eitaa logo
راه سوم
1.5هزار دنبال‌کننده
732 عکس
206 ویدیو
25 فایل
🌱راه سوم کوششی برای بازنمایی "الگوی مترقی زن در منظومهٔ فکری رهبر انقلاب" •مؤسسه چندمنظوره فرهنگی_هنری طلایه‌داران راه سوم• 📍ارتباط از طریق: @admin_rahe3
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📍همیشه پای یک زن در میان است... 🔸با لطایف الحیل به ظاهر محترمانه، دنبال راهی می‌گشت که حضور زن ها در پروژه کمتر بشود! کمی که گفتگو کردم فهمیدم ته ته ذهنش معتقد است حضور تعداد زیادی از زن ها دردسر ساز است و مانع پیشرفت کارها! می گفت زن ها با هم نمی سازند و در کنارش اصلا کاری به جز خرابکاری بلد نیستند! 🔸همینطور که از یادآوری استدلال هایش کلافه بودم و دلخور، داشتم فکر می کردم چه کسانی در شکل گیری این تلقی، شریک جرم هستند؟! 🔸یادم آمد ما خانواده های ایرانی در زمانه الگوهای بی قواره فیلم و سریال های تلویزیونی قد کشیده ایم...و شاید یکی از متهمان ردیف اول، رسانه های تصویری بوده‌اند و فیلم های سخیفی که در آن ها همیشه یک زن منشا فتنه و دردسر بود... 🔸ما اصلا تا سالی یکبار صحنه دعوای دو زن بر سر آقای بازیگر! را نمی‌دیدیم سالمان تحویل نمی گشت و تا پای سریال های ۹۰ قسمتی شبکه سه، به کم فهمی و کوتوله بودن های فکری زنان سریال، دغدغه های سطحی و خرابکاری هایشان نمی خندیدیم، روزگارمان نمیگشت! 🔻و امان از اثر رسانه در ناخودآگاه انسان ها... 🔸با خستگی ناشی از زخم این آسیب و به دنبال راه حل، وارد دریای عمیق منظومه فکری رهبری میشوم: 🔹 زنِ اسلامی عبارت است از آن موجودی که دارای ایمان است، دارای عفاف است، متصدّی مهم‌ترین بخشِ تربیتِ انسان است، اثرگذارِ در اجتماع است، دارای رشد علمی و معنوی است، مدیر کانون بسیار مهمّ خانواده است، مایه‌ی آرامش جنس مرد است؛ همه‌ی اینها در کنار خصوصیّات زنانگی [است]، مثل لطافت، مثل رقّت قلب، مثل آمادگیِ دریافتِ انوارِ الهی؛ این الگوی زن مسلمان است؛۹۶/۱۲/۱۷ 🔸لطافت و رقت قلب و آمادگی دریافت انوار الهی در کنار مدیریت و آرامش بخشی به کانون خانواده کجا و آن تصویرهای ناآرام جنگ و دعواهای تمام نشدنی زن و شوهری کجا! 🔸چه قدر این تصویر از زن مسلمان خواستنی است و چه قدر رسانه ناتوان بوده از تصویرگری این الگو! چه قدر مشتاقم که به جای آن تصویرهای زشت و بد ترکیب زنانه، شبیه این تصویر پرصلابت از زن بشوم... 🔸در همین یاس عمیق فکری، بیان دیگری توجه ام را جلب می کند... 🔹در طبیعت الهی زن، آن‌چنان لطافت و زیبایی و گرمای محبتی وجود دارد که می‌تواند هم خود را و هم محیط پیرامون خود را- چه در داخل خانه، چه در هر محیطی که باشد- به طرف معنویت، پیشرفت و علوّ مقامات علمی و عملی سوق دهد و پیش ببرد. ۸۴/۳/۲۵ 🔸با خودم فکر می کنم چه قدر جای یک سناریو برای فیلم و سریال های تلویزیونی، نماهنگ ها و تیزرها و داستانک ها در میان سناریوهای رسانه ای خالیست که منتقل کننده این پیام مهم باشد؛ 🔻آنجا که رنگی از معنویت، پیشرفت و علو مقامات علمی و عملی است، همیشه پای یک زن در میان است! 🖋 محدثه بخشی 📍سلسله پست‌های خشت اول را دنبال کنید... 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
◾️ آیت‌الله خامنه‌ای: امام جواد علیه‌السلام مظهر مبارزه‌ی با باطل بود، او کوششگر برای حکومت الله بود. او برای خدا و قرآن مبارزه میکرد، او از قدرت‌ها نمی‌ترسید، او در حقیقت امام و الگو و پیشاهنگ این حرکتی بود که امروز ملت ایران همگی دست به دست آن را تعقیب میکند. ۶۳/۷/۱۷ 🏴 شهادت مظلومانه امام جواد (ع) تسلیت باد. 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
ازدواج در جامعه ما باید مثل ازدواج فاطمه‌ زهرا (سلام‌الله‌علیها) باشد... 🎊ازدواجها در دوران انقلاب و به برکت آن آسان شد؛ چون تشریفات و سخت‌گیریها کم شد. نگذارید دوباره به خانه‌ی اول برگردیم. پدران و مادران، نسبت به مقدّمات غیر لازمِ ازدواج سخت‌گیری نکنند؛ جوانان که سخت‌گیری‌ای ندارند. 🔸بگذارند ازدواج اسلامی انجام بگیرد. بگذارند ازدواج برای دختر مسلمان و زن جوانی که در محیط اسلامی است، مثل ازدواج فاطمه‌ی زهرا (س) باشد؛ 🔸ازدواجی با پیوند عشقی معنوی و الهی و جوششی بی‌نظیر میان زن و مرد مؤمن و مسلمان و همکاری و همسری به معنای واقعی بین دو عنصر الهی و شریف، اما بیگانه از همه‌ی تشریفات و زر و زیورهای پوچ و بی‌محتوای ظاهری. 🔻این است ازدواج درست زن مسلمان و تربیت فرزند و اداره‌ی محیط خانه و البته اندیشیدن و پرداختن به همه چیز جامعه و دین و دانش و فعالیت اجتماعی و سیاسی. اسلام، این است. 🎙 بیانات رهبر انقلاب در دیدار با جمع کثیری از بانوان ۱۳۶۸/۱۰/۲۶ 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
🗂پروندهٔ حجاب 🔻پرداخت ویژهٔ تیم "راه سوم" به ابعاد مختلف موضوع حجاب 🔸معنا و مفهوم حجاب 🔸استعاره و اسطوره‌های حجاب 🔸راهبردهای ورود به مسئلهٔ حجاب 🔸بررسی تأثیر سینما بر وضعیت کنونی حجاب 📌 با ما همراه باشید... 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
راه سوم
🗂پروندهٔ حجاب 🔻پرداخت ویژهٔ تیم "راه سوم" به ابعاد مختلف موضوع حجاب 🔸معنا و مفهوم حجاب 🔸استعاره و
💡به نظر شما این سوالات چه پاسخی دارند؟! 1⃣در تصویر ما از مسائل زنان، مسئله حجاب کجا قرار دارد؟ 2⃣چرا طرح های مجموعه های فرهنگی، منجر به اثربخشی ویژه در مسئله حجاب نمیگردد؟ 3⃣برای برون رفت از وضعیت موجود حجاب در کشور باید به چه عواملی پرداخت؟ 📌با ما همراه باشید... 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
راه سوم
💡به نظر شما این سوالات چه پاسخی دارند؟! 1⃣در تصویر ما از مسائل زنان، مسئله حجاب کجا قرار دارد؟ 2⃣چ
♻️نگرش سیستمی 🔸مدتی است به این می‌اندیشم که واقعا مسئله امروز حجاب از کجا شروع شد، کمی که خود را از معرکه بالا میبرم،متوجه هویت سرگردان دختران دیروز و البته امروز می‌شوم. 🔸متوجه می‌شوم که هر روز برای دختر ما نسخه‌ای تک بعدی پیچیده می‌شد، یکبار نسخه‌ای از نگاه سنتی، و در سال‌های اخیر نسخه‌ای از نگاه غربی، و دسته‌ای با نسخه نگاه سنتی و شرقی زیست می‌کردند و آن را ترویج می‌نمودند و دسته دیگر با نسخه نگاه غربی زیست می‌کنند، و چه تزاحمی بین این دو، و چه دو قطبی زیر خاکستری که امروز خاکستر آن کنار می رود و... 🔸اما وقتی به عوامل ایجاد شرایط موجود به مسئله حجاب نگاه می‌کنیم، بنظر می‌رسد در میان عوامل متعدد، که بعد از این به صورت مجمل مورد بررسی قرار می‌گیرد، یکی از مهمترین علل، همین هویت سرگردان است... 🔸و امروز هم باز در سیاست گذاری‌ها، در نشست‌ها و در اندیشه‌ورزی‌ها خبری از ارتباط تنگاتنگ مسئله حجاب با هویت زنانه نیست یا بهتر است بگویم اگر هم هست بسیار کمرنگ می‌باشد.... 🔻اصلا انگار مسئله حجاب مسئله زن نیست، چنان که هنوز نشست‌ها در این زمینه بیشتر مردانه و به دور از ادراک زنانه است. ⁉️اما به راستی چرا ما از سیستمی دیدن مسئله حجاب در کنار دیگر مسائل زنان غافلیم؟! ⁉️چرا نسبت میان مسئله حجاب و هویت زن به عنوان مهمترین بخش مسئله زن، به خوبی ادراک نمی‌شود؟ 🔸هویتی که به تعبیر مقام معظم رهبری مهمترین عنصرش، عفت است. عفت در این نگاه، ستون هویت زن است، که با فروکاست حجاب، آن هم کم رنگ می شود و هویت زن به لرزه می‌افتد، و در دل هویت‌یابی حقیقی اوست که به عنصر عفاف به طور ویژه توجه می شود و حجاب امری منطبق با طبیعت و فطرت قلمداد می‌گردد. 🔸اگر ما قبل از هرگونه اقدامی برای مسئله حجاب، به دنبال کشف و بازیابی خود واقعی زن بودیم، به تعبیری صدی بود که نود را هم دربر داشت. 🔸اما امروز که اغلب بازیابی هویت زن، بر اساس نگره غربی اتفاق می‌افتد، چه انتظار می‌رود که در این مدل هویتی، حجاب لحاظ گردد، چه آن که این مدل مبتنی بر تأمین گری حداکثری نظام سرمایه دار مردسالار است و البته همه به خوبی می‌دانیم که نگاه شرقی-سنتی پیشین هم چه بر سر هویت زن آورد، و چگونه با ضعیف شمردن زن، عنصر اصلی عفت را که قرار بود اتفاقا نشانه قدرت و قوت او باشد، از درون دچار تخریب کرد، اگرچه به ظاهر و برای کرنش در مقابل مردسالاری سنتی به خوبی رعایت می‌شد، اصلا چه بسا همین نگاه حاکی از ضعف به زن بود، که او نسل بعدی را به سمت نگاه غربی روانه کرد. 🔸علاوه بر نسبت محکم بین مسئله هویت و حجاب که به خوبی دیده نشده، رابطه میان حجاب و دیگر مسائل زنان به غیر از مسئله هویت هم اگر مورد نظر قرار می‌گرفت، چه بسا شرایط بسیار بهتر از حال بود. ⁉️اما آیا در طی سالهای اخیر، اصلا به درستی شناختی از نظام مسائل زنان در مرحله اول و بعد نسبت یابی بین آن ها در مرحله دوم داشته ایم؟!!! 🖋هدی صادق زادگان 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
راه سوم
♻️نگرش سیستمی 🔸مدتی است به این می‌اندیشم که واقعا مسئله امروز حجاب از کجا شروع شد، کمی که خود را از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️مسائل زنان به شکل سیستمی با یک هندسه صحیح ترسیم شود... 🔺 یکی از چیز‌هایی که ذهن بنده را مشغول می‌کند این است که این همه فعّالیّت‌های گوناگونی که در زمینه‌ی زن و مسأله‌ی زن در کشور وجود دارد -از مسائل حقوقی و قانونی و فقهی بگیرید تا مسائل اجتماعی، تا مسائل اجرایی، تا مسائل عاطفی، این همه موضوعات مختلفی که در زمینه‌ی زن مطرح است- بایستی یک شکل سیستمی پیدا کند، بایستی یک هندسه‌ی عمومی پیدا بکند. 🎙 بازخوانی بیانات رهبر انقلاب در حوزه زن و خانواده 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
راه سوم
✨ازدواج در جامعه ما باید مثل ازدواج فاطمه‌ زهرا (سلام‌الله‌علیها) باشد... 🎊ازدواجها در دوران انقلاب
⭕️ زنی که خرج دارد، ارج دارد❗️ 🔸بعضی ها هم ازدواج را که یک امر عاطفی و انسانی و وجدانی است، به صحنه تفاخر تبدیل می کنند..مثلا می گویند جهیزیه ما این چیزها را داشت، آیا جهیزیه دختر شما هم این ها را دارد؟ تفاخر و تنافس! ۷۰/۴/۲۰ 🔸تفاخر و تنافس از آن تعابیر عجیب رهبر انقلاب است... ایشان با این صراحت واژگانی، رسوم بی مبنا در ازدواج را به چالش می‌کشند و در بیاناتی دیگر از گرفته شدن جنبه های قدسی ازدواج و به تعبیری رواج شدن این کار زشت* و تبدیل آن به یک مسابقه تجمل گرایی** گله مندند.. 🔸هر چه بیانات رهبر انقلاب درباره ازدواج را مرور می کنم، متوجه حجم زیاد تذکرات پدرانه ایشان برای حذف تشریفات و آداب و رسوم سخت و دست و پاگیر میشوم. 🔸و هر چه در بین عکس های مراسم های خواستگاری و ازدواج این روزها میگردم، پررنگ‌تر شدن تشریفات و زوائد بیشتر از همیشه به چشمم می آید... شاید اثرات فرهنگی ضرب المثل های مرسوم هم هنوز در جانمان ریشه قوی دارد که "زنی که خرج دارد، ارج دارد!" 🔸راستی، به مناسبت این روز، چه قدر درباره تشریفات اضافی مراسم ازدواج فکر می کنیم و به حذف کدام یک از آن ها در مراحل ازدواجمان اندیشیده ایم⁉️ 🔸آیا آماده خریدهای ساده برای جهیزیه هستیم یا فقط مایلیم متن های ازدواج ساده حضرت زهرا س و حصرت علی ع را بخوانیم و بازنشر کنیم⁉️ 🔸آیا آماده کنار رفتن از مسابقه کی بیشتر خرج میکنه در فرایند ازدواج هستیم⁉️ 🔸آیا برای شکستن رسم و رسوم غلط و دست و پاگیر در مراسم ازدواج، به فکر چاره هستیم⁉️ 🔸اگر پاسخ به سوالات بالا منفی است، کلامم را با بیان حضرت آقا به اتمام می‌رسانم باشد که هر کدام از ما در خلوت خودمان به آن بیندیشیم... 🔻در دوران انقلاب، زن مسلمان شخصیت خودش را پیدا کرده است، مواظب باشید این شخصیت را گم نکند.ازدواج در دوران انقلاب و به برکت آن آسان شد، چون تشریفات و سخت گیری ها کم شد، نگذارید دوباره به خانه اول برگردیم...۶۸/۱۰/۲۶ 🖋 محدثه بخشی 📆به بهانه سالروز آسمانی ترین پیوند هستی و هفته ازدواج ___ *۱۳۹۰/۱۰/۱۴ **۱۴۰۲/۱/۱ 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
💡برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید... 1⃣ آیا بدون حجاب هم می توان حیا و عفاف را حفظ نمود؟ 2⃣ مفاهیم منتقل کننده مسئله حجاب چه هستند و چگونه در کنار یکدیگر معنای حجاب را می سازند؟ 3⃣ به نظر شما مهمترین عنصر هویت ساز زن چه هست و چه ارتباطی با مسئله حجاب دارد؟ 📌با ما همراه باشید... 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
راه سوم
💡برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید... 1⃣ آیا بدون حجاب هم می توان حیا و عفاف را حفظ نمود؟
🌐شبکهٔ مفاهیم مربوط به حجاب 🔸روشن شدن شبکهٔ مفاهیم به‌‌هم‌پیوسته، برای تبیین یک معنا از مسائلی است که عموما در مباحث ظاهرا واضح و در نگاشت‌های ژورنالیستی و بعضا غیرعلمی بررسی نمی‌شود. 🔸در حالی که همین عدم تبیین شبکهٔ مفاهیم، معمولا دردسرساز می‌شود و هر فردی بنا به شرایط علمی و تفکری خود، تصوری از مفهوم در ذهنش ترسیم می‌کند که ممکن است از دیگری فاصلهٔ جدی داشته باشند و به آن تفاوت علم شایانی نداشته باشد. 🔸لذا در اولین گام، پس از تعریف حجاب از دیدگاه رهبری، ضروری است تا مفاهیمی را که در منظومهٔ فکری ایشان شکل دهنده معنای مسئله حجاب است، تا حد امکان تبیین و تحلیل کنیم. 🖋هدی صادق زادگان 📌با ما همراه باشید... 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
راه سوم
🌐شبکهٔ مفاهیم مربوط به حجاب 🔸روشن شدن شبکهٔ مفاهیم به‌‌هم‌پیوسته، برای تبیین یک معنا از مسائلی است
🔺باتوجه به تعاریف بالا و البته دیگر بیانات رهبر انقلاب،می‌توان نتیجه گرفت که عفت،برای مرد و زن هر دو هست و در زن،عنصر محوری شخصیت اوست که به‌واسطهٔ آن،سلامت نفس انسان تامین می‌گردد. 🔸برای تأمین این سلامت نفس از ابزار حجاب و البته دیگر ابزارهای مدیریتی در روابط با نامحرم استفاده می‌شود. این حجاب نه تنها محدودیت برای زن نیست؛بلکه بنا به تأیید مقام معظم رهبری،لباس مشارکت اجتماعی زن است و نه تنها فاصله‌ای عمیق میان عالم مردانه و زنانه نیست،که اتفاقا ایجادکنندهٔ مرزی میان دو جنس است برای بودن در محیط و فعالیت مشترک و... 🔸اگر حجاب نباشد،عفاف و حیا هم تدریجاً از میان می رود. حجاب قرار است از خودنمایی ها و جلوه گری های زنانه در مقابل مردان برای جذب و فتنه‌انگیزی جلوگیری کند. و خلاصه قرار است وسیلهٔ تشخص، آزادی، امنیت و رشد زن باشد. 🔸پس چرا با مسئله حجاب که پوشش‌دهندهٔ قسمت‌های مهمی از پازل حقوق زن است،این همه مخالفت می شود؟ چرا آن‌قدر نسبت به آن تهاجم می‌شود که انگار امریست خلاف طبیعت؟ به حرکات مرموزانهٔ دشمنان نظام که نگاه می‌کنیم،متوجه می‌شویم که چرا این‌همه حساسیت بر این مسئله دارد؟ او به‌خوبی می‌داند که اگر این مسئله را بتواند کم‌رنگ کند،عفت و حیا را نشانه گرفته و خانواده را تضعیف کرده و اگر بتواند این سه را هدف گیرد،ابزار قدرت و هویت یک ملت را به‌خوبی نشانه رفته است و آن ملت را ضعیف و تحت سیطره خود کرده؛پس از اینجا مفهوم حرام سیاسی بودن کشف حجاب هم کاملا مشخص می‌شود،تعبیری که رهبر انقلاب تنها یک‌بار و آن هم در این مسئله به‌کار برده‌اند. 🖋هدی صادق زادگان 💠راه سوم @rahesevvom
📍 من مروارید نیستم! 🔸وقتی دبستان بودم، مدتی پشت جلد دفترها، روی بنرها و پوسترها، دیوارنوشته‌ها و هرجایی که مسئولین به ذهنشان رسیده بود، پر بود از جملات و اشعاری با مضامینی مثل: «با حجاب مانند مرواریدی در صدف باش» و «شیرینی با روکش از مگس‌ها در امان می‌ماند» و «جواهرات زیبا در دستمال حریر و گاوصندوق‌اند»، «جنس ارزان مشتری زیاد دارد» و... 🔸قرار بود ما دخترهای دبستانیِ در آستانه سن تکلیف، این‌ها را ببینیم و باحجاب شویم و کلی هم ذوق کنیم که ما را به مروارید و جواهر و شیرینی تشبیه کرده‌اند بس که خوشگلیم. 🔸این استدلال‌ها انقدر کلام معلمان و منبری‌ها و پدر و مادرمان را پر کرده بود که ما واقعا فکر می‌کردیم مروارید و شیرینی هستیم، زیبا، قیمتی، آسیب‌پذیر و بی‌اراده، و محتاج پنهان شدن از چشم‌ها برای در امان ماندن. 🔸کمی که بزرگ‌تر شدم، فهمیدم چقدر این استدلال‌ها بی‌پایه و ضعیف‌اند و چقدر توهین‌آمیز! 🔸ما غرب را سرزنش می‌کنیم که زن را در حد یک عروسک زیبا پایین آورده و جذابیت‌های بدنی زن را دستمایه تبلیغات و بازیچه هوسرانی مردان کرده، غرب را سرزنش می‌کنیم بخاطر کالاانگاری زن و توهین به انسانیت و کرامتش؛ اما حواسمان نیست که خودمان هم به دام این کالاانگاری افتاده‌ایم، با این تفاوت که از دید ما، زن یک کالای قیمتی ست و از دید غرب، یک کالای زیبا. 🔸چه فرقی می‌کند؟ کالا کالاست. زیبا باشد یا قیمتی، کمیاب باشد یا در دسترس، دست‌نخورده باشد یا دست دوم، آخرش ارزش ذاتی ندارد. برای خدمت و رفع نیاز ساخته شده؛ نه برای فکر کردن و کنش‌گری و تعالی انسانی. 🔸حواس کسی هست که این نگاه مروارید و شیرینی و...، ادامه همان نگاه غرب است و امتداد همان تفکر، در پوشش سنتی؟ 🔸در کتابی خواندم که جایگاه زنان را در تمدن اسپارت و آتن(دو تمدن با فرهنگ یونانی) مقایسه کرده و نوشته بود که در آتن، تعداد زنان نسبت به مردان کم‌تر بود، درباره پوشش و عفت زنان سختگیری بسیاری می‌شد؛ اما در اسپارت، تعداد زنان بیشتر از مردان بود، پوشش زنان بسیار آزاد بود و سختگیری زیادی درباره عفت و روابط خارج از ازدواج وجود نداشت. در واقع، زن کالایی بود از دارایی‌های مرد که کمیابی آن، بر قیمتش می‌افزود و برعکس. 🔸شهید مطهری هم در یکی از کتاب‌هایشان اشاره کرده بودند که در جهان سنتی، زن در تملک مرد بود و به عنوان یک کالای گران‌قیمت، مثل طلا محافظت می‌شد، بر سر تصاحبش جنگ درمی‌گرفت، معامله می‌شد، و مردان ثروتمند می‌توانستند هر تعداد که می‌خواهند از این کالا داشته باشند. در این نگاه سنتی، حجاب برای احترام به شان انسانی زن نیست، بلکه برای حفظ اموال مرد است(برای همین هم در گذشته کنیزان حجاب نداشتند؛ چون کالای ارزان بودند). بعدها در جهان مدرن، مرد تصمیم گرفت این دارایی اختصاصی را -زن را- تبدیل به دارایی اشتراکی کند و از آن برای رسیدن به منافع اقتصادی هم سود بجوید. پس مرد، حجاب زن را برداشت و زن تبدیل شد به عروسکی زیبا و جذاب، کالایی در دسترس همه. نگاه اسلام اما، درباره زن، نه نگاه سنتی ست نه نگاه مدرن. اسلام از اساس با کالاانگاری انسان -چه زن چه مرد- مخالف است. 🔸ما حجاب اسلامی را با حجاب سنتی اشتباه گرفته‌ایم و سال‌ها با همان استدلال‌هایی که در ابتدا گفتم، حجاب سنتی را تبلیغ کرده‌ایم نه حجاب اسلامی را. ما سال‌هاست که با این رویکرد، سخن غرب را تکرار کرده‌ایم و حالا از تهاجم فرهنگی و بی‌حجابی دختران نوجوان می‌نالیم! 🔸شاید باید به دخترانی که از روسری گریزانند حق بدهیم. من هم اگر مطالعه نکرده بودم و فقط همان استدلال‌های معلم‌مان را درباره حجاب شنیده بودم، حتما الان کشف حجاب می‌کردم و فریاد می‌زدم که من انسانم، جواهر نیستم که لازم باشد صاحبم مرا بپوشاند! 🔸بیایید طرحی نو دراندازیم و کلیشه‌هایی که سال‌ها در تبلیغ حجاب تکرار کرده‌ایم را دور بریزیم. بیایید راه درستش وارد شویم. بیایید از کرامت الهی زن حرف بزنیم، از مقام والای انسانی‌اش، از انتخاب مستقل و عقلانی‌اش. 🔸بیایید همان نگاهی را به زن داشته باشیم که امام (رحمه‌الله علیه) داشتند: زن انسان است؛ آن هم یک انسان بزرگ. زن مربی جامعه است، از دامن زن انسان‌ها پیدا می‌شوند. مرحله اولِ مرد و زن صحیح، از دامن زن است... سعادت و شقاوت کشورها بسته به وجود زن است... زن مبدأ همه خیرات است. شما دیدید، ما دیدیم، که زن در این نهضت چه کرد. تاریخ دیده است که چه زن‌هایی در دنیا بوده است، و زن چیست. تاریخ دور است؛ ما خود دیدیم که چه زن‌هایی تربیت کرده است اسلام، چه زن‌هایی در این عصر اخیر قیام کردند... ما نهضت خودمان را مرهون زن‌ها می‌دانیم. مردها به تَبَع زن‌ها در خیابان‌ها می‌ریختند... زن یک همچو موجودی است که می‌تواند یک قدرت شیطانی را بشکند...(صحیفه امام، جلد ۷ - صفحه ۳۳۹) 🖋 شکیبا شیردشت‌زاده 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
💡برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید... 1⃣ آیا تا به حال نگاهی جامع به همه‌ی عوامل وضعیت کنونی حجاب داشته‌ایم؟ 2⃣ به نظر شما علل و عوامل اصلی که باعث وضعیت فعلی مسئله حجاب شدند، چه هستند؟ 3⃣ با چه روش علمی می توان علل و عوامل وضع موجود را شناسایی نمود و برای آینده آن برنامه ریزی نمود؟ 📌با ما همراه باشید... 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
▪️به بهانه سالروز شهادت امام محمدباقر(ع) مدتی است که دختر ۸ساله ام دائم میخواهد از زنان و دختران قهرمان برایش بگویم، از معدود کتاب های مرتبط شروع کردیم و کم کم مجبور به تکمیل اطلاعاتم از زنان بزرگ مسلمان و تبدیل آنها به قصه ای قابل فهم برای دخترم شدم. به بهانه شهادت امام پنجم(ع)، خاطره داستانی که سال ها قبل ،زمانی که همسن وسال الآن دخترم بودم، خوانده بودم؛ برایم زنده شد. کتابی شیرین راجع به زندگی امام باقر (ع)،که شروعش از یک بانو بود؛ خانمی صاحب کرامت که در کوچه های تنگ مدینه با اشاره ای، دیوار در حال ریزش را بین زمین و آسمان معلق نگه میدارد. از همان روز نام این بانو در ذهنم حک شد: فاطمه بنت الحسن (ع) دختری که در یکی از مبارک ترین پیوند های عالم، به عقد پسرعمویش امام سجاد(ع) در می آید تا دو نسل امامت گره بخورد و همچون مادرش حضرت فاطمه کبری(س) به مقام ام الائمه دست یابد. از همان روزها در همه کتب مربوط به اهل بیت (ع)، دنبال ردپایی از این زن بزرگوار بودم اما حاصل چندانی نداشت! نوشته بودند که ایشان هم در واقعه عاشورا حضور داشتند و همراه دیگر زنان اهل بیت (ع) به اسارت رفته اند، و من با خودم فکر میکردم حتما از سویی همپای حضرت زینب (س)، به پرستاری از امام زمانش و البته شویش میپداخته و ازسویی دیگر مراقب نسل امامت و جان امام باقر (ع) بوده است؛ حتما تازیانه ها خورده و آزارها دیده، شاید خطبه ای خوانده و ... اما این ها برای روایت این بانو کم بود، پس دست به دامان گوگل شدم تا میان انبوه کتب و روایات و ... به دنبال تکه هایی از زندگی ایشان بگردم و در کنار هم قرار دهم شاید گوشه ای از شخصیت شان رو نشان دهد: -امام صادق(ع) راجع جده شان فرموده اند: «کانَتْ صِدِّیقَةً لَمْ تُدْرَکْ فِی آلِ‌الْحَسَنِ امْرَأَةٌ مِثْلُهَا» اصول کافی، ج۲، ص۴۴۶.) در جایی دیگر می فرماید: «کانَتْ مِمَنْ آمَنَتْ و آتَّقَتْ و اَحْسَنَتْ و اللّه یحب الْمُحْسِنین» (تواریخ النبی و الآل، الشیخ محمدتقی تستری، ص90.) -فاضله، عالمه، صالحه، صدیقه، پارسا و پرهیزگار از صفاتی است که برای این بانوی بزرگ برشمرده اند. -از فاطمه ، ام عبدالله و همسر امام سجاد(ع)در کتاب «محدَّثات شیعه» به نام «محدَّثه» یاد شده است. و در کتاب شریف بحارالانوار، روایتی در باره علامات ظهور امام زمان(عج) از ایشان نقل شده است. این اطلاعات اندک حکایت از شخصیتی عظیم دارد، که میتواند جلوی چشم زن مسلمان قرارگیرد تا زندگی اش را با آن تنظیم کند. «زن مسلمان، به یک الگو و یک نمونه‌ی برجسته احتّیاج دارد. زن مسلمان اگر بخواهد موازین اخلاقی، موازین عاطفی و انسانی، موضوع جنسیّت زن بودن - که محور خانواده است - و موضوع آرمانگرایی را با هم ملاحظه کند و همه‌ی اینها را با دیدگاه اسلامی مورد توجّه قرار دهد، احتّیاج به یک الگو و نمونه‌ی مجسّم و شاخص دارد که به او نگاه کند و در مجموعِ رفتارها، خود را با او تطبیق دهد و به او نزدیک کند» (امام خامنه ای، ۱۲/۷/۷۴ ) به این میاندیشم که چقدر دختران امروز ما تشنه شناختن این زنان حقیقتا قهرمان بجای شخصیت های پوچ و مردواره انیمیشن های خارجی و سلبریتی های مجازی هستند و چقدر دست ما از روایت الگوهای حقیقی زن خالی است ... 🖋 فاطمه ترکان 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
📊فراتحلیل مسئلهٔ حجاب 🔸امروزه نمی‌توان به مسائل مختلف روز من‌جمله بحث حجاب پرداخت و نگاهی علمی به پژوهش‌های کمی و کیفی قبلی نداشت؛ برای داشتن نگاه علمی، از گذرگاه فرآیند فراتحلیل در پروژه‌های پیشینی حجاب دسته‌بندی، چیستی، حدود، ابعاد و انواع حجاب در اسلام (به لحاظ تفسیری، روایی، فقهی)، بررسی تاریخی مسئله حجاب، آسیب‌شناسی مسئله حجاب در جامعه امروز ما، عوامل مؤثر بر گرایش به حجاب و راهکارهای ارتقاء آن ، بررسی آثار رعایت حجاب و غرب و مسئله حجاب مشاهده می‌شود، که قسمت عمده آن به آسیب‌شناسی مسئله حجاب پرداخته اند؛ و عوامل منتهی به شرایط فعلی مسئله حجاب بر اساس این آسیب شناسی‌ها را می‌توان بالغ برحدود ۱۰۰ عامل برشمرد. 🔸با توجه به روش تحلیل لایه ای علل (CLA) برخی از عوامل مربوط به لایه لیتانی یا ظاهری، بیشتر آنها مربوط به لایه نظام‌های علّی و بعضی دیگر در لایه گفتمانی و جهان‌بینی و لایه چهارم اسطوره و استعاره هست... 🖋هدی صادق‌زادگان 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom