eitaa logo
قران پویان
457 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
. ❓❓مجازات و حكم مرد و زن در قرآن چيست؟ ، زندان يا سنگسار؟ آيا اجراي حد مرد و زن همسردار (محصنه) و مجرد تفاوت دارد؟ ايا در قران به اشاره شده است؟ 🛑قسمت سیزدهم : 🌐تفسير ايات مربوط به مجازات از ديگاه اقاي بازرگان 💠🔸وَالـلَّاتِي يَأْتِينَ الْفَاحِشَةَ مِن نِّسَائِكُمْ فَاسْتَشْهِدُوا عَلَيْهِنَّ أَرْبَعَةً مِّنكُمْ فَإِن شَهِدُوا فَأَمْسِكُوهُنَّ فِي الْبُيُوتِ حَتَّى يَتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ يَجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِيلًا نساء:15 🔹و از زنان [همسران] شما كساني كه كار بسيار زشتي [=شرم‌آوري] مي‌كنند، پس چهار نفر از خودتان بر آنها شاهد بگيريد. حال اگر شهادت دادند، آنها را در خانه‌ها [ي خود] نگه داريد تا زماني كه مرگ آنان را دريابد [=مادام‌العمر]، يا خدا راهي [در جهت حل مشكل] براي آنان قرار دهد. __ 👈- آيات قبل دربارة احكام ارث و حدود آن، براي تحكيم نظام خانواده به عنوان واحد اجتماع بود، و اينك به آفت خانواده و راه‌هاي مقابله با آن مي‌پردازد؛ از مهم‌ترين اين آفات، اعمال بي‌شرمانه و زشت اخلاقي است. منظور از «نسَآئِكُمْ»، زنان شوهردار، و منظور از «يَأْتِين»، پيشامدي غيرمنتظره است. «الْفَاحِشَه» وصفي عام است كه شامل هر كار رسوا و زشت اخلاقي مي‌شود، اما ، كه البته از انواع فحشاء است، دلالت بر ثبات صفت و تكرار آن مي‌كند. 👈- كلمه «مِّنكُمْ» تصريح مي‌كند كه چهار شاهد بايد خودي و مورد اعتماد باشند تا راه دشمني و اتهام بيگانگان را ببندد. 👈جملة «فَأَمْسِكُوهُنَّ فِي الْبُيُوتِ»، به گفته مرحوم طالقاني: «ناظر به محدود كردن و مراقبت و اصلاح آنها است، نه جدا و زنداني كردن (فَاحْبِسُوهُنَّ، فَاسجِنُوهُنَّ)، چه در اسلام محكوميت زنداني وجود ندارد، بازداشت دارد، براي منع فرار و توطئه، تا اتهامِ ثابت و حكمِ تعيين شده (غير زندان) اجرا شود و يا تبرئه گردد و يا تا زماني كه اصلاح شود و يا توبه كند، در خانه‌ها نگهداشته شود» (تفسير پرتوي از قرآن، ج 6، ص 110). 🔻نگهداري چنين زني در خانه ممكن است در اين روزگار خلاف حقوق بشر به نظر رسد! اما اين داوري چشم بستن بر حقوق شوهر و جامعه‌اي به شمار مي‌رود كه در معرض عوارض اين فحشاء قرار گرفته‌اند. واقعيت اين است كه در مقايسه با امروز، كه در برخي جوامع، زن و مرد خيانتكار توسط شوهر كشته يا مضروب مي‌شوند، و يا زن خيانتكار با استيفاي مهريه طلاق داده مي‌شود، نگهداري آن زن در خانة خود، تا راه حلي پيدا شود، بي هيچ تنبيه و توهين، ملايم‌ترين برخورد است. اگر امروز طلاق راه حل آسان‌تري به نظر مي‌رسد، در روزگار نزول اين آيات و فقر فراگير آن، طلاق دادن يك زن، رها كردن او به دامان فحشاء يا بي‌پناهي و درماندگي بود. 🌐- گشودن راهي پيش پاي چنان زناني برحسب شرايط تفاوت مي‌كند؛ اگر عشق و دلدادگي درميان است، پس از مدتي فروكش نمايد و يا آن مرد با زن ديگري ازدواج كند، اگر فرزندي دارد، شايد عاطفة مادري او را منصرف نمايد. و اگر اهل ايمان است، شايد وجدانش او را به توبه آورد. در هرحال هر عاملي كه او را به چنين انحرافي كشانده برطرف گردد. 💫تفسیر عبدالعلی بازرگان . 💫ادامه دارد http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm6851findunread_Hkm-mjzt-zn-w-mrd-znkhr-dr-qrn-shlq-y-HSr-y-sngsr.aspx#post19096 کانالِ قرآن‌پویان ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
اللّٰهُمَّ اجْعَلْ قُوَّتِى فِى طَاعَتِكَ ، وَنَشَاطِى فِى عِبَادَتِكَ ، وَرَغْبَتِى فِى ثَوَابِكَ ، وَزُهْدِى فِيَما يُوجِبُ لِى أَلِيمَ عِقَابِكَ ، إِنَّكَ لَطِيفٌ لِمَا تَشَاءُ. خدایا نیرویم را در طاعت خود و نشاطم را در بندگی خویش و رغبتم را در پاداشت و بی‌رغبتی‌ام را در آنچه موجب عذاب دردناک توست قرار ده، همانا آنچه را بخواهی لطف می‌فرمایی دعای روز چهارشنبه 🆔 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 29 تا 37 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ يا قَوْمِ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مالاً إِنْ أَجرِيَ إِلاَّ عَلَی اللَّهِ وَ ما أَنَا بِطارِدِ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ وَ لكِنِّي أَراكُمْ قَوْماً تَجْهَلُونَ (۲۹/هود) 🌱‏(نوح ادامه داد كه) ای قوم من! از شما در برابر اين دعوت، اجرتی درخواست نمی‌كنم، پاداش من تنها بر خداست و من كسانی را كه ايمان آورده‌اند (به خاطر خواست نابجای شما) طرد نمی‌كنم، (چرا كه) آنان پروردگارشان را ملاقات خواهند كرد (و از من شكايت خواهند نمود)، ولی من شما را قوم جاهلی می‌بينم. 🔷✨‏پيام‌ها: ‏۱- بی‌توقّعی پيامبران، يكی از نشانه‌های حقّانيّت آنهاست. «لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مالًا» ‏۲- رمز موفّقيّت مبلّغ، توقّع نداشتن از مردم و بی‌اعتنايی به سرمايه‌داران است. ‏«لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مالًا» البتّه مبلّغان دينی نزد خداوند، اجر بزرگی دارند. «إِنْ أَجرِيَ إِلَّا عَلَی اللَّهِ» ‏۳- اگر انبيا دنبال سوء استفاده بودند، به سراغ اشراف می‌رفتند، نه فقرا. «لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مالًا» ‏۴- اشراف برای ايمان آوردن خود شرط می‌كردند كه فقرا رانده شوند، ولی انبيا قاطعانه با اين درخواست مخالفت می‌كردند. ما أَنَا بِطارِدِ ... (جمله اسميّه و حرف (باء) نشانه‌ی قاطعيّت است) ‏۵- كسی كه هدفش از تبليغ، مال و مقام نيست، فقير و غنی در نزد او يكسان است. «ما أَنَا بِطارِدِ الَّذِينَ آمَنُوا» ‏۶- به توقّع مستكبران اعتنا نكنيم. «ما أَنَا بِطارِدِ الَّذِينَ آمَنُوا» ‏۷- كفّار مؤمنان را اراذل می‌شمردند، امّا پيامبر صلی الله عليه و آله می‌فرمود: من آنها را با شما عوض نمی‌كنم. «ما أَنَا بِطارِدِ الَّذِينَ آمَنُوا» ‏۸- حكومتِ حقّ نبايد به خاطر جلب رضايت مرفّهين، طبقه محروم را از دست بدهد. «ما أَنَا بِطارِدِ الَّذِينَ آمَنُوا» ‏۹- آنها كه نزد خدا آبرو دارند نبايد طرد شوند. «ما أَنَا بِطارِدِ الَّذِينَ آمَنُوا» ‏۱۰- ياد قيامت، به موضع‌گيری‌های دنيوی جهت صحيح می‌دهد. «مُلاقُوا رَبِّهِمْ» ‏۱۱- تحقير مؤمنان به خاطر فقرشان، نشانه‌ی بی‌خردی است. «قَوْماً تَجْهَلُونَ» ‏۱۲- قرآن كسانی كه مؤمنان را اراذل می‌شمرند، جاهل و نادان معرّفی می‌كند. ‏«قَوْماً تَجْهَلُونَ» (نه اشرافی‌گری نشانه‌ی فهم است و نه فقر نشانه‌ی جهل) ‏۱۳- يكی از درجات عرفان، ملاقات وشهود است كه مرفّهان نسبت به اين مقام بی‌خبرند. «الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ وَ لكِنِّي أَراكُمْ قَوْماً تَجْهَلُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠و اوحی الی نوح انه لن یؤمن من قومک الا من قد امن فلا تبتئس بماکانوا یفعلون36/هود 🌱و به نوح وحی رسید که مطمئن باش که از قوم تو جز همانهایی که قبلا ایمان آورده بودند، کس دیگری ایمان نخواهد آورد، پس در باره آنچه آنها می کنند ناراحت نباش. 🔷✨ (ابتئاس ) به معنای قبول اندوه توأم با ذلت و خضوع است ، و در این آیه خداوند می خواهد نوح (ع ) را از ایمان آوردن کفار قومش به طور کلی مأیوس و نا امید کند و به او تفهیم نماید که بعد از اینهمه حجج آشکاردیگر نباید منتظر ایمان آوردن آنها باشد و نفس خود را برای دعوت آنها به تعب بیافکند، چون حجت بر آنها تمام شده و اگر شایستگی ایمان آوردن را داشتند. 🔷✨ بااین همه دلایل آشکار، باید دعوت او رابه گوش دل می شنیدند و اطاعت می کردند و لذا آنحضرت نباید بیش از این در باره آنها تأسف و حسرت داشته باشد و این کلام تسلیتی است از جانب خداوند برای پیامبرش . 🔷✨چون نوح (ع ) حدود هزار سال در میان قومش زندگی کردو آنها را به دین حق دعوت نمود، اما در تمام این مدت جز یک عده اندک کسی به آن حضرت ایمان نیاورد و در این کلام اشاره ای هست که به زودی لحظه قضا و حکم جدایی بین آن جناب و قومش فرا رسیده و لذا تأسف به حال آنها سودی ندارد. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیتی ازخداست معصومه لطف بی انتهاست، معصومه جلوه ای از جمال قرآنی چهره ای حق نماست، معصومه ✨میلاد حضرت معصومه (س)مبارک✨ @quranpuyan
هدایت شده از فرهنگ
بخشی از نظرات 35 نفر از قرآن اموزان دوره هاي مترجمي.pdf
1.16M
🌹🌹🌹 اظهار رضايت 35 نفر از اساتيد و دانش‌پژوهان دوره هاي كه در دوره روش ساده قران حضور يافتند ✅✅جهت اطلاعات بيشتر در خصوص جزئیات دوره‌ و دوره جديد به لينك https://b2n.ir/a02388 يا كانال زير در ايتا و تلگرام @tadabbor_quranpuyan يا https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T در واتساپ مراجعه نماييد.
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣0⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر آیه ۱۰۶ سوره اسراء از تفسیر عبدالعلی بازرگان وَقُرْآنًا فَرَقْنَاهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلَى مُكْثٍ وَنَزَّلْنَاهُ تَنزِيلًا و قرآني که [به صورت آيه آيه] نظم مستقل‌اش بخشيديم تا آن را بر مردم با تأني بخواني و به تدريج نازلش کرديم. ۱۲۴ __ ۱۲۴- اتفاقي که هرساله در شب قدر مي‌افتد، همين قابل جذب و هضم شدن هدايت‌هاي الهي براي ذهن انسان است که فهم آن به صورت محکم و درهم بسته براي ما ممکن نيست، همچنانکه معده ما نيز مواد غذائي را تا به عناصر خرد تري تبديل نکند نمي‌تواند جذب نمايد. سوره دخان آيات ۱ (۴۴:۱) تا ۴- حم وَالْكِتَابِ الْمُبِينِ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَهٍ مُبَارَكَهٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎊💐شناختي كوتاه پيرامون حضرت سلام الله عليها 💞 و كودكی در مدینه مادر گرامی حضرت معصومه «نجمه» مادر بزرگوار امام رضا ـ علیه السّلام ـ می‎باشد 1⃣درباره زمان تولد و وفات فاطمه معصومه ـ سلام الله علیها ـ آن چه مسلم است این است كه زمان تولد آن حضرت پیش از سال یكصد و هفتاد و نه هجری بوده است زیرا بنابر نقل شیخ كلینی در شوال ۱۷۹ هارون الرشید امام موسی بن جعفر ـ علیه السّلام ـ پدر حضرت معصومه ـ علیه السّلام ـ را از مدینه به بغداد برد و در آن جا در ماه رجب ۱۸۳ از دنیا رحلت فرمود. 2⃣و بنابر مدت عمر حضرت معصومه كه از ۲۳ سال كمتر است، نمی‎تواند بعد از سال ۱۷۹ باشد چون در آن سال‎ها پدرش در زندان بود. پس تاریخ ولادت آن حضرت به طور دقیق مشخص نیست ولی طبق اسناد به دست آمده ولادت آن حضرت را در مدینه در سال ۱۷۳ نقل می‎كنند. 🌹دربارۀ روز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) تاریخ مشخصی در دست نیست، اما چون یازدهم ماه ذی‌القعده سالروز ولادت امام رضا(ع) است و حضرت معصومه(س) خواهر ایشان است و شهر مقدس قم بعنوان یکی از شهرهای ایران به وجود مبارک آن حضرت تقدس و تبرک یافته، لذا این پیشنهاد مطرح شد که روز اول این ماه به بزرگداشت حضرت معصومه(س) اختصاص داده شود و از این روز تا روز ولادت امام رضا(ع) بعنوان دهۀ کرامت نامگذاری شود. 4⃣حضرت فاطمه معصومه بعد از امام رضا ـ علیه السّلام ـ از دیگر فرزندان حضرت موسی بن جعفر ـ علیه السّلام ـ فاضل‎تر و دارای مقامی شامخ ‎تر می‎باشد. 🌹با گذشت ایام، ـ سلام الله علیها ـ هم دوران خردسالی را پشت سر گذاشت. و در این سال‎ها محل رشد آن حضرت خاندانی بود كه او را با دریایی از علم و معرفت رو به رو ساخت. ولی بیش از ده بهار از عمر شریفش نگذشته بود كه پدر بزرگوارش با زهر جفا در زندان هارون به شهادت رسید و دریایی از غم و اندوه بر قلب شریفش فرو ریخت كه در این ایام غم و تنهایی، تنها مایه تسلی او، برادرش امام رضا ـ علیه السّلام ـ بود كه ناگهان «مأمون» وجود اقدس امام هشتم را از كانون خانواده جدا نمود و به اجبار به خراسان جلب كرد و به اقامت اجباری در خراسان وادار نموده. حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ دوری یك ساله فراق برادر را تحمل كرد. 📚منابع : ۱- صدوق، عیون الاخبار، ج ۱، ص ۱۴؛ طبرسی، اعلام الوری، ص ۳۰۲؛ طبری، امامی، دلائل الامامت، ص ۳۰۹؛ اثباة الهداة، ج ۳، ص ۲۳۳؛ مناقب آل ابی طالب، ج ۴، ص ۳۹۶. ۲- اصول كافی، محمد بن یعقوب كلینی، ج ۲، كتاب الحجة. ۳- مستدرك سفینه، شیخ علی نمازی، ج ۸، ص ۲۵۷. ۴- الاِرشاد، محمد بن نعمان (مفید)، ج ۲، ص ۲۴۲. 5-مصاحبه ايت الله يوسفي غروي کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖؟ وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ ۖ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ و در نيكوكارى و پرهيزگارى با يكديگر همكارى كنيد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 38 تا 45 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan