eitaa logo
دکتر عطاء الله رفیعی آتانی
356 دنبال‌کننده
99 عکس
34 ویدیو
17 فایل
ارتباط با ما @olfat_1372
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از احمدحسین شریفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢امتداد فلسفه 🖊احمدحسین شریفی 🔻به باور این بنده مهم‌ترین خلأ فکر فلسفی در ایران و جهان اسلام همین نکته‌ای که رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی بر آن انگشت گذاشته‌اند: «ناتوانی در امتداددهی» 🔻فلسفه اسلامی زمانی می‌تواند نقاط قوت و ضعف خود را بهتر بشناسد و سیر تکاملی خود را ادامه دهد که بکوشد کاربست اندیشه‌ها و نظریه‌های فلسفی را در عینیت جامعه نمایان کند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
دکتر عطاء الله رفیعی آتانی
جلسه پنجم
ج 5 مسجد حضرت خدیجه.pdf
273.6K
📌رشد انسان تنها با امارت میسر است و تمام آنچه که از مبانی و معارف اسلامی در اختیار اوست برای رشد این عقل است. 📌عقل مانند سایر ابعاد انسانی، قابل است و کلام امام علی(ع) شاهدی بر این مدعاست. حضرت می فرمایند " العَقلُ غَريزةٌ تَزيدُ بالعِلْمِ و التَّجارِبِ ، علم و تجربه عقل انسان را زیاد می کند". 📌 و ظرفیت تعقل انسانی را بالا می برند و هراندازه انسان عالم تر و مجربتر شود عاقل تر خواهد شد. 📌این جمله تاریخی امام علی(ع) که فرمود "كُلُّ وِعاءٍ يَضيقُ بِما جُعِلَ فيهِ إلّا وِعاءَ العِلمِ فَإنَّهُ يَتَّسِعُ به، گنجايش هر ظرفى با آنچه در آن نهند، تنگ شود، جز ظرف دانش كه [هرچه در آن نهند] گسترش يابدبه خوبی نشان می دهد که اولین کار علم است، بنابراین سعه و ضیق عقل با علم و تجربه است و هر اندازه علم و تجربه بیشتر، و تکامل آن نیز بیشتر خواهد بود❗️ ♦️گزیده ای از متن جلسه پنجم سخنرانی دکتر رفیعی آتانی در مسجد حضرت خدیجه (س) 🆔 @rafeieatani
✳دکتر رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی: ✅برای آنکه یک جریان سیاسی و اجتماعی، بتواند در جامعه، مفید و کارساز باشد، منطقا و البته مبتنی بر مبانی اسلامی، باید از خواست مردم شروع کند. هر جریان سیاسی، فرهنگی و فکری، باید نسبت خودش را با خواست مردم و نوع راه حلی که برای آن ارائه می کند، تنظیم کند. ✅تجربه تاریخی انقلاب اسلامی هم گواه همین معناست که امام خمینی (ره) اسلام را به مردم عرضه نکرد، بلکه خواست مردم را تشخیص داد و از طریق اسلام برای مردم پاسخ های کارآمد ارائه کرد. به همین دلیل دستگاهی که ایشان صحیح می دانست، توسط مردم، مورد قبول واقع شد. درست در همین نقطه بود که ایشان توانست بگوید میزان رای ملت است.
اینجانب توفیق داشته ام که همزمان با تحصیل، تدریس و تحقیق توامان حوزوی و دانشگاهی ام که در عموم عرصه‌های جبهه فکری مدافعان مبانی و معارف انقلاب اسلامی تمامِ هویت و فعالیتهای علمی ام را در چارچوب برنامه‌ها و موضوعات اصلی فکری انقلاب اسلامی تعریف نمایم. تولید دانش و مدیریت علمی در ذیل و ظل مناسبات علم و دین، جنبش نرم افزاری، الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت, علوم انسانی اسلامی و این اواخر سیاست گذاری و حکمرانی اسلامی از جمله این توفیقات بوده است. برای همین منظور در نهایت در قلمرو مبانی علوم انسانی در تعامل با مبانی دینی مجله «تحقیقات بنیادین علوم انسانی» را با اخذ رتبه علمی و پژوهشی از حوزه مبارکه قم در حال انتشار دارم و مجله «گفتمان پیشرفت» که با همراهی جمعی از دلسوزان نظام و انقلاب اسلامی به هدف گفتمان سازی فکری, فرهنگی, اجتماعی و سیاسی با بهره‌مندی از همه ظرفیت های تفکر دینی معاصر در ظرف اقتضائات و نیازهای امروز انقلاب اسلامی منتشر می شود. از دیرباز بر آن بوده ام که جبهه فکری انقلاب اسلامی به شدت به یک مجله با این ویژگیها که دارای ماموریت پشتیبانی فکری با استفاده از همه ظرفیت تولید تفکر بنیادین دینی از کنشگران سیاسی و اجتماعی است و در میانه مجلات علمی محض و جرائد یومیه به شدت نیازمند است. مجله کیان و آثار زیانبارش می تواند مثالی برای نشان دادن این نقطه نیاز باشد. با همه آشنایی ام با فضای رسانه ای و مطبوعاتی کشور جای چنین کاری را خالی می بینم . با این پیش فرض که خواسته عمومی جامعه _ با همه تفاوت های واقعی و غیرواقعی_ پیشرفت ایران است. «گفتمان پیشرفت» تلاش می کند تا همه ذخائر معارف انقلاب اسلامی را به منظور تبیین و جهت دهی این خواست عمومی در چارچوب عقلانیت اسلامی به منظور تبیین و جهت دهی دینی و انقلابی کنش اجتماعی بازخوانی کند. علاوه بر اینها پس از توفیق خدمت گزاری در مرکز پژوهشها و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برآن شدم تا انتشار مجله دیگری با عنوان سیاستگذاری و حکمرانی اسلامی را نیز پیگیری نمایم.با مدد خدای بزرگ، خبر انتشار و نیز مطالب برگزیده این مجلات از همین کانال اطلاع رسانی خواهد شد.
هدایت شده از گفتمان پیشرفت
نظریه پردازان اقتصاد اسلامی تحت فشار دانشگاه.pdf
222.7K
⭕️ نظریه پردازان اقتصاد اسلامی تحت فشار دانشگاه❗️ 🔻ظرف بانک در هیچ صورت نمی‌تواند مظروفی بدون را بپذیرد❗️ 🔻ربا را تحت عنوان سود به جامعه قبولانده‌اند❗️ 🔻همه می‌گوییم سود و می‌دانیم که همان رباست...❗️ 🔻تصور می‌کردند دو قطعه از یک ماشین ۵۰۰ قطعه‌ای را عوض کنند و انتظار داشتند کارکرد آن تغییر کند❗️ 🔻قانون عملیات بانکی بدون که از فروردین ۶۳ شروع شد از همان سپیده دم کنار گذاشته و دستورالعمل‌های بانک مرکزی اجرا شد❗️ 🔻۴۰ سال است که می‌گوییم اما مسائل در این کشور به این صورت است که هیچکس نمی‌گوید شما چه می‌گویید..❗️ 🎙گفتگوی با حسن سبحانی درباره روزگار غربت متن های اقتصاد اسلامی 🆔@goftemanpishraft
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ ما از دانشگاهی می‌ترسیم که جوان‌های ما را آن‌طور تربیت کنند که خدمت غرب بکنند ♦️ آن چیزی که ما را می‌ترساند وابستگی فرهنگی است ـــــــــــــــــــــــ پایگاه خبری صابرین نیوز↙️ 🆘@sabreenS1_official
دکتر عطاء الله رفیعی آتانی
▪️برای برداشتن گامهای استوار در آینده، باید را درست شناخت و از درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغها به جای خواهند نشست و مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت. دشمنان انقلاب با انگیزهای قوی، و درباره ی گذشته و حتّی زمان حال را دنبال میکنند و از پول و همه ی ابزارها برای آن بهره میگیرند. ▪️گزیده ای از «بیانیه گام دوم» رهبری انقلاب ▪️ روایت عطاالله رفیعی آتانی از سالهای پرمخاطره دولتهای سازندگی و اصلاحات است. اینکه چرا و چطور میتواند قطار دولتها از انقلاب فاصله بگیرند. نشان دادن این اعوجاجها برای علاقمندان به نظام اسلامی و دولت مستقر در فهم چالشهای پیشرو درسهای فراوان خواهد داشت.
قسمت اول.pdf
204.4K
بخش اول از کتاب سوت یک پایان
هدایت شده از گفتمان پیشرفت
🔴 یازدهمین شماره ماهنامه در آستانه انتشار با آثاری از ▪️فواد ایزدی ▪️داود مهدوی زادگان ▪️محمدعلی میرزایی ▪️حمیدرضا تقی زاده ▪️موسی نجفی و ... 🆔@goftemanpishraft
بسمه تعالی جمهوری اسلامی و دشمنانش یکم – جمهوری اسلامی یک واقعیت یکه، واحد و تجزیه ناپذیر و البته دارای دو بعد "جمهوری" و "اسلامی" است. منظور از «بعد» آن است که اگر هر یک از دو بعد مذکور وجود نداشته باشد "کل" آن وجود نخواهد داشت. چنانکه هر سطح دارای دو بعد طول و عرض است و اگر یکی از آن دو بعد یعنی طول یا عرض صفر شود همه صفحه و سطح صفر خواهد شد. بر اساس منطق رابطه هندسه و ریاضیات این واقعیت به صورت حاصلضرب خود را نشان خواهد داد، چنانکه سطح، محصولِ حاصل ضرب طول در عرض خواهد بود. بر همین اساس جمهوری اسلامی نیز محصول حاصلضرب جمهوری در اسلام خواهد بود و در صورت صفر شدن هر یک، کل جمهوری اسلامی صفر خواهد شد. بنابراین آنانکه با اسلامیت و یا جمهوریت نظام مخالف هستند برانداز محسوب می شوند. این موضوع به نحو روشنی در آن دسته از اصولی از قانون اساسی که در صدد تنظیم گری ماجرای بازنگری در قانون اساسی است خود را به خوبی نشان داده است. در اصول مذکور آمده که همه اصول قانون اساسی قابل بازنگری است مگر اصولی که متضمن ضرورت ابتنای نظام اسلامی بر مبانی اسلامی و مدار آن یعنی ولایت فقیه است و یا اصولی که حکومت اسلامی را مبتنی بر رای مردم می داند. بنابراین هر فرد و جمع و نحله ای که با این دو اصل که همان جمهوریت و یا اسلامیت نظام است مخالف هستند برانداز نظام جمهوری اسلامی محسوب می شوند و سایر نحله ها برانداز محسوب نمی شوند و می توانند اصلاحات مورد نظر خودرا حتی در چارچوب اصلاحات قانون اساسی پیگیری کنند. دوم – به صورت طبیعی این ایده و ادعا با ایده و ادعاهای دیگر به شرح ذیل اختلاف خواهد داشت: 1. یکی از صورت بندی ها در مورد ماهیت جمهوری اسلامی این است که جمهوری اسلامی را به معنای حاصل جمع جمهوری با اسلام می داند. این ایده همچنانکه می تواند با وجود هر دو، جمهوری اسلامی را خلق کند می تواند با فرض وجود یکی از آن دو و عدم وجود دیگری نیز یک نیز یک حدی از جمهوری اسلامی را محقق بداند. مثلا می تواند بدون حضور جمهور مردم در عرصه سیاست یک حدی از نظام سیاسی اسلامی قابل قبول را داشته باشد. چنانکه می تواند به یک جمهوری بدون اسلام نیز راضی باشد. 2. صورت بندی دیگر آن است که جمهوری را ظرف و اسلام را محتوا بداند. در این صورت گویی ماهیت جمهوری می تواند در یک چارچوب فکری دیگری غنی سازی نظری و حتی محقق شود و البته بپذیرد که به اسلام نیز باید عمل کند. این در حالی است که ماهیت یکپارچه جمهوری اسلامی این نتیجه روشن را دارد که اساساً جمهوری بدون اسلام محقق نخواهد شد. به عبارت دیگر جمهوری حقیقی و ناب تنها با اسلام محقق می شود. توضیح روشن تر این ادعا این است که حقیقتاً و واقعا تنها اسلام است که به نظر جمهور پای بند خواهد بود. تعهدی که در ذات نگاه دینی به مردم و نیز منزلتی که اسلام برای انسان قائل است می تواند جمهور را به صورت حقیقی حاکم کند. انسان اسلامی، جامعه اسلامی، دولت اسلامی و نظام اسلامی بر حسب آنکه انسان را خلیفه خدا می داند و نیز به دروغ و منفعت طلبی آلوده نیست و نیز به ارزش اخلاقی و تعهد به مصلحت اجتماعی پای بند است و می داند که رشد و تعالی وجودی آدمی به حضور و نقش آفرینی او در عرصه های اجتماعی وابسته است و .... به بروز و ظهور و وجود و حاکمیت جمهور متعهد خواهد بود . اساساً و ذاتا ممکن نیست که انسان منفعت طلب و مادی و اقتصادی غربی بیش از انسان مسئول و متعهد اسلامی به رای و نظر و منزلت حقیقی انسانها احترام بگذارد. بنابراین گویی اسلام آمده است تا جمهور را حاکم کند. چنانکه اگر فردی یا جمعی و یا نحله ای که فکر می کند بدون جمهور ، اسلام حاکم خواهد شد لابد فکر می کند اسلام باید بر عدم حکومت کند! حکومت اسلام بدون حضور جمهور به چه معناست؟ و یا حکومت اسلام بدون حضور جمهور چگونه فرض وجود دارد؟ به نظر می رسد چنین طرز تفکری راضی است که اسلام در کتاب ها و کتابخانه ها وجود داشته باشد یا مثل دستورالعمل های نظامی در پادگانها در بیاید. در این صورت مهمترین رسالت اسلام یعنی رشد و تربیت و تعالی و پیشرفت وجودی فرد و جامعه به صورت کلی بی معنا خواهد بود. این مصداق روشن همان اسلام آمریکایی است. چنانکه جمهوری بدون اسلام هم مصداق کامل جمهوری آمریکایی است. اسلام ناب و جمهوری ناب تنها در ذیل "جمهوری اسلامی" محقق خواهد شد. سوم – ایده و ادعای مورد حمایت در این نظریه نشان می دهد که جمهوری اسلامی دارای یک واقعیت متحول ذومراتب و تکاملی است. هر اندازه تحقق عینی نقش اسلام و مردم افزایش یابد جمهوری اسلامی پیشرفته تری به وجود خواهد آمد. چنانکه رهبر حکیم انقلاب اسلامی فرمودند جمهوری اسلامی یعنی حرکت عمومی مردم به سمت اهداف الهی. بر این اساس انتظار می رود بالاترین حد و سطح جمهوری اسلامی در زمان ظهور حضرت ولی عصر (عج) محقق شود. مهمترین نتیجه این صوت بندی از واقعیت جمهوری اسلامی آن است که
"پیشرفت سیاسی" به معنای تحقق روزافزون وهمزمان جمهوری اسلامی است. به نظر می رسد جمهوری اسلامی در تجربه نظام اسلامی تاکنون درحال رشد بوده است. تاکنون نهادهای اساسی در کشور بدون حضور مردم حیات سیاسی نداشته اند، هیچ انتخاباتی تا کنون حتی با یک ثانیه تاخیر برگزار نشده است. حتی جنگ و خروج سیاسی برخی جناحها در برخی از مقاطع و هیچ عامل دیگری نتوانسته در برگزاری به هنگام انتخابات ها خللی ایجاد کند. جمهوری اسلامی تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 72 عمدتا یک مشارکت سیاسی تاییدی را تجربه می کرد ولی از همان دوره یک رویکرد مشارکت انتقادی شکل گرفت. در سال 76 اطرافیان رییس جمهور مستقر که از جمله پیشتازان نهضت اسلامی بود تمایل داشتند حتی با اصلاح قانون اساسی ریاست جمهوری او ادامه یابد ! اما رهبری انقلاب با جدیت با این ایده مخالفت کرد و راه را برای پیگیری یک مشارکت جدی انتقادی سیاسی در خرداد 76 فراهم نمود. پس از آن نظام اسلامی همه ظرفیت خود را در خدمت تحقق برنامه های پیروز منتقد در آن انتخابات قرار داد. در انتخابات 84 این فرصت داده شد که یک فرد ناشناخته در مشارکتی به شدت انتقادی در رقابت با هاشمی رفسنجانی که از پیشتازان نهضت اسلامی بود پیروز انتخابات شود. در انتخابات سال 88 نظام، اسلام و رهبری نظام اسلامی تمام هویت و ظرفیت خویش را در حمایت از رای مردم نشان داد. انتخابات سال 92ریاست جمهوری نیز گام بلند دیگری در نقطه عطفی دیگری بود که در تحقق جمهوری اسلامی شکل گرفت و آن این بود که رهبری انقلاب رای مردم را حق الناس دانست که تخلف در پایبندی و حفاظت از آن مثل همه حقوق مردم نزد خدای متعال بخشیده نخواهد شد. درحالیکه تخلف از احکام شرعی نزد خدای متعال با استغفار بخشیده خواهد. اتفاق مهم در این انتخابات و انتخابات سال 96این بود که رهبری انقلاب از مخالفان نظام خواستند که به دلیل مصلحت کشور در انتخابات شرکت کنند. زیرا هم باعث اقتدار کشور است و هم اینکه بالاخره یکی از کاندیدها رییس جمهور خواهد شد و حتمً در بین کاندیداها هر فردی دارای یک رتبه بندی است که با رای خود احتمال پیروزی قرد به نسبت مطلوب تر را افزایش خواهد داد. جالب توجه این بود که رهبر انقلاب برای اولین بار بود که پس از انتخابات نفرمودند آراء مردم در این انتخابات رای به نظام بود! بلکه فرمودند مخالفان هم به نظام اسلامی اعتماد کردند که نظام رای آنها را می شمارد! به نظر می رسد این اعتماد به نقش و نظر مردم در اغتشاشات اخیر هم بوضوح خود را نشان داد. با آنکه بخش اندکی از مردم به کم حجابی و بی حجابی در نظر و عمل تمایل داشتند در یک تصمیم بسیار تاریخی رهبر انقلاب فرمودند با اینکه حجاب یک حکم مسلم و واجب شرعی است اما این دسته از افراد را نباید بی دین و غیرانقلابی به حساب آورد! یعنی همچنان چتر جمهوری اسلامی بر این دسته از افراد نیز سایه افکن ماند... اما چرا چنین رویکردی درست است؟! مهمترین رسالت اسلام رشد و تعالی وجودی همه انسانهاست. اساسا حکومت جلوه ای از امامت اسلامی است که ماهیت آن بر تربیت و هدایت استوار است. اساسا در نظریه اسلامی سیاست، حکومت، تداوم و لازمه ذاتی هدایت و تربیت است. لازمه چنین رویکردی آن است که هیچ فردی در جامعه نباید از مدرسه تربیت و هدایت اسلامی اخراج شود. اساسا جمهوری اسلامی مدرسه تعلیم و تربیت همه آحاد انسانی است و امام و نایب امام، معلم و مربی این مدرسه است و سازوکار حکومت امکاناتی است که این تربیت و هدایت به وسیله آن به درستی انجام می پذیرند. حتی نظام جزایی اسلام نیز تداوم و لازمه منطقی نظام تعلیم و تربیت انسانهاست. به همین دلیل است که ماهیت و هویت قاضی در نظام اسلامی دقیقا همان هویت امام جامعه اسلامی است. بر این اساس هر اندازه جمهور مردم در متن نظام اسلامی بیشتر حضور داشته باشند به معنای آن است که در حال تعلیم و تربیت افزونتر هستند. اگر همه استدلالهای فوق پذیرفته شده باشند به معنای آن است که افزایش نقش مردم در تصمیم گیری، اجرا و نظارت، به معنی آن است که اسلام، جمهوری و جمهوری اسلامی بیشتر محقق شده است. به نظر می رسد در هیچ انتخاباتی ارزش و اهمیت اصل انتخابات به اندازه انتخابات پیشرو نبوده است....... عطاالله رفیعی آتانی
♦️حکمرانی مشارکتی در شهر تهران؛ اصول و مبانی ♦️دکتر رفیعی آتانی، مشاور شهردار تهران و رییس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران ♦️شنبه ۱۴۰۲/۱۰/۱۶، ساعت ۱۵ ، تهران، خیابان بهشت، سالن جلسات طبقه هفتم شهرداری تهران 🆔 @rafeieatani
دکتر عطاء الله رفیعی آتانی
جلسه هشتم
ج 8 مسجد حضرت خدیجه.pdf
459.3K
📌دستگاه اسلامی، علوم طبیعی را تا سطح علوم انسانی تعالی داده و به جای اینکه انسان را به سطح طبیعت برساند، طبیعت را ارتقاء بخشیده است. البته طبیعت ظرفیت این و ارتقاء را دارد و فروپاشی و پایان تاریخ نیز محصول این است، آیه "وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ" به این معناست که عالم همین الان در حال توسعه است و آن انفجار پایانی که منجر به خواهد شد نیز به این علت است که این تحول در جان و جوهر طبیعت در حال شکل گرفتن است. آیه "وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَكِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ" به خوبی جانداری و شعور طبیعت را نشان می دهد. پذیرش این معنا دنیای فعالتر و زنده تری برای انسان خلق می کند. بنابراین برای فهم طبیعت بهتر است از روشهای علوم انسانی اجتماعی ( به این علت که فهم روشنتری به دلیل ادراک حضوری از آن وجود دارد ) استفاده شود. ♦️گزیده ای از متن جلسه هشتم سخنرانی دکتر رفیعی آتانی در مسجد حضرت خدیجه (س)
دکتر عطاء الله رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس: جمهوری حقیقی و ناب تنها با اسلام محقق می شود، تنها اسلام است که به نظر جمهور پای بند خواهد بود. تعهدی که در ذات نگاه دینی به مردم و نیز منزلتی که اسلام برای انسان قائل است می‌تواند جمهور را به صورت حقیقی حاکم کند. انسان اسلامی، جامعه اسلامی، دولت اسلامی و نظام اسلامی بر حسب آنکه انسان را خلیفه خدا می‌داند و نیز به دروغ و منفعت طلبی آلوده نیست و نیز به ارزش اخلاقی و تعهد به مصلحت اجتماعی پای بند است و می‌داند که رشد و تعالی وجودی آدمی به حضور و نقش آفرینی او در عرصه‌های اجتماعی وابسته است وبه بروز و ظهور و وجود و حاکمیت جمهور متعهد خواهد بود . ✅کانال رسمی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی: https://eitaa.com/joinchat/1021771898C48c711af96
دکتر عطاء الله رفیعی آتانی
📌دستگاه اسلامی، علوم طبیعی را تا سطح علوم انسانی تعالی داده و به جای اینکه انسان را به سطح طبیعت برس
دکتر رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی: ✅ اسلام را فقط برای بازار و می پذیرد و برای بقیه بازارها نمی پذیرد تا جایی که مکانیزم قیمت را برای بازار پول می داند و معتقد است در بازار پول و سرمایه که مصداق امروزی آن بازار است، سیستم باید کامل باشد❗️ ✅وجه تعالی یافته بازار از منظر اسلام است و مصداق آن در حوزه تجارت ، در حوزه کشاورزی و باغداری و و در حوزه تولید صنعتی است. ✅خروجی‌های سیستم مشارکتی اسلامی؛ کار بیشتر، سرمایه‌گذاری بیشتر، تولید بیشتر و سطح است و نقش دولت نیز دائماً در حال کوچک شدن است. یعنی بیشتر❗️ چون آزادی در معرکه داد و ستد بین حق مردم و حد دولت معنا پیدا می‌کند بنابراین دولت هر چه محدودتر باشد انسانها آزادترند و به سطح بالاتری از خواهند رسید. کانال رسمی دکتر رفیعی آتانی: https://eitaa.com/rafeieatani
🔰 نشست حکمرانی مشارکتی و سرمایه اجتماعی 🔸 محمد امین توکلی زاده معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران 🔸 عطاءالله رفیعی آتانی مشاور شهردار و رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران 🔸 حسن بنیانیان استاد دانشگاه و کارشناس فرهنگی 🔸 محمد هادی همایون معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی 📅 یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ساعت ۱۵ الی ۱۷ ♦️ خیابان بهشت سالن جلسات طبقه هفتم شهرداری تهران 🆔 @rafeieatani
یاد باد آن روزگاران یاد باد... 🆔 @rafeieatani
✳دکتر عطاء الله رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در جمع طلاب و فضلای مدرسه علمیه انوار طاها پیرامون رابطه فقه و قانون سخنرانی کرد. در این نشست ضمن تاکید بر اهمیت مصلحت در قانونگذاری و نحوه تعامل فقه و قانون به تفاوت کارکرد شورای نگهبان و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد. ✅ایشان همچنین تصریح کرد: در بسیاری از حوزه های مهم از جمله نحوه مداخله دولت در زندگی اجتماعی مردم در عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، در حوزه عدالت، سیاست خارجی و ... یک فاقد یک نظریه مبنا هستیم. ✅دکتر رفیعی آتانی به مساله اثرسنجی قوانین در عرصه اجتماعی نیز اشاره کرد و بیان داشت: در کنار تصویب و اجرای قانون، اثرسنجی قانون بر اساس مطالعات اجتماعی بسیار مهم است. ✅وی همچنین به سوالات طلاب و روحانیون حاضر در نشست پیرامون کارویژه های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، برخی طرح ها و لوایح در دست بررسی مجلس شورای اسلامی و نحوه استفاده از ظرفیت فقه در قانون پاسخ داد. ✳مشروح این سخنرانی منتشر خواهد شد.