برشی از مطالب جلسه هفتم #دوره مبانی و فلسفه انقلاب اسلامی
ارائه: استاد سیدمهدی موسوی
🔻 انقلاب صرفا یک سلب و نقض حالت قبلی نیست، تنها جابجایی افراد صاحب منصب نیست، بلکه آن طرح نوین برای زندگی و شبکه معنایی نگاه انسان به هستی است.
💠 انقلاب آشکار شدن یک کمال جدید و شکلی از زندگی و معنایی است که در بطن جامعه بوده است اما با عناصر دیگری پوشیده شده و با ظهور تحولات آن عناصر درونی فعال میشوند.
علاوه بر آن، هر باطنی که آشکار میشود به تدریج تبدیل به ظاهر شده و خود دارای باطن دیگری میشود، پس انقلاب هایی دوام خواهند داشت که انقلاب در درون انقلاب داشته باشند و این حرکت ادامه دار باشد، چرا که انقلاب به دنبال کشف نامحدودها و رسیدن به کمال مطلق است.
⭕️ باید متناسب با رشد جامعه، به باطن ها و اعماق ریشه ی انقلاب پرداخت و آن را آشکار کرد، که همان معنای انقلاب مستمر در جامعه است. ⚠️ اگر جریان انقلابی به یک ساختار سیاسی ثابت راضی شد، دچار رکود و توقف میشود.
⁉️ یکی از بحث های مهم این است که بنیان های فکری انقلاب اسلامی در کدام جریان فکری و فلسفی و علمی موجود درجامعه بوده؟ و زیربنای آن کدام است؟
🔰 گروهی معتقدند انقلاب اسلامی نیز یک حرکت صرفا سیاسی و اعتراضی بوده، پس به دنبال نگاه فلسفی و بنیادی نیستند اما به نظر میرسد دربین سایرین ۴ نظریه وجود دارد:
۱. افرادی معتقدند انقلاب اسلامی یک حرکت اعتراضی و رادیکال برای تحقق عدل و عدالت و رفع تبعیض های اقتصادی و اجتماعی بود که از آموزه های شورانگیز و مبارزاتی اسلام و نهج البلاغه حاصل شد.
۲.گروه دیگری بنیاد فکری و نظری انقلاب را در دانش فقه و اصول می یابند، و معتقدند طرح امام برای نظام انقلابی، ولایت فقیه و حاصل دستگاه فقهی امام بود و اعتماد و اطمینان مردم به این حرکت نیز به دلیل مرجعیت ایشان بود.
۳. گروه دیگر، معتقدند بنیان های فکری انقلاب را باید در فلسفه و حکمت متعالیه جست و جو کرد و این حرکت یک حرکت فلسفی در نقد مدرنیته و مبانی الاهیاتی غرب بود که صورتی جدید از حیات اجتماعی را مطرح میکند و در اصل یک حکمت عملی است.
زیرا که امام یک فیلسوف و مهمترین فعالان و رهبران قیام او نیز پرورش یافتگان فلسفه اسلامی بودند.
۴.افراد دیگری معتقدند، عرفان و روحیه معنوی و قدسی موجود در فرهنگ ایرانی اساس انقلاب است.
✅ هرکدام از این نظریات، می تواند یک لایه از انقلاب را دیده باشد.
بنابر این یک پدیده گسترده اجتماعی و مجموعه ای از عوامل و نیروها و تفکر هاست که به تدریج تحولات را ایجاد کرده و نمی توان انقلاب را به تنها یکی از این ابعاد محدود کرد.
♨️ هرچند نقش فلسفه و الاهیات در جریان انقلاب جدی است اما علت تامه ی آن نیست و از طرفی نقش فلسفه در انقلاب بصورت مستقیم نیست بلکه در طول سایر علوم دینی همچون فقه و تفسیر ومنبعث از این علوم در ساخت بنیان فکری انقلاب نقش ایفا کرده است.
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا)
🆔 @rahamedia
صوت استاد سرکار خانم حکمت نیا.mp3
12.24M
🎙 گفتگوی با سرکار خانم حکمتنیا؛ مدیر اداره تبلیغ نوین و فضای مجازی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی جامعة الزهراء سلام الله علیها
♨️ با موضوع تحلیل بیانات رهبر انقلاب در دیدار با بانوان
💢 00:10 شواهدی بر اینکه نقشه استعمار مسخره کردن نقش مادری برای زنان است + راه های خنثی کردن آن!
💢 05:29 تبیین یکسان بودن زن و مرد در عرصههای مختلف!
💢 10:13 دلیل نگاه اسلام نسبت به معاشرت زن و مرد با نگاهی به قانون جدید عفاف و حجاب!
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا)
🆔 @rahamedia
حجت اسلام دکتر علی میری.mp3
5.05M
♨️ گفتگوی با حجت الاسلام دکتر علی میری مدیر مسول موسسه سخن سدید
♨️ با موضوع تحلیل بیانات رهبر انقلاب در دیدار با زنان و دختران
💢 00:00 اصلاح ذهنیت جامعه مبنی بر «برتری مرد بر زن» توسط رهبر انقلاب!
💢 02:53 نقش آفرینی زن در عرصههای مختلف با توجه به جنسیت خود!
💢 04:15 نوآوری جدید فقهی در تقلید از زنان مجتهده!
#تحلیل_بیانات_رهبری (حفظه الله)
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
رحا مدیا
🔸برشی از جلسه چهارم دوره جغرافیای رسانه🔸
استاد علیرضا محمدلو:
💢خاستگاه رسانه این است که یک انسان نو و یک جامعه ی نو بسازد و مأموریت اصلی آن تمدن سازی است.
♨️ سه محور اساسی وجود دارد که عصر مدرن روی آن سرمایه گزاری کرده و شاکله ی تمدن مدرن را شکل میدهد:
1⃣ اول، بروکراسی یا همان دیوان سالاری و تعریف فضای اداری برای کنترل بشر و افکار عمومی است که به تعبیر قفس آهنین که بشر را احاطه کرده، از آن یاد می شود.
2⃣ دوم، تکنوکراسی یا همان حکمرانی مبنی برتکنولوژی است که به معنای احاطه شدن انسان توسط مویرگ های بیشمار تکونولوژی و ورژن جدید تر بروکراسی است که به علم زدگی و صنعت زدگی هم شناخته میشود. هویت زدایی یا ایجاد هویت موازی در فضای تکونولوژی با تولید سرگرمی اتفاق می افتد و به تدریج ماشین و تکونولوژی که قرار بود در خدمت بشر باشد براو حاکم می شود.
3⃣ سوم، اینفوکراسی یا حکمرانی داده ها و اطلاعات است که در نقش مکمل دو مؤلفه قبل ظاهر میشود.
❇️ اطلاعات، سلطه ی پیچیده ای بر بشر امروز ایجاد کرده زیرا امروزه افراد به صورت افراطی از اطلاعات و اخبار و پیام های رسانه استفاده میکنند تا جائیکه زندگی و شخصیت و هویت انسان بدون ارتباط مستمر با پیام های اطلاعاتی رسانه بی معنا شده و مصرف کنندگان آن در گرداب اخبار قرارگرفته اند.
▫️در تعامل با این مؤلفه، بجز گروه مصرف کننده، گروه دیگر «رسانه دان» هستند، یعنی نسبت به رسانه آگاهی دارند و برای مصرف رسانه دارای سیاست و توان کنترل هستند.
🔺هرچند این آگاهی لازم است اما با این حال سلطه ی رسانه ها میتواند شخص رسانه دان را محدود و تنها کند و علاج آن رسیدن به مرحله «رسانه بان» شدن است.
🔻در این مرحله شخص از مصرف کننده بودن عبور میکند و نسبت به افکار عمومی احساس مسئولیت میکند. این همان مدل رسانه ی راهبردی است که بجای انعکاس و توصیف اخبار یا تحلیل آن به مسئله سازی مطابق با مصلحت جامعه می پردازد.
✅ نقش مردم در نسبت با رسانه تعیین کننده است. اگر رسانه ما باعث بازتولید سرمایه اجتماعی نشود، یا نتوانیم روایت اول را داشته باشیم، واقعیت ها ما را هضم خواهد کرد.
#دوره_آموزشی #جغرافیای_رسانه
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
صوت خانم دکتر طالبی -دیر مرکز راهبری و همآهنگی امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی.mp3
3.36M
♨️ سرکار خانم دکتر سارا طالبی؛ فعال حوزه فرهنگ، خانواده و ارتباطات و مدیر مرکز راهبری و هماهنگی امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی
💠 با موضوع تحلیل بیانات رهبر انقلاب در دیدار با زنان و دختران
💢 0:00 یکی از محوری ترین مباحث این حوزه مسئله معرفت شناسی در خصوص زنان
💢 01:34 زنان رهبران انقلاب اسلامی
#تحلیل_بیانات_رهبری (حفظه الله)
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
♨️ خون دل امام خمینی ♨️
💢 کسی که روزگاری دومین شخصیت سیاسی اجتماعی کشور محسوب میشد، و عوام و خواص جامعه از او با عنوان «امید امت و امام» و «قائم مقام رهبری» یاد میکردند، آنچنان در چنگال نفوذ و اعتماد اهل نفاق گرفتار شد که امام راحل در اواخر عمر مبارکشان با دلی پرخون و قلبی شکسته خطاب به او نامهای نوشت و او را از قائممقامی خلع کردند.
✍ حسین حیدری
📥 متن کامل مطلب
#امام_خمینی (ره)
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
هدایت شده از هم قلم
🔻برخی علتهای عدم همراهی خواص با ولی جامعه
🔴عافیت طلبی و عدم وجود اراده بر هزینه دادن
در فتنه ها و مواقع حساس، دفاع از حق هزینه دارد و بسیاری از خواص حاضر به پرداخت چنین هزینه ای از جان و مال و خصوصا آبرو و محبوبیت و... نیستند و موقعیت خویش را به خطر نمی اندازند.
🔴تهمت، تخریب و بدنام شدن توسط جریان باطل
اگر دشمن نتواند رخنه و نقطه ضعفی در خواص بصیر بیابد، برای بی اثر کردن کنش ایشان، دست به تخریب و انگ زدن می زند. چنین روشی را در صدر اسلام، معاویه بر علیه امیرالمومنین به کار گرفت. در اول انقلاب هم منافقین داخلی و مقدس مآبها به تخریب گسترده دو نیروی ناب انقلاب، شهیدان بهشتی و چمران دست زدند تا جاییکه به عنوان مثال در دانشگاه اهواز فقط سه نفر حاضر شدند به آیت الله بهشتی اقتدا کنند. در همه سالهای پس از انقلاب تا کنون هم بدخواهان و نفوذی ها در حال پیاده کردن همین روش بوده اند، انواع تهمتها و تخریب ها که آخرین آنها انگ تحجر و انجمن حجتیه است و بدین وسیله قصد دارند عمارهای انقلاب را از مقبولیت عمومی و نقش آفرینی بازدارند!
🔴آلودگی علمی
بسیاری از خواص در زمان ما، مومن هستند، دلداده انقلاب اسلامی هم هستند، انحرافات قابل توجه مالی و اخلاقی هم ندارند، اما پیرو مکاتب علمی تولید شده بر مبنای فلسفه مادی هستند، اعم از علوم سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و نظامی و در همان چارچوب ها و نظام ارزشگذاری مادی می اندیشند...
⚠️اینها مذهبی هستند اما الگوی سیاست ورزیشان، کتب علوم سیاسی اندیشمندان غرب است، در اقتصاد همینطور، در تدوین و تحلیل استراتژی نظامی همینطور، معادلات نظامی و مولفه های قدرت را در همان چارچوب مادی جستجو می کنند، در اقتصاد مبنای تحلیلشان اقتصاد غربی است...
با این وصف آیا چنین خواصی می توانند پیشران نظام اسلامی و نقطه اتصال مردم به ولی باشند؟!
🔴نفاق و نفوذ
بعضی هم از اول منافقانه می آیند و اشتباهی هستند. ظاهرا مومن و خیرخواه و در باطن متعلق به جریان دیگر!
اینها در فتنه ها، پشت یا روی پرده بازیگری می کنند.
✅️بنا بر آنچه گفته شد، چنانچه عملکرد خواص جبهه حق به هر دلیلی مختل باشد، مردم عادی با همه سلحشوری، آزادگی و بصیرتی که ممکن است داشته باشند، نخواهند توانست جریان ساز شوند و بر نصرت ولی قیام کنند! این واقعیت اجتماعی، لزوم تجدید نظر در روند جریان سازی اجتماعی و تعریف سازوکارهای متنوع برای نصرت ولی را با توسعه حلقه های میانی به افراد زیاد و نه چندان معروف و محوریت اندیشه و مبانی به جای اخبار و مشاهیر مطرح می کند.
✍️#مهاجرالیالله
با #هم_قلم باشید👇
🗒️@HamQalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ادب مرد، به ز دولت اوست..
#شهید_جمهور
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
⚠️ اسلام، انسان سکولار را شایسته عنوان دانشمند و فقیه نمی داند و بر ضرورت پیوند دانش، با بصیرت و جهاد فرهنگی، تاکید دارد.
✅ یکی از ویژگیهای فقیه شایسته از نگاه اسلام، دشمن شناسی، بصیرت بخشی و حفظ عملی جامعه از خطرات دشمن است.
‼️ فقیه، عالم یا دانشمند سکولار و خنثی نسبت به جایگاه اجتماعی اسلام و تهدیدهای دشمنان آن، را نباید فقیه نامید.
🛑 وای به وقتی که نه تنها او در مسیر حفظ جامعه از خطرات دشمن گامی برندارد بلکه خود وی نیز مغلوب #جنگ_شناختی دشمن شود.
📌 دانشمند خنثی و بی تفاوت به دشمن، تحقق عملی ندارد چرا که او ناخودآگاه، در مسیر خواست دشمن حرکت میکند و چه بسا ابزار دست او هم قرار گیرد.
💯 این است پیام امام رضا (ع) که می فرماید:
«الفقیه من ... انقذهم من اعدائهم.» (احتجاج طبرسی، ج۱، ص۱۸)
«فقیه کسی است که همچون غریق نجات، محافظ عملی مردم در طوفان فتنه های دشمنان است»
✍🏻 ابوالفضل ساجدی
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
💢به بهانه ی رفتار غیر دیپلماتیک رئیس جمهور و تحقیر ایران در مقابل چشم جهانیان :
⭕در تاریخ ۱۷ شهریور ۱۳۶۳ آیةالله خامنه ای، رئیسجمهوروقت به لیبی سفر میکند اما در این سفر اتفاق جالبی نیز رخ داده است. آیت الله خزعلی در این مورد می گویند:
"در لیبی، خیمه ای بر پا كرده بودند كه ارتفاع در ورودی آن خیمه كوتاه بود و به ناچار هركس می خواست وارد بشود، باید خم می شد. از طرفی داخل خیمه، روبروی در، عكس قذاّفی بود، یعنی هر كس وارد میشد ناخواسته در مقابل عكس قذّافی سر خم می كرد. حضرت آیت الله خامنه ای وقتی میخواستند وارد خیمه شوند، به قهقرا (پشت) وارد می شوند تا در مقابل عكس قذّافی سر خم نكنند."(کتاب آب، آیینه، آفتاب)
این حرکت امام خامنه ای نشان داد که ایشان در راستای حفظ اقتدار ملی و شان اسلام حاضر نیستند که حتی اندکی مسامحه نمایند.
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia