eitaa logo
قران پویان
457 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢 (ع) و دين جامعه 🔸 دین داری است. ↩️ دین ظاهر و باطن دارد. غفلت از باطن دین موجب گمراهی و فریب انسان‌ها می‌شود. زیرا در جامعه‌ای که همه نماز می‌خوانند و حج می‌روند و جهاد می‌کنند، جامعه‌ای دینی به نظر می‌آید، زیرا همه ملتزم به ظواهر دین هستند، هرچند به باطن دین توجه نداشته باشند و بر حسب عادت یا ریا نماز بخوانند. 🔸 درصدد ساختن یک جامعه و الهی است، تا در آن، عدالت و دادرسی به‌شکل صحیح و درست انجام گیرد و انسان بنده خدا باشد. این خواسته دین است. 🔸 آنچه در حکومت، لازم داریم، است. یعنی عدالت باید در جامعه، برقرار شود و ممکن نیست که حکومتی عدالت را برقرار نسازد، اما ادعا کند که حکومت دینی، قرآنی، نبوی، محمدی یا علوی است. اقامه عدل وظیفه اصلی و اساسی حکومت است. 🔸 امیرالمؤمنین(ع) چيز را نشانه سقوط دولت‌ها ميداند: ↩️ فرو گذاشتن اصول، چسبيدن به فروع، مقدّم داشتن فرومايگان و عقب زدن مردمان با فضيلت و لايق. 👈نکته بسیار مهم این است که تفاوت حکومت و حکومت مورد تأیید دین را با حکومت مخالف دین بدانیم و این دو حکومت را از یکدیگر تشخیص دهیم و بازشناسیم. البته این کار بسیار دشواری است. 💫لذا امام صادق(ع) می‌فرمایند: «إنّ بَنِی أُمَیَّهَ أَطْلَقُوا لِلنَّاسِ تَعْلِیمَ الْإِیمَانِ وَ لَمْ یُطْلِقُوا تَعْلِیمَ الشِّرْکِ»؛ بنی‌امیه به مردم اجازه می‌دادند ایمان را بیاموزند و از این جهت، آزاد بودند، اما اجازه نمی‌داد که کفر را یاد بگیرند و بیاموزند و نمی‌گذاشتند کسی بفهمد که کفر چیست. به این دلیل که «لِکَیْ إِذَا حَمَلُوهُمْ عَلَیْهِ لَمْ یَعْرِفُوهُ.» وقتی مردم را به کفر کشاندند، آنان نفهمند و متوجه نشوند که به کفر سوق داده شده‌اند. 👈این نکته، همان نکته نخست است که بیان شد؛ ظاهر و باطنی دارد و باید بدانیم که باطن یک حکومت علوی چیست. 📌معاویه در جاهای مختلف، اعتراف می‌کند. گاهی به‌صورت اعتراضی می‌گوید: (ع) مردم را کرده؛ چون به آن‌ها اجازه اعتراض داده؛ یعنی کسی حق ندارد در مقابل حکومت، چیزی بگوید و اشکالی بگیرد. این کاری است که علی(ع) کرده و به مردم، چنین جسارتی داده است. اما در حکومت ما چنین نیست و معنا ندارد که کسی بخواهد از حاکم، سوال کند و حاکم، پاسخ‌گو باشد. 👈این‌ها نکاتی است که در کلام امیرالمؤمنین(ع) و در کلام امام حسین(ع) ظهور و بروز دارد. امام می‌فرماید؛ این باطن دین است که مورد هجوم، قرار گرفته است؛ گرچه ظواهر را حفظ می‌کنند. شما می‌دیدید که در زمان معاویه و یزید، قرآن و نماز خوانده می‌شد و به جماعت هم می‌خواندند؛ حج به جا می‌آوردند و به همه ظواهر، عمل می‌شد، اما امر مورد توجه نبود 🔸بنی‌امیه اولا به ظواهر دین تکیه کرد و اصل و باطن دین را نادیده گرفت. از این‌رو امام حسین(ع) هیچ وقت نفرمودند که من قیام کردم تا شما نماز بخوانید و روزه بگیرید؛ چون این عبادات را مردم انجام می‌دادند و مشکلی از این ناحیه، وجود نداشت. مشکل و مساله اساسی، حکومت ناعادلانه بود. 🔸 تنها راه (ع) برای تغیر وضعیت، این بود که حرکتی انجام دهند تا این بیداری را در جامعه، پدید آورند؛ گرچه در همان مقطع برخی از مسلمانان در مقابل امام(ع) ایستادند، و ناآگاهانه می‌پنداشتند باید در مقابل امام(ع) بایستند و این فتنه‌ای را که به زعم خودشان ایجاد شده، خاموش کنند و اجازه ندهند تشتت و درگیری در جامعه به وجود آید. ✔️ایت اله سید ابوالفضل موسویان در گفتگو با اندیشه ما: @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خدايا به تو پناه مى آورم از اين كه نيازمند شوم در سايه بى نيازى تو کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از قران پویان
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 38 تا 45 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5834721554176414958.mp3
2.42M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و ، هر دو بايد با از خدا باشد 💠و قال ارکبوا فیها بسم الله مجریها و مرسیها ان ربی لغفور رحیم   41/هود 🌱و نوح فرمود: به نام خدا سوار کشتی شوید که حرکت و ایستادن آن به نام خداست ،همانا پروردگار من آمرزنده و مهربان است. 🔹(مجرا) یعنی جریان و مسیر حرکت کشتی و (مرسا) یعنی توقف و ایستادن کشتی ، به هر حال نوح (ع ) کشتی خود رابه نام خدا، مبارک نموده و برای جلب خیر در حرکت و سکون کشتی ابتدا نام خداوند را می برد، چون معلق کردن امری بر اسم خداباعث حفظ و صیانت آن امر از هلاکت و فساد و خسران می گردد، زیرا هر امری که مرتبط به خدا باشد،قهرا از گزند عوارض سوء مصون می ماند. 🔹و چون سبب ظاهری برای نجات کشتی حرکت و سکون به موقع و صحیح آنست ، این دو سبب ، زمانی کارگر می افتد که عنایت الهی شامل حال سرنشینان کشتی گردد و شمول این عنایت به این است که مغفرت الهی شامل حال آن افراد شود تا زمینه برای رحمت حق فراهم گردد و آنها از غرق نجات یابند. 🔹 و به همین جهت نوح (ع ) خداوند را به دو نام غفور و رحیم یاد کرد تا بفهماند پروردگار اوآمرزنده است و از گناهان ایشان در می گذرد و مهربان است ، در نتیجه با رحمتش کشتی را از غرق نجات می دهد. 👈و نوح اولین کسی است که خدای متعال را با گفتن (بسم الله ) در کتاب مجیدش یاد کرده و اولین کسی است که بر توحید خدا اقامه حجت نموده و اولین کسی است که کتاب و شریعت از جانب خداوند آورده (و کسی است که ابراهیم خلیل از شیعیان او بوده ) و اولین فردیست که در صدد رفع اختلافات طبقاتی جامعه برآمده تا تعادل در جامعه برقرار شده و تناقض از آن برطرف شود. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️پایان یک ماجرا! 💠‏وَ قِيلَ يا أَرْضُ ابْلَعِي ماءَكِ وَ يا سَماءُ أَقْلِعِي وَ غِيضَ الْماءُ وَ قُضِيَ الْأَمْرُ وَ اسْتَوَتْ عَلَی الْجُودِيِّ وَ قِيلَ بُعْداً لِلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ (۴۴/هود) 🌱‏و (بعد از آنكه طوفان و آب همه جا را فرا گرفت) گفته شد: ای زمين! آبت را فرو بَر، و ای آسمان! (از باريدن) بايست. (بدين ترتيب) آب فرو نشست و كار (قهر الهی) پايان پذيرفت و (كشتی) بر (دامنه كوهِ) جودی پهلو گرفت و (در اين هنگام) گفته شد كه (رحمت خدا از) قوم‌ستمگر دور باد! 🔹‏اين آيه از رساترين وبليغ‌ترين آيات قرآن است كه از عصر پيامبر تا كنون سخن‌شناسان واديبان را به تحسين وتعجّب واداشته است و كسانی كه در فكر مبارزه با قرآن و آوردن كلامی مانند آن بوده‌اند، وقتی به اين آيه رسيده‌اند از كار خود صرف‌نظر كرده‌اند. 🔹همانگونه كه در آيات گذشته بطور اجمال و سر بسته خوانديم، سرانجام امواج خروشان آب همه جا را فرا گرفت، آب بالا و بالاتر آمد، گنهكاران بی‌خبر به گمان اينكه يك عادی است به نقاط مرتفع و برآمدگيها و كوه‌های زمين پناه بردند، اما آب از آن هم گذشت و همه جا در زير آب پنهان شد، اجسام بی‌جان طغيانگران، و باقيمانده خانه‌ها و وسائل زندگانيشان در لابلای كفها روی آب به چشم می‌خورد! نوح زمام كشتی را به دست خدا سپرده، امواج كشتی را به هر سو می‌برد در روايات آمده است كه شش ماه تمام (از آغاز ماه رجب تا پايان ماه ذی الحجة و به روايتی از دهم ماه رجب تا روز عاشورا) اين كشتی سرگردان بود و نقاط مختلفی و حتی طبق پاره‌ای از روايات سر زمين مكه و اطراف خانه كعبه را سير كرد. ‏سرانجام فرمان پايان مجازات و بازگشت زمين به حالت عادی صادر شد. 🔹‏آيه فوق چگونگی اين فرمان و جزئيات و نتيجه آن را در عبارات بسيار كوتاه و مختصر و در عين حال فوق العاده رسا و زيبا در ضمن شش جمله بيان می‌كند. 🔹‏«بَلع» به معنای فروكشيدن و «اقلاع» به معنی امساك و «غِيض» به معنی جذب شدن و كم شدن آب است. مراد از «الْجُودِيِّ»، يا مطلقِ كوه سخت است و يا اسم كوهی خاص كه در مورد محلّ آن  اختلاف است. 📚تفسیر نمونه و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۴۹-۲۵ سوره هود بخش دوم قَالَ إِنَّمَا يَأْتِيكُم بِهِ اللّهُ إِن شَاء وَمَا أَنتُم بِمُعْجِزِينَ {33} گفت تنها خداست كه اگر بخواهد آن (عذاب) را براى شما مى‏آورد و شما عاجز كننده [او] نخواهيد بود {33} وَلاَ يَنفَعُكُمْ نُصْحِي إِنْ أَرَدتُّ أَنْ أَنصَحَ لَكُمْ إِن كَانَ اللّهُ يُرِيدُ أَن يُغْوِيَكُمْ هُوَ رَبُّكُمْ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ {34} و اگر بخواهم شما را اندرز دهم در صورتى كه خدا بخواهد شما را بيراه گذارد اندرز من شما را سودى نمى‏بخشد او پروردگار شماست و به سوى او باز گردانيده مى‏شويد {34} أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ إِنِ افْتَرَيْتُهُ فَعَلَيَّ إِجْرَامِي وَأَنَاْ بَرِيءٌ مِّمَّا تُجْرَمُونَ {35} يا مى‏گويند آن (وعده عذاب) را بربافته است بگو اگر آن را به دروغ سر هم كرده‏ام پس گناهش بر عهده خود من است (اما اگر راست باشد، شما چه میکنید) و[لى] من از جرم هایی که شما میکنید بیزار و بركنارم (و با شما عذاب نخواهم شد)(این ایه هم میتواند خطاب به پیامبر اسلام باشد و هم از جملات وحی شده به نوح باشد که در ایه بعد، اشاره شده) {35} وَأُوحِيَ إِلَى نُوحٍ أَنَّهُ لَن يُؤْمِنَ مِن قَوْمِكَ إِلاَّ مَن قَدْ آمَنَ فَلاَ تَبْتَئِسْ بِمَا كَانُواْ يَفْعَلُونَ {36} و به نوح وحى شد كه از قوم تو جز كسانى كه [تاكنون] ايمان آورده‏اند هرگز [كسى] ايمان نخواهد آورد پس از آنچه مى‏كردند غمگين مباش {36} وَاصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنَا وَوَحْيِنَا وَلاَ تُخَاطِبْنِي فِي الَّذِينَ ظَلَمُواْ إِنَّهُم مُّغْرَقُونَ {37} و زير نظر ما و [به] وحى ما كشتى را بساز و در باره كسانى كه ستم كرده‏اند با من سخن مگوى چرا كه آنان غرق شدنى‏اند {37} وَيَصْنَعُ الْفُلْكَ وَكُلَّمَا مَرَّ عَلَيْهِ مَلأٌ مِّن قَوْمِهِ سَخِرُواْ مِنْهُ قَالَ إِن تَسْخَرُواْ مِنَّا فَإِنَّا نَسْخَرُ مِنكُمْ كَمَا تَسْخَرُونَ {38} و [نوح] كشتى را مى‏ساخت و هر بار كه اشرافى از قومش بر او مى‏گذشتند او را مسخره مى‏كردند مى‏گفت اگر ما را مسخره مى‏كنيد ما [نيز] شما را همان گونه كه مسخره مى‏كنيد مسخره خواهيم كرد {38} فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ مَن يَأْتِيهِ عَذَابٌ يُخْزِيهِ وَيَحِلُّ عَلَيْهِ عَذَابٌ مُّقِيمٌ {39} پس به زودى خواهيد دانست چه كسى را عذابى خواركننده درمى‏رسد و بر او عذابى پايدار فرود مى‏آيد {39} حَتَّى إِذَا جَاء أَمْرُنَا وَفَارَ التَّنُّورُ قُلْنَا احْمِلْ فِيهَا مِن كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ وَأَهْلَكَ إِلاَّ مَن سَبَقَ عَلَيْهِ الْقَوْلُ وَمَنْ آمَنَ وَمَا آمَنَ مَعَهُ إِلاَّ قَلِيلٌ {40} تا آنگاه كه فرمان ما دررسيد و تنور فوران كرد فرموديم در آن [كشتى] از هر حيوانى يك جفت و بستگانت- مگر كسى كه قبلا در باره او سخن رفته است (زنت)-و كسانى كه ايمان آورده‏اند حمل كن و با او جز [عده] اندكى ايمان نياورده بودند {40} وَقَالَ ارْكَبُواْ فِيهَا بِسْمِ اللّهِ مَجْرَاهَا وَمُرْسَاهَا إِنَّ رَبِّي لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ {41} و [نوح] گفت در آن سوار شويد به نام خداست روان‏شدنش و لنگرانداختنش بى گمان پروردگار من آمرزنده مهربان است {41} آقای سید کاظم فرهنگ https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. شماره 35 سوره صفحه 18 ⛔️ ❗️ 🔸 إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ ما أَنْزَلْنا مِنَ الْبَيِّناتِ وَ الْهُدى‌ مِنْ بَعْدِ ما بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتابِ أُولئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَ يَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ "‌159/بقره" 🌱 كسانى كه آنچه را از دلائل روشن و اسباب هدايت را نازل كرده‌ايم، با آنكه براى مردم در كتاب بيان ساخته‌ايم، كتمان مى‌كنند، خداوند آنها را لعنت مى‌كند و همه لعنت كنندگان نيز آنان را لعن مى‌نمايند. 🌹 در صورتى که مردم باظهار آن احتیاج داشته باشند از بزرگترین گناهان است و اینکه کسى که چیزى از علوم دین را مانندیهود و نصارى کتمان کند، مانند آنها مرتکب گناه بسیار بزرگى گردیده و مثل آنها مورد تهدید و عذاب الهى است. 💞از پیغمبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله نقل شده است که فرمود: 🔸 «من سئل عن علم یعلمه فکتمه الجم یوم القیامة بلجام من نار 🌱 یعنى هر گاه از کسى درباره علومى که میداند چیزى بپرسند و او کتمان کند و جواب نگوید روز قیامت بدهان او لجام آتشین زده خواهد شد». 🎗آیه نیز دلالت بر وجوب دعوت مردم بتوحید و عدل دارد زیرا بر این دو موضوع علاوه بر اینکه برهان عقلى قائم است قرآن مجید نیز دلالت کامل دارد و آنچه در قرآن است طبق همین آیه اظهار و تبلیغ آن لازم و کتمان آن حرام است. 🌹گرچه روى سخن در این آیه طبق شاءن نزول ، به علماى یهود است ، ولى این معنى هرگز مفهوم آیه را که یک و درباره کتمان کنندگان حق بیان مى کند محدود نخواهد کرد. 👈آیه شریفه ، این افراد را با مورد سرزنش قرار داده است. 🎗از این آیه به خوبى استفاده مى شود که هم خدا، و هم تمامى بندگان خدا و فرشتگان او از این کار بیزارند، و به تعبیر دیگر عملى است که خشم همه طرفداران حق را بر مى انگیزد، چه خیانتى از این بالاتر که دانشمندان ، آیات خدا را که امانتهاى او است به خاطر منافع شخصى خویش کتمان کنند و مردم را به گمراهى بکشانند 🌹جمله من بعد ما بیناه للناس فى الکتاب اشاره به این است که این گونه افراد در واقع زحمات پیامبران و فداکارى مردان خدا را در نشر آیات پروردگار با این عمل خود بر باد مى دهند، و این گناهى است بزرگ و غیر قابل اغماض . 🎗 و ، معنى وسیعى دارد که همه وسائل و دلائل روشن که مایه آگاهى و بیدارى و نجات مردم است در بر مى گیرد. 📚تفسیر مجمع البیان و نمونه ┄═❁🍃 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🚩🏴عزاداري بايد باشد نه . مداحان و وعاظ و هيئات، مردم را به و به خواب و به سرگرم نكنند. 🔹 عزیزند، باید بخوانند و گریه بیاورند؛ اما بخوانند بخوانند بخوانند. گریه باید باشد! 👈 شما این روایاتی كه را كه مرحوم مجلسی نقل كرده دیگران نقل كردند ببینید ـ بالأخره مطلق و مقید كه تنها مخصوص به فقه و اصول نیست ـ روایات فراوانی دارد كه درباره سیدالشهداء فضیلت دارد؛ امّا روایات معتبری هم هست كه دارد ، زیارت باید «عَارِفاً بِحَقِّه» باشد، 🔹 من از هیئات محترم خواهش می ‌كنم یك مقدار عزاداری كنند! خودِ حسین ‌بن‌ علی (سلام الله علیه) در روز عاشورا فرمود: 📌ـ كاری كه از جلال و شكوه ما كم می ‌كند نکنید، ـ📌 حرفی كه از عظمت ما كم می‌كند نزنید. 📌ـ مردم را به و به خواب و به و به ساده‌ لوحی سرگرم نكنید! ⭕️⭕️ این كار، كارِ فرعون است که ﴿فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأطَاعُوهُ﴾. مردم را شستشوی مغزی دادن، كردن، بار آوردن، خواباندن، با خواب لالایی گفتن و با خواب اینها را اداره كردن، این است، این یك است! فرمود: 💢 ﴿فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأطَاعُوهُ﴾. 🔹 مردم بزرگوار ایران اسلامی هم از وعّاظشان، و عمیق طلب كنند؛ ↩️ بگویند چهارتا آیه بخوان ↩️چهارتا روایت از اهل بیت بخوان، ↩️سخنان آنها را بگو، ↩️مقتل را تحلیل بكن، ↩️مبارزه را تحلیل بكن، ↩️رمز و راز شهادت را بگو، 🚩🚩تا ما بالأخره این كشور را به دست صاحب اصلی ‌اش بدهیم. اینها است. 🎙 ايت اله جوادي املي کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
"وَ نُقَلِّبُ اَفئِدَتَهُم وَ اَبصارَهُم" (و ما قلبها و دیدگانشان را دگرگون می کنیم!) انعام/۱۱۰ ☆ دگرگون شدن قلب، از این آگاهی به آن آگاهی رفتن است. یک تغییر شعور است. و متعاقب آن جور دیگر دیدن. گاه این منقلب شدن به تاریکی است و گاه به نور. و چون به نور باشد، به معنای عروج به لایه ی برتر حیات و آگاهی است. قلب که دگرگون شود، یعنی ادراک تو دگرگون شده است. و آنگاه جهان، دیگر همان جهان قبلی نیست و چشمانت چیز دیگری خواهند دید. نادیده ها قابل دیدن می شوند و اشیاء حقایق خود را نشان خواهند داد. و این تغییر آغازش از دل است. اول "اَفئِدَة" آمده و سپس "اَبصار"! از قوّه ی مُدرِکه آغاز می شود. از مرکز شعور. و آنگاه در خواهی یافت که چشمانت قابلیت حقیقی خود را باز یافته اند. چشم و دل که هماهنگ شوند، از آن پس؛ تغییر نگاه، تغییر شعور را باعث است. 🖌بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 46 تا 53 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5836973353990099998.mp3
2.61M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️در برابر ، و كنيم 💠‏قالَ رَبِّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَسْئَلَكَ ما لَيْسَ لِي بِهِ عِلْمٌ وَ إِلاَّ تَغْفِرْ لِي وَ تَرْحَمْنِي أَكُنْ مِنَ الْخاسِرِينَ (۴۷/هود) 🌱‏(نوح) گفت: پروردگارا! به تو پناه می‌برم از اينكه چيزی را كه به (خير و شرّ) آن آگاهی ندارم، از تو درخواست كنم و اگر تو (اين خواسته را) بر من نبخشايی و بر من ترحّم ننمايی، از زيانكاران خواهم بود. ‏🔹پيامبران بی‌درنگ تسليم خداوند هستند. فَلا تَسْئَلْنِ‌ ... قالَ رَبِّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ‌ ‏🔹در دعاها از كلمه‌ی‌ «رَبِّ» غفلت نكنيم. رَبِّ إِنِّي أَعُوذُ ... ‏🔹استعاذه و پناه‌بردن به خداوند، بهترين راه بيمه‌ی انسان در گرفتاری‌هاست. ‏«رَبِّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ» ‏🔹در برابر مواعظ الهی، ادب و تواضع كنيم. إِنِّي أَعِظُكَ‌ ... رَبِّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ‌ ‏🔹هركجا علم به مصلحت نداريم، درخواست نكنيم. «إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَسْئَلَكَ ما لَيْسَ لِي بِهِ عِلْمٌ» ‏🔹هر گونه سؤال بيجا و كلام بيجا، نياز به توبه دارد. «وَ إِلَّا تَغْفِرْ لِي» (اگر پيامبران از تقاضای بيجا به خداوند پناه می‌برند، پس تكليف ما كه دائماً برای خداوند تعيين تكليف می‌كنيم چگونه است؟) ‏🔹اوّل آمرزش و سپس دريافت رحمت. «وَ إِلَّا تَغْفِرْ لِي وَ تَرْحَمْنِي» ‏🔹خسارت واقعی، بخشيده نشدن است. وَ إِلَّا تَغْفِرْ لِي‌ ... أَكُنْ مِنَ الْخاسِرِينَ‌ ‏🔹انسان‌ها حتّی انبيا، بدون لطف خداوند به مقصد نمی‌رسند و آن كس كه از مغفرت الهی محروم شد، خاسر و زيانكار است. «أَكُنْ مِنَ الْخاسِرِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan