📖زیارت عاشورا با صد لعن و صد سلام به روشی ساده
📜 حضرت آقا امام هادی صلوات الله علیه:
هرکس در خواندن زیارت عاشورای معروفه، بخش لعن زیارت را یک بار بخواند و سپس بگوید:« اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّةً»، گویا مانند کسی است که صد بار بخش لعن را خوانده است؛ و هرکس، بخش سلام زیارت را یک بار بخواند و سپس بگوید: «السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ، وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ،وَ عَلَی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ، وَ عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّةً»، گویا مانند کسی است که بخش سلام را به طور کامل صد بار خوانده است.
📙 شفاء الصدور،ج1،پاورقی ص110-111 به نقل از الصّدف
💕💕💕✅قرآن ودعا
🌟💠﷽💠🌟
🌸 #سرگذشت ارواح در عالم برزخ
(قسمت۳۲ )
#قسمت_سی_دو
کوثر برزخی
✨ندبه های انتظار✨
.
پس از مدتی به نهر زیبا و خیره کننده ای رسیدیم که هرگز در تصور و خیال انسان مادی نمیگنجید.
.
از یک طرف نهر آب سفید و در طرف دیگر شیری جریان داشت که از برف سفیدتر بود و در میان این دو شرابی روان بود که از سرخی مانند یاقوت♦️ و در لطافت بی نظیر بود.. نگاهی به بالا و پایین نهر انداختم،نه آغازی داشت و نه پایانی...
.
با درختان و گلبوته های فراوانی که در اطراف نهر به چشم میخوردند،منظره ای شگفت انگیز به وجود آمده بود..
.
نیک گفت: این نهر با برکت*کوثر* است که از چشمه های آن در قرآن یاد شده است و در تمام وادی السلام جریان دارد،
.
اما در هر منطقه ای از زیبایی و طعم مخصوصی برخوردار است.هرچه مقام مومن بالاتر باشد محل اسکانش بهتر و حوض کوثر آنجا زیباتر است.
سپس نگاهی به بالای نهر انداخت و گفت:
.
وقتی این نهر از دشت شهدا میگذرد چنان زیبا و با طراوت است که هرکسی قدرت دیدن و چشیدن 💫آن را ندارد. .
با تعجب گفتم: پس اگر این طور است وقتی از دشت امامان میگذرد چگونه است؟
نیک نگاهی به من انداخت و گفت: چه میگویی؟
آنها احتیاجی به این نهر ندارند.اگر طعم و طراوت و لذتی در این نهر است از وجود بابرکت امامان و پیامبران الهی💖 است.سرچشمه های این نهر همان جا هستند.
.
سپس نگاهی به من انداخت و گفت: دوست داری از این نهر بنوشی؟
با هیجان گفتم: البته که میخواهم!
نیک لبخندی زد و گفت: پس عجله کن به محل خودت برسی چون کوثر آنجا از اینجا خیلی لذیذتر است.
.
با سرعت رفتیم تا به محل خودم رسیدیم. نیک گفت: اینجا دارالسلام توست،حالا هرچقدر میخواهی بنوش و خوش باش.
🌿در فکر این بودم که چگونه بنوشم که نیک به درختی اشاره کرد و گفت: از این حوریه ای که روی درخت نشسته بخواه تا تورا سیراب کند.
.
نگاهی به درختها انداختم،بالای هر درختی حوریه ای در کمال زیبایی جامی زیبا و ظریف در دست داشت و در کمال دلبری قصد سیراب کردن من را داشتند. یکی از آنها با هزاران ناز و ادب و احترام جامی از کوثر به دستم داد و من نوشیدم.
.
وقتی قطره ای نوشیدم چنان سرمست شدم که دیگر هیچ رنجی از سفر به تنم باقی نماند.
.✅قران ودعا
🌟💠﷽💠🌟
🌸 #سرگذشت ارواح در عالم برزخ
(قسمت۳۳ )
#قسمت_سی_سه
کوثر برزخی
✨ندبه های انتظار✨
.
🔵دیدار با خانواده
.
در این لحظه به یاد خانواده ام افتادم و گفتم،کاش میشد سری به دنیا بزنم و خانواده ام را از خواب غفلت بیدار کنم و به آنها بگویم مرگ یعنی راحتی و رهایی از تمام دردهای عالم.
.
اگر بدانند اینجا برای مومن چقدر زیباست دیگر هیچ تلخی نسبت به مرگ در دل نخواهند داشت.
نیک گفت: اگر بخوای اخبار اینجا را به آنها بگویی این کار ممنوع است..
ادامه دارد....
✅قرآن ودعا
┄┅─✵💝✵─┅┄
#بسم_الله_الرحمن_الرحیم
به نام خدایی که باقیست
و همه چیز، غیر او فانیست
شروع کارها با نام مشکل گشایت:
یاٰ مَنْ هُوَ یَبقیٰ وَ یَفنیٰ کُلُّ
الهی به امید لطف و کرمت💚
✅قرآن ودعا
#حدیث_محرم
امام موسی کاظم (ع) فرمودند:
كمترین ثوابى كه به زائر امام حسین علیه السلام در كرانه فرات داده مىشود این است كه تمام گناهان بخشوده مىشود. بشرط این كه حق و حرمت ولایت آن حضرت را شناخته باشد.
#السلام_علیک_یا_اباعبدالله_ع
#آجرک_الله_یا_صاحب_الزمان_عج
✅قرآن ودعا
پرسش:
سلام لطفا بفرمائيد به طور کامل و جامع که سبک شمردن نماز چيه و شامل چه مواردي ميشه ؟
🌸☘☘☘☘☘🌸
پاسخ:
سلام
در روایت معروف امام صادق علیه السلام آمده است:
«إِنَّهُ لَا ینَالُ شَفَاعَتَنَا مَنِ اسْتَخَفَّ بِالصَّلَاةِ»[1]
؛ «شفاعت ما شامل کسی که نماز را سبک بشمارد، نمی شود».
مقصود از سبک شمردن نماز، این است که انسان برای نماز ارزش و اهمیت لازم و شایسته را قائل نباشد و با وجود داشتن اختیار و قدرت برخواندن آن نسبت به این فریضه الهی سستی نماید.
سبک شمردن نماز دارای مراتب و درجاتی می باشد که در آیات و روایات متعدّدی به مراتب و مصادیق سبک شمردن نماز پرداخته شده است؛ که در اینجا به تعدادی از آنها اشاره می نماییم:
تأخیر نماز
یکی از بارزترین و شایع ترین مصادیق سبک شمردن نماز این است که انسان بدون هیچ عذری نماز خود را به تأخیر بیندازد به گونه ای که یا در آخر وقت خوانده شود و یا به طور کلّی نماز قضا گردد.
امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه 4 و 5 سوره ماعون که خداوند متعال فرموده است: «فَوَیلٌ لِلْمُصَلِّینَ الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ» فرموده اند: «مراد از بی اعتنایی به نماز در این آیه، تأخیر آن از اول وقت بدون عذر است»[2].
با عجله خواندن نماز
نبی اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید:
«أَسْرَقُ النَّاسِ فَالَّذِی یسْرِقُ مِنْ صَلَاتِهِ تُلَفُّ کمَا تُلَفُّ الثَّوْبُ الْخَلَقُ فَیضْرَبُ بِهَا وَجْهُهُ»[3]
؛ «دزدترین مردم کسی است که به خاطر سرعت و شتابزدگی از نماز خود کم کند، نماز چنین انسانی، همچون جامه مندرسی در هم پیچیده شده، به صورت او پرتاب می گردد».
در حدیث دیگری نقل گردیده مردی در حضور امیرالمؤمنین علیه السلام نماز خود را با شتاب بجا می آورد حضرت نگاهی به او کرده و فرمود: چند وقت است این گونه نمازخوانی؟ او گفت: مدّت هاست. حضرت فرمود: مَثَل تو نزد خداوند مَثَل کلاغ می باشد (که به جای سجده منقار بر زمین می کوبد) اگر این گونه بمیری بر غیر ملّت و دین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مرده سپس فرمودند: «به درستی که دزدترین مردم کسی است که از نمازش بدزدد»[4].
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده:
«لَا إِیمَانَ لِمَنْ لَا أَمَانَةَ لَهُ وَ لَا دِینَ لِمَنْ لَا عَهْدَ لَهُ وَ لَا صَلَاةَ لِمَنْ لَا یتِمُّ رُکوعَهَا وَ سُجُودَهَا»[5]
؛ «کسی که رعایت امانت نکند ایمان ندارد، و کسی که در بند پیمان نباشد دین ندارد، و کسی که رکوع و سجده نمازش را کامل انجام ندهد (مثل این است که) نماز نخوانده است».
نبی اکرم صلی الله علیه و آله در روایتی می فرماید:
«مَنْ أَحْسَنَ صَلَاتَهُ حَتَّی تَرَاهَا النَّاسُ وَ أَسَاءَهَا حِینَ یخْلُو فَتِلْک اسْتِهَانَةٌ»[6]
؛ «آن کس که در مقابل مردم با دقّت نماز بخواند و در خلوت بدون دقّت نماز گزارد به نماز بی اعتنایی کرده است».
کسالت و بی حالی
خداوند متعال در وصف این دسته از نمازگزاران می فرماید:
«إِنَّ الْمُنافِقِینَ یخادِعُونَ اللَّهَ وَ هُوَ خادِعُهُمْ وَ إِذا قامُوا إِلَی الصَّلاةِ قامُوا کسالی...»[7]؛ «منافقان می خواهند خدا را فریب دهند؛ در حالی که او آنها را فریب می دهد؛ و هنگامی که به نماز برمی خیزند، با کسالت برمی خیزند...».
بی توجّهی
امام باقر علیه السلام در این باره می فرماید:
«علیک بالاقبال علی صلاتک فانما یحسب لک منها ما اقبلت علیه منها بقلبک و لا تعبث فیها بیدیک و لا براسک و لا بلحیتک و لا تحدث نفسک و لا تتثاءب و لا تتمطا و لا تکفر...»[8]
؛ «بر تو باد توجّه کامل به نمازت، پس همانا، آن مقدار که در نماز حضور قلب داشته باشی، حساب می شود، در نماز با دست و سر و ریش خویش بازی مکن، و در نماز با خودت صحبت نکن و خمیازه نکش.. .».
یکی دیگر از مصادیق سبک شمردن نماز که در مراتب پایین سبک شمردن نماز به حساب آورده می شود و در روایات نسبت به آن مذمّت شده این است که انسان قبل از وقت نماز، آماده نماز نباشد مثلًا وضوی خود را به تأخیر انداخته باشد[9].
در روایات متعدّدی به سرنوشت نافرجام کسانی که نسبت به نماز اهمیت نمی دهند پرداخته شده است. از جمله روایتی که از حضرت فاطمه زهرا علیها السلام نقل شده که ایشان از پدر بزرگوارشان پرسیدند: پدر جان! زنان و مردانی که نسبت به نماز بی اعتنا هستند و نماز را سبک می شمارند، چه عواقبی را در پیش دارند؟
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: ای فاطمه جان! هر کس از مردان و زنان نمازش را سبک بشمارد خداوند او را به پانزده بلا مبتلا می سازد: شش مورد در دنیا، سه مورد در وقت مرگ، و سه مورد آنها در قبر و سه مورد در قیامت زمانی که از قبر خارج شود:
الف) اما آن شش بلاهایی که در دنیا دامنگیرش می شود:
- خداوند برکت را از عمرش می برد.
- خداوند برکت را از رزقش می برد.
- خداوند عزّ و جل سیمای صالحین را از چهره اش محو می کند.
- هر عملی که انجام می دهد پاداش داده نمی شود.
-
دعایش به آسمان نمی رود.
- بهره ای از صالحین برای او نیست.
ب) اما آن سه بلاهایی که هنگام مرگ گرفتارش خواهد شد:
- ذلیل از دنیا می رود.
- هنگام مرگ در حال گرسنگی خواهد بود.
- تشنه از دنیا خواهد رفت اگرچه آب همه نهرهای دنیا را به او بدهند.
ج) اما آن سه بلایی که در قبر دامنگیرش می شود:
- خداوند مأموری از فرشتگان در قبر برای او می گمارد تا او را زجر دهد.
- قبرش برای او تنگ خواهد شد.
- گرفتار ظلمت و تاریکی قبر خواهد شد.
د) اما آن سه بلایی که در روز قیامت گرفتار خواهد شد:
- خداوند ملکی را موکل می سازد او را با صورت بر روی زمین بکشد، در حالی که خلائق تماشا می کنند.
- محاسبه اعمالش به سختی انجام می شود.
- خدا به نظر لطف به او نمی نگرد و برای اوست عذاب همیشگی.[10] علاوه بر این، روایات دیگری نیز پیامدهای منفی سبک شمردن نماز را برشمرده اند که تعدادی از آنها را ذکر می نماییم:
محرومیت از شفاعت
امام صادق علیه السلام در لحظات پایانی عمر شریفشان فرمودند:
«إِنَّهُ لَا ینَالُ شَفَاعَتَنَا مَنِ اسْتَخَفَّ بِالصَّلَاةِ»[11]
؛ «به شفاعت ما نخواهد رسید کسی که نماز خود را سبک شمارد».
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
«لَیسَ مِنِّی مَنِ اسْتَخَفَّ بِصَلَاتِهِ لَا یرِدُ عَلَی الْحَوْضَ لَا وَ اللَّهِ»[12]
؛ «از من نیست کسی که نمازش را سبک بشمارد. قسم به خدا بر حوض کوثر بر من نخواهد رسید».
در روایت دیگری امام رضا علیه السلام فرمود:
«ایاک أَنْ تَکسَلَ عَنْهَا أَوْ تَتَوَانَی فِیهَا أَوْ تَتَهَاوَنَ بِحَقِّهَا أَوْ تُضَیعَ حَدَّهَا وَ حُدُودَهَا أَوْ تَنْقُرَهَا نَقْرَ الدِّیک أَوْ تَسْتَخِفَّ بِهَا أَوْ تَشْتَغِلَ عَنْهَا بِشَی ءٍ مِنْ عَرَضِ الدُّنْیا أَوْ تُصَلِّی بِغَیرِ وَقْتِهَا»[13]
؛ «بپرهیزید از این که در نماز سستی و تنبلی کنید و یا حدودش را ضایع کنید یا از روی دستپاچگی رکوع و سجده نماز را آن چنان بجا آورید که گویی همچون خروس منقار می زنید یا این که نماز را سبک بشمارید یا این که به جای نماز به امور دنیوی مشغول شوید و یا در غیروقت نماز بخوانید».
محشور شدن با طاغوتیان
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
«لَا تُضَیعُوا صَلَاتَکمْ فَإِنَّ مَنْ ضَیعَ صَلَاتَهُ حُشِرَ مَعَ قَارُونَ وَ هَامَانَ وَ کانَ حَقّاً عَلَی اللَّهِ أَنْ یدْخِلَهُ النَّارَ مَعَ الْمُنَافِقِینَ فَالْوَیلُ لِمَنْ لَمْ یحَافِظْ عَلَی صَلَاتِهِ وَ أَدَاءِ سُنَّةِ نَبِیه»[14]
؛ «نماز خود را تباه مکنید، زیرا کسی که نمازش را تباه سازد با قارون و هامان محشور می گردد و بر خدا ثابت است که او را با منافقان وارد دوزخ کند. وای بر کسی که بر نماز و ادای سنّت پیامبر خود مواظبت نکند».
گرفتار شدن به گناهان کبیره
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
«لَا یزَالُ الشَّیطَانُ هَائِباً لِابْنِ آدَمَ ذَعِراً مِنْهُ مَا صَلَّی الصَّلَوَاتِ الْخَمْسَ لِوَقْتِهِنَّ فَإِذَا ضَیعَهُنَّ اجْتَرَأَ عَلَیهِ فَأَدْخَلَهُ فِی الْعَظَائِم»[15]
؛ «پیوسته شیطان از پسر آدم تا هنگامی که نمازهای پنج گانه را در وقت خود انجام دهد ترس و وحشت دارد، ولی آنگاه که نمازها را تباه ساخت بر او جرأت پیدا می کند و او را در گناهان بزرگ وارد می سازد».
پی نوشت ها
[1] . الكافى، ج 3، ص 270 ..
[2] . وسائلالشيعة، ج 4، ص 124 ..
[3] . ابن فهد حلى، عدة الداعى و نجاح الساعى، قم، دارالكتاب اسلامى، 1407 ق، اوّل، ص 41 ..
[4] . بحارالأنوار، ج 81، ص 253 ..
[5] . همان، ج 69، ص 198 ..
[6] . مستدركالوسائل، ج 3، ص 26 ..
[7] . نساء(4)، آيه 142 ..
[8] . بحارالانوار، ج 84، ص 201 ..
[9] . همان، ج 2، ص 154 ..
[10] . همان، ج 80، ص 21 ..
[11] . همان، ج 47، ص 8 ..
[12] . همان، ج 80، ص 21 ..
[13] . همان، ص 20 ..
[14] . عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج 2، ص 31 ..
[15] . أمالى صدوق، ص 484 ..
🌺
☘🌺
🌺☘🌺☘
✅قرآن ودعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نقش ازدواج و بدنیا اوردن فرزند در ظهور امام زمان (عج)
☑ استاد #رائفیپور
✅قرآن ودعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سد راه زیارت اربعین نشوید
✅قران ودعا
هدایت شده از آیات منتخب قرآن
آیات نورانی
💐🌹💐🌹💐🌹💐🌹💐
سوره هود آیات 9تا 11
وَلَئِنْ أَذَقْنَا الْإِنسَانَ مِنَّا رَحْمَةً ثُمَّ نَزَعْنَاهَا مِنْهُ إِنَّهُ لَيَئُوسٌ كَفُورٌ
و اگر از جانب خویش، نعمتی به انسان بچشانیم، سپس آن را از او بگیریم، بسیار نومید و ناسپاس خواهد بود!
آیه 10
وَلَئِنْ أَذَقْنَاهُ نَعْمَاءَ بَعْدَ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ لَيَقُولَنَّ ذَهَبَ السَّيِّئَاتُ عَنِّي إِنَّهُ لَفَرِحٌ فَخُورٌ
و اگر بعد از شدّت و رنجی که به او رسیده، نعمتهایی به او بچشانیم، میگوید: «مشکلات از من برطرف شد، و دیگر باز نخواهد گشت!» و غرق شادی و غفلت و فخرفروشی میشود...
آیه 11
إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِكَ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ كَبِيرٌ
مگر آنها که (در سایه ایمان راستین،) صبر و استقامت ورزیدند و کارهای شایسته انجام دادند؛ که برای آنها، آمرزش و اجر بزرگی است!
💐🌹💐🌹💐🌹💐🌹
✅قرآن ودعا
🔴 ثواب فوق العاده هر قدم در راه زیارت امام حسین(ع)
🔺مقایسه جالب ثواب زیارت امام حسین(ع) با حج توسط امام صادق(ع)
🔹کسى که به امید #ثواب و اجر به #زیارت حضرت امام حسین(ع) برود نه از روى تکبّر و نخوت و نه ریاء و سمعه
1️⃣گناهانش #پاک شده همان طور که جامه با آب پاک و طاهر مىگردد، بنا بر این هیچ آلودگى و لغزش بر او باقى نمىماند
2️⃣و به هر قدمى که برداشته ثواب یک #حج به او داده
3️⃣و هر گاه گام و قدمش را از روى زمین بلند مىکند ثواب یک #عمره دارد
🔸عنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ زَارَ الْحُسَیْنَ مُحْتَسِباً لَا أَشَراً وَ لَا بَطَراً وَ لَا رِیَاءً وَ لَا سُمْعَةً مُحِّصَتْ عَنْهُ ذُنُوبُهُ کَمَا یُمَحَّصُ الثَّوْبُ بِالْمَاءِ فَلَا یَبْقَى عَلَیْهِ دَنَسٌ وَ یُکْتَبُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حِجَّةٌ وَ کُلِّ مَا رَفَعَ قَدَماً عُمْرَةٌ
🔷(کامل الزیارات، ص 144)
حدیث #حدیث #روایت #زیارت_امام_حسین #خدا #امام_صادق #حج
ـــــــ
✅قرآن ودعا
⏳ ۱۹ روز تا اربعین
🔸مسیر نجف تا کربلا پر از روضه های حضرت زینب(س) است، وقتی دختر بچه سه ساله را بدون پدر می بینی یاد رقیه سه ساله اباعبدالله(ع) می افتی
🔹وقتی پذیرایی بی نظیر خادم ها را می بینی شرمنده حضرت زینب(س) می شی...
🔸ما قدم در راه حضرت زینب(س) می گذاریم ولی همه به ما محبت می کنند و از ما پذیرایی می کنند وای امان از دل زینب(س) و سختی های اسارت بدست گرگ های وحشی...
✅قرآن ودعا
🔴چرا امام زمان علیه السلام کوفه را مرکز حکومت خود قرار میدهد؟
در چندین روایت بیان شده که مقر جهانی امام مهدی(عج) شهر کوفه و محل زندگانی شخص ایشان نیز در این شهر و مسجد سهله است.
🔹💠امام باقر (ع) دراینباره میفرماید: «مهدی(عج) قیام میکند و به سوی کوفه میرود و منزلش را آنجا قرار میدهد».(۱)
🔹💠ابوبصیر میگوید: امام صادق (ع) فرمودند: «ای ابامحمد! گویا میبینم که قائم آلمحمد(عج) با خانوادهاش در مسجد سهله فرود آمده است... .»(۲)
🔹💠در روایت دیگری امام صادق (ع) از مسجد سهله یاد نمودند و فرمودند: «آن خانه صاحب ما (حضرت مهدی(عج) ) است؛ زمانی که با خاندانش در آنجا سکونت گزیند».(۳)
🔹💠مفضل از امام صادق پرسید: خانه مهدی در کجا خواهد بود و مومنین کجا جمع میشوند؟ حضرت فرمودند: «مقر حکومت او، شهر کوفه است و محل حکومتش مسجد جامع کوفه و محل تقسیم غنایم در مسجد سهله واقع در زمینهای صاف و مسطح و روشن نجف و کوفه است.» (۴)
🔹💠امیرالمومنین (ع) در یک پیش بینی و خبر غیبی میفرمایند: «گویی هم اکنون به شیعیانمان در مسجد کوفه مینگرم که خیمهها زدهاند و قرآن را بدان گونه که نازل شده به مردم میآموزند. بدانید که قائم ما چون قیام کند آن مسجد را بازسازی خواهد کرد و قبله آن را استوار خواهد کرد.»(۵)
دراینباره روایات دیگری نیز نقل شده است.(۶)
🔹💠 کوفه مقر حکومت عدل امیرمؤمنان، حضرت علی (ع) بوده است. احتمال میرود انتخاب کوفه به این جهت باشد که عدالت مهدوی ادامه حکومت عدل علوی است.
برخی از محققان هم احتمال دیگری دادهاند و میگویند: «کوفه پایگاه مشترک حسین (ع) و مهدی (عج) است. امام حسین از مکه به سمت کوفه رفت و حضرت مهدی هم از مکه به سوی کوفه خواهد رفت و مقر حکومت خود را در کوفه قرار خواهد داد، یعنی راه نیمهتمام سیدالشهدا (ع) را به پایان خواهد رساند».(۷)
📚پینوشتها:
۱.بحارالانوار، ج۵۲، ص۲۲۵.
۲.کافی، ج۳، ص۴۹۵؛ بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۱۷ و ۳۷۶.
۳.کافی، ج۳، ص۴۹۵؛ بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۳۱.
۴.مهدی موعود، ص ۱۲۱۵۸
۵. غیبت نعمانی، ص ۴۵۱
۶. برای اطلاع بیشتر، نک: چشماندازی به حکومت مهدی(عج) ص۱۶۹.
۷. سید مسعود پورسیدآقایی، عاشورا و انتظار، ص۲۴.
منبع : پورتال جامع مهدویت
✅قرآن ودعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 تا حالا عاشورا را از این زاویه دیدی؟
نگاه هنرمندانه به عاشورا...🌹
#اربعین
استاد پناهیان
✅قرآن ودعا
🚩 *#همگام با کاروان حسینی*
📂 *یکم صفر سال 61 هجری*
🔴 *ورود کاوران اسرا به شهر دمشق*
☑چند نکته از ورود کاروان به شهر دمشق:
▪ *زمان ورود را اول صفر سال 61* نوشته اند: این نظر قدیمی ترین نظر است(ابوریحان بیرونی )
▪نوشته اند *سه روز و برخی سه ساعت* آنان را در کنار دروازه ی شهر نگاه داشتند تا شهر را بیارایند.
▪هنگام ورود هزاران نفر به تماشا آمده بودند. اسیران را در حالی وارد کردند که ریسمان بر بازو و گردنشان بسته بود و ابزار موسیقی مانند دف، سنج، طبل، چنگ، تنبور و ... بکار گرفته بودند، زنان می رقصیدند و مردان لباس فاخر پوشیده بودند. *آن روز در شام جشن اعلام شده بود.*
▪ *اسرا را از شلوغ ترین منطقه ی شام به نام باب الساعات وارد دمشق کردند.* باب الساعات دورترین فاصله را تا دارالاماره ی یزید داشت.
▪ *حضرت ام کلثوم* از شمر درخواست کرد از دری که جمعیت کمتر است وارد شوند که شمر نپذیرفت و همچنین در خواست کرد سرها را دور کند تا مردم به زنان و اسیران کمتر نگاه کنند و نگاه ها متوجه سرها شود.
▪ در زادحام جمعیت و موج و هیاهو و شادی، و گریه ی اهل بیت، شخصی به نام ابراهیم بن طلحه بن عبیدالله خود را به شتر امام سجاد(ع) نزدیک کرد. امام در غل و زنجیر بود و در محمل نشسته. ابراهیم که کینه های دیرینه داشت و هنوز جای زخم های جمل بر بدنش پیدا بود با صدای بلند به امام گفت: آخر چه کسی مغلوب شد؟ (پیروز کیست؟) ابراهیم در وقت طرح سؤال صورتش را پوشانده بود. امام با آرامش و طمأنینه پاسخی دندان شکن به او داد و فرمود: *هر گاه خواستی بدانی چه کسی مغلوب شد، وقت نماز گوش به اذان و اقامه بسپار و ببین نام و یاد چه کسی ببلند است. او جدّ من محمّدمصطفی است و فرزندان او همیشه پیروز و سربلندند.*
📚منبع: آیینه در کربلاست، دکتر محمدرضا سنگری، 644-634✅قرآن ودعا