eitaa logo
قران پویان
455 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5818966673536844146.mp3
43.43M
دینداری خردمندانه در مکتب علوی گوهر تشيع و انتظار از ۲۵ مرداد ۹۶ ✅امامت و وتشیع مفاهیمی است که در صورت انحراف، بجای نقش اصلاحی و هدایتگرانه. اتر تحریبی دارد. امام طبق قران فقط نقش و دارد نه رازق و مدبر امور. اگر امام را کردیم و ، مناسک و ‌شعایر ما هم بی خاصیت و بی اثر و بلکه معکوس میشود. ایا سند و مفهوم روایت درست است؟ در اطاعت از امام و رسول هم نباید از فرمان خدا و عقل، تخلف کرد. دکترعبدالرحیم سلیمانی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با گرامیداشت روزهای تجلی خواست مردم نسبت به این ایام: خطر بزرگ مردم از حکومت فیلمی تاریخی از سخنان آیت الله خمینی در میان برخی از مسئولین نظام  در رابطه با حمایت نکردن مردم از حکومت  : «...پیامبر(ص) به دنبال بود.. دولت، ارتش و پاسداران هم باید همین را مد نظر داشته باشند... خطر بزرگ آن است که ملت از حکومت برگردد... اگر حکومت بخواهد مردم را تحت فشار قرار دهد باید آن دولت و حکومت را خواند... گمان نکنید که شما را نگه داشته است، قدرت ایمان و پشتیبانی ملت شما را نگه می‌دارد....» @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣 ثبت نام دوره دوم تزکیه نفس 🔍دوره‌ای برای شناخت خود... ▪️دوره‌ای برای از بین بردن صفات رذیله اخلاقی: خشم، غرور، غیبت، کبر و... ▫️دوره‌ای برای کسب صفات پسندیده و خوش اخلاق شدن ⭕️ برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام وارد لینک زیر شوید👇: https://imanoor.com/landing/tazkieh-nafs/index.html?utm_source=doctor&utm_medium=eeta&utm_campaign=tazkieh1 ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️ صفحه رسمی دکتر میرباقری 👇 🆔 @mirbagheri_ir
اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا از پروردگارتان آمرزش بخواهيد كه او همواره بسيار آمرزنده است 📗سوره نوح، آیه ١٠ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💐👌 *شما هم در 📖* *یک صفحه از قرآن  به همراه* *با ما همراه شوید ❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز هر روز فایل صوتی🎧 قرائت* *يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر آقای* *و توضیح صفحه وگزیده نکات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. ✍تاکنون سوره های :🔻 حمد-بقره-آل‌عمران-نساء به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از* *زیر استفاده نمایید.* *✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 📖* *را شروع خواهیم نمود. ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔* @quranpuyan
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
-337568000_-1290794841.mp3
2.4M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ در مورد 💠يَسْتَفْتُونَكَ قُلِ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ فِي الْكَلالَةِ إِنِ امْرُؤٌ هَلَكَ لَيْسَ لَهُ وَلَدٌ وَ لَهُ أُخْتٌ فَلَها نِصْفُ ما تَرَكَ وَ هُوَ يَرِثُها إِنْ لَمْ يَكُنْ لَها وَلَدٌ فَإِنْ كانَتَا اثْنَتَيْنِ فَلَهُمَا الثُّلُثانِ مِمَّا تَرَكَ وَ إِنْ كانُوا إِخْوَةً رِجالًا وَ نِساءً فَلِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ أَنْ تَضِلُّوا وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‌ءٍ عَلِيمٌ «176 نساء» 🌱(اى پيامبر!) از تو فتوا مى‌خواهند، بگو: خداوند درباره‌ى (ارث) كلاله (/ برادر و خواهر ) به شما چنين فتوا مى‌دهد كه: اگر مردى بميرد و فرزندى نداشته باشد ولى خواهرى داشته باشد، نصف آنچه به جا گذاشته از آنِ خواهر است و او نيز از خواهرش اگر فرزندى نداشته باشد همه‌اموال را ارث مى‌برد و اگر دو خواهر باشند، دو سوّم دارايى به جامانده را ارث مى‌برند (/ هر كدام يك سوّم) و اگر چند برادر و خواهر باشند مرد برابر سهم دو زن ارث مى‌برد. خداوند احكام را براى شما بيان مى‌كند تا گمراه نشويد و خداوند به هر چيز دانا است. 👈سوره‌ى با مسائل خانواده آغاز شد و با مسائل خانواده به پايان رسيد. 🔹در آية 127 اين سوره (4:127) نيز به طلبيدن مسلمانان از پيامبر اشاره كرده است؛ آنجا دربارة زنان و اينجا دربارة كلاله. در هر دو پاسخ اين است كه بگو: «خدا فتوا مي‌دهد» (قُلِ اللهُ يُفْتِيكُمْ). مردم از شخصيت‌هاي بزرگ ديني فتوا مي‌خواهند، ولي پيامبر مأمور است به مردم ابلاغ كند: خدا فتوا مي‌دهد! 🔹كلمه : (فتيا) به ضم (فاء) و نيز كلمه ( ) به فتح اول به معناى به حكمى است كه تشخيص دليل آن براى ديگران مشكل باشد و چون گفته مى شود: من از فلانى استفتاء كردم و او به من چنين افتاء كرد معنايش اين است كه من از او حكم شرع را پرسيدم و او حكم را برايم بيان كرد. و آنچه از موارد استعمال اين ماده لغوى فهميده مى شود اين است كه معناى اين كلمه جواب دادن به امور مشكل است ، البته نه هر جوابى بلكه جوابى كه از خود انسان باشد و انسان آن جواب را با اعمال نظر و فكر بدست آورده باشد (و به همين جهت است كه مساله گو را صاحب فتوا نمى خوانيم ) 🔹رعايت اولويّت‌ها در تقسيم ، بيانگر اولويّت‌ها در رسيدگى به اعضاى فاميل است. پدر ومادر و فرزندان در يك رديف‌اند، امّا خواهران و برادران در مرحله‌ى بعدى. «لَيْسَ لَهُ وَلَدٌ وَ لَهُ أُخْتٌ» 🔹دو برابر بودن سهم ارث مرد نسبت به زن، بر پايه علم الهى است، نه شرايط خاص اجتماعىِ زمان پيامبر كه زنان ضعيف شمرده مى‌شدند. «وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‌ءٍ عَلِيمٌ» 🔹در پایان آیه می فرماید: «خداوند این را برای شما بیان می کند تا و راه سعادت را بیابید (و حتما راهی را که خدا نشان می دهد راه صحیح و واقعی است) زیرا به هر چیزی دانا است. 📚تفاسير نور، الميزان و بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ چهارپايان بر شما است 💠أُحِلَّتْ لَكُم بَهِيمَةُ الْأَنْعَامِ إِلَّا مَا يُتْلَى عَلَيْكُمْ ( مائده:1) 🌱 [گوشت] چهارپايان زبان بسته [=گوسفند، گاو و شتر] بر شما حلال است، به غير از آنچه بر شما [قبلا] خوانده شده است  [=خون و خوک و مردار و... ؛ ] 🔹«بَهِيمَه» از ريشة «بَهَمَ»، با مبهم و ابهام هم‌ريشه مي‌باشد. اين كلمه در قرآن سه بار و هربار با انعام «بَهِيمَهُ الانعَامِ» آمده است. انعام چهارپایانند و بَهِيمَهُ الاَنعَام گروة خاصي از آنان، كه و و [انعام ثلثه] شمرده شده‌اند، و در سه آية قرآن نيز [مائده 1 (5:1) ، حج 28 (22:28) و 34 (22:34) ] به آن اشاره شده است. ظاهراً بهيمه بودن آنان، رام و تسليم بودنشان در خدمت انسان است كه نشانة زبان بستگي و كم‌هوشي و تربيت پذيري كمتر آنها [در مقايسه با اسب] مي‌باشد. اسب و الاغ و قاطر در خدمت حمل و نقل و سواري انسانند و بَهِيمَهُ الاَنعَام همة وجودشان خدمت و نعمت و خير است. 🔹آنچه در اين آيه استثنا شمرده است، قبلا به مسلمانان ابلاغ شده بود. اين موارد چهارگانه [مردار، خون، گوشت خوك و آنچه به نام غير خدا كشته شده باشد] را به ترتيب زمان، در اين سوره‌ها ذكر كرده است: 1- نحل 115 (16:115) [2 هجري]، 2- بقره 173 (2:173) [9 هجري]، 3- انعام 145 (6:145) [10 هجري]. آيات اولية سورة مائده در آخرين سال و ماه‌هاي پاياني رسالت [11 هجري] نازل شده است [مطابق جدول شمارة 15 كتاب سير تحوّل قرآن].  📚تفسير بازرگان 🔹به هر حال منظور از بهيمة الانعام همان هشت جفت حيوانی است كه است، و جمله:" إِلَّا ما يُتْلی‌ عَلَيْكُمْ" اشاره است به احكامی كه بعدا در آيه:" حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَ ما أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّـهِ بِهِ ..." می‌آيد، كه در آيه بعضی از حالات آن هشت جفت حرام شده، و آن حالتی است كه حيوان حلال گوشت ذبح و تذكيه نشود، بلكه مردار گردد، و يا اگر ذبحش كردند بنام خدا نكردند. 📚تفسير الميزان 🔹‏انعام جمع" نعم" به معنی شتر و گاو و گوسفند است. " بهيمة" از ماده" بهمة" (بر وزن تهمه) در اصل به معنی" سنگ محكم" است و به هر چيز كه درك آن مشكل باشد" مبهم" گفته ميشود، و بتمام كه دارای نطق و سخن نيستند،" بهيمه" اطلاق ميشود، زيرا صدای آنها دارای ابهام است اما معمولا اين كلمه را فقط در مورد چهار پايان بكار می‌برند، و درندگان و پرندگان را شامل نميشود. ‏و از آنجا كه" جنين" حيوانات نيز دارای يك نوع ابهام است" بهيمة" نيز ناميده ميشود. 📚تفسير نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣0⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹پرسش و پاسخ در داستان حضرت و ۱-مگر پرنده است؟ ۲-مگر سلیمان خودش به ملکه بلقیس علم نداشت؟ پاسخ ✳ "بايد گفت كه اولاً برحسب آيۀ انعام كل حيوانات در حدود خود مكلفند كه " وَ مٰا مِنْ‌ دَابَّةٍ‌ فِي اَلْأَرْضِ‌ وَ لاٰ طٰائِرٍ يَطِيرُ بِجَنٰاحَيْهِ‌ إِلاّٰ أُمَمٌ‌ أَمْثٰالُكُمْ‌ مٰا فَرَّطْنٰا فِي اَلْكِتٰابِ‌ مِنْ‌ شَيْ‌ءٍ ثُمَّ‌ إِلىٰ‌ رَبِّهِمْ‌ يُحْشَرُونَ‌" (۳۸:۶) كه " أُمَمٌ‌ أَمْثٰالُكُمْ‌ " نخست برهانى روشن است بر اين كه حيوانات مانند انسان‌ها گروه‌هايى هستند، و از جملۀ همانندى درين‌بين تكليف آنان است گرچه از تكليف انسان فروتر است، در ثانى " ثُمَّ‌ إِلىٰ‌ رَبِّهِمْ‌ يُحْشَرُونَ‌" كه گردآورى شدن به روز رستاخيز است، طبعاً از براى حساب و پاداش زشت و زيباى اعمالشان مى‌باشد، گرچه همان گونه كه تكاليف حيوانات فروتر از تكاليف انسان‌هاست، حساب پاداششان نيز چنان است. از جريان تهديد هدهد به اعدام چنين مى‌فهميم كه احياناً حيوانات هم مانند انسان‌هاى مكلف داراى تكاليفى مشابه‌اند، كه از جمله در بسيج و سان عمومى سليمان به امر حضرتش بايد شركت كنند، و چون اين امر ولايتى بر مبناى نبوت و عصت بسيار واجب‌الاجراست، تخلف بدون عذر از آنان نيز موجب عذاب يا اعدام مى‌باشد، مگر اين كه هدهد " بِسُلْطٰانٍ‌ مُبِينٍ‌ " به همراه بياورد. ✳اما چگونه اين هدهد از آن جريان سبا آگاه بود ولى سليمان با مقام نبوت و عصمتش هرگز از آن آگاهى نداشت‌؟ پاسخ اين است كه مقام نبوت و عصمتِ‌ سه‌گانۀ احكام شرعى است كه در گرفتن وحى، عمل كردن به آن و تبليغ نسبت به آن است، و اصولاً علم به موضوعات صددرصد در مقام نبوت جاى ندارد، و اين خود دليل است بر اين كه معصومان علم غيبشان به گونۀ صددرصد تنها در احكام است، گرچه در موضوعات هم در صدى داراى علم مى‌باشند،و اين جا آگاهى سليمان بر جريان ملك سبا از همان در صد منفى است. تفسیر فرقان https://zaya.io/d06sz کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
به چه معناست؟ موارد كاربرد تقيه چيست؟❓ 🛑قسمت هشتم: ⁉️ايا فقط در برابر است؟ ⁉ايات قران، تقيه در برابر را بيان كرده است. چرا شيعه، از تقيه مي كند؟ 1⃣"ممکن است کسی بگوید آیه 106 سوره نحل در مورد کفار است،‌ مسلمان اگر از کافر بترسد،‌حتماً‌باید تقیه کند و حال آنکه شیعه از کافر تقیه نمی‌کند بلکه از مسلمان تقیه می‌کند؟ جوابش این است که مورد مخصّص نیست، میزان حفظ جان است، آنکس که شلاق دستش است، ظالم و قلدر است چه فرق می‌کند که مسلمان باشد یا کافر، آیه در این مورد نمی‌تواند سبب تخصیص بشود. اتفاقاً این جمله از شافعی خواهد آمد که فرق نمی‌کند که انسان از کافر تقیه کند یا از مسلمان. 🔻ما عرض می‌کنیم که هر چند این آیات مورد و شأن نزولش تقیه مسلم از کافر است، ولی ملاک و میزان یکی است فلذا فرق نمی‌کند که مسلمان از کند یا مسلمان از دیگر که است تقیه کند." 🖌ايت الله سبحاني 2⃣ "شافعی یکی از پیشوایان چهارگانة مذاهب فقهی اهل سنّت گفته است: «انّ الحالة بین المسلمین اذا شاکلت الحالة بین المسلمین و المشرکین حلّت التقیة محاماة علی النفس» (فخر رازی، 1420ه‌، ج8، ص13)؛ هرگاه وضعیت مسلمانان از حیث روابط با یکدیگر، همچون حالت بین مسلمانان و مشرکان شود (یعنی از ناحیة برخی از مسلمانان نسبت به برخی دیگر‌، و اعمال شود) تقیه مجاز است تا جان مظلوم حفظ شود 3⃣همچنین محمد عزه دروزه در تفسیر خود، به همین امر تصریح کرده است: 👈«فقد یصح أن یقال ان مذهب التقیة او المداراة وجیه و حق فی حالة مواجهة الخطر و الضرر المؤکّدین اللذین لا یمکن اتقاؤهما بغیر ذلک و سواء أ کان هذا إزاء الکفّار ام إزاء شرار المسلمین و بغاتهم و القادرین علی الکید و الضرر و الأذی منهم. » (دروزه، 1383ق، ج4، ص 370) مضمون سخن وی این است‌: درست آن است که گفته شود روش به ­کارگیری و یا امری پسندیده و حق است در فضای مواجه شدن با خطر و که برون ­رفت از آن فضا جز با به‌کارگیری تقیه و یا مدارا امکان­پذیر نیست. و فرق هم نمی‌کند که آن حالت و فضا را کفّار به وجود آورده باشند یا اشراری از و ­گران آنان که توانمند هستند و می‌توانند ایجاد ضرر و آزار نمایند." 🖌 از مقاله "تقیه از نگاه مفسّران و فقیهان فریقین " نویسنده :غلامحسین اعرابی 💫جهت مطالعه قسمتهای قبلی و سایر نظرات به لینک زیر مراجعه نمایید B2n.ir/p04053 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اللَّهُمَّ أَحْيِنِي مَا أَحْيَيْتَنِي مَوْفُورا خدایا تا زنده ام زندگى همراه با عناياتى فراوان روزى ام كن "بخشی از دعای ماه رجب" @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖 آیات 3 تا 5 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
1551834882_-70726234.mp3
3.21M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan