eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
798 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
(115) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 🌴🌴🌴 ⏪ 22-آمادگی پذیرش مسئولیت های گوناگون فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ * والی ربِّکَ فَارغَب (انشراح/8 و7) چون از كار فارغ شوى، به عبادت كوش* و به پروردگارت مشتاق شو. 🌱🌱🌱 ☑ انسان باید بعد از فارغ شدن از هرکار و مسئولیت آماده پذیرش کار وتلاش و مسئولیت دیگر باشد. ☑ کار وتلاش باید جهت الهی داشته باشد. ☑ کارو تلاش باید با اخلاص باشد(الی ربک ...) 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 شهود 🔹 مهم ‌ترین راهی كه انسان را به این مقصد می ‌رساند همان است كه بیان نورانی امام عسكری (سلام الله علیه) است كه آن حضرت فرمود: «إِنَّ الْوُصُولَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ لَا یدْرَكُ إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّیلِ»؛[1] یعنی یك مطیه راهواری می‌ خواهد و آن مطیه راهوار و مركب راهوار همان شب ‌زنده‌ داری است. در قرآن هم از جریان با تعبیر رسای ﴿إِنَّ ناشِئَةَ اللَّیلِ هِی أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قیلاً﴾[2] سخن به میان آمده است. 🔹 چیزی كه از مسیر وحی الهی استفاده نشود باطل است, چیزی كه در مسیر وحی الهی باشد و سخن از مفهوم و علم حصولی باشد آن به كلام و فلسفه و اخلاق بر می ‌گردد و آنچه در مسیر وحی الهی باشد، از سنخ مفهوم و علم حصولی و تصور و تصدیق نباشد، بلکه از سنخ شهود اسمای حسنای الهی و اوصاف الهی باشد، این به بر می ‌گردد. عارف كسی است كه درصدد شهود باشد و متخلّق كسی است كه در صدد خوب بودن باشد؛ متخلّق كسی است كه به فكر بهشت است، عارف كسی است كه به فكر است. [1]. بحارالاوار، ج75, ص380. [2]. سوره مزمل, آیه6. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
و إِنَّكَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتى‏ وَ لا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعاءَ إِذا وَلَّوْا مُدْبِرِينَ☆وَ ما أَنْتَ بِهادِي الْعُمْيِ عَنْ ضَلالَتِهِمْ إِنْ تُسْمِعُ إِلاَّ مَنْ يُؤْمِنُ بِآياتِنا فَهُمْ مُسْلِمُونَ☆ ☘☘☘ برداشت از آیات ۸۱ – ۸۰ 📌 الی باید بداند که بعضی از مردم خواب غفلت شان منتهی به روحی شان شده است و آنها نمی توانند به آنها از گمراهی شان بپردازند زیرا تنها کسی که به نشانه های الهی داشته باشد سخن حق را می شنود و در مقابلش می گردد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
95 ⏪26- مَثَل زندگی دنیا و گیاه (وَاضْرِبْ لَهُمْ مَّثَلَ ا لْحَیَوا ةِ الدُّنْیَا کَمَاَّءٍ اءَنزَلْنَهُ مِنَ السَّمَاَّءِ فَاخْتَلَطَ بِهِی نَبَاتُ ا لاْرْضِ فَاءَصْبَحَ هَشِیمًا(264) تَذْرُوهُ(265) الرِّیَحُ وَکَانَ اللَّهُ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ مُّقْتَدِرًا ) . (کهف / 45.) (( (ای پیامبر ! ) زندگی دنیا را برای آنان به آبی تشبیه کن که از آسمان فرو می فرستیم ؛ و به وسیله آن ، گیاهان زمین (سرسبز می شود و) در هم فرو می رود ، اما بعد از مدّتی می خشکد ؛ و بادها آن را به هر سو پراکنده می کند ؛ و خداوند بر همه چیز تواناست )) . وجه تشبیه : در این آیه زندگی دنیا به آب بارانی تشبیه شده است که بر زمین ببارد و گیاهان زیادی به وسیله آن بروید و صفحه زمین را سرسبز و شاداب و به زیباترین شکلی مزیّن کند ، اما دیری نمی پاید که این طراوت و خرّمی تبدیل به ((گیاه خشک )) و کم وزن ، یعنی ((هشیم )) می شود و باد آن را به هر سو پراکنده می سازد ، چنان که گویی نبوده است ! وجه شباهت در این تشبیه ((ناپایداری زرق وبرق دنیا و زود دگرگون شدن آن )) است . آری ، همه خوشیها ، عیش و نوشها و جوانی و کامرانی زندگی 50 60 ساله دنیا ، همانند گیاهی است که بین طراوت و شادابی و خشک شدن و نابودی آن ، چندان فاصله ای نیست . مرحوم ((طبرسی )) می گوید : ((این مَثَل در باره متکبّرانی است که به مال و ثروت خود مغرور شده و از همنشینی با تهی دستان ، خود داری می ورزند . خداوند متعال بدین وسیله به آنها هشدار می دهد که به زرق و برق دنیا دلبستگی پیدا نکنند دنیا مورد توجّه او نیست . زندگی دنیا به گیاه سبزی می ماند که با ریزش قطرات باران می روید و سبز و خرّم می شود امّا همین که باران چند صباحی قطع شد ، می خشکد و هشیم می شود که دیگر قابل استفاده نخواهد بود)) . (268) ▫️یکی از نیک مردان می گوید : وقتی مرا به کوفه کاری پیش آمد ، آنگاه که به قصر ویران شده ((نعمان بن منذر)) پادشاه حیره در ((خورنق )) و ((سدیر)) گذشتم ، ساعتی در فکر فرو رفته و عبرت گرفتم و آنگاه با حال تعجّب خطاب به آن ویرانه ها گفتم : ((اءَیْنَ سُکّانُکَ ؟ وَاءَیْنَ جِیرانُکَ ؟ وَاءَیْنَ اءَمْوالُکَ ؟ وَاءَیْنَ خَدَمُکَ ؟ ؛ ساکنانت کجایند ؟ همسایگانت کجا رفتند ؟ اموالت چه شد ؟ خدمتگذارانت چه شدند ؟ ! )) در این هنگام صدایی از هاتفی شنیدم که می گفت : ((اءَفْناهُمْ حَدَثانُ الدُّهُورِ وَالْحُقُبِ وَاءَهْلَکَهُمُ الْمَصائِبُ وَالنُّوبُ ؛ (269) رویدادهای روزگار آنها را از بین برد و مصائب و حوادث نابودشان کرد)) . =============== 264-(( هَشیم ))، از ماده هشم به معنای شکستن است و در اینجا به معنای گیاهان خشکیده ای است که در هم شکسته شده باشد. 265-((تَذْرُوهُ))، از ماده ((ذرو)) به معنای پراکنده ساختن است . ((تَذْرُوهُ الرِّیَحُ))، یعنی بادها آن را به هر سو پراکنده می سازند. (مجمع البیان ، چاپ اسلامیه ، ج 6، ص 473). 268-تفسیر مجمع البیان ، ج 6، ص 473. 269-اقتباس از تفسیر منهج الصادقین ، ج 5، ص 356. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(ع) 🔰چرا شیطان حق تجاوز به حریم حضرت آدم(علیه السلام) را پیدا کرد و این تجاوز تاکنون ادامه دارد ؟ ♨️خداوند شیطان (ابلیس که همان موجود رانده شده از بهشت می باشد) را ، موجود بدکار و سرکش نیافرید چون ابلیس سال ها همنشین فرشتگان بود و بر فطرت پاک خدا را عبادت می کرد . ♨️خداوند متعال ، هیچ گاه مجوز و اجازه گمراهی انسان ها به دست ابلیس و شیطان را نداده ، بلکه خود شیطان و ابلیس با استفاده از اراده و اختیاری که داشت شروع به وسوسه حضرت آدم(علیه السلام) و تمام انسان ها می کند و انسان ها نیز با توجه به اختیار و اراده ای ی که دارند ، می توانند وسوسه های شیطان را پیروی کنند و نیز می توانند دست رد بر سینه ابلیس و سایر شیاطین بزنند و از او پیروی ننمایند چنان که قرآن کریم از قول شیطان می گوید : «. .وَ مَا کَانَ لِیَ عَلَیْکُم مِّن سُلْطَان إِلاَّ أَن دَعَوْتُکُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِی فَلاَ تَلُومُونِی وَلُومُوا أَنفُسَکُم مَّآ أَنَا بِمُصْرِخِکُمْ وَ مَآ أَنتُم بِمُصْرِخِیَّ... ; (ابراهیم ، ۲۲).. . من بر شما تسلطی نداشتم جز این که دعوتتان کردم ، شما پذیرفتید ، بنابر این مرا سرزنش نکنید خود را سرزنش کنید نه من فریادرس شما هستم و نه شما فریادرس من .. .»۱ بنابراین ، شیطان با استفاده از اراده و اختیار خود وارد حریم انسان ها می شود و انسان ها نیز با اختیار و اراده ای که دارند می توانند پیروی کنند یا خلاف میل شیطان عمل کنند .۲ +============ ۱. ر. ک: نمونه. ذیل آیه ۲. ر. ک: نمونه، آیت الله مکارم شیرازی و دیگران، ج ۱، ص ۱۹۳ و ۱۹۴؛ ج ۱۰، ص ۳۲۲ ـ ۳۲۹، دارالکتب الاسلامیة. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 ♨️درس اول:آشنايى با علوم قرآنى قرآن يگانه كتاب آسمانى است كه از بدو نزول تاكنون و براى هميشه سلامت و اصالت خويش را حفظ‍‌ كرده و خواهد كرد. بحث درباره اين كتاب مقدس يك ضرورت خداشناسى است تا از نزديك با كلمات و گفتار ناب الهى آشنا شويم. ✏️ورود به مباحث مختلفى كه درس‌هاى آينده متكفل بيان آن است نيازمند آشنايى با واژه «علوم قرآنى» و وجه تمايزش از «تفسير قرآن» مى‌باشد؛ لذا در اين درس با معناى اين واژه و مهم‌ترين كتاب‌هاى تأليف شده درباره اين موضوع آشنا خواهيد شد. «معارف قرآنى» را به دو دسته مى‌توان تقسيم كرد؛ معارفى «دربارۀ قرآن» و معارفى «برگرفته از قرآن»؛ به‌عبارت ديگر گاه كتاب الهى را به‌عنوان يكى از پديده‌هاى قابل شناخت و بررسى، مطالعه مى‌كنيم و جوياى كسب اطلاعاتى درباره آن هستيم؛ مثلاً مى‌خواهيم بدانيم اين كتاب چگونه نازل شد؟ چگونه و طى چه مراحلى تدوين يافت‌؟ و شكل‌گيرى آن به‌صورت كنونى چگونه بوده است‌؟ از جمله ديگر عرصه‌هاى قابل بررسى اين پديده آنكه آيات آن چه ارتباطى با هم دارند؟ آيا تعدادى از آيات تفصيل ديگر آيات مى‌باشد و آيا روابطى چون ناسخ و منسوخ، مطلق و مقيد، عام و خاص، محكم و متشابه در مجموعۀ آيات برقرار است يا خير؟ اگر جواب مثبت است كدام آيات مورد اين تقسيمات مى‌باشند؟ و اعجاز قرآن به چه معنا است‌؟ همچنين آشنايى با تاريخ تفسير، مفسران بزرگ و روش‌هاى تفسيرى از اين مقوله است. 📝علت اينكه از اين مباحث با نام «علوم قرآنى» به صيغه جمع ياد مى‌شود، گستردگى و دسته‌بندى هر يك با نام علمى مستقل نظير: علم اعجاز، علم تجويد، علم قرائت، علم تاريخ قرآن و... مى‌باشد كه نقطه مشترك آنها عبارت است از: «بحث‌هايى براى شناخت قرآن و پى بردن به شئون آن». اما گونه ديگر از معارف قرآنى مربوط‍‌ به شناخت محتواى اين كتاب مقدس است كه تفسير نام دارد. تفسير قرآن با اسلوب‌هاى خاص خود انجام مى‌گيرد و يكى از لوازم آن آشنايى با علوم قرآنى است. از بيان بالا معلوم شد كه علوم قرآنى بر مطالعه محتواى درونى آيات و به‌عبارت ديگر «تفسير قرآن» مقدم است. بر اين اساس و از دير هنگام؛ يعنى پس از رحلت پيامبر گرامى اسلام(ص) پيشگامان بزرگى در حوزه علوم قرآن و تفسير ظهور نمودند؛ از ميان صحابه شخصيتى چون على (ع) گوى سبقت را از ديگران ربوده است. جلال الدين سيوطى در اين‌باره نوشته است: «در ميان خلفا كسى كه بيشترين مطلب را در زمينه تفسير قرآن روايت كرده على‌بن‌ابيطالب است». پس از آن جناب، ديگر اصحاب چون عبدالله‌بن‌عباس، عبدالله‌بن‌مسعود و ابىّ‌بن‌كعب حائز بالاترين رتبه در اين رشته هستند. دوره «تدوين تفسير» و «مباحث قرآنى» از قرن دوم هجرى آغاز مى‌شود؛ اولين كسى كه بحث درباره قرآن را آغاز كرده «يحيى‌بن‌يعمر» شاگرد برجسته «ابوالاسود دوئلى» (متوفاى ٨٩ ه‍‌.ق) بود. وى كتابى در فن قرائت قرآن نگاشت كه شامل انواع قرائت‌هاى مختلف آن دوره بود. پس از او «حسن بصرى» (متوفاى ١١٠ ه‍‌.ق) كتابى در عدد آيات قرآن به رشته تحرير درآورد و سپس كتاب‌ها و تأليفات ديگرى در زمينه علوم قرآنى به شكل مستقل و يا به عنوان مقدمه بر تفاسير نوشته شد تا آنكه آثار ارزشمند و جامعى در رشته علوم قرآنى جاودانگى يافت كه از آن ميان، دو كتاب «البرهان» و «الاتقان» جايگاه ويژه‌اى دارند. 📘كتاب «البرهان فى علوم القران» تأليف امام بدرالدين زركشى است؛ وى از برجسته‌ترين علما و دانشمندان قرن هشتم هجرى قمرى است. او به سال ٧٤٥ ه‍‌.ق در قاهره متولد و در همان ديار بزرگ شد و در رشته‌هاى مختلف علوم اسلامى به سرحد استادى رسيد. كتاب وى - البرهان - در زمره زبده‌ترين كتاب‌هاى تأليف شده در مباحث علوم قرآنى است؛ اين كتاب شمول و گستردگى را با ايجاز در عبارت به هم آميخته است به گونه‌اى كه مباحث علوم قرآنى را تا ٤٧ مورد پيش برده و درباره هر يك آنچه لازم بوده گردآورى كرده است. 👈🏽ادامه درس اول را در پست زیرمطالعه فرمایید. 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
👆🏾👆🏾👆🏾 دومين كتاب «الاتقان فى علوم القرآن» تأليف جلال‌الدين عبدالرحمان السيوطى است ولادت او در السيوط‍‌ مصر به سال ٨٩٤ ه‍‌.ق و وفات او در قاهره به سال ٩٤٤ ه‍‌.ق مى‌باشد. او در تمام علوم حديث و تفسير و ديگر علوم اسلامى صاحب آثار و تأليفات گرانبهايى است. وى در كتاب خود تا ٨٠ مورد از عناوين علوم قرآنى را فراهم كرده است. امروزه اين كتاب از جامع‌ترين منابع در علوم قرآنى است كه در اختيار محققان و پژوهشگران قرار دارد. در عصر اخير بسيارى از دانشمندان و از جمله علماى شيعه به تأليفات مبسوط‍‌ در اين زمينه پرداخته‌اند كه از آن ميان بايد به تأليف يگانه دوران، استاد سيد ابوالقاسم خوئى «ره»، با نام «البيان» اشاره كنيم. در اين كتاب تحقيقات عاليه‌اى در زمينه علوم قرآنى وجود دارد و هم‌اكنون به عنوان يكى از منابع مهم در حوزه و دانشگاه مورد استفاده مى‌باشد. 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💢 نگاشت 32: نکته های تفسیری آیه 38 سوره نباء يَوْمَ‌ يَقُومُ‌ الرُّوحُ‌ وَ الْمَلاَئِکَةُ صَفّاً لاَ يَتَکَلَّمُونَ‌ إِلاَّ مَنْ‌ أَذِنَ‌ لَهُ‌ الرَّحْمٰنُ‌ وَ قَالَ‌ صَوَاباً روزی که روح و فرشتگان در یک صف می ایستند و سخن نمی گویند مگر کسی که [خدای] رحمان به او اجازه دهد و سخن حق و درست گوید. 🔹 «یَوْمَ»: مفعولٌ‌فیه (لا یَمْلِکُونَ مِنْهُ خِطَاباً) است.🔹 «الرُّوحُ»: جبرئیل . 🔹 «صَفّاً»: صف‌زدگان. حال است و به معنی مُصْطَفّینَ است. 🌱🌱🌱 ۱ - روح و فرشتگان الهى در قیامت، ایستاده و صف بسته در آماده باش کامل قرار مى گیرند. (یوم یقوم الروح و الملئکة صفّ-ًا) ▪ «صفّاً» مصدر است و چون حال قرار گرفته، به معناى «صافّین» است. ایستادن و صف بستن، کنایه از مهیّا بودن براى انجام فرمان هاى الهى است. ۲ - روح، موجودى برتر از فرشتگان (یوم یقوم الروح و الملئکة) ▪ تقدیم «روح» بر «ملائکه»، نشانه شرافت فزون تر او است. این کلمه در قرآن در مورد جبرئیل نیز به کار رفته است. در این آیه نیز چنانچه مراد، جبرئیل باشد، برترى مقام او بر دیگر ملائکه، استفاده مى شود. ۳ - روح و فرشتگان، کارگزاران رسیدگى به کیفر و پاداش بندگان در قیامت (یوم یقوم الروح و الملئکة صفّ-ًا) ▪ صفّ بستن «روح» و «ملائکه»، حاکى از آمادگى آنان براى اجراى دستورات است. به قرینه آیات پیشین - که سخن از کیفر و پاداش بندگان بود - محدوده مأموریت آنان، رسیدگى به امور بهشتیان و دوزخیان است. ۴ - روح و ملائکه در قیامت از گفتن هر سخنى، جز با رخصت داشتن از خداوند ناتوان اند. (لایتکلّمون إلاّ من أذن له الرحمن) ۵ - هیچ کس در آخرت جز به اذن خداوند توان سخن گفتن ندارد. (لایتکلّمون إلاّ من أذن له الرحمن) ▪ ضمیر فاعلى «لایتکلمون» اگر مخصوص روح و ملائکه باشد، دیگران به طریق اولى از سخن گفتن عاجزاند و اگر به فاعل «لایملکون منه خطاباً» نیز نظر داشته باشد، همه موجودات را به صراحت شامل مى شود. ۶ - شفاعت در قیامت، منوط به اذن خداوند است. (لایتکلّمون إلاّ من أذن له الرحمن) ▪ سخن گفتن ملائکه در پیشگاه خداوند، به دلیل عصمت شان، از قبیل اعتراض به کارهاى او نیست. بنابراین مصداق بارز آن - به قرینه آیات مشابه این آیه - شفاعت است. ۷ - خداوند، داراى رحمت گسترده است. (الرحمن) ۸ - «رحمان»، از اسامى و اوصاف خداوند (الرحمن) ۹ - رخصت یافتن از جانب خداوند براى سخن گفتن در قیامت، نشانگر برخوردارى از رحمت گسترده او است. (من أذن له الرحمن) ۱۰ - ظهور سلطه کامل خداوند بر تمام موجودات، در قیامت (لایتکلّمون إلاّ من أذن له الرحمن) ۱۱ - قیامت، روز سلب اختیار از انسان (یوم ... لایتکلّمون إلاّ من أذن له الرحمن) ۱۲ - آنان که در قیامت، رخصت سخن گفتن یافته اند، سخنانى درست و به دور از هر گونه خطا خواهند گفت. (و قال صوابًا) ▪ «قال» در «قال صواباً» به جاى مضارع آمده است تا بر یقینى بودن آن دلالت کند. جمله «قال صواباً»، یا حالیه است و یا مستأنفه اى که وضعیت پس از اذن را بیان مى کند. ۱۳ - خداوند در قیامت، جز به افراد حقیقت گو اذن سخن نخواهد داد. (و قال صوابًا) 🌷🌷🌷 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (15) 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (16) 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
یوسف 23.mp3
10.23M
💢جلسه بیست و سوم 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💠 کرامت وحدت 🔸 بهترین دستوری كه دین به ما داده است، است؛ هیچ وقت كینه كسی را در دل نداشته باشیم. به ما خدای سبحان فرمود من بهشت را خلق كردم، بهشت خصوصیاتی دارد، شما جامعه ‌تان را می ‌توانید؛ بسازید؛ این را در قرآن مشخص كرد، بهشت جایی است كه دیگر معادل ندارد. فرمود بهشت اوصافی دارد, مردانی دارد, طرز زندگی هست؛ شما می ‌توانید در دنیا آن شهرتان, آن محلّتان را یك بهشت كوچك بسازید. فرمود در بهشت هیچ كسی با هم اختلاف ندارند؛ اگر چنانچه مطلبی هست، آرام حل می ‌كنند، كینه كسی در دل نیست، فرمود: هیچ بهشتی ای با بهشتی دیگر كینه ندارد, اگر یك اختلاف باشد، حل می ‌كنند، آن‌جا اختلافی در كار نیست. 🔸 فرمود، مردان با نماز, ، جامعه خود را مثل بهشت می‌ سازند؛ فرمود اینها می ‌گویند: «ربّنا»، ﴿لا تَجْعَلْ فی‏ قُلُوبِنا غِلاًّ لِلَّذینَ آمَنُوا﴾،[1] این را در دنیا می ‌گویند! با خدا مناجات می ‌كنند، می‌گویند خدایا كینه هیچ كسی را در دل ما قرار نده! یعنی ما می‌ خواهیم؛ مثل یک بهشت زندگی كنیم, از این بهتر! چرا قرآن كریم بهشت را آن ‌طور معرفی كرد، بعد فرمود، یك عده در دنیا هستند كه همان را می ‌زنند. اگر ما نه بی راهه برویم و نه راه كسی را ببندیم، كسی با ما اختلاف ندارد، ما هم با كسی كینه نداریم، این زندگی می ‌شود راحت! «ربّنا»، ﴿لا تَجْعَلْ فی‏ قُلُوبِنا غِلاًّ لِلَّذینَ آمَنُوا﴾، این كم كرامتی نیست! [1]. سوره حشر، آیه10. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۹۳ – ۸۹ 📌اعمال صالح الی باید متوجه مطالب زیر باشد: اول: آن که همیشه کارهای خوب انجام بدهد تا از وحشت روز در امان باشد. دوم: به هیچ وجه کار بد نکند زیرا اگر کار بد بکند خدای تعالی او را خواهد داد. سوم: خدای تعالی بیشتر از آن چه که کرده است گرفتارش نمی کند. چهارم: این که بنده پروردگارش باشد و خدای کعبه را کند. پنجم: باید بداند همه چیز مال خدا است و در مقابل او باشد. ششم: قرآن را تلاوت کند و برای خود از آن برداشتی داشته باشد. هفتم: راهنمائی های پروردگار را سپاس بگذارد و بداند که خدای تعالی از آنچه می کند نیست. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌مقدار آیات یک سوره و نام هر سوره را چه کسی معین کرده است؟ 📌دلیل نام گذاری هر سوره به نامی که امروز با آن سوره ها را می شناسیم چیست؟ 📝تعیین مقدار آیات یک سوره به توسط شخص نبی اکرم ـ صلی الله علیه و اله ـ صورت گرفته است یا به عبارتی امری توقیفی بوده و رأی و نظر صحابه در آن دخالت نداشته است. 📐طبق روایات وارده جبرئیل هرگاه فرود می آمد و آیاتی به همراه داشت موضع و جایگاه هر آیه ای را در سوره تعیین می کرد و آن‌گاه رسول خدا آن را بر یارانش قرائت می کرد و به نویسندگان وحی فرمان می داد که آن را در جای خود بنگارند. عثمان بن ابی العاص گوید: ما نزد رسول خدا بودیم و دیدیم که دیدگان خود را بالا برده و سپس آن را در نقطه ای متمرکز کرد و پس از آن فرمود: جبرائیل هم اکنون بر من فرود آمد و گفت آیة: «اِنَّ اللهَ یأمُرُ بالعدل والاحسان وایتاء ذی القربی.» را در این جایگاه از سوره قرار دهم. و مواردی دیگر از این احادیث و روایات وجود دارد که گویای مطالب فوق است. در مورد سوره ها نیز جز سورة توبه با بسم الله الرحمن الرحین شروع و با بسم الله الرحمن الرحین سورة بعدی تمام می شد . 📝اما پاسخ قسمت دوم سؤال این که، هر سوره ای در قرآن کریم، همزمان با حیات رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ دارای نام و عنوان یا نام ها و عناوینی بوده است که از طریق وحی معین و مشخص گردید و به اصطلاح اسامی سوره ها نیز امری توقیفی و با صلاح دید شخص پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ نام گذاری شده است.[۶] و پس از وفات پیغمبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ در طی مرور زمان هر سوره و حتی بسیاری از آیات به خاطر خصوصیات و مزایا و یا اشتمال آن ها بر مسائل و موضوعات خاصی دارای عناوین و اسامی دیگر گردید. که از جانب علماء به آن سور و آیات داده شد، مثلاً در فقه و اصول اسلامی بسیاری از آیات دارای اسامی وعنوان های خاصی شدند که به عنوان نمونه می توان به چند مورد اشاره کرد: ✅۱ ـ آیة تطهیر، آیة نفی سبیل ، آیة نبأ و رکون و .... اما دلیل نام گذاری این سور و یا حکمت تعیین سوره ها به چند علت شکل گرفته است: ۱ ـ اعجاز قرآن، چرا که پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ با مشخص کردن جایگاه آیات و سور آن و هم چنین بخش بخش کردن آن ها در مقابل معاندین به قرآن از آن ها تقاضای آوردن آیه و یا سور می نماید. ✅۲ ـ آسان کردن کار بر مردم و تشویق آنان بر یاد گرفتن آموختن و از حفظ کردن قرآن، زیرا اگر قرآن کریم یک متن به هم پیوسته بود حفظ و فهمش دشوار می گشت و کار مشکل بود اما با مشخص شدن آیات و سوره ها و بخش بخش شدن آسان می توان آن را حفظ کرد. ✅۳ ـ هر آیه و سوره ای بر موضوع سخن و محور کلام دلالت می کند، چون در هر آیه و سوره ای موضوع روشن است. ✅۴ ـ چون قاری و خواننده سوره ای ، سوره یا بابی از کتاب را به پایان برده و دیگری را آغاز کند شادمان‌تر و خرسندتر می گردد و بر تحصیل بقیة آن بیش‌تر برانگیخته می شود و دوست دارد که بیش‌تر بخواند و استفاده کند بدین جهت قرآن به اجزایی تقسیم شده است. 🌱🌱🌱 ۱ ـ تاریخ جمع قرآن کریم ، دکتر سید محمدرضا جلالی نایینی. ۲ ـ شناخت سوره های قرآن، هاشم هاشم زادة هریسی. ۳ ـ تاریخ قرآن، آیت الله محمد هادی معرفت. ۴ ـ درس هایی از علوم قرآنی، دکتر حبیب الله طاهری. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
95 ⏪26- مَثَل زندگی دنیا و گیاه (وَاضْرِبْ لَهُمْ مَّثَلَ ا لْحَیَوا ةِ الدُّنْیَا کَمَاَّءٍ اءَنزَلْنَهُ مِنَ السَّمَاَّءِ فَاخْتَلَطَ بِهِی نَبَاتُ ا لاْرْضِ فَاءَصْبَحَ هَشِیمًا(264) تَذْرُوهُ(265) الرِّیَحُ وَکَانَ اللَّهُ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ مُّقْتَدِرًا ) . (کهف / 45.) (( (ای پیامبر ! ) زندگی دنیا را برای آنان به آبی تشبیه کن که از آسمان فرو می فرستیم ؛ و به وسیله آن ، گیاهان زمین (سرسبز می شود و) در هم فرو می رود ، اما بعد از مدّتی می خشکد ؛ و بادها آن را به هر سو پراکنده می کند ؛ و خداوند بر همه چیز تواناست )) . 🌱🌱🌱 در تفسیر کشف الاسرار منسوب به خواجه عبداللّه انصاری ذیل آیه مورد بحث آمده است : ((سلمان فارسی ، هرگاه به خرابه ای می گذشت در آن توقف می کرد و با حالت تضرّع و ناله رفتگان آن منزل را یاد می کرد و می گفت : کجایند آنهایی که این بنا را بر پا نهادند ! دل بدادند و مال و جان در باختند تا آن غرفه ها را بیاراستند چون دل بر آن نهادند و چون گل بر باد بشکفتند و از باد بریختند و در گل خفتند ! )) . می گویند روزی ((خالد بن ولید)) از دختر ((نعمان بن منذر)) پرسید : ((چگونه شما از اوج عزّت و شوکت ، به خواری و ذلّت افتاده اید ؟ گفت : خلاصه سخن آن که روزی آفتاب بر آمد که هر رونده و آرمنده در ((خورنق )) و ((سدیر)) زیر دست ما بود ، امّا همین که آفتاب غروب کرد چنان شدیم که هر کس مارا می دید دلش به حال ما می سوخت )) . از عبدالملک بن عمیر نقل شده است که می گوید : ((من سر امام حسین علیه السّلام را در قصر ((دارالاماره )) که در مقابل عبیداللّه بن زیاد علیه اللعنة نهاده شده بود دیدم و سر عبیداللّه را در مقابل مختار و سر مختار را نزد مصعب بن زبیر و سر مصعب را در مقابل عبدالملک بن مروان مشاهده کرده ام و این همه را در مدّت دوازده سال دیده ام )) . از رسول خداصلّی اللّه علیه و آله و سلّم روایت شده که فرمود : ((مَا امْتَلاََتْ دارٌ حَبْرَةً الا امْتَلاَتْ عَبْرَةً وَما کانَتْ فَرْحَةٌ إِلاّ یَتْبَعُها تَرْحَة ؛ پر نشد خانه ای از سرور مگر آنکه پر شد از باریدن اشک و نمی باشد سروری مگر آنکه دنبال او خواهد بود حزنی )) . هرگز به باغ دهر گیاهی وفا نکرد هرگز زدست چرخ خدنگی خطا نکرد خیّاط روزگار به بالای هیچکس پیراهنی ندوخت که آن را قبا نکرد 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
🌷🌷🌷 🔅مجال عیش صفحه اي برای زندگی @majalezendegi
🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
مسابقه تفسیر نمونه سوره ضحی و انشراح.pdf
1.04M
🔆قابل توجه اعضای محترم 🕙زمان مسابقه : روز ۱۷ ربیع الاول مصادف با ولادت پیامبر رحمت و امام صادق علیهما السلام 🎁 شش (۶) جایزه ۴۰ هزار تومانی به برندگان قرعه کشی اهدا خواهد شد. 🗞منبع مسابقه :فایل تفسیر سوره ضحی و انشراح از تفسیر نمونه 🦋نکته : دوستان و اعضای خانواده خود را با دعوت به کانال در جریان مسابقه قرار بدهید. @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#مسابقه_کتابخوانی #دور_سوم 🔆قابل توجه اعضای محترم 🕙زمان مسابقه : روز ۱۷ ربیع الاول مصادف با ولادت
سلام بزرگواران اعضای محترمی که مایل به شرکت در مسابقه هستند به آیدی زیر پیام داده تا شرایط مسابقه رو خدمت شون عرض کنم و اعلام آمادگی بکنند.باتشکر 🌱 @S_ali76
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا علیه السلام. در روز زیارتی امام رئوف به نیابت از همه برادران و خواهران ایمانی توفیق تشرف یافتم.و هم اکنون دعاگوی دوستان هستم.میلاد رسول الله مبارک. ارادتمند دوستان سید 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌈 پیامبر رحمت این کتاب خلاصه ای از مجموعه مباحث گفتاری و نوشتاری حضرت استاد آیت الله عبدالله است در پیرامون گرانقدر نبی اکرم و سیره آن حضرت. نام کتاب برگرفته از آیه «و ما ارسلناک ان رحمه للعالمین؛ و ما تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستاده ایم» (انبیاء/ 107) و پیامبر است. این کتاب طی سه بخش و فصول متعدد به مسئله ضرورت نبوت و پیامبر فاضل و سیره پیامبر اکرم (ص) پرداخته است. 🌈 ساختاربندی کتاب: این کتاب از سه بخش و متعدد به شرح زیر تشکیل شده: 1- بخش اول: ویژگی های پیامبران فصل اول: پیامبران ثابت هستی فصل دوم: و صفات مشترک پیامبران (شامل 15 اصل) فصل سوم: 2- بخش دوم: پیامبر افضل فصل اول: پیامبر فصل دوم: رسول اعظم (ص) فصل سوم: پیامبر 3- بخش سوم: سیره فصل اول: سیره پیامبر فصل دوم: سیره پیامبر در یاد فصل سوم: سیره رسول اعظم (ص) 🔰مقدمه این کتاب توسط جناب آیت الله جوادی آملی در سال 1385 نوشته شده است. این کتاب در سال 1385 توسط مرکز نشر اسراء در قم منتشر شده است و تنظیم و ویرایش آن بر عهده حجة الاسلام سید محمود صادقی بوده است و همچنین توسط جناب حجة الاسلام محمدکاظم ارائه شده است. 🌈🌈🌈 @rahighemakhtoom
💢برگی از کتاب پیامبر رحمت 💥 بشارت حضرت (ع) ومبشرا برسول یاتی من بعدی اسمه احمد صف/۶ ونوید دهنده به پیامبری هستم که پس از من خواهد آمد ونام او احمد است. 🔰بشارت در موردی است که پیامبر بعدی، مطلبی نو وتازه برای امتش بیاورد، اگر پیامبر خاتم در سطح انبیای گذشته یا در سطح رسالت عیسای مسیح سخن گفته باشد، نخست این که دیگر نیازی به آمدن پیامبر تازه نبود دوم این که مجالی برای بشارت نبود سخن حضرت مسیح که من کتاب آسمانی پیامبر گذشته را تصدیق می کنم وآمدن پیامبری را در آینده بشارت می دهم، نشان می دهد که رسول اکرم(ص) ازحضرت عیسی(ع) افضل وقرآن کریم از انجیل بالاتر و رهاورد پیامبر اسلام، بیش از رهاورد مسیح است زیرا تنها در این صورت معنای بشارت تحقق می یابد. کتاب ، آیت الله ، ص۸۲ 💥💥💥 @rahighemakhtoom
💢برگی از کتاب پیامبر رحمت 💐 شناخت رسول اکرم (ص) ▫️چون حقیقت رسول گرامی، همان حقیقت قرآن است ومعرفت حقیقت قرآن، برای افراد معمولی ومتعارف ممکن نیست، شناخت رسول اکرم هم برای همگان میسر نیست، با این تفاوت که گروهی تنها گوشه ای از حقیقت نبوت را درک می کنند وبه آن مؤمن می شوند ولی فرو رفتگان در چاه طبیعت، هرگز حقیقت رسالت را نمی بینند ودر نتیجه به آن کفر می ورزند، از این رو در قرآن آمده است: ( تریهم ینظرون الیک وهم لا یبصرون اعراف/۱۹۸) می بینی که به تو می نگرند، در حالی که نمی بینند. ▫️حاصل آن که شناخت پیامبر بدون شناخت قرآن ممکن نیست، آنچه در حدیث آمده است : رسول خدا را جز خدا وعلی بن ابی‌طالب کسی نشناخت‌ بحار الانوار، ج۳۹،ص۸۴ ▫️به معرفت های نوری نظر دارد، پیامبر قرآن را در نشئه کثرت در لباس الفاظ به زبان عربی مبین، از خداوند آموخت ودر نشئه وحدت آن را به صورت بسیط وبدون لفظ، درمرحله ام الکتاب از خداوند تلقی کرد پس شناخت پیامبر بدون شناخت همه مراحل قرآن، به ویژه مرحله ام الکتاب میسر نیست. کتاب ، آیت الله ،ص۸۷ 🥀🍃🥀🍃🥀 @rahighemakhtoom
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom