🔰 #امام_خامنه_ای:
«یکی از بخشهای مهمی که میتواند مصیبت ابالفضل را بیان کند، زبان حال مادر حضرت اباالفضل است؛ همان "لا تدعونّی ویک امّ البنین" مادری است؛ صورت قبر چهار جوانش را که در کربلا شهید شدند، در بقیع میکشد و نوحهسرائی میکند و حماسه میآفریند.»
❇️ 13 جمادی الثانی سالروز وفات حضرت ام البنین علیها السلام(سال 64 ه.ق) و روز تکریم مادران و همسران شهید گرامی باد.
#وفات_حضرت_ام_البنین
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
🖋 برشی از مطالب مطرح شده در جلسه دوم دوره نویسندگی خلاق
✅ برای مشق نویسندگی، تنها به آنچه نیاز است نوشته شود توجه نشود و علاقه مندی را در نظر بگیرید.
🔘 نیاز نیست برای شروع همه ی قواعد نوشتن را بلد باشیم و اجرا کنیم بلکه باید آزاد و رها نوشت. اکثر شاهکار های ادبی که ماندگار شده اند نیز بر محور خلاقیت بوده اند و بداهه به ذهن نویسنده رسیده اند.
⚠️ البته این نکته حائز اهمیت است که در نگارش علمی نمیتوان تا این حد ابتکار عمل و آزادی داشت و باید قواعد دستوری و علمی از ابتدای کار لحاظ شود و خلاقیت نقش چندانی ندارد.
1️⃣ مرحله اول مطالعه و زیاد کردن اندوخته های ذهن است. یکی از تکنیک های افزایش دایره واژگان یا همان تقویت اندوخته های ذهن برای نوشتن، استفاده از بارش فکری است. در این روش، ابتدا یک کلمه شاخص که قابلیت بحث داشته باشد را انتخاب میکنیم و مرحله به مرحله، واژگان مرتبط و بداهه های ذهنی خود درباره آن را یادداشت میکنیم.
این گستره ی واژگانی در نوشته های طولانی مثل رمانها بسیار مفید است.
علاوه بر آن باید، این واژه ها را بطور جدی مورد توجه و دسته بندی قرار داد. مترادف ها و متضاد ها میتوانند تداعی گر مفاهیم جدید باشند.
2️⃣ مرحله بعدی که جمله سازی است با استفاده از همین کلمات یا ترکیب آنها اعمال میشود. به دو صورت میتوان جمله سازی کرد:
۱. جملات مستقیم: که ارکان و اجزا در جایگاه اصلی خود و بطور منظم قرار میگیرند.
۲. جملات غیر مستقیم: که ارکان آن جابجا شده اند و با هدف ایجاد تنوع یا تاکید یا القای حسی خاص اتفاق می افتد. که در نگارش علمی نباید از جملات غیر مستقیم بهره برد.
♨️ به جمله ای که متن ما حول محور آن شکل میگیرد هسته و به جملاتی که برای بسط و گسترش مطلب می آیند جمله پشتیبان می گویند. اینکه جمله هسته دقیقا در کدام قسمت پاراگراف ذکر شود به موضوع، زاویه دید، توانایی یا انگیزه نویسنده بستگی دارد و در نهایت از ترکیب پاراگراف ها به همراه یک جمله پایانی، قالب متن تکمیل میشود.
پ.ن: علاقه مندان به شرکت در دوره های مدرسه رحا با ای دی ادمین مراجعه کنند:
@adm_schl
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا)
🆔 @rahamedia
▪️حضرت امالبنین، ولایتمداری در میدان عمل▪️
💢 امالبنینهای جبهه مقاومت که پرچمداران صبر و ادب استقامت و ایمانند. شیرزنانی که بعد شهادت هر فرزندشان در جبههی حق در حالی که بر کوه صبر و استقامت و ادب و ایمان تکیه زدهاند از خداوند میخواهند که قربانیشان را بپذیرد که آن را هدیه به امام زمانشان کردهاند و میگویند: «جان و مال و فرزندانمان فدای سر امام خامنهای» قطعاً آنان پیروز میدانند.
✍ طاهره قادری
🖇 دریافت متن کامل از سایت رحا مدیا
#وفات_حضرت_ام_البنین
#ام_البنین #حضرت_ام_البنین
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
بهجای «تعویق» اجرای قانون حجاب، «تعلیل» کنید که چرا دیروز و امروز و حتی فردا، اجرای این قانون - بلکه هر قانون دیگری دربارهی حجاب الزامی - ممکن است پیامدهای ضدامنیتی داشته باشد؟!
لیبرالهای حاکمیتی - چه ناانقلابیها و چه شبهانقلابیها - میان «تحقق شریعت» و «تداوم حاکمیت»، تضاد روایتی افکندهاند.
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
🔸زبان سنگین و لکنت حوزه و دانشگاه🔸
🔘 گاهی همین زبان که قرار است پل باشد، میشود دیواری سنگی، سرد و بلند در یک بنبست همیشگی. میان که و که؟
بین چه با چه؟ میان طلبه و دانشجو و بین حوزه با دانشگاه. دو مرجع علمی که سالهاست میکوشند راههای تعامل و تفاهم، بلکه سطحی از وحدت را بیابند و بپیمایند. مشرب یکی شرقی است و دیگری غربی چرا؟ چون اغلب متون و منابع هر کدام، منشأ و مجرایی جداگانه دارند.
✍ سعید احمدی
🖇 دریافت متن کامل از سایت رحا مدیا
#حوزه_علمیه #دانشگاه
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
💢ارزشگراییوقانونگرایی؛شاخصه حکمرانی مطلوب
🎙حجتالاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی، در موضوع «فهم مختصات نظریه دولت در اندیشه مقام معظم رهبری»:
🔺اگر قرار باشد دولت را به معنای نظام جامع ادارهی کلان جامعه لحاظ کنیم طبعا دولت به معنای قوه مجریه نیست؛ بلکه به معنای نظام جامع اداره کشور است که میتواند مبتنی بر چهار عنصر باشد که ذیل واژه حکم یا حکومت آن را خلاصه میکنم؛ از یک جهت با حکومت مواجه هستیم، از یک جهت با حاکمیت و از جهتی دیگر با حاکم و حکمرانی. حاکمیت یعنی مبانی نظری یک حکومت که چه بسا شامل خاستگاهها، مقبولیت و مشروعیت و غایات و موارد پیشا حکومت میشود که عمدتا ناظر به مبانی تصوری و تصدیقی آن است.
🔻انقلاب اسلامی به راهبری امام خمینی و رهبر انقلاب عاقلانه و داهیانه به این سمت رفتند که انقلاب اسلامی یک فرایند است و باید به سمت تمدن شدن برود و باید به ظهور متصل بشود و برای آن مقدمهسازی کند. طبعا باید بتواند بخش زیادی از جوامع امروز جهان را پوشش بدهد و بتواند منطق حکمرانی را به آنجا صادر کند.
🗂 متن کامل در سایت رحامدیا
#حکمرانی_مطلوب
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
▪️تو به آرزوی خودت رسیدی و شدی خادمالرضا واقعی، روز میلاد امام رئوف عیدی بزرگی گرفتی. این برف روبیِ حرمِ عشق تو رو توی شب برفی به معشوق رسوند. همهچیز گواهِ خلوص و صداقتته، و برف و کوهستانِ صعبالعبورِ ورزقان، گواه خادم مردم بودنت...
#شهید_رئیسی #خادم_ملت
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
هدایت شده از پایگاه تحلیلی صراط
شماره چهارم دوفصل نامه تخصصی صراط منتشر شد.
📚 "سراب روشنفکری"
بازنگری در ماهیت پروژه روشنفکری در ایران به مثابه یک جریان سیاسی
🔻در این شماره می خوانید؛
1️⃣ فصل اول: جستجوگری در حال شدن؟!
روایت سه برهه مهم از زندگی علمی و سیاسی مرحوم داوود فیرحی
2️⃣ فصل دوم: روشنفکری غربزده
عنصر سیاسی وارداتی از دوران مشروطه تا دوران پساانقلاب اسلامی
3️⃣ فصل سوم: روشنفکری انقلابی
پاسخ حقیقی به نیاز جامعه ایرانی ناظر به میدان و گفتمان
📌جهت #پیش_خرید نشریه با ۲۰درصد تخفیف به قیمت ۸۰ هزار تومان به ادمین @masir1403 مراجعه فرمایید.
🔻#صراط را دنبال کنید
@serat_ir1
♨️ روایت یکی از حاضرین در حرم حضرت معصومه علیهاسلام از حادثه روز گذشته ♨️
🔸امروز حوالی ساعت سه و نیم توی #حرم_حضرت_معصومه سلام الله علیها بودم.
♨️ یکدفعه صدای تیراندازی و بعد داد و فریاد مردم و بچه ها رو شنیدم...
⭕️ از بالکن داخل شبستان رونگاه کردم عده ای می دویدند...
یاد تیراندازی#شاهچراغ افتادم...
نمی دونم چه اتفاقی افتاده بود... فقط چند تا نیروی امنیتی رو دیدم که به سمت صحن صاحب الزمان که صدای تیراندازی از اونجا می اومد، می دویدند...
خدا رو شکر کردم که بچه هام همراهم نیستند.
🔹هر چه بود بخیر گذشت...
ولی دلم پیش مردم سوریه و فلسطین و لبنانه....
این روزها قلبمون در فشاره...😞
هر صدای عجیبی مردم رونگران می کنه وای به صدای تیراندازی...
☑️ خدا رو شکر در حرم امن جمهوری اسلامی هستیم.
امیدوارم مردم قدر این امنیت رو بدونند و از شرایط پیش آمده در سوریه درس عبرت بگیرند.
📌دشمن، اگر فرصتی گیر بیاورد، امنیت و جان و مال و ناموس مردم را به غارت می برد.
✍ #فاطمه_خدادی
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
رحا مدیا
🔸برشی از جلسه سوم دوره جغرافیای رسانه🔸
💢 توانایی رسانه در فهم پیام حائز اهمیت است. در انتقال پیام یک فرآیندی بین فرستنده و گیرنده رخ می دهد و یک تحول و سیری در انتقال پیام رخ می دهد و ممکن است در این سیر حتی پیام به ضد خودش تبدیل شود.
♨️ این فرآیند را رمزگزاری و رمزگشایی میگویند. فرستنده پیام را نشانه گزاری و رمزگزاری میکند و این کد از طرف مخاطب رمزگشایی و فهمیده میشود. اما به سه حالت این رمز گشایی اتفاق میافتد.
1⃣ حالت اول تطابقی است، یعنی آنچه فرستنده ارسال میکند، گیرنده همان را هم ادراک میکند.
2⃣ در حالت دوم رمزگشایی تفاهمی است، به این معنا که گیرنده پنجاه درصد از محتوای پیام را که مطابق با مطلوب ها و فهم شخصی خودش بوده، ادراک میکند و بقیه را نادیده میگیرد.
3⃣ و در حالت سوم، که حالتی بحرانی است، گیرنده به صورت تقابلی پیام را دریافت میکند و آنچه فرستنده می گوید را به ضد آن تفسیر میکند. مثل کلیدواژه ای که بعضی مخاطبین در تقابل اخبار و حوادث دارند و میگویند: کار خودشان است.
▫️یک پیام در انتقال مفهوم به مخاطب یا مؤلف محور یا متن محور یا مفسر محور است.
🔺در مفسر محوری که آن را ساحت مرگ مؤلف میدانند، آنچه مفسر پیام ادراک میکند اهمیت دارد. به بیان دیگر، پیام آن چیزی نیست که ارسال میشود بلکه همان چیزی است که فهمیده میشود.
🔻پس محتوا و پیام ما باید مورد فهم اجتماعی یا همان تفاهم مخاطب باشد.
رسانه میتواند در هر سه ساحت (گذشته،حال، آینده) زمان ورود کند و موثر واقع شود. در روایت گذشته میتواند حافظه ی تاریخی بسازد، در روایت حال، با تولید سرگرمی میتواند ذائقه و سبک زندگی بسازد و در ساحت آینده نیز میتواند چشم انداز و آینده را با القای امید یا یأس، ترسیم کند.
✅ رسانه ها میتوانند عامل موفقیت یا سرافکندگی دولت ها باشند زیرا با مدیریت افکار عمومی میتواند جامعه را به رضایت برساند و با تولیدات خود در عرصه روابط اجتماعی ذائقه سازی و رفتار سازی کند.
✍ استاد علیرضا محمدلو
#دوره_آموزشی #جغرافیای_رسانه
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
⚠️ حقوق بشر و سونامی اطلاعاتی
💢 در زمانه حاضر و با گسترش دنیای دیجیتال و تحولات آن به آن فناوری، مفهوم حقوق بشر وارد عرصه جدیدی شده است. فضای دیجیتال در عین حال که امکان آزادی بیان، ارتباطات و دسترسی به اطلاعات را برای بشریت به ارمغان آورده، در بسیاری از مواقع به ابزاری برای نقض حقوق بشر نیز تبدیل میشود.
🔺به عنوان مثال، در شرایط کنونی غزه که تحت محاصره و حملات مداوم از سوی اسرائیل است و همچنین مردم فلسطین با محدودیتهای شدیدی در دسترسی به اطلاعات روبرو هستند. حملات سایبری و قطع دسترسی به اینترنت توسط استکبار و غاصبان، آزادیهای دیجیتال را محدود کرده است و مانع از رسیدن فریاد مظلومان فلسطین در ابعاد واقعی آن به جهانیان میشود. در واقع نظارتهای دیجیتال و سانسور از سوی برخی گروهها و دولتها بر پلتفرمهای اجتماعی، فرصتی برای آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات مستقل باقی نمیگذارد. نمونه ی بارز یکی از این حملات، انفجار پیجرها و سیستمهای ارتباطی بود که باعث قطع ارتباط بسیاری از خبرنگاران و فعالان فلسطینی با دنیای خارج شد. در چنین شرایطی، نه تنها حقوق بشر از طریق اقدامات نظامی تهدید میشود؛ بلکه حملات سایبری با قدرت و حدت بیشتری هم به عنوان ابزاری روانی و هم برای سرکوب آزادیهای دیجیتال و قطع ارتباطات بینالمللی و به طرز ناجوانمردانهای مورد استفاده قرار میگیرد.
🔻حتی اطلاعات شخصی افراد، خبرنگاران و فعالان سیاسی در این کشورها به طور مداوم در معرض خطر قرار دارد. از جمله مشکلات اصلی در مناطق اشغالی توسط رژیم صهیونیستی کنترل و نظارت بر تماسها و پیامهای الکترونیکی است که برای شناسایی و هدف قرار دادن افراد جبهه مقاومت مورد استفاده قرار گرفت. این مسأله موجب نقض حقوق حریم خصوصی و آزادیهای فردی میشود.
✅ افرادی که خود را مدافع حقوق بشر میخوانند، با سوء استفاده از این آرمان شریف، از تمامی مرزهای انسانی عبور کرده و جنایاتی عظیم را مرتکب میشوند. اکنون بشریت اذعان دارد که اینان که در لفظ خود را پرچمدار آزادی و کرامت انسانی میدانند، در عمل از ناجوانمردانهترین شیوهها برای نقض این حقوق بهره میگیرند.
✍ آزاده ابراهیمی فخاری
#حقوق_بشر
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
هدایت شده از خط ولی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حجاب اجباری؟؟!
🔹تعجب رهبر انقلاب از خواصی که تکمیل کننده نقشه دشمن هستند!
🔹شارع در این زمینه برای حکومتی که رأس کار است تکلیف ایجاد کرده است.
#خط_ولی | بازخوانی اندیشههای امامین انقلاب
@khatevali
🔰 آخوند خراسانی؛ استاد فقها
مرحوم محمدکاظم خراسانی(1218-1290 ه. خ) معروف به آخوند خراسانی یکی از بزرگترین مراجع دوران معاصر و یکی از بزرگترین مدرسین ادوار حوزههای علمیه تشیع بوده است. کتاب کفایةالاصول هنوز هم بهعنوان مهمترین کتاب درسی در علم اصول فقه بهشمار میرود.
❗️اما مهمترین فراز زندگی آخوند خراسانی، نقش آفرینی او در کسوت رهبری جنبش مشروطه است. او بههمراه ملا عبدالله مازندرانی و میرزا حسین خلیلی تهرانی نامهها و بیانیههایی با امضا مشترک از نجف اشرف صادر کرده و به رهبری جنبش مشروطه میپرداختند.
حوادث مشروطه از جمله مقاطع مبهم تاریخ ایران است که محققین از زوایای مختلف در آنباره اظهار نظر کرده و بعضاً موضعگیریهای کاملاً متضاد با یکدیگر دارند. یکی از موضوعهای سؤالبرانگیز مشروطه تبیین دقیق موضع مراجع ثلاث نجف و در رأس آنها آخوند خراسانی است.
جریان روشنفکری قرائتی تقریباً سکولار از فلسفه سیاسی آخوند دارند. اینان معتقدند آخوند از آن جهت با مشروطه همراه است که معتقد به حکومت مردم بر مردم است. دیدگاه آخوند تا جایی دستخوش چنین قرائتی است که حتی آن را بدیل نظریه ولایت فقیه نیز معرفی میکنند.
برای دریافتن این امر میبایست به عین کلمات ایشان مراجعه کرد. مرحوم آخوند، در یکی از پیامهایش هدف خود را از تلاش برای استقرار مشروطه چنین بیان میکند:
رفاه حال عامه مردم و بر طرف نمودن ستم از آنها و یاری ستمدیدگان و رسیدگی به بیچارگان و اجرا احکام شریعت الهیه و نگهبانی و حراست خطه اسلام از دخالت بیگانگان، همچنین امر به معروف و بازداشتن از زشتیها و منکرات و نظایر آن از مقررات اسلامی که برای همگان مفید خواهد بود.
💢 وی همچنین در بیان ماهیت مشروطه مد نظر خود تصریح میکند: مشروطیت هر مملکت، عبارت از محدود و مشروطه بودن ادارات سلطنتی و دوایر دولتی، به عدم تخطی از حدود و قوانین موضوعه و بر طبق مذهب رسمی آن مملکت…
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا)
🆔 @rahamedia
هدایت شده از هم قلم
🔻و اما در مورد مسئله زن...
🎙رهبر معظم انقلاب
📌مســئلهی زن، یک نگاه نظری و فلســفی نیســت. این جور نیست که آنها یک نظریهی فلســفیای در مــورد زن دارند و میخواهنــد آن را ترویج کنند، نه، این نیســت.
📌یک احساس انسانی هم نیســت؛ این جور نیست که اینها احســاس میکنند که زن در مــواردی در دنیا ضعیف واقع شــده، میخواهند حمایت کنند، احساسات انسانی شــان به جوش میآید؛ نه، این هم نیست.
📌انجام یک وظیفهی اجتماعی و مردمی هم نیست؛ اینها انگیزهی دخالت سیاستمداران و ســرمایهداران نیست. انگیزه چیست؟
⚠️انگیزه، دستاندازی سیاسی و استعماری است.
با #هم_قلم باشید👇
🗒️@HamQalam
🔻 نقش بیبدیل رهبر انقلاب در تبیین مردمسالاری دینی
♨️ رهبر انقلاب تعبیری دارند و نکته بسیار لطیف و دقیقی است که مردمسالاری دینی، دو تکه مردمسالاری و دینی نیست که ما بههم سنجاق کرده باشیم. مردمسالاری او برگرفته از دین اوست؛ یعنی ما گونهای مردمسالاری داریم که در دین ما به اَن توصیه شده است.
📜 آن چیزی که در دین ما به آن توصیه شده که امروز میخواهیم آن را منطبق بر آن کنیم این است که میگوییم پیامبر وقتی در مکه بود حاکمیتی نداشت. وقتی به مدینه رفت، چگونه حاکمیت تشکیل داده است؟ حاکمیت پیامبر مبتنی بر چیست؟ آیا غیر از پذرش و اقبال مردم است؟ البته پیامبر منصوب من قبل الله است و تمام؛ بحثی در آن نیست.
📌 مردم پیامبر را انتخاب نمیکنند؛ اما حاکمیت پیامبر بهعنوان منصوب من قبل الله چگونه در مدینه محقق میشود؟ جز با اقبال مردم؟ وقتی میگویم مردم، یعنی اعم از مهاجر، انصار و یهود، جز بهواسطه پیماننامهها، جز بهواسطه بیعت و استقلال.
✅ انقلاب اسلامی مبتنی بر این منطق آمد که از صدر اسلام منطق مردمسالاری را به زمان خودش کشاند؛ حالا اینکه زمان حاضر نظم سلطانی قابلیت تحقق هم ندارد مزید بر علت است و این هم منطقی دارد. در منطق اسلام، دین خاتم، دین جامع، فرامکانی و فرازمانی باید بتواند متناسب با هر شرایطی مدل بومی ارائه کند. مدل کارآمد خودش را ارائه کند.
💢 امام اجمالا، رهبر انقلاب تفصیلا گفت مدل دولت در عصر حاضر مبتنی بر مردمسالاری دینی است؛ یعنی مردم، وسط کار میآیند و مردم بر اساس ارزشهای دینی قیام میکنند و قیام بهحق مردم موجب میشود که حاکمیت فقیه جامع الشرایط محقق بشود. تا این جای کار ما آن مشروعیت را داریم، مقبولیت هم داریم، مردمسالاری دینی را داریم؛ اما مردمسالاری دینی یک منطق یک جایی نیست.
🔘 دال مرکزی انقلاب اسلامی مردمسالاری دینی است. یکی از اندیشمندان صاحب نامی گفت شما با مردمسالاری دینی میتوانید جهان را بگیرید، نمیدانم چرا رویش حساب باز نمیکنید؟! این یک اسم رمز و فتحالفتوح در عرصههای مختلف است. در ساختار ما این اتفاقافتاده، در بسیج، اقتصاد و امنیت اتفاق افتاده و این مردمسالاری دینی خیلی اتفاقهای عجیب برای ما رقم زدهاست.
📥 متن کامل مطلب
#مردم_سالاری_دینی
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا)
🆔 @rahamedia
برشی از مطالب جلسه هفتم #دوره مبانی و فلسفه انقلاب اسلامی
ارائه: استاد سیدمهدی موسوی
🔻 انقلاب صرفا یک سلب و نقض حالت قبلی نیست، تنها جابجایی افراد صاحب منصب نیست، بلکه آن طرح نوین برای زندگی و شبکه معنایی نگاه انسان به هستی است.
💠 انقلاب آشکار شدن یک کمال جدید و شکلی از زندگی و معنایی است که در بطن جامعه بوده است اما با عناصر دیگری پوشیده شده و با ظهور تحولات آن عناصر درونی فعال میشوند.
علاوه بر آن، هر باطنی که آشکار میشود به تدریج تبدیل به ظاهر شده و خود دارای باطن دیگری میشود، پس انقلاب هایی دوام خواهند داشت که انقلاب در درون انقلاب داشته باشند و این حرکت ادامه دار باشد، چرا که انقلاب به دنبال کشف نامحدودها و رسیدن به کمال مطلق است.
⭕️ باید متناسب با رشد جامعه، به باطن ها و اعماق ریشه ی انقلاب پرداخت و آن را آشکار کرد، که همان معنای انقلاب مستمر در جامعه است. ⚠️ اگر جریان انقلابی به یک ساختار سیاسی ثابت راضی شد، دچار رکود و توقف میشود.
⁉️ یکی از بحث های مهم این است که بنیان های فکری انقلاب اسلامی در کدام جریان فکری و فلسفی و علمی موجود درجامعه بوده؟ و زیربنای آن کدام است؟
🔰 گروهی معتقدند انقلاب اسلامی نیز یک حرکت صرفا سیاسی و اعتراضی بوده، پس به دنبال نگاه فلسفی و بنیادی نیستند اما به نظر میرسد دربین سایرین ۴ نظریه وجود دارد:
۱. افرادی معتقدند انقلاب اسلامی یک حرکت اعتراضی و رادیکال برای تحقق عدل و عدالت و رفع تبعیض های اقتصادی و اجتماعی بود که از آموزه های شورانگیز و مبارزاتی اسلام و نهج البلاغه حاصل شد.
۲.گروه دیگری بنیاد فکری و نظری انقلاب را در دانش فقه و اصول می یابند، و معتقدند طرح امام برای نظام انقلابی، ولایت فقیه و حاصل دستگاه فقهی امام بود و اعتماد و اطمینان مردم به این حرکت نیز به دلیل مرجعیت ایشان بود.
۳. گروه دیگر، معتقدند بنیان های فکری انقلاب را باید در فلسفه و حکمت متعالیه جست و جو کرد و این حرکت یک حرکت فلسفی در نقد مدرنیته و مبانی الاهیاتی غرب بود که صورتی جدید از حیات اجتماعی را مطرح میکند و در اصل یک حکمت عملی است.
زیرا که امام یک فیلسوف و مهمترین فعالان و رهبران قیام او نیز پرورش یافتگان فلسفه اسلامی بودند.
۴.افراد دیگری معتقدند، عرفان و روحیه معنوی و قدسی موجود در فرهنگ ایرانی اساس انقلاب است.
✅ هرکدام از این نظریات، می تواند یک لایه از انقلاب را دیده باشد.
بنابر این یک پدیده گسترده اجتماعی و مجموعه ای از عوامل و نیروها و تفکر هاست که به تدریج تحولات را ایجاد کرده و نمی توان انقلاب را به تنها یکی از این ابعاد محدود کرد.
♨️ هرچند نقش فلسفه و الاهیات در جریان انقلاب جدی است اما علت تامه ی آن نیست و از طرفی نقش فلسفه در انقلاب بصورت مستقیم نیست بلکه در طول سایر علوم دینی همچون فقه و تفسیر ومنبعث از این علوم در ساخت بنیان فکری انقلاب نقش ایفا کرده است.
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا)
🆔 @rahamedia
صوت استاد سرکار خانم حکمت نیا.mp3
12.24M
🎙 گفتگوی با سرکار خانم حکمتنیا؛ مدیر اداره تبلیغ نوین و فضای مجازی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی جامعة الزهراء سلام الله علیها
♨️ با موضوع تحلیل بیانات رهبر انقلاب در دیدار با بانوان
💢 00:10 شواهدی بر اینکه نقشه استعمار مسخره کردن نقش مادری برای زنان است + راه های خنثی کردن آن!
💢 05:29 تبیین یکسان بودن زن و مرد در عرصههای مختلف!
💢 10:13 دلیل نگاه اسلام نسبت به معاشرت زن و مرد با نگاهی به قانون جدید عفاف و حجاب!
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا)
🆔 @rahamedia
حجت اسلام دکتر علی میری.mp3
5.05M
♨️ گفتگوی با حجت الاسلام دکتر علی میری مدیر مسول موسسه سخن سدید
♨️ با موضوع تحلیل بیانات رهبر انقلاب در دیدار با زنان و دختران
💢 00:00 اصلاح ذهنیت جامعه مبنی بر «برتری مرد بر زن» توسط رهبر انقلاب!
💢 02:53 نقش آفرینی زن در عرصههای مختلف با توجه به جنسیت خود!
💢 04:15 نوآوری جدید فقهی در تقلید از زنان مجتهده!
#تحلیل_بیانات_رهبری (حفظه الله)
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia