📍 من مروارید نیستم!
🔸وقتی دبستان بودم، مدتی پشت جلد دفترها، روی بنرها و پوسترها، دیوارنوشتهها و هرجایی که مسئولین به ذهنشان رسیده بود، پر بود از جملات و اشعاری با مضامینی مثل: «با حجاب مانند مرواریدی در صدف باش» و «شیرینی با روکش از مگسها در امان میماند» و «جواهرات زیبا در دستمال حریر و گاوصندوقاند»، «جنس ارزان مشتری زیاد دارد» و...
🔸قرار بود ما دخترهای دبستانیِ در آستانه سن تکلیف، اینها را ببینیم و باحجاب شویم و کلی هم ذوق کنیم که ما را به مروارید و جواهر و شیرینی تشبیه کردهاند بس که خوشگلیم.
🔸این استدلالها انقدر کلام معلمان و منبریها و پدر و مادرمان را پر کرده بود که ما واقعا فکر میکردیم مروارید و شیرینی هستیم، زیبا، قیمتی، آسیبپذیر و بیاراده، و محتاج پنهان شدن از چشمها برای در امان ماندن.
🔸کمی که بزرگتر شدم، فهمیدم چقدر این استدلالها بیپایه و ضعیفاند و چقدر توهینآمیز!
🔸ما غرب را سرزنش میکنیم که زن را در حد یک عروسک زیبا پایین آورده و جذابیتهای بدنی زن را دستمایه تبلیغات و بازیچه هوسرانی مردان کرده، غرب را سرزنش میکنیم بخاطر کالاانگاری زن و توهین به انسانیت و کرامتش؛ اما حواسمان نیست که خودمان هم به دام این کالاانگاری افتادهایم، با این تفاوت که از دید ما، زن یک کالای قیمتی ست و از دید غرب، یک کالای زیبا.
🔸چه فرقی میکند؟ کالا کالاست. زیبا باشد یا قیمتی، کمیاب باشد یا در دسترس، دستنخورده باشد یا دست دوم، آخرش ارزش ذاتی ندارد. برای خدمت و رفع نیاز ساخته شده؛ نه برای فکر کردن و کنشگری و تعالی انسانی.
🔸حواس کسی هست که این نگاه مروارید و شیرینی و...، ادامه همان نگاه غرب است و امتداد همان تفکر، در پوشش سنتی؟
🔸در کتابی خواندم که جایگاه زنان را در تمدن اسپارت و آتن(دو تمدن با فرهنگ یونانی) مقایسه کرده و نوشته بود که در آتن، تعداد زنان نسبت به مردان کمتر بود، درباره پوشش و عفت زنان سختگیری بسیاری میشد؛ اما در اسپارت، تعداد زنان بیشتر از مردان بود، پوشش زنان بسیار آزاد بود و سختگیری زیادی درباره عفت و روابط خارج از ازدواج وجود نداشت. در واقع، زن کالایی بود از داراییهای مرد که کمیابی آن، بر قیمتش میافزود و برعکس.
🔸شهید مطهری هم در یکی از کتابهایشان اشاره کرده بودند که در جهان سنتی، زن در تملک مرد بود و به عنوان یک کالای گرانقیمت، مثل طلا محافظت میشد، بر سر تصاحبش جنگ درمیگرفت، معامله میشد، و مردان ثروتمند میتوانستند هر تعداد که میخواهند از این کالا داشته باشند. در این نگاه سنتی، حجاب برای احترام به شان انسانی زن نیست، بلکه برای حفظ اموال مرد است(برای همین هم در گذشته کنیزان حجاب نداشتند؛ چون کالای ارزان بودند). بعدها در جهان مدرن، مرد تصمیم گرفت این دارایی اختصاصی را -زن را- تبدیل به دارایی اشتراکی کند و از آن برای رسیدن به منافع اقتصادی هم سود بجوید. پس مرد، حجاب زن را برداشت و زن تبدیل شد به عروسکی زیبا و جذاب، کالایی در دسترس همه. نگاه اسلام اما، درباره زن، نه نگاه سنتی ست نه نگاه مدرن. اسلام از اساس با کالاانگاری انسان -چه زن چه مرد- مخالف است.
🔸ما حجاب اسلامی را با حجاب سنتی اشتباه گرفتهایم و سالها با همان استدلالهایی که در ابتدا گفتم، حجاب سنتی را تبلیغ کردهایم نه حجاب اسلامی را. ما سالهاست که با این رویکرد، سخن غرب را تکرار کردهایم و حالا از تهاجم فرهنگی و بیحجابی دختران نوجوان مینالیم!
🔸شاید باید به دخترانی که از روسری گریزانند حق بدهیم. من هم اگر مطالعه نکرده بودم و فقط همان استدلالهای معلممان را درباره حجاب شنیده بودم، حتما الان کشف حجاب میکردم و فریاد میزدم که من انسانم، جواهر نیستم که لازم باشد صاحبم مرا بپوشاند!
🔸بیایید طرحی نو دراندازیم و کلیشههایی که سالها در تبلیغ حجاب تکرار کردهایم را دور بریزیم. بیایید راه درستش وارد شویم. بیایید از کرامت الهی زن حرف بزنیم، از مقام والای انسانیاش، از انتخاب مستقل و عقلانیاش.
🔸بیایید همان نگاهی را به زن داشته باشیم که امام (رحمهالله علیه) داشتند:
زن انسان است؛ آن هم یک انسان بزرگ. زن مربی جامعه است، از دامن زن انسانها پیدا میشوند. مرحله اولِ مرد و زن صحیح، از دامن زن است... سعادت و شقاوت کشورها بسته به وجود زن است... زن مبدأ همه خیرات است. شما دیدید، ما دیدیم، که زن در این نهضت چه کرد. تاریخ دیده است که چه زنهایی در دنیا بوده است، و زن چیست. تاریخ دور است؛ ما خود دیدیم که چه زنهایی تربیت کرده است اسلام، چه زنهایی در این عصر اخیر قیام کردند... ما نهضت خودمان را مرهون زنها میدانیم. مردها به تَبَع زنها در خیابانها میریختند... زن یک همچو موجودی است که میتواند یک قدرت شیطانی را بشکند...(صحیفه امام، جلد ۷ - صفحه ۳۳۹)
🖋 شکیبا شیردشتزاده
#لباس_مشارکت_اجتماعی
💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی)
@rahesevvom
💡برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید...
1⃣ آیا تا به حال نگاهی جامع به همهی عوامل وضعیت کنونی حجاب داشتهایم؟
2⃣ به نظر شما علل و عوامل اصلی که باعث وضعیت فعلی مسئله حجاب شدند، چه هستند؟
3⃣ با چه روش علمی می توان علل و عوامل وضع موجود را شناسایی نمود و برای آینده آن برنامه ریزی نمود؟
#پرونده_حجاب
#لباس_مشارکت_اجتماعی
📌با ما همراه باشید...
💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی)
@rahesevvom
▪️به بهانه سالروز شهادت امام محمدباقر(ع)
مدتی است که دختر ۸ساله ام دائم میخواهد از زنان و دختران قهرمان برایش بگویم، از معدود کتاب های مرتبط شروع کردیم و کم کم مجبور به تکمیل اطلاعاتم از زنان بزرگ مسلمان و تبدیل آنها به قصه ای قابل فهم برای دخترم شدم.
به بهانه شهادت امام پنجم(ع)، خاطره داستانی که سال ها قبل ،زمانی که همسن وسال الآن دخترم بودم، خوانده بودم؛ برایم زنده شد.
کتابی شیرین راجع به زندگی امام باقر (ع)،که شروعش از یک بانو بود؛ خانمی صاحب کرامت که در کوچه های تنگ مدینه با اشاره ای، دیوار در حال ریزش را بین زمین و آسمان معلق نگه میدارد.
از همان روز نام این بانو در ذهنم حک شد: فاطمه بنت الحسن (ع)
دختری که در یکی از مبارک ترین پیوند های عالم، به عقد پسرعمویش امام سجاد(ع) در می آید تا دو نسل امامت گره بخورد و همچون مادرش حضرت فاطمه کبری(س) به مقام ام الائمه دست یابد.
از همان روزها در همه کتب مربوط به اهل بیت (ع)، دنبال ردپایی از این زن بزرگوار بودم اما حاصل چندانی نداشت! نوشته بودند که ایشان هم در واقعه عاشورا حضور داشتند و همراه دیگر زنان اهل بیت (ع) به اسارت رفته اند، و من با خودم فکر میکردم حتما از سویی همپای حضرت زینب (س)، به پرستاری از امام زمانش و البته شویش میپداخته و ازسویی دیگر مراقب نسل امامت و جان امام باقر (ع) بوده است؛ حتما تازیانه ها خورده و آزارها دیده، شاید خطبه ای خوانده و ...
اما این ها برای روایت این بانو کم بود، پس دست به دامان گوگل شدم تا میان انبوه کتب و روایات و ... به دنبال تکه هایی از زندگی ایشان بگردم و در کنار هم قرار دهم شاید گوشه ای از شخصیت شان رو نشان دهد:
-امام صادق(ع) راجع جده شان فرموده اند: «کانَتْ صِدِّیقَةً لَمْ تُدْرَکْ فِی آلِالْحَسَنِ امْرَأَةٌ مِثْلُهَا» اصول کافی، ج۲، ص۴۴۶.)
در جایی دیگر می فرماید: «کانَتْ مِمَنْ آمَنَتْ و آتَّقَتْ و اَحْسَنَتْ و اللّه یحب الْمُحْسِنین» (تواریخ النبی و الآل، الشیخ محمدتقی تستری، ص90.)
-فاضله، عالمه، صالحه، صدیقه، پارسا و پرهیزگار از صفاتی است که برای این بانوی بزرگ برشمرده اند.
-از فاطمه ، ام عبدالله و همسر امام سجاد(ع)در کتاب «محدَّثات شیعه» به نام «محدَّثه» یاد شده است. و در کتاب شریف بحارالانوار، روایتی در باره علامات ظهور امام زمان(عج) از ایشان نقل شده است.
این اطلاعات اندک حکایت از شخصیتی عظیم دارد، که میتواند جلوی چشم زن مسلمان قرارگیرد تا زندگی اش را با آن تنظیم کند.
«زن مسلمان، به یک الگو و یک نمونهی برجسته احتّیاج دارد. زن مسلمان اگر بخواهد موازین اخلاقی، موازین عاطفی و انسانی، موضوع جنسیّت زن بودن - که محور خانواده است - و موضوع آرمانگرایی را با هم ملاحظه کند و همهی اینها را با دیدگاه اسلامی مورد توجّه قرار دهد، احتّیاج به یک الگو و نمونهی مجسّم و شاخص دارد که به او نگاه کند و در مجموعِ رفتارها، خود را با او تطبیق دهد و به او نزدیک کند» (امام خامنه ای، ۱۲/۷/۷۴ )
به این میاندیشم که چقدر دختران امروز ما تشنه شناختن این زنان حقیقتا قهرمان بجای شخصیت های پوچ و مردواره انیمیشن های خارجی و سلبریتی های مجازی هستند و چقدر دست ما از روایت الگوهای حقیقی زن خالی است ...
🖋 فاطمه ترکان
#زنان_تاریخ_ساز
💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی)
@rahesevvom
📊فراتحلیل مسئلهٔ حجاب
🔸امروزه نمیتوان به مسائل مختلف روز منجمله بحث حجاب پرداخت و نگاهی علمی به پژوهشهای کمی و کیفی قبلی نداشت؛ برای داشتن نگاه علمی، از گذرگاه فرآیند فراتحلیل در پروژههای پیشینی حجاب دستهبندی، چیستی، حدود، ابعاد و انواع حجاب در اسلام (به لحاظ تفسیری، روایی، فقهی)، بررسی تاریخی مسئله حجاب، آسیبشناسی مسئله حجاب در جامعه امروز ما، عوامل مؤثر بر گرایش به حجاب و راهکارهای ارتقاء آن ، بررسی آثار رعایت حجاب و غرب و مسئله حجاب مشاهده میشود، که قسمت عمده آن به آسیبشناسی مسئله حجاب پرداخته اند؛ و عوامل منتهی به شرایط فعلی مسئله حجاب بر اساس این آسیب شناسیها را میتوان بالغ برحدود ۱۰۰ عامل برشمرد.
🔸با توجه به روش تحلیل لایه ای علل (CLA) برخی از عوامل مربوط به لایه لیتانی یا ظاهری، بیشتر آنها مربوط به لایه نظامهای علّی و بعضی دیگر در لایه گفتمانی و جهانبینی و لایه چهارم اسطوره و استعاره هست...
🖋هدی صادقزادگان
#فراتحلیل_مسئله_حجاب
#تحلیل_لایهای_علل
#لباس_مشارکت_اجتماعی
💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی)
@rahesevvom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹ششم تیرماه، سالروز سوءقصد به جان آیت الله خامنه ای (حفظه الله)
🔸سخنرانی مقام معظم رهبری درهمان لحظات:
اما آنی که گفتند زن ناقصالعقل است، این نخواستند بگویند که زن خدای نکرده قوهی ادراک ندارد، هرگز. بسیاری از زنان از بسیاری از مردان سطح شعور و درکشان به مراتب بالاتر است؛ نه یک ذره دو ذره. ... نظر امیرالمؤمنین در "هن ناقصات العقول" به طبیعت زن نیست، بلکه به زنی است که تحت تأثیر فرهنگ ستمآلود تمام طول تاریخ که نسبت به زنان این فرهنگ، همیشه توأم با ظلم و ستم بوده، ناقص بار آمده. در زمان امیرالمؤمنین زن در همهی جوامع بشری، نه فقط در میان عربها، مظلوم بود. نه میگذاشتند درس بخواند، نه میگذاشتند در اجتماع وارد بشود و در مسائل سیاسی تبحر پیدا کند. نه ممکن بود در میدانهای... (انفجار)
#عقل
#ظلم_به_زن
💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی)
@rahesevvom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️در یک محیط اجتماعی که انسان دائما زیر فشار اشعهی مرئی و نامرئی جاذبههای جنسی قرار دارد، انسان واقعا آزاد نیست...
🏴 به مناسبت سالروز شهادت شهید بهشتی و هفتاد و دو تن از یاران انقلاب.
#شهید_بهشتی
#اختلاط_زن_و_مرد
💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی)
@rahesevvom
💢نقش خواص در وضعیت امروز حجاب
🔸مسئله نقش خواص در وضعیت امروز حجاب:
۱- سست شدن خواص در اجباری بودن امر حجاب؛ که در جایابی علل، در قسمت ساختارهای فرهنگی لایه دو هست و گزاره "نه به حجاب اجباری" استعاره آن ؛
۲- گره زدن امر حجاب بصورت حداکثری با دین و انقلاب توسط خواص که در لایه دوم ، یعنی ساختارهای فرهنگی جانمایی می شود.
"آنچه بنده را حسّاس میکند، این است که ناگهان شما میبینید از دهان یک گروهی از افرادی که جزو خواص محسوب میشوند، مسئلهی «حجاب اجباری» مطرح میشود؛ معنایش این است که یک عدّهای نادانسته -حالا من میگویم نادانسته؛ انشاءالله نادانسته است- همان خطّی را دنبال میکنند که دشمن با آنهمه خرج نتوانسته است آن خط را در کشور به نتیجه برساند؛ همان خط را دارند دنبال میکنند..." (مقام معظم رهبری۱۳۹۶/۱۲/۱۷)
🖋هدی صادق زادگان
#پرونده_حجاب
#لباس_مشارکت_اجتماعی
#نقش_خواص
💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی)
@rahesevvom
📽بررسی تاثیر سینما بر وضعیت حجاب
🔸در نوشتارهایی با موضوع تأثیرپذیری حجاب از سینما، بهعنوان مهمترین هنر صنعت رسانه، بهدنبال آنیم تا از رهگذر بررسی نمودهای پدیدۀ بدحجابی در سینمای ایران به تأثیرگذاری این پدیده بر پوشش بانوان برسیم.
🔸وقتی سیر پیش روی سینمای ایران را مشاهده میکنیم با رشد چشمگیر پدیدۀ بدحجابی و عوامل مرتبط با آن مواجه میشویم. گویی سینماگران چوب حراج به دست گرفتهاند و حجاب را همچون کالای ارزانی به فروش گذاشتهاند تا از قِبَل آن تماشاگران بیشتری را با خود همراه کنند!
🔸صدالبته وقتی پروندۀ حجاب در ایران را بگشاییم، خواهیم دانست که گسترش بدحجابی عوامل گوناگونی دارد؛ اما در این سلسلهپستها قرار است فقط یکی از این عوامل؛ یعنی تأثیرگذاری سینما بر وضعیت کنونی حجاب را نقد و بررسی کنیم.
🔸این تحلیلها حول محور چهار عامل اصلیِ تغییر در تصورات رایج، تخریب حجاب، طبقاتیکردن حجاب و قراردادن بدحجابان بهعنوان الگو ارائه خواهند شد.
🖋مهدیه نقشزن
📍با ما همراه باشید...
#تصویر_زن
#تصورسازی
#حجاب_در_سینما
#پرونده_حجاب
#لباس_مشارکت_اجتماعی
💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی)
@rahesevvom
راه سوم
📽بررسی تاثیر سینما بر وضعیت حجاب 🔸در نوشتارهایی با موضوع تأثیرپذیری حجاب از سینما، بهعنوان مهمتری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥/ برشی از فیلم
🔸شنای پروانه در بهمن ۱۳۹۸ و در بخش سودای سیمرغ و نگاه نو سی و هشتمین دورهٔ جشنوارهٔ فیلم فجر به نمایش درآمد. در آنجا نامزد دریافت ۱۴ جایزه شد که توانست شش جایزه از جمله، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (آقایی)، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (طباطبایی) و بهترین تدوین را کسب کند.
🔻امشب با تحلیل فیلم شنای پروانه در کانال راه سوم، با ما همراه باشید...
#حجاب_در_سینما
#پرونده_حجاب
💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی)
@rahesevvom
راه سوم
🎥/ برشی از فیلم 🔸شنای پروانه در بهمن ۱۳۹۸ و در بخش سودای سیمرغ و نگاه نو سی و هشتمین دورهٔ جشنواره
🎥 تحلیل فیلم شنای پروانه
🔸پرفروشترین فیلم اکران آنلاین، لقب فیلم محمد کارت، کارگردان شنای پروانه است.
داستان فیلم با لورفتن فیلم شنای پروانه، همسر یکی از گندهلاتهای تهران آغاز میشود. واکنش هاشم(همسر پروانه) به این مسئله، عصبانیت و خشونتی است که منجر به قتل پروانه میشود!
🔸با بررسی فیلمهای سینمایی، بالاخص آثار دهۀ 90 که با موضوعات مرتبط با غیرت ساخته شدند، میتوان فهمید که اگر سینما تنها عامل تضعیف و تحریف معنای صحیح غیرت در جامعهٔ ایرانی نباشد، حتما یکی از مهمترین آنهاست.
🖋مهدیه نقشزن
پ.ن: تحلیل فیلم فقط بر اساس بازنمایی مفهوم غیرت است.
#شنای_پروانه
#پروندهٔ_حجاب
#غیرت_چه_هست؟
#غیرت_چه_نیست؟
💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی)
@rahesevvom