eitaa logo
قران پویان
455 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5794036896644470063.mp3
2.81M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ را از الهی بدانيم، نه از خود تا شادی ما رنگ الهی بيابد 💠قل بفضل الله و برحمته فبذلک فلیفرحوا هو خیر مما یجمعون 58/یونس 🌱ای پیامبر،بگو به فضل و رحمت خدا شادمانی نمایند که فضل و رحمت خدا از هر آنچه گرد می آورند، بهتر است. 🔷✨(فضل ) یعنی زیادت و اگر در این آیه فیوضاتی را که خداوند نسبت به بندگانش افاضه نموده ،فضل خواند، برای این جهت است که خدای تعالی بی نیاز است ، نه احتیاج دارد که چیزی را به خلق افاضه کند و نه به خلقی که مورد افاضه او هستند، نیازمند می باشد و لذا هم ایجاد خلق و هم افاضه به آنان هر دو فضلی از جانب اوست و بعید هم نیست که مراد از فضل ، رحمت وعطیه عام الهی و مراد از (رحمت ) خصوص افاضاتی باشد که نسبت به مؤمنین دارد و آنها را به سعادت دنیا و آخرت می رساند و مسلما خیر دنیا و آخرت وسعادت ابدی امریست که سزاوارتر است به اینکه از داشتن آن شادمان باشند، تااین اموال ناچیز دنیوی که چیزی جز فتنه و وسیله آزمایش نیست و چه بساانسانها را به هلاکت و شقاوت برساند. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️خداوند، هم بر افكار بشر، هم بر گفتار وهم بر كردار اوست 📚‏وَ ما تَكُونُ فِي شَأْنٍ وَ ما تَتْلُوا مِنْهُ مِنْ قُرْآنٍ وَ لا تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلاَّ كُنَّا عَلَيْكُمْ شُهُوداً إِذْ تُفِيضُونَ فِيهِ وَ ما يَعْزُبُ عَنْ رَبِّكَ مِنْ مِثْقالِ ذَرَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا فِي السَّماءِ وَ لا أَصْغَرَ مِنْ ذلِكَ وَ لا أَكْبَرَ إِلاَّ فِي كِتابٍ مُبِينٍ (۶۱/یونس) 🌱‏و (تو) در هيچ حال (و انديشه‌ای) نيستی و هيچ بخشی از قرآن را نمی‌خوانی و (شما مردم) هيچ عملی را انجام نمی‌دهيد، مگر هنگامی‌كه وارد آن (كار) می‌شويد، ما بر شما گواهيم و هيچ چيزی در زمين و آسمان از پروردگار مخفی نمی‌ماند، حتی به اندازه سنگينی ذره‌ای و نه كوچكتر از آن و نه بزرگتر، جز آنكه در كتاب روشن ثبت است. ‏🔹همه‌ی كارهای پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله مهّم است، چون الگو و اسوه است. (تعبير به شأن، نشانه‌ی مهم بودن كار است) «ما تَكُونُ فِي شَأْنٍ» ‏🔹حتّی رسول خدا صلی الله عليه و آله هم زير نظر است. وَ ما تَكُونُ‌ ... إِلَّا كُنَّا عَلَيْكُمْ شُهُوداً ‏🔹خداوند، هم شاهد بر افكار بشر، «شَأْنٍ» هم بر گفتار «تَتْلُوا» وهم بر كردار اوست. «لا تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلَّا كُنَّا عَلَيْكُمْ شُهُوداً» ‏🔹تلاوت قرآن، در رديف مقام رسالت وهمه‌ی اعمالِ مردم قرار دارد. (در اين آيه، گواه وشاهد بودن خدا بر سه چيز مطرح شده: همه‌ی امور پيامبر، همه‌ی كارهای مردم وتلاوت قرآن، واين تعبير نشانه‌ی اهميّت تلاوت قرآن است) ‏🔹جهان محضر خدا و او شاهد بر اعمالِ ماست، پس مهلتی كه به ما می‌دهد، نشان غفلت يا عدم احاطه‌ی او نيست. «كُنَّا عَلَيْكُمْ شُهُوداً» ‏🔹هم خدا و هم فرشتگان شاهد بر اعمال بشرند. «كُنَّا عَلَيْكُمْ شُهُوداً» ‏🔹توجّه به حضور خداوند، موجب شرم و حيا از او می‌شود. «شُهُوداً» ‏🔹علم خداوند به دور و نزديك، كوچك و بزرگ، ظاهر و باطن، يكسان است. ‏«مثقال ذرّة، فی‌الارض، فی السماء، اصغر، اكبر» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان هود : ۱۷ أَفَمَن كَانَ عَلَى بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّهِ وَيَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِّنْهُ وَمِن قَبْلِهِ كِتَابُ مُوسَى إِمَامًا وَرَحْمَةً أُولَئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَمَن يَكْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزَابِ فَالنَّارُ مَوْعِدُهُ فَلَا تَكُ فِي مِرْيَةٍ مِّنْهُ إِنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يُؤْمِنُونَ  آيا کسي که بر دليلی روشن از پروردگارش [=قرآن] تکيه دارد ۲۱ و آن را شاهدي از طرف خدا [=پيامبری امين، كه الگوي عملي اسلام است] تلاوت مي‌کند، ۲۲ و پيش از اين [=قرآن] نيز کتاب موسي [برایش] پيشوا [=راهنماي عملي] و رحمتي [براي بني‌اسرائيل] بوده است [مانند کسي است که به دنيا و زينت‌هايش دلبسته و کتاب راهنماي عمل، و معلمي ندارد؟] چنان کساني به آن [=قرآن] ايمان مي‌آورند و هر که از ساير دستجات [مخالف حق،] آن را انکار کند، وعده‌گاهش آتش [دوزخ] است، ۲۳ پس در آن ترديدي مکن که مسلماً [قرآن] حقيقتي از جانب پروردگار توست، ولي بيشتر مردم ايمان نمي‌آورند.  __ ۲۱- جملة «مَن كَانَ عَلَى بَيِّنَهٍ» اين آيه در برابر «مَن كَانَ يُرِيدُ الْحَيَاهَ الدُّنْيَا» آيه ۱۵ است که تفاوت دو نگاه به زندگي و دو هدف متضاد را نشان مي‌دهد. ۲۲- مي‌گويند دوصد گفته چون نيم کردار نيست. بسياري از واعظان، خود به اندرز شان عمل نمي‌کنند، اما پيامبر اسلام قبل از اندرز به ديگران، از خود آغاز مي‌کرد و اولين تسليم شده به آنچه تلاوت مي‌کرد بود [انعام ۱۴ (۶:۱۴) و ۱۶۳ (۶:۱۶۳) ، زمر ۱۲ (۳۹:۱۲) ]. شاهد بودن پيامبر، همين نمونه و الگوي عملي و قابل مشاهده بودن او براي پيروان است. [نساء ۴۱ (۴:۴۱) و ۷۹ (۴:۷۹) ، بقره ۱۴۳ (۲:۱۴۳) ، حج ۷۸ (۲۲:۷۸) ، احزاب ۴۵ (۳۳:۴۵) ، مزمل ۱۵ (۷۳:۱۵) ]. ۲۳- کلمة نار جمعا ۱۲۶ بار و به صورت «ناراً» در قرآن تکرار شده است. آيا منظور از «نار» همين آتشي است که با آن آشنائيم، يا بايد آن را از متشابهات قرآني شمرد و معنایي مجازي براي آن قائل شد؟ نار و نور در تقابل يکديگرند؛ نار سوزاننده و نابود کننده، و نور هدايت کننده به سعادت است. به تصريح قرآن: «کساني که اموال يتيمان را به باطل مي‌خورند، جز اين نيست که آتشي را به درونشان فرو مي‌خورند که در آينده- در جهنم- شعله ور مي‌شود» [نساء ۱۰ (۴:۱۰) ]، پس اين آتش را خود انسان‌ها، با آتشي که در دنيا در دل ديگران مي‌افکنند، در نهاد خود پديد مي‌آورند [إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَارًا] و در آخرت شعله‌ور شده و دل خودشان را مي‌سوزاند! اين همان آتشي است که در سورة همزه در بيان سرنوشت مال‌اندوزان متکبري که با عيب‌جوئي و خُرد کردن شخصيت مردم آمده است، آتشي که از دلها طلوع مي‌کند: همزه ۴ (۱۰۴:۴) تا ۸- كَلاَّ لَيُنْبَذَنَّ فِي الْحُطَمَهِ وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْحُطَمَهُ نَارُ اللهِ الْمُوقَدَهُ الَّتِي تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَهِ إِنَّهَا عَلَيْهِمْ مُؤْصَدَهٌ در مقام مثال مي‌توان گفت: هر ظلمي که مرتکب مي‌شويم، کبريتي است که در خانة دل ذخيره مي‌کنيم، وقتي کلکسيون کبريت‌هاي گناه متراکم شد با جرقه‌اي از قيامت، آتش اعمال از دلها زبانه مي‌کشد. اگر «نور» خورشيد به تدريج از مشرق طلوع مي‌کند، «نار» خودپرستي‌ها از دل‌ها طلوع مي‌کند [تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَهِ]. https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره26 سوره 🔴 بر فروشاني كه خود را دين به تحميل مي‌كنند! 🔸 فَوَيْلٌ لِّلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُـولُونَ هَذَا مِنْ عِندِ اللَّهِ لِيَشْتَرُوا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا فَوَيْلٌ لَّهُم مِّمَّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ وَوَيْلٌ لَّهُم مِّمَّا يَكْسِبُونَ .79/بقره پس واي بر كساني كه به دست خويش مطالبي را [به عنوان احكام شريعت يا روايت رسولان] مي‌نويسند، 171 سپس مي‌گويند اين [احكام و روايات] از جانب خداست! [چرا چنين مي‌كنند؟] تا بدان نوشته‌ها [دين خود را] به بهاي اندكي [جهت جلب اعتماد توده‌هاي مردم و سروري بر آنها] بفروشند، پس واي بر آنها از آنچه به دست خويش نوشتند و واي بر آنها از آنچه [از سروري و ثروت، كه] به دست مي‌آورند. 💢بديهي است كه كار دست است؛ افزودن «بِأَيْدِيهِمْ» به آن، تأكيدي است بر اين كه آنچه مي‌نويسند به دست خودشان است، اما به خدا نسبت مي‌دهند تا مورد قبول توده‌هاي ساده‌دل مردم قرار گيرد و آنها را نمايندگان خدا و نگهبانان دين او بشمارند، حال آنكه چنين متولياني، دين‌فروشان دنياپرستي بيش نيستند كه نظريات خود و طبقه‌شان را به عنوان و قانون شريعت ابلاغ و اجرا مي‌كنند. 💢 منظور از ، نه اوراقي ميان دو جلد، كه با توسعة صنعت كاغذسازي و چاپ در قرون اخير معمول شده است، بلكه ثبت و ضبط احكام و قوانين مي‌باشد. 💢 توضيح آنكه در روزگاران باستان، سواد آموزي مختص كارگزاران حكومتي بود و از آن براي پيمان‌ها، ثبت وقايع مهم جنگ‌ها و قوانين حكومتي استفاده مي‌كردند. در قرآن نيز وقتي مي‌گويد روزه، قصاص، وصيّت، قتال، رعايت حقوق زنان و... بر شما نوشته شد [بقره 178 (2:178) ، 180 (2:180) ، 246 (2:246) و نساء 127 (4:127) ]، منظور قانونمند شدن و ابلاغ حكم شرعي است، نه الزاماً نوشتن كلماتي. آنچه متوليان بني‌اسرائيل مكتوب مي‌كردند، همان احكام مفصل فقهي و آداب تشريفاتي ديني بود. 💢 «وَيْل» هشدار يا اعلام تأسف و تعجب و ترّحم است كه مفهوم: مرگ، نفرين، زبوني و محروميّت از خير دارد. اين لفظ به صورت مفرد [ويل] 27 بار و با ضمائر، جمعاً 40 بار [نماد كثرت] در قرآن آمده است. در هيچ آيه قرآن اين لفظ بيش از يكبار نيامده، مگر در همين آيه كه سه بار تكرار شده است! 💢گويا تعمّدي در كار بوده تا نشان دهد بزرگترين گناه و سخت‌ترين هشدار متوجه است كه نظريات شخصي خود را در قالب دين و شريعت به مردم تحميل مي‌كنند، واي بر آنها از آنچه به دست خود مي‌نويسند و واي بر آنها از آنچه به دست مي‌آورند! 📚تفسیر آقاے بازرگان ┄═❁ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🟢تفسیرعملی در 📌بررسي اياتي كه ع از زمان درخواست بيعت نماينده در مدينه تا عزيمت به كربلا بيان فرمودند. 🛑قسمت سوم: 8⃣. در وسط راه بود که خبر خيانت مردم و شهادت پسرعم امام (مسلم بن عقيل) به ايشان رسيد. فرزدق شاعر معروف در بين راه مکه و عراق به امام چنين گفت: چگونه به طرف عراق مي روي در حالي که پسرعموي تو را کشته اند؟ امام بلافاصله پس از شنيدن خبر فرمودند: 🔸إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ (بقرة( 2)آیه: 156): بی گمان ما از خداییم وما فقط به سوی او باز می گردیم 9⃣. در نزدیکى کربلا همین که به امام گفت: چرا آمده اى؟ فرمود: نامه هاى دعوت شما مرا به این جا آورد ولى حالا پشیمان شده اید و این آیه را تلاوت فرمود: 🔸فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّما يَنْكُثُ عَلى‏ نَفْسِهِ وَ مَنْ أَوْفى‏ بِما عاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتيهِ أَجْراً عَظيماً : (فتح (48)آیه:10 ) :پس هر كه پيمان‏شكنى كند، تنها به زيان خود پيمان مى‏شكند، 🔟. در مسیر کربلا هنگامى که خبر شهادت نامه رسان خود «قیس بن مسهر صیداوى» را شنید، گریه کرد و این آیه را تلاوت فرمود: 🔸فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلاً (احزاب(33)آیه : 23) : برخى از آنان به شهادت رسيدند و برخى از آنها در [همين‏] انتظارند و [هرگز عقيده خود را] تبديل نكردند. 1⃣1⃣. هنگامی که فرماندار کوفه (ابن زیاد) نامه رسمى براى حر فرستاد که راه را برامام حسین (ع) ببندد و او نامه را به امام عرضه داشت امام این آیه را تلاوت فرمود: 🔸وَ جَعَلْنا هُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَ يَوْمَ الْقِييامَةِ لا يُنْصَرُونَ (قصص(28)آیه:41): وآنان را پیشوایانی قرار دادیم که که به سوی آتش دعوت می کنند وروز قیامت یاری نمی شوند 2⃣1⃣. امام حسین (ع )در کربلا درباره لشکر یزید براى دخترش سکینه این آیه را تلاوت فرمود: 🔸اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمُ الشَّيْطانُ فَأَنْساهُمْ ذِكْرَ اللَّهِ ( مجادله(58)آیه :19 ): شيطان بر آنان چيره شده و خدا را از يادشان برده است. 3⃣1⃣. امام حسين(ع) هنگامی که اطراف خيمه‌ها قدم می زدند اين آيه را مکرر تلاوت می نمودند 🔸وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلي‏ لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلي‏ لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهينٌ(آل عمران (3)آیه:178) وکسانی که کفر ورزیده اند هرگز مپندارند اينكه مهلتشان مى‏دهيم به سود شان است، جز این نیست که مهلتشان می دهیم تا درنتیجه برگناه خود بیا فزایند ما تنها مهلتشان مى‏دهيم تا بر گناهشان بيفزايند، و كيفرى دارند خوار كننده. و همين آيه بود که توسط زينب کبري(س) در مقابل يزيد قرائت شد. 4⃣1⃣ در روز عاشورا نيز در بحبوحه جنگ آياتي را تلاوت فرمودند که علاوه بر رسوا کردن دشمن، به بيان اهداف و مقاصد خويش از جنگ پرداختند تا آنان که در لشکر يزيد بودند اين کلمات را شنيده باشند و خود راه خود را انتخاب کنند. 🔸 فَأَجْمِعُوا أَمْرَكُمْ وَ شُرَكاءَكُمْ ثُمَّ لا يَكُنْ أَمْرُكُمْ عَلَيْكُمْ غُمَّةً ثُمَّ اقْضُوا إِلَيَّ وَ لا تُنْظِرُونِ (یونس(10)آیه: 71) پس [در] كارتان با شريكان خود همداستان شويد، تا كارتان بر شما پوشیده نماند، سپس در باره من تصميم بگيريد و مهلتم ندهيد.» در ادامه فرمودند: 🔸 إِنَّ وَلِيِّيَ اللَّهُ الَّذي نَزَّلَ الْكِتابَ وَ هُوَ يَتَوَلَّى الصَّالِحينَ (اعراف (7)آیه:196 ) بى‏گمان ، یاور وسرپرست من آن خد ا یى است كه این کتاب را نازل کرده است، و ا و شايستگان را سر پرستی وکار سازی می کند. 🔸ودرانتها فرمودند: ‏إِنِّي عُذْتُ بِرَبِّي وَ رَبِّكُمْ مِنْ كُلِّ مُتَكَبِّرٍ لا يُؤْمِنُ بِيَوْمِ الْحِسابِ (غافر(40)آیه:27) من از هر متكبّرى كه روز حساب را باور ندارد، به پروردگار خود و پروردگار شما پناه می برم. 🖋حجت الاسلام محمدجعفرسعیدیان فر کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَيْنِ لَكَ 🔸پروردگارا! ما را [با همۀ وجود] تسليم خود قرار ده 📗سوره بقره، آیه ۱۲۸ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 62 تا 70 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5798689042010740135.mp3
2.89M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️قسمتى از آیات 💠أَلا إِنَّ لِلَّـهِ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ وَ ما يَتَّبِعُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّـهِ شُرَكاءَ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُونَ (۶۶/یونس) 🌱‏آگاه باشيد! همانا هر كس در آسمان‌ها و هر كه در زمين است، از آنِ خداست و كسانی كه به‌جای خدا شريكانی را می‌خوانند، (از آنها نيز) پيروی نمی‌كنند، بلكه جز گمان خود چيز ديگری را پيروی نمی‌كنند و آنان جز دروغگويانی بيش نيستند. 🔷✨این آیه بار دیگر به مسأله توحید و شرک که یکى از مهمترین مباحث اسلام و مباحث این سوره است بازگشته، مشرکان را به محاکمه مى‏کشد و ناتوانى آنها را به ثبوت مى‏رساند. نخست مى‏گوید: «آگاه باشید تمام کسانى که در آسمانها و زمین هستند از آن خدا مى‏باشند» (أَلا إِنَّ لِلَّهِ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ). 👈جایى که اشخاص ملک او باشند، اشیایى که در این جهان مى‏باشند به طریق اولى از آن او هستند، بنابراین او مالک تمام عالم هستى است. سپس اضافه مى‏کند: «و آنها که غیر خدا را همتاى او مى‏خوانند از دلیل و منطقى پیروى نمى‏کنند» و هیچ سند و شاهدى بر گفتار خود ندارند (وَ ما یَتَّبِعُ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ شُرَکاءَ). «آنها تنها از پندار (ها و گمانهاى) بى‏اساس پیروى مى‏کنند» (إِنْ یَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ). «بلکه آنها فقط با مقیاس حدس و تخمین سخن مى‏گویند، و دروغ برگزیده تفسیر نمونه، ج‏2، ص: 303 مى‏گویند»! (وَ إِنْ هُمْ إِلَّا یَخْرُصُونَ). 👌اصولا راستى و صدق براساس قطع و یقین استوار است و دروغ براساس تخمینها و پندارها و شایعه‏ ها! 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، به دست خداست و با گفته‌های اين و آن نمی‌شكند.  💠وَ لا يَحْزُنْكَ قَوْلُهُمْ إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّـهِ جَمِيعاً هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ (۶۵/یونس) 🌱‏گفتار مخالفان، تو را غمگين نسازد. زيرا عزّت، به تمامی از آن خداوند است و او شنوا و داناست. 🔹هدف تبليغات دشمن، تحقير دين و امّت اسلامی است، ولی خداوند پيامبر را دلداری داده و كفّار را به اين هدف نمی‌رساند. «لا يَحْزُنْكَ قَوْلُهُمْ» ‏ 🔹مؤمن نبايد تحت تأثير تبليغات مسموم كفّار قرار گيرد و احساس ضعف كند. ‏«لا يَحْزُنْكَ قَوْلُهُمْ» ‏ 🔹خداوند پشتيبان اوليای خويش است و پيروزی مكتب و پيامبران را تضمين كرده است.«لا يَحْزُنْكَ قَوْلُهُمْ إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّـهِ» ‏ 🔹عزّت، به دست خداست و با گفته‌های اين و آن نمی‌شكند. «إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّـهِ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗓وقایع سال ۶۱ هجری 🔹در روز پنجم محرم‌الحرام سال ۶۱ هجرى قمرى عبيدالله بن زياد مردي را به ‏دنبال شبث بن ربعي فرستاد تا وي را به كربلا گسيل كند. 🔹شبث بن ربعي در آن روز خود را به بيماري زده بود و قصد داشت كه ‏ابن زياد او را از رفتن به كربلا معاف كند ولي عبيدالله بن زياد براي او پيغام فرستاد كه ‏مبادا از كساني باشي كه خداوند در قرآن فرموده است چون به مؤمنین رسند گويند از ‏ايمان آورندگانيم و هنگامی‌که به نزد ياران خود كه همان شیطان‌اند، روند اظهار دارند ما با ‏شماييم و مؤمنین را به سخره مي‌گيريم و به او خاطرنشان ساخت كه اگر بر فرمان ما ‏گردن مي‌نهي و در اطاعت مايي، در نزد ما بايد حاضر شوي.‏ 🔹شبث بن ربعي شبانگاه نزد عبيدالله آمد تا رنگ گونه او را نتواند به‌خوبی تشخيص دهد. ابن ‏زياد به او مرحبا گفته و در نزد خود بنشاند و گفت: بايد به كربلا روي، پس شبث قبول كرد ‏و عبيدالله او را به همراه هزار سوار به‌سوی كربلا گسيل داشت.‏ 🔹پس عبيدالله بن زياد به شخصي به نام زحربن قيص با پانصد سوار مأموریت داد كه بر ‏جسر(پل) صداه ايستاده و از حركت كساني كه به عزم ياري امام حسين (ع) از كوفه خارج ‏مي‌شوند جلوگيري كند. فردي به نام عامر بن ابي سلامه كه عازم بود براي پيوستن به ‏امام (ع) از برابر زحربن قيس و سپاهيانش گذشت، زحربن قيس به او گفت: من از تصميم ‏تو آگاهم كه مي‌خواهي حسين را ياري كني بازگرد! 🔹ولي عامربن ابي سلامه به زحربن ‏قيس و سپاهش حمله‌ور شد و از ميان سپاهيان گذشت و كسي جرأت نكرد تا او را دنبال ‏كند. عامر خود را به كربلا رساند و به (ع) ملحق شد تا به درجه رفيع شهادت ‏نائل آمد او از اصحاب امیرالمؤمنین علي بن ابيطالب (ع) بود كه چندين جنگ در ركاب آن ‏حضرت شمشير زده است. 💫زیست قرآنی https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d ┏━━🍃═🌸━━┓ @zistequrani ┗━━🌸═🍃━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان هود : ۱۸ وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أُولَئِكَ يُعْرَضُونَ عَلَى رَبِّهِمْ وَيَقُـولُ الْأَشْهَادُ هَـؤُلَاءِ الَّذِينَ كَذَبُوا عَلَى رَبِّهِمْ أَلَا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِـمِينَ  و کيست ستمکارتر از آنکه دروغي به خدا نسبت دهد ۲۴ [=براي غير خدا نقشي در هستي قائل گردد]؟ آنها [براي پاسخگويي نسبت به چنين ادعايي] بر پروردگارشان عرضه شوند و گواهان [=فرشتگان يا موحدين و اهل اخلاص] گويند: اينان همان کساني هستند که به پروردگارشان دروغ بستند [تا خود در سايه واسطه ‌تراشي به مقام و منفعتی رسند]. آگاه باشيد که [شرک، ظلم عظيمي است و برخلاف ادعا و انتظار آنها] لعنت خدا [=دوري از رحمت او] نصيب ظالمان خواهد شد.  ۲۴- فعل «أَظْلَمُ» ۱۶ بار در قرآن آمده است که ۱۵ مورد آن با جمله: و من أظلم [يا: فمن أظلم] شکل مقايسه‌اي دارد. بيش از همه [۹ بار] افتراي به خدا، يعني نسبت دادن چيزي به او مطرح شده است. پس از آن: تکذيب آيات خدا، کتمان شهادت خدائي، مانع ياد خدا در مساجد شدن و بالاخره اعراض از آيات خدا بعد از تذکر دادن به آن است. در زبان فارسي وقتي گفته مي‌شود: کيست ستمکارتر از آنکه... چنين فهميده مي‌شود که بدتر از او نيست، اما در زبان عربي فقط شدّت آن را بيان مي‌کند و مقايسه‌اي در کار نيست. هود : ۱۹ الَّذِينَ يَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ وَيَبْغُونَهَا عِوَجًا وَهُم بِالْآخِرَةِ هُمْ كَافِرُونَ  همانهائي که [مردم را] از راه خدا [=صراط مستقيم] باز مي‌دارند و آن را [با نقش قائل شدن براي واسطه‌ها و شفاعت] در انحراف [از توحيد در عبادت،] طلب مي‌کنند و همانهایی که آخرت را انکار مي‌کنند. ۲۵  ۲۵- صراط مستقيم نزديكترين فاصله و شاهراهی فطري به سوي خداست، اما مشركان با اعتقاد به شفاعت واسطه ها، اين راه را غير مستقيم و كج و بي راهه [با خرافات و پيرايه‌هاي شرك‌آميز به دين] مي‌جستند [وَيَبْغُونَهَا عِوَجاً]. بازداشتن مردم از راه خدا و كج پيمودن آن را در اين سوره ها مي‌توانيد ببينيد: آل عمران ۹۹ (۳:۹۹) ، اعراف ۴۵ (۷:۴۵) و ۸۶ (۷:۸۶) و هود ۱۹ (۱۱:۱۹) . چنين انحرافي از توحيد در عبادت، منحصر به مشرکين معاصر پيامبر اسلام نبوده، پيش از آن وجود داشته و پس از آن نيز همچنان ادامه دارد، با اين تفاوت که موضوع و مصداق واسطه‌ها عوض شده است. https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره27 سوره # ریشه هاى_ترس از 🔸قُلْ إِن كَانَتْ لَكُمُ الدَّارُ الْآخِرَةُ عِندَ اللَّهِ خَالِصَةً مِّن دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ(بقره/94) 🌱 بگو: «اگر (آن چنان که مدّعى هستید) سراى آخرت در نزد خدا، مخصوص شماست نه سایر مردم، پس آرزوى مرگ کنید اگر راست مى گویید.» 💫بیشتر مردم از مى ترسند بلکه وحشت دارند، اما چرا؟ پس از تحلیل و بررسى مى بینیم که ریشه این ترس را یکى از دو چیز تشکیل مى دهد: 1⃣ بسیارى از مردم را به معنى و نیستى و نابودى تفسیر مى کنند بدیهى است انسان از فنا و نیستى وحشت دارد، اگر انسان مرگ را به این معنى تفسیر کند حتماً از آن گریزان خواهد بود، و لذا حتى در بهترین حالات زندگى و در اوج پیروزى، فکر این مطلب، که روزى این زندگى پایان مى یابد، شهد زندگى را در کام آنان زهر مى کند، و همیشه از این نظر نگرانند. 2⃣ افرادى که مرگ را پایان زندگى نمى دانند و مقدمه اى براى زندگى در سرائى وسیع تر و عالى تر مى بینند اما به خاطر خود و ها از مرگ وحشت دارند; زیرا مرگ را آغاز رسیدن به نتائج شوم اعمال خود مى بینند، بنابراین، براى فرار از محاسبه الهى و کیفر اعمال، میل دارند هر چه بیشتر مرگ را به عقب بیندازند، آیه بالا اشاره به دسته دوم مى کند. 🌹ولى پیغمبران بزرگ خدا از یکسو به بعد از مرگ را در دل ها زنده کردند و چهره ظاهرى وحشتناک مرگ را در نظرها دگرگون ساخته، چهره واقعى آن را که دریچه اى به زندگى عالى تر است به مردم نشان دادند. 💫و از سوى دیگر، دعوت به عمل کردند تا به خاطر کیفر اعمال نیز زائل گردد، بنابراین، مردم با ایمان از پایان زندگى و مرگ به هیچ وجه وحشت ندارند. 📚تفسیر نمونه ┄═❁ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛