🏴 شهادت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و امام حسن مجتبی (علیه السلام) تسلیت باد.
🆔 @maaref_karbordi
روایتی عمیق از امام هشتم علیه السلام
#پیشنهاد_مطالعه
📜 عمران صابی (از بزرگترین اندیشمندان زمان امام رضا علیه السلام) در ضمن گفتگویی از حضرت می پرسد:
ألا تخبرنی یا سیدی أهو فی الخلق أم الخلق فیه؟
آیا خدا در خلق است یا خلق در خداست؟!
🔰 حضرت طبق نقل می فرمایند:
جلّ یا عمران عن ذلک لیس هو فی الخلق و لا الخلقُ فیه تعالی.
نه او در خلق هست و نه خلق در اوست.
🔸 امام رئوف در کلامی عمیق میفرمایند:
أخْبِرنی عن المرآة أنت فیها أم هی فیک؟ فإن کان لیس واحد منکما فی صاحبه، فبأیِّ شیءٍ استدلْتَ بها علی نفسک؟
🖋 توضیح:
آینه، با سراب فرق می کند سراب واقع را نشان نمی دهد؛ اما آینه واقع را نشان می دهد، بی آنکه چیزی در آینه باشد.
وقتی ما در مقابل آیینه قرار میگیریم و لباس یا بدن خود را مرتب می کنیم، صورتی که در آینه می بینیم، بی آنکه در ما باشد یا ما در آن باشیم، از خودمان پی به خودمان می بریم!
مخلوقات مانند صورت های آینه، حق تعالی را می نمایانند بی آنکه در او باشند و یا او در آن ها باشد.
از طریق وجه الله و فیض الله و آیات الاهی که مخلوقات او هستند، به جمال و کمال او پی میبریم.
و هر چه مخلوقی کامل تر باشد، آینه بودن او بیشتر است.
لذا در روایتی از مولی الموحدین علی علیه السلام می بینیم:
ما للّه آیة اکبر مِنّی!
خداوند هیچ آیه ای بزرگ تر از من ندارد.
✍ پی نوشت:
به راستی جا ندارد برای فهم عمیق این روایات ها، یک عمر وقت صرف کرد؟!
و آیا نباید این روایات ها، با بیان متقن به جامعه علمی عرضه شود؟!
#خداشناسی
🆔 @maaref_karbordi
سایه بان 📻
روایتی عمیق از امام هشتم علیه السلام #پیشنهاد_مطالعه 📜 عمران صابی (از بزرگترین اندیشمندان زمان اما
⭕️ ائمه عالی هستند و نیازی به غالی ندارند !
✍ غلو یعنی بیخودی و بدون انضباط بالا بردن . ارزش بیجا به چیزی دادن . اما علو یعنی ارزش عدل و متناسب .
همه کاره خداوند هست. اما تدبیر عالم را با مدبرات صورت میدهد .
در یک کلمه : بالا بودن ائمه از هیچی بودن آن هاست ! چون خودیتی ندارند ، بالا هستند. ما هر چه بدی داریم ، از خودیّت است. اگر برای اینکه ائمه را بالا ببریم، بخواهیم یک خودیتی به آن ها بدهیم، غلوّ میشود .
هر چه می خواهید آن ها را بالا ببرید، در هیچی نبودن بالا ببرید . یعنی همهی کمالات، برای خداوند هست ولی به آن ها داده است . و معنای ظلّیت هم همین است .
✍ از امام هادی(علیه السلام) پرسیدند: چطور فهمیدید که پدرتان در بغداد از دنیا رفته اند؟ فرمودند: یک خضوعی در قلبم نسبت به خدا حس کردم که تا حالا حس نکرده بودم .
امام یعنی خاضع محض؛ عبد محض. هر چه دارد مال خداست. هر چه بالاتر میروند ، پایین تر میآیند!
اگر این مقام را درک کنیم، نه با محکمات منافات دارد و نه با عوالم متعدد آن بزرگواران.
#شهادت_امام_جواد_علیه_السلام
#امامت
📻 رادیو سایهبان در شبکههای اجتماعی
@radiosayeban
جلسه 15-خداشناسی-عمومی.ogg
7.73M
5⃣1⃣ خداشناسی(دوره دوم)
🔘 فایل عمومی
🔶 تبیینی کوتاه از مساله پیچیده علم خداوند
🔸 توضیح علم ذاتی پیشین و علم فعلی خداوند
📀 فرمت فایل: Ogg
❌ این فایل باز نشر جلسه پانزدهم "خداشناسی" با فرمت جدید هست.
#خداشناسی
#علم_الاهی
🆔 @maaref_karbordi
هرمنوتیک20-گادامر1.mp3
9.54M
0⃣2⃣ هرمنوتیک
🔰 هرمنوتیک فلسفی (3)
🔵 زمینه ی پیدایش تعدد قرائت ها از دین توسط روشنفکران دینی
🔻 توضیح شش مؤلفه از هرمنوتیک فلسفی "گادمر"
#تعدد_قرائت_ها
#هرمنوتیک_فلسفی
#گادامر
🆔 @maaref_karbordi
هرمنوتیک21-گادامر2.mp3
7.27M
1⃣2⃣ هرمنوتیک
🔰 هرمنوتیک فلسفی (4)
🔵 زمینه ی پیدایش تعدد قرائت ها از دین توسط روشنفکران دینی
🔻 توضیح چهار مؤلفه ی دیگر از هرمنوتیک فلسفی "گادامر"
#تعدد_قرائت_ها
#هرمنوتیک_فلسفی
#گادامر
🆔 @maaref_karbordi
هرمنوتیک22-نقد1.mp3
7.29M
2⃣2⃣ هرمنوتیک
پیشنهاد دانلود
🔰 نقد هرمنوتیک فلسفی (1)
🔵 تناقض درونی نظریه
🔵 مغایرت نظر و عمل صاحبان نظریه هرمنوتیک فلسفی
🔻 ادامه دارد ...
#نقد_تعدد_قرائت_ها
#نقد_روشنفکری
#فلسفه_دین
#دکتر_سروش
#هرمنوتیک_فلسفی
#گادامر
#هایدگر
🆔 @maaref_karbordi
✔️ از دلِ هر شیعه به خدا راهی هست...
محمد عن الحسن بن راشد قال: سألتُ العسكري (عليه السلام) بالمدينة عن رجل أوصى بمالٍ في سبيل الله؟
فقال: سبيلُ الله شيعتُنا.
📚 الکافی (الإسلامية)، ج ٧، صص ۱۵ و ۱۶؛
رُوي في الفقيه و التهذیب و... أيضاً.
🔹 از امام عسکری - جانها به قربانشان - دربارهی کسی که وصیت کرده مالی از او «فی سبیل الله» مصرف شود، سؤال کردم؛
فرمود: «سبیل الله یعنی شیعیانِ ما»
◼️ عرض تسلیت محضر ولی امر عج الله تعالی فرجه الشریف.
🆔 @maaref_karbordi
هرمنوتیک23-نقد2.mp3
9.17M
3⃣2⃣ هرمنوتیک
پیشنهاد دانلود
🔰 نقد هرمنوتیک فلسفی (2)
🔵 ناسازگاری آثار عینی زندگی انسان با این نظریه
🔵 تفکیک نکردن میان پیش دانسته های مفید و مخلّ در این نظریه
#نقد_تعدد_قرائت_ها
#نقد_روشنفکری
#فلسفه_دین
#دکتر_سروش
#هرمنوتیک_فلسفی
#گادامر
#هایدگر
🆔 @maaref_karbordi
هرمنوتیک24-نقد3.mp3
9.09M
4⃣2⃣ هرمنوتیک
پیشنهاد دانلود
🔰 نقد هرمنوتیک فلسفی (3)
🔵 تفکیک نکردن میان رتبه های مختلف پرسش ها
🔵 محدودیت خاستگاه فهم، لزوما منجر به محدودیت معلومات و متعلق فهم نمی شود
#نقد_تعدد_قرائت_ها
#نقد_روشنفکری
#فلسفه_دین
#دکتر_سروش
#هرمنوتیک_فلسفی
#گادامر
#هایدگر
🆔 @maaref_karbordi
هویت انسان (1).ogg
10.24M
1⃣ اثبات فرامادی بودن نفس
جلسه بسیار مهم
🖌 شناخت دقیق هویت انسان، گام مهم در تعیین باید ها و نباید ها و سعادت انسان
🖌 توضیح فوق العاده مهم درباره ماهیت علوم تجربی
🖌 چرا با پیشرفت های امروز و آینده عصب شناسی و علوم شناختی، همچنان پذیرش نفس
غیر مادی ضرورت داره؟
🖌 آیا می توانید "من" را از وسط نصف کنید؟!
#نقد_علم_گراها
#پیش_نیاز_فلسفه_اخلاق
#انسان_شناسی
#علوم_شناختی
#فلسفه_علم
#زیست_شناسی
🔻رادیو سایهبان 👇
╔═🍃🌸════╗
@radiosayeban
╚════🌸🍃═╝
هویت انسان (2).ogg
6.21M
2⃣ اثبات فرامادی بودن نفس
🖌 آیا ما شبیه توپ چهل تیکه ایم؟!
📌 استاد در این جلسه ضمن توضیح دلیل اول غیر مادی بودن نفس به طور ضمنی دیدگاه طرفداران فیزیکالیسم غیر تقلیلی مانند دکتر مورفی را نقد می کنند.
#نقد_فیزیکالیسم_غیر_تقلیلی
#نقد_دکتر_ننسی_مورفی
#پیش_نیاز_فلسفه_اخلاق
#انسان_شناسی
#علوم_شناختی
#فلسفه_ذهن
🔻رادیو سایهبان 👇
╔═🍃🌸════╗
@radiosayeban
╚════🌸🍃═╝
هویت انسان (3).ogg
8.04M
3⃣ اثبات فرامادی بودن نفس
🖌 مرا مجازات نکنید، قاتل کس دیگری بود!
#زیست_شناسی
#نقد_فیزیکالیسم_غیر_تقلیلی
#نقد_دکتر_ننسی_مورفی
#پیش_نیاز_فلسفه_اخلاق
#انسان_شناسی
#علوم_شناختی
#فلسفه_ذهن
🔻رادیو سایهبان 👇
╔═🍃🌸════╗
@radiosayeban
╚════🌸🍃═╝
هویت انسان (4).ogg
7.29M
4⃣ اثبات فرامادی بودن نفس
🖌 مغز مرا بشکافید و تصویر درختهای زیبای جنگل را نشانم دهید!
#پیش_نیاز_فلسفه_اخلاق
#انسان_شناسی
#علوم_شناختی
#فلسفه_ذهن
#زیست_شناسی
🔻رادیو سایهبان 👇
╔═🍃🌸════╗
@radiosayeban
╚════🌸🍃═╝
هویت انسان (5).ogg
6.96M
5⃣ اثبات فرامادی بودن نفس
🖌 چشمتان را ببندید و بگویید آنجا چه خبر است!
#تجربه_های_نزدیک_به_مرگ
#NDE
#_چالش_مادی_انگاری
#انسان_شناسی
#علوم_شناختی
#فلسفه_ذهن
#زیست_شناسی
🔻رادیو سایهبان 👇
╔═🍃🌸════╗
@radiosayeban
╚════🌸🍃═╝
گستره دین.mp3
8.23M
4⃣ فلسفه دین
#پیشنهاد_دانلود
🔰 قلمرو دین
🔷 آیا دین، محدود به حوزه ی فردی و تجربه های شخصی می شود؟
🔷 آیا در سیاست و روابط اجتماعی هم نیاز به دین داریم؟
🔸 جلسه چهارم
#فلسفه_دین
#کلام_جدید
#ضرورت_دین
#ضرورت_وحی
#سکولاریزم
🆔 @maaref_karbordi
صوت بالا در راستای اطاعت فرمان امروز حضرت آقا پیرامون ضرورت تبیین و ترویج گستره دین در تمام ابعاد زندگی بشر، باز نشر داده می شود.
گزارش خبری فرمایش مقام معظم رهبری:
https://eitaa.com/khamenei_ir/11120
برهان نظم و نئوداروینیسم ـ تقابل یا تعامل؟.ogg
23.48M
🔴 برهان نظم و نئوداروینیسم (تکامل)، تقابل یا تعامل؟
پیشنهاد دانلود
🔶 در این صوت ضمن بیان رویکردهای مختلف نسبت به مواجهه برهان نظم و نظریه فرگشت (تکامل)، جایگاه زیربنایی برهان نظم تبیین می شود.
✍ این جلسه برای سلسله نشست های نقد الحاد مدرن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ارائه شده است.
#رابین_کالینز
#ریچارد_سوئین_برن
#ویلیام_دمبسکی
#مایکل_بهی
#فیلیپ_جانسون
#پل_دیویس
#انتخاب_طبیعی
#انتخاب_خویشاوندی
#همانندسازی_ژنتیکی
#نئوداروینیسم
#تکامل
🆔 @https://eitaa.com/radiosayeban
نقد هرمنوتیک فلسفی ۴.mp3
12.37M
5⃣2⃣ هرمنوتیک
🔰 نقد هرمنوتیک فلسفی (4)
🔵 سه نقد دیگر بر دیدگاه هرمنوتیک فلسفی
🔷 امکان بازنگری در پیش دانسته های سابق
🔷 خود امتزاج افق، متضمن نوعی آگاهی از ذهنیت مؤلف هست
🔷 غفلت بعضی از هرمنوتیست ها از افق اجتماعی مؤلف
#نقد_تعدد_قرائت_ها_از_دین
#نقد_روشنفکری
#فلسفه_دین
#دکتر_سروش
#هرمنوتیک_فلسفی
#گادامر
#هایدگر
🆔 @maaref_karbordi
پاسخ به مولوی گرگیج.ogg
5.26M
#بشنوید
🔰 توضیح ادعای مولوی گرگیج و دو پاسخ به آن
🆔 @maaref_karbordi
فاطمیه 1⃣
⭕️ شبهه؛ اصلاً خانه های مدینه درب نداشتند؟!
🔰 شبهه ای مطرح میکنند که: اصلاً خانههای آن زمان مدینه درب نداشتند. و فقط یک پرده یا حصیر در منزل بود! آنها این شبهه را طرح کردند تا جریان پشت درب ماندن حضرت زهرا(س) و جسارت به ایشان توسط خلفا تکذیب شود.
⬅ اما پاسخ:
✍ اولاً) قرآن کریم در سوره نور میفرماید: «ولا عَلَی أَنفُسِکُمْ أَن تَأْکُلُوا مِن بُیُوتِکُم أَو بُیُوتِ آبَائِکُم أَو بُیُوتِ أُمَّهَاتِکُم أَو بُیُوتِ إِخوَانِکُم أَوْ بُیُوتِ أَخَوَاتِکُم أَو بُیُوتِ أَعمامِکُم أَوْ بُیُوتِ عَمَّاتِکُم أَوْ بُیُوتِ أَخوالِکُم أَوْ بُیُوتِ خَالاتِکُمْ أَوْمَا مَلَکتُم مَّفَاتِحَهُ أَو صَدِیقِکُم لَیسَ عَلَیْکُم جُنَاحٌ أَن تَأْکُلُوا جَمِیعًا أَوْ أَشْتَاتًا» یعنی «شما در بعضی خانه ها - مانند خانه عمو، دایی، عمه، خاله و همچنین کسانی که مفتاح و کلید منزل خود را به شما میدهند - میتوانید بدون اجازه غذا بخورید». حال اگر خانه، در و قفل نداشته باشد، کلید معنا دارد؟ آیا روی حصیر و پرده کلید میزدند؟ یا اینکه نعوذ بالله قرآن در این موضوع اشتباه کرده است؟! باید گفت که طراحان این شبهات متاسفانه با قرآن هم آشنا نیستند.
✍ ثانیاً) در کتاب «صحیح مسلم» ـ که از معتبرترین کتاب اهل سنت پس از قرآن است ـ در جلد ۶ صفحه ۱۰۵ حدیث ۵۱۳۶ آمده است که پیغمبر اکرم(ص) دستور داده بودند که: «شبها درها را ببندید». آیا حصیر و پرده را میبندند؟! آیا به پرده میگویند در؟!
✍ ثالثاً) «بخاری» در جلد اول کتاب «الادب المفرد» صفحه ۲۷۲ نوشته است که: «راوی میگوید سوال کردم که: درِ خانه عایشه دو لنگه بوده یا یک لنگه؟ و از چه جنسی بود؟ پاسخ میگیرد که: یک لنگه و از جنس چوب درخت ساج بوده است». حال چطور خانه عایشه "در" داشته آن هم از نوع درخت ساج؛ ولی خانه حضرت زهرا(س) که دختر پیغمبر و با آن همه اوصاف بوده "در" نداشته است؟!
#امامت
#حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
#ولایت
#فاطمیه
🆔 @maaref_karbordi
فاطمیه 2⃣
⭕️ سوال: آیا شهادت حضرت زهرا (ع) توسط خلفا، یک اقدام فرعی و به تبع بیعت گرفتن اجباری از امیرالمومنین(ع) بوده است؟
و یا به شهادت رساندن و محو تنها دختر پیغمبر اکرم(ص) جزو اهداف اصلی دستگاه خلافت بعد از نبی اکرم بود؟
🔻جواب:
حداقل دو دلیل از کتاب های خودشان مبنی بر این که شهادت حضرت زهرا(ع) یک پیش آمد اتفاقی و سهوی نبوده است، موجود هست.👇
⬅️1- عبارتي در صحيح بخاري (معتبر ترین کتاب اهل سنت) و صحیح مسلم( دومین کتاب معتبر اهل سنت) هست كه به وضوح، شرائط آن زمان را براي ما توضيح ميدهد:
[صحيح البخاري 4/ 1549]
[صحيح مسلم 5/ 153]
وكان لعلي من الناس وجه (وجهة) حياة فاطمة فلما توفيت استنكر علي وجوه الناس فالتمس مصالحة أبي بكر ومبايعته ولم يكن يبايع تلك الأشهر.
✍ ترجمه: ماداميكه فاطمه زنده بود علي وجاهتي نزد مردم داشت! چون وفات كرد در صورت مردم ناخوشايندي ميديد! پس به دنبال صلح و بيعت با ابوبكر برآمد. و تا چند ماه، بیعت نکرد.
✅ از اين عبارت، پرواضح است كه وجود حضرت فاطمه (س) چه مانع بزرگي سر راه خلفا بود.
⬅️ 2- عبارتي ابن قتيبة در الامامة و السياسة دارد: [الامامة والسياسة 1/ 30]
وبقي عمر ومعه قوم، فأخرجوا عليا، فمضوا به إلى أبي بكر، فقالوا له: بايع، فقال: إن أنا لم أفعل فمه؟ قالوا: إذا والله الذي لا إله إلا هو نضرب عنقك، فقال: إذا تقتلون عبد الله وأخا رسول، قال عمر: أما عبد الله فنعم، وأما أخو رسوله فلا، وأبو بكر ساكت لا يتكلم، فقال له عمر: ألا تأمر فيه بأمرك؟ فقال: لا أكرهه على شئ ما كانت فاطمة إلى جنبه.
✍ ترجمه: یعنی وقتی عمر، حضرت علی (ع) را در صورت عدم پذیرش خلافت، تهدید به قتل میکند؛ از خلیفه اول نظر خواهی میکند. او در جواب عمر گفت:
تا موقعی که فاطمه در کنار علی باشد، نمیتوانیم او را مجبور کنیم.
#امامت
#حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
#ولایت
#فاطمیه
🆔 @maaref_karbordi