eitaa logo
قران پویان
476 دنبال‌کننده
6هزار عکس
702 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیست ونهم ✅موضوع: و ◀️خداوند می فرمایند : " فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ‌:(159) ال عمران (اى رسول ما!) پس به خاطر از جانب خدا (كه شامل حال تو شده،) با مردم گشته‌اى و اگر و بودى، (مردم) از دور تو پراكنده مى‌شدند. 👈نکته . 👌👈قرآن کریم یکی از مزایای فوق العاده اخلاقی پیامبر اسلام(ص) را ذکر کرده و می فرماید: در پرتو رحمت و لطف پروردگار، تو با مردم شدی در حالی که اگر و و سنگدل بودی از اطراف تو پراکنده می شدند. پس دستور می دهد: از تقصیر آنان بگذر و آنها را مشمول عفو خود گردان و برای آنها طلب آمرزش کن. 💫ادامه موضوع👇👇 http://www.quranpuyan.com/yaf_postst2690_db-mshrt-jtmy-z-dyd-qrn-w-slm.aspx ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
در واقعه تاریخی قسمت بیست و ششم تحریفات معنوی از کتاب عبدالله_(ع) نوشته اند أبا عبد اللّه در حملات خودش نقطه ای را در میدان مركز قرار داده بود. حملاتش آنجا بود. نقطه ای را امام انتخاب كرده بود كه نزدیك خیام حرم باشد و از خیام حرم خیلی دور نباشد، به دو منظور. یك منظور این كه می دانست كه اینها چقدر نامرد و غیر انسانند.😔 اینها همین مقدار حمیّت ندارند كه لااقل بگویند كه ما با حسین طرف هستیم، پس متعرض خیمه ها نشویم. می خواست تا جان در بدن دارد، تا این رگ گردنش می جنبد، كسی متعرض خیام حرمش نشود. حمله می كرد، از جلو او فرار می كردند، ولی زیاد تعقیب نمی كرد؛ برمی گشت مبادا خیام حرمش مورد تعرض قرار بگیرد. دیگر اینكه می خواست تا زنده است اهل بیتش بدانند كه او زنده است. نقطه ای را مركز قرار داده بود كه صدای حضرت می رسید. وقتی كه بر می گشت، در آن نقطه می ایستاد، فریاد می كرد: «لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّهِ الْعَلِیِّ الْعَظیمِ» . وقتی كه این فریاد حسین بلند می شد اهل بیت سكونت خاطری پیدا می كردند، می گفتند آقا هنوز زنده است. امام به اهل بیت فرموده بود تا من زنده هستم هرگز از خیمه ها بیرون نیایید. این حرفها را باور نكنید كه اینها دم به دم بیرون می دویدند، ابداً! دستور آقا بود كه تا من زنده هستم در خیمه ها باشید، حرف سستی از دهان شما بیرون نیاید كه اجر شما ضایع می شود. مطمئن باشید عاقبت شما خیر است، نجات پیدا می كنید و خداوند دشمنان شما را عذاب خواهد كرد، به زودی هم عذاب خواهد كرد. اینها را به آنها فرموده بود. آنها اجازه نداشتند و بیرون هم نمی آمدند. غیرت حسین بن علی اجازه نمی داد. غیرت و عفّت خود آنها اجازه نمی داد كه بیرون بیایند، بیرون هم نمی آمدند. صدای آقا را كه می شنیدند: «لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّهِ الْعَلِیِّ الْعَظیمِ» یك اطمینان خاطری پیدا می كردند. چون آقا وداع كرده بودند و یك بار یا دو بار دیگر هم بعد از وداع آمده بودند و خبر گرفته بودند، این بود كه اهل بیت امام هنوز انتظار آمدن امام را داشتند. اسبهای عربی برای میدان جنگ تربیت می شدند. اسب حیوان تربیت پذیری است. اینها وقتی كه صاحبشان كشته می شد عكس العملهای خاصی از خودشان نشان می دادند. اهل بیت أبا عبد اللّه در داخل خیمه هستند، همین طور منتظر ببینند كی صدای آقا را می شنوند یا شاید یك بار دیگر جمال آقا را زیارت می كنند كه یك وقت صدای همهمه ی اسب أبا عبد اللّه بلند شد. آمدند درِ خیمه. خیال كردند آقا آمده اند. یك وقت دیدند این اسب آمده است ولی در حالی كه زین او واژگون است. اینجاست كه اولاد أبا عبد اللّه، خاندان أبا عبد اللّه فریاد و احسینا و وا محمّدا را بلند كردند. دور این اسب را گرفتند. نوحه سرایی طبیعت بشر است. انسان وقتی می خواهد درد دل خودش را بگوید به صورت نوحه سرایی می گوید؛ آسمان را مخاطب قرار می دهد، زمین را مخاطب قرار می دهد، درختی را مخاطب قرار می دهد، خودش را مخاطب قرار می دهد، انسان دیگری را مخاطب قرار می دهد، حیوانی را مخاطب قرار می دهد. هر یك از افراد خاندان أبا عبد اللّه به نحوی نوحه سرایی را آغاز كردند. آقا به آنها فرموده بود تا من زنده هستم حق گریه كردن هم ندارید. من كه از دنیا رفتم البته نوحه سرایی كنید. گریه است😭، انسان وقتی غصه دارد باید گریه كند تا عقده ی دلش خالی شود. اجازه ی گریه كردن را بعد از این جریان یافته بودند. در همان حال شروع كردند به گریستن. نوشته اند حسین بن علی علیه السلام دختركی دارد كه خیلی هم این دختر را دوست می داشت؛ سُكَینه خاتون كه بعد هم یك زن ادیبه ی عالمه ای شد و زنی بود كه همه ی علما و ادبا برای او اهمیت و احترام قائل بودند. ابا عبد الله خیلی این طفل را دوست می داشت. او هم به آقا فوق العاده علاقه مند بود. نوشته اند این بچه به صورت نوحه سرایی جمله هایی گفت كه دلهای همه را كباب كرد. به حالت نوحه سرایی این اسب را مخاطب قرار داده است، می گوید: «یا جَوادَ اَبی هَلْ سُقِیَ اَبی اَمْ قُتِلَ عَطْشاناً؟ » ای اسب پدرم، پدر من وقتی كه رفت تشنه بود، آیا پدر من را سیراب كردند یا با لب تشنه شهید كردند؟ این در چه وقت بود؟ وقتی است كه دیگر أبا عبد اللّه از روی اسب به روی زمین افتاده است. این جنگ با یك تیر شروع شد و با یك تیر خاتمه پیدا كرد. https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه اللَّهُمَّ إِنِّي أَبْرَأُ إِلَيْكَ فِي يَوْمِي هَذَا وَ مَا بَعْدَهُ مِنَ الْآحَادِ مِنَ الشِّرْكِ وَ الْإِلْحَادِ، وَ أُخْلِصُ لَكَ دُعَائِي تَعَرُّضاً لِلْإِجَابَةِ خدايا من در امروزم و يكشنبه های ديگر از شرک و بی دينی به سوی تو بيزاری می جويم، و دعايم را تنها برای تو خالص می كنم تا در معرض اجابت قرار گيرد. بخشی از دعای روز یکشنبه @quranpuyan
📖 ؟ "هُوَ الاَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظّاهِرُ وَ الباطِنُ" ( او، اول و آخر و ظاهر و باطن است!) وای بر سالکی که نتواند این چهار اسم را در "وحدت" بنگرد! کارش زار است! چه در کثرت و حیرت به دام خواهد افتاد! چه بسا کسانی که در اثر نافهمی این اسماء، به شرک و چند خدایی افتاده اند، چه بسا کسانی که گرفتار پانته ایسم و همه خدایی شده اند. آنکه با بدفهمی اش، به دام "اول" افتد بی آنکه "آخر" را بداند، حظّ و بهره اش، نگرانی در مورد گذشته است. آنکه به دام "آخِر" افتد بی آنکه "اول" را بداند، همواره نگران آینده است. آنکه به دام "ظاهر" افتد بی فهمِ باطن، گرفتار کثرت گشته است و همواره در میان مظاهر بسیار، در حیرت است. و آنکه به دام "باطن" افتد بی درک ظاهر، هستی و جریان آن را درک نکرده است. می بینی، وادی خطرناکی است. چون اقیانوسی ژرف است و اگر خدا به داد سالک نرسد، غرقش حتمی است. بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره 🔹 فراز پنجم آیه ۲۰  با مرور نظرات مختلف در خصوص آيه ۲۰ مزمل،به نظرم موجه ترين و سازگارترين ترجمه و تفسير با متن آيه و كل سوره،مي تواند بصورت زير باشد: إِنَّ رَبَّكَ يَعْلَمُ أَنَّكَ تَقُومُ أَدْنَى مِن ثُلُثَيِ اللَّيْلِ وَنِصْفَهُ وَثُلُثَهُ وَطَائِفَةٌ مِّنَ الَّذِينَ مَعَكَ وَاللَّهُ يُقَدِّرُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ عَلِمَ أَن لَّن تُحْصُوهُ فَتَابَ عَلَيْكُمْ فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ عَلِمَ أَن سَيَكُونُ مِنكُم مَّرْضَى وَآخَرُونَ يَضْرِبُونَ فِي الْأَرْضِ يَبْتَغُونَ مِن فَضْلِ اللَّهِ وَآخَرُونَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنْهُ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَأَقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِكُم مِّنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللَّهِ هُوَ خَيْرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ {۲۰} در حقيقت پروردگارت مى داند كه تو نزديك به دو سوم از شب و (گاهي)نصف آن و (گاهي) يك سوم آن را [به عبادت] برمى خيزی ( و در در اجراي دستور خدا در اول سوره موفق بودی)و نيز گروهى از كسانى كه با تواند (كه داوطلبانه به اجراي حكمي كه مختص پيامبر بوده است اقدام كردند) خداست كه شب و روز را اندازه گيرى مى كند [او] مىدانست كه [شما] هرگز نميتوانيد آن (قيام شبانه مستمر در حدود نيمي از شب) را(بطوركامل) تحصيل كنيد(برای همين بر شما واجب نكرد اما با توجه به همگامی داوطلبانه شما با پيامبر) پس بر شما نظر لطف كرد( و تخفيف داد) [اينك بجاي ملزم شدن به قيام نيمی از شب] هر چه از قرآن ميسر ميشود (در شب)بخوانيد [خدا] مى دانست كه به زودى در ميانتان بيمارانى خواهند بود و [عده اى] ديگر در زمين سفر مى كنند [و] در پى روزى خدا هستند و [گروهى] ديگر در راه خدا پيكار مى نمايند (و شايد به همان قرائت شبانه نيز موفق نشوند) پس (در روز) هر چه از [قرآن] ميسر شد تلاوت كنيد و نماز را برپا داريد و زكات را بپردازيد و وام نيكو به خدا دهيد و هر كار خوبى براى خويش از پيش فرستيد آن را نزد خدا بهتر و با پاداشى بيشتر باز خواهيد يافت و از خدا طلب آمرزش كنيد كه خدا آمرزنده مهربان است {۲۰} ♻️ عصاره فراز شامل آیه ۲۰ : جایگزینی قرائت قرآن (شبانه و روزانه ) در حد امكان، اقامه نماز و پرداخت زكات و قرض الحسنه با قیام نيمی از شب برای مسلمانانی كه ميخواهند از پيامبر در قيام شبانه تبعيت كنند. 🖌سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8919 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیست ونهم ✅موضوع: و 🌹حضرت علی علیه السلام می فرماید: 🔶 بنده هر چند در عبادت ضعیف باشد، با خود در آخرت به و منزلت های والایی دست می یابد. (همان، ص ۱۵۲۴) 🔶 همچنین امام صادق(ع) در پاسخ به پرسشی از حد و معنای فرمود: خلق این است که امام صادق علیه‌السلام در بیان حسن خلق فرمود: «تُلَیِّنُ جانِبَكَ وَ تُطَیِّبُ كَلامَكَ وَ تَلْقی اَخاكَ بِبِِشرٍ حَسَنٍِ 🔸 آن است كه برخوردت را كنی و سخنت را پاكیزه سازی و برادرت را با دیدار نمایی». .(همان) 💫ادامه موضوع👇👇 http://www.quranpuyan.com/yaf_postst2690_db-mshrt-jtmy-z-dyd-qrn-w-slm.aspx ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
در قسمت بیست و هفتم تحریفات معنوی ازکتاب ✅وظیفه ی ما در برابر تحریفها در جلسات گذشته كه در اطراف « در واقعه ی تاریخی عاشورا» بحث كردم، بحث خودم را در چهار قسمت قرار دادم: قسمت اول در معنی تحریف و انواع تحریف به طور كلی. قسمت دوم در بیان تحریفاتی كه در واقعه ی تاریخی عاشورا صورت گرفته است و نمونه هایی از آن تحریفات. بخش سوم، عوامل تحریف، موجبات و اسبابی كه منجر به تحریف می شوند به طور عموم و عاملهای خاصی كه در این حادثه ی تاریخی دخالت كرده اند. بخش چهارم، راجع به ی ما مردم در برابر این تحریفها، هم وظیفه ی علمای امت و هم وظیفه ی توده ی مردم. از این چهار بخش، سه بخش اول را قبلاً صحبت كردیم. ولی بخش چهارم باقی ماند كه امشب به فضل الهی شاید موفق بشویم آنچه كه لازم است در باره ی این مطلب صحبت كنیم. به طور قطع و یقین، همین طوری كه عرض كردم، تحریفاتی در این حادثه ی بسیار بزرگ تاریخی تدریجاً در طول زمان پیدا شده است و بدون شك در اینجا وظیفه ای هست كه باید با این تحریفها مبارزه كرد. بلكه به تعبیر بهتر، اگر بخواهیم از خودمان ستایش كنیم و تعبیر احترام آمیزی درباره ی خودمان به كار ببریم، باید بگوییم كه ما این نسل در این زمینه رسالتی داریم برای مبارزه با این تحریفات. ولی قبل از آنكه این وظیفه و رسالت را، چه برای علمای امت و به تعبیر دیگر خواص و چه برای توده ی مردم و به تعبیر دیگر عوام، عرض بكنم، دو مطلب دیگر را مقدمتاً عرض می كنم. یكی اینكه نگاهی به گذشته بكنیم، ببینیم مسئول این تحریفات چه كسانی هستند؟ آیا خواص و علما مسئول این تحریفات اند یا توده و عوام الناس؟ امروز وظیفه چیست و وظیفه ی كیست یك مطلب است، در گذشته مقصر و مسئول كیست مطلب دیگری است.✌️ معمولاً در این گونه قضایا علما تقصیر را به گردن عوام می اندازند و عوام به گردن علما. علما معمولاً می گویند تقصیر این عوام الناس است، تقصیر جهالت این مردم است، از بس كه این مردم جاهل و نادانند و از بس كه این مردم نالایق و ناشایسته هستند! اینها سزاوار همین مهملات اند، شایسته ی حقایق نیستند.😳 داستانی است.🤔 من از مرحوم آیة اللّه صدر (اعلی اللّه مقامه) شنیدم، كه تاج نیشابوری حرفهای مفت در منبر می گفت. كسی به او اعتراض كرد كه اینها چیست؟ ! این همه اجتماع می شود چرا دو كلمه حرف حسابی نمی زنی؟ گفت مردم لایق نیستند.🙄 بعد هم با یك دلیلی به اصطلاح ثابت كرد. ولی مردم عوام هم یعنی توده ی مردم هم منطقی در برابر خواص دارند و این منطق را اغلب به كار می برند؛ می گویند ماهی از سر گَنده گردد نی ز دُم؛ علما به منزله ی سر ماهی هستند و ما دُم ماهی.😶 https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه پروردگارا؛ ما را از سختی‌های حوادث عالم، کفایت فرما و از شر و آسیب دام‌های شیطان، محفوظ دار. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت 🆔 @quranpuyan
📖 ؟ زیبا از قرآن شکیبایی زیبا و قابل توجه با استقامت بدون جزع و فزع ☘🍃☘🍃 اگر انسان در مشكلات و مصائب ، خويشتن داري را از دست ندهد، يعني سخني و حركتي برخلاف رضاي خدا نگويد و نكند و پيمانه صبرش لبريز نگردد و سفره مشكلات و سختي‏ها را پيش اين و آن باز نكند، صبر نيكو دارد. خداي سبحان در قرآن كريم پيامبران را خصوصا مؤمنين را عموما به صبر دعوت مي‏كند. اما راز و نياز با خداي بي‏ نياز در مورد مشكلات و سختي‏ها ناصبوري نيست، بلكه استعانت از ذات متعال براي تحمل فشار و حل مشكلات است و اين يك نوع ثبات قدم و درخواست صبر جهت تحمل سختي‏ها از بارگاه ربوبي است. اما آنهايي كه به مقام رضا رسيده‏ اند مشكلات خود را در محضر خداي متعال نيز به زبان نمي‏آورند، چون كه به زبان آوردن هر چند كه شكوه از سختي نيست اما شائبه آن را دارد، اظهار درد، پيش خدا به نوعي تغيير وضع موجود را از خدا طلبيدن است و اين با مقام رضا سازگار نيست 🍂🍁🍂🍁 صبر جمیل سه بار در قرآن آمده است👇 1⃣ وَ جٰاؤُ عَلىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ قٰالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْراً 👈 فَصَبْرٌ جَمِيلٌ وَ اَللّٰهُ اَلْمُسْتَعٰانُ عَلىٰ مٰا تَصِفُونَ (١٨)یوسف 2⃣ قٰالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْراً. 👈 فَصَبْرٌ جَمِيلٌ عَسَى اَللّٰهُ أَنْ يَأْتِيَنِي بِهِمْ جَمِيعاً إِنَّهُ هُوَ اَلْعَلِيمُ اَلْحَكِيمُ (٨٣)یوسف 3⃣ فَاصْبِر. 👈ْ صَبْراً جَمِيلاً (٥)معارج https://goo.gl/2swVd4 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره ♻️مروری برعصاره فرازها: ⬅️ عصاره فراز آیات ۹-۱ : دستوراتي به پیامبر برای تقويت ارتباط و توكل بر خدا به منظوركسب امادگی بیشتر جهت دریافت و ابلاغ وحی ⬅️ عصاره فراز آیات ۲۴-۱۰ : دستور به پیامبر برای صبر در برابر منکران صاحب قدرت که عذاب دردناك الهي در قيامت در انتظارشان است. 👈دو فراز بالا را میتوان تلفیق کرد: عصاره فراز آیات ۱۴-۱ مجموعه دستوراتی به پیامبر جهت تثبیت و تقویت پیامبر در ادامه ابلاغ آیات وحی با توجه به مخالفتهای منکران صاحب نفوذ که نگرانی ها و سختی هایی برای پیامبر ایجاد کرده بود . ⬅️ عصاره فراز آیات ۱۹-۱۵ : پیامبر،رسولی از جانب خدا و قرآن مایه تذکر است.با عبرت از سرنوشت عصیان فرعون در برابر موسی و خوف از حساب و عذاب اخروی، از تکذیب دست برداشته و بسوی خدا درآیید. ⬅️ عصاره فراز شامل آیه ۲۰ : جایگزینی قرائت قرآن اقامه نماز و پرداخت زكات و قرض الحسنه با قیام شبانه برای مسلمانانی كه ميخواهند از پيامبر در قيام شبانه تبعيت كنند. 👈با توجه به فرعی بودن آیه ۲۰ ، تقریبا دو سوم صفحه نخست سوره، به آیات خطاب به پیامبر اختصاص یافته لذا محور اصلی سوره همین آیات ۱۴-۱ است. 👈فراز ایات ۱۹-۱۵ تیز باهدف تقویت پیامبر نازل شده است در واقع خداوند با خطاب مستقیم به مخالفان، و غایب فرض کردن پیامبر، آنها را از مخالفت با رسول خودش برحذر میدارد. تا فضاسازی های مخالفان و نگرانی های پیامبر از تاثیر ادامه کار؛ مانع حرکت پرتوان و پرانگیزه ایشان نشود. ✅ درس سوره: ای پیامبر باصبر و توکل برخدا و بدون متاثر شدن از فضاسازی های انجام شده مخالفان،رسالت خود را ادامه بده و انها را به من واگذار.شما مخاطبان قران نیز دست از انکاررسول ما برداشته و با متذکر شدن از پیام وحی، بسوی خدا درآیید. 🖌سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8919 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #چهل_وپنجم تمرین بیست ونهم ✅موضوع: #خوشرويي و #حسن_خلق 🌹🌹الإمامُ الحسنُ عليه السلام : 🔶 رَأسُ العَقلِ مُعاشَرَةُ النّاسِ بِالجَميلِ . 🔸🔸 #خوشرفتارى با مردم، رأس #خرد است. 📚[بحار الأنوار : 78/111/6.] ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
در واقعه تاریخی قسمت بیست و هشتم. تحریفات معنوی از کتاب ✅هم خواص و هم عوام ولی حقیقت این است كه در این هم خواص مسئول هستند و هم عوام، هر دو. راجع به مسئول بودن و بودن خواص و علما شاید چندان احتیاجی به توضیح نباشد، ولی این را بدانید كه عامه ی مردم و توده ی مردم هم در این مسائل شریك اند، به همان اندازه و شاید احیاناً بیشتر. بلكه در این طور مسائل، این توده ی مردم هستند كه حقایق كُشی می كنند و را اشاعه می دهند. حدیث معروفی است : شخصی از امام صادق علیه السلام درباره ی آیه ی شریفه ی:  «وَ مِنْهُمْ أُمِّیُّونَ لا یَعْلَمُونَ اَلْكِتابَ إِلاّ أَمانِیَّ» كه خدا از عوام یهود در آنجا انتقاد می كند (با اینكه خدا این عوام را بی سواد، امّی و درس ناخوانده معرفی می كند، در عین حال از همین عوام در قرآن انتقاد می كند و اینها را مسئول می شناسد) سؤال می كند علمای یهود مسئول بودند درست، عوام دیگر چه مسئولیتی دارند؟ اینها دیگر عوام بودنشان عذرشان است. امام فرمود: خیر، این طور نیست؛ بله، یك مسائلی هست كه احتیاج به درس خواندن دارد، فقط درس خوانده ها آنها را درك می كنند، در اینجا می توان گفت كه عوام مسئول نیستند چون درس خوانده نیستند، گواینكه گاهی مسئولیتشان این است كه چرا درس نمی خوانند. آن هم خودش یك منطقی است. احیاناً اگر عوام مسئولیت نداشته باشند، در مسائلی است كه احتیاج به تحصیل و درس و كتاب و معلم دارد. این شخص، معلم ندیده، مدرسه ندیده، كتاب نخوانده است، چرا مسئول باشد؟ فرمود اما بعضی از مسائل است كه بشر به فطرت سلیم آن را درك می كند. این دیگر مدرسه و كتاب و معلم نمی خواهد، دیپلم داشتن- به تعبیر من- نمی خواهد، سلامت عقل كافی است. بعد امام مثال زد، فرمود اینكه یك عالمی مردم را به و تقوا دعوت كند ولی همان كه مردم را به زهد و تقوا دعوت می كند خودش بر خلاف زهد و تقوا عمل كند، فرما باشد اما توبه فرمایان خود توبه كمتر كنند، و مردم عوام هم اینها را ببینند كه می گویند و بر ضد گفته ی خودشان عمل می كنند، آیا این آدم باید درس خوانده و معلم دیده باشد و كلاس طی كرده باشد تا بفهمد كه یك چنین آدمی لایق پیروی نیست؟ عوام یهود اینها را به چشم خودشان می دیدند و به عقل خودشان درك می كردند، «وَ اضْطُرّوا بِمَعارِفِ قُلوبِهِمْ» با یك معرفت فكری این را درك می كردند كه از چنین كسانی نباید پیروی كرد، مع ذلك پیروی می كردند، پس مسئولند. پس یك سلسله مسائل است كه احتیاج به درس خواندن ندارد، هر گونه درسی. ادامه دارد… https://eitaa.com/quranpuyan