#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_80
❇️روش #سهل و #ممتنع #قوانين_كيفری_اسلام
💠وَ اللاَّتِي يَأْتِينَ الْفاحِشَةَ مِنْ نِسائِكُمْ فَاسْتَشْهِدُوا عَلَيْهِنَّ أَرْبَعَةً مِنْكُمْ فَإِنْ شَهِدُوا فَأَمْسِكُوهُنَّ فِي الْبُيُوتِ حَتَّى يَتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ يَجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِيلاً
🌱کسانی از زنان شما که مرتکب عمل زشتِ (زنا) شوند، باید (برای اجرای حکم،) چهار نفر از (مردانِ مسلمانِ) خودتان را گواه بر (عمل) آنان بگیرید. پس اگر گواهی دادند، آن زنان را در خانهها نگه دارید تا مرگشان فرا برسد، یا خداوند برایشان (در آینده) راهی (دیگر) قرار دهد.
نساء - ۱۵
🔷✨گاه و بی گاه به مناسبتهای میپرسند: چرا اسلام قوانين جزائی و كيفری سخت و طاقتفرسايی مقرر نموده، مثلا در برابر يك بار آلوده شدن به زنای محصنه در آغاز مجازات حبس ابد مقرر گرديد و سپس مجازات اعدام تعيين شد، آيا بهتر نبود مجازاتهای ملايمتری در برابر اينگونه اعمال تعيين گردد تا تعادلی در ميان" جرم" و" كيفر" برقرار شده باشد؟!.
👈 ولی بايد توجه داشت كه قوانين كيفری اسلام گرچه ظاهرا سخت و شديد هستند، ولی در مقابل، راه اثبات جرم در اسلام به اين آسانی نيست، و برای آن شرائطی تعيين شده كه غالبا تا گناه علنی نشود آن شرائط حاصل نمیگردد.
مثلا: افزايش دادن تعداد شهود را به چهار نفر كه در آيه فوق به آن اشاره شد بقدری سنگين است كه فقط افراد بیباك و بیپروا ممكن است مجرم شناخته شوند و بديهی است اين چنين اشخاص بايد به اشد مجازات گرفتار شوند تا عبرت ديگران گردند و محيط از آلودگی گناه پاك گردد، همچنين برای شهادت شهود شرائطی تعيين شده از قبيل رؤيت و عدم قناعت به قرائن، و هماهنگی در شهادت، و مانند آن، كه اثبات جرم را سختتر میكند.
تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_80
❇️#توبه توفیقی از طرف #خدا
💠إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّـهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهالَةٍ ثُمَّ يَتُوبُونَ مِنْ قَرِيبٍ فَأُولئِكَ يَتُوبُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ كانَ اللَّهُ عَلِيماً حَكِيماً
🌱توبهپذیری خدا که (از روی لطف) بر خود واجب کرده، تنها ویژهی کسانی ست که از روی نادانی کار بدی میکنند، و پس از آن، زود توبه میکنند. پس قطعاً خداوند توبهی آنان را میپذیرد. خداوند همواره بسیار دانا و حکیم است.
نساء - ۱۷
🔷✨كلمه (توبه) به معنای برگشتن است، و در قرآن كريم هم در مورد خدای تعالی آمده و هم در مورد بندگان او هم چنان كه در آيه مورد بحث هر دو نوع توبه آمده است توبه خدا به معنای برگشتن خدای تعالی به رحمتش به بنده، و توفيق توبه به بندگان دادن، و توبه بنده عبارت است از ندامت از گناه، و منصرف شدن از اعراض و روگردانی از عبادت، و مكرر گفتهايم كه توبه بنده به طوری كه از قرآن كريم فهميده میشود محفوف است به دو توبه خدا.
👈 توضيح اينكه: توبه عبد حسنه است، و حسنه نيازمند به نيرو است، و نيروی انجام حسنه از خدا است، او است كه توفيق میدهد، يعنی اسباب فراهم میسازد تا بنده موفق و متمكن از توبه بشود، و بتواند از فرورفتگی در لجنزار گناه و دوری از خدا بيرون آيد، و بسوی پروردگارش برگردد، آن گاه وقتی اين موفقيت را يافت و به سوی خدا برگشت نيازمند به اين است كه خدای تعالی با يك رجوع ديگرش به رحمت و لطف و عفو و مغفرتش دل او را از لوث آن گناه پاك كند.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣5⃣ تدبر در سوره #شعرا
❓مقصود و غرض این دو آیه چیست!؟
👈🏻آیا منظور، نزول قرآن عربی بر عجم هاست که ایمان نخواهند آورد.خب اینکه طبیعی است
👈🏻آیا قرآن عجمی نازل میشود و عجم ها ایمان نمیآورند؟ پس عربها هم تقصیری نداشتند
وَلَوْ نَزَّلْنَاهُ عَلَى بَعْضِ الْأَعْجَمِينَ﴿۱۹۸﴾
انصاریان: و اگر آن را بر برخی از غیر عرب ها نازل کرده بودیم،
فَقَرَأَهُ عَلَيْهِمْ مَا كَانُوا بِهِ مُؤْمِنِينَ﴿۱۹۹﴾
انصاریان: و او آن را بر عرب ها می خواند، باز هم به آن ایمان نمی آوردند!!
پاسخ ۱ :
مراد از نزول آن بر بعضى افراد عجمى نزولش به زبان غير عربى است و اين دو آيه و آيه بعدى آن معنايى را مى رساند كه آيه ((و لو جعلناه قرآنا اعجميا لقالوا لو لا فصلت آياته اعجمى و عربى قل هو للذين آمنوا هدى و شفاء و الّذين لا يؤمنون فى آذانهم وقر و هو عليهم عمى )) در مقام افاده آن است .
بعضى گفته اند معنايش اين است كه اينان اين قدر عناد دارند كه حتى اگر ما اين قرآن عربى را با نظم خارق العاده اى كه دارد بر بعضى افراد غير عرب كه از تكلم به عربى ساده نيز عاجزند نازل مى كرديم و آن شخص غير عرب اين قرآن را براى اينان مى خواند، و صحيح و خارق العاده هم مى خواند، باز هم به آن ايمان نمى آوردند، با اينكه هم صحيح خواندن او معجزه بود و هم خود قرآن معجزه است .
اين مفسر سپس اضافه مى كند اينكه : بعضى گفته اند: معنايش اين است كه ((اگر ما قرآن را به زبان غير عربى بر بعضى افراد غير عرب نازل مى كرديم اينان بدان ايمان نمى آوردند)) صحيح نيست ، زيرا از مناسبت مقام بسيار دور است ، چون آيه در مقام بيان شدت عناد و لجاجت آنان است ، اين بود خلاصه كلام آن مفسر.
ولى اين حرف صحيح نيست ، براى اينكه اگر بنا باشد رعايت مناسبت مقام بشود، اتصال دو آيه مورد بحث به جمله ((بلسان عربى مبين )) بيشتر بايد رعايت شود، تا اتصال آن دو به مسأله عناد و لجاجت كفار، كه توضيحش گذشت .
ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۵ صفحه : ۴۵۶
https://b2n.ir/a12394
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#احادیث_جعلی، نمونهها، ریشه ها و واکنشها.
🛑قسمت چهلم :
💢⭕پديده #ارجاع_به_كتب_خيالي__و_ساختگي :
نمونههای ديگري از ارجاع به کتابهای #ناموجود:
6⃣ #مناقب_ساداة_الکرام تالیف سید عین العارفین #هندی
7⃣ ترجمه #لمعه_دمشقیه، توسط #فرانچسکو_ملزی.
8⃣ #فقه_القران_علی_المذاهب_الخمس.در دایرة المعارف تشیع
9⃣. #قانون_درخشان_اسلام یا شاهکار شهید اول، نوشته #شهریار_شفیق
0⃣1⃣ #الفقه_الماثور، تالیف شاهزادهای گمنام
1⃣1⃣ #مغز_متفکر_جهان_شیعه.ترجمه و اقتباس ذبیح الله #منصوری
2⃣1⃣. #موجج_الاحزان، عبدالرضا بن #محمد_الاُوالی.
🔻📝در انتهاي این نوشتار به چند نکته اشاره میکنم:
💢👈یک. داوریهای مطرح در این مقاله، بر اساس اطلاعات و تحلیلهای موجود است «و لعل الله یحدث بعد ذلک امراً»
چه بسا جستجوهای پژوهشگران در آینده پرده از برخی ابهامها بردارد و چه بسا تصحیفاتی باعث چنین نسبتهایی شده باشد.
👈دو. #جعل_و_وضع_احادیث، از نظر قلمرو زمانی دارای چهار مرحله است:
↩1. جعل و وضع در حیات پیامبر و امامان شیعه. این امر مورد باور و اذعان تمام مسلمانان است و روایتهای منقوله از پیامبر و ائمه که دلالت بر وضع و جعل میکند شاهد قطعی بر وقوع این امر است چرا که این روایتها اگر صادق باشد حکایت از جعل دارد و اگر کاذب باشد نیز خود دلالت بر وقوع جعل میکند.
↩2. انتقال مجعولات دورهی نخست به کتب اصلی مانند کتب اربعه شیعه و صحاح سته اهل سنت. این امر را اکثریت مسلمانان باور دارند گرچه اخباریها در شیعه و گروهی از اهل حدیث در میان اهل سنت منکر آنند و کتب یادشده را پاک و پاکیزه و پالایش شده میدانند.
↩3. وقوع دس و جعل در کتب حدیثی یادشده و نیز کتابهای بعدی تا دوره معاصر.
↩4. وقوع جعل و دس دردوران معاصر. بدان معنا که هنوز هم باب جعل ووضع مفتوح است.😞
🔻👈حق آن است که در تمامی این مراحل جعل و وضع اتفاق افتاده و هنوز هم اتفاق میافتد.
💫📚نقل از كتاب احاديث ساختگي ، تاليف حجت الاسلام مهدی مهریزی.
https://b2n.ir/p52692
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
@quranpuyan
.
#آیههاینور
مَنْ يَشْفَعْ شَفَاعَةً حَسَنَةً يَكُنْ لَهُ نَصِيبٌ مِنْهَا وَمَنْ يَشْفَعْ شَفَاعَةً سَيِّئَةً يَكُنْ لَهُ كِفْلٌ مِنْهَا وَكَانَ اللَّهُ عَلَى كُلِّ شَیْءٍ مُقِيتًا
كسی كه تشويق به كار نيكی كند نصيبی از آن برای او خواهد بود، و كسی كه تشويق به كار بدی كند سهمی از آن خواهد داشت، و خداوند حساب هر چيز را دارد و آنرا حفظ میكند.
سوره نساء ، آیه ۸۵
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪہ_نساء آیہ 20 تا 23
📄#صفحـہ_81
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_81
❇️#اختصاص بعضی #طبقات و #افراد به بعض #مختصات، با #وحدت_ريشه_انسانی آنها منافات ندارد
💠وَ كَيْفَ تَأْخُذُونَهُ وَ قَدْ أَفْضى بَعْضُكُمْ إِلى بَعْضٍ وَ أَخَذْنَ مِنْكُمْ مِيثاقاً غَلِيظاً
🌱چگونه آن را میگیرید؛ بااینکه از یکدیگر کام گرفتهاید و آنان (با عقد ازدواج)، پیمان محکمی از شما گرفتهاند؟!
نساء - ۲۱
🔷✨خدای تعالی در كتاب كريمش بيان كرده كه مردم همگی و بدون استثنا چه مردان و چه زنان شاخههايی از يك تنه درختند، و اجزا و ابعاضی هستند برای طبيعت واحده بشريت، و مجتمع در تشكيل يافتن، محتاج به همه اين اجزا است، همان مقدار كه محتاج جنس مردان است، محتاج جنس زنان خواهد بود، هم چنان كه فرمود:" بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ" (همه از هميد).
👈 و اين حكم عمومی منافات با اين معنا ندارد، كه هر يك از دو طايفه زن و مرد خصلتی مختص به خود داشته باشد، مثلا نوع مردان دارای شدت و قوت باشند، و نوع زنان طبيعتا دارای رقت و عاطفه باشند، چون طبيعت انسانيت هم در حيات تكوينی و هم اجتماعيش نيازمند به ابراز شدت و اظهار قوت است، و هم محتاج به اظهار مودت و رحمت است، هم چنان كه نيازمند به آن است كه ديگران نسبت به او اظهار شدت و قوت كنند و هم اظهار محبت و رحمت نمايند، و اين دو خصلت دو مظهر از مظاهر جذب و دفع عمومی در مجتمع بشری است.
👈 روی اين حساب دو طايفه مرد و زن از نظر و زن و از نظر اثر وجودی با هم متعادلند، هم چنان كه افراد طايفه مردان با همه اختلافی كه در شؤون طبيعی و اجتماعی دارند، بعضی قوی و عالم و زيرك و بزرگ و رئيس و مخدوم و شريف، و بعضی ديگر ضعيف و جاهل و كودن و مرءوس و خادم و پستاند، و همچنين تفاوتهايی ديگر از اين قبيل دارند، در عين حال از نظر وزن و تاثيری كه در ساختمان اين مجتمع بشری دارند متعادلند.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_81
❇️#تحريم #جمع_بين_اختين
💠وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ:"
🌱و برای شما جمع در ميان دو خواهر ممنوع است"
نساء - ۲۳
🔷✨يعنی ازدواج با دو خواهر در زمان واحد مجاز نيست، بنا بر اين اگر با دو خواهر يا بيشتر در زمانهای مختلف و بعد از جدايی از خواهر قبلی انجام گيرد، مانعی ندارد. و از آنجا كه در زمان جاهليت جمع ميان دو خواهر رائج بود، و افرادی مرتكب چنين ازدواجهايی شده بودند قرآن بعد از جمله فوق میگويد:" إِلَّا ما قَدْ سَلَفَ" يعنی اين حكم (همانند احكام ديگر) عطف به گذشته نمیشود، و كسانی كه قبل از نزول اين قانون، چنين ازدواجی انجام دادهاند كيفر و مجازاتی ندارند، اگر چه اكنون بايد يكی از آن دو را انتخاب كرد، و ديگری را رها كنند.
👈 رمز اينكه اسلام از چنين ازدواجی جلوگيری كرده شايد اين باشد، كه دو خواهر به حكم نسب و پيوند طبيعی نسبت به يكديگر علاقه شديد دارند، ولی به هنگامی كه رقيب هم شوند طبعا نمیتوانند آن علاقه سابق را حفظ كنند، و به- اين ترتيب يك نوع تضاد عاطفی در وجود آنها پيدا میشود، كه برای زندگی آنها زيانبار است، زيرا دائما انگيزه" محبت" و انگيزه" رقابت" در وجود آنها در حال كشمكش و مبارزهاند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣5⃣ تدبر در سوره #شعرا
❓مقصود و غرض این دو آیه چیست!؟
👈🏻آیا منظور، نزول قرآن عربی بر عجم هاست که ایمان نخواهند آورد.خب اینکه طبیعی است
👈🏻آیا قرآن عجمی نازل میشود و عجم ها ایمان نمیآورند؟ پس عربها هم تقصیری نداشتند
پاسخ ۲ :
وَ لَوْ نَزَّلْنَـهُ عَلَى بَعْضِ الاَْعْجَمِينَ {۱۹۸}
و اگر آن را بر برخى از عجم ها ]: غير عرب زبانان[ نازل مى كرديم
آيه ۱۹۸ ـ «الأعجمين» ـ كه جمع «اعجم» است ـ به معناى كسانى است كه زبانشان لُكنت داشته و نامفهوم است، و اين خود دو نوع است; نوع ذاتى و نوع نسبى، اينجا همان نوع نسبى مُراداست كه اگر اين قرآن را بر فرض محال بر غيرعرب زبانها نازل مى كرديم، عربها بدان ايمان نمى آوردند، زيرا آن را نمى فهميدند ولى اين هرگز عذرى نيست، زيرا كتاب وحى چنانكه در اصلش براى كسانى است كه زبان وحى را مى فهمند، حجت ربانى است، ترجمانش نيز چنان است، دوم اينكه نخوت و تكبر عرب زبانها آنها را از پذيرفتن قرآن به غير زبان عربى باز مى داشت،
تفسير فرقان
https://b2n.ir/a12394
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🥀💫24 آبان چهلمین سالگرد درگذشت سید محمد حسین طباطبایی مولف مجموعه گرانقدر تفسير المیزان
#علامه_طباطبایی:
🍂عامل انحطاط مسلمین،جمود بر ظواهر و دوری از باطن دین است.
@quranpuyan
#احادیث_جعلی، نمونهها، ریشه ها و واکنشها.
🛑قسمت چهل ویکم:
💢⭕پديده #ارجاع_به_كتب_خيالي__و_ساختگي :
🔻📝در انتهاي این نوشتار به چند نکته اشاره میکنم:(بخش دوم)
3⃣سه. #جعل_و_وضع را از نظر نوع و ماهیت چند گونه میتوان ترسیم کرد.
🔻1. نسبت دادن آموزههای دیگر فرهنگها به پیشوایان دینی. مانند #اسرائیلیات، مسیحیات، جاهلیات، زرتشتیات، ایرانیات، یونانیات.
برای همه اینها در روایات میتوان نمونه و مَثَل آورد. یعنی انتقالهایی از دیگر فرهنگها به نام فرهنگ دینی در میان مسلمانان صورت گرفته و رواج یافته است در این میان اسرائیلیات از همه بیشتر شهرت دارد گرچه انتقالها منحصر بدان نیست.
🔻2. جعل سخنان و کلمات بر حسب #منافع تجاری، فرهنگی، مذهبی، قومی و شخصی و نسبت دادن آن به پیشوایان مانند آنچه در باب امامان مذاهب، #شهرها، حیوانات، خوراکیها و شغلها ساخته شده است، یا غُلات، با سَنَدِ صحیح ساخته و به امامان شیعه نسبت دادهاند.
🔻3. ساختن مطلب و ارجاع به کتابهای موهوم و خیالی که موضوع این مقاله و نوشتار است.
🔻4. #دستکاری در یک کتاب که به یک نویسندهی مشخص نسبت دارد خواه به صورت عمده مانند آنچه دربارهی تفسیر علی بن ابراهیم گفته میشود و یا در حد تغییرات جزئی مانند آنچه در نسخه بدلها دیده میشود.
🔻5. خلق و #ساختن یک کتاب به نام یک شخص ناشناس مانند آنچه برخی دربارهی کتاب سلیم عقیده دارند یا کتاب یک نویسنده را به دیگری نسبت دادن مانند آنچه درباره دیوان منسوب به امیرالمومنین گفته میشود.
💢👈حق آن است که همه این انواع در میان مسلمانان رخ داده و اتفاق افتاده است.😔
4⃣چهار. حق آن است که #دروغ ـ که بُنمایه همه انواع و اقسام یادشده است ـ هیچگاه مجاز نمیشود چه رسد که #مقدس شود. حقیقت آن است که شیرینی ایمان را نمیچشد کسی که دروغ را از روی جد یا شوخی ترک نکند. و حق آن است که دروغ کلید همه پلشتیها است و حق آن است که پیروز با شر، مغلوب و شکست خورده است.[56]
👈بنابراین نمیتوان با هر وسیلهای به هدف مقدس نایل شد و هدف، وسیله را توجیه نمیکند.
ابن ادریس در مقدمه کتاب سرائر پس از بیان دیدگاهش دربارهی خبر واحد میگوید:
💢بر پایه ی ادله پیش گفته عمل میکنم و بر آن تکیه کرده و فتوا میدهم و خداوند متعال را به واسطه آنها اطاعت میکنم به هر نوشتهای توجه نمیکنم و به هر سخن دور از حق التفات نمیورزم و جز از دلیل روشن و برهان آشکار تبعیت نمینمایم. بر اخبار آحاد تکیه نمیکنم. مگر چیزی جز #خبرواحد، اسلام را ویران کرده است؟
5⃣پنج. پایان بخش مقاله را توصیه آیة الله استادی قرار میدهم:
👈"ضرر و زیان نوشتههای سست و بیمدرک، و سهلانگاری در نقل مطالب، قابل اغماض نیست. نویسنده متعهد و متدین باید ملزم باشد که مطالب سست و #غیرمستند نقل نکند (مگر مطالبی که از ابعاد آموزنده آن میتوان بهره برد مانند نقل داستانهایی که گاهی به جعلی بودن آن اطمینان پیدا میشود) و در صورت نقل، خواننده را به بیاعتباری و سستی آن واقف سازد.❗خدای نکرده برخی از گویندگان و نویسندگان مانند آن کسی نباشد که میگفت: چون مردم به قرآن بیتوجه بودند حدیثی در فضائل قرائت سور قرآن جعل کرده و منتشر ساختم تا به قرآن توجه شود!!"😔
📚نقل از كتاب احاديث ساختگي ، تاليف حجت الاسلام مهدی مهریزی.
https://b2n.ir/p52692
💫پایان
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
@quranpuyan
﷽
🏴سالروز وفات بانوی آب و آفتاب
خواهر خورشید خراسان
بانوی بزرگ قم حضرت فاطمه معصومه(س) تسلیت باد🍂
@quranpuyan