eitaa logo
قران پویان
457 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از قران پویان
. جزء سی ام مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَىٰ(3/ضحی) [كه‌] پروردگارت تو را وانگذاشته، و دشمن نداشته است. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
؛ عید فردی و جمعی 💐در نماز عيد فطر سورۀ و را می‌‏خوانیم. اگر این دو سوره را به طور دقیق بررسی کنیم، هدف و مفهوم عید برایمان روشن می‌‏شود. این هدف به‌روشنی در دعاهایی که ۹ بار در نماز خود تکرار کردیم، نمود می‌‏یابد: «اللهم اهل والعظمة واهل الجود والجبروت واهل العفو والرحمـة واهل التقوی والمغفرة» (بار خدایا،‌ ای کسی که سزاوار بزرگی و عظمت و سزاوار بخشندگی و قدرت و اهل گذشت و رحمت و اهل تقوا و آمرزندگی هستی.) ما خدا را با این چهار اسم و عنوان صدا زدیم و می‌‏دانید که انسان وقتی می‌‏خواهد پروردگارش را بخواند، او را به نامی که مناسب با نیاز و خواسته‏ اش باشد، صدا می‌‏زند. 🎙در اولین خطاب می‌‏گوییم: 🤲 «اللهم اهل الکبریاء والعظمـة»، از این جمله چه می‌‏فهمیم، برادران؟ امروز ما پروردگارمان را نخست با خطاب «یا رازق» و «یا رحیم» و «یا کریم» صدا نمی‌‏کنیم، بلکه نخستین خطاب ما این است: «اللهم اهل الکبریاء والعظمـة.» ما پیش از هر چیز نیاز داریم که و عظمت خدا را مورد خطاب قرار دهیم، زیرا ما نیازمند تکیه‏ گاهی محکم‏‌تر از تکیه ‏گاه ‏های بشری و عظمتی فرا‌تر از عظمت ماده و سلاح و انسان هستیم. پس از آن نیاز داریم که بگوییم: «واهل الجود و الجبروت» و پس از آن بگویم «واهل العفو و الرحمـة.» 🌙 رمضان همان‌گونه که به ما گذشت و مهربانی می‌‏آموزد، و قدرت و بزرگواری نیز می‌‏آموزد. چرا انسان از بزرگی و خود کوتاه می‌‏آید؟ چون ضعیف و ناتوان است. چرا انسان ضعیف است؟ چون نیازمند است. هر اندازه برای خوردن و آشامیدن خود به آب و آتش بزنید، عاجزید. هر اندازه در بند خودخواهی و هوا و هوس خود باشید، ناتوانید. هر اندازه زندگی خود را دوست داشته باشید، درمانده ‏اید. ❓می‌‏دانید کی قوی می‌‏شوید؟ کی محترم و گرامی می‌‏شوید؟ وقتی بتوانید در برابر خوردن و آشامیدن، بی‏ اعتنا بایستید و خودخواهی و خودپسندی را در درون خود از بین ببرید. اگر بتوانید به کسی که به شما بدی کرده است، نیکی کنید و کینۀ خود را به فراموشی بسپارید، شما بر‌تر از کینه و قوی‏‌تر از خودخواهی خود هستید. اگر بتوانید دست یاری به سوی کسی که به شما بدی کرده است، دراز کنید و بدی‏ های او را نادیده بگیرید، ثابت کرده‏ اید که شما در اشتیاق به برقراری این رابطه قوی‏‌تر از اویید که از این رابطه می‌گریزد. اگر بتوانید از خوردن و نوشیدن درگذرید، دیگر و نوشیدن نمی‌‏تواند بر شما تسلط پیدا کند. اگر بتوانید در برابر ننگ و خواری از مرگ باکی نداشته باشید، زنده و قوی هستید و در راه زندگی و قدرت قرار دارید. 👈بنابراین، عید پیش از هر چیز، به ما و بزرگی الهام می‌‏کند و با وجود کرنش در برابر نیازهای مادی، کرامتی وجود نخواهد داشت 📌زندگی بدون کرامت و بزرگی معنا ندارد و نیز جز با جان‌فشانی و دست برداشتن از کندی و تنبلی و درگذشتن از زندگی مادی دنیا به دست نمی‌‏آید. دل‌بستگی‏ های دنیا بسیار است و به هر اندازه که بتوانید از یکی از این قید‌ها خود را برهانید، بزرگ‌تر و والا‌تر هستید. درسی که عید به ما می‌‏دهد، این است. ⭕ بر این اساس، ما تا زمانی که کرامت و بزرگی نداشته باشیم، عید نداریم. تا زمانی که فداکاری نداشته باشیم، عید نداریم. تا زمانی که کشور ما مستعمره و کرامت ما پایمال شده و نفس ما خوار و ذلیل شده باشد، عید نداریم. این چه عیدی است؟ 📌در حالی که نخستین خطاب ما به پروردگارمان این است که: «ای کسی که سزاوار بزرگی و عظمت و سزاوار بخشندگی و قدرت هستی!» سپس می‌‏گوییم: «ای کسی که سزاوار گذشت و رحمت و تقوا و آمرزندگی هستی!» 🖋متن سخنان امام موسی صدر در خطبه نخست نماز روز عید فطر کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🔹وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا 🔸و هيچ جنبده اى در زمين نيست مگر اينكه روزىِ او بر خداست 📗سوره هود، آیه ۶ @quranpuyan
💢 با دین مردم کاری می‌کنند که لشکر یزید نکرد 💢 ❇️ در حدیثی منسوب به امام عسکری (علیه‌السلام) دربارهٔ کسانی که در لباس عالم دین با رفتارهای خود موجب دور شدن مردم از اسلام می‌شوند چنین آمده است: 🔻 وَ هُمْ أَضَرُّ عَلَى ضُعَفَاءِ شِيعَتِنَا مِنْ جَيْشِ يَزِيدَ عَلَى اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ أَصْحَابِهِ فَإِنَّهُمْ يَسْلُبُونَهُمُ اَلْأَرْوَاحَ وَ اَلْأَمْوَالَ وَ هَؤُلاَءِ عُلَمَاءُ اَلسَّوْءِ اَلنَّاصِبُونَ اَلْمُتَشَبِّهُونَ بِأَنَّهُمْ لَنَا مُوَالُونَ وَ لِأَعْدَائِنَا مُعَادُونَ وَ يُدْخِلُونَ اَلشَّكَّ وَ اَلشُّبْهَةَ عَلَى ضُعَفَاءِ شِيعَتِنَا فَيُضِلُّونَهُمْ 📚 الاحتجاج  ج۲ ص۴۵۶. 🔺و ضرر آنها برای شیعیان ناتوان ما از ضرر لشکر یزید بر حسین بن علی (علیه‌السلام) و اصحابش بیشتر است. چرا که آنان جان‌ها و اموال را می‌گرفتند و این خود را اهل ولایت ما و دشمن دشمنان ما جلوه می‌دهند و این‌گونه بر شیعیان ناتوان ما شک و شبهه وارد می‌کنند و موجب گمراهی آنان می‌شوند . 🖌حجت الاسلام سیدحمید حسینی @quranpuyan
رعایت , است؛ 🔹 عید در اسلام مربوط به عبادت و قُرب خداست، عید رسمی آن است كه با آن امت بتواند را برافراشته نگه دارد. 🔹 جهان اسلام دو دارد و این دو عید رسمی دارد، این نماز ستون است اما این ستون را چه كسی باید زیر خیمه دین بگذارد؟! امیر بیان علی بن ابیطالب (سلام الله علیه) در آن نامه معروف به مالك فرمود، مردم هستند، نماز بدون مردم و مردمِ بدون نماز باعث فرو ریختن خیمه می شود؛ لذا ↩️خدمت كردن به مردم ↩️تأمین رضای مردم ↩️تولید شغل برای مردم ↩️تأمین نیازهای مردم ↩️احترام به افكار مردم 📌یعنی ستون مستحكم و را نگه داشتن. 🔹 جلال و شكوه نماز عید فطر و نماز عید قربان از این روست كه این اعیاد پیام جهانی دارد؛ محور اصلی نماز این اعیاد، استقلال جهان اسلام است، و است این معنای عید است. 📚 از خطبه های عید سعید - ایت اله جوادی آملی 🌴حضرت امیر (سلام الله علیه) فرمود: 🔸 «إِنَّمَا عِمَادُ الدِّینِ وَ جِمَاعُ الْمُسْلِمِین وَالْعُدَّةُ للْأَعْدَاءِ الْعَامَّةُ مِنَ الْأُمَّةِ»؛ 👈 اگر بخواهید نظامتان و سیاستتان اسلامی باشد، باید كار مردم, رفاهیات مردم، فرهنگ مردم, اجتماع مردم, عدل مردم, پیشرفت مردم, مردم و زن و بچه‌هایشان را تأمین كنید؛ نه اینكه بزنیم بگوییم كه را حل می ‌كنیم ولی وقتی به كاری و پستی رسیدیم توجه نداشته باشیم! 🔸 باید باور كنیم كه در ، رعایت , ستون دین است؛ مردم را نمی ‌شود همین طور سرگرم كرد ⭕️ مردم را نمی ‌شود با اداره كرد. اگر نمازِ بی ‌وضو صحیح بود، رعایت و اداره مردم با این وضع هم می‌ شود صحیح! نماز، بدون طهارت صحیح نیست بدون قرائت فاتحة الكتاب صحیح نیست، «لا صلاة الاّ بفاتحة الكتاب»، «لا صلاة الاّ بطهور», از آن سو هم لا سیاسة الاّ به رعایت حقوق مردم! اینها است! 📚 ایت اله جوادی املی - تفسیر سوره مبارکه احزاب کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠اللَّهُمَّ انْصُرْهُ وَ انْتَصِرْ بِهِ لِدِينِكَ ⚜خدايا! او را يارى كن، و به وسيله او براى دينت پيروزى آور کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
✨بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـ✨ 💠🔆فَاقرَؤا ما تَیَسَّرَ مِنَ القُرآن؛ 🌱 آنچه برای شما میسّر است قرآن بخوانید. با ارزوی قبولی طاعات و عبادات شما در ماه میهمانی خدا ✅✅اگر مایلید خود با قرآن را پس از ماه مبارک رمضان نیز حفظ کنید، شما را به گروه دعوت می کنیم تا یک روز درمیان از قرآن را با مطالعه کنیم. 👌انشالله از مورخ 25 فروردین ماه ، از ادامه تلاوتهاي قبلي که به اغاز شده بود ♦ در تلگرام با 📖سوره مبارکہ https://t.me/taqarrob99 ♦در واتساپ با 📖سوره مبارکہ https://chat.whatsapp.com/FPegBnOL5JZ43TKDukEVP0 ♦ در ایتا با 📖سوره مبارکہ https://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0 ♦ در بله با 📖سوره مبارکہ ble.ir/join/Y2RmMzkwNm 🔹 در واتساپ با 📖سوره مبارکہ ( به ترتیب مصحف موجود) https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g برنامه گروه را ادامه ميدهيم 🔻هر صفحه بہ همراه ✔️ و توضيح صوتي و روان آیات صفحہ ✔️ فایل صوتی آيات صفحه ✔️ از مفسران و قران پژوهان مختلف کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
4_5818852148233901472.mp3
14.46M
🔊فایل صوتی عبدالعلی بازرگان (عید ۲۰۲۴) با نگاهی به کاربردهای مختلف فطر در قرآن @quranpuyan .
💐⭕️اسلام، و است. اسلام، دین زندگی است نه زندگی و اندوه. 📌اين حرف هاي غلط و تنگ نظري ها كه بعضي مي‌گويند: بايد فقير بود و گرسنگي را تحمل کرد، با است، 🤲 اسلام دين (رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً)، است، يعني در همين دنيا هم از خدا حسنه مي‌خواهيم. اسلام ديني است كه يکي از بزرگان اصحاب آمد خدمت امام صادق(ع) وگفت: 📌🔸من بعد از كشته شدن مروان منتظرم كه شما چه دستوري مي‌دهيد، كاسبي را رها كردم، اينقدر هم پول دارم كه تا آخر عمر بنشينم و زندگی کنم و نيازي هم به كاسبي ندارم. 🌴حضرت(علیه السلام) فرمود: برو كاسبي كن، بچه هايت را براي بعد از خودت دشمن خودت قرار نده. اسلام با زهد و بي رغبتي و به دنيا موافق است، اما با مخالف است، نبايد دايم به جامعه بگوييم آقا كم نظر باش، دايم بگوييم به كم اكتفا كن، گرسنگي را تحمل کن، نه این طوري نيست. خوب است، اما بايد گفت: زياد به دست بياور، زياد فعاليت كن! 🌴اميرالمؤمنين(صلوات الله و سلامه عليه) هزار بنده را با كدّ يمين و عرق جبين خود، خريده و در راه خدا كرد. در آن دوراني كه به‌ ايشان ظلم روا شده، مي‌رود و قنوات احداث مي‌كند، ولي آنها را براي فرزندانش يا ديگران وقف مي‌كند. اين كه ما رسم داريم جامعه را به کم داشتن و کم کار کردن ترغيب مي‌کنيم که نمي‌خواهد در مال خود وسعت بدهيد، از معارف اسلامي نيست. بعد هم به اميرالمؤمنين(علیه السلام) مثال مي‌زنيم! اين درست اما خودش مي‌فرمايد مي‌توانم بهترين لباس را تهيه كنم، اما زهد من، حكومت من، اقتضا مي‌كند كه من بيشتر دسترنجم را به ديگران بدهم و خودم به کم اكتفا كنم. 📌بنابراين را در جامعه ترويج نكنيد، در را ترويج كنيد، و زمينه كمك و ياري به همديگر را به وجود بياوريد، براي ديگران شغل‌ ايجاد کنيد. نه اينكه دايم بنشينيم و بگوييم کم کار کنيد، کمتر بخوريد! ⭕️شما در باب زكات نگاه كنيد؛ از پول مي‌شود براي انسان محتاج خانه، ماشين، وسايل زندگي و امکانات ديگر فراهم کرد نه اينکه فقط به نان بخور و نميري اکتفا کرد. به هر حال آگاه باشید، اسلام تنگ نظري ندارد، و با فقر و مخالف است، اسلام دين زهد است، به معنای استفاده بیشتر رساندن به مردم. ، دين و است؛ 👈👈اسلام، دین زندگی است نه زندگی غم و اندوه. 🖋مرحوم آيت الله صانعي(رحمة الله علیه) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 يَا مَنْ عَلَيْهِ يَتَوَكَّلُ الْمُتَوَكِّلُونَ ای آنکه توکل‌کنندگان بر او توکل کنند. 🌷 دعای جوشن کبیر کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 91 تا 94 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5823513265786852513.mp3
7.18M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️موارد استعمال كلمه" " و معنای جمله:" وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ" 💠وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِذْ قالُوا ما أَنْزَلَ اللَّهُ عَلى‏ بَشَرٍ مِنْ شَيْ‏ءٍ قُلْ مَنْ أَنْزَلَ الْكِتابَ الَّذِي جاءَ بِهِ مُوسى‏ نُوراً وَ هُدىً لِلنَّاسِ تَجْعَلُونَهُ قَراطِيسَ تُبْدُونَها وَ تُخْفُونَ كَثِيراً وَ عُلِّمْتُمْ ما لَمْ تَعْلَمُوا أَنْتُمْ وَ لا آباؤُكُمْ قُلِ اللَّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ فِي خَوْضِهِمْ يَلْعَبُونَ 🌱زمانی‌ که (یهودیان از سر لجاجت) گفتند «خداوند هیچ چیزی بر هیچ انسانی نازل نکرده است»، (در حقیقت،) خدا را چنان که سزاوار اوست، توصیف نکردند و بزرگ نداشتند. بگو: چه کسی آن کتاب را که موسی آورد، نازل کرد که برای مردم (سراسر) نور و هدایت بود؟ (البته) شما آن را در کاغذها(ی پراکنده‌ای) قرار دادید؛ (بخشی از) آن را آشکار می‌کنید و بسیاری (از آن، مانند اوصاف پیامبر اسلام) را مخفی نگه می‌دارید. (چگونه چنین سخنی می‌گویید؛) حال آن‌که (به‌وسیله‌ی وحی،) چیزهایی به شما آموزش داده شده که شما و اجداد و نیاکانتان نمی‌دانستید (و به‌طور معمول هم نمی‌توانستید بدانید).» بگو: خدا (نازل کرده است). آنگاه آنان را مشغول بازی و در (پندار) باطلشان رها کن. أنعام - ۹۱ 🔷‏" وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِذْ قالُوا ما أَنْزَلَ اللَّهُ عَلی‌ بَشَرٍ مِنْ شَيْ‌ءٍ"" قدر" و" قدر" از هر چيزی كميت و كوچك و بزرگی و كم و زيادی آن است، مثلا وقتی گفته می‌شود:" قدرت الشي‌ء قدرا" و يا گفته می‌شود:" قدرت الشي‌ء تقديرا" مقصود اين است كه من كميت و حدود ظاهری و محسوس فلان چيز را معلوم و بيان كردم، اين معنای اصلی و لغوی اين كلمه است، و ليكن كلمه مزبور را از معنای اصليش تجاوز داده و در امور معنوی و غير محسوس نيز استعمال كرده‌اند، مثلا می‌گويند" فلانی در بين مردم و در ميان اجتماع دارای قدر و منزلت است" و مقصودشان اين است كه فلانی در جامعه خود وزنه‌ای است دارای ارزش اجتماعی. 🔷‏و از جهت اينكه تقدير و تحديد هر چيز غالبا توأم با توصيفی است كه طرف را از حال آن چيز آگاه می‌كند لذا كلمه" قدر" و" تقدير" بطور استعاره، هم بر آن اوصاف اطلاق می‌شود و هم بر آن معرفت و آگاهی، مثلا گفته می‌شود:" قدر الشي‌ء و قدره" يعنی وصف كرد فلان چيز را و نيز گفته می‌شود:" قدر الشي‌ء و قدره" يعنی معرفت به فلان چيز حاصل كرد و اينگونه استعمالات همه صحيح و لغوی است. 👈‏از اين رو استعمال لفظ قدر در باره خدای تعالی نيز به همه اين معانی كه گفته شد جايز است، و آيه مورد بحث را به همه آن معانی می‌توان تفسير نموده و گفت: معنای جمله‌" ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ" اين است كه مردم نمی‌توانند خدا را آن طور كه لايق ساحت او است تعظيم كنند، چون عقل و وهم ايشان و هيچ حسی از حواسشان نمی‌تواند به ذات خدای تعالی احاطه پيدا كند. و اگر خدا را توصيف می‌كنند، به آن مقداری است كه آيات و دلايل بر عظمت او دلالت دارند. و نيز می‌توان گفت معنايش اين است كه: مردم نمی‌توانند خدا را آن طور كه بايد و شايد وصف كنند، يا آن طوری كه هست بشناسند. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️چه از اين بالاتر كه افرادی كه صلاحيت رهبری ندارند ادعای رهبری كنند آن هم و آسمانی 💠‏وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَری‌ عَلَی اللَّهِ كَذِباً أَوْ قالَ أُوحِيَ إِلَيَّ وَ لَمْ يُوحَ إِلَيْهِ شَيْ‌ءٌ وَ مَنْ قالَ سَأُنْزِلُ مِثْلَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ وَ لَوْ تَری‌ إِذِ الظَّالِمُونَ فِي غَمَراتِ الْمَوْتِ وَ الْمَلائِكَةُ باسِطُوا أَيْدِيهِمْ أَخْرِجُوا أَنْفُسَكُمُ الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذابَ الْهُونِ بِما كُنْتُمْ تَقُولُونَ عَلَی اللَّهِ غَيْرَ الْحَقِّ وَ كُنْتُمْ عَنْ آياتِهِ تَسْتَكْبِرُونَ (۹۳/انعام) 🔹‏و كيست ظالم‌تر از آنكه بر خدا دروغی بست و يا گفت: به من وحی شده، در حالی كه چيزی به او وحی نشده است. و نيز آن كس كه گفت: به زودی من هم مثل آنچه خدا نازل كرده نازل می‌كنم. و (ای پيامبر!) اگر ببينی زمانی را كه ستمگران در سكرات مرگ قرار گرفته و فرشتگان (برای قبض روح آنان) دست‌های (قدرت) خويش را گشوده و فرمان جان دادن می‌دهند (و می‌گويند:) امروز به خاطر نسبت‌های ناروا كه به خداوند می‌داديد و از آيات او سرپيچی می‌كرديد، به عذاب خواركننده كيفر داده خواهيد شد. ‏🔹افترا به خداوند ظلم فرهنگی است و ادّعای رهبری از سوی نااهلان، بزرگ‌ترين ظلم است. وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَری‌ ... أَوْ قالَ أُوحِيَ إِلَيَ‌ ‏🔹دشمن حقّ، يا حقّ را پايين می‌آورد، يا خود را بالا می‌برد. ابتدا می‌گويد: قرآن افسانه است، اگر موفّق نشد، می‌گويد: من هم می‌توانم مثل قرآن حرف‌های جالب بزنم. «سَأُنْزِلُ مِثْلَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ» در جای ديگر می‌خوانيم: «لَوْ نَشاءُ لَقُلْنا مِثْلَ هذا» ‏🔹مدّعيان ناأهل ودروغگويان مناصب دينی، سخت جان می‌دهند. «وَ لَوْ تَری‌ إِذِ الظَّالِمُونَ ...» ‏🔹كيفرهای اخروی از لحظه‌ی مرگ شروع می‌شود، به كافران می‌گويند: جان بده، بمير، «أَخْرِجُوا أَنْفُسَكُمُ» كه همراه با نوعی تحقير است. ‏🔹روح انسان از جسم او مجرّد و مستقلّ است. «أَخْرِجُوا أَنْفُسَكُمُ» ‏🔹كيفر توهين به‌وحی و دين، عذاب مهين وخواركننده است. «تُجْزَوْنَ عَذابَ الْهُونِ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹نکات تفسیری سوره حجر ❓معنای رجیم بودن شیطان چیست؟ رجیم همان ملعون است؟ فَاخْرُجْ مِنهَا فَإِنَّك رَجِيمٌ وَ إِنَّ عَلَيْك اللَّعْنَةَ إِلى يَوْمِ الدِّينِ كلمه ((رجيم )) بر وزن فعيل و به معناى مفعول از ((رجم )) به معنى طرد است يعنى رجم شده و مطرود، اين كلمه استعمالش در رجم با سنگ و ريگ شايع شده . و كلمه ((لعن )) به معناى طرد و دور كردن از رحمت است . از همين جا روشن مى شود كه جمله ((و ان عليك اللعنة ...)) بمنزله بيان است براى جمله ((فانك رجيم ))، چون رجم باعث شد ابليس از ميان ملائكه و از آسمان يا از مقام و منزلت الهى ، و كوتاه سخن از مقام قرب كه مستواى رحمت خاص الهى است رانده شود، و بنا بر اين منطبق بر ابعاد و دور كردن از رحمت مى شود، كه همان لعن است . چرا ابلیس اغوای خود را به خدا منتسب کرد و گفت رب بما اغویتنی لازینن لهم ..؟ توضيح در مورد نسبت اغواء به خدا در ((رب بما اعوتينى ...)) و از اينكه ابليس اغواى خود را به خدا نسبت داد و خدا هم نه آن را رد كرد، نه جوابش داد مى فهميم كه مقصود از آن غوايت ، قضيه سرپيچى از سجده بر آدم نبوده براى اينكه هيچ رابطه اى ميان سرپيچى او و معصيت انسان نيست ، تا آن سبب اين شود، و ابليس با سرپيچى خودش وسيله معصيت بشر را فراهم كند. بلكه مقصود از اين اغواء آن غوايتى است كه از خطاب خدايى استشمام نمود، و فهميد كه لعنت مطلقه خدا كه همان دورى از رحمت او و گمراهى از طريق سعادت است ، براى هميشه در باره اش مسلم شده ، البته اين استقرار لعنت گزافى و بيهوده نبوده ، بلكه اثر آن اغوايى است كه خودش براى خود پسنديد، پس اضلال خداى تعالى در باره او اضلال ابتدائى نيست ، بلكه اضلال مجازاتى است ، كه مكرر گفته ايم جائز است و هيچ اشكالى ندارد، و به همين جهت بود كه خداى تعالى هم آن را انكار نكرد و در آيه : ((يضل به كثيرا و يهدى به كثيرا و ما يضل به الا الفاسقين )) به بيانى كه در ذيل آن و در چند جاى اين كتاب گذرانديم ، به آن اعتراف و تصريح نموده است . اينجاست كه معناى سببيت اغواى شيطان براى غوايت مردم درست در مى آيد، يعنى بخاطر اينكه او خودش دور از رحمت خدا و دور از سعادت شده و اين دورى بخاطر لزوم و هميشگى لعنت خدا لازمه او گشته ، لذا هر وقت كه با وسوسه ها و تسويلات خود به درون دلى رخنه كند، و نزديك شود همين نزديكى او باعث دور شدن آن دل است از خدا و رحمت او. و اينكه مى گوييم : او مردم را اغواء مى كند، معنايش اين است كه اثر غوايت خود را در آن دل مى اندازد. اين آن حقيقتى است كه دقت و تدبر در آيات قرآنى آن را به دست مى دهد، و خلاصه اش اين شد كه : منظور از اغواى خداى تعالى شيطان را، اغواء و اضلال ابتدايى نيست . بلكه به عنوان مجازات است ، و جمله ((و ان عليك لعنتى )) هم آن را افاده مى كند. تفسیر المیزان https://zaya.io/cn2xb کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♦️♦️، دروغ است. عوارض منفي دروغ گفتن مكرر مسئولان ❌دروغ، دروغ است. را قبول ندارم! اگر فردی در حادثه ای مهم، برای خلاف واقع بگوید و بخواهد مانع یک و بزرگ شود، دروغ نگفته است، اما اینکه ما مدام خلاف واقع بگوییم، دروغ است. اگر کسی که بر جامعه ریاستی دارد و شأن مهمی در جامعه دارد، مدام دروغ بگوید، ممکن است که یک بار جامعه حرف ها و قول های او را باور کند، اما بار دوم اطمینان جامعه از بین می رود؛ به همین دلیل سران کشور باید در گفتار و کردار خود داشته باشند و با مردم صادقانه سخن بگویند تا مردم به آن اطمینان داشته باشند؛ اگر به دلیل دروغ گفتن مسوولان و سران کشور، اعتماد مردم از بین برود، مفسده ای بزرگ برای جامعه است. 👈در قرآن آمده «لَقَدْ کانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللّهِ اُسْوَهٌ حَسَنَهٌ» در همه حال و شرایط برای ما مسلمانان و الگوست؛ پیامبر(ص) در تمام مدت حکومت خود یک بار دروغ نگفتند حتی زمانی که می خواستند با دشمنان صحبت کنند، تام در گفتار و کردار داشتند؛ ما که مسلمان و شیعه مرتضی علی(ع) هستیم باید به سفارش قرآن از سیره پیامبر اکرم(ص) تبعیت کنیم؛ این دو بزرگوار هیچ گاه خلاف واقع نگفتن. معصیتی کبیره است و هر کسی در هر مقام و شخصیتی که باشد، اگر مرتکب شود، است، مسوولان باید در همه حال در سخن گفتن با مردم صادق باشند. اگر برای عملکردها و روش های نادرست خود از توجیهات دینی استفاده کنند قطعا به باورهای دینی مردم آسیب زده می شود. تنها و تنها مجاز هستیم که برای حفظ جان توریه و تقیه کنیم غیر از این دو معصیت کبیره مرتکب شده ایم. تشخیص هم برعهده خود فرد است، اگر بر انسان احراز شود که جانش در خطر است، آن زمان می تواند توریه یا تقیه کند، تأکید می کنم برای ، نه برای حفظ منفعت. ❌دروغ چنان ناپسند است که انسان در هیچ شرایطی به جزء حفظ جان و ممانعت از تفرقه نباید به این امری متوسل شود 📌اینکه افرادی در مواقع مختلف خلاف واقع می گویند و اظهار می کنند که بنده را در این می دانم که دروغ بگویم! این حرف ها دیگر چیست؟! مفسده بزرگی دارد و در میان مردم به فرهنگ تبدیل می شود و جامعه را دچار انحطاط می کند. ❌سرانی که به خود می گویند و صداقت ندارند، اصلا ارزش ندارند، اما این اسلام است که می گوید باید در همه حالات صادق باشید و هرگز را رها نکنید 🎤 از مصاحبه شفقنا با مرحوم ايت الله موسوي بجنوردي کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛