#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_244
❇️سردمداران نيز بايستی به #قانون وفادار و از آن تخلّف نكنند
💠فَبَدَأَ بِأَوْعِيَتِهِمْ قَبْلَ وِعاءِ أَخِيهِ ثُمَّ اسْتَخْرَجَها مِنْ وِعاءِ أَخِيهِ كَذلِكَ كِدْنا لِيُوسُفَ ما كانَ لِيَأْخُذَ أَخاهُ فِي دِينِ الْمَلِكِ إِلاَّ أَنْ يَشاءَ اللَّهُ نَرْفَعُ دَرَجاتٍ مَنْ نَشاءُ وَ فَوْقَ كُلِّ ذِي عِلْمٍ عَلِيمٌ (۷۶/یوسف)
🌱پس (از پذيرش كيفر، ماموران شروع به بازرسی كرده و) قبل از بارِ برادرش، به (بازرسی) بار ساير برادران پرداخت، سپس پيمانه را از بار برادرش بيرون آورد.ما اينگونه برای يوسف تدبير كرديم، زيرا طبق قانون شاه مصر، يوسف نمیتوانست برادرش را بازداشت كند، مگر آنكه خدا بخواهد (كه كيفر سارق در كنعان را مقدّمه بازداشت اين برادر قرار میدهد.) ما هر كس را كه بخواهيم (و لايق باشد) درجاتی بالا میبريم و برتر از هر صاحب دانشی، دانشوری است.
🔷✨معلوم مى شود که تفتیش به وسیلۀ یوسف انجام شده است و کاوش در انبانهاى برادران براى آن بوده که قضیه کاملا طبیعى نشان داده شود، لفظ کَذٰلِکَ کِدْنٰا لِیُوسُفَ نشان مى دهد که اینگونه کارها لمصلحة جایز است، ما نباید در پى توجیهاتى از جانب خود باشیم بلکه باید آن را ملاک گرفته و بجواز اینگونه کارها اگر مصالحى در میان باشد فتوى بدهیم اینکه خدا مى گوید:
👈ما این تدبیر را به یوسف یاد دادیم دیگر جاى سخن ندارد، مهمّ تشخیص مصالح و ملاکهاست و نیز معلوم مى شود که در قانون مصر گرفتن و حبس یا برده کردن دزد نبوده است و یوسف آنها را طبق قانون خود مجازات کرده است، من اطمینان دارم که یوسف این جریان را پنهانى به بنیامین گفته است تا در آن موقع ناراحت نباشد إِلاّٰ أَنْ یَشٰاءَ اَللّٰهُ نشان مى دهد که مشیت خدا آن بود که یوسف به آن شکل برادرش را بگیرد، یعنى قانون شاه مانع نبود که دزد را به آنچه خود راضى بودند مجازات کنند نَرْفَعُ دَرَجٰاتٍ مَنْ نَشٰاءُ وَ فَوْقَ کُلِّ ذِی عِلْمٍ عَلِیمٌ این جمله توجیه کَذٰلِکَ کِدْنٰا لِیُوسُفَ است و امتنان خداست براى یوسف که او را بر دیگران و بر برادرانش برترى داد جملۀ فَوْقَ کُلِّ ذِی عِلْمٍ عَلِیمٌ در عین حال که مى رساند علم و عالم حد یقف ندارد اشاره به تدبیر عالى یوسف است در نگهداشتن برادرش و تطبیق با قانون مصر آن روز.
📚تفسیر احسن الحدیث
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_244
❇️#افشاگری هميشه ارزش نيست
💠قالُوا إِنْ يَسْرِقْ فَقَدْ سَرَقَ أَخٌ لَهُ مِنْ قَبْلُ فَأَسَرَّها يُوسُفُ فِي نَفْسِهِ وَ لَمْ يُبْدِها لَهُمْ قالَ أَنْتُمْ شَرٌّ مَكاناً وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما تَصِفُونَ (۷۷/یوسف)
🌱(برادران) گفتند: اگر او سرقت كند (جای تعجب نيست، زيرا) پيش از اين نيز برادر او دزدی كرده بود. يوسف (اين تهمت را) در دل خود پنهان داشت و (با آنكه ناراحت شده بود) به روی آنان نياورد. (ولی) گفت: موقعيّت شما بدتر (از او) ست و خداوند به آنچه توصيف میكنيد داناتر است.
🔹متّهم، يا انكار میكند و میگويد: من دزد نيستم؛ «ما كُنَّا سارِقِينَ» يا كار خود را توجيه میكند و میگويد: دزد بسيار است. «فَقَدْ سَرَقَ أَخٌ لَهُ مِنْ قَبْلُ»
🔹حسود، حتّی بعد از دهها سال ضربه میزند. «فَقَدْ سَرَقَ أَخٌ لَهُ مِنْ قَبْلُ»
🔹اخلاق برادر، در برادر اثر میگذارد. «أَخٌ لَهُ» (اخلاق مادر، در فرزند اثر دارد.
بنيامين و يوسف از يك مادر بودند)
🔹آنجا كه صفا نيست، اتّهام افراد زود پذيرفته میشود. إِنْ يَسْرِقْ فَقَدْ ... (بيرون آمدن پيمانه از بار او، دليل بر سرقت نيست، ولی برادران چون علاقهای به بنيامين نداشتند، كلمه سرقت را بكار گرفته و مسئله را مسلّم پنداشتند.)
🔹آنجا كه صفا نيست، خلاف جزيی را كلی قلمداد میكنند. ( «يَسْرِقْ» بجای «سرق» يعنی او هميشه اينكاره بوده است.)
🔹برای رسيدن به هدف بايد نيشهايی را تحمل كرد. «سَرَقَ أَخٌ لَهُ مِنْ قَبْلُ»
🔹گاهی برای حفظ آبروی خود، به ديگران تهمت میزنند. «سَرَقَ أَخٌ لَهُ مِنْ قَبْلُ»
🔹جوانمردی و سعهصدر، رمز رهبری است. «فَأَسَرَّها يُوسُفُ»
🔹رازها را فدای احساسات نكنيم. (يوسف از برادران نسبت دزدی میشنيد، ولی به خاطر مصلحت وحفظ رازش چيزی نگفت) «فَأَسَرَّها يُوسُفُ فِي نَفْسِهِ»
🔹افشاگری هميشه ارزش نيست. «وَ لَمْ يُبْدِها لَهُمْ»
🔹حسد در حقّ برادر، دروغگويی و اتّهام بی مورد از جمله دلايل يوسف برای گفتنِ «شَرٌّ مَكاناً» به برادران بود.
🔹برادران يوسف، بر فرضِ سرقت پيمانه از سوی بنيامين، از او بدتر بودند، چون آنان برادر خود را دزديده بودند. «أَنْتُمْ شَرٌّ مَكاناً»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣4⃣ تدبر در سوره #هود
🔹پیام های آیات ۴۹-۴۶ سوره هود از تفسیر نور
۱- پیوند مکتبی،حاکم بر پیوند خانوادگی وخویشاوندی است «إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِکَ» (دلیل نجات گروهی از غرق شدن،ایمانشان به نوح بود،نه چیز دیگر)
۲- گاهی انسان در کار خیر یا شرّ چنان غوطه ور می شود که گویا یکپارچه آن عمل می شود. «إِنَّهُ عَمَلٌ غَیْرُ صالِحٍ»
۳- پیامبران نیز به موعظه الهی نیاز دارند. «إِنِّی أَعِظُکَ» (خداوند پیامبران خود را در لحظه های حسّاس،هشدار داده و حفظ می کند)
۴- از کارهای جاهلانه باید پرهیز کرد. «مِنَ الْجاهِلِینَ» (تقاضای کاری از خداوند اگر با حکمت نباشد،تقاضای جاهلانه است)
۵- در دعاها از کلمه ی «رَبِّ» غفلت نکنیم. رَبِّ إِنِّی أَعُوذُ ...
۶- استعاذه و پناه بردن به خداوند،بهترین راه بیمه ی انسان در گرفتاری هاست.
«رَبِّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ»
۷- در برابر مواعظ الهی،ادب و تواضع کنیم. إِنِّی أَعِظُکَ ... رَبِّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ
۸- هرکجا علم به مصلحت نداریم،درخواست نکنیم. «إِنِّی أَعُوذُ بِکَ أَنْ أَسْئَلَکَ ما لَیْسَ لِی بِهِ عِلْمٌ»
۹- اوّل آمرزش و سپس دریافت رحمت. «وَ إِلاّ تَغْفِرْ لِی وَ تَرْحَمْنِی»
۱۰- خسارت واقعی،بخشیده نشدن است. وَ إِلاّ تَغْفِرْ لِی ... أَکُنْ مِنَ الْخاسِرِینَ
۱۱- انسان ها حتّی انبیا،بدون لطف خداوند به مقصد نمی رسند و آن کس که از مغفرت الهی محروم شد،خاسر و زیانکار است. «أَکُنْ مِنَ الْخاسِرِینَ»
۱۲- زندگانی پس از آن سیل فراگیر،با دوخطر عمده روبرو بود،یکی آلودگی ها و تلاقی بودن زمین که با کلمه ی «بِسَلامٍ» و وعده ی سلامتی بر طرف شد و دیگر نابودی انواع گیاهان که با وعده برکات تأمین گردید. «بِسَلامٍ مِنّا وَ بَرَکاتٍ عَلَیْکَ»
۱۳- آنچه مؤمن از نعمت های الهی دریافت می کند،سلامت و برکت است،ولی دریافت کافر از نعمت ها جنبه ی متاع بودن آن است،پس هر متاع و کامیابی، نعمت و برکت نیست،بلکه نعمت،آن دریافتی است که عاقبت خوب هم داشته باشد. «بِسَلامٍ مِنّا وَ بَرَکاتٍ»
۱۴- خداوند متاع دنیا را از کفّار دریغ نمی کند. «سَنُمَتِّعُهُمْ ثُمَّ یَمَسُّهُمْ»
۱۵- این سنّت خداوندی است که ابتدا نعمت و مهلت می دهد،سپس به پاداش یا کیفر می رساند. «سَنُمَتِّعُهُمْ ثُمَّ یَمَسُّهُمْ»
۱۶- مهر و قهر،هر دو از اوست. بِسَلامٍ مِنّا ... یَمَسُّهُمْ مِنّا
۱۷- خداوند نوح را به پدید آمدن جامعه ها و امّت هایی کافر،از نسل مؤمنانی که سوار کشتی شدند،خبر داد. «وَ أُمَمٌ سَنُمَتِّعُهُمْ ثُمَّ یَمَسُّهُمْ مِنّا عَذابٌ أَلِیمٌ»
۱۸- سالم ترین و مفیدترین اخبار تاریخی را باید از طریق وحی دریافت کرد،زیرا از سرچشمه ی علمِ بی نهایتی است که هیچ گونه حادثه،فشار و غفلتی در ناقل آن وجود ندارد. «أَنْباءِ الْغَیْبِ نُوحِیها إِلَیْکَ»
۱۹- میزان علم غیب انبیا علیهم السلام به همان مقداری است که خداوند در اختیار آنان قرار داده است. «أَنْباءِ الْغَیْبِ نُوحِیها إِلَیْکَ»
۲۰- صبر و تقوی هر دو لازم و شرط پیروزی است. «فَاصْبِرْ إِنَّ الْعاقِبَهَ لِلْمُتَّقِینَ،» به جای«فاصبر انّ العاقبه للصابرین»
۲۱- سر انجام،حقّ پیروز و باطل رفتنی است. «إِنَّ الْعاقِبَهَ لِلْمُتَّقِینَ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگی_قرآنی
شماره 50
سوره #بقره صفحه_35
⭕️ #شراب و #قمار ممنوع
🔶 يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِما إِثْمٌ كَبِيرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما وَ يَسْئَلُونَكَ ما ذا يُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ لَعَلَّكُمْ.
تَتَفَكَّرُونَ (219بقره)
🔹از تو درباره شراب و قمار مىپرسند، بگو: در آن دو گناهى بزرگ است و منافعى (مادّى) نيز براى مردم دارند. (ولى) گناه آن دو از سود آنها بزرگتر است. (همچنين) از تو مىپرسند كه چه انفاق كنند؟ بگو: افزون (بر نياز خود را)، خداوند اينچنين آيات را براى شما روشن مىسازد تا شايد انديشه كنيد.
⭕كلمه «اثم» به گفتهى راغب در مفردات، به كارى گويند كه انسان را در انجام كارهاى خير كُند و سست كند.
❓سؤال اوّلِ مردم دربارهى حكم #خمر و #ميسر است. كلمه «خمر» به معناى پوشش است و لذا به پارچهاى كه زنان سرِ خود را با آن پوشانده و مراعات حجاب مىكنند، «خمار» مىگويند. از آنجا كه شراب، قدرت تشخيص را از عقل گرفته ودر واقع آن را مىپوشاند، به آن «خمر» مىگويند.
⭕همچنين كلمهى «مَيسر» از «يسر» به معناى آسان است. گويا در قمار، طرفين مىخواهند مال همديگر را به آسانى بربايند.
👈اين آيه در پاسخ پرسش آنها مىفرمايد: #شرابخوارى و #قماربازى، #گناهان بزرگى هستند، گرچه ممكن است منافعى داشته باشند. چنانكه عدهاى از راه كشت انگور يا شراب فروشى و گروههايى با داير كردن قمارخانه، ثروتى بدست مىآورند. در كتابهاى علمى وتربيتى، آثار وعوارض منفى شراب و قمار به تفصيل بازگو شده است.
در اينجا فهرستى از آنچه در تفسيرنمونه در باب زيانهاى شراب وقمار آمده است، مىآوريم:
1⃣. كوتاه شدن عمر.
2⃣. عوارض منفى در كودكان. مخصوصاً اگر آميزشى در حال مستى صورت گيرد.
3⃣. گسترش فساد اخلاقى وبالا رفتن آمار جنايات از قبيل: سرقت، ضرب وجرح، جرائم جنسى و افزايش خطرات و حوادث رانندگى. از يكى از دانشمندان نقل شده است كه اگر دولتها نيمى از شراب فروشىها را ببندند، ما نيمى از بيمارستانها و تيمارستانها را مىبنديم.
♦قمار نيز از جمله عوامل هيجان، بيمارىهاى عصبى، سكتههاى مغزى و قلبى، بالا رفتن ضربان قلب، بى اشتهايى، و رنگ پريدگى و ... است. همچنان كه بررسى كنندگان، سى درصد آمار جنايات را مرتبط با قمار دانستهاند. در ضمن قمار، در شكوفايى اقتصادى نقش تخريبى داشته و نشاط كار مفيد را از بین می برد.
پیام ها
1⃣- شراب و قمار، هر دو عامل فساد جسم و روح و مايهى غفلت هستند. لذا در قرآن در كنار هم مطرح شدهاند. «الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ»
2⃣- از انديشه و امنيّت، پاسدارى كنيد. با تحريم شراب، از عقل و فكر، و با تحريمقمار، از آرامش و سلامتى روحى و اقتصادى پاسدارى شده است. «فِيهِما إِثْمٌ كَبِيرٌ ... وَ إِثْمُهُما أَكْبَرُ»
3⃣- آشنايى با فلسفه احكام، گامى به سوى پذيرش آن است. «إِثْمُهُما أَكْبَرُ»
📚 تفسیر نور
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️مروري بر كتاب معروف #علامه_ناييني
به مناسبت سالگرد صدور فرمان #مشروطيت
🛑قسمت ششم ؛
مطالعه بخشهايي از متن روان نویسی شده کتاب "تنبیه الأمة و تنزیه الملة"
💢عوامل #تقويتكننده #استبداد
1⃣. ایجاد #اختلاف بین مردم
از عوامل تقویت کننده استبداد ایجاد اختلاف بین مردم است، هر چند که ریشه آن جهل و ناآگاهی است و استبداد دینی و شاه پرستی به آن دامن می زند.
در امتهای گذشته موفقیت حاکمیت استبدادی ناشی از همین وجود تفرقه و چند دستگی در میان مردم بوده است.
قران در مورد #فرعون می گوید:
🔸«إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلا فِي الأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَها شِيَعاً يَسْتَضْعِفُ طائِفَةً مِنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْناءَهُمْ»(قصص/۴) (فرعون در زمين برترى جويى كرد و اهل آن را به گروههاى مختلفى تقسيم نمود، گروهى را به ضعف و ناتوانى مى كشاند، پسران را مى كشت و سر مى بريد). واضح است که در این آیه موفقیت فرعون در گرو همین #چند_دستگی و نبود همبستگی اجتماعی اعلام شده است.
🔹امام #علی ع در خطبه قاصعه سخنانی دارد که برای شناخت درد و درمان توسط شیعیان صادق و خالص از اغراض استبدادی و استعبادی بسی مفید است:
«از عذابهايى كه بر اثر زشتی ها بر امتهاى گذشته وارد شد ، بترسيد پس خير و شر احوال آنان را به ياد آوريد و از اينكه شما هم مانند آنان شويد، بپرهيزيد و هرگاه در تفاوت حالات آنان انديشه كرديد، پس كارى را كه به خاطر آن عزت يافتند و شر دشمنان بواسطه آن برطرف شد و عافيتشان تداوم يافت و نعمت را به سوى ايشان كشانيد و رشتهء كرامت را بين آنان وصل نمود تا از #تفرقه بپرهيزند و #مهربان بوده و يكديگر را بدان سفارش كنند ، انتخاب كنيد؛ و متقابلا از انجام هر عملى كه پشت آنان را شكست و قدرتشان را سست كرد به خاطر كينه ورزى در دلها و دشمنى در سينه ها و پشت كردن اشخاص به هم و يارى نكردن دستها يكديگر را بپرهيزيد. ....آيا در اطراف زمين ارباب و بر جهانيان پادشاهانى نبودند؟! پس بنگريد به آنچه كه در پايان امرشان بدان گرفتار آمدند ، آنگاه كه بينشان جدايى افتاد و مهربانى و الفت از بين رفت و سخنان و قلبهايشان متفرق شد و حزبها و شعبه هاى مختلفى شدند و دسته دسته به جان هم افتادند، از اين رو خداوند لباس كرامت و بزرگوارى را از تنشان بيرون كرد و فراوانى نعمتش را برگرفت و تنها داستانهاى آنان در صفحات تاريخ باقى ماند تا عبرت گيرندگان شما پند گيرند.»
📚(نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲)
👈از جهت برهان و عقل هم روشن است که آنچه حافظ حقوق یک ملت است همان #اتحاد و وحدت کلمه است و از همین رو حکومتهای استبدادی در صدد تضعیف و از بین بردن آن از راههای مختلف و از جمله جلوگیری از اجتماعات بر می آیند. وضعیت فلک زده کنونی ایران بیانگر درستی این برهان است.
2⃣- ترساندن و #آزار و اذیت #آزادی_خواهان
👈دومين نیروی #استبداد #ارعاب و ترساندن و #شکنجهکردن_آزادیخواهان و کسانی است که می خواهند در مسیر انبیاء گام بردارند و آزادی خدادادی را به جامعه و مردم برگردانند.
حاکمان مستبد به انواع جنایتها از کشتن و شکنجه و زندانی کردن و مسموم کردن و #آبرو ریختن و اموال را به غارت بردن برای بقای خود و جلوگیری کردن از گسترش آزادی خواهی به عموم جامعه دست می زنند.
3⃣. عادی بودن #زورگویی_قدرتمندان به زیردستان
👈از دیگر عوامل تقویت استبداد وجود #فرهنگ_زورگویی در میان طبقات و اقشار قدرتمند بویژه زمینداران به زیر دستان خود است. در آغاز وزیدن نسیم مشروطیت و عدالت در ایران، گمان بر این بود که فقط با استبداد شاه و دولتیان مبارزه می شود، همه اقشار از روحانیون و زمینداران و ...به حمایت از مشروطه برخاستند اما همین که دریافتند قرار بر نفی استبداد از همه اقشار جامعه و نفی فرهنگ استبدادی است، ورق برگشت و شاخه #استبداد_دینی به نام حفظ دین و شاه پرستان به بهانه دولتخواهی و #حفظ_نظام و سایر چپاولگران و مفت خوران هر یک به بهانه ای، پرچم مخالفت با مشروطه را برافراشتند.
4⃣. استفاده از امکانات مملکت برای #سرکوبی_ملت
👈ديگر نیروی پشتوانه استبداد، استفاده از اموال و تجهیزات و نیروی نظامی برای #سرکوب_ملت است. استفاده از فرماندهان نظامی خارجی برای تربیت و آموزش نیروهای نظامی و گاه مسلح کردن ایلات و عشایر در همین مسیر صورت می گیرد.
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
خدای مهربانم…
تو که هستی تمام هستی در برابرم کوچک بنظر میرسند…
و حتی از بیماری و مرگ هم نمی هراسم …
وجود تو ، حضور تو را که در کنارم حسی می کنم دیگر حتی از مردن هم نمی هراسم ….
چرا که تو خود خود عشقی و معجزه زندگی هستی…
و میدانم مردن آخر زندگی نیست بلکه آغاز زندگی جدید است …
چون پروانه ی که از پیله جدا شود و به پروانگی رسد ..
خدایا…
با تمام وجودم فریاد میزنم
حضورت را شکر…
بودنت را شکر…
دوستت دارم
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_یوسف آیات 79 تا 86
📄#صفحـہ_245
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan