راه سوم
🔰دومین نشست "زنان، معماران فردای روشن" 🔍بررسی دستاوردهای قانونی جمهوری اسلامی در موضوع زن و خانواده
🔸بعنوان بانوی دغدغهمند
⁉️عملکرد نمایندگان زن مجلس یازدهم را چگونه ارزیابی میکنید؟
⁉️ سوال شما از فراکسیون زنان مجلس چیست؟
⏪سوالات خود را برای ما (@rahesevvom_admin) ارسال نمایید
⏪و یا بطور مستقیم در وبینار مطرح نمایید.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔍 بررسی دستاوردهای قانونی جمهوری اسلامی در موضوع زن و خانواده
🎙 گفتگو زنده با:
سرکار خانم دکتر قاسمپور؛ رئیس فراکسیون زنان در مجلس
🗓 دوشنبه ۹ بهمنماه ساعت ۱۹
📍از طریق پیوند:
https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomthree/joinroom.php?id=44163
#نقش_بانوان
#زنان_معماران_فردای_روشن
┈┈••✾••┈┈
💠راه سوم
⏩@rahesevvom
راه سوم
🎥ببینید... 🔸اهمیت حلقههای میانی و جریانسازی اجتماعی در حل مسائل کشور و مسئله زن 🔸وظیفه نهادهای ح
⏳کمتر از سه ساعت دیگر تا ...
🔻دومین نشست مجازی "زنان، معماران فردای روشن"
🔍 بررسی دستاوردهای قانونی جمهوری اسلامی در موضوع زن و خانواده
🎙 سرکار خانم دکتر قاسمپور؛ رئیس فراکسیون زنان در مجلس
🗓 دوشنبه ۹ بهمنماه ساعت ۱۸:۵۰
📍از طریق پیوند:
https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomthree/joinroom.php?id=44163
#نقش_بانوان
#زنان_معماران_فردای_روشن
┈┈••✾••┈┈
💠راه سوم
⏩@rahesevvom
راه سوم
⏳کمتر از سه ساعت دیگر تا ... 🔻دومین نشست مجازی "زنان، معماران فردای روشن" 🔍 بررسی دستاوردهای قانون
⏰هم اکنون
🔰دومین نشست مجازی "زنان، معماران فردای روشن"
🔍 بررسی دستاوردهای قانونی جمهوری اسلامی در موضوع زن و خانواده
🎙 با حضور سرکار خانم دکتر قاسمپور
📍از طریق پیوند:
https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomthree/joinroom.php?id=44163
#نقش_بانوان
#زنان_معماران_فردای_روشن
┈┈••✾••┈┈
💠راه سوم
⏩@rahesevvom
راه سوم
⏰هم اکنون 🔰دومین نشست مجازی "زنان، معماران فردای روشن" 🔍 بررسی دستاوردهای قانونی جمهوری اسلامی در
دستاوردهای قانونی جمهوری اسلامی _ دکترقاسمپور.mp3
16.48M
🎧 بشنوید...
💫بررسی دستاوردهای قانونی جمهوری اسلامی در موضوع زن و خانواده
🔻 دومین نشست مجازی "زنان، معماران فردای روشن"
🎙 در محضر سرکار خانم دکتر قاسمپور
#زنان_معماران_فردای_روشن
┈┈••✾••┈┈
💠راه سوم
⏩@rahesevvom
https://eitaa.com/joinchat/1457651996Cc5ff848bf2
راه سوم
🎧 بشنوید... 💫بررسی دستاوردهای قانونی جمهوری اسلامی در موضوع زن و خانواده 🔻 دومین نشست مجازی "زنان،
🔰 گزیدهای از سخنان سرکار خانم دکتر قاسمپور در نشست دستاوردهای جمهوری اسلامی در موضوع زن و خانواده
🗓 دوشنبه ۹ بهمنماه ۱۴۰۲
❇️ پیگیریهای جدی مجلس یازدهم در حوزه زنان و خانواده عبارتند از:
🔻قانون حمایت از جوانی جمعیت
• تسهیلات فرزندآوری
• برقراری موازنه شغلی و خانواده که در دو دورهی مجلس قبل به نتیجه نرسیده بود و در این مجلس به خوبی دیده شد. از جمله مرخصی زایمان، مرخصی تحصیلی، مرخصی استعلاجی
• افزایش قابل توجه بودجه تسهیلات ناباروی و نظارت بر کارکرد آن
🔻 لایحه حمایت از زنان در برابر سوء رفتار
که قدمت حداقل ۱۲ ساله دارد و در بیانات آقا مطالبه بیش از ۲۵ ساله ایشان است؛ در این مجلس با رای قاطع تصویب شد.
🔻 لایحه حجاب که پیرو جلسات متعدد در فراکسیون زنان، کمیسیون فرهنگی، کمسیون اجتماعی و اصل ۹۰ این موضوع پیگیری شد... و در حال حاضر در انتظار این است که دولت بار مالی لایحه را بپذیرد و تبدیل به قانون شود.
🔻 برنامه هفتم پیشرفت
• دال مرکزی برنامه هفتم، بحث الگوی سوم زن بود که هم میتواند جامعیت داشته باشد، هم ارتقا زن، هم اعتلای خانوادگی و هم کنشگری زن مسلمان را مورد توجه قرار دهد.
• آینده نگری و تنقیح قوانین بر اساس الگوی سوم
• توجه به زنان روستایی که کمتر به آنان پرداخته میشود.
• اشتغال منعطف زنان
• کنشگری زن مسلمان در عرصه بینالمللی
• توجه به مسائل زنان و دختران در معرض آسیب هم از نظر نظارتی هم از نظر بودجه
• حوزه مشاوره خانواده، طلاق
• حوزه دانشبنیان و زنان خلاق و نوآور
• مساوی ندیدن کنش اجتماعی زنان با اشتغال
• طراحی پنجره واحد برای ارائه خدمت به زنان سرپرست خانوار بر اساس نقاط ضعف قبلی
❇️ کنشگری نمایندگان زن در مجلس از چند منظر قابل ملاحظه است:
۱. حضور زنان در حکمرانی، به جامعه دختران پیام عدم انسداد زنان تحصیلکرده توانمند را دارد.
۲. دقت نظر و وسواس بانوان موثر در حکمرانی
۳. پرداختن به مسائل زنان، بطور جدیتر توسط خود جامعه زنان اتفاق میافتد.
پیشرانان مسائل زنان، خود بانوان در عرصه قانونگذاری بودند.
#نقش_بانوان
#زنان_معماران_فردای_روشن
┈┈••✾••┈┈
💠راه سوم
⏩@rahesevvom
🔹زمینههای مشارکت بخش خصوصی در فعالیتهای اقتصادی خیلی وسیع است.
🔹سرمایههای مردم، ذهن مردم، دستهای توانای مردم، سرانگشتان فعال و مبتکر مردم میتواند فعال بشود و کار بکند. اشتغال زیاد خواهد شد، فقر کمتر خواهد شد.
🔹منتها خب هم دستگاههای دولتی باید احساس مسئولیت کنند هم خود فعالان اقتصادی باید احساس مسئولیت کنند.
〰〰〰〰〰〰
پینوشت: تصاویری از حضور بانوان تولیدگر و کارآفرین در دیدار با رهبر انقلاب ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
#نقش_بانوان
#مشارکت_اجتماعی
┈┈••✾••┈┈
💠راه سوم
⏩@rahesevvom
📄 مقاله پژوهشی : هویت زن از منظر اندیشههای قرآنی آیتاللهالعظمی خامنهای (مدظلهالعالی)
📔پژوه نامه فقه و علوم اسلامی، شماره چهارم
⏪متن کامل مقاله را از اینجا بخوانید.
🖋 هدی صادقزادگان، فاطمه ترکان
#الگوی_سوم
#هویت_زن
#مقاله
┈┈••✾••┈┈
💠راه سوم
⏩@rahesevvom
راه سوم
📄 مقاله پژوهشی : هویت زن از منظر اندیشههای قرآنی آیتاللهالعظمی خامنهای (مدظلهالعالی) 📔پژوه نا
🔰چکیده مقاله: هویت زن از منظر اندیشههای قرآنی آیتاللهالعظمی خامنهای (مدظلهالعالی)
🔸در طول تاریخ، زن همواره تحت سیطرۀ مردسالاری بوده است. چه در مردسالاریِ سنتی گذشته و چه در مردسالاریِ مدرن امروزی؛ ازاینرو تصویر موجود از زن، همواره عنصری غیرمستقل و تبعی و درجه دو میباشد. درحالیکه هویت حقیقی زن با این توصیفات فاصلۀ زیادی دارد.
🔸در نوشتار حاضر با جستوجو به روش تلفیقی تحلیلمضمون - تحلیل اجتهادی در اندیشۀ قرآنی آیتالله خامنهای، ابعاد مختلف هویت واقعی زن بیان میشود؛ ازجمله ضرورت هویتیابی اسلامی زن، ویژگیهای آن هویت، ابعاد آن و عوامل مؤثر بر هویت، نسبت میان جنسیت و انسانیت در هویت، تقابل اسلام و غرب در هویت و آثار هویتسازی و هویتسوزی زن.
🔸براساس مطالعۀ روشمندی که در پژوهش صورت گرفته، میتوان گفت:
🔻 از منظر رهبری، هویت زن دارای چهارچوب مطلقی است که در آن، تمامی ابعاد فردی و خانوادگی و اجتماعی پوششپذیر میباشد.
🔻با توجه به آیات ۳۵ سورۀ احزاب، ۲۱ سورۀ روم و ۱۹۵ سورۀ آلعمران، هویت زن بهلحاظ انسانی با هویت مرد یکسان و بهلحاظ جنسیتی بهعنوان بخش عارضیِ هویت، متفاوت با هویت مرد است و در کارکردهای زندگی معنا مییابد.
🔻 علاوهبر آن، با توجه به آیات ۱۰ تا ۱۲ سورۀ تحریم و تصریح آن در مفهومیابی آیۀ ۳۶ سورۀ آلعمران، زن در همین اندیشه، نهتنها دارای هویت انسانی مشترک با مرد میباشد؛ بلکه بهعنوان الگوی زنان و مردان مؤمن و کافر هم، معرفی میشود.
🔻همچنین ترسیم ایشان از شخصیت حضرات زهرا و زینب، بهعنوان نمونههای ظرفیت زن اسلامی، اعتقاد برخی از مفسرین را مطابق با آیۀ ۱۷ سورۀ زخرف، خدشهدار میکند؛ چراکه این تفاسیر بیانگر عدمظرفیت عقلانی و استعداد فکری و منطقی در زنِ همسان با مرد است.
🖋 هدی صادقزادگان، فاطمه ترکان
#الگوی_سوم
#هویت_زن
┈┈••✾••┈┈
💠راه سوم
⏩@rahesevvom
🇮🇷 «خانمها، سربازان خط مقدم انقلاب بودند و این به معنای واقعی کلمه است و من به عنوان یک مبالغه نمیگویم. اگر زنها با انقلاب سازگار نبودند و به آن باور نداشتند، مطمئناً این انقلاب واقع نمیشد.» 🇮🇷
حضرت آیتالله خامنهای، ۱۳۶۸/۱۰/۲۶
#نقش_بانوان
┈┈••✾••┈┈
💠راه سوم
⏩@rahesevvom
🔰 معاونت خواهران ناحیه بسیج دانشجویی اصفهان به مناسبت دهه فجر برگزار میکند:
[ زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را در پیش چشم زنان جهان گشود و ثابت کرد که میتوان زن بود ، عفیف بود ، محجبه و شریف بود و در عین حال در متن و مرکز بود ]
رهبر انقلاب ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
مسابقه از 👇
••{ جزوه هندســـه شـناختـی الـگوی ســوم زن }••
📍مهلت ثبت نام تا ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
🗓 تاریخ آزمون و ارسال آثار ۲۲ بهمن ۱۴۰۲
📌شرکت در مسابقه برای عموم آزاد است
🎁 همراه باجوایز ارزنده
|∆ جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر و دریافت جزوه به لینک و آیدی زیر مراجعه فرمایید ؛
🌐https://survey.porsline.ir/s/Tg9jlZm
@Banoye_ensansaz
@banoyeensansaz
#معرفی_برنامه
┈┈••✾••┈┈
💠راه سوم
⏩@rahesevvom
کتاب زن در اسناد بالادستی.pdf
29.26M
📚کتاب "زنان و خانواده در اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران"
اگر به دنبال یک منبع کامل راجع به قوانین مربوط به زنان در قانون اساسی کشور، سیاستهای کلی نظام، برنامههای توسعه و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و... تا سال ۱۳۹۶ هستید، این کتاب را حتما مطالعه فرمایید.
ناشر این اثر شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده میباشد.
#معرفی_کتاب
#حقوق_زن
┈┈••✾••┈┈
💠راه سوم
⏩@rahesevvom
📌بررسی کنشگری زنان در مجلسشورایاسلامی (بخش نخست)
🔹در مسیر پُر افتوخیز مبارزات تا پیروزی انقلاباسلامی، زنان در سایهی حمایت و هدایت رهبری کبیر، سطوح اولیه مشارکت سیاسی را طی نمودند. بگذریم که برای همین سطح نخست از مشارکت سیاسی به گواه مستندات تاریخی در همان مقطع، کم نبودند نجواهایی که زنان را مانع و مزاحم مبارزات خود احساس میکردند. و اگر نبود امام، آن نگارگر سترگ که زنان را نه سهیم در انقلاب که رهبر خود میدانست، تحقق عینی الگوی سوم در میدان نیز به هزلی سخیف شبیه بود. او که مبتنی بر منویات رهبری نهتنها از حضور زنان در راهپیماییها و تظاهرات علیرغم بسیاری از مخالفتها صیانت کرد، که فراتر از آن عرصههای ظهور و بروز را برای آنان بهسان آنچه در سیره معصوم بود، تجسم بخشید...
✍️الف.دال
💠@andishevarzizanan
#نقش_بانوان
#زنان_معماران_فردای_روشن
┈┈••✾••┈┈
💠راه سوم
⏩@rahesevvom
راه سوم
📌بررسی کنشگری زنان در مجلسشورایاسلامی (بخش نخست) 🔹در مسیر پُر افتوخیز مبارزات تا پیروزی انقلاب
⏪بررسی کنشگری زنان در مجلسشورایاسلامی ۱
🔹در تعریف عملیاتی، مشارکت سیاسی درگیر شدن فرد در سطوح مختلف نظام سیاسی را شامل میشود. از اقسام مشارکت سیاسی، حضور در تصمیمگیریهای اجتماعی و سیاسی (مجلس شورا و ...)، شرکت در انتخابات و برگزیدن افراد در بخشهای فوق و نیز حضور در تشکلها و احزاب را میتوان نام برد. مشارکت سیاسی سلسلهمراتبی دارد که از عدم درگیری تا گرفتن مقام رسمی یا عضویت فعال حزبی متغیر است.
🔹پایینترین سطح مشارکت واقعی، رأی دادن در انتخابات است. در بالای این سلسلهمراتب کسانی هستند که انواع گوناگون مقامات رسمی را در نظام سیاسی دارند. در سیر جریانشناسی مشارکت سیاسی در ادوار مختلف مجلسشورایاسلامی، زنان از همان ابتدا حضور داشتند؛ اگرچه این حضور از همان زمان در مقایسه با حضور مردان چشمگیر نبود اما درواقع شروع سختی بود برای راهیابی به سطوح دیگر که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
🔹قریب به یک سال پس از پیروزی شگرف انقلاباسلامی، نخستین دوره انتخابات مجلس بعد از همهپرسی جمهوریاسلامی، انتخاب خبرگان قانون اساسی و نیز تائید قانون اساسی برگزار شد. این دوره از مجلس با مشارکت 52 درصدی و حضور طیف وسیعی از چهرههای شاخص و اصیل انقلابی که بعدها بسیاری از آنان دچار سقوط و صعود شدند، شکل گرفت. شهید آیت، شهید چمران، شهید رجایی، شهید باهنر، هاشمی رفسنجانی، مقام معظم رهبری، ابراهیم یزدی، عزتالله سحابی و... مریم بهروزی، گوهرالشریعه دستغیب، عاتقه صدیقی و اعظم طالقانی ازجمله افرادی بودند که در این دوره از مجلس حضور داشتند.
🔹کثرت طیفها و گروهها، اختلافسلیقه و نیز حجم زیاد ثبتنامکنندگان در کنار نقصان شکلگیری شورای نگهبان که به بیانی مؤید عدم نظارت قوی بود، همه و همه از عوامل کاهش مشارکت در چهارمین دور انتخابات بود. لذا پیشینهی مبارزاتی، روابط نسبی و نیز نوپا بودن انقلاب تأثیر بهسزایی درانتخاب افراد در این نهاد داشت.
🔹لازم به ذکر است هر دستگاه کار ویژه خود _یعنی مجموعهای از وظایف و کارکردها_ را دارد، که مبتنی بر آن کار ویژه عملکردها مورد ارزیابی قرار میگیرد. بدیهی آنکه مأموریت مجلسشورایاسلامی نظارت بر حُسن اجرای قوانین و نیز قانونگذاری است. لذا در این میان درواقع مجلس اول نمیتواند پاسخی در چارچوب عملکرد قوه مقننه باشد. به دلیل آنکه اولاً مجلس بهتازگی شکلگرفته بود و تا پیداکردن قاعده و اصول خود در راستای عمل به کارکرد، زمان قابلتأملی را میبُرد؛ پس بدیهی بود که مصوبه و به بیانی عملکردی درخور و گسترده نداشته باشد.
🔹اما سهم زنان از مبارزاتی که به بیان گُهربار امام در یک رده و صف برابر با مردان قرار داشتند، تنها چهار نماینده بود؛ که آن چهار نماینده نیز جدای از مرحوم بهروزی، عاتقه صدیقی (همسر شهید رجایی) و یا دختر مرحوم طالقانی و... بودند که توانستند در این عرصه حاضر شوند. مرحوم بهروزی در بخشی از خاطرات خود از چگونگی ورود زنان به مجلس میگوید: «در دوره اول مجلسشورایاسلامی، آیتالله بهشتی از من و خانم _گوهرالشریعه_ دستغیب و فرشته هاشمی و... دعوت کردند برای انتخابات مجلس آماده شویم و گفتند میخواهیم شما را در لیست کاندیداهای انتخابات مجلس قرار دهیم. من این دعوت را عادی میدانستم، اما خانم دستغیب به دکتر بهشتی گفتند آیا واقعاً لازم است ما به مجلس وارد شویم؟ دکتر بهشتی فرمود بله، حتماً. چون شاید اگر این دوره و در زمان امام عزیز خانمها به مجلس نروند، دیگر هرگز نتوانند وارد مجلس شوند». وی در ادامه بیان میکند: «در آخر دوره اول مجلس، من و خانم دستغیب از کریدور مجلس عبور میکردیم. یکی از آقایان گفت این روزها، روزهای آخر حضور شما در مجلس است. من فکر کردم منظور روزهای آخر دوره است. گفتم خب برای شما هم روزهای آخر است. گفتند نه! برای خانمها روزهای آخر است، چون قرار است برویم خدمت حضرت امام و از ایشان بخواهیم مانع ورود نمایندگان خانم به مجلس شوند، چون وکالت نوعی قضاوت است و زن نباید قاضی شود چراکه ممکن است در یک رأیگیری، با یک رأی که ممکن است رأی یک زن باشد، قانونی تصویب شود یا تصویب نشود! ازنظر این عده از آقایان، این خلاف شرع بود و قرار بود خدمت امام بروند و بگویند نماینده شدن خانمها خلاف شرع است. این کار را کردند و امام در جواب فرمودند: چه کسی گفته نماینده شدن زنها خلاف شرع است؟ این حرفی که شما میزنید، خلاف شرع است! امام در آن موقع، با این دیدگاهها مقابله میکردند».
ادامه دارد...
#نقش_بانوان
#زنان_معماران_فردای_روشن
┈┈••✾••┈┈
💠راه سوم
⏩@rahesevvom
📚 سوژه زن مبارز و تناقضات نقشی در جریان انقلاب اسلامی
🖊️به قلم سرکار خانم زهرا شیخالاسلامزاده
🔸در این کتاب کوشش شده با متمرکز ساختن توجه خود به سرگذشت و خاطرات زنان فعال در مبارزات انقلابی منتهی به انقلاب، به این پرسش پاسخ دهد که آنان چگونه با تزاحم نقـش خانوادگی (همسر، مـادر) و اجتماعی (مبارز انقلابی) خود مواجه شدهاند و با چه راهبردها و الگوهای رفتاری آن را مدیریت کردهاند.
🔸مســئله این کتاب گرچه در بستر موقعیت تاریخی طرح میشود امــا در بطن خود مسئله امروز و اکنون ما نیز هست. به ویژه که با گسترش حضور اجتماعی زنان ایرانی پرسش از نقطه تعادل و شیوۀ جمع میان نقشهای به ظاهر ناسازگار اهمیتی مضاعف یافته است.
📌برای تهیه این کتاب که توسط نشر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شده است، میتوانید از طریق سایت زیر اقدام کنید:
www.shpo.rcica.ir
#معرفی_کتاب
#مدیریت_نقشها
┈┈••✾••┈┈
💠راه سوم
⏩@rahesevvom
راه سوم
📌بررسی کنشگری زنان در مجلسشورایاسلامی (بخش نخست) 🔹در مسیر پُر افتوخیز مبارزات تا پیروزی انقلاب
📌بررسی کنشگری زنان در مجلسشورایاسلامی (بخش دوم)
🔹تجاوز رژیم بعث به کشور، مسئله گروگانهای آمریکایی، فعالیت مسلحانه گروهکهای داخلی، ناآرامی در مناطق مرزی کشور، تحریمهای اقتصادی و مسئله بیکفایتی رئیسجمهور از چالشهای مهمی به شمار میرفت که مجلس اول با آن روبهرو بود. افزون بر این، مجلس اول برای حمایت از رزمندگان، قوانینی برای خانوادههای نیروهای مسلح، مفقودان، جانبازان، مجروحان و اسیران به تصویب رساند که بیشتر جنبه حمایتی داشت.
🔹دور دوم در حالی شکل میگیرد که اگرچه این مجلس نه در میانهی راه، که انقلاب کماکان ریلهایی از جنس تغییر و نیز خوانشی متفاوت از خود را این بار در قاموس دفتر زرین دفاع مقدس تورق میکند. این دوره از مجلس با مشارکت حدود 65 درصد مردم کار خود را آغاز میکند. فارغ از عدم مشارکت احزاب و سازمانهای سیاسی اپوزیسیون، بسیاری از احزاب و گروههای دیگر یا بهحکم ارتداد و یا به دلیل عدم اقبال مردم نسبت به آنها و به بیانی رساتر همگی در ایستگاه خیانت به آرمانهای مقدس از قطار انقلاب پیاده شدند تا قبلهی دیگری برای آمالِ سَهو خود بیابند. در این دوره همانند دوره گذشته، زنان تنها چهار کرسی از مجلس را در تصرف دارند که این فاکتور کَمّی تا دوره بعد به قوت خود باقی میماند.
ادامه (۱)👇
راه سوم
📌بررسی کنشگری زنان در مجلسشورایاسلامی (بخش دوم) 🔹تجاوز رژیم بعث به کشور، مسئله گروگانهای آمریکا
⏪بررسی کنشگری زنان در مجلسشورایاسلامی ۲
🔹آغاز تجربههای بدیع با تفاوتهای رویکردی در چارچوب قامت ج.ا بهواقع زنانی در همان قامت و از جنسِ همان مبارزان انقلاب نیاز داشت؛ زنانی که برای نهضت در ساحتهای مختلف انفاقها کرده بودند. بدیهی بود که برای شروع این شدن نیز مرحوم اعظم طالقانی و مرحوم بهروزی و مرحوم دباغ و... به میدان بیایند تا به پشتیبانی امام، سازنده درک حضور زنان در بسترهایی فراتر از حریم خانه باشند.
🔹در این موقعیت، زنان در مصاف با دو رویکرد سهمیهبندی و یا عدم آن، که متأثر از دو دیدگاه گفتمان غرب_اَبَر گفتمان انقلاباسلامی است، مواجه هستند. مبتنی بر گفتمان اول، اگرچه حضور زنان در مجلس بهواسطه کثرت جمعیتی آنان، تجربیات بیولوژیکی یا اجتماعی متفاوت و نیز در برخی موارد تناقض و ضدیت علایق زنان و مردان با یکدیگر را شاهد هستیم، اما این دیدگاه معتقد است نظام سهمیهبندی به معنای افزودن ساده تعداد زنان در پارلمان نیست، بلکه این نظام در پی بازنویسی تأثیر حضور زنان و گسترده کردن فضای سیاسی کشور برای پذیرش کثرتگرایی و کمک به تکثر در عقاید و حضور عقاید و نظرات متفاوت در نمایندگی است.
🔹هدف اکثر نظامهای سهمیهبندی افزایش نمایندگی زنان تا سطح 50 درصد است. سهمیهبندی دو وجه، یکی تغییر در سیاست برابری عمومی از برابری فرصتها به برابری نتایج، و دیگری ایجاد پرسشهای مبنایی در تئوری دموکراسی و فمینیسم را طرح میکند. درواقع این اصول برابری جنسیتی در درک درست از دموکراسی و مدرنیته است که به سهمیهبندی ارزش نمادین میدهد.
🔹ازآنجاکه اساساً زن در چارچوب اِبتنای انقلاب بهگونهای دیگر فهم میشود بدیهی است که به همین مناسبت در کنشگریهای او در منظرهای مختلف فارغ از نسخههای مرسوم، نقطه نظراتی داشته باشد.
🔸بر اساس دیدگاه مقام معظم رهبری:
"به نظر من توجه به این قضیه، نکتهی منفی است که خیال کنیم در هر صحنه و هر عرصهای که مردها با یک تعداد کمیتی حضور دارند. زنها هم باید با همان کمیت باشند! این یک فکر ابتدایی و بسیط و کودکانه است. ازاینجهت نمیگویم خوشحالم، بلکه ازاینجهت خوشحالم که احساس میشود خوشبختانه یک حرکت جدی و حقیقی برای بازیافت شخصیت زن به وجود آمده است.
🔸افزایش تعداد نمایندگان زن خوب است اینکه خانمهای بیشتری باصلاحیت به مجلس بیایند مثل شماها باشند. تحصیلکرده، مطلع، خانمهایی نباشند که از افواه چیزی بگیرند. صلاحیتهای دینی، اخلاقی، شرع را رعایت کنند باعث نعمتی است. البته صددرصد نمیتوان تعیین کرد ولی زیاد شوید خوب است
🔸اولاً خیلی خوشحالم که میبینم بحمدالله خواهرها در مجلسشورایاسلامی یک مجموعه کیفی و کمی قابلتوجهی را به وجود آوردهاید، نه اینکه بنده دنبال این باشم که مثلاً از دویست و هفتاد نماینده، باید صد و چقدرش زن باشد؛ نه، اصلاً این مطرح نیست که چقدر از مسئولیتها را زنها، و چقدر آن را مردها بگیرند. میبینید ما الان افتخار میکنیم که فلان تعداد زن، در فلان بخشهای اجرایی کشور داریم. اشتباه نشود، از اینکه این بانوان در این مناصب اجرایی باشند من هیچ مشکلی ندارم؛ یعنی منع نمیکنم، نفی نمیکنم، ایرادی هم برایش قائل نیستم. فرض کنید وزیر بهداشت ما یک خانم بود، یا معاونین رئیسجمهور مثلاً یا بخشهای مختلف در بینشان بانوان هستند، این ازنظر من اشکالی ندارد، آنچه اشکال دارد، افتخار به این است؛ که ما به رخ دنیا بکشیم که ببینید، ما در بخشهای اجرایی اینقدر زن داریم. این همان دور خوردن است، این همان منفعل شدن است؛ این افتخاری ندارد.
🔸خیلی خب یک خانمی است، ارزشهای داشته، تواناییهایی پیداکرده، مناسب این مقام شده؛ خیلی خب، بگذارند، خلاف قانون هم که نبوده؛ اما اینکه ما به این افتخار بکنیم که ببینید، ما این تعداد خانم مسئول در بخشهای اجرایی داریم، این غلط است. اگر ما افتخار کنیم که این تعداد خانم روشنفکر، خانم تحصیلکرده داریم، این خوب است، این جا دارد؛ اگر بگوییم این مقدار خانم نویسنده، خانم فعال فرهنگی یا فعال سیاسی داریم، مشکلی ندارد؛ اگر بگوییم این مقدار خانم شهادتطلب و مجاهده کار در میدانهای گوناگون داریم، این خوب است؛ اگر بگوییم این مقدار خانمی که در عرصههای سیاسی انقلابی فعالاند گویندهاند، نویسندهاند داریم، این خوب است؛ افتخار به اینها خوب است؛ اما افتخار به اینکه ما این تعداد وزیر زن، این تعداد نمایندهی زن، این تعداد معاون بخشهای مختلف زن، این تعداد رئیس مؤسسات تجاری زن داریم، افتخار به این غلط است؛ این انفعال در مقابل آنهاست. مگر بنا بوده ما کارهای مردانه را به زنها بدهیم؟ نه".(۱۳۹۲/۲/۲۱)
ادامه (۲)👇👇
راه سوم
⏪بررسی کنشگری زنان در مجلسشورایاسلامی ۲ 🔹آغاز تجربههای بدیع با تفاوتهای رویکردی در چارچوب قامت
⏪بررسی کنشگری زنان در مجلسشورایاسلامی ۲
🔹در تحلیلی بسیطتر باید گفت ارزشها آیاتی از مبانی خود هستند. در گفتمانی سهمیهبندی ارزش تلقی میگردد که عقبهی آن بر برابری جنسیتی استوار باشد. درحالیکه اعتبار ارزش شایستهسالاری از عدالت است. به همین فراخور سهمیهبندی در مَصاف ارزشها، ناگزیر از تضاد دیدگاهی در لایههای مختلف دو گفتمان است.
🔹لازم به ذکر است که با عبور از روبنای مسئله که منتهی به تفاوت درونمایههای مبنایی در اصالت نگاه میشود با تأکید بر عدم تفاخر به حضور کَمّی زنان در پستهای سیاسی، زیربنای این مهم حاکی از ارائهی مدلی در مقابل مدل غربی است.
🔹شفافتر آنکه نمونههای عینی امام بزرگوار، زنان صدر اسلام هستند؛ حال آنکه با شکلگیری ج.ا و دفاع مقدس، انقلاب از زنان کنشگری در ساحتهای مختلف همچون دا و... که دستاورد بیبدیل خود است، رونمایی میکند.
🔹درواقع در این الگو علاوه بر رد صِرف تجویزهای عَبث، بر دادههای درونی خود که خالق آن ج.ا است پافشاری کرده و به زن نه بهمثابه جنسیت پُست میدهد و نه بهمثابه جنسیت او را حذف میکند، بلکه مبتنی بر شاخص شایستهسالاری که به عدالت نزدیکتر است، مسئله را میبیند و هضم میکند. آنچه در این چارچوب اهمیت دارد آنکه وجوهی مایهی مباهات قرارگیری که خاستگاهی مبتنی بر مبانی داشته باشد تا به این وسیله علاوه بر تحقق دیگر شقوق و ارائه نمونه، فراتر از مرزها را نیز پوشش دهد. بگذریم که زمانی برخی به تعداد حضور زنان در مجلس همسایه رَشکها میبردند، حال آنکه زنان آن جامعه از بدیهیات محروم بودند.
🔹در اولین دوره مجلس، زنان نماینده با تشکیل کمیته حقوق خانواده، فعالیت خود را در این حوزه متمرکز کردند. نمایندگان با بررسی و هماندیشی مجموعهای از آرا و نظرات کارشناسی دستگاههای قضایی و مسئولان دولتی و... جمعاً به تصویب سه لایحه در مورد خانواده رسیدند:
۱. تصویب قانون واگذاری حضانت فرزندان صغیر یا محجور به مادران
۲. تصویب قانون تأمین زندگی زنان و کودکان بیسرپرست
۳. تصویب قانون نیمهوقت بانوان در ادارات دولتی
🔹به بیانی دوره اول و دوم مجلس به تلاش برای تبیین نگرشی متفاوت و گسترده به فعالیت زنان نه لزوماً در میان جامعه که در میان نمایندگان مرد گذشت. با ایجاد کمیته حقوق خانواده و تصویب لوایح ذکرشده و پیگیری اجرایی سازی آنها، درواقع زنان با حضور خود در مجلس نقشی جامع در حمایت از زنان و خانواده ایفا کردند.
ادامه دارد...
✍️الف.دال
💠@andishevarzizanan
#نقش_بانوان
#زنان_معماران_فردای_روشن
┈┈••✾••┈┈
💠راه سوم
⏩@rahesevvom
💠 پیشرفتهای مهم زنان، بعد از انقلاب اسلامی
#نقش_بانوان
#زنان_معماران_فردای_روشن
┈┈••✾••┈┈
💠راه سوم
⏩@rahesevvom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید...
🔰روایت قرآنی رهبرانقلاب درباره وظیفه خواص
"در قرآن یک نمونهای وجود دارد که به نظر بنده خیلی مهم است؛ آن قضیّهی رجل مؤمنی است که در سورهی یاسین از او نام برده شده: وَ جاءَ مِن اَقصَا المَدینَةِ رَجُلٌ یَسعىٰ قالَ یا قَومِ اتَّبِعُوا المُرسَلین؛ وقتی که سه پیغمبر از طرف پروردگار در این قوم مبعوث شدند و مردم ایمان نیاوردند و علیه اینها توطئه کردند و تصمیم گرفتند که اینها را نابود کنند، یک مرد شجاع و مؤمنی خودش را بسرعت به جمعیّتِ مردم رساند و گفت: یا قَومِ اتَّبِعُوا المُرسَلین؛ از اینها پیروی کنید؛ اِتَّبِعوا مَن لا یَسئَلُکُم اَجراً وَ هُم مُهتَدون. بعد میرسد به اینجا؛ نکتهی مورد توجّه من اینجا است: وَ ما لِیَ لا اَعبُدُ الَّذی فَطَرَنی وَ اِلَیهِ تُرجَعُونَ * اَ اَتَّخِذُ مِن دونِه آلِهَةً ... اِنّی آمَنتُ بِرَبِّکُم فَاسمَعون؛ با صدای بلند، باصراحت، ایمان خودش را بیان میکند. خواص باید صریح باشند، باید باصراحت حرف بزنند، باید شبههها را از ذهنها زایل کنند، دوپهلو و دوگونه و تردیدآمیز حرف نزنند. اِنّی آمَنتُ بِرَبِّکُم فَاسمَعون؛ بشنوید! من ایمان آوردم. این نمونهی کاری است که خواص میتوانند انجام بدهند."
〰〰〰〰〰〰〰
❓در بحث انتخابات، بانوان انقلابی دغدغهمند، چگونه میتوانند در برابر هجمه شبهات و تردیدها، نقش خود را در
🔻برگزاری پرشورتر انتخابات
🔻و انتخاب صحیحتر
ایفا کنند؟
📌ایدههای خود را با ما به اشتراک بگذارید:
⏩ @rahesevvom_admin
#نقش_بانوان
#زنان_معماران_فردای_روشن
┈┈••✾••┈┈
💠راه سوم
⏩@rahesevvom
🌱بعثت پیامبر نجاتبخش دختران
✨او که نه تنها جسم دختران را نجات بخشید که روح و جانشان را پرواز آموخت...
┈┈••✾••┈┈
💠راه سوم
⏩@rahesevvom
📺 تلویزیون و انتخاب شما
🇮🇷این روزها به مناسب نزدیکی به ایام انتخابات، شبکههای مختلف سیما اقدام به تولید و پخش برنامههای مختلف در راستای برگزاری انتخابات پرشورتر و انتخاب آگاهانه مردم نموده است.
🔻در این جدول لیستی از برنامههای شاخص، زمان پخش و توضیح مختصری پیرامون آنان برای شما آماده شده است.
#زنان_معماران_فردای_روشن
#جهاد_تبیین #انتخابات
┈┈••✾••┈┈
💠راه سوم
⏩@rahesevvom
راه سوم
🎧 بشنوید... همه مثل هم نیستند روایتی مادرانه از دعوت به انتخابات 🔺کتاب ️«مادران میدان جمهوری»،
🔴روایت زنان در انتخابات
🎙گفتگو زنده با موضوع الگو نمایی زنان در انتخابات با محوریت کتاب مادران میدان جمهوری
⏰زمان:۲۱ بهمن ماه راس ساعت ۱۰صبح
برای مشاهده لایو اینجا کلیک کنید:
@banooyeab
#معرفی_برنامه
#زنان_معماران_فردای_روشن
┈┈••✾••┈┈
💠راه سوم
⏩@rahesevvom
🌱 روایت ریحانه 🌱
✨ سلسله جلسات اندیشهورزی
در منظومه فکری رهبرمعظمانقلاب در حوزه بانوان
💡 گاه اول؛
دیدار با اقشار مختلف بانوان در تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۶
🗓 دوشنبه ۲۳ بهمن
⏰ ساعت ۱۵:۳۰
📍خیابان کاشانی، بنیاد امیرقلی، موسسه طلایهداران راه سوم.
https://maps.app.goo.gl/SSZpn71TQZ7rnH738
📌حضور خود را در لینک زیر اطلاع دهید:
https://survey.porsline.ir/s/pyFNzKX
#روایت_ریحانه
#الگوی_سوم
┈┈••✾••┈┈
💠راه سوم
⏩@rahesevvom
🔰 زنان و انقلاباسلامی؛ از تحول هویتی تا انقلابیگری
🔸 «اگر زنها با انقلاب سازگار نبودند و این انقلاب را نمیپذیرفتند و به آن باور نداشتند، مطمئنا این انقلاب واقع نمیشد؛ من به این معنا اعتقاد دارم. اگر آنها نبودند، اوّلاً نیمى از گروه انقلابیّون، مستقیم در میدان نبودند؛ ثانیاً بهطور غیرمستقیم اثر میگذاشتند روى فرزندانشان، روى شوهرهایشان، روى برادرهایشان و روى محیط خانه - که زن در محیط خانه، داراى تأثیر فرهنگى زیادى است - و بکلّى این کار انجام نمیگرفت. این حضور آنها بود که توانست ستون فقرات دشمن را بشکند و مبارزه را به معناى واقعى کلمه پیش ببرد.» ۱۳۶۸/۱۰/۲۶
🇮🇷🇮🇷 زنان ایرانی در هیچ مقطعی از تاریخ، نه در گذشته و نه در دوران غربزدگی، تصویری بهروشنی تصویری که انقلاب اسلامی به برکت اسلام و به برکت فکر و نظر امام خمینی(ره) ایجاد کرد، از خود نداشتند.
🖋 به قلم "هدی صادقزادگان" پژوهشگر نظام فکری حضرت آیتالله خامنهای.
⏪متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید.
@rahbari_plus
#نقش_بانوان
#انقلاب_اسلامی
┈┈••✾••┈┈
💠راه سوم
⏩@rahesevvom