eitaa logo
دکتر عطاء الله رفیعی آتانی
356 دنبال‌کننده
99 عکس
34 ویدیو
17 فایل
ارتباط با ما @olfat_1372
مشاهده در ایتا
دانلود
قسمت اول.pdf
204.4K
بخش اول از کتاب سوت یک پایان
هدایت شده از گفتمان پیشرفت
🔴 یازدهمین شماره ماهنامه در آستانه انتشار با آثاری از ▪️فواد ایزدی ▪️داود مهدوی زادگان ▪️محمدعلی میرزایی ▪️حمیدرضا تقی زاده ▪️موسی نجفی و ... 🆔@goftemanpishraft
بسمه تعالی جمهوری اسلامی و دشمنانش یکم – جمهوری اسلامی یک واقعیت یکه، واحد و تجزیه ناپذیر و البته دارای دو بعد "جمهوری" و "اسلامی" است. منظور از «بعد» آن است که اگر هر یک از دو بعد مذکور وجود نداشته باشد "کل" آن وجود نخواهد داشت. چنانکه هر سطح دارای دو بعد طول و عرض است و اگر یکی از آن دو بعد یعنی طول یا عرض صفر شود همه صفحه و سطح صفر خواهد شد. بر اساس منطق رابطه هندسه و ریاضیات این واقعیت به صورت حاصلضرب خود را نشان خواهد داد، چنانکه سطح، محصولِ حاصل ضرب طول در عرض خواهد بود. بر همین اساس جمهوری اسلامی نیز محصول حاصلضرب جمهوری در اسلام خواهد بود و در صورت صفر شدن هر یک، کل جمهوری اسلامی صفر خواهد شد. بنابراین آنانکه با اسلامیت و یا جمهوریت نظام مخالف هستند برانداز محسوب می شوند. این موضوع به نحو روشنی در آن دسته از اصولی از قانون اساسی که در صدد تنظیم گری ماجرای بازنگری در قانون اساسی است خود را به خوبی نشان داده است. در اصول مذکور آمده که همه اصول قانون اساسی قابل بازنگری است مگر اصولی که متضمن ضرورت ابتنای نظام اسلامی بر مبانی اسلامی و مدار آن یعنی ولایت فقیه است و یا اصولی که حکومت اسلامی را مبتنی بر رای مردم می داند. بنابراین هر فرد و جمع و نحله ای که با این دو اصل که همان جمهوریت و یا اسلامیت نظام است مخالف هستند برانداز نظام جمهوری اسلامی محسوب می شوند و سایر نحله ها برانداز محسوب نمی شوند و می توانند اصلاحات مورد نظر خودرا حتی در چارچوب اصلاحات قانون اساسی پیگیری کنند. دوم – به صورت طبیعی این ایده و ادعا با ایده و ادعاهای دیگر به شرح ذیل اختلاف خواهد داشت: 1. یکی از صورت بندی ها در مورد ماهیت جمهوری اسلامی این است که جمهوری اسلامی را به معنای حاصل جمع جمهوری با اسلام می داند. این ایده همچنانکه می تواند با وجود هر دو، جمهوری اسلامی را خلق کند می تواند با فرض وجود یکی از آن دو و عدم وجود دیگری نیز یک نیز یک حدی از جمهوری اسلامی را محقق بداند. مثلا می تواند بدون حضور جمهور مردم در عرصه سیاست یک حدی از نظام سیاسی اسلامی قابل قبول را داشته باشد. چنانکه می تواند به یک جمهوری بدون اسلام نیز راضی باشد. 2. صورت بندی دیگر آن است که جمهوری را ظرف و اسلام را محتوا بداند. در این صورت گویی ماهیت جمهوری می تواند در یک چارچوب فکری دیگری غنی سازی نظری و حتی محقق شود و البته بپذیرد که به اسلام نیز باید عمل کند. این در حالی است که ماهیت یکپارچه جمهوری اسلامی این نتیجه روشن را دارد که اساساً جمهوری بدون اسلام محقق نخواهد شد. به عبارت دیگر جمهوری حقیقی و ناب تنها با اسلام محقق می شود. توضیح روشن تر این ادعا این است که حقیقتاً و واقعا تنها اسلام است که به نظر جمهور پای بند خواهد بود. تعهدی که در ذات نگاه دینی به مردم و نیز منزلتی که اسلام برای انسان قائل است می تواند جمهور را به صورت حقیقی حاکم کند. انسان اسلامی، جامعه اسلامی، دولت اسلامی و نظام اسلامی بر حسب آنکه انسان را خلیفه خدا می داند و نیز به دروغ و منفعت طلبی آلوده نیست و نیز به ارزش اخلاقی و تعهد به مصلحت اجتماعی پای بند است و می داند که رشد و تعالی وجودی آدمی به حضور و نقش آفرینی او در عرصه های اجتماعی وابسته است و .... به بروز و ظهور و وجود و حاکمیت جمهور متعهد خواهد بود . اساساً و ذاتا ممکن نیست که انسان منفعت طلب و مادی و اقتصادی غربی بیش از انسان مسئول و متعهد اسلامی به رای و نظر و منزلت حقیقی انسانها احترام بگذارد. بنابراین گویی اسلام آمده است تا جمهور را حاکم کند. چنانکه اگر فردی یا جمعی و یا نحله ای که فکر می کند بدون جمهور ، اسلام حاکم خواهد شد لابد فکر می کند اسلام باید بر عدم حکومت کند! حکومت اسلام بدون حضور جمهور به چه معناست؟ و یا حکومت اسلام بدون حضور جمهور چگونه فرض وجود دارد؟ به نظر می رسد چنین طرز تفکری راضی است که اسلام در کتاب ها و کتابخانه ها وجود داشته باشد یا مثل دستورالعمل های نظامی در پادگانها در بیاید. در این صورت مهمترین رسالت اسلام یعنی رشد و تربیت و تعالی و پیشرفت وجودی فرد و جامعه به صورت کلی بی معنا خواهد بود. این مصداق روشن همان اسلام آمریکایی است. چنانکه جمهوری بدون اسلام هم مصداق کامل جمهوری آمریکایی است. اسلام ناب و جمهوری ناب تنها در ذیل "جمهوری اسلامی" محقق خواهد شد. سوم – ایده و ادعای مورد حمایت در این نظریه نشان می دهد که جمهوری اسلامی دارای یک واقعیت متحول ذومراتب و تکاملی است. هر اندازه تحقق عینی نقش اسلام و مردم افزایش یابد جمهوری اسلامی پیشرفته تری به وجود خواهد آمد. چنانکه رهبر حکیم انقلاب اسلامی فرمودند جمهوری اسلامی یعنی حرکت عمومی مردم به سمت اهداف الهی. بر این اساس انتظار می رود بالاترین حد و سطح جمهوری اسلامی در زمان ظهور حضرت ولی عصر (عج) محقق شود. مهمترین نتیجه این صوت بندی از واقعیت جمهوری اسلامی آن است که
"پیشرفت سیاسی" به معنای تحقق روزافزون وهمزمان جمهوری اسلامی است. به نظر می رسد جمهوری اسلامی در تجربه نظام اسلامی تاکنون درحال رشد بوده است. تاکنون نهادهای اساسی در کشور بدون حضور مردم حیات سیاسی نداشته اند، هیچ انتخاباتی تا کنون حتی با یک ثانیه تاخیر برگزار نشده است. حتی جنگ و خروج سیاسی برخی جناحها در برخی از مقاطع و هیچ عامل دیگری نتوانسته در برگزاری به هنگام انتخابات ها خللی ایجاد کند. جمهوری اسلامی تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 72 عمدتا یک مشارکت سیاسی تاییدی را تجربه می کرد ولی از همان دوره یک رویکرد مشارکت انتقادی شکل گرفت. در سال 76 اطرافیان رییس جمهور مستقر که از جمله پیشتازان نهضت اسلامی بود تمایل داشتند حتی با اصلاح قانون اساسی ریاست جمهوری او ادامه یابد ! اما رهبری انقلاب با جدیت با این ایده مخالفت کرد و راه را برای پیگیری یک مشارکت جدی انتقادی سیاسی در خرداد 76 فراهم نمود. پس از آن نظام اسلامی همه ظرفیت خود را در خدمت تحقق برنامه های پیروز منتقد در آن انتخابات قرار داد. در انتخابات 84 این فرصت داده شد که یک فرد ناشناخته در مشارکتی به شدت انتقادی در رقابت با هاشمی رفسنجانی که از پیشتازان نهضت اسلامی بود پیروز انتخابات شود. در انتخابات سال 88 نظام، اسلام و رهبری نظام اسلامی تمام هویت و ظرفیت خویش را در حمایت از رای مردم نشان داد. انتخابات سال 92ریاست جمهوری نیز گام بلند دیگری در نقطه عطفی دیگری بود که در تحقق جمهوری اسلامی شکل گرفت و آن این بود که رهبری انقلاب رای مردم را حق الناس دانست که تخلف در پایبندی و حفاظت از آن مثل همه حقوق مردم نزد خدای متعال بخشیده نخواهد شد. درحالیکه تخلف از احکام شرعی نزد خدای متعال با استغفار بخشیده خواهد. اتفاق مهم در این انتخابات و انتخابات سال 96این بود که رهبری انقلاب از مخالفان نظام خواستند که به دلیل مصلحت کشور در انتخابات شرکت کنند. زیرا هم باعث اقتدار کشور است و هم اینکه بالاخره یکی از کاندیدها رییس جمهور خواهد شد و حتمً در بین کاندیداها هر فردی دارای یک رتبه بندی است که با رای خود احتمال پیروزی قرد به نسبت مطلوب تر را افزایش خواهد داد. جالب توجه این بود که رهبر انقلاب برای اولین بار بود که پس از انتخابات نفرمودند آراء مردم در این انتخابات رای به نظام بود! بلکه فرمودند مخالفان هم به نظام اسلامی اعتماد کردند که نظام رای آنها را می شمارد! به نظر می رسد این اعتماد به نقش و نظر مردم در اغتشاشات اخیر هم بوضوح خود را نشان داد. با آنکه بخش اندکی از مردم به کم حجابی و بی حجابی در نظر و عمل تمایل داشتند در یک تصمیم بسیار تاریخی رهبر انقلاب فرمودند با اینکه حجاب یک حکم مسلم و واجب شرعی است اما این دسته از افراد را نباید بی دین و غیرانقلابی به حساب آورد! یعنی همچنان چتر جمهوری اسلامی بر این دسته از افراد نیز سایه افکن ماند... اما چرا چنین رویکردی درست است؟! مهمترین رسالت اسلام رشد و تعالی وجودی همه انسانهاست. اساسا حکومت جلوه ای از امامت اسلامی است که ماهیت آن بر تربیت و هدایت استوار است. اساسا در نظریه اسلامی سیاست، حکومت، تداوم و لازمه ذاتی هدایت و تربیت است. لازمه چنین رویکردی آن است که هیچ فردی در جامعه نباید از مدرسه تربیت و هدایت اسلامی اخراج شود. اساسا جمهوری اسلامی مدرسه تعلیم و تربیت همه آحاد انسانی است و امام و نایب امام، معلم و مربی این مدرسه است و سازوکار حکومت امکاناتی است که این تربیت و هدایت به وسیله آن به درستی انجام می پذیرند. حتی نظام جزایی اسلام نیز تداوم و لازمه منطقی نظام تعلیم و تربیت انسانهاست. به همین دلیل است که ماهیت و هویت قاضی در نظام اسلامی دقیقا همان هویت امام جامعه اسلامی است. بر این اساس هر اندازه جمهور مردم در متن نظام اسلامی بیشتر حضور داشته باشند به معنای آن است که در حال تعلیم و تربیت افزونتر هستند. اگر همه استدلالهای فوق پذیرفته شده باشند به معنای آن است که افزایش نقش مردم در تصمیم گیری، اجرا و نظارت، به معنی آن است که اسلام، جمهوری و جمهوری اسلامی بیشتر محقق شده است. به نظر می رسد در هیچ انتخاباتی ارزش و اهمیت اصل انتخابات به اندازه انتخابات پیشرو نبوده است....... عطاالله رفیعی آتانی
♦️حکمرانی مشارکتی در شهر تهران؛ اصول و مبانی ♦️دکتر رفیعی آتانی، مشاور شهردار تهران و رییس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران ♦️شنبه ۱۴۰۲/۱۰/۱۶، ساعت ۱۵ ، تهران، خیابان بهشت، سالن جلسات طبقه هفتم شهرداری تهران 🆔 @rafeieatani
دکتر عطاء الله رفیعی آتانی
جلسه هشتم
ج 8 مسجد حضرت خدیجه.pdf
459.3K
📌دستگاه اسلامی، علوم طبیعی را تا سطح علوم انسانی تعالی داده و به جای اینکه انسان را به سطح طبیعت برساند، طبیعت را ارتقاء بخشیده است. البته طبیعت ظرفیت این و ارتقاء را دارد و فروپاشی و پایان تاریخ نیز محصول این است، آیه "وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ" به این معناست که عالم همین الان در حال توسعه است و آن انفجار پایانی که منجر به خواهد شد نیز به این علت است که این تحول در جان و جوهر طبیعت در حال شکل گرفتن است. آیه "وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَكِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ" به خوبی جانداری و شعور طبیعت را نشان می دهد. پذیرش این معنا دنیای فعالتر و زنده تری برای انسان خلق می کند. بنابراین برای فهم طبیعت بهتر است از روشهای علوم انسانی اجتماعی ( به این علت که فهم روشنتری به دلیل ادراک حضوری از آن وجود دارد ) استفاده شود. ♦️گزیده ای از متن جلسه هشتم سخنرانی دکتر رفیعی آتانی در مسجد حضرت خدیجه (س)
دکتر عطاء الله رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس: جمهوری حقیقی و ناب تنها با اسلام محقق می شود، تنها اسلام است که به نظر جمهور پای بند خواهد بود. تعهدی که در ذات نگاه دینی به مردم و نیز منزلتی که اسلام برای انسان قائل است می‌تواند جمهور را به صورت حقیقی حاکم کند. انسان اسلامی، جامعه اسلامی، دولت اسلامی و نظام اسلامی بر حسب آنکه انسان را خلیفه خدا می‌داند و نیز به دروغ و منفعت طلبی آلوده نیست و نیز به ارزش اخلاقی و تعهد به مصلحت اجتماعی پای بند است و می‌داند که رشد و تعالی وجودی آدمی به حضور و نقش آفرینی او در عرصه‌های اجتماعی وابسته است وبه بروز و ظهور و وجود و حاکمیت جمهور متعهد خواهد بود . ✅کانال رسمی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی: https://eitaa.com/joinchat/1021771898C48c711af96
دکتر عطاء الله رفیعی آتانی
📌دستگاه اسلامی، علوم طبیعی را تا سطح علوم انسانی تعالی داده و به جای اینکه انسان را به سطح طبیعت برس
دکتر رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی: ✅ اسلام را فقط برای بازار و می پذیرد و برای بقیه بازارها نمی پذیرد تا جایی که مکانیزم قیمت را برای بازار پول می داند و معتقد است در بازار پول و سرمایه که مصداق امروزی آن بازار است، سیستم باید کامل باشد❗️ ✅وجه تعالی یافته بازار از منظر اسلام است و مصداق آن در حوزه تجارت ، در حوزه کشاورزی و باغداری و و در حوزه تولید صنعتی است. ✅خروجی‌های سیستم مشارکتی اسلامی؛ کار بیشتر، سرمایه‌گذاری بیشتر، تولید بیشتر و سطح است و نقش دولت نیز دائماً در حال کوچک شدن است. یعنی بیشتر❗️ چون آزادی در معرکه داد و ستد بین حق مردم و حد دولت معنا پیدا می‌کند بنابراین دولت هر چه محدودتر باشد انسانها آزادترند و به سطح بالاتری از خواهند رسید. کانال رسمی دکتر رفیعی آتانی: https://eitaa.com/rafeieatani
🔰 نشست حکمرانی مشارکتی و سرمایه اجتماعی 🔸 محمد امین توکلی زاده معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران 🔸 عطاءالله رفیعی آتانی مشاور شهردار و رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران 🔸 حسن بنیانیان استاد دانشگاه و کارشناس فرهنگی 🔸 محمد هادی همایون معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی 📅 یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ساعت ۱۵ الی ۱۷ ♦️ خیابان بهشت سالن جلسات طبقه هفتم شهرداری تهران 🆔 @rafeieatani
یاد باد آن روزگاران یاد باد... 🆔 @rafeieatani
✳دکتر عطاء الله رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در جمع طلاب و فضلای مدرسه علمیه انوار طاها پیرامون رابطه فقه و قانون سخنرانی کرد. در این نشست ضمن تاکید بر اهمیت مصلحت در قانونگذاری و نحوه تعامل فقه و قانون به تفاوت کارکرد شورای نگهبان و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد. ✅ایشان همچنین تصریح کرد: در بسیاری از حوزه های مهم از جمله نحوه مداخله دولت در زندگی اجتماعی مردم در عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، در حوزه عدالت، سیاست خارجی و ... یک فاقد یک نظریه مبنا هستیم. ✅دکتر رفیعی آتانی به مساله اثرسنجی قوانین در عرصه اجتماعی نیز اشاره کرد و بیان داشت: در کنار تصویب و اجرای قانون، اثرسنجی قانون بر اساس مطالعات اجتماعی بسیار مهم است. ✅وی همچنین به سوالات طلاب و روحانیون حاضر در نشست پیرامون کارویژه های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، برخی طرح ها و لوایح در دست بررسی مجلس شورای اسلامی و نحوه استفاده از ظرفیت فقه در قانون پاسخ داد. ✳مشروح این سخنرانی منتشر خواهد شد.
نکات کلیدی سخنرانی دکتر رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در جمع طلاب و فضلای مدرسه علمیه انوار طاها ✳ما هنوز قدر جمهوری اسلامی و ولایت فقیه را نمی دانیم، باید نظریه و اندیشه در متن زندگی جریان پیدا کند، اگر بخواهیم این اتفاق بیفتد باید کل فقه بر مدار ولایت فقیه تنظیم و بازخوانی شود. ✳در کنار تصویب و اجرای قانون، بر اساس مطالعات اجتماعی بسیار مهم است، ممکن است یک قانون بر مبنای فقه و شریعت اسلامی تصویب و اجراء شود، باید دید که تا چه اندازه در زندگی اجتماعی مردم تاثیر مثبت می گذارد، اثرسنجی درست قوانین از بسیاری مشکلات جلوگیری خواهد کرد. ✳متن زندگی اجتماعی اقتضائات خاص خود را دارد، ممکن است قانونی بر وفق نظر ما تصویب شود ولی در زمان اجراء در حوزه اجتماعی از انگیزه تصویب کنندگان داشته باشد، بنابراین توجه به مصلحت در عرصه اجتماعی بسیار حائز اهمیت است. ✳ بهترین راه تحقق فلسفه و مبانی دینی در شرایط زمانی خاص است. ✳️ بحث به معنای فقهی در حوزه قانونگذاری اهمیت پیدا می کند، اما مشکل اصلی ما این است که نمی دانیم که با چه روش و معیاری باید مصلحت را تشخیص داد و مسیر تشخیص آن روشن و معین نیست. ✳در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با مناسبات فقه و قانون دوجا بحث شده است، یکی در اصول نخستین که در اصل چهارم قانون اساسی با صراحت تاکید می کند که قانون باید بر منطبق بر موازین اسلامی باشد و در اصول پایانی که وظیفه شورای نگهبان را برشمرد بیان شده که قانون نباید مخالف شرع باشد. ✳طبق وظیفه ای که برای شورای نگهبان در قانون اساسی ترسیم شده، اگر قانون با فقه موجود مخالفتی نداشت، پذیرفته است، اما اصل چهارم می گوید شما باید در قانون موازین شرعی را با تفصیل رعایت کنید و قانونگذاری مبتنی بر شریعت اسلام بیشتر خود را نشان می دهد و اینجا نقش مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تعیین کننده است. ✳اگر ما اصل را فقط بر عدم مخالفت یا مغایرت در نظر بگیریم ممکن است صورت ها حفظ شود ولی سیرتی باقی نماند و راهکار این است که در حوزه های بنیادی که در فقه اثرگذار است، دنبال باشیم، نظریات مبنا و پایه ای که مبانی از آنها استخراج و فقه بر آن سوار شود. ✳ما در حوزه میزان دخالت دولت در زندگی اجتماعی مردم، عدالت، سیاست خارجی و حتی و فاقد یک نظریه مبنا هستیم❗️ ✳برای قانونگذاری به یک نظریه پایه و مبنا در مسائل اساسی کشور نیاز داریم که بر اساس آن مشخص شود میزان در زندگی اجتماعی شهروندان در عرصه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی تا چه اندازه است...❗️ ✳در ارتباط با نیز با همین معضل مواجه هستیم، مثلا در زمان توزیع و تخصیص بودجه، معلوم نیست، سرانه هر فرد ایرانی با کدام معیار و نظریه عدالت، توزیع می شود❗️ ✳باید برای قوانین تغذیه فقهی داشته باشیم، همه طرح ها و لوایح باید از ظرفیت فقه بهره مند باشد. ✳در کنار دفاع از تصویب قوانین، از اجرای آن هم دفاع کنیم و میزان اثرگذاری آن در جامعه را نیز مورد سنجش قرار دهیم. 🟢مشروح این سخنرانی متعاقبا منتشر خواهد شد. 🆔 @rafeieatani
دکتر عطاء الله رفیعی آتانی
جلسه نهم
ج 9 مسجد حضرت خدیجه(1).pdf
334.5K
📌دستگاه اسلامی، را تا سطح تعالی داده و به جای اینکه انسان را به سطح طبیعت برساند، طبیعت را ارتقاء بخشیده است. البته ظرفیت این ارتقاء را دارد و فروپاشی و پایان تاریخ نیز محصول این است، آیه "وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ" به این معناست که عالم همین الان در حال توسعه است و آن انفجار پایانی که منجر به خواهد شد نیز به این علت است که این در جان و جوهر طبیعت در حال شکل گرفتن است. 📌آیه "وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَكِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ" به خوبی جانداری و طبیعت را نشان می دهد. 📌پذیرش این معنا دنیای فعالتر و زنده تری برای انسان خلق می کند. بنابراین برای فهم طبیعت بهتر است از روشهای علوم انسانی اجتماعی ( به این علت که فهم روشنتری به دلیل ادراک حضوری از آن وجود دارد ) استفاده شود. ♦️گزیده ای از متن جلسه نهم سخنرانی دکتر رفیعی آتانی در مسجد حضرت خدیجه (س) 🆔 @rafeieatani
🔸️ *رهبر انقلاب: رسیدن به تمدن اسلامی جز با مبادرت مردم امکان‌پذیر نیست/ اگر مؤمنین کمک نمی‌کردند پیغمبر هم پیروز نمی‌شد* 🔹️خداوند متعال به پیغمبرش می‌فرماید که: «هُوَ الَّذي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنين» خیلی مهم است. خدای متعال مؤمنین را در ردیف نصرت خودش قرار می‌دهد؛ یعنی اگر مؤمنین کمک نمی‌کردند به پیغمبر، پیغمبر هم پیروز نمی‌شد. لذا اولین کاری که پیغمبر انجام داد ساختن مؤمنین بود. مؤمن بسازد، مؤمن درست کند. خب پس بنابراین روشن است که رسیدن به هدف‌های اسلامی ــ حالا اسمش را بگذارید نظام اسلامی، در نهایت تمدّن اسلامی ــ جز با حضور مردم جز با توجّه و مبادرت مردم امکان‌پذیر نیست. باید مردم بخواهند، مردم بیایند، مردم اقدام کنند.
 رییس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با بیان اینکه انسجام اجتماعی از نتایج حکمرانی مشارکتی است، گفت: حکمرانی مشارکتی یعنی اینکه تصمیم مشترک و مستقیم همه مردم به حکمرانی برسد. به گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهرانبه نقل از خبرنگار شهر؛ عطاالله رفیعی آتانی، رییس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در سلسله نشست‌های شهراندیش با موضوع «حکمرانی مشارکتی و سرمایه اجتماعی» که ظهر روز -یکشنبه ۲۴ دی‌ماه- با حضور امین توکلی زاده، معاون امور اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد، گفت: حکمرانی مشارکتی به وسیله رسانه ها موثرتر جلوه می‌کند. رسانه ها که از قدرت سیاسی بیشتری برخوردارند، اعمال اراده می‌کنند. در مفهوم حکمرانی افزوده ای به نام همراهی مجموعه های اجتماعی وجود دارد. به همین دلیل در ذات حکمرانی نوعی مردم سالاری نهفته است. وی ادامه داد: ذات حکمرانی را تصمیم گیری می‌دانم. هرچند اجرا و نظارت وجود دارد اما اساس آن تصمیم گیری است. بنابراین وقتی از حکمرانی مشارکتی صحبت می کنیم یعنی حق انتخاب صاحبان قدرت با مردم تقسیم می شود. اکر در فضای شهرداری صحبت می کنیم آن وقت به معنای این است که شهرداری به اندازه مردم گسترده بشود. رفیعی آتانی خاطرنشان کرد: مجلس اولین رکن تصمیم گیری است که از سمت مردم بالا می آید. بنابراین حکمرانی مشارکتی یعنی اینکه تصمیم مشترک بین همه مردم به حکمرانی برسد. بخشی از تصمیم را باید به مردم بسپاریم. این نوع حکمرانی در دولت های محلی مفیدتر و کم هزینه تر محقق می شود. رییس مرکز مطالعات با بیان اینکه اگر مدیریت شهری تهران برای حکمرانی مشارکتی اراده داشته باشد یعنی بنا دارد تصمیماتش را با کمک مردم بگیرد، اظهار کرد: نقش مردم در اندیشه سیاسی اسلامی و بیانات امام خمینی(ره) مشهود است. جمهوری اسلامی حاصل ضرب جمهوری و اسلام است. یعنی اگر هر کدوم نباشد کل نیست. اگر جمهور نباشد کل سیستم وجود خارجی نخواهد داشت. اینکه در بیان رهبر انقلاب آمده که رای مردم نشانه مشروعیت است به همین معناست. وی خاطرنشان کرد: بر اساس این مبانی هر اندازه که نقش مردم افزایش پیدا کند جمهوری اسلامی، جمهوری تر خواهد شد. در این صورت از فاز دوم مردم سالاری صحبت می‌کنیم. رفیعی بیان کرد: ما احساس می کنیم مشترکات جامعه کاهش پیدا کرده است. اگر بخواهیم مشترکات مردم را در تمام حوزه های زندگی تقویت بشود مردم باید فعال و در ارتباط موثر و متاثر از هم باشند. وی با تاکید بر اینکه افراد مختلف جامعه هرقدر که بیشتر در تصمیم گیری مشارکت کنند، رشد می‌کنند گفت: از مظاهر پیشرفت افزایش انگیزه برای مشارکت های اجتماعی است. افراد تلاش بیشتری می‌کنند و در تصمیم گیری سهیم می‌شوند. افراد از هم یاد می‌گیرند. محصول این افزایش دانش و بهره هوشی جامعه است. رفیعی آتانی گفت: انسجام اجتماعی نیز از نتایج حکمرانی مشارکتی است. اعتماد عنصر اصلی سرمایه اجتماعی است. افراد وقتی به تنهایی تصمیم می‌گیرند دچار سوگیری می‌شوند، ولی با مشارکت افراد بیشتر بیراهه ها کاهش پیدا می‌کند. رییس مرکز مطالعات بیان کرد: دستاورد نهایی حکمرانی مشارکتی عدالت است. این باعث می شود که قدرت عادلانه تر توزیع بشود یعنی امکان اعمال اراده بین افراد بیشتری تقسیم می‌شود. این در منزلت اجتماعی نیز اثرگذار است. بنابراین با این رویکرد فضایی که عده ای فرمان بدهند و عده ای فرمان بگیرند، جمع می‌شود. ما باید باهم حکومت کنیم و این تجربه انقلاب اسلامی در همه دوران ها مانند دفاع مقدس بوده است. وی در پایان گفت: در دفاع مقدس مردم ایستادند و دولت همراهی کرد. ما موفق ترین کار تاریخ را انجام دادیم؛ یک کار جمعی با حضور مردم و مدیریت آنها.
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | از منظر مبانی دینی، رسانۀ تعاملی چه فرصت‌هایی ایجاد می‌کند؟ 🔹عطاء‌الله رفیعی آتانی استاد حوزه و دانشگاه و رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس پاسخ می‌دهد. خبری در راه است... @Farsna