📚 کتاب قدرت و شکوه زن شامل ناشنیده هایی است از بیانات حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری با مقدمهای از علیرضا پناهیان درباره ویژگیها، امتیازات و توانمندیهای منحصربه فرد زنان.
🔰دریافت نسخه الکترونیک کتاب
📎 taaghche.ir/book/52556
🔰مراکز فروش درتهران و شهرستانها
📎 panahian.ir/post/5324
🔰خرید اینترنتی:
📎 bookroom.ir/book/74006
@Panahian_ir
🔸من جَاءَ بِالحَسنَةِ فَلَهُ عَشرُ أَمْثَالِه🔸
📝#خاطره دکتر علی حائری شیرازی (فرزند مرحوم آیت الله حائری شیرازی) از پدر
🔹 مدتی بعد از آنکه پدر امامت جمعه را رها کردند، در قم رحل اقامت گزیدند. متاسفانه بعضاً هم تنها بودند! گاه گداری من و بچه ها سری می زدیم ...
به واسطه ی بیماری ای که داشتند رژیم غذایی سختی هم به توصیه اطبای اسلامی گرفته بودند و مثلاً بین گوشتها فقط مجاز به خوردن شکمبه گوسفند بودند بلکه مداومت به آن مانند یک دارو .
خب شکمبه ها را هم به جهت ارزان تر شدن و هم به جهت تمایل شخصیشان، پاک نکرده می گرفتند و خودشان پاک می کردند. از نیمه های شب چند ساعتی به حمام زیر زمین میرفتند و آنها رو خوبِ خوب تمیز می کردند و بار می گذاشتند و صبح، چنانچه همچو منی مهمانشان بود، با هم می خوردیم ...
🔹 در این ایام، اموراتشان هم نوعاً از سخنرانی هایی که دعوت می شدند می گذشت. پاکت سخنرانی را هم در جیب بالای قبایشان می گذاشتند. من هم به رسم فضولی، بعضاً پاکت را چک می کردم تا ببینم وسعت دخل و خرج به چه میزان است؟
این بار در پاکت فقط یک تراول پنجاهی بود و میبایست تا سخنرانی بعدی با همین مبلغ مدیریت میکردیم..بماند
🔹یک روز صبح گفتند: فردا کمیسیون خبرگان دارم و می خواهم یک حمام اساسی بروم. تو هم میای؟! اول استقبال نکردم ...
بعد ادامه دادند، در یکی از کوچه های فرعی گذر خان، یک حمام عمومی قدیمی هست. قبلاً یکبار تنهایی رفتم؛ خوب دَم می شود، دلاک کار بلدی هم دارد. احساس کردم تنهایی سختشان است که بروند؛ پذیرفتم همراهیشان کنم.
بقچه ای از حوله، لباس و صابون فله ای با خود بردیم. وقتی وارد شدیم، روی در نوشته بود: «هزینه هر نفر دو هزار و پانصد تومان». پیش قدم شدم و حساب کردم.
پدر راست می گفت. آنچنان حمام دم داشت که گویی به سونای بخار رفته ایم. دلاک پیرِ کار بلد هم روی هر نفر قریب نیم ساعت تا سه ربع ساعت وقت می گذاشت! حمام خیلی خیلی خوبی بود. آدم واقعاً احساس سبکی و نشاط میکرد.
🔹 در وقت خارج شدن، دم در به من گفتند انعام دلاک را حساب کردی؟ گفتم نه! گفتند: صدایش کن. پیرمرد را صدا کردم آمد. پدر دست در جیب کرد و همان پاکت تراول پنجاهی را به او داد! او تراول را گرفت، بوسید، بر چشم گذاشت و نگاهی به بالا کرد و رفت. من هاج و واج و متعجب به پدر نگاه می کردم. گفتم زیاد ندادید؟ گفتند نه! بعد مکث کردند و گفتند: مگر چقدر بود؟ گفتم پنجاه تومان؛ و این هر آنچه بود که در پاکت داشتید!
نگاهی تیز و تند کردند. پنج یا پنجاه؟ پنجاه!!
نچ ریزی گفتند و برگشتند بسمت حمام. چند قدم نرفته، توقف کردند، برگشتند نگاهی به بالا کردند، بعد به سمت من آمدند. گفتند: «دیگه امیدوار شده، نمیشه کاریش کرد، بریم»
🔹 وارد گذر خان شدیم به فکر مخارج تا شب بودم. هنوز چند دقیقه ای نگذشته بود که کسی از حجره ای با لهجه غلیظ اصفهانی بلند داد زد: «حَجا آقا! حجا آقا! خودش را دوان دوان بما رساند و رو به من کرد و گفت: «آقای حائری شیرازی هستند؟» گفتم: بله. گفت: «حاج آقا یه دقه صبر کنید»! رفت و از میز دکان، پاکتی آورد و به پدر داد.
پدر با نگاهی تند گفت: «من وجوهات نمی گیرم!»
گفت: «وجوهات نیست، نذر است».
گفتند: «نذر؟»
گفت: «دیروز برای باری که داشتم در گمرک مرز اشکالی پیش آمد. شما همان موقع در شبکه قرآن مشغول صحبت بودید. مال، خراب شدنی بود. نگاهی به بالا کردم که اگر مشکل همین الان حل شود، مبلغی را به شما بدهم. همان موقع، حل شد و شما امروز از این جا رد شدید!!»
پدر متبسم شد. رو به من کرد پاکت را بگیر. گرفتم. خداحافظی کردیم و راه افتادیم.
🔹در حین حرکت، آرام در گوشم گفتند: «بشمارش!! »
من هم شمردم. ده تا تراول پنجاه هزار تومانی بود.
بعد بدون آنکه چیزی بگویم، در گوشم گفتند: «ده تا بود؟!» بعد این آیه را خواندند: «مَن جَاءَ بِالحَسنَةِ فَلَهُ عَشرُ أَمْثَالِهَا»...
نگاهی به بالا کردند گفتند: «خدا بی حساب می دهد. به هرکه اهل حساب کتاب باشد با نشانه می دهد که بفهمی مال اوست نه دیگری. آنرا در جیبت بگذار تا به اهلش بدهیم»
منبع: (@dralihaeri)
@haerishirazi
Eitaa.2.0.10-(www.Patoghu.com).apk
10.78M
🌼 #نرم_افزار_کاربردی 🌼
💠 ایتا نسخه جدید (اندروید)
💠 تفکیک گروه و کانال و...
💠 قابلیت فوروارد بدون نقل قول و ویرایش..
😍 #پیشنهاد_دانلود 😍
کد ۱۱۰۳
🍂 #کانال_کفایةالمبلغین
✅ @tabliq_alemaneh 👈💝
#یازهرا 🌾
base.apk
1.16M
🌼 #نرم_افزار_کاربردی 🌼
💠 قبله نما
✍ موسسه فرهنگی تبیان
کد ۱۱۰۴
🍂 #کانال_کفایةالمبلغین
✅ @tabliq_alemaneh 👈💝
#یازهرا 🌾
علامه مصباح: گام دوم انقلاب باید سریع تر و بلندتر برداشته شود/ در گام اول انقلاب، جاده حرکت، صاف و هموار شده است
🔆علامه مصباح در دیدار با فرزند آیت الله هاشمی شاهرودی
سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به عراق را با سفر رئیس جمهور آمریکا به این کشور مقایسه کنید؛ این عراق، همان عراق است؛ اما این عزت، از برکات انقلاب است.
وقتی رهبری تعبیر گام اول را برای 40 سال اول انقلاب به کار می برند، خیلی معنا دارد؛ چون گام اول، بدون پیش زمینه های لازم و بدون امکانات بود؛ مانند کسی که در سنگلاخ می خواست حرکت کند؛ اما در این 40 سال، جاده صاف شد؛ موانع برداشته شد، زمینه های متعدد فکری و عملی به وجود آمد؛ نقاب از چهره منافقین کنار رفت و لذا گام دوم باید سریعتر و بلندتر برداشته شود.
وظیفه اول تهیه طرح کلی برای 40 سال آینده و سپس برنامه ریزی برای اجرای طرح است؛ چه بسا برنامه ریزی تا اجرای آن 20 سال طول بکشد، اما این نباید سبب شود که اقدامی انجام ندهیم؛ بلکه هر چه ما دیرتر اقدام کنیم، نتیجه هم دیرتر حاصل می شود؛ لذا تنبلی در این زمینه گناه است
در وهله بعد باید شیوه ترویج و نشر این دستاوردهای علمی را فراهم آورد؛ بلکه از هم اکنون ابزارها و شیوه های لازم مورد بررسی قرار بگیرد تا بعد از تهیه محتوا بدانیم چگونه باید با اقوام و فرهنگ های مختلف تعامل کرد و حقیقت را به نحوی به گوش آن ها رسانید که از آن استقبال کنند.
امروز در جهان، نسبت به شناخت حقایق، عطش وجود دارد. حتی در رهبران ادیان دیگر نیز طالب حق وجود دارند و اگر قدرت تبلیغی مناسبی داشتیم، حتی می توانستیم در آن ها تأثیرگذار باشیم.
👈23 اسفند 97
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
گروه فرهنگی تبلیغی رائد اردکان_یزد
#در_مسیر_ستاره 🌷شهید ابراهیم هادی🌷 💠اخلاص باابراهیم از ورزش صحبت می کردیم .می گفت :وقتی برای ور
۲۰. اقتصاد بین المللی
۲۱. امید به آینده، اعتماد به جوانان
۲۲. اقتصاد مقاومتی و مبارزه با فساد
۲۳. کار جهادی، عزم جدی و پشتکار کارآمد
۲۴. سبک زندگی جهادی
۲۵. جهاد اقتصادی اتحاد ملی
۲۶. جهش وحرکت بسوی عزت وسربلندی ایران اسلامی
۲۷. عبور از بحرانها بامردم
آیدی جهت ارسال نام پیشنهادی سال۹۸
@Manzome_fekri110
#تبیین
@t_manzome_f_r
بسم الله الرحمن الرحیم
▪️نامگذاری سالها در ایران به صورت رسمی توسط رهبر انقلاب، آيتالله سیدعلی خامنهای و اولین بار در پیام نوروزی سال ۱۳۷۸ انجام گرفت.
و فلسفه این کار جلب توجه مردم به یک ارزش خاص و همینطور در نقطه مقابل آن به یک مشکل است. بر این اساس رهبر معظم انقلاب با اطلاعات و گزارشهایی که از سراسر کشور دریافت میکند، و بررسی برخی از شاخصهای اجتماعی، دینی و فرهنگی دیگر، مردم را به یک موضوع توجه میدهند.
شعارهای سالها👇
۱۳۷۸: سال امام خمینی نامیده شد. این نامگذاری به دلیل همزمانی آن با یکصدمین سال تولد امام خمینی بود.
۱۳۷۹: سال امام علی بود. دلیل آن نیز وجود دو عید غدیر در آن سال بود.
۱۳۸۰: سال اقتدارملی و اشتغالآفرینی نامیده شد.
۱۳۸۱: به عنوان سال عزت و افتخار حسینی نامگذاری شد. دلیل این نامگذاری نیز تقارن ماه محرم قمری در فروردین و اسفند ماه همان سال بود.
۱۳۸۲. سال نهضت خدمت رسانی به مردم
۱۳۸۳. سال پاسخگویی سه قوه به ملت ایران
۱۳۸۴: سال همبستگی ملی و مشارکت عمومی.
۱۳۸۵: سال پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآله نامیده شد.
۱۳۸۶: سال اتحاد ملی، انسجام اسلامی.
۱۳۸۷: نوآوری و شکوفایی.
۱۳۸۸: حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف.
۱۳۸۹: همت مضاعف، کار مضاعف.
۱۳۹۰: جهاد اقتصادی.
۱۳۹۱: تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی.
۱۳۹۲: حماسهٔ سیاسی و حماسهٔ اقتصادی
۱۳۹۳: اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی
۱۳۹۴: دولت و ملت، همدلی و همزبانی
۱۳۹۵:اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل
۱۳۹۶: اقتصاد مقاومتی، تولید - اشتغال
۱۳۹۷: حمایت از کالای ایرانی
۱۳۹۸: ؟؟ ...
🔹به نظر شما شعار سال ۹۸ چه خواهد بود؟
🔹از نظر شما اولویت از نظر مقام معظم رهبری در سال ۹۸ کدام است؟
🔺به قید قرعه به دو نفر از عزیزانی که نزدیکترین شعار را انتخاب و ارسال کنند به مبلغ ۱۱۰ هزار تومان کتاب تهیه و به آدرس آنها ارسال خواهد شد.
🔺منتظر نظرات شما عزیزان هستیم. 🔻
آیدی جهت ارسال نظرات و پیشنهادها:
@Manzome_fekri110
مهلت ارسال نام پیشنهادی سال۹۸ تا چهارشنبه ۲۹ اسفند ساعت۲۴
#تبیین
@t_manzome_f_r
گروه فرهنگی تبلیغی رائد اردکان_یزد
🔉 صوت سخنرانی: 🎤 با روایتگری حجتالاسلام #مهدویارفع ⏳ تا دقیقه ۳:۱۲ روایتگری برادر مسلم نبی 🚩
#شعارهایی که تا کنون ارسال شده:
۱. پیشرفت اقتصادی وایجاداشتغال با حمایت از تولیدات ایرانی
۲. سال شکوفایی تمدن نوین اسلامی ایرانی
۳. دهه پنجم انقلاب، ایجاد جامعه اسلامی و تمدن اسلامی
۴. تلاش عمومی وامید به آینده
۵. امید و اصلاح سبک زندگی نیاز کلیدی [آیندهی کشور]
۶. ایجاد اشتغال - رفاه عمومی - تولید علم
۷. حمایت و اجرا کردن گام دوم انقلاب
۸. شعارامسال حتما در امیرالمومنین است.
اولویت امسال ازنظرمقام معظم رهبری حتما معیشت مردم است.
۹. سال حمایت از کار آفرینی و کارگر ایرانی
۱۰. جهاد همه جانبه و هوشمندانه جوانان در ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی
۱۱. جهاد اقتصادی
پر کردن خلاها توسط جوانان
۱۲. همت عمومی وتلاش درجهت احیای تمدن نوین اسلامی
۱۳. نام سال 1398 جوان گرایی واهمییت به تفکر جوانان
۱۴. حدس میزنم عدالت و صداقت.... محور پیام ایشان باشد
۱۵. اقتصاد و مشارکت مردمی
مشارکت مردم و چرخهی اقتصاد
#توجه داشته باشید که برای هر شخص فقط یک شعار ثبت خواهد شد.
همراهان گرامی ازتون ممنونیم
آیدی جهت ارسال نام پیشنهادی سال۹۸
@Manzome_fekri110
#تبیین
@t_manzome_f_r
ماهدخت.apk
4.75M
😍واقعا چرا آتلیه ⁉️
عجب اپلیکیشنیه ؛ پروفایلت رو هرجوری دلت می خواد تغییر بده
#brand_28
#آخرین_فرصت 💯🔺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸نظر اهل سنت درباره امام علی (ع)
🔹بارها درباره جایگاه و نگاه اهل سنت به حضرت علی (ع) صحبت شده است، به همین منظور در گفتگویی کوتاه این موضوع را از حجت الاسلام موسویان جویا شده ایم.
✅ من انقلابی ام ...
▫️ @Enghelabyam
احکام نموداری اعتکاف.pdf
908.1K
#احکام_اعتکاف 📖
🔺فایل pdf احکام نموداری اعتکاف
طبق نظر مراجع عظام تقلید(حفظهم الله).
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
4_5990119728713040109.mp3
1.52M
🌺 آیینه خدا علی علی مدد
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
4_5990119728713040112.mp3
2.56M
🌺مژده که آمد بابای زینب
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
4_5938030927987867721.pdf
1.24M
🔴نقشه راههای ایران
♦️این نقشه با داشتن قابلیت زوم میتواند راهنمای خوبی در سفر نوروزی برای افرادی که با خودرو سفر میکنند باشد.
♦️با آرزوی سفری خوش و سلامت
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
4_134438278865617768.mp3
1.66M
🌺شعرخوانی مرحوم محمد رضا آقاسی در مدح امیرالمؤمنین علی علیه السلام
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
4_450557642901815474.mp3
42.3M
🌺 احکام اعتکاف استاد فلاح زاده
1⃣
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
4_450557642901815475.mp3
828.2K
🌺احکام اعتکاف
2⃣
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
🔴واکنش نماینده دادستان به سخنان هدایتی
♦️نماینده دادستان در واکنش به این سخن حسین هدایتی مبنی بر اینکه به جای اینکه به سراغ ورزشکاران بروید به سراغ قلدرها بروید چرا که سفیر ایران در ترکیه در دولت قبلی ۲۱ میلیارد تومان از من پول گرفته است و پس از چهار سال صدور کیفرخواست هنوز دادگاهش رسیدگی نشده است، گفت: من گفتم برای بازگرداندن پول مردم کوچه و خیابانها را میگردم حالا میگویید به یک سفیر پول دادید، بگویید چه کسی است تا احضار شده و گردنش را بشکنیم.
✅ #کانال_جوانان_انقلابی
🆔 @naslechaharome
تذکر_رسایی_در_جلسه_غیر_علنی_غیر.mp3
1.2M
.
💯انتشار برای نخستین بار💯
♨️به دنبال مصاحبه اخیر علی لاریجانی در باره برجام
♻️ تذکر حمید رسایی در جلسه غیرعلنی و غیررسمی به لاریجانی (روز تصویب ۲۰ دقیقه ای طرح مرتبط با برجام)
T.me/rasaeemed/103
🔸رسایی: آقای لاریجانی تذکر دارم، اجازه بدید حرف بزنیم
🔹لاریجانی: جمع بندی صورت گرفته، لطفاً تشنج نکنید...
🔸رسایی: اگر نذارید الان حرف بزنیم، علنی حرف میزنیم...
🔸رسایی: شما میگید جمع بندی کشور اینه، خاک کشور که دهان نداره جمع بندی کنه، منظور شما کیه، صریح بگید...
🔹لاریجانی: من وظیفه ابلاغ داشتم...
🔸رسایی خطاب به یکی از خانمهای نماینده: آقای شمخانی گفته من نماینده رهبری ام، خب آقای جلیلی هم تو شورای عالی امنیت ملی نماینده رهبریه ولی نظرش بر خلاف این آقایونه...
🔸رسایی خطاب به نماینده دیگر: آخه چقدر کلاه سرتون بذارن...
♻️ از آنجا که صوت جلسات غیرعلنی در اختیار نمایندگان قرار نمی گیرد، در این روز بنده صوت تذکر خودم را با موبایل ضبط کردم. از قضا بعد از پایان تذکر، فراموش کردم ضبط موبایل را خاموش کنم و مکالمه ام با دو تن از نمایندگان هم ضبط شد.
دقت در این مکالمات نشان می دهد که لاریجانی و برخی اطرافیان او هر چند حاضر نبودند به صورت صریح و علنی از رهبر انقلاب نقل قولی را بیان کنند ولی به صورت خصوصی و فردی، صراحتا تصویب طرح مجلس را مطالبه رهبری عنوان میکردند.
قطعا انتشار کامل جلسات یک ساعته غیرعلنی و غیررسمی لاریجانی در بزنگاه هایی مثل تصویب برجام و cft ابهامات زیادی را برطرف میکند.
https://eitaa.com/gharar_at/3013
بعد از نماز مومنی.MP3
4.86M
❓چرا در رابطه با فضای مجازی سکوت کرده ایم؟
❗️سخنرانی مهم کارشناس فضای مجازی، آقای مؤمن نسب، بعد از نماز جمعه شهر مقدس قم(۹۷/۱۲/۱۷)، در مورد خیانت ها و خسارت های مسئولین در قبال تلگرام و اینستاگرام (تغییر مسیر انتخابات، اشاعه فساد، فحشاء، شایعات، ناامنی اجتماعی و سیاسی و اقتصادی)!
✅بعد از این صحبت ها نمازگزاران شکایت نامه ای تنظیم و به قوه قضائیه ارسال کردند!
❓ائمه جماعات و پایگاه های بسیج و حوزه های علمیه و... در مقابله با این ابزار دشمن چه اقداماتی تا کنون انجام دادند؟!
🇮🇷|نهضتِ انقلابِ فضای مجازی|🇮🇷
@enghelab_cyber
#گام_دوم_انقلاب
#نشر_حداکثری
#واجب_الإنتشار
✅ خونه تکونی
ثوابی که بعضی از آقایون این ایام میبرند از زبان حضرت رسدل صلی الله علیه و آله:
یا على یک ساعت خدمت کردن در خانه از عبادت هزار ساله و هزار حج و هزار عمره بهتر است. خدمت کردن به عیال از آزاد کردن هزار بنده و هزار جهاد و عیادت هزار بیمار و شرکت در هزار نماز جمعه و شرکت در هزار تشییع جنازه و سیر کردن هزار گرسنه و پوشاندن هزار برهنه گرفتن هزار اسیر در راه خدا بهتر است ...»(جامع الأخبار ص: 103-102)
نقش بعضی مردها تو خونه تكونی:
- بسه ديگه
- اونجا رو نميخواد بشورين
- نهههه اون تميزه
- يه چايی واسه من بياريد
- انقد اب نريزيددددد
- این باز بوی چيه مياد ؟
- نهار كی حاضر ميشه ؟
- اين كه باهاش شيشه رو تميز ميكنی شلوار من نيست ؟!😂
💠 کانال طنز منبر 🔻
http://eitaa.com/joinchat/2345402380C6c90931f0f
*کپی بدون لینک کانال مورد رضایت نیست*
🔴آذریجهرمی گفت:
چین با بیش از یک میلیارد جمعیت توانسته پلتفرمهای مستقلی برای خود داشته باشد و این کار در ایران با جمعیت ۸۰ میلیونی
شدنی نیست.
به ایشان باید گفت:
♨آیا کرهٔ جنوبی هم بیش از یک میلیارد جمعیت دارد؟!
که توانسته نزدیک به ۴۰٪ GDP کشور خود را از فضای مجازی به دست آورد؟
🔍 آقای جهرمی بهتر است بداند کره جنوبی با جمعیت ۵۰ میلیونی
و وسعت سرزمینی حدود ۷٪ ایران (اندکی بزرگتر از سمنان)
توانسته است موتور جستجوی ناور، کاکائوچت، لاین و
صدها نرمافزار قدرتمند داخلی و جهانی را طراحی کرده و با تولید میلیاردها گوشی با برند سامسونگ، الجی و...
چند میلیون شغل پایدار ایجاد کند و ضمن رسیدن به استقلال سایبری، دامنهٔ نفوذ خود را در سراسر جهان توسعه دهد...
✍بیداری ملت
🔴به کمپین #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
🔴توپخانه را باید سمت دشمن گرفت.
✅ دوستانی که در فضای مجازی از دست شان در می رود و از خجالت هم در می آیند، رهنمود اخیر رهبر انقلاب در دیدار خبرگان را از یاد نبرند:
♦️"یک نوع حرکت دیگر، یک دوگانهی دیگر این است که ما در مواجهه با حوادث دائم به خودمان بپریم، مدام به خودمان انتقاد کنیم، درون خودمان، من شما را مقصّر بدانم، شما من را مقصّر بدانید؛ این یک جور برخورد است که متأسّفانه در خیلی از مواقع پیش میآید که وقتی مجموعهها با سختی مواجه میشوند... همدیگر را متّهم میکنند؛
🔹یا اینکه نه، به جای اینکه سر همدیگر داد بکشیم، به تعبیر امام «هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید»؛ طرف مقابل، او است. بنده مکرّر در صحبتهای عمومی گفتهام، ما دچار این اشتباه نمیشویم که دشمن خودمان را نشناسیم؛ دشمن ما معلوم است. کسان دیگری هستند که علیه ما کار میکنند -امّا روی غفلت است...
♦️بیخودی سر هم داد نکشیم، بیخودی با همدیگر دعوا نکنیم. ببینیم واقعاً با چه کسی باید دعوا کرد، با چه کسی باید طرف شد؛ این جوری عمل بکنیم".
"محمد ایمانی"
✍بیداری ملت
🔴به کمپین #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
🌸بخش اول:#اهمیت_مهمانی🌸
مقدمه
يكي از رفتارهاي اجتماعي، ديد و بازديد از خويشاوندان، همسايگان و بهطوركلي افراد ديگر جامعه است. اين سر زدن و اطلاع از احوال همديگر در اصطلاح شرع «صلة رحم» نام دارد. راههاي مختلفي براي اجراي اين رفتار اجتماعي و صلة رحم كه رايجترين آنها مهماني دادن و دعوت كردن از دوستان و آشنايان است. مهماننوازي و پذيرايي خوب و شايسته از مهمانان يكي از خصايل نيكو و ارزشمند دين اسلام شمرده ميشود. اسلام پيروانش را به مهماني دادن دعوت كرده و پاداشهاي بزرگ و ارزندهاي براي مهماننوازي تعيين كرده است. پيامبر اكرم(ص) ورود مهمان به خانه را هديهاي الهي ميدانست و ميفرمود:
إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَيْراً أَهْدَى لَهُمْ هَدِيَّةً قَالُوا وَ مَا تِلْكَ الْهَدِيَّةُ قَالَ الضَّيْفُ يَنْزِلُ بِرِزْقِهِ وَ يَرْتَحِلُ بِذُنُوبِ أَهْلِ الْبَيْتِ»؛ هرگاه خداوند بخواهد خير و خوبي به جمعيتي برساند، هديهاي به سوي آنان ميفرستد. سؤال شد منظور از هديه چيست؟ فرمودند آن هديه، مهمان است كه با روزي خود وارد ميشود و هنگام رفتن، گناهان آن خانواده را به همراه ميبرد! (نوري، 1407ق، ج 16، ص 258).
يكي از علاقههاي اميرمؤمنان(ع) در دنيا پذيرايي از مهمان بوده است: «حُبِّبَ إِلَيَّ مِنْ دُنْيَاكُمْ ثَلَاثٌ إِطْعَامُ الضَّيْفِ وَ الصَّوْمُ بِالصَّيْفِ وَ الضَّرْبُ بِالسَّيْفِ»؛ از دنياي شما سه چيز محبوب من است: اطعام مهمان، روزه در تابستان، شمشير زدن [در راه خدا] (همان، ص 259).
معمولاً مردان بزرگ را رسم است كه در لحظات آخر زندگي خود، امور مهمتر را سفارش ميكنند. امام زينالعابدين و امام محمدباقر(ع) يكي از توصيههاي حضرت علي(ع) در لحظات پاياني عمر شريفشان را اكرام مهمان نقل ميكنند: «خدا را خدا را در مورد مهمان، او را راهي نكنيد مگر با احترام و راضي، اين وصيت [من] به شما است» (همان، ص 260).
مهماننوازي و دوست داشتن مهمان چنان جايگاه و منزلتي دارد كه اميرمؤمنان(ع) فرمودهاند:
مؤمني نيست كه مهمان را دوست داشته باشد، مگر اينكه در روز قيامت، از قبر خود درحالي خارج شود كه صورتش چون ماه شب چهارده، نوراني است؛ جماعت به او نگاه ميكنند و ميگويند: او كيست؟ آيا پيامبري مرسل است؟ فرشتهاي ميگويد: او مؤمني است كه مهمان را دوست ميداشت و اكرامش ميكرد و راه او غير از بهشت نيست (شعيري،1363، ص 136).
امام صادق(ع) پاداش اطعام مؤمن را براي انسانها بيشمار بيان كردهاند: «هركس مؤمني را طعام دهد تا سير شود، هيچكس از مخلوقات خداوند نميداند چه مقدار پاداش در آخرت دارد، نه ملك مقربي و نه نبي مرسلي، بهجز خداوند، پروردگار عالمين» (كليني، 1388، ج 2، ص 201).
پيامبر اكرم(ص) نيز دربارة ثواب اطعام مهمان و بهطوركلي اطعام مسلمان، ميفرمايند: «هركس سه نفر مسلمان را طعام دهد، خداوند او را [از طعامهاي] سه بهشت در ملكوت سماوات: جنت فردوس، جنت عدن و جنت طوبي طعام دهد و از [ميوه] درختي در بهشت عدن كه خداوند خود به دستش آن را كاشته است، به او دهد» (همان، ص 200).
ترغيب به مهماني دادن
نخستين نكتة مهم كه در روايات ديني با آن روبهرو ميشويم اهميت و ارزش مهماني دادن و پذيرايي از ديگر مؤمنان است. اين اصل مهم اجتماعي را ميتوان در قالب اصول اجتماعي مهمتر و عاليتر ديگري مانند اصل اخوت و برادري مؤمنان و اصل صلة رحم تبيين كرد. براساس آية «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» بناي شارع مقدس در امت اسلامي ايجاد اتحاد و برادري ميان امت اسلامي است. اتحاد و برادري ميان امت اسلامي در سطح كلان، جز با ارائة راهكارهاي عملي در سطح خرد بهدست نميآيد. برخي راهكارهاي ايجاد برادري و اتحاد در سطح خرد، توصيه به اداي صلة رحم در سطح فاميل و خويشاوندان و نيز رسيدگي به همسايگان هممحلهاي است. توصيه به مهماني دادن و رفتن، را نيز ميتوان در همين جهت تفسير كرد. با اين تفاوت كه توصيه به مهماني دادن سطح بالاتري از دو سطح فاميلي و همسايگي را دربر ميگيرد؛ زيرا مهمان كردن ديگران هم شامل خويشاوندان، هم همسايگان ميشود و هم افراد غريبه و ناآشنا. پيامبر اكرم(ص) فرمودهاند: «هر خانهاي كـه مهمان وارد آن نـشود، فرشتگان واردش نميشوند» (همان).
امام علي(ع) نيز يكي از وظايف ثروتمندان را برپايي مهماني بيان فرمودهاند: «هركه خداوند به او ثروتي دهد، بايد با آن به خويشانش رسيدگي كند و مهمانداري نمايد» (نهجالبلاغه، خ 142).
همچنين، در روايت آمده است كه روزي امام علي(ع) را غـمگين يافتند. سبب را جـويا شدند. حضرت فرمود: «هفت روز است كه مهماني بر ما وارد نشده است» (ديلمي، 1412ق، ج 1، ص 136).
البته برپايي مهماني بايد به قصد قربت و در راه خدا باشد. پيامبر اكرم(ص) فرمودهاند: «كـسي را كه براي خدا دوستش داريد، به غذاي خود مهمان كنيد» (حر عاملي، 1409ق، ج 24، ص274؛ متقي هندي، 1389ق، ح 25881).
بنابراين مهماني دادن با نيتهايي غيرالهي مانند كسب شهرت، فخرفروشي به ديگران و... آثار و بركات مهماني با قصد قربت را نخواهد داشت.
تشويق به پذيرفتن دعوت مؤمن
ترغيب و تشويق به مهماني دادن و مهمان كردن ديگران، با هدف ايجاد برادري و دوستي ميان امت اسلامي تنها با ترغيب و تشويق دعوتشدگان به پذيرش دعوت دعوتكنندگان به مهماني امكانپذير است؛ ازاينرو، در روايات اسلامي، به پذيرش دعوت ميزبان تشويق شده است و نپذيرفتن دعوت ديگران نقض آداب اجتماعي شمرده ميشود. پيامبر اكرم(ص) فرمودهاند: «از ادب به دور است... كه مردي به مهماني دعوت شود و نپذيرد يا بپذيرد و غذا نخورد» (حميري، 1413ق، ص 160، ح 583).
در تبيين اين مطلب ميتوان گفت دعوت ديگران به مهماني، نشانة توجه دعوتكننده به مدعو و بيانگر علاقه، اظهار دوستي و محبت او به مدعو است، ازاينرو، نپذيرفتن دعوت، بهمعناي بيتوجهي به دعوتكننده و رد كردن رابطة دوستي و محبت اوست و اين با اصول ديني و اخلاقي مخالف است. ازاينرو، در روايات ديني، پذيرش دعوت ديگران و غذا خوردن با آنان نشانة علاقهمندي و دوستي بيان شده است.هشامبنسالم ميگويد: با عبداللهبن ابييعفور وارد خانة امام صادق(ع) شديم؛ ما گروه فراواني بوديم و من در ميانشان از همه جوانتر بودم. امام ما را به صرف غذا دعوت كردند؛ همه سر سفره نشستيم و با حضرت، غذا خورديم. حضرت رو به من كرده، فرمودند: «هشام! مگر نميداني دوستي مسلمان با برادر مسلمانش وقتي ثابت ميشود كه با كمال علاقه از غذاي او ميل نمايد؟» (مجلسى، 1403ق، ج 15، ص 239).
پذيرفتن دعوت ديگران چندان اهميت دارد كه در رواياتي از پيامبر اكرم(ص)، حتي در صورت دور بودن منزل ميزبان و با وجود زحمت اياب و ذهاب براي مهمان، به پذيرش دعوت سفارش شده است: «به حاضران و غايبان امت خود سفارش ميكنم كه دعوت مسلمان را، حتي اگر از فاصلة پنج ميل باشد، بپذيرند؛ زيرا اين كار بخشي از دين است» (برقي، 1413ق، ج 2، ص 180، ح 1510).
اما با وجود توصيههاي مؤكد براي پذيرفتن دعوت ميزبان، در برخي شرايط از پذيرفتن آن نهي كردهاند؛ از جمله، نپذيرفتن دعوت فاسق است. پيامبر اكرم(ص) در اندرزي بــه ابوذر ميفرمايند: «از غذاي مردمان فاسق تناول مكن» (حر عاملي، 1409ق، ج 24، ص 2744). مورد ديگر، مهماني ثروتمنداني كه فقرا را به مهماني خود دعوت نميكنند: «پـذيرفتن دعـوت كـسي كـه ثروتمندان بر سر سفره مهماني او هستند و فقيران حضور ندارند، كراهت دارد» (راوندي، 1407ق، ص 141، ح 358).
پس از بيان فلسفة سفارش به مهماني دادن و رفتن و نيز اهميت اين موضوع در دين اسلام، به بيان آداب و وظايف ميزبان و مهمان در قبال يكديگر ميپردازيم.
آثار و بركات مهمان براي ميزبان
برخلاف تصور برخي كه مهمان را ماية زحمت و دردسر ميدانند، در روايات ديني بركات دنيوي و اخروي فراواني براي مهمان شمرده شده است. امامرضا(ع) به نقل از پدران خود و آنان به نقل از رسول خدا(ص) اكرام مهمان را در يك جامعه ضامن خوشي و سلامت آن دانستهاند: «هميشه امتم در خوشى و خوبى باشند تا زمانى كه با هم دوستى كنند و امانت را بپردازند و از حرام دورى كنند و از مهمان پذيرايى كنند و نماز را برپا دارند و زكات بدهند، چون انجام ندهند گرفتار قحطى و خشكسالى شوند» (نوري، 1407ق، ج 16، ص 258).
امام صادق(ع) نيز اجر و ارزش مهمانداري را از آزاد كردن بنده بالاتر دانسته و فرمودهاند: «اگر مؤمني دو نفر مؤمن را با غذا پذيرايي كند، بالاتر از اين است كه بردهاي را آزاد كرده باشد» (كليني، 1388، ج 2، ص 201).
بركات مهمان براي ميزبان هم شامل دنيا و هم شامل آخرت است. مهمان، باعث ريزش گناهان ميزبان و حرام شدن جهنم بر او و راهنماي او به بهشت برين است. پيامبر اكرم(ص) نگاه محبتآميز به مهمان را مانع آتش جهنم بيان كردهاند: «هيچ بندهاي نيست كه مهمان برايش بيايد و به صورت او نظر كند مگر اينكه چشم او بر آتش جهنم حرام گردد» (نوري، 1407ق، ج 16، ص 258).
همچنين، پيامبر اكرم(ص) در روايت ديگري مهمان را راهنماي بهشت خواندهاند: «الضَّيْفُ دَلِيلُ الْجَنَّةِ»؛ مهمان، راهنماي بهشت است (همان، ص 257).
حضرت علي(ع) نيز مهماننوازي را سبب آمرزش گناهان بيان كردهاند: «هر مؤمني كه صداي مهماني را بشنود و خوشحال شود، گناهانش آمرزيده ميشود، اگرچه گناهان او به اندازة زمين تا آسمان باشد» (همان).
ازآنجاكه در اين احاديث سياق كلام مطلق است، هم شامل مهمان دعوتشده و هم مهمان دعوتنشده ميشود؛ ازاينرو، اين پاداشهاي الهي، ميتواند انگيزهاي براي تكريم بيشتر، همراه با گشادهرويي، نسبت به مهمان ناخوانده براي كساني باشد كه به مهمانان ناخوانده چندان روي خوش نشان نميدهند.
#فروردین
#نوروز
#اخلاق
#مهمانی
#اهمیت_مهمانی
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
بخش دوم: #وظایف_میزبان
1. اكرام مهمان
نخستين وظيفة ميزبان در قبال مهمان تكريم او است. پيامبر اكرم(ص) به دختر خود، حضرت فاطمه(ع)،دربارة لزوم اكرام مهمان چنين ميفرمايند: «هركس به خدا و روز واپسين ايمان دارد، بايد مهمانش را گرامي دارد» (كليني، 1388، ج 6، ص 285).
پيامبر(ص) در حديث ديگر، كسي كه مهمانش را اكرام نكند، از آل محمد و ابراهيم ندانسته است (نوري، 1407ق، ج 16، ص 259). ايشان، اكرام مهمان را برابر با اكرام انبياء بيان كردهاند: «هركس مهمان را گرامى دارد گويا هفتاد پيامبر را گرامى داشته و هركس درهمى به مهمان انفاق كند گويا يك ميليون دينار در راه خدا انفاق كرده است» (ديلمي، 1412ق، ص 138).
تكريم، مفهومي كلي است كه در برخورد توأم با گشادهرويي و لبخند، گفتار و رفتار توأم با احترام و ارزشگذاري مصداق مييابد. آگاهي از زمان رسيدن مهمان، پيشواز رفتن براي او، گرفتن چمدان و وسايل همراه مهمان و حمل آنها، مقدم داشتن در ورود به منزل، جفت كردن كفشهاي او، راهنمايي و معين كردن بهترين جاي منزل براي نشستن و اقامت او، تهيه غذاهاي لذيذ و متنوع و... ميتواند مصاديق اكرام به مهمان باشد.
ممكن است براي برخي افراد جفت كردن كفش مهمان سخت بيايد و آن را كسر شأن خود بشمارند؛ ولي پيامبر اكرم(ص) از حيا كردن و خجالت كشيدن در خدمت رساندن به مهمان نهي كردهاند (نوري، 1407ق، ج 16، ص 260).
يكي از مصاديق اكرام مهمان كه در روايات به آن اشاره شده است آوردن خلال دندان براي او پس از صرف غذا است. امام صادق(ع) از جد خود، رسول اكرم(ص) نقل ميكنند كه: «إِنَّ مِنْ حَقِّ الضَّيْفِ أَنْ يُكْرَمَ وَ أَنْ يُعَدَّ لَهُ الْخِلَالُ»؛ حق مهمان آن است كه اكرام شود و برايش خلال آماده گردد (كليني، 1388، ج 6، ص 285).
تكريم مهمان فقط به مهمانان با شأن بالاي اجتماعي مختص نيست، هر مهماني را بايد اكرام كرد، حتي اگر سطح اجتماعي پاييني داشته باشد. اميرمؤمنان(ع) فرمودهاند: «مهمان خود را اكرام كن، گرچه او حقير و كوچك باشد» (نوري،1407ق، ج 16، ص 260).
مقام و ارزش مهمان در دين اسلام تا آنجاست كه اگر مهماني، از خانة ميزبان دزدي كند، حكم قطع دست دربارهاش اجرا نميشود. در روايت فراواني به اين مسئله تصريح شده است (همان، ج 18، ص 134).
2. پذيرايي بدون سؤال
همانگونه كه گفته شد نخستين و اصليترين وظيفة ميزبان، اكرام مهمان است. از مصاديق اكرام، تهية غذا و نوشيدني براي مهمان است. مهماني كه در گرماي تابستان يا سرماي زمستان از راه ميرسد، انتظار پذيرايي با غذا و نوشيدني گرم يا سرد، بر حسب زمان مهماني، دارد. نكتة بسيار ظريفي كه در روايات ديني دربارة پذيرايي از مهمان نقل شده، اين است كه ميزبان نبايد از مهمان خود حتي اگر ناخواند و سرزده باشد، بپرسد كه چيزي ميل دارد يا نه؟ متأسفانه گاه در جامعة ما ديده ميشود كه ميزبان، مخصوصاً اگر مهمانش سرزده باشد و پس از صرف شام يا نهار رسيده باشد، براي اينكه زحمت تهيه غذا براي مهمان را به خود ندهد، با پرسشهايي مانند: «آيا غذا خوردهايد؟»، «اگر ميل داريد غذا تهيه كنم؟» مهمان را به رودربايستي انداخته و از او اين اعتراف را ميگيرند كه «بله، غذا خوردهام، زحمت نكشيد».
3. پذيرايي كافي و مناسب از مهمان
همانطور كه گفته شد ازآنجاكه دعوت به مهماني، نشانة دوستي و علاقه است، بنابراين، نزد مهمان انتظاري براي احترام ديدن و تكريم شدن از سوي ميزبان ايجاد ميشود؛ چراكه دعوت ديگران به مهماني و برخورد سرد و بيروح با آنان، چيزي غير از يك تناقض دروني دركشدني نيست. راههاي تكريم مهمان، با توجه به شأن و منزلت او نزد ميزبان، ميتواند گوناگون باشد؛ يكي از آنها برخورد توأم با گشادهروي و احترام زباني و عملي است و ديگر پذيرايي مناسب و كافي از مهمان.
امام صادق(ع) با تفكيك دو نوع مهمان، آنان را به ناخوانده و خوانده دانسته، وظايف ميزبان در قبال هريك را بهخوبي بيان ميكنند: «هرگاه بـرادرت ناخوانده بر تو وارد شد، همان غذايي كه در خانه داري برايش بياور و هرگاه او را دعوت كردي در پذيرايي از او زحمت بكش» (البرقي، 1413ق، ص 179، ح 1506).
بنابراين، ميزبان در پذيرايي از مهمان دعوتشده، بايد همة توان خود را صرف كرده و در خانه هر غذاي لذيذي كه دارد، براي او مهيا كند و چيزي دريغ ننمايد. اما در پذيرايي از مهمان ناخوانده لازم به تكلف و در سختي انداختن خود و خانواده نيست و مهمانان ناخوانده بايد به اين نكته توجه داشته باشند. ازاينرو، پيامبر اكرم(ص) فرمودهاند: «اگر كسي هزار درهم صرف سفره كند و مؤمني از آن غذا بخورد اسراف نيست» (مجلسى، 1383، ص 66).
از امام صادق(ع) دربارة معناي ظلم در آيه: «لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ» (نساء: 148) كه غيبت كردن ظالم و بدگويي از او را براي مظلوم جايز دانسته است، پرسيده شد. ايشان، يكي از مصاديق ظالم را
میزباني دانست كه از مهمانش بهدرستي پذيرايي نكرده باشد، پس، غيبت كردن از او را براي مهمانش جايز شمردهاند: «هركس مهماني را دعوت كند و از او خوب پذيرايي ننمايد، در حق مهمان ظلم كرده است و اگر دربارة سختيهايي كه به او گذشته، چيزي بگويد گناهي نكرده است!» (حرعاملي، 1409ق، ج 12، ص 289).
اما حد و اندازة تلاش ميزبان در تكريم مهمان و پذيرايي او چه اندازه بايد باشد؟ آيا جايز است بيش از توان، خود و خانوادهاش را به زحمت اندازد و مانند برخي مردم براي حفظ آبروي خود پيش مهمانان، خود را با انواع مشكلات مانند قرض گرفتن فرش و مبل از همسايه و سفارش غذاهاي گران و متنوع از رستوران به زحمت اندازد؟ پيامبر اكرم(ص) پاسخ اين پرسش را چنين ميدهند: «هيچكس نبايد بيش از توانش، خود را براي مهمان به زحمت اندازد» (متقي الهندي، 1389ق، ح 25876).
بنابراين، حد و اندازة تلاش براي پذيرايي كافي از مهمان، توان و استطاعت ميزبان است. دين اسلام، هيچگاه مؤمنان را به امري خارج از توانشان مكلف نساخته است، چه در عبادات و امور فردي و چه در معاشرت و امور اجتماعي. امام رضا(ع) وظيفة ميزبان در پذيرايي از مهمان را با توضيح بيشتري بيان فرمودهاند. ايشان داستاني دربارة جد بزرگوارشان، اميرمؤمنان(ع) نقل ميكنند كه روزي مردي ايشان را به مهماني دعوت كرد. اميرمؤمنان(ع) به او فرمودند: «دعوت تو را ميپذيرم به شرط اينكه سه قول به من بدهي. آن مرد گفت: چه قولي؟ اي اميرمؤمنان! حضرت فرمود: از بيرون خانه، چيزي براي من تهيه نكني، آنچه در خانهات آماده داري از من دريغ نكني و به زن و فرزندانت اجحاف ننمايي. مرد گفت: قبول ميكنم اي اميرمؤمنان. پس عليبنابيطالب(ع) دعوت او را پذيرفت» (صدوق، 1378ق، ج 2، ص 42، ح 138).
ابورافع، يكي از اصحاب پيامبر اكرم(ص)، نقل ميكند كه روزي براي پيامبر مهماني رسيد. ايشان مرا براي خريد كالايي نزد فردي يهودي فرستاد و فرمود كه از آن شخص يهودي به سلف چيزي بخر؛ تا پايان ماه رجب پول آن را ميپردازم. يهودي نپذيرفت مگر به رهن گذاشتن چيزي؛ نزد پيامبر برگشتم و ايشان زره خود را رهن دادند (نوري، 1407ق، ج 13، ص 418).
در اينجا ممكن است تصور شود كه پيامبر براي مهمان خود را به زحمت انداخته و رهن و بيع سلف كردهاند؟ پاسخ آن است كه بيع سلف يكي از بيعهاي جايز است كه در زمان پيامبر رايج بود؛ گرچه در زمان ما كمتر كاربرد دارد. بنابراين، وقتي ميزبان ميداند كه در آخر ماه درآمدي دارد، بيع سلف يكي از بيعهاي مجاز و رايج است؛ ازاينرو انجام اين كار خارج از طاقت محسوب نميشود. همچنين، وقتي چيزي در خانه است كه ميتوان به رهن گذاشت، پس در اين قسمت زحمتي نيز وجود ندارد. بر اين اساس، ايشان خارج از طاقت خود رفتار نكردهاند.
بنابراين، دين مبين اسلام گرچه به تكريم مهمان، سفارش فراوان كرده است، از زيادهروي و اسراف در اين زمينه نيز منع كرده است و بههيچوجه به زحمت انداختن خارج از طاقت خود و خانواده را جايز نشمرده است.
وقتي ميزبان همة تلاش خود را كرد و هرچه داشت پيش روي مهمان خود گذاشت، مهمان چه وظيفهاي در قبال آن دارد؟ پيامبر اكرم(ص) اين وظيفه را چنين بيان كردهاند: «مرد (ميزبان) را همين گناه بس، كه غذايي را كه پيش برادران خود ميگذارد كم شمارد و مهمانان را همين گناه بس، كه آنچه را برادرشان در برابرشان ميگذارد كم شمارند» (برقي، 1413ق، ح 1533).
مهمان نبايد آنچه را ميزبان پيش روي او نهاده است، كم شمارد و اگر از ميزبان سطح اجتماعي بالاتري دارد و آنچه ميزبان برايش تدارك ديده است، پايينتر از سطح اجتماعي اوست، نبايد رفتار ميزبان را بيتوجهي بداند؛ چراكه او هرچه داشته صادقانه پيش او نهاده است. ميزبان نيز نبايد عمل خويش را كمارزش بشمارد.
معناي روايت فوق در داستاني از شيعيان ائمه بهخوبي بيان شده است.صفوان ميگويد:
روزي عبداللّهبنسنان به خانة من آمد؛ گفت چيزي در خانه داري؟ گفتم: آري، پسرم را فرستادهام كه گوشت و تخم مرغ بخرد. (ظاهراً صفوان، عبداللّه را دعوت كرده يا از آمدن او اطلاع داشته است). عبداللّه ناراحت شد و گفت: او را كجا فرستادي؟ هرچه زودتر او را برگردان، مگر در خانه سركه و روغن زيتون نداري؟ گفتم بله سركه و روغن زيتون هست. گفت: هرچه موجود است بياور، بيسبب خود را به زحمت مينداز، زيرا امام صادق(ع) فرمودهاند: «نابود باد كسي كه چيزي در خانه دارد براي برادرش نياورد و آن چيز را كوچك و بيارزش شمارد و نابود باد كسي كه چيزي برايش آورند، آن را سبك شمارد» (قمي، بيتا، ج 2، ص 76).
ممكن است افرادي از مهماني دادن به سبب اينكه سرمايه و روزياي كه ميتوانند براي خانوادهشان خرج كنند، بايد خرج ديگران كنند، پرهيز كنند يا ممكن است ميزباني تصور كند اگر هرچه در خانه دارد براي مهمان بياورد، ممكن است خود دچار فلاكت شود، پس در پذيرايي از مهمانش همة تلاشش را نكند. احاديث فراواني در رد اينگونه