر مبتنی بر بیعت پیدا می کند اما باطنی در درون اشرافیت در حال ساخت است و به تدریج ابن خلدون توضیح می دهد که چنین خلافتی در سه مرحله قابل انتقال به سلطنت است. ابتدا کمی دموکراتیک است، سپس ظاهر دموکراتیک پیدا می کند و سرانجام بعد از ۴۰ سال به شدت و سرعت به سلطنت می غلتد و عناصر خود را نشان می دهد. 🔹سال ۱۵ هجرت برای تاریخ ایران و شام سال مهمی است چون در این دوره، قادسیه در حال شکل گیری است و به پایانش می رسد و امپراطوری ثروتمند ایران و بلافاصله روم در هم می شکند و تمام ثروت آن وارد مدینه می شود و به این ترتیب سیستمی با توجه به ورود این ثروت به خزانه دولت، پدیده ای به نام رانت وارد مدینه می شود. تا سال ۱۳ هجرت، اگر غنیمتی هم بود به صورت مساوی تقسیم می شد، نویسنده ای به نام الکان دهلوی در کتاب حیات الصحابه توضیح دقیقی از این دگردیسی و تحولات داده است و می گوید وقتی خلیفه اول می خواست بیت المال را تقسیم کند می گفت برای من مجاهد و غیر مجاهد تفاوتی ندارد، فضل و امتیاز و ثواب آنها نزد خداوند است، این پول برای شکم آنهاست، فرقی ندارد مجاهد باشد یا قائد. 🔹خلیفه دوم در سال ۱۵ هجرت فرمولی را برای توزیع غنائم تعریف کرد که این فرمول تا آخر بنی امیه باقی بود و آغاز فساد دولت اسلامی بود، فرمول از این قرار بود که سهم هر شهروند یا مسلمان مساوی با میزان نزدیکی نسبی به پیامبر، ضرب در سبقت در اسلام می شود. عمر خلیفه دوم مساله را فهمیده بود و بنابراین گفت حق تبدیل ثروت به سرمایه را ندارید اما می توانید از ثروت استفاده کنید جالب این که فرزندان اینها به فساد افتادند. در مقابل، خلیفه سوم، خصوصی سازی را آغاز کرد و سکه را تبدیل به زمین های زراعی کرد و تمام انفال کم کم به صحابه فروخته شد. 🔹در این شرایط گسست ساختاری بین دولت و جامعه به وجود می آید و دولت به شدت امنیتی می شود و تلاش می کند خود را حفظ کند و برای حفظ خود ازهیچ اقدام خشنی پرهیز نمی کند. در این شرایط از لحاظ روانشناسی اجتماعی، در مدینه و مکه و جاهای دیگر، یک دوگانگی شکل گرفت، یعنی مردم مدینه و مکه و شام غرق ثروت هستند و جاهای دیگر دارد تبدیل به جوامع فرسوده می شود و در آن ها نوعی احساس پوچی شکل می گیرد. 🔹جامعه ای که دچار ظلم ساختاری و فساد سیستماتیک شد و مصلحان در آن جامعه، صدایشان، خفه شد، آن جامعه به صورت اتوماتیک در چرخه ویرانی افتاده و در حرکت است و هیچ کسی، ترمزی برای آن نمی تواند داشته باشد. امام حسین می بیند که جامعه در این شیب قرار گرفته است و لذا تلاش هایی را مأیوسانه آغاز می کند. 🔸سخنرانی در دارالزهراء، تهران، 26 شهریور97، شب هشتم محرم @Feirahi
با سلام به مخاطبان گرامی کانال ✅✅با توجه به اینکه موجود در نظام سیاسی اقتصادی کشور، رو به تزاید بوده و متولیان امر نیز اقدام موثری در این جهت نمیکنند (که البته بخشی از ان هم به رفتار و باور تک تک افراد جامعه بستگی دارد) در نظر داریم در اینده نزدیک ،موضوع "فساد و مقابله بافساد از منظر قران " را در کانال ارایه نماییم تا حداقل،در زمینه معرفت بخشی و اطلاع رسانی و تذکر این موضوع،نقشی ایفا کرده باشیم. عزیزانی که در این زمینه دارای اثار یا نظراتی هستند یا مایل و قادر به جستجو در این زمینه هستند لطفا به نام کاربری زیر پیام دهند. @farpuy
♻️♻️💐💐مژده به دوستاني كه فعاليتهاي قراني خود را از طريق گوشي موبايل انجام ميدهند 🌺🌺 نسخه جدید اپلیکیشن با توسعه امکانات و قابلیتها بزودی ارایه خواهد شد. 👈با وجود این قابلیتها در اپليكيشن ،شما از بسياري برنامه هاي مشابه بي نياز خواهيد شد:👏👏 جهت توضیحات بیشتر برنامه و اگاهی از اطلاعیه های بعدی به کانال زیر مراجعه نمایید: https://t.me/tanzilapp
✳️✳️اطلاعاتی آماری از شرایط ثبت نام کنندگان چهارمین دوره مجازی ✅رشته های تحصیلی: قران و حدیث،الهیات،اقتصاد، ادبیات فارسی، کامپیوتر امور تربیتی،حسابداری،فلسفه،حقوق ،مهندسي صنايع تحصیلات حوزوی ✅سطح تحصیلات: دیپلم تا دانشجویان دوره دکترا ⬅️در این دوره نیز مانند دوره های قبلی،اکثریت با علاقه مند است. ♻️در این دوره،یک گرامی نیز همزمان در دوره حضور دارند. ✅محل سكونت: اکثر ثبت نام كنندگان از هستند دو نفر از خواهران علاقه مند از شهر زيباي كاشان و یک برادر از طلبه های گرامی شهر تاريخي اصفهان ثبت نام كردند. ♻️در اين دوره افتخار داريم كه در خدمت يكي از محترم كه امام جماعت در تهران هستند، و نيز تعدادي از محترم دوره هاي قرآني نيز باشيم.
تاملی در دیدگاه های استاد شهید مرتضی مطهری قسمت در واقعه تاریخی قسمت سی و شش تحریفات معنوی از کتاب ✅جرح راوی می دانید كه حرام است، چه غیبت زنده باشد و چه غیبت مرده. ولی غیبت یك مواردی دارد كه استثنا شده است (موارد استثنائی) . یكی از موارد غیبت كه همه ی علمای بزرگ مرتكب این غیبت شده اند و این غیبت را لازم می دانند بلكه احیاناً واجب می دانند و غیبت واجب است آن چیزی است كه «جرح راوی» می نامند. یك كسی حدیث روایت می كند، از پیغمبر حدیث روایت می كند، از امام حدیث روایت می كند، آیا شما فوراً باید قبول كنید؟ 🤔 نه، باید تحقیق كنید كه این چگونه آدمی است؟ راستگوست یا دروغگو؟ اگر در زندگی او یك نقطه ی ضعفی- عیبی، نقصی، دروغی، فسقی- را كشف كردید، اینجا بر شما نه تنها جایز است، بلكه لازم است در متن كتابها این آدم را رسوا كنید. بگویید فلان كس، مثلاً اسحاق بن احمری نهاوندی، كه فلان روایت را مثلاً روایت شهربانو را و لو در كافی نقل كرده است، یك آدم جعّال و وضّاع و دروغگویی بوده است. او را در مقابل تاریخ باید كنید. این كار اسمش «جرح» است. با اینكه غیبت و بدگویی است و غیبت و بدگویی نه از مرده جایز است و نه از زنده، ولی در اینجا كه پای و قلب است باید شما دروغگو را رسوا كنید.😒 یك ممكن است در یك قسمت، بزرگ هم باشد. ملا حسین كاشفی است، خیلی مرد ملاّیی هم بوده است، اما روضة الشهداء او پر از دروغ است. به همه دروغ بسته است حتی به ابن زیاد و عمر سعد. كتابش مملوّ از دروغ است. 🙊می گوید ابن زیاد پنجاه خروار زر سرخ به عمر سعد داد كه آمد قضیه ی كربلا را قبول كرد. خوب، هر كه بشنود می گوید پس عمر سعد خیلی هم تقصیر نداشته، پنجاه خروار طلا را به هركس بدهند دست به این كار می زند. 😶 ملاّ آقای دربندی واقعاً نسبت به امام حسین علیه السلام مرد مخلصی بوده، و می گوید واقعاً طوری بود كه هر وقت نام امام حسین را می شنید اشكش جاری می شد.😭😭 كتابی نوشته است به نام «خزائن» . یك دوره فقه است، چاپ هم شده است. او معاصر با صاحب جواهر است. به صاحب جواهر گفت اسم كتاب ما چیست؟ گفت «جواهر» . گفت از این جواهر شما در خزائن مابسیار است. اما به همان نشانی كه جواهر تا به حال شاید ده چاپ شده است و هیچ نیست كه از این كتاب استفاده نكند و خودش را نیازمند به این كتاب نبیند، و كتاب خزائن یك دوره كه چاپ شد دیگر احدی به سراغش نرفت و قیمتش با اینكه كتاب هزار صفحه ای است شاید همان قیمت كاغذش بیشتر نیست، [این سخن او واقعیت ندارد. ] به هر حال این مرد با اینكه مرد عالمی است، ولی اسرار الشهادة نوشته كه بكلی حادثه ی كربلا را تحریف، قلب، زیرورو، بی خاصیت و بی اثر كرده است. كتابش- سراسر نمی شود گفت، چون لابلای آن [سخن راست ] پیدا می شود؛😏 انبار كاه هم چند تا گندم در آن پیدا می شود- [مملوّ از] دروغ است. حالا به خاطر اینكه او یك بوده، بوده، مخلص امام حسین بوده است، دیگر ما درباره اش سكوت كنیم؟ حاجی نوری نباید درباره ی اسرار الشهاده ی او اظهار نظر كند، نباید مدرك اسرار الشهادة را بگوید كه یك كتاب بی سروتهی بود، نه اول داشت و نه آخر، فقط در حاشیه اش نوشته بودند تألیف فلان عالم جبل عاملی، رفتیم گشتیم آن عالم اصلاً چنین كتابی نداشت، متن كتاب را هم نگاه كردیم پر از دروغ بود، ولی این مرد عالم خیال كرد این كتاب یك كتاب درستی است، برداشت همه ی آن را در كتاب خودش نقل كرد؟ ! . این جرح است. پس باید جرح بشود. این ی عالم است. از خداوند تبارك و تعالی توفیق می خواهیم كه دلهای همه را به حق و حقیقت رهبری بفرماید، گناهانی كه از طریق یا غیر تحریف مرتكب شده ایم بر ما ببخشاید، به ما توفیق بدهد كه این وظیفه و رسالتی را كه در این زمینه داریم به خوبی انجام بدهیم. https://telegram.me/quranpuyan
با سلام به مخاطبان گرامی 👈👈همانطور که مستحضرید در برنامه جدید کانال،هر هفته به تدبر و تفسیر یک سوره از قرآن به ترتیب نزول ،اختصاص دارد تاکنون سوره های مرحله اول و مرحله دوم و دو سوره از مرحله سوم ارایه شد انشالله از هفته جدید سوره آغاز خواهد شد. لطفا شما هم این سوره را مطالعه نمایید.
🌸🌿اسرار در نگاه مولانا مصطفی دلشاد تهرانی قسمت اول ملّای روم در بیان اسرار نماز تفسیری لطیف و تکان دهنده دارد . از اسرار تکبیر و بسم الله الرحمن الرحیم در نماز آغاز می کند و با اسرار سلام در نماز به پایان می برد . گوید : معنای حقیقی الله اکبر این است که نماز گزار رو به خدای متعال می کند و می گوید : ای امام ، ای خدا ، ما در حضور تو قربان شدیم . این سخن بدین معناست که همان طور که وقتی می خواهند حیوانی را ذبح کنند الله اکبر می گویند ، همین طور وقتی بخواهی نفس امّاره را در راه خدا قربانی کنی ، باید الله اکبر بگویی ، که با بزرگ شمردن حقیقی حضرت حق ، هر مهمی آسان شود . مثال این امر ، چنان است که تن را مانند اسماعیل فرض کن و روح را چونان ابراهیم خلیل (ع) و ابراهیم وار هنگام قصد ذبح اسماعیل ، تکبیر بگو ؛ گویا روح بر جسمِ شریف و محبوب ، تکبیر می گوید تا آن را در راه خدا قرار دهد . این گونه است که نمازگزار با الله اکبر گفتن جسم خویش را از شهوت ها و آزمندی ها می میراند و آزاد می سازد و همان طور که هنگام ذبح کردن حیوان باید بسم الله الرحمن الرحیم گفت ، شخص با گفتن بسم الله الرحمن الرحیم در نماز قربانی حق می شود . معنی تکبیر این است ای امام ( امیم ) کای خدا پیشِ تو ما قربان شدیم وقتِ ذبح ، الله اکبر می کنی همچنین در ذبحِ نفسِ کشتنی تن چو اسماعیل و جان همچون خلیل کرد جان ، تکبیر بر جسم نبیل گشت کشته تن ز شهوت ها و آز شد به بسم الله بسمل در نماز ادامه دارد... ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻♻♻ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✳ در سوره : سورة المدثر به ترتیب مصحف کنونی سوره ٧٤ وبه ترتیب نزول سوره ۲۳ قران می باشد شامل۵۶ آیه است با توجه به محتوای سوره جز سوره های مکی محسوب می شود فراز اول ایات۱_۷ بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان يَا أَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ {1}اى پوشاننده خود با عبا(کسا) قُمْ فَأَنذِرْ {2}برخيز و (مردم مستعد) را بیم ده وَرَبَّكَ فَكَبِّرْ {3}و پروردگار خود را بزرگ دار(بزرگتر از همه چیز و همه کس) وَثِيَابَكَ فَطَهِّرْ {4}و لباس خويشتن را پاكیزه كن وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ {5}و از پليدى دور شو وَلَا تَمْنُن تَسْتَكْثِرُ {6}و منت مگذار در حالیکه زیاد می پنداری وَلِرَبِّكَ فَاصْبِرْ {7}و براى پروردگارت شكيبايى كن ✳عصاره فراز آیات (1-7)ای پیامبر با توجه به این توصیه ها مردم را انذار کن و صبور باش 🖌سيدكاظم فرهنگ 👈ترجمه و مفهوم برخي لغات و ايات ابتداي سوره مدثر 🔰ﻣﺪﺛﺮ: ﺟﺎﻣﻪ ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﻛﺸﻴﺪﻩ. ﺍﺻﻞ ﺁﻥ ﻣﺘﺪﺛّﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﺎﺀ ﺑﻪ ﺩﺍﻝ ﻋﻮﺽ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺩﻏﺎﻡ ﮔﺮﺩﻳﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺩﺛﺎﺭ (ﺑﻜﺴﺮ ﺍﻭﻝ) ﻟﺒﺎﺳﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺭﻭﻯ ﻟﺒﺎﺳﻬﺎ ﺑﻪ ﺗﻦ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﻧﻴﺰ ﻟﺒﺎﺳﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺧﻮﺍﺏ ﺑﺮ ﺭﻭﻯ ﺧﻮﻳﺶ ﻛﺸﻨﺪ. ﺭﺟﺰ: ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﺑﻪ ﺿﻢ ﻭ ﻛﺴﺮ ﺍﻭﻝ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺍﻧﺪ، ﺩﺭ ﺍﺻﻞ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﻭ ﻟﺮﺯﺵ ﺍﺳﺖ، ﺭﺍﻏﺐ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺗﺼﺮﻳﺢ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ: ﭼﻮﻥ ﻧﺎﻗﻪ ﺿﻌﻴﻒ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻗﺪﻣﻬﺎﻯ ﻛﻮﺗﺎﻩ ﺑﺮﺩﺍﺭﺩ ﮔﻮﻳﻨﺪ: «ﺭﺟﺰ ﺍﻟﺒﻌﻴﺮ». ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﮔﻨﺎﻩ، ﻋﺬﺍﺏ ﻭ ﺑﺖ ﻣﻌﻨﻰ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺷﺎﻳﺪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﻭ ﺷﻚ ﺑﺎﺷﺪ. 🔰ﻭﺍلرﱡﺟْﺰَﻓَﺎﻫْﺠُﺮْ ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﻣﻌﻨﺎﻯ ﺍﺻﻠﻰ ﻛﻠﻤﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺁﻧﺴﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﻭ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺩﺭ ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﺖ ﺑﭙﺮﻫﻴﺰ، ﻗﺎﻃﻊ ﻭ ﻣﺼﻤﻢ ﺑﺎﺵ، ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﻳﻌﻨﻰ ﺍﺯ ﺳﺒﺐ ﻋﺬﺍﺏ ﻛﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﭙﺮﻫﻴﺰ، ﺑﻪ ﻗﻮﻟﻰ ﺍﺯ ﺑﺖ (ﺑﺖ ﭘﺮﺳﺘﻰ) ﺑﭙﺮﻫﻴﺰ ﺑﻪ ﻗﻮﻟﻰ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻗﺒﻴﺢ ﺍﻋﻢ ﺍﺯ ﺍﺧﻠﺎﻕ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺑﭙﺮﻫﻴﺰ. 🔰ﻭَ ﻟﺎ ﺗَﻤْﻨُﻦْ ﺗَﺴْﺘَﻜْﺜِﺮُ ﻓﻌﻞ «ﺗﺴﺘﻜﺜﺮ» ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﻣﺸﻬﻮﺭ ﺑﻪ ﺿﻢ ﺭﺍﺀ ﺍﺳﺖ ﻳﻌﻨﻰ: ﺑﺎ ﺍﻧﺬﺍﺭ ﻭ ﺗﻜﺒﻴﺮ ﻭ ﺗﻄﻬﻴﺮ ﺛﻴﺎﺏ ﻭ ﻫﺠﺮﺍﻥ ﺗﺮﺩﻳﺪ، ﺑﺮ ﺧﺪﺍ ﻣﻨّﺖ ﻣﻨﻪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺯﻳﺎﺩ ﻣﻰ ﭘﻨﺪﺍﺭﻯ ﺑﻌﺒﺎﺭﺕ ﺩﻳﮕﺮ ﺩﺭ ﻋﻤﻠﺖ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻋﺠﺐ ﻧﮕﻴﺮﺩ، ﻋﻠﻰ ﻫﺬﺍ «ﺗﺴﺘﻜﺜﺮ» ﺣﺎﻝ ﺍﺳﺖ. 📚تفسیر احسن الحدیث yon.ir/Qp8543 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✳️ یا با دشمن در (ع) 🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶 ✨✨ما به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش هستیم که آیا امام حسین(ع) غیر از جنگ به فکر دیگری هم بود یا نه؟ آیا حضرت راه مذاکره با دشمن را هم، باز می دید یا این راه از نظر امام حسین(ع) مسدود بود؟ ✅قسمت اول ✴️طرح موضوع:🔰🔰 موضوعی که اعلام شده در این جلسه مورد صحبت قرار بگیرد، « یا با دشمن در سیاست انقلابی امام حسین علیه السلام» است. این مساله یکی از جدی ترین مسائلی است که در امام حسین(ع) مطرح است و در واقع ما به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش هستیم که آیا امام حسین(ع) غیر از جنگ به فکر دیگری هم بود یا نه؟ آیا حضرت راه مذاکره با دشمن را هم، باز می دید یا این راه از نظر امام حسین(ع) مسدود بود؟ 🔸ملاقات امام با عمر بن سعد از نظر تاریخی قطعی است که ملاقاتهایی بین امام حسین(ع) و عالی ترین مقام فرماندهی جنگ دشمن یعنی عمر بن سعد که در کربلا حضور داشت، وقوع یافته است. این مقدار روشن است، اما موضع علمای ما درباره این ملاقاتها متفاوت است. 🔹تحلیل دانشمندان از این ملاقاتها موضع اول این است که امام حسین(ع) در این ملاقاتها به دنبال بود و به دنبال یک راه حلی که طرفین دعوا بر روی آن توافق کنند و با این توافق جلوی جنگ گرفته شود. این یک تفسیر است. 🔺و تفسیر دوم از این ملاقاتها این است که امام حسین(ع) با این ملاقاتها درصدد این بود که عمر بن سعد را به عنوان یک شخص از جنگ منصرف کند و او را از سپاه دشمن جدا کند. قهرا وقتی که عمر بن سعد از جنگ منصرف می شد، اختلافی در سپاه دشمن پیش می آمد ولو اینکه فرماندهی بالاتر(عبیدالله بن زیاد) فردی را می گمارد ولی امام موظف است قبل از جنگ و درگیری حتی الامکان، افراد را دعوت کند به حق و عدل. و حضرت درصدد این نبود که در این مذاکره ای به معنای داد و ستد و تفاهمی صورت بگیرد. اما درصدد این بود که عمر بن سعد را یا جذب کند یا اگر جذب نمی شود، از جنگ منصرف کند. حضرت نهی از منکر می کرد. این هم تفسیر دومی است که از این ملاقاتها وجود دارد. 👈و موضع سوم این است که ما درباره محتوا و مضمون این ملاقاتهایی که بین امام حسین(ع) و عمر بن سعد اتفاق افتاده، چیزی نمی دانیم چون گزارش معتبری در این زمینه نیست. لذا باید در این باره سکوت کنیم.👌 👈این سه موضع. تلاش ما در این جلسه این هست که اولا این ابهام تا حدودی برطرف شود و بعلاوه تحلیل سه گروه از علمای ما یعنی مورّخان ما و متکلمان ما و فقیهان ما، درباره این موضوع روشن شود که آنها چه تفسیری از این مساله داشته اند 🔹🔸سخرانی حجت الاسلام سروش محلاتی ( دانشگاه علامه طباطبایی) ادامه دارد.... ✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨ ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️💐💐مژده به دوستاني كه فعاليتهاي قراني خود را از طريق گوشي موبايل انجام ميدهند 🌺🌺 نسخه جدید اپلیکیشن با توسعه امکانات و قابلیتها بزودی ارایه خواهد شد. 👈با وجود این قابلیتها در اپليكيشن ،شما از بسياري برنامه هاي مشابه بي نياز خواهيد شد:👏👏 جهت توضیحات بیشتر برنامه و اگاهی از اطلاعیه های بعدی به کانال زیر مراجعه نمایید: https://t.me/tanzilapp
با سلام به مخاطبان گرامی کانال ✅✅با توجه به اینکه موجود در نظام سیاسی اقتصادی کشور، رو به تزاید بوده و متولیان امر نیز اقدام موثری در این جهت نمیکنند (که البته بخشی از ان هم به رفتار و باور تک تک افراد جامعه بستگی دارد) در نظر داریم در اینده نزدیک ،موضوع "فساد و مقابله بافساد از منظر قران " را در کانال ارایه نماییم تا حداقل،در زمینه معرفت بخشی و اطلاع رسانی و تذکر این موضوع،نقشی ایفا کرده باشیم. عزیزانی که در این زمینه دارای اثار یا نظراتی هستند یا مایل و قادر به جستجو در این زمینه هستند لطفا به نام کاربری زیر پیام دهند. @farpuy
در نسخه جدید ،میتوانید مختلف مورد علاقه خود را ایجاد نموده و آیات مرتبط را در دسته متناسب،ثبت کنید و خروجی را به مشاهده نمایید.مثلا ایات مربوط به حوادث قیامت
🌸🌿اسرار در نگاه مولانا مصطفی دلشاد تهرانی قسمت دوم ملّای روم پس از بیان اسرار تکبیر و بسم الله الرحمن الرحیم ، به بیان اسرار قیام و قعود و رکوع و سجود می پردازد . گوید : حقیقت قیام در نماز ، خود را در قیامتی در پیشگاه حق حاضر دیدن است . بدین معنا که انسان نمازگزار در هر شبانه روز ، پنج بار خود را در قیامتی در پیشگاه خدا حاضر می بیند و به پاسخگویی و حساب پس دادن نسبت به اعمال حیات خود در فاصلۀ زمانی تا آن قیامت و مناجات و راز و نیاز می پردازد . چون قیامت پیشِ حق صف ها زده در حساب و در مناجات آمده چنین نمازگرارانی در برابر خدای متعال با چشمانی گریان می ایستند ، درست همانند خلایق که در روز قیامت سر از قبرها بر می دارند و در برابر حق می ایستند . ایستاده پیشِ یزدان اشک ریز بر مثالِ راست خیزِ رستخیز در این هنگام ، حضرت حق گوید : بندۀ من ! در این مدّت زمامی که به تو فرصت و مهلت عمل داده بودم ، چه کرده ای ؟ و چه ارمغانی برای من آورده ای ؟ حق همی گوید : چه آوردی مرا ؟ اندرین مهلت که دادم من تو را زندگی خود را در چه کاری سپری کرده و به پایان رسانده ای ؟ و امکانات و استعداد و توانِ خود را در چه راه صرف کرده ای ؟ عمر خود را در چه پایان برده ای ؟ قوت و قوّت در چه فانی کرده ای ؟ بیناییِ چشمان خود را در کجا و در چه کاری فرسوده ای ؟ و حواسِّ پنجگانه ات را در کجا و در چه کاری صرف کرده ای ؟ گوهر دیده کجا فرسوده ای ؟ پنج حس را در کجا پالوده ای ؟ تو که چشم و گوش و هوش و امکانات متعالی خود را جملگی صرف کردی ، بگو ببینم به جای این همه نعمت خدادادی که خرج کردی ، چه چیزی از دوران زندگی دنیایی ات خریدی و چه به دست آوردی ؟ چشم و گوش و هوش و گوهرهای عرش خرج کردی ، چه خریدی تو ز فرش ؟ من بودم که دست و پایی مانند بیل و کلنگ به تو بخشیدم ؛ و گرنه آن اعضا و جوارح چگونه ممن بود که خود به خود به وجود آید ؟ دست و پا دادمت چون بیل و کُلَند من ببخشیدم ز خود ، آن کی شدند ؟ در روز قیامت ، به همین ترتیب صدها هزار از این قبیل پرسش ها و پیام های دردناک و هول آور از بارگاه الهی در می رسد . همچنین پیغام های دردگین صد هزاران آید از حضرت چنین در حالت قیام در نماز یا در روز قیامت ، از این گونه پرسش ها بسیار می شود ؛ و بنده چنان شرمنده می گردد که تاب ایستادن را از دست می دهد و ناگزیر مانند حالت رکوع ، خم می شود . ادامه دارد... ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻♻♻ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✳ در سوره : تدبر در ايات 1-7 مدثر يَـأَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ (1) به نام خداى رحمت گر بر آفريدگان، رحمت گر بر ويژگان اى خموش در خود فرورفته (و) خويشتن را پوشيده، (1) آيه1 )مدثر و مزمل همپاى يكديگرند، مزملش به قيام ليل امر مى كند، و مدثرش به قيام نهار كه هر دو قيام آنحضرت را در بر دارند، و اينكه گفته مى شود حضرتش سه سال نخست را در تقيه بود با امر نخستين به قيام منافات دارد. آثار لباس استراحت و زمال هم لباس راحتى است كه هر دو با قيام چه در شب و چه در روز منافى است، و در جمع اين رسالت با لباس استراحت سازش ندارد، كه در شب هم قيام است تا چه رسد به روز، گرچه قيام شب نوعاً براى خودسازى است، و قيام روز براى ساختن ديگران كه "ان لك فى النهار سبحاً طويلا". وَ رَبَّكَ فَكَبِّرْ (3) و پروردگارت را (نزد ديگران كه كوچكش داشته اند) بزرگ گردان.(3) آيه 3 ) سپس برزگداشت پروردگار تو است، در برابر كسانيكه او را كوچك داشته برايش شريكانى گرفته اند (17:111) كه او خود بزرگ است و نيازى به بزرگ كردن ندارد (13:9) آرى مأموريت رسالت بزرگداشت آن بزرگ است در برابر كسانى كه او را همواره كوچك داشته اند، در ذاتش، در صفاتش، در پرستشش و در هر جهت از جهات الوهيت و ربوبيتش، و حال آنكه از ازل بزرگ بوده است (4:34). وَ ثِيَابَكَ فَطَهِّرْ -4) و لباس هايت (چه درونيش و چه برونيش) را پاك بدار. (4) آيه 4 ) سپس تطهير لباسهاى حضرتش، و لباس در كل پوشش انسان است، چه مماس درونى كه لباس روح است (7:36) و چه مماس برونى كه شامل كل طهارتهاى اين لباسهاست كه پاك و حلال و بيرون از اسراف و تبذير است، و چه لباساى منفصل كه همسر زن يا مرد است كه هر دو نسبت به يكديگر لباس اند (2:187) و چه لباس عمومى تر كه كل مؤمنان لباسهاى و پوششهاى يكديگرند. وَ الرُّجْزَ فَاهْجُرْ (5) و از (هرگونه) پليدى دور شو. (5) آيه 5 ) و بالاخره دورى از هر گونه پليدى برونى و درونى ـ در كل ـ مورد امر ربانى است، و در جمع در اين مختصر آغازين تمامى رسالتهاى ربانى جمع است كه نقشى از سلب و ايجاب كلمه اخلاص "لا اله الا الله" است، و در آخر منت ننهادن (6) و صبر كردن جريانى است پايانى، كه اين رسالت خود صدقه اى بزرگ است كه نبايد با منت نهادن ناچيز گردد از yon.ir/Qp8543 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛