eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
802 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
📌همواره مراقب یهودی ها باشید ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادق
. 🔰 همواره مراقب یهودی ها باشید 💠 درباره ها؛ به پیغمبر فرمود (لا تزال تطلع علی خائنه منهم)*، چه کسی اینها را (من صیاصیهم)*؛ صیاصی یعنی کاخ، چه کسی اینها را از کاخ بیرون آورده است؟ چه کسی درب را یک نفره کند؟ این ( ) مامور ما بود. حضرت فرمود (ما قلعت باب بقوه جسدیه و لا بحرکه غذائیه و لکنی ایدت بقوه ملکوتیه)*. فرمود ما اینها را انجام دادیم‌. بعد فرمود اینطور نیست که حالا فرار کردند یا فعلا ساکتند، کاری با شما نداشته باشند؛ (لا تزال تطلع علی خائنه منهم)، هر روز علیه تو نقشه می کشند؛ به پیغمبر (آن عقل کل) فرمود! فرمود مواظب باش، به مسئولینت بگو که اینها نقشه نکشند؛ معنایش این است که مسلمانها باید مواظب باشند‌. این که می گویند همین است که مبادا خدای ناکرده انسان گرفتار شرقی و غربی بشود! بنابراین صدر و ساقه قرآن را که بررسی می کنید، آبرویی برای نگذاشت! شما برای کدام قوم دیدید (کونوا قرده خاسئین)* آمده باشد، برای کدام قوم (یقتلون النبیین بغیر حق)* آمده باشد، (لا تزال تطلع علی خائنه منهم)؛ برای همین ها بود! بنابراین (اخترنا)* یعنی از بس اینها اهل جهالت و مکر و خیانت بودند، ما هیچ چاره نداشتیم؛ مرتب انبیا فرستادیم، اینها مرتب کشتند. در سوره مبارکه زخرف هم گفت اینطور نیست که اگر یک ملتی پیامبرشان را بکشند، ما دیگر پیامبر نفرستیم، مرتب پیامبر می فرستیم*، ولو اینها مرتب شهید بکنند. بنابراین (اخترنا) و امثال ذلک هیچ نظام ارزشی برای یهودی ها نگذاشت‌. البته یک گروه خاصی در هر ملتی مستثنی هستند، قرآن آنها را با احترام حفظ می کند؛ البته در این میلیونها نفر، چند نفر آدم سالم هم هستند، آنها را هم قرآن با احترام ذکر می کند، اما قشر و نژاد غالب شان همین است. و گرنه آن افراد قلیل که باشند، قرآن حرمت آنها را هم حفظ کرده، فرمود (من اهل الکتاب امه قائمه ...)* احترام آنها و دینشان را حفظ کرده است. 📌 مائده/۱۳ 📌 احزاب/۲۶ 📌 الخرائج و الجرائح/ج۲/ص۵۴۲ 📌 بقره/۶۵ و اعراف/۱۶۶ 📌 بقره/۲۸۶ و آل عمران/۲۱ 📌 دخان/۳۲ 📌 زخرف/۶ 📌 آل عمران/۱۱۳ 📋 درس خارج تفسیر قرِآن کریم 📆 فم ؛ ۱۳۹۴/۱۱/۲۴ ✴️ بیست و چهارم رجب . سالروز فتح خیبر توسط امیر مومنان (ع) ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
382_205_21.mp3
548.4K
🔅 دعایی که امام صادق(علیه‌السلام) در هر روز ماه رجب می‌خواند: خابَ الْوافِدُونَ عَلَىٰ غَيْرِكَ، وَخَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلّا لَكَ، وَضاعَ الْمُلِمُّونَ إِلّا بِكَ، وَأَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلّا مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَكَ، بَابُكَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِينَ، وَخَيْرُكَ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبِينَ، وَفَضْلُكَ مُباحٌ لِلسَّائِلِينَ، وَنَيْلُكَ مُتَاحٌ لِلْآمِلِينَ، وَرِزْقُكَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصَاكَ، وَحِلْمُكَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ نَاوَاكَ، عَادَتُكَ الْإِحْسانُ إِلَى الْمُسِيئِينَ، وَسَبِيلُكَ الْإِبْقاءُ عَلَى الْمُعْتَدِينَ . اللّٰهُمَّ فَاهْدِنِى هُدَى الْمُهْتَدِينَ، وَارْزُقْنِى اجْتِهادَ الْمُجْتَهِدِينَ، وَلَا تَجْعَلْنِى مِنَ الْغَافِلِينَ الْمُبْعَدِينَ، وَاغْفِرْ لِى يَوْمَ الدِّينِ. 🔆آنان که بر غیر تو بار یافتند ناامید گشتند و آنان که به کاری جز توجه به تو پرداختند زیانکار شدند و آنان که به درگاه غیر تو وارد شدند به تباهی رسیدند و سودجویان دچار قحطی شدند، مگر آنان که از فضل تو سود جستند، درِ رحمتت به روی مشتاقان باز است، خیرت به خواهندگان عطا شده، احسانت برای نیازمندان گوارا است و عطایت برای آرزومندان آماده است و روزی‌ات حتی برای روگردانان از فرمانت گسترده است و بردباری‌ات کسانی را که به دشمنی‌ات برخاسته‌اند نیز شامل است، شیوه‌ات به بدکاران احسان و روشت زندگی بخشیدن به متجاوزان است، خدایا مرا به راه ره‌یافتگان بدار و تلاش تلاش‌گران را روزی‌ام کن و مرا از بی‌خبران دورشده قرار مده و روز جزا آمرزشت را نصیبم کن. 🔴 @rahighemakhtoom 🍃صفحه قرآنی و پژوهشی رحیق
برداشت از آیه ۵۸ 📌 الی نباید مردهای و زنهای مؤمنه را به کاری که نکرده اند کند. زیرا این کار بار آنان را می کند. ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(219) آیه 17 - مثلهم كمثل الذى استوقد نارا فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و تركهم فى ظلمت لايبصرون -آیه 18- صم بكم عمى فهم لا يرجعون 🔰تفسير 📌تاريكى و كورى اهل نفاق 🔹تيرگى منافقان و زندگى بى فروغ آنان كه در آيه مورد بحث در قالب تمثيل بيان شده، بدون تمثيل نيز در مورد ديگر بيان شده است، قرآن كريم انسانها را در قيامت به دو دسته تقسيم مى كند: دسته اول مردان و زنان با ايمان كه نورشان پيشاپيش و در پهلوى آنان مى تابد و با نور خود راه بهشت را مى پيمايد و در پايان نيز بشارت خلود در بهشت به آنان مى دهد: (يوم ترى المومنين و المومنات يسعى نورهم بين ايديهم وبايمانهم بشريكم اليوم جنات تجرى من تحتها الانهار خالدين فيها ذلك هو الفوز العظيم.) دسته دوم مردان و زنان منافقى هستند كه در آن روز در تاريكى فرو رفته اند و به مومنان مى گويند: به ما نگاه كنيد يا منتظر ما باشيد تا ما از نور شما بهره اى بگيريم اما مومنان مى گويند: به ما نگاه كنيد يا منتظر ما باشيد تا ما از نور شما بهره اى بگيريم. اما مومنان نسبت به آنها بى اعتنايى كرده، جوابى نمى دهند، ولى هاتفى به آنان مى گويد: به ماوراى نشئه آخرت، يعنى به دنيا باز گرديد و از آن جا نورى فراهم آوريد؛ زيرا محل كسب نور دنيا بود: (يوم يقول المنافقون و المنافقات للذين امنوا انظرونا نقتبس من نوركم قيل ارجعوا وراءكم فالتمسوا نورا) و چون رجوع از آخرت به دنيا ممكن نيست، زيرا اساس دنيا كاملا برچيده شد و به آخرت مبدل گشته، معناى رجوع اين است كه تحصيل نور تنها در دنيا ممكن بود و اكنون فرصت آن گذشت. 🔹حرمان منافقان از نور خاص الهى، در آيه اول از آيات مورد بحث به صورت (تركهم فى ظلمات لا يبصرون) و در آيه دوم به صورت (صم بكم عمى) آمده و جمله دوم تكرار جمله اول نيست، زيرا انسانى كه مى بيند گاهى بر اثر تاريك بودن صحنه است و گاهى بر اثر كورى، و منافق كه راه نمى بيند هم از نورى كه راه را فرا رويش روشن كند محروم است و هم از ديده بينا. پس اگر نورى هم باشد، براثر كورى دل، راه نخواهد ديد و نابينايى است كه روشنايى و تاريكى برايش يكسان است. در آيه اول سخن از تاريكى صحنه در آيه دوم سخن از كورى آنان است. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Qiyamah05.mp3
6.02M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره القیامه 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره قیامة جلسه 5.docx
38.5K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیر متنی سوره القیامه 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره قیامة جلسه 5.pdf
1.49M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیر متنی سوره القیامه 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌لطیفه ادبی آیه فان مع العسر یسرا ببينيد اين آيه را قرآن چگونه تنظيم کرده؟ فرمود که ﴿فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً﴾، اين يک؛ ﴿إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً﴾، اين جمله اسميه است با «إنّ» است، درست است؛ اما چطور «يُسر» نکره است و «عُسر» معرفه؟ اين قاعده ادبي آن چيست؟ ﴿فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً ٭ إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً﴾، اين «عُسر» با «الف و لام» است. اين يُسر بدون «الف و لام» است. اين عُسري که با «الف و لام» است به معني دشواري است و بر اساس قواعد ادب، دومي عين اوّلي است. «الف و لام» دومي «الف و لام» عهد است؛ اما دومي که يسر است، نکره است. دومي يعني دومي! غير از اوّلي است. فرمود هر جا عُسر هست، من دو برابر يُسر مي‌فرستم. از اين راستگوتر کيست؟! ﴿إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ﴾، نفرمود «ان مع العسر اليسر»! ﴿فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً﴾. دوم: ﴿إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً﴾، اين عُسر دومي که با «الف و لام» است عين آن عُسر اوّلي است. آن يسر دومي غير از يسر اوّلي است؛ يعني استکبار و صهيونيسم و ترامپ(خذلهم الله) هر کاري بکنند، پنجاه درصد فشار مي‌آورند. من صد درصد نعمت به شما مي‌دهم؛ منتها ما اختلاس نکنيم، نجومي نکنيم، بي‌راهه نرويم، حرف کسي را زياد نکنيم، به اين و آن بد نگوييم، اين همه نعمت به ما داد، هست. چرا ما بايد بي‌راهه برويم؟ ﴿مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللّهِ قِيلاً﴾؛ از او راستگوتر کيست؟! تا شما بجنبيد، مي‌بينيد که آنجا اختلاس شده، آنجا را گرفتند! اين کارها را نکنيم. 📼فرازی از سوره القیامه جلسه پنجم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(129) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 37-ایستادگی در برابر خواسته های غیرمنطقی مخالفان لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِىَ دِينِ‏ (کافرون/6) (حال كه چنين است) آيين شما براى خودتان و آيين من براى خودم. 🌱🌱🌱 ☑ بايد صف‏ها از هم جدا شود، حق از باطل و كفر از ايمان متمايز شود. ☑ در دين معامله نكنيد، با دشمن سازش و مداهنه نكنيد و در برابر تكرار پيشنهادهاى نابجا، شما نيز موضع خود را قاطعانه تكرار كنيد. ☑ به خاطر جذب ديگران، دست به هر كارى نزنيد. 🌿🌿🌿 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 سیره‌ی مبارزاتی امام کاظم علیه السلام 🔹 در نگاه عوامانه، برخی خیال می‌کنند امام کاظم علیه السلام یک شخصیت منفعل بوده و به همین خاطر حاکمان جبّار ایشان را به راحتی به زندان انداخته و به شهادت رساندند. 🔸 با نگاهی به سیره‌ی مبارزاتی امام موسی‌بن‌جعفر علیه‌السلام به‌روشنی درمی‌یابیم که ایشان فعالانه در برابر ستم‌های خلیفه عباسی ایستادگی کردند. 🔹 در آن هنگام که حضرت در زندان زیر شکنجه‌ها و فشار حداکثری قرارمی گیرد، هارون‌الرشید شخصی بنام «ربیع» را برای مذاکره وگفتگو به نزد امام کاظم علیه‌السلام می‌فرستد تا از حضرت بخواهد در قبال آزادی خود، تقاضای هارون الرشید را برآورده کند. 🔸 امام کاظم علیه‌السلام باکمال بی‌اعتنایی به خواسته‌ی هارون، می‌فرمایند: «اموال خودم در نزد من حاضر نیست تا از آن بهره‌مند گردم، و خداوند مرا درخواست‌کننده از خلق نیافریده است.» 🔹 شخصی دیگر به نام «یحیی بن خالد» که حامل پیام هارون بود برای مذاکره‌ی دوباره به نزد امام کاظم علیه‌السلام به درون زندان اعزام می‌شود. پیام حاوی این مضمون بود که اگر حضرت از هارون یک عذرخواهی کوتاهی داشته باشد در عوض آن، منِ هارون سوگند خود را خواهم شکست و تو را از زندان بیرون خواهم کرد. 🔸 در اینجا نیز حضرت تاکتیک مقاومت قهرمانانه را اگرچه هزینه آن شهادت باشد بر چالشِ سازش که به‌مراتب هزینه‌ی آن سنگین تراست ترجیح می‌دهد. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید. https://btid.org/fa/news/159668 📎 📎
آزمون زندگی.کمال اندیشه.عبداللهی.7121400.mp3
13.17M
✔️شرح پاره ای از یک حدیث به مناسبت شهادت اباابراهیم موسی بن جعفر علیه السلام 🔳يَا هِشَامُ مَنْ أَرَادَ اَلْغِنَى بِلاَ مَالٍ وَ رَاحَةَ اَلْقَلْبِ مِنَ اَلْحَسَدِ وَ اَلسَّلاَمَةَ فِي اَلدِّينِ فَلْيَتَضَرَّعْ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي مَسْأَلَتِهِ بِأَنْ يُكَمِّلَ عَقْلَهُ فَمَنْ عَقَلَ قَنِعَ بِمَا يَكْفِيهِ وَ مَنْ قَنِعَ بِمَا يَكْفِيهِ اِسْتَغْنَى وَ مَنْ لَمْ يَقْنَعْ بِمَا يَكْفِيهِ لَمْ يُدْرِكِ اَلْغِنَى أَبَداً... 📚الکافي , جلد۱ , صفحه۱۳ 🔳اى هشام - كسى كه ثروت بدون مال و دل آسودگى از حسد و سلامتى دين خواهد بايد با تضرع و زارى از خدا بخواهد كه عقلش را كامل كند زيرا عاقل بقدر احتياج قناعت كند و آنكه بقدر احتياج قناعت كند بى‌نياز گردد و كسى كه بقدر احتياج قناعت نكند هرگز بى‌نيازى نيابد. پ.ن: راهکارهایی برای زندگی خردمندانه و عاقلانه آموزش دعا و سوال از درگاه خداوند چگونه بخواهیم تضرع و زاری در دعا چه بخواهیم عقل کامل عقل گرایی یعنی قناعت ورزی زیاده خواهی عقل را تعطیل می کند بی نیازی حقیقی در قناعت ورزی عاقلانه است 🔈استاد سید محمد عبداللهی مدیر صفحه قرآنی رحیق 🔴 @rahighemakhtoom
🔰قرآن از نگاه امام موسی بن جعفر علیه السلام امام موسی ‏ علیه السّلام بهترین صدا و صوت را در قرآن‏ داشت. وقتى که قرآن‏ مى‏ خواند؛ شنوندگان از تلاوت او بى ‏حال و گریان مى ‏شدند. امام کاظم علیه السلام در باره قرآن سخنانی زیبا دارند که در اینجا به گوشه ای از این سخنان اشاره می شود. ▫️حفص گوید: از امام کاظم‏ علیه السلام شنیدم به مردى مى ‏فرمود: تو دوست دارى در دنیا بمانى؟ در پاسخ گفت: آرى، فرمود: براى چه؟ جواب گفت: براى خواندن‏ «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» و امام علیه السلام چیزى نگفت و پس از ساعتى فرمود: ▫️اى حفص! هر که از دوستان و شیعیان ما بمیرد و قرآن‏ را خوب نداند، در قبرش به او یاد دهند تا خدا به وسیله آن درجه ‏اش را بالا برد، زیرا درجات بهشت به اندازه آیات قرآن است، به او گفته شود: بخوان و بالا رو و مى ‏خواند و بالا مى ‏رود، ▫️حفص گوید: من احدى را ندیدم که بر خود بترسد چون موسى بن جعفر و احدى را ندیدم از آن حضرت امیدوارتر باشد و قرآن خواندنش با ناله بود و چون قرآن مى خواند گویا با کسى سخن مى ‏گفت. (کافی چاپ إسلامیه ج ‏۲ ص ۶۰۶ باب فضل حامل القرآن) ▫️امام کاظم علیه السلام از خداوند خواستند: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ... أَنْ تَجْعَلَ الْقُرْآنَ‏ رَبِیعَ قَلْبِی وَ شِفَاءَ صَدْرِی وَ نُورَ بَصَرِی وَ ذَهَابَ هَمِّی وَ حُزْنِی/ خداوندا از تو می خواهم که قرآن را سرور و شکفتگى‏ دل من و روشنى چشمم و زایل ‏کننده اندوهم و برطرف کننده غم من‏ بگردانى. (مصباح کفعمی ص ۱۲۴ دعاء آخر للکاظم ع). 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom