eitaa logo
قران پویان
457 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ و ، سبب پذيرش سلطه كفّار است 💠وَ لَوْ كانُوا يُؤْمِنُونَ بِاللَّـهِ وَ النَّبِيِّ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِ مَا اتَّخَذُوهُمْ أَوْلِياءَ وَ لكِنَّ كَثِيراً مِنْهُمْ فاسِقُونَ (۸۱/مائده) 🌱‏و اگر به خداوند و پيامبر و آنچه بر او نازل شده ايمان می‌آوردند، هرگز آنان (كافران) را (سرپرست و) دوست خود نمی‌گرفتند، ولی بسياری از آنان فاسقند. 🔹ايمان آوردن اهل‌كتاب، چنان بعيد است كه به يك آرزو می‌ماند. وَ لَوْ كانُوا يُؤْمِنُونَ‌ ... (كلمه‌ی‌ «لَوْ» در موردی به كاری می‌رود كه كار نشدنی باشد، مانند پيرمردی كه بگويد: اگر جوان می‌شدم!) ‏ 🔹كسی كه به خدا و پيامبر ايمان قلبی داشته باشد، حاضر نيست ولايت غير الهی را بپذيرد. لَوْ كانُوا يُؤْمِنُونَ‌ ... مَا اتَّخَذُوهُمْ أَوْلِياءَ (راه رسيدن به استقلال واقعی و رهائی از سلطه‌ی كفّار، ايمان است)‌‌. 🔹‏«فسق» در زبان عربي، به پاره كردن پوسته محافظ گفته مي‌شود كه موجب «فساد» مي‌گردد. همچون پاره شدن پوست ميوه كه موجب نفوذ ميكروب و فساد و گنديدگي آن مي‌شود. پوستة انسان همان حريم و حدود شرعي و نظامات ايماني است. تقوا نيرويي است كه ما را به محافظت از حريم و حدود مدد مي‌رساند و فسق، پاره كردن آن و تجاوز از مرزهاي مجاز مي‌باشد. 🔹فسق و بی‌ايمانی، سبب پذيرش سلطه كفّار است. لَوْ كانُوا ... مَا اتَّخَذُوهُمْ أَوْلِياءَ. ‏ 🔹ايمان، با ولايت كفار سازگار نيست. سلطه‌پذير سازشكار، بی‌دين و فاسق است. لَوْ كانُوا يُؤْمِنُونَ‌ ... وَ لكِنَّ كَثِيراً مِنْهُمْ فاسِقُونَ‌. ‏ 🔹فسق، با ايمان در تعارض است. لَوْ كانُوا يُؤْمِنُونَ‌ ... وَ لكِنَ‌ ... فاسِقُونَ‌. 📚تفسیر نور و بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۱۵-۱۰ سوره حجر از تفسیر نور ۱- توجّه به تاریخ ومشکلات دیگران،تحمّل مشکلات را بر انسان آسان می کند. «أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِکَ» ۲- هیچ یک از انبیا،از مسخره شدن به دست کفّار،مصون نبوده اند. «ما یَأْتِیهِمْ مِنْ رَسُولٍ» (مبلّغ نباید با تمسخر مردم،دل سرد شود) ۳- استهزا،سیره و روش همیشگی کفّار،در برابر انبیا بوده است. «کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ» (حربه ی کسی که منطق ندارد،استهزا می باشد) ۴- جرم وگناه،انسان را از هدایت پذیری دور می کند. «قُلُوبِ الْمُجْرِمِینَ ، لا یُؤْمِنُونَ بِهِ» ۵- تنها فهمیدن حق،برای پذیرفتن آن کافی نیست،زیرا ایمان آوردن نیاز به اراده و تواضع وخشوع دارد. نَسْلُکُهُ فِی قُلُوبِ ... لا یُؤْمِنُونَ ۶- آسمان درهایی دارد که با اراده ی خداوند،بر هرکس که بخواهد باز می شود. «فَتَحْنا عَلَیْهِمْ باباً» ۷- لجاجت،مانع شناخت است و لجوج محسوسات را نیز انکار می کند. لَوْ فَتَحْنا عَلَیْهِمْ باباً ... لَقالُوا إِنَّما سُکِّرَتْ أَبْصارُنا ۸- لجاجت،درد بی درمان و رو به گسترش است.او با دیدن هرگونه نشانه ای ابتدا می گوید؛چشم من سحر شده، «إِنَّما سُکِّرَتْ أَبْصارُنا» امّا بعد می گوید؛تمام وجودم سحر شده است. «بَلْ نَحْنُ قَوْمٌ مَسْحُورُونَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و   🔴قسمت چهارم: در اسلام، توجه به حق الله، مانع ادای حق الناس نیست. ♦️ این حکمران است که محکوم توده است نه توده محکوم حکمران ⭕️اندیشه‏ اى خطرناک و گمراه‌کننده در قرون جدید میان بعضى از دانشمندان اروپایى پدید آمد که در گرایش گروهى به ماتریالیسم، سهم بسزایى دارد، و آن اینکه نوعى ارتباط تصنعى میان ایمان واعتقاد به خدا از یک طرف و توده مردم از طرف دیگر بر قرار شد. مسئولیت در برابر خدا مستلزم عدم مسئولیت در برابر خلق خدا فرض شد😔 و حق‌الله جانشین حق الناس گشت.😔 ایمان و اعتقاد به ذات احدیت ـ که جهان را به‏ «حق‏» و به ‏«عدل‏» بر پا ساخته است ـ به جاى اینکه زیربنا و پشتوانه اندیشه حقوق ذاتى و فطرى تلقى شود، ضد و مناقض آن شناخته شد و بالطبع حق حاکمیت ملى مساوى شد با بى‌خدایى. 👈از نظر اسلام، درست امر برعکس آن اندیشه است. در با آنکه این کتاب مقدس قبل از هر چیزى کتاب توحید و عرفان است و در سراسر آن سخن از خداست و همه جا نام خدا به چشم مى‏خورد، از توده مردم و موقع شایسته و ممتاز آنها در برابر و اینکه مقام واقعى حکمران و نگهبانى حقوق مردم است غفلت نشده، بلکه سخت ‏بدان توجه شده است. در منطق این کتاب شریف، امام و حکمران، امین و پاسبان حقوق مردم و در برابر آنهاست، از این دو (حکمران و مردم) اگر بناست ‏یکى براى دیگرى باشد، 👈👈این حکمران است که براى توده محکوم است نه توده محکوم براى حکمران. 🖍سعدى همین معنى را بیان کرده آنجا که گفته است: 👈گوسفند از براى چوپان نیست بلکه چوپان براى خدمت اوست👉 👈👈واژه ‏« ‏» علی‌رغم مفهوم منفورى که تدریجا در زبان فارسى به خود گرفته است، مفهومى زیبا و انسانى داشته است. استعمال کلمه‏ «راعى‏» را در مورد «حکمران‏» و کلمه ‏«رعیت‏» را در مورد «توده محکوم‏» 👈 اولین مرتبه در کلمات رسول اکرم(ص) و سپس به‌وفور در کلمات على(ع) مى‏بینیم. این لغت از ماده‏ «رعى‏» است که به معنى حفظ و است. به مردم از آن جهت کلمه‏ «رعیت‏» اطلاق شده است که عهده‏ دار و نگهبانى و مال و و آنهاست. حدیث جامعى از نظر مفهوم این کلمه وارد شده است، رسول اکرم(ص) فرمود: «کلّکم راع و کلکم مسؤول، فالامام راع و هو مسؤول و المراه راعیه على بیت زوجها و هى مسؤوله و العبد راع على مال سیده و هو مسؤول، الا فکلّکم راع و کلکم مسؤول: ♦️همانا هر کدام از شما نگهبان و مسئولید، امام و پیشوا نگهبان و مسئول مردم است، زن نگهبان و مسئول خانه شوهر خویش است، غلام نگهبان و مسئول مال آقاى خویش است. پس همه نگهبان و همه مسئولید.» ⭕️در سوره مبارکه النساء، آیه ۵۸ چنین مى‏خوانیم: «ان الله یأمرکم ان تؤدّوا الامانات الى اهلها و اذا حَکمتم بین الناس ان تحکموا بالعدل: خدا فرمان مى‏دهد که امانتها را به صاحبانشان برگردانید و در وقتى که میان مردم حکم مى‏کنید، به حکم کنید.» 🖌 طبرسى در مجمع‌البیان ذیل این آیه مى‏گوید: «در معنى این آیه چند قول است: یکى اینکه مقصود مطلق امانتهاست، اعم از الهى و غیر الهى، و اعم از مالى و غیر مالى، 👈دوم اینکه مخاطب حکمرانان‏اند. خداوند با تعبیر لزوم اداى امانت، حکمرانان را فرمان مى‏دهد که به قیام کنند.» 💫ادامه دارد 🖌 شهيد مطهري مجموعه اثار ج 16 کانالِ قرآن‌پویان  تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan  ┗━━🌹💠🌹━━┛
🍀 از حضرت زین العابدین🍀 بند ۶ 🍃🌸 اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاعْمُرْ قَلْبى ‏بِطاعَتِکَ، وَلا تُخْزِنى‏ بِمَعْصِیَتِک 🌸 َ ✅  خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد و آباد کن دل مرا به اطاعت خود و به وسیله نافرمانیت رسوایم مکن 🌸🍃 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖 آیات 83 تا 89 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
242425601_864205300.mp3
2.28M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، با تغيير و دست بردن در سازگار نيست 💠یا ایها الذین امنوا لا تحرموا طیبات ما احل الله لکم و لا تعتدوا ان الله لا یحب المعتدین(87/مائده) 🌱ای کسانیکه ایمان آورده اید طیباتی را که خداوند بر شماحلال نموده ، حرام نکرده و تجاوز نکنید ،چون همانا خدا متجاوزان را دوست نمی دارد. 🔹(حرام )به معنای چیزی است که از آن منع شده باشد، چه این منع به تسخیر الهی باشد و چه به منع قهری و یا عقلی و یا شرعی و یا از ناحیه کسی که اطاعت امرش لازم است و در آیه از حرام کردن حلائل الهی نهی شده است ،(حلال )از ریشه (حل )به معنای گشودن گره است یا به معنای حلول و نزول وحلال در معنا مقابل حرام است و در آیه می فرماید: حلال الهی را حرام نکنید . 🔹وتحریم حلال یا به این است که در مقابل حلیت شارع حرمتش را تشریع کنند و یاکسی از انجام آن عمل حلال جلوگیری نموده یا خودش از انجامش امتناع بورزد، چون همه اینها تحریم و منع ودر حقیقت نزاع با خدای سبحان است درسلطنت او و نقض ایمان به خدا و تسلیم به اوامر اوست و این نوعی تجاوز به سلطنت تشریعی خدا، و خروج از تسلیم و التزام و پایبندی به اوامر الهی ، وهمچنین اعتداء و دشمنی با پروردگار عالم است و خدا تجاوز کارانی را که حلال را حرام می کنند دوست نمی دارد ،چون خداوند مطابق حکمت و مصلحت وشناختی که از فطرت بشر دارد، چیزهای پاکیزه و طیبات را حلال نموده وخبائث و آلودگیها را حرام کرده است . 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و سوگند 💠‏لا يُؤاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمانِكُمْ وَ لكِنْ يُؤاخِذُكُمْ بِما عَقَّدْتُمُ الْأَيْمانَ فَكَفَّارَتُهُ إِطْعامُ عَشَرَةِ مَساكِينَ مِنْ أَوْسَطِ ما تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ ذلِكَ كَفَّارَةُ أَيْمانِكُمْ إِذا حَلَفْتُمْ وَ احْفَظُوا أَيْمانَكُمْ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (۸۹/مائده) 🌱‏خداوند، شمارا به خاطر سوگندهای لغو وبيهوده بازخواست نمی‌كند، ليكن برای شكستن سوگندهايی كه (از روی اراده) بسته‌ايد، مؤاخذه می‌كند، پس كفاره آن (شكستن سوگند) طعام دادن به ده بينواست، از نوع متوسط آنچه به خانواده‌ی خود می‌خورانيد، يا پوشاندن ده فقير است، يا آزاد كردن برده‌ای. پس كسی كه (غذا و لباس برای ده فقير نداشت و برده‌ای) نيافت، سه روز روزه بگيرد. اين كفاره‌ی سوگندهای شماست، هرگاه كه سوگند خورديد، (و آن را شكستيد) و سوگندهايتان را مراقبت كنيد، اين گونه خداوند آيات خود را برای شما بيان می‌كند، تا او را شكر كنيد. 🔷‏سوگندهايی كه بدون قصد و توجّه يا بی‌هدف و از روی عادت يا در حال هيجان وغضب، يا بر پايه‌ی مطالب نادرست، يا برای انجام كارهای خلاف باشد، سوگندهای لغو است. اينها كفّاره ندارد؛ ولی سوگندی كه از روی قصد و برای كار مفيد باشد، الزام‌آور است و بايد طبق آن عمل كرد، وگرنه كفاره دارد. امام صادق عليه السلام در تفسير واژه‌ی «لغو» در سوگند فرمود: گفتن «لا و اللَّه» و «بلی و اللَّه» بدون آنكه قصد جدّی داشته باشد، سوگند لغو است. ‏🔹برداشتن جريمه از سوگندهای بی‌هدف، يك تفضّل و لطف الهی است. ‏لا يُؤاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ ... (ما نيز برای جسارت‌هايی كه مردم در حال عصبانيّت به ما می‌كنند، حساب باز نكنيم) ‏🔹اسلام، دين آسان است و برای سوگندهای غير جدّی، كفّاره قرار نداده است. ‏لا يُؤاخِذُكُمُ‌ ... (ملاك در گفته‌ها و كردارها قصد و نيّت است) ‏🔹در اسلام، جريمه‌ی مالی هم وجود دارد. إِطْعامُ‌ ... أَوْ كِسْوَتُهُمْ‌ ... 🔹قوانين اسلام در مسير فقرزدايی است و احكام فردی اسلام با مصالح جامعه هماهنگ است. (اطعام يا پوشاندن يا برده آزاد كردن) فكفّارته اطعام عشرة مسكين ... ‏🔹ميانه روی و عدالت، در همه جا حتّی در نوع جريمه، يك ارزش است. مِنْ أَوْسَطِ ... (بنابر اينكه مراد از «أَوْسَطِ» متوسط باشد نه بهترين) ‏🔹جريمه بايد با وضع مالی افراد متناسب باشد. «ما تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ» ‏🔹انجام تكليف منوط به توان و قدرت است. فَمَنْ لَمْ يَجِدْ ... ‏🔹در جريمه و كفاره، بايد حد وسط زندگی روزمرّه و معمولی افراد را به حساب آورد، نه روزهای استثنايی. «مِنْ أَوْسَطِ» (بنابر اينكه مراد از «أَوْسَطِ» متوسّط باشد) ‏🔹در پرداخت كفّاره، روحيّه و شخصيّت فقرا را نشكنيم و آنان را مانند خانواده‌ی خود حساب كنيم. «تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ» ‏🔹جرأت سوگند شكنی خود را با سختی روزه يا پرداخت جريمه، جبران كنيد. ‏(پرداخت جريمه وكفّاره در اسلام، يك برنامه خودسازی است.) فَكَفَّارَتُهُ‌ ... ‏🔹اسلام از هر فرصتی برای آزادی بردگان استفاده كرده است. «تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ» (حتّی برای جبران و كفّاره‌ی برخی اعمال، دستور به آزادی برده داده است.) ‏🔹برای نام مقدّس خداوند، حريم قائل شويم. يا سوگند نخوريم، يا حتماً عمل كنيم يا با پرداخت كفّاره جبران كنيم. «وَ احْفَظُوا أَيْمانَكُمْ» ‏🔹بعضی خيال نكنند كه حقّ دارند هر لحظه قسم بخورند و جريمه بپردازند. ‏«وَ احْفَظُوا أَيْمانَكُمْ» (ما در برابر سوگندهايمان مسئوليم) ‏🔹كسی كه توان مالی ندارد، بايد از توانايی جسمی خود مايه بگذارد. «فَصِيامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ» ‏🔹باز بودن راه جبران كوتاهی‌ها، نعمتی الهی و شايسته سپاسگزاری است. ‏ذلِكَ كَفَّارَةُ أَيْمانِكُمْ‌ ... يُبَيِّنُ اللَّهُ‌ ... لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ‌ ‏🔹عمل‌كردن به احكام، بهترين شكر است. «لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ» (از اين‌كه به جای «يبيّن اللَّه لكم آياته لعلّكم تعملون» فرمود: «لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ»، استفاده می‌شود كه عمل‌كردن بهترين شكر است.) ‏ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣1⃣ تدبر در سوره ❓در آيه ۹ إِنّٰا نَحْنُ نَزَّلْنَا اَلذِّكْرَ وَ إِنّٰا لَهُ لَحٰافِظُونَ مرجع ضميرها در له چيست؟ قرآن يا پيامبر؟ مراد از «ذكر» قرآن است برخى گفته اند: ضمير «له» به محمّد صلّى اللّه عليه و آله برمى گردد و خداوند او را از گزند دشمنانش نگه مى دارد اين ديدگاه، خلاف ظاهر آيه است بنابراين، روشن است كه ضمير به قرآن برمى گردد تفسير مغنيه آقای محمد الجابري هم در تفسير تنزيلي خود، این ضمير را مربوط به پیامبر می‌داند و آنرا به آیه ۶ که فرموده "وقالو یاابهالذی نزل اليک الذکر آنک لمجنون" مرتبط می‌کند بااین توضیح که سیاق آیات راجع به قرآن نیست بلكه مربوط به پيامبر است https://zaya.io/cn2xb کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی :280 درس از 30 جزء قران» توسط مولف کتاب آقای سیدکاظم فرهنگ، در برنامه مصباح 🌹🌹🌹با تبريك فرارسيدن نيمه شعبان ✅✅ اگر ميخواهيد خود يا عزيزانتان با مهمترين بايدها و نبايدهاي اعمال و عقايدزندگي فردي و اجتماعي از منظر قران آشنا شويد، مطالعه كتاب" را به شما پيشنهاد ميكنيم. ✅ با سفارش كتاب "" باستقبال برويد تا بتوانيد ضمن جزءخواني روزانه، برگزيده اي از نكات و مفاهيم جزء را هم به همراه توضيح و تفسير مختصر نيز مطالعه نموده به دوستان و عزيزان خود هم نماييد. ✅اطلاعات بيشتر در : https://t.me/raftarequrani https://eitaa.com/raftarequrani https://chat.whatsapp.com/EzuHMZGIPR1BsZnmRrQcqQ ،
و 🔴قسمت پنجم: 🌴دستورات ع به واليانش: انكه فكر ميكند وظيفه حاكم، فرمان دادن و وظيفه مردم، اطاعت كردن است، قلبش فاسد و دينش ضعيف است 📚 "به ذکر نمون‏ه هاى دیگرى از عدالت علي در نهج‌البلاغه بپردازیم. بیشتر باید به سراغ نامه ‏هاى على(ع) به فرماندارانش برویم، مخصوصا آنها که جنبه بخشنامه دارد. در این نامه ‏هاست که شأن حکمران و وظایف او در برابر مردم و واقعى آنان منعکس شده است. 📩 در نامه‏ اى که به عامل آذربایجان مى‏نویسد چنین مى‏فرماید: «و انّ عملک لیس لک بطعمه ولکنه فى عنقک امانه و انت مسترعى لمن فوقک. لیس لک ان تفتات فى رعیه…: مبادا بپندارى حکومتى که به تو سپرده شده است، ‏یک است که به چنگت افتاده است، خیر، بر گردنت گذاشته شده است و مافوق تو از تو رعایت و نگهبانى و را مى‏خواهد. تو را نرسد که به و در میان مردم رفتار کنى.» 📜در بخشنامه ‏اى که براى مأمورین جمع‌آورى مالیات نوشته است، پس از چند جمله موعظه و تذکر مى‏فرماید: «فانصفوا الناس من انفسکم و اصبروا لحوائجهم، فانّکم خُزّان الرّعیه و وکلاء الامّه و سُفراء الائمه: 👈به عدل و رفتار کنید، به مردم درباره خودتان حق بدهید، باشید و در برآوردن حاجات مردم تنگ‌حوصلگى نکنید که شما گنجوران و خزانه‏ داران رعیت و نمایندگان ملت و سفیران حکومتید.» 🖌🖌در فرمان معروف، خطاب به مالک اشتر مى‏نویسد: «و اشعر قلبک الرحمه للرعیه و المحبه لهم و اللطف بهم و لا تکونن علیهم سبعا ضاریا تغتنم اکلهم، فانهم صنفان: اما اخ لک فى الدین او نظیر لک فى الخلق: ✅در قلب خود استشعار مهربانى، و لطف به را بیدار کن. مبادا مانند یک درنده که دریدن و خوردن را فرصت مى ‏شمارد، رفتار کنى 👈 که مردم تو یا مسلمان‏ اند و برادر دینى تو و یا غیر مسلمان‏ اند و انسانى مانند تو… و لا تقولن انّى مؤمر آمر فاطاع، فانّ ذلک ادغال فى القلب و منهکه للدین و تقرب من الغیر: 🔴مگو من اکنون بر آنان ، از من فرمان‌دادن است و از آنها اطاعت کردن، که این عین راه یافتن در دل و ضعف در دین و نزدیک شدن به سلب نعمت است.» 💫ادامه دارد 📚مجموعه آثار شهید مطهرى (ج۱۶) ص453 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🔹كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ 🔸همۀ آنان كه روى اين زمين هستند، فانى مى شوند 📗سوره الرحمن، آیه ۲۶ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖 آیات 90 تا 95 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
-436330752_374171873.mp3
3.29M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️هر كس كه عامل و در ميان مردم شود، مانند است 💠انما یرید الشیطان ان یوقع بینکم العداوه و البغضاءفی الخمروالمیسرویصدکم عن ذکرالله وعن الصلوه فهل انتم منتهون(91/مائده) 🌱همانا شیطان می خواهد بین شما بوسیله شراب و قمار دشمنی و خشم بیاندازد و شما را ازذکر خدا و نماز باز دارد، پس آیا شما دست بردار هستید؟ 🔹(عداوت )به معنای تجاوز ضد التیام است و، اگر نسبت به قلب لحاظ شود و معنای آن دشمنی است و (بغضاء)ضد محبت ،یعنی تنفر قلبی و کینه ،ومی فرماید: شیطان بوسیله شراب وقمار بین شما دشمنی و کینه می اندازد و اینکه اینها را از آثار شراب و قماردانسته ، به این جهت است که این اثر در آن دو ظاهرتر است چون معلوم است که نوشیدن شراب باعث تحریک سلسله اعصاب شده و عقل را تخدیر وعواطف عصبی را به هیجان در می آورد و عقل را زایل می نماید و شهوات حیوانی را به تحریک وا می دارد و در نتیجه باعث ارتکاب فجور در مال و عرض و ناموس و نفوس می گردد و حتی باعث هتک مقدسات دینی وشکستن حدوداجتماعی می شود. 🔹اما قمار سعی و کوششی را که شخص در مدتهای طویل در راه جمع مال وبدست آوردن وجهه و آبرو بکار برده ، در کمترین مدت از بین می برد،البته این درصورتی است که در قمار شکست بخورد و اگر هم پیروز شود، همین مال حرام که آنرا بدون زحمت کسب کرده باعث انحرافات دیگر او می گثردد و آن را در راه صحیح خرج نمی کند و عادت به تنبلی و ولخرجی می نماید و انسان را اهل لهوو فجور می سازد ،چنین کسی که عادت به مال باد آورده بکند همواره در صددکسب مال از راههای نامشروع بر می آید و اگر در قمار مغلوب شود و هستی خود راببازد،همین بی پولی و زیاندیدگی ، او را به کینه توزی نسبت به حریف واداشته و درنتیجه یک عمر رابه حسرت یاخشم وعصبانیت می گذراند. 👈و این دو موجب جلوگیری از یاد خدا می گردند، در حالیکه یاد خدا روح حیات در کالبد عبودیت و بندگی است و همینطور تنها هدف از دعوت الهی می باشد و ذکر در مقابل نسیان و فراموشی قرار دارد، پس عدم ذکر خدا به غفلت و فراموشی و خارج شدن از طریق عبودیت می انجامد . 🔹و اینکه نماز را بصورت جداگانه ذکر نمود، علی رغم اینکه نماز هم از مصادیق ذکر خداست به جهت آن است که نماز فرد اکمل از ذکر است و خدای تعالی اهتمام بیشتری به نماز دارد،چون به فرموده رسول اکرم (ص ) نماز ستون دین می باشد. 👈و در آخر بعد از ذکر این همه مفاسد شراب و قمار به نحو استفهام توبیخی می فرماید: که آیا دست بر نمی دارید؟و این دلالت دارد بر اینکه مسلمانان آنروزدست بردار نبوده اند و نهی الهی را جدی نگرفته اند، اما خداوند با این کلام درواقع می فرماید:هیچ امیدی به اینکه روزی نفع این اعمال از گناهش بیشتر شود ودر نتیجه مباح شوند نیست . 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan