#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_381
❇️#آیات54و55نمل
💠وَ لُوطاً إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَةَ وَ أَنْتُمْ تُبْصِرُونَ (۵۴) أَ إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّساءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ (۵۵/نمل)
🌱و (نيز) لوط را (فرستاديم) كه به قومش گفت: آيا اين كار بسيار زشت را در حالی كه به زشتی آن آگاهيد، انجام میدهيد؟
آيا شما با بودن زنان، برای غريزهی شهوت به سراغ مردان میرويد؟ بلكه شما مردمی (نادان و) جهالت پيشهايد.
🔹در آيات ديگر قرآن كريم آمده است: همسر برای آرامش، تربيت نسل و تعاون در زندگی، است، ولی در اين جا تنها مسألهی شهوت را بيان كرده است، زيرا قوم لوط هدفی جز شهوت نداشتند. «شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّساءِ»
🔹پيامبران و رهبران مصلح جامعه با گناهانِ شايع زمان خود به شدّت مبارزه میكنند. «أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَةَ»
🔹با سؤال انتقادی، وجدانها را بيدار كنيد. «أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَةَ»
🔹يكی از وظايف انبيا، مبارزه با منكرات است. «أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَةَ»
🔹حرمت لواط، مخصوص اسلام نيست. «أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَةَ»
🔹گناه علنی و آگاهانه، زشتی، كيفر و انتقاد بيشتری دارد. «وَ أَنْتُمْ تُبْصِرُونَ»
🔹زشتی لواط بر همه روشن است. «وَ أَنْتُمْ تُبْصِرُونَ»
🔹در نهی از منكر، به سراغ منكرات علنی برويد. «وَ أَنْتُمْ تُبْصِرُونَ»
🔹دفع شهوت بايد از طريق مشروع باشد. أَ إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ شَهْوَةً ...
🔹انحراف از مسير طبيعی و شرعی در امور جنسی، جهل و حماقت است. «بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ»
🔹همجنسگرايی، برخاسته از بیفرهنگی است. علم و دانشی كه انسان را از گناه باز ندارد، جهل است. لَتَأْتُونَ الرِّجالَ ... أَنْتُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_381
❇️#تطير و #تفال
💠قالُوا اطَّيَّرْنا بِكَ وَ بِمَنْ مَعَكَ قالَ طائِرُكُمْ عِنْدَ اللَّـهِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ تُفْتَنُونَ
🌱گفتند: «ما (وجود) تو و همراهانت را به فال بد گرفتیم.» گفت: «فال بد شما، (عذابِ) نزد خداست (که بهزودی به سبب اعمالتان به شما خواهد رسید). آری، شما افرادی هستید که آزمایش شدهاید.»
نمل - ۴۷
👈تطير" چنان كه میدانيم از ماده" طير" به معنی پرنده است، و چون عرب فال بد را غالبا بوسيله پرندگان میزد، عنوان" تطير" به معنی فال بد زدن آمده است، در برابر" تفال" كه به معنی فال نيك زدن است.
🔷اصولا انسان نمیتواند در برابر علل حوادث بی تفاوت بماند، سرانجام بايد برای هر حادثهای علتی بجويد، اگر موحد باشد و خداپرست و علل حوادث را به ذات پاك او كه طبق حكمتش همه چيز را روی حساب انجام میدهد بازگرداند و از نظر سلسله علل و معلول طبيعی نيز تكيه بر علم كند مشكل او حل شده است و گرنه يك سلسله علل خرافی و موهوم و بی اساس برای آنها میتراشد، موهوماتی كه حد و مرزی برای آنها نيست و يكی از روشنترين آنها همين فال بد زدن است.
🔷فی المثل عرب جاهلی حركت پرندهای را كه از طرف راست به چپ میرفت به فال نيك میگرفت، و دليل بر پيروزی، و اگر از طرف چپ به راست حركت میكرد به فال بد میگرفت و دليل بر شكست و ناكامی! و از اين خرافات و موهومات بسيار داشتند.
🔷امروز نيز در جوامعی كه به خدا ايمان ندارند- هر چند از نظر علم و دانش روز پيروزيهای فراوانی كسب كردهاند- اين قبيل خرافات و موهومات فراوان است تا آنجا كه گاهی افتادن يك نمكپاش بر زمين آنها را سخت ناراحت میكند، و منزل و اطاق يا صندلی كه شماره آن سيزده باشد سخت در وحشتشان فرو میبرد، و هنوز هم بازار رمالان و فالگيران در ميان آنها گرم و داغ است، و مساله موهوم بخت و طالع در ميان آنها مشتری فراوان دارد.
🔷ولی قرآن با يك جمله كوتاه میگويد:" طائِرُكُمْ عِنْدَ اللَّـهِ": بخت و طالع و پيروزی و شكست و موفقيت و ناكامی شما همه نزد خدا است، خدايی كه حكيم است و مواهبش را طبق شايستگيها، شايستگيهايی كه بازتاب ايمان و عمل و گفتار و كردار انسانها است تقسيم میكند.
👌و به اين ترتيب اسلام پيروان خود را از وادی خرافه به حقيقت، و از بيراهه به صراط مستقيم دعوت میكند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣2⃣ تدبر در سوره #دخان
🔹خلاصه تفسیر سوره دخان از تفسیر تسنیم آیت اله جوادی آملی
بخش سیزدهم
فرمود: ﴿وَ لَقَدِ اخْتَرْنَاهُمْ عَلَي عِلْمٍ عَلَي الْعَالَمِينَ﴾؛
ما عالمانه بنياسرائيل را خصيصهاي داديم که به هيچ گروهي نداديم و آن کثرت انبياست، چون قسمت مهم انبيا همين انبياي بنياسرائيلي هستند؛ ما اينها را از اين نظر فيض جهاني داديم که هيچ کس مثل اينها از اين فيض برخوردار نيست و آن کثرت انبياست! اما اين کثرت نه به خاطر آن است که لياقت اينها باشد، بلکه در اثر شرارت، ضلالت، جهالت و غوايت اينهاست، اين کثرت انبيا براي لياقت اينها نيست.گاهي امتي «خِيَرَةُ اللَّهِ» است؛ اما نه براساس فضيلتي که دارند، بلکه براساس آن شرارتي که دارند خدا انبياي فراواني را براي اينها فرستاده است، چون قسمت مهم انبياي ابراهيمی برای بنياسرائيل مبعوث شدند و حافظان شريعت موساي کليم میباشند و در همين قوم نازل شدند و نشانهٴ شرارت آنها هم اين است که اينها از نظر پيامبرکُشي بيشترين امت هستند! اين ﴿وَ قَتْلَهُمُ الأنْبِيَاءَ﴾ برای اينهاست، ﴿وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقّ﴾ برای اينهاست. درست است، برخي از اُمم ممکن است که دست به قتل پيامبرشان زده باشند، اما هيچ امتي مثل بنياسرائيل پيغمبرکُشي نکرده است، پس از بس شرارت، غوايت و ضلالت داشتند، نياز بود که مرتّب ذات اقدس الهي براي آنها راهنمايان الهي بفرستد. پس اينها جزء «خِيَرَةُ اللَّهِ» نيستند، براي مهار کردن اينها انبياي فراواني آمده است، ﴿وَ لَقَدِ اخْتَرْنَاهُمْ عَلَي عِلْمٍ عَلَي الْعَالَمِينَ﴾.
بنابراين اين صدر و ساقهٴ قرآن را که بررسي ميکنيد، آبرويي براي يهوديها نگذاشت، شما براي کدام قوم ديديد که ﴿كُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِينَ﴾ آمده باشد؟ برای همينها بود! کدام قوم آمده باشند که ﴿وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقّ﴾؟ برای همينها بود! ﴿وَ لاَ تَزَالُ تَطَّلِعُ عَلَي خَائِنَةٍ مِنْهُمْ﴾ هم برای همينها بود! بنابراين ﴿اِخْتَرْنَا﴾؛ يعني از بس اينها اهل جهالت و مَکر و خيانت بودند، ما هيچ چارهای نداشتيم و مرتّب انبيا را فرستاديم؛ البته اينها هم مرتّب آنها را کشتند.
مطلب ادامه دارد.....
https://zaya.io/m42dk
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگي_قرآني
شماره 176
سوره #ال_عمران صفحه_66
♦️قران در هيچ حكمي حتي زنا، باندازه #ربا شدت وسخت گيري نكرده است.
⭕️در اسلام درباره هيچ يك از گناهان مانند #ربا_خوارى و حكومت دشمنان دين بر جامعه اسلامى سخت گيرى و تشديد نشده است
💫👈خداى سبحان در اين آيات در امر #ربا_خوارى شدتى به كار برده كه درباره هيچ يك از فروع دين اين شدت را به كار نبرده است مگر يك مورد كه سخت گيرى در آن نظير سخت گيرى در امر ربا است ،
👈وآن اين است كه : مسلمانان ، #دشمنان_دين را بر خود #حاكم سازند، و اما بقيه گناهان كبيره هر چند قرآن كريم مخالفت خود را با آنها اعلام نموده و در امر آنها سخت گيرى هم كرده ، و ليكن لحن كلام خدا ملايم تر از مسأله ربا و حكومت دادن دشمنان خدا بر جامعه اسلامى است و حتى لحن قرآن در مورد ((زنا)) و ((شرب )) ((خمر)) و ((قمار)) و ((ظلم )) و گناهانى بزرگتر از اين ، چون كشتن افراد بى گناه ، ملايمتر از اين دو گناه است .
و اين نيست مگر براى اينكه فساد آن گناهان از يك نفر و يا چند نفر تجاوز نمى كند، و آثار شومش تنها به بعضى از ابعاد زندگانى را در بر مى گيرد و آن عبارت است از فساد ظاهر اجتماع ، و اعمال ظاهرى افراد، به خلاف ربا و #حكومت_بى_دينان كه آثار سوئش بنيان دين را منهدم مى سازد، و آثارش را به كلى از بين مى برد و نظام حيات را تباه مى سازد، و پرده اى بر روى فطرت انسانى مى افكند، و حكم فطرت را ساقط مى كند، و دين را به دست فراموشى مى سپارد، كه ان شاء الله توضيح اين معانى را تا اندازه اى خواهيم داد.
👈جريان. تاريخ نيز اين نظريه قرآن را تصديق كرده ، و شهادت مى دهد كه امت اسلام از ا#وج_عزت به پائين ترين #درجه_ذلت نيفتاد، و مجد و شرفش به غارت نرفت و فاقد مال و عرض و جان خود نشد، مگر وقتى كه در امر دين خود سهل انگارى كرد، و دشمنان دين را دوست خود گرفته ، زمام امر حكومت خود را به دست ايشان سپرد و كارش به جائى رسيد كه نه مالك مرگ خود بود، و نه مالك زندگى اش ، نه اجازه مى يافت تا بميرد و نه فرصت پيدا مى كرد تا از مواهب و نعمتهاى زندگانى برخوردار گردد،
💢 لذا دين از ميان مسلمانان رخت بر بست ، و فضائل نفسانى از ميان آنان كوچ نمود.
♦️#رباخواران به جمع كردن اموال و انباشتن ثروت پرداختند و در راه به دست آوردن جاه و مقام با يكديگر مسابقه گذاشتند، و همين باعث به راه افتادن جنگهاى جهانى شد، و جمعيت دنيا به دو دسته تقسيم گرديده و روبروى هم ايستادند، يك طرف ثروتمندان مرفه ، و طرف ديگر استثمار شدگان بدبختى كه همه چيزشان به غارت رفته بود، و اين جنگهاى جهانى بلائى شد كه كوهها را از جاى كند،
و زلزله در زمين افكند انسانيت را تهديد به فنا كرد، و دنيا را به ويرانه اى تبديل نمود، ((ثم كان عاقبه الذين اساوا السوآى )) آرى عاقبت كسانى كه بد كردند همان بدى بود.
♦️و به زودى ان شاء الله براى خواننده روشن خواهد شد كه آنچه قرآن كريم در باب #رباخوارى و سرپرستى دشمنان دين فرموده از پيشگوئى هاى قرآن است .
📚تفسیر_المیزان.
سایت قرآن پویان
http://quranpuyan.com/yaf_postst192_mfhwm-rb-w-Hrmt-n-dr-qrn-rbTh-rb-b-twrm-w-khhsh-rzsh-pwl.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✴️جایگاه ضعیف #عقل در فقه کنونی
عليرغم اينكه در مقام سخن، عقل در عرض قرآن و سنت و اجماع معرفی میشود اما در عمل، عقل، سهم و نقشی جز ورود در یک قلمرو بسیار محدود ندارد
🛑قسمت دوم:
🔃فراز و فرود #عقل در تاریخ فقه
عقل در تاریخ فقه دورههای گوناگون و افت و خیزهای فراوانی را سپری کرده و همیشه از یک ارج و منزلت و از یک موقعیت برخوردار نبوده است.
گاهی عقل موقعیت رفیعی پیدا کرده و حقیقتاً در عرض #قرآن و سنت حضور حداکثری در متن فقه داشته است.
گاه عقل در طول قرآن و سنت و صرفاً به منظور رفع گرههای فهمی ایفای نقش کرده و گاه نیز عقل به دیوار کوبیده شده و به آن به شدت بی اعتنایی شده است.
👈البته باید عرض کنم که شوربختانه در دوره کنونی با اینکه دوره بی نظیر استقرار دولت اسلامی است، همچنان عقل در طول قرآن و سنت است.
البته در مقام سخن، عقل در عرض قرآن و سنت و اجماع معرفی میشود اما در عمل، عقل سهم و نقشی جز ورود در یک قلمرو بسیار محدود ندارد. 😔
🔻این قلمرو عبارت است از: رفع گرههای تفسیری، قلیلی از قواعد فقهی از میان قواعد موجود و اصول عملیه در جایی که دلیل روشنی از قرآن و سنت قابل استخراج نیست و شریعت ساکت است که البته قهرمان اصول عملیه را باید امام خمینی(ره) و شهید صدر دانست و الا بسیاری از فقهای عصر ما وارد اتمسفر اصول عملیه نشدهاند
این در حالی است که در شرایط استقرار دولت اسلامی و مواجهه این دولت با سیلی از نیازها، بهترین روش برای اثربخشی #فقه و کارآمدسازی فقه، بسط نقش و سهم عقل در استنباط احکام شرعی است.
🔻برای تبیین جایگاه عقل در فقه لازم میدانم عرایض خودم را در سه بند مستقل خدمتتان ارائه کنم:
↩️یکم، عقل در کنار #قرآن و #سنت یک منبع برای استنباط قلمداد میشود و این را بر اساس آیات و روایات میتوان اثبات کرد. البته روشن است که در جایی که قرآن و سنت ورود قطعی و واضح دارند، هیچ مجالی برای ورود عقل نیست.
↩️دوم، عقل در تفسیر متون دینی ید طولایی دارد. حتی میتوان گفت بدون عقل امکان فسیر وجود ندارد.
↩سوم، در دو بحث #عرف و #مصلحت، که دو بحث بسیار جدی و سرنوشت ساز در فقه است، بدون حضور گسترده عقل در کنار قرآن و سنت، فقه خلع سلاح میشود. یعنی عموم احکام ثانویه و احکام حکومتی از سوی ولی فقیه که جنبه موقت دارند، بدون استفاده از قابلیت منحصربفرد عقل در فقه صادر نمیشوند.
⭕️لزوم باز شدن #گستره_عقل در فقه
👈در ادامه، قصد دارم به نحو واضحتر، به اهم ضرورتهای توسعه گستره عقل در فقه بپردازم:
⬅️اولاً، درصد عمدهای از شرایط تاریخی امروز با شرایط تاریخی عصر معصوم(ع) متفاوت است و هماکنون شریعت با کمی انقباض، بیشتر در موقعیت شکلدهی به هسته مرکزی و سخت قرار دارد.
⬅️ثانیاً، بسیاری از نیازهای تمدنی نوظهور است. این نوظهور بودن یک مسئله ساده و پیش پا افتاده یا یک مسئله شکلی نیست در موارد زیادی توأماً شکلی و ماهوی است.
⬅️ ثالثاً، بر خلاف عمده تاریخ تشیع که شیعه نه تنها دولت نداشته بلکه در اوج انزوا به سر میبرده، امروز به جایی رسیده که از علاوه بر برخورداری از دولت، از احیاء تمدن سخن به میان آورده است.
⬅️رابعاً، تمدنسازی یعنی توانایی ساخت منعطف میلیونها #قاعده_کارآمد برای حیات مدنی که این قاعده سازیها بدون مدد عقل به عنوان یک منبع صد در صد مورد تأیید دین ممکن نیست.
💫ادامه دارد
🖋حجتالاسلام والمسلمین رضا غلامی،
💻نقل از سايت انديشه ما
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
وَ لا تَجْعَلْنِی مِنَ الْغَافِلِینَ الْمُبْعَدِینَ وَ اغْفِرْ لِی یَوْمَ الدِّینِ
و مرا از بی خبران دورشده قرار مده و روز جزا آمرزشت را نصیبم کن.
از دعای امام صادق ع در ماه رجب
@quranpuyan