#دعاهای_روزانه
اللَّهُمَّ ثَبِّتْنِي عَلَىٰ دِينِكَ مَا أَحْيَيْتَنِي، وَ لا تُزِغْ قَلْبِي بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنِي، وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً، إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ
خدايا! تا زنده ام مرا بر دين خود ثابت بدار، و دلم را پس از آنكه به نور هدايت روشن نمودی گمراه مكن، و از نزد خود رحمتی بر من ببخش چرا كه تنها تو بخشاينده ای
بخشی از دعای روز جمعه
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
4_5814277724595819740.MP3
13.13M
#عاشورا و منطق تحول اجتماعی
جامعهای که راه طبیعی اصلاح را مسدود کند، در معرض تکرار فجایعی شبیه عاشوراست
🔹در ادبیات دینی تحول اجتماعی به معنای " #اصلاح" و یا "احیاء" است.
🔹 در سنت اسلامی ابزارهایی برای این اصلاح تعریف شده که مهمترین آنها امر به معروف و اجتهاد( دستکم در سنت شیعی) است.
🔹 امام حسين نیز حرکت خود را یک حرکت اصلاحی معرفی میکند
🔹 بنی امیه و بویژه یزید با چند ترفند هزینهی اصلاحطلبی را بالا بردند. مهمترین این ترفندها: انحراف، تحریف، و ترساندن بود. در حقیقت یزید با بالابردن هزینهی اصلاح و یا انکار ضرورت اصلاح، یک دیکتاتوری ایجاد کرده بود.
🔹مؤلفههای اساسی نهضت اصلاحی امام حسین : بازگشت به سنت پیامبر، احیای حقوق انسان، آزادی و آزادگی، نفی ظلم، و اقامهیا عدالت.
🔹حرکت اصلاحی امام حسین بر پذیرش عمومی مردم و آگاهی بخشی استوار بود و نه بر اقتدار شخصی خودش. امام کسی را به تبعیّت کورکورانه از خویش دعوت نکرد.
🔹آرمانهای اصلاحی امام حسین، دو ویژگی بارز داشتند: اولا واضح و روشن بودند. و ثانیا تبیینپذیر بودند.
دکترمهراب صادقنیا
شب عاشورا
@quranpuyan
❇️ حسین ع، دیگران را #قربانی خود نکرد.
بودن با خودش را به دیگران #تحمیل نکرد.
🔹شهادت حسین یک تراژدی بود.
مظلومیت قتل عام گروهی از پاکبازترین و آزاده ترین انسان ها در نبردی نابرابر با جباریت!
جلوه ای از ماندن بر سر اصول، تا پای جان باختن خود و خانواده،
رخدادی تراژیک برای انسانیت که متاسفانه در مرزهای عقیدتی اسلام باقی ماند و به اندازه کافی ابعاد جهانی نیافت.
حسین با ما و جان ما کاری کرد که می توان متدین نبود، می توان مسلمان نبود، ولی نمی توان او را تحسین نکرد و دوست نداشت، شاید به دلایل زیر؛
🔹حسین " #متفاوت " بود و هزینه تفاوت و #همنوایی_نکردن با دیگران را پرداخت.
در روزگاری که همگان در قبال جباریت، با #تطمیع یا #تهدید زبان در کام کشیده بودند،
حسین به ما آموخت که هزینه زیست اصیل انسانی، مرگی " دردناک " و " تراژیک " است.
حسین آموزگار بزرگ" ایستادن "در مقابل تمام چیزهایی بود که انسان و انسانیت را به تباهی می کشاند.
از همین رو بود که #قدرت_تمامیت_طلب همگان را در مقابل یک انتخاب قرار داده بود؛ تسلیم، یا مرگ!
🔹حسین #آزاده بود و به آزادی دیگران نیز احترام می گذاشت.
#آزادی_انتخاب در "بودن" یا" نبودن " با او.
🔺حسین در هیچ زمانی، بودن با خود را به دیگران #تحمیل نکرد.
برای او کرامت انسان نه در تبعیت، بلکه در انتخاب است که می تواند تجلی یابد. انتخابی که می تواند زندگی یا مرگ را برگزیند. از همین رو در منازل مختلف سفر، پایان ماجرا را بارها به همراهان یادآوری و بر پرهیز از تحمیل خواست خود بر دیگران تاکید می ورزید.
🔹حسین بزرگ بود، ولی نه آن قدر که دیگران را #قربانی خود بخواهد.
در قیاس با نسلی از رهبران جهان که مردم را ابزاری برای دست یابی به قدرت و فدایی خود می پسندند،
حسین برای تحقق آرمان هایش هزینه ای سنگین پرداخت؛ هزینه ای از جنس خانواده و فرزندان.
حسین به ما آموخت که " انسان فی نفسه هدف است نه وسیله" (کانت)، و از همین رو تا انتها می کوشید تا از وقوع این حادثه ناگوار پرهیز کند.
🔹حسین زندگی را دوست داشت و به آن عشق می ورزید. برای او سویهی مقابل زندگی ذلت بار نه مرگ، بلکه رهایی بود. این دشمن بود که او را مجبور به انتخاب میان تسلیم یا مرگ کرد.
برای حسین شهادت گزینه نخست نبود. از همین رو از انجام #مذاکره با دشمن ابایی نداشت.
حسین آموزگار بزرگ زندگی توام با کرامت و ارزش های بلند اخلاقی است.
🔹حسین اصلاح گری بزرگ بود که اصلاح امت جدش برای او اولویتی کاستی ناپذیر داشت (به عمر سعد گفته بود که حاضر است از مرزهای خلافت یزید خارج شود ولی هرگز از امر به معروف دست نمی کشد). پدرش هم در این مسیر از مشاوره دادن به خلفای پیش از خود دریغ نمی ورزید. مسئولیت پذیری او در قبال جامعه برای پیروانش درس آموز است؛
تاثیر بگذار حتی به اندازه یک واژه!
🔺 نکته پایانی: مناسکی شدن عاشورا اگر چه روندی اجتناب ناپذیر است ولی از امکان زیادی برای تقلیل دادن ابعاد انسانی این رخداد به فرآیندی تکراری و غفلت آمیز برخوردار است. به نظر می رسد شناخت ارزش های اخلاقی بعضا به فراموشی سپرده شده این حادثه به تلاش های تئوریک بیشتری نیازمند است.
📚مهران صولتی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ
طُوبَىٰ لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ
ﻛﺴﺎنی ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ، ﻭ ﻛﺎﺭﻫﺎی
ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻧﺪ ، ﺑﺮﺍی ﺁﻧﺎﻥ ﺯﻧﺪگی
ﺧﻮﺵ ﻭ ﺑﺎ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﻭ ﺑﺎﺯگشتی ﻧﻴﻚ ﺍﺳﺖ.
💖 سوره رعد ، آیه ۲۹
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_هود آیه 13 تا 19
📄#صفحـہ_223
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_223
❇️اسرار #قرآن، همچون علمِ بینهايت خداوند نامتناهی است
💠فَإِلَّمْ يَسْتَجِيبُوا لَكُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّما أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللَّهِ وَ أَنْ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ فَهَلْ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ (۱۴/هود)
🌱پس اگر از عُهدهی اجابت (درخواست) شما برنيامدند، بدانيد آنچه كه نازل شده، به علم خداست واينكه معبودی جز اونيست، پس آيا (در اين صورت) تسليم میشويد؟!
🔹كفّار به پيامبر صلی الله عليه و آله تهمت میزدند كه قرآن را نزد كسی فرا گرفته است: «فَهِيَ تُمْلی عَلَيْهِ»۱ قرآن به آنان پاسخ میدهد كه منشأ اين كتاب، علم الهی است، نه املای ديگران، گاهی نيز میگفتند: قرآن از خود اوست، لكن ديگران به او كمك كردهاند. «أَعانَهُ عَلَيْهِ قَوْمٌ آخَرُونَ»۲ اين آيه پاسخ همهی آن تهمتهاست.
🔹سرچشمهی قرآن، علم بینهايت الهی است. «أَنَّما أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللَّهِ»
🔹قرآن حدس و فرضيه يا خيال و انديشه بشری نيست، بلكه بر اساس علم خداوند است. «أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللَّهِ»
🔹قرآن محدود به زمان، مكان، نژاد و نسل خاصّی نيست، چون بر اساس علم خداوند است. «أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللَّهِ»
🔹اسرار قرآن، همچون علمِ بینهايت خداوند نامتناهی است. «أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللَّهِ»
🔹كفر و ترديد دشمنان، سبب تزلزل شما در حقّانيّت قرآن و وحدانيّت خداوند نشود. فَإِنْ لَمْ يَسْتَجِيبُوا ... أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللَّهِ وَ أَنْ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_223
❇️#زیانکارترین_مردم
💠وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى عَلَى اللَّـهِ كَذِباً أُولئِكَ يُعْرَضُونَ عَلى رَبِّهِمْ وَ يَقُولُ الْأَشْهادُ هؤُلاءِ الَّذِينَ كَذَبُوا عَلى رَبِّهِمْ أَلا لَعْنَةُ اللَّـهِ عَلَى الظَّالِمِينَ
🌱چه کسی ستمکارتر است از آن کس که بر خدا دروغ بندد؟ آنان (در قیامت) بر پروردگارشان عرضه خواهند شد، و گواهان میگویند: «اینان، همانان هستند که بر پروردگارشان دروغ بستند. آگاه باشید: لعنت خدا بر ستمکاران باد؛
هود - ۱۸
🔹 در تعقیب آیه قبل که سخن از قرآن و رسالت پیامبر صلّى اللّه علیه و آله به میان آمده، در سلسله آیات (18 تا 22) سرنوشت منکران، و نشانهها، و پایان و عاقبت کارشان را تشریح مىکند.
🔹نخست مىفرماید: «چه کسى ستمکارتر است از آن کس که بر خدا دروغ مىبندد» (وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى عَلَى اللَّهِ کَذِباً).
یعنى نفى دعوت پیامبر راستین در واقع نفى سخنان خدا و آن را به دروغ نسبت دادن است، اصولا تکذیب پیامبر، تکذیب خداست.
🔹سپس آینده شوم آنها را در قیامت چنین بیان مىکند که: «آنها در آن روز به پیشگاه پروردگار (با تمامى اعمال و کردارشان) عرضه مىشوند» و در دادگاه عدل او حضور مىیابند (أُولئِکَ یُعْرَضُونَ عَلى رَبِّهِمْ).
«در این هنگام شاهدان اعمال (گواهى مىدهند و) مىگویند: اینها همان کسانى هستند که بر پروردگار بزرگ و مهربان و ولى نعمت خود دروغ بستند» (وَ یَقُولُ الْأَشْهادُ هؤُلاءِ الَّذِینَ کَذَبُوا عَلى رَبِّهِمْ).
🔹سپس با صداى رسا مىگویند: «اى لعنت خدا بر ستمگران باد!» (أَلا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِینَ)
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣2⃣ تدبر در سوره #هود
🔹از میان ترجمه های مختلف، ترجمه صحیح آیه ۱۷ چیست؟
پاسخ ۲ :
بينه در آيه : ((افمن كان على بينه من ربه ...)) به معناى بصيرت الهى است و جمله مذكور منطبق بر رسول خدا (ص ) است
و ظاهرا منظور از بينه در آيه مورد بحث به قرينه مقامى كه اين آيه دارد معناى اخير باشد كه اختصاص به انبياء ندارد بلكه عمومى است . قرينه و دليل اين معنا جمله بعد از جمله مورد بحث است كه مى فرمايد: ((اولئك يؤمنون به ))، هر چند كه از نظر مورد، تنها رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) منظور است ، چون كلام در زمينه اى است كه جمله ((فلا تك فى مرية منه - پس تو اى پيامبر در آن بينه ترديد مكن )) بر آن زمينه متفرع مى شود.
در نتيجه منظور از بينه ، آن بصيرت الهيى است كه خداى تعالى به نفس رسول اللّه (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) داده بود، نه خود قرآن كريمى كه بر آن جناب نازل فرمود، براى اينكه على الظاهر اگر منظور، قرآن بود درست نبود كه جمله ((فلا تك فى مرية منه ))، بر آن متفرع شود، (براى اينكه اين درست نيست كه به آن جناب بفرمايد: تو داراى قرآنى هستى كه از ناحيه پروردگارت به تو داده شده پس در آن ترديد مكن ، و اين بر كسى پوشيده نيست ).
حاصل معناى آيه اين مى شود كه : آيا كسى كه خودش نسبت به امرى داراى نور و بصيرتى الهى است و كسى دنبال او مى رود كه از خود او است ، و بر صحت امر او استقامت و بر كار او شهادت مى دهد مثل كسى است كه چنين نباشد؟
و بنابراين وجه ، آيه شريفه با رواياتى منطبق مى شود كه هم شيعه آنها را قبول دارد و نقل كرده و هم سنى ، و در آن روايات آمده كه مقصود از ((شاهد)) على بن ابى طالب (صلوات اللّه عليه ) است ، البته اين وقتى است كه منظور روايات اين باشد كه مورد آيه با آن جناب منطبق است ، نه به اين معنا كه الفاظ آيه در مورد آن جناب استعمال شده است - اين بود نظريه ما درباره مفردات و ضمائر و جملات آيه .
ولى مفسرين در معناى آن اقوالى مختلف دارند، بعضى گفته اند: كلمه ((يتلوه )) از تلاوت است ، همچنان كه بعضى ديگر گفته اند از مصدر ((تلو)) است . بعضى ضمير در اين جمله را راجع به كلمه ((بينة )) دانسته اند، و بعضى ديگر راجع به كلمه ((من ))بعضى گفته اند: منظور از شاهد، قرآن است ، و بعضى ديگر گفته اند جبرئيل است كه قرآن را بر رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) مى خواند. و شايد اين مفسر احتمال خود را از آيه زير گرفته كه سخن از شهادت ملائكه بر حقانيت قرآن دارد: ((لكن اللّه يشهد بما انزل اليك انزله بعلمه و الملائكة يشهدون )).
بعضى ديگر گفته اند: شاهد فرشته اى است كه رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) را تسديد، و قرآن را حفظ مى كند. و چه بسا اين مفسر احتمال خود را به نوعى مستند به همان آيه سوره نساء كرده است .
بعضى ديگر گفته اند: شاهد خود رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) است ، به دليل اينكه خود خداى تعالى آن جناب را شاهد خوانده و در كلام مجيدش فرموده : ((يا ايها النبى انا ارسلناك شاهدا و مبشرا و نذيرا)). بعضى ديگر گفته اند: منظور از جمله : ((شاهد منه - شاهدى از او)) زبان آن حضرت است ، كه آن جناب قرآن را با آن مى خواند.
بعضى ديگر گفته اند: شاهد، على بن ابى طالب (عليه السلام ) است ، كه بر طبق اين نظريه رواياتى چند از طرق شيعه و اهل سنت وارد شده
ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۰ صفحه ۲۷۵
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.#زندگی_قرآنی
شماره 32
سوره #بقره #صفحه_17
🛑 #ممانعت از #ورود به #عبادتگاه ها و #تخریب آنها از بزرگترین #ظلمهاست
🔸 وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن مَّنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَن يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَى فِي خَرَابِهَا أُولَئِكَ مَا كَانَ لَهُمْ أَن يَدْخُلُوهَا إِلَّا خَائِفِينَ لَهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ "114/بقره"
🌱 و كيست ستمگرتر از آنكه [با تعصّبات فرقهاي خويش] از ذكر نام خدا در مساجد جلوگيري كند و در ويراني آن بكوشد؟ آنان را نرسد كه جز به حال بيم و هراس [از اعمالشان، در فضايي روحاني] به مساجد درآيند. آنان را در دنيا رسوايي و در آخرت عذابي عظيم است.
🛑 آيه دربارهى كسانى نازل شده است كه درصدد تخريب مساجد برآمده بودند. در طول تاريخ، تخريب مساجد و يا جلوگيرى از رونق آنان بارها به دست افراد منحرف و #طاغوتها صورت گرفته است. از تخريب بيتالمقدّس و آتش زدن تورات به دست مسيحيان به رهبرى شخصى به نام «فطلوس» گرفته تا ممانعت قريش از ورود مسلمانان به #مسجد_الحرام، نشانهاى از همين تلاشهاست.
امروز نيز از يكسو شاهد تخريب مساجد باقيمانده از صدر اسلام در كنار قبور ائمه بقيع عليهم السلام به بهانه مبارزه با شرك هستيم و از طرف ديگر #ويرانى_مساجد تاريخى، همانند #مسجد_بابرى در هند كه نشانگر قدمت مسلمانان در شبه قارّه هند است، به چشم مىبينيم. اينها همه حكايت از روحيّهى كفرآلود طاغوتها و جاهلانى دارد كه از ياد و نام خداوند كه در مراكز توحيد طنينانداز مىشود، وحشت دارند.
📚تفسیر نور
💢 وقتي پیروان هر دینی، بر اساس تلقي و برداشت خود از دين، دیگران را به هيچ ميشمرند، همان «اختلافات» و دشمنيهايي، كه در انتهاي آية قبل به آن اشاره شد، پيش ميآيد. اختلاف نيز به دستهبندي و صفآرايي ستيزهجويانه منجر ميشود و به اتكاء فتاوي ارتداد و الحاد و #تكفير و تفسيق علية گروه مقابل، تودههاي تحريك شده از ورود مردم به مراكز عبادي مخالفين ممانعت به عمل ميآورند و ميكوشند اماكني را كه براي ياد خدا برپا شده ويران نمايند؛
صحنهاي كه هزاران بار در تاريخ تكرار شده است؛ از اختلاف 12 فرقة بنياسرائيل با يكديگر تا اختلافات با مسيحيان، فرقههاي مسيحي با يكديگر و با يهوديان، جنگهاي صليبي با مسلمانان، شيعه و سنّي با يكديگر و با شعبات فرعي خود!
⭕️ نمونة آشناترش؛ #ممانعت از #مساجد_شيعيان در #عربستان و در شهرهاي بزرگ ايران از اهل تسنّن، دراويش، حتي اماكن و مراسم مذهبي گروههاي سياسي مذهبي غير موافق با حاكميت.
💢منظور از « #مساجد»، هر مكان سجده براي خداست، نه الزماً بناي ديني مسلمانان.
پس به رنگ حزب و گروه و فرقه درآوردن مكاني كه براي پرستش آفريدگار و پرهيز از شرك و شخصيتپرستي و شيطنت برپا شده، و تبديل آن به پايگاه سياسي و گروهي جرياني خاص، بزرگترين ظلم و ستم است.
چه ظلمي بالاتر از آنكه كانوني را كه براي صلح و آشتي و اتحاد آحاد يك ملت بر مبناي آرماني واحد برپا شده، به ويراني معنوي و خلوت و خرابي بِكِشند؟ هرچند بناي ظاهري آن بسيار آباد و تزيين شده باشد.
🔴🔴پيشبيني امام علي(ع) از آيندة جهان اسلام: «بر مردم زماني خواهد آمد كه در ميان آنها از #قرآن جز #رسمش، و از #اسلام جز #اسمش چيز ديگري باقي نميماند! #مساجدشان در آن روز از حيث ساختمان آباد و از نظر #هدايت_خراب است.ساكنان و سازندگان آن بدترين مردم روي زميناند، فتنهها از آن مردم برميخيزد و خطاها بدانان پناه جويد؛ هركس از آن خطاها دوري گزيند، او را بازگردانند و هركس را از همراه شدن با آنان بازمانده به سوي آن ميكشانند...» [نهج البلاغه حكمت 369 [و در بعضي نسخ 346].
📚تفسیر آقاے بازرگان
┄═❁🍃❈
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🚩 #شان_نزول، #جو_نزول و #فضای_نزول جریان سیدالشهداء
✏️▫️ ما اگر بخواهیم جریان حسین بن علی را بشناسیم، باید همان طوری که قرآن را تفسیر می کنیم، #سیره_امام را هم آن طور تفسیر کنیم.
✏️▫️ اگر درباره روایتِ صادر شده از امام بخواهیم سخن بگوییم، باید این را بر قرآن عرضه کنیم؛ اما اگر خواستیم خود امام را تفسیر کنیم، هیچ چاره ای نداریم مگر اینکه مثل قرآن تفسیر کنیم، چون عترت، عِدل قرآن است همتای قرآن است.
✏️▫️در جریان تفسیر قرآن، یک #شأن_نزول هست، یک #جو_نزول هست و یک #فضای_نزول.
↩️◄ #شأن_نزول این است که این آیه درباره چه کسی نازل شد در چه قضیه ای نازل شد.
↩️◄ جو_نزول کاری به آیه ندارد، کار به سوره دارد؛ مثلاً این سوره در مکه نازل شد، در مدینه نازل شد، چند سال طول کشید صدر و ذیلش تمام بشود، در طی این چند سال چه حادثه جنگی، غیر جنگی، صلحی، غیر صلحی رخ داد؛
↩️◄ #فضای_نزول آن است که در طی این 23 سال که قرآن نازل شد، در جهان چه خبر بود، قبل از نزول قرآن در جهان چه خبر بود، هم زمان با نزول قرآن چه خبر بود، در این 23 سال جهان چه حوادث تلخ و شیرینی را دید.
✏️▫️ جریان سیدالشهداء (سلام الله علیه) یک شأن نزول دارد، یک جوّ نزول دارد و یک فضای نزول.
#شأن_نزول همان است که همه ما شنیدیم وقتی خواستند در مدینه از حضرت #بیعت بگیرند، از همان وقت حرفی زد که آن حرف، هماهنگ با جوّ نزول هم است، هماهنگ با فضای نزول هم است.
◀️ فرمود او یک آدم فاسد است، من #عدل_محور هستم، او ظلم مدار است. نفرمود من با یزید بیعت نمی کنم، فرمود: «مِثْلِی لَا یبَایعُ مِثْلَه»؛
👈👈یعنی تا روز قیامت هر کس طرفدار حق است زیر بار ظلم نمی رود، بعد هم فرمود:
🌴«عَلَی الْإِسْلَامِ السَّلَامُ إِذْ قَدْ بُلِیتِ الْأُمَّةُ بِرَاعٍ مِثْلِ یزِید».
اینکه فرمود مثل من با مثل یزید بیعت نمی کند؛ یعنی #تا_روز_قیامت هر کسی حسینی فکر می کند زیر بار ظلم نمی رود.
↩️جوّ نزول را در فاصله مکه و مدینه و از مکه به طرف کربلا به خوبی روشن کرده است.
↩️▫️ در فضای نزول، وجود مبارک #حسین بن علی دید کاری که معاویه انجام داد و انجام می دهد، تنها فسق و #ظلم به 3مردم نیست،
این رو در روی دین ایستادن برای #هدم_دین است
و اموی، تمام قامت ایستادند که دین را از بین ببرند؛ چرا؟
چون وقتی قدرت به دست معاویه رسید یک سلسله فتوحاتی نصیب اینها شد که غرب آن قسمت را هم فتح کردند. در بخشی از مردم مغرب نشین، #بت پرستی، رایج بود، سلاطینی بودند بت پرست و بت های مزین و مرصّع داشتند.
#ابوریحان و امثال ابوریحان نقل می کنند همین معاویه این بت ها را به بت پرستان و سلاطین هند می فروخت و پول فراوانی از این راه می گرفت؛ با بت فروشی!
این یعنی بالصراحه در برابر قرآن ایستادن!
♨️معاویه درصدد ظلم نبود، معاویه درصدد براندازی کلّ نظام بود!
این شده فضای نزول.
▫️ حالا وقتی این صحنه ها را انسان خوب تحلیل می کند می بیند #حسین_بن_علی هر چه داشت داد، برای اینکه می خواهد جهان را نجات بدهد، می خواهد عالمی را حفظ بکند و کرد.
✏️▫️ نهضت جهانی سالار شهیدان، یک شأن نزول دارد که در مدینه اتفاق افتاد، یک جوّ نزول دارد که در رفتن از مدینه به مکه و از مکه به طرف عراق و جریان کربلا و ایام عاشورا رخ داد و یک فضای نزول هم دارد که اموی چه کردند و چه می خواستند؛ لذا وقتی از وجود مبارک #امام_سجاد سؤال کردند در این صحنه چه کسی پیروز شد، فرمود ما!
👈 فرمود وقت نماز شد، برو اذان و اقامه بگو ببین نام چه کسی را می بری، ما رفتیم این نام را زنده کردیم و برگشتیم:
«إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ فَأَذِّنْ ثُمَّ أَقِم».
آیت الله جوادی آملی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
🌸🤲 حَسْبِىَ اللّٰهُ لَاإِلٰهَ إِلّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ، وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ، آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلّا أُولُوا الْأَلْبابِ، رَبَّنا لاتُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنا وَهَبْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ
💫خدا مرا بس است، معبودی جز او نیست، بر او تکیه کردم و او پروردگار عرش بزرگ است، به او ایمان آوردیم. همهچیزها از جانب پروردگار ماست و یادکنندگان به یاد نیاورند مگر صاحبان خرد، پروردگارا دلهای ما را بعد از آنکه هدایتمان فرمودی منحرف مکن و از نزد خود رحمتی به ما ببخش، همانا تو بخشندهای
💫دعای ماه محرم «مفاتیح الجنان»
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_هود آیه 20 تا 28
📄#صفحـہ_224
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan