✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#نکات_کلیدی26 #قرآن_کریم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقای
#نکات_کلیدی26
#قرآن_کریم
📌نکته های زیبا و ماندگار از جزء بیست وششم
1. صلابت در كنار محبّت ارزش دارد. فَلا تَمْلِكُونَ لِي مِنَ اللَّهِ ... وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ احقاف، 8
2. احسان به والدين، از جايگاه ويژه اى نزد خداوند برخوردار است. در قرآن، پنج بار كلمه «وَصَّيْنَا» بكار رفته كه سه بار آن مربوط به والدين است. 15
3. استحكام بنياد خانواده و حفظ جايگاه والدين، مورد توجّه خاص خداوند است. «وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ إِحْساناً» 15
4. والدين، در كنار رشد و تغذيه جسمى فرزند، مسئول رشد معنوى او نيز هستند. حَمَلَتْهُ ... بَلَغَ أَشُدَّهُ ... هُما يَسْتَغِيثانِ ... وَيْلَكَ آمِنْ» 15
5. كفر به معاد و بدگويى و بى ادبى گستاخى در برابر والدين، عذاب قطعى را به دنبال دارد. قالَ لِوالِدَيْهِ أُفٍ ... أُولئِكَ الَّذِينَ حَقَّ عَلَيْهِمُ الْقَوْلُ
6. بى تفاوتى ممنوع، مسلمان بايد مظهر حبّ و بغض باشد. «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ» فتح 29
7. رشدى پايدار است كه طبيعى، مستقل و تدريجى باشد. كَزَرْعٍ أَخْرَجَ ...» 29
8. تندروى هاى خود را توجيه نكنيم. لا تُقَدِّمُوا ... إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ. حجرات، آيه 1
9. پيش از درخواست و دستور به كارى، بايد ابتدا زمينه هاى روانى پذيرش را در مخاطب ايجاد كرد. جمله«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» ابتدا به مؤمنان شخصيّت مى دهد و...
10. مسئوليت هاى اجتماعى، نبايد مانع رسيدگى به امور خانوادگى شود. «صَبَرُوا حَتَّى تَخْرُجَ إِلَيْهِمْ» 5
11. افراد مؤمن بايد اهل تحقيق و بررسى باشند، نه زودباور و سطحى نگر. «بِنَبَأٍ فَتَبَيَّنُوا» 6
12. در مجادله و استدلال، دليل يا بايد فطرى و شهودى باشد، «أَ رَأَيْتُمْ» يا نقلى،«بِكِتابٍ» يا عقلى، «أَثارَةٍ مِنْ عِلْمٍ» و شرك هيچ دليلى ندارد.
13. جن نيز موجودى مثل انسان؛ داراى تكليف، مرگ و مير، حساب وكتاب و دريافت كيفر و پاداش است. أُمَمٍ ... مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ
14. اقدام بر اساس يك گزارش بررسى نشده، مى تواند جامعه اى را به نابودى بكشاند. «أَنْ تُصِيبُوا قَوْماً» 6
15. غيبت كردن، نوعى درّندگى است. «يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتاً» حجرات، 12
16. انسان براى تكامل معنوى، به تكرار و تداوم عبادت نياز دارد. «قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ الْغُرُوبِ. وَ مِنَ اللَّيْلِ» ق 39
17. كمال فرزند، به علم و دانش است. «بِغُلامٍ عَلِيمٍ» ذاریات 28
18. زن، موجودى احساسى و عاطفى است و در مقابل آنچه مى شنود معمولًا خيلى زود عكس العمل نشان مى دهد. «فِي صَرَّةٍ فَصَكَّتْ» 29
19. فكر نكنيد كه هميشه راه توبه باز است و مجالى براى بازگشت وجود دارد. «فَأَنَّى لَهُمْ إِذا جاءَتْهُمْ ذِكْراهُمْ» سوره محمد (صلی الله علیه وآله) 18
20. لازمه ى ايمان، اقدام عملى در جهت نشر و گسترش دين الهى است. يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ...
منبع :کتاب نکته های تفسیری جزء 26
@rahighemakhtoom
.
🌙فصل رهایی
🔰چرا باید روزه بگیریم؟
💠 فرمود: #صوم (جنّه من العقاب)*، (جنّه منالنّار)* هم آمده؛ اینجا در خطبه دیباج (جنّه من العقاب) است. سپری است از آتش؛ این آتش به ما خیلی نزدیک است، بالاخره یک سپری لازم است. باید کاری بکنیم که این شعله نکشد، سرکشی نکند!
ابن میثم نقل می کند که وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیه و الثناء) به همسرش فرمود: (داومی قرع باب الجنه)*، مرتب درب بهشت را بزن. عرض کرد: بماذا؟ فرمود: (بالجوع)*، با #گرسنگی . این درب جهنم است که می بندند، و گرنه درب بهشت را هرگز نمی بندند. درب جهنم در #ماه_مبارک_رمضان بسته است و اگر کسی خواست #گناه بکند، باید با فشار درب جهنم را باز کند، برود در آتش! شیاطین مغلولند، زنجیرند، اگر کسی بخواهد طعمه شیطان بشود باید این زنجیر را از دست و پای این کِلاب باز کند! درب بهشت هرگز بسته نیست. به هر تقدیر؛ فرمود به اینکه درب بهشت را مرتب بکوب، عرض کرد با چه چیز؟ فرمود: با گرسنگی. #گرسنه بودن یک مقدار انسان را به حال خود وا می دارد.
این ابوالحسن عامری از یحیی بن معاذ نقل می کند که (انّ لله سبحانه و تعالی طعاماً یداوی به الصدیقین و هو الجوع)*. ایشان از یحیی نقل می کند که خداوند یک غذایی دارد که با او صدیقین را تامین می کند. تنها این نیست که (قوّت جبریل از مطبخ نبود)*، قوّت خیلی از علماء هم از آشپزخانه نبود! غالب نوشته های سیّدنا الاستاد مرحوم #علامه_طباطبایی در ماه مبارک #رمضان بود، شب را تا صبح بیدار بود و می نوشت. اینها شاگرد ماه رمضانند، شاگرد سحرند، شاگرد گریه اند، (گریه شام و سحر شکر که ضایع نگشت / قطره باران ما گوهر یک دانه شد)*. اینها شاگرد گریه اند، شاگرد ناله اند؛ کسی که بگوید خدایا آمدم، چیز می گیرد؛ این گرسنگی این خاصیت هم دارد، فرمود: #روزه گرفتن این است!
-------------------------------
📌 نهج البلاغه / خطبه ۱۱۰
📌 من لا یحضره الفقیه / جلد ۲ / صفحه ۷۴
📌 عوالی اللآلی / جلد ۱ / صفحه ۲۷۳
📌 مثنوی معنوی / دفتر سوم / بخش ۱ (سرآغاز)
📌 غزلیات حافظ / شماره ۱۷۰
📋 نماز جمعه قم
📆 مصلی قدس ؛ ۱۳۷۸/۱۰/۰۳
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
و اما باور ما 24.عبداللهی رمضان 1401.mp3
14.76M
#ماه_رمضان
#رمضان
#ماه_مغفرت
#باور_ما
#باور_دینی
🔅🔅🔅
📌و اما باور ما -رسول الله مظهر کامل صفت هوالغنی-(قسمت 24)
📼خادم صفحه قرآنی رحیق
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#نکات_کلیدی27 #قرآن_کریم
#نکات_کلیدی27
#قرآن_کریم
📌نکته های زیبا و ماندگار از جزء بیست و هفتم
1- براى اصلاح جامعه، بايد به سراغ سرچشمه ها رفت. «أَرْسَلْناهُ إِلى فِرْعَوْنَ» ذاریات 38
2- منحرفان سعى مى كنند با زور و قدرت حق طلبان را ساكت كرده و آنان را منحرف، ساحر يا مجنون معرّفى كنند. «ساحِرٌ أَوْ مَجْنُونٌ» ذاریات 39
3- اگر روحيه پندپذيرى نداريم، در ايمان خود شك كنيم، زيرا مؤمن پندپذير است. «فَإِنَّ الذِّكْرى تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِينَ» 55
4- زنده نگه داشتن نام و ياد و حفظ مكان هاى مقدّس اديان آسمانى لازم است.«وَ الطُّورِ»طور 1
5- كاميابى، در سايه امنيّت، لذّت را بيشتر مى كند. وَقاهُمْ رَبُّهُمْ ... كُلُوا وَ اشْرَبُوا. 18.19.
6- انسان بايد نسبت به خانواده خود، توجّه و تعهّد و سوز داشته باشد. «فِي أَهْلِنا مُشْفِقِينَ» طور، 26
7- مبلّغ دين، در تيررس هر گونه تهمت است. بِكاهِنٍ وَ لا مَجْنُونٍ ... يَقُولُونَ شاعِرٌ» 29
8- نتيجه نيرنگ، به خود افراد باز مى گردد . يُرِيدُونَ كَيْداً ... هُمُ الْمَكِيدُونَ » 42
9- لجاجت، انسان را به تحليل غلط وا مى دارد. كِسْفاً مِنَ السَّماءِ ... يَقُولُوا سَحابٌ مَرْكُومٌ » 44
10- مؤمنان نيز بايد همانند دشمنان، براى رسيدن به پيروزى، اميد و برنامه داشته باشند. نَتَرَبَّصُ بِهِ ... فَإِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُتَرَبِّصِينَ. 31
11- شيوه طرح سؤال براى بيدارى وجدان ذهن و فكر انسانها، از شيوه هاى قرآنى در مباحث خداشناسى است. أَمْ خُلِقُوا ... أَمْ هُمُ الْخالِقُونَ.36
12- سنّت خدا در برابر عذاب مخالفان، شتاب وعجله نيست. فَذَرْهُمْ حَتَّى يُلاقُوا يَوْمَهُمُ ... طور 46
13- با بيان نشانه ها، خوبان را معرّفى كنيم. الَّذِينَ أَحْسَنُوا بِالْحُسْنَى ... الَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ» نجم 32
14- به اتكاى ديگران، خود را گرفتار خلاف نكنيد كه آنان بار شما را به دوش نخواهند كشيد. «أَلَّا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى»نجم 38
15- هستى، ميدان تلاش و كار و نتيجه گيرى است. «وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعى» 39
16- ما مكلّف به انجام وظيفه ايم، نه حصول نتيجه. سعى و تلاش وظيفه ماست. «إِلَّا ما سَعى» 39
17- آنان كه در دنيا از نگاه به نامحرمان چشم پوشيدند، در آخرت همسرانى زيباروى خواهند داشت. الْمُتَّقِينَ ... زَوَّجْناهُمْ بِحُورٍ عِينٍ. 20
18- براى دعا ونيايش، زمان هاى خاصّ آثار بيشترى دارد. حِينَ تَقُومُ وَ مِنَ اللَّيْلِ ... إِدْبارَ النُّجُومِ طور،آيه 49.48
19- قرض دادن سبب كاهش مال نيست، افزايش آن است. «فَيُضاعِفَهُ» حدید11
20- قرض دادن، نشانه كرامت است و خداوند براى انسان كريم، اجر كريم قرار داده است. «وَ لَهُ أَجْرٌ كَرِيمٌ»11
منبع :کتاب نکته های تفسیری جزء 27
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔴 نکتهی سلوکی قرآنی
✍️شیخ اکبر محیالدینبن عربی در رسالهی« الوصایا » مطلب راه گشا و بسیار مهمی را میفرماید:
🔶« بر تو باد به همنشینی با کسی که بهسبب همنشینی با او نفعی در دین تو حاصل شود، مثل اینکه علمـی دارد که از آن علم استفاده نمایی، و یا عمـلی در او وجود دارد و یا اینکه دارای اخلاق نیکویی است.
🔶بدرستی زمانی که انسان با کسی که همنشینی با او آخرت را به یاد میآورد مجالست نماید، قهراً بهمقداری که خداوند او را موفق گرداند از آن مجالست، زینت مییابد و نفس او نیز آراسته به صفات نیک همنشین میگردد .
🔶حال که فهمیدی همنشینی موجب سرایت صفات نیک و اخلاق خوبِ همنشین به تو میگردد، پس خدا را بهعنوان همنشین خود انتخاب نما و بهوسیلهی یاد و ذکر خدا با او همنشین شو.
🔶ذکر قرآن بزرگترین ذکرهاست . خداوند میفرماید « إنا نحن نزلنا الذّکر » ( سوره ی حجر آیه 9 ) یعنی :بدرستی که ما ذکر را نازل نمودیم ،منظور از ذکر در این آیهی شریفه، قرآن است.
🔶و همچنین خداوند فرموده
« أنا جلیس من جالسنی » یعنی :
من همنشین کسی هستم
که با من همنشینی نماید.
و پیامبر نیز فرمود :« أهل القرآن هم أهلالله و خاصته » یعنی :
اهل قرآن، اهل الله و
خاصّان خدا میباشند.
🔶خاصّان پادشاه، در بیشتر احوال، همنشین پادشاه میباشند . و خدا نیز دارای اخلاق و خُلقهایی است که از اسمای حسنای او میباشند.
🔶پس هرکه حقتعالی همنشین او باشد، خدا انیس اوست. پس حتماً مکارم و خوبیهای اخلاق خدا به شخص همنشین ،به اندازهی مدّت همنشینی او میرسد.
🔶هرکس که همنشین گروهی گردد که خدا را یاد مینمایند، خداوند او را نیز همراه آن گروه داخل رحمت خود مینماید، و گروهی که خدا را یاد نمایند همنشین آنها بدبخت و شقی نمیگردد.
پس چگونه کسی که خدا همنشین او شده، شقی و بدبخت گردد؟»
📋 رساله ی الوصایا ص 45
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(232)
آیه 19 - او كصيب من السماء فيه ظلمت ورعد و برق يجعلون اصبعهم فى اذانهم من الصواعق حذرالموت والله محيط باكفرين
آیه 20- يكاد البرق يخطف ابصرهم كلما اضاء لهم مشوافيه واذا اظلم عليهم قاموا (866) ولو شاء الله لذهب بسمعهم وابصرهم ان الله على كل شى ء قدير
🔰تفسير
◾️رفتار منافقان در برابر خطر
در اين تمثيل قرآنى چند خطر در برابر منافق تصوير شده است: رگبارى همراه با ابرهاى تيره، خروش رعد و جهش برقى خيره كننده همراه با صاعقه اى مرگبار. رفتار منافقان در برابر اين خطرها نيز تبيين شده است. اولين خطر آنان ريزش باران است. ريزش باران گاهى مايه خير و رحمت است ؛ چنانكه كشاورزان از باران به موقع بهره مى گيرند ولى گاهى مايه عذاب است، مانند بارانى كه بر سر مسافرى بيابانى در نيمه راه مى ريزد.
🔹منافق انسان باران زده اى است كه مى خواهد از آن بگريزد ولى راه فرار ندارد؛ زيرا هم راه او تاريك است و هم خطر رعد و برق و صاعقه هاى مرگبار در پيش است.
🔹رفتار منافقان در برابر غرش رعد و صاعقه اى كه گاهى به همراه دارد اين است كه از شدت هراس، انگشت در گوش فرو مى برد تا از صداى مهيب رعد جان نسپارند و عكس العمل آنان در برابر خطر برق آسمان اين است كه به جاى اين كه با آن راه را بيابند و مسير خود را مشاهده كنند، ديده را از دست مى دهند. اين برق كه در ظلمتهاى مستمر و فراگير جستن مى كند، نمى تواند چراغ راه انسان باشد: وليس فى البرق الخاطف مستمع لمن يخوص فى الظلمه.
🔹گرچه ممكن است در شرايطى خاص، انسان با لحظه اى توجه و تصميم گيرى صحيح بتواند تا ابد راه خود را بشناسد و آن را بپيمايد، اما اين گونه برقها اهل نفاق را تنها چند لحظه به پيش مى برد و پس از آن در تيرگيهاى متراكم غرق ساخته، متوقف مى كند.
مهلتى كه با منافق داده مى شود براى آن است كه در پرتو نور، پيش پاى خود را ببيند و برگردد وگرنه خداى سبحان مى تواند با همان رعد و برق، شنوايى و بيناييشان را براى هميشه از ميان بردارد: (ولو شاء الله لذهب بسمعهم وابصارهم)؛ زيرا رعد، برق و صاعقه از لشكريان خداى سبحان مى تواند با همان رعد و برق، شنوايى و بيناييشان را براى هميشه از ميان بردارد: (ولو شاءالله لذهب بسمعهم وابصارهم)؛ زيرا رعد، و برق و صاعقه از لشكريان خداى سبحان و گوش به فرمان اويند: (ويسبح الرعد بحمده والملائكه من خيفته و يرسل الصواعق فيصيب بها من يشاء)
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #نمونه #سوره_انسان #انسان #دهر #مکارم_شیرازی
📚تفسیر سوره انسان آیه : 21و22
📝نگاشت: (22)
🔅🔅🔅
...وَ سَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَاباً طَهُوراً(21)إِنَّ هَٰذَا كَانَ لَكُمْ جَزَاءً وَكَانَ سَعْيُكُمْ مَشْكُورًا(22)
در پايان آيه 21 به عنوان آخرين و مهمترين نعمت از اين سلسله نعمتها مىفرمايد و پروردگارشان شراب طهور به آنها مىنوشاند ( و سقاهم ربهم شرابا طهورا).
▫️درست است كه در لابلاى اين نعمتها نيز سخن از نوشيدنيهاى گوارا ، از جامهائى كه از چشمه سلسبيل پر مىشود ، و بهشتيان از آن سيراب مىگردند ، درميان بود ، ولى ميان آنها و آنچه در اين آيه آمده است فرق بسيار است.
▫️زيرا از يكسو در آنجا ساقى ولدان مخلدون بودند ، اما در اينجا ساقى خدا است ، و چه تعبير عجيبى ؟ مخصوصا با تكيه بر كلمه رب خداوندى كه هميشه اين انسان را پرورش داده و مالك و مربى او است ، وى را در مراحل تكامل همواره به پيش برده تا به آخرين مرحله رسيده ، و اكنون نوبت آن است كه ربوبيتش را به حد اعلا برساند ، و با دست قدرتش از جام شراب طهور بندگان ابرار و نيكان را سيراب و سرخوش كند .
▫️و از سوى ديگر طهور به معنى چيزى است كه هم پاك است و هم پاك كننده به اين ترتيب اين شراب، جسم و روح انسان را از هر گونه آلودگى و ناپاكى پاك مىكند ، و آنچنان روحانيت و نورانيت و نشاط به او مىبخشد ، كه وصفش در هيچ عبارتى نمىگنجد ، حتى در حديثى از امام صادق (عليهالسلام) نقل شده است : يطهر هم عن كل شىء سوى الله : قلب و جان آنها را از همه چيز جز خداوند پاك مىكند.
▫️پردههاى غفلت را مىدرد ، حجابها را از بين مىبرد ، و انسان را شايسته حضوردائم در جوار قرب خدا مىكند ، نشئه اين شراب طهور از هر نعمتى برتر ، و از هر موهبتى بالاتر است.
▫️اگر شراب آلوده دنيا عقل را زايل مىكند ، و انسان را از خدا دور مىسازد ، اما شراب طهورى كه با دست ساقى الست داده مىشود ، او را از ما سوى الله بيگانه كرده ، غرق در جمال و جلال او مىكند.كوتاه سخن اينكه لطفى كه در اين آيه و در اين نعمت نهفته است از همه برتر و بالاتر است.
◾️از حديثى كه از رسول خدا (صلىاللهعليهوآلهوسلّم) نقل شده استفاده مىشود كه چشمه شراب طهور بر در بهشت قرار دارد : فيسقون منها شربة فيطهر الله بها قلوبهم من الحسد ! ... و ذلك قول الله عز و جل و سقاهم ربهم شرابا طهورا : جرعهاى از اين شراب طهور به آنها داده مىشود و خدا به وسيله آن قلوب آنها را از حسد ( و هر گونه صفات رذيله ) پاك مىسازد .
▫️جالب اينكه تعبير به طهور در قرآن مجيد فقط در دو مورد آمده يكى در مورد باران ( فرقان 48 ) كه همه چيز را پاك و زنده مىكند و ديگر در آيه مورد بحث در باره شراب مخصوص بهشتى كه آن نيز پاك كننده و حيات بخش است .
🌱🌱🌱
📋و در آيه 22 آخرين سخن را در اين زمينه بيان كرده ، مىفرمايد : از سوى خدا به آنها گفته مىشود : اين نعمتهاى عظيم و مواهب بىنظير پاداش اعمال شما است ، و سعى و كوشش و تلاش شما در طريق اطاعت فرمان حق مقبول و مشكور است ( ان هذا كان لكم جزاءا و كان سعيكم مشكورا ) .
▫️مبادا كسى تصور كند كه اين مواهب و پاداشهاى عظيم را بىحساب مىدهند ، اينها همه جزاى سعى و عمل است ، و پاداش مجاهدتها و خودسازيها و چشمپوشى از گناه است.
▫️بيان اين مطلب خود لذت و لطف خاصى دارد كه خداوند بزرگ ، يا فرشتگان او ، ابرار و نيكان را مخاطب ساخته و به عنوان قدردانى و تشكر از آنها مىگويد : اينها همه پاداش اعمال شما است ، و سعى شما مشكور است ، بلكه به گفته بعضى از مفسران اين نعمتى است مافوق همه نعمتها و موهبتى است بالاتر از همه مواهب كه خدا از انسان تشكر كند.
▫️تعبير به كان كه فعل ماضى است خبر از گذشته مىدهد ، ممكن است اشاره به اين باشد كه اين نعمتها از قبل براى شما فراهم شده است ، چرا كه هر وقت كسى به ميهمان خود بسيار اهميت دهد وسائل پذيرائى او را از مدتها پيش آماده مىكند.
ادامه دارد....
🌷🌷🌷
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Jinn04.mp3
6.52M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_جن #الجن
#سوره_جن #جن
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره الجن
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه چهارم
☘️☘️☘️کسانی که می خواهند در باره حقیقت و ماهیت جن بیشتر بدانند ....
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#تسنیم #سوره #جن #درسگفتار
📌جن را توان مقابله با ملکوت نیست
🔹اين بيان نوراني حضرت امير مفسِّر همين بخش است فرمود: «جَوَارِحُكُمْ جُنُودُه»؛ سربازان خدا بيرون از تو نيستند، تمام هستي تو سرباز اوست. جايي ميروي، رسوا ميشوي! چيزي را امضا ميکني، رسوا ميشوي! غذايي را ميگيري، رسوا ميشوي! پولي را ميگيري، رسوا ميشوي! کاري، نگاهي ميکني، رسوا ميشوي! اينطور ميگيرد. اينطور نيست که اگر ذات أقدس الهي خواست کسي را بگيرد، از جاي ديگر سربازکشي بکند.
🔹(آن جن) گفت ما هر چه فکر کرديم که بخواهيم در قلمرو قدرت خدا راه پيدا کنيم، ممکن نشد. خواستم از قلمرو قدرت و تيررَس او بيرون بياييم، ديديم نشد! اين توحيد محض را خدا از اين جنها نقل ميکند. اينکه ﴿لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ﴾، همين جنها هستند که وارد بهشت ميشوند.
🔹اين دو تا حرف خيلي غني و قوي است. ﴿أَنْ لَنْ نُعْجِزَ اللَّهَ فِي الْأَرْضِ﴾، يک؛ يعني هيچ ممکن نبود که ما بتوانيم جلوي کار خدا را بگيريم، چون ما آسمان رفتيم، زمين آمديم، اينجا مکه است، ما رفتيم آسمانها، ديديم آنجا راه نميدهند. اينجا آمديم، حرف توحيد داريم ميشنويم: ﴿وَ أَنَّا ظَنَنَّا أَنْ لَنْ نُعْجِزَ اللَّهَ فِي الْأَرْضِ﴾، يک قضيه کليه؛ دوم: ﴿وَ لَنْ نُعْجِزَهُ هَرَباً﴾، بخواهيم وارد قلمرو او بشويم، راه بسته است. بخواهيم از تيررس او نجات پيدا کنيم، فرار ممکن نيست، ميشويم عبد محض، چرا؟ براي اينکه خود ما سرباز او هستيم، اگر خود ما سرباز او هستيم، خواست ما را بگيرد که از جاي ديگر لشکرکشي نميکند.
📼فرازی از #درسگفتار سوره الجن جلسه چهارم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
6.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰می توانیم میزبان خدا شویم
💠 خدای سبحان فرمود: اینطور نیست که همیشه من میزبان باشم، شما مهمان؛ شما هم می توانید میزبان من باشید، آن هم زمان و زمین ندارد. همانطوری که سفره عام خدا زمان و زمین نداشت، ولی #ضیافت های خاصش زمان و زمین داشت، #میزبانی خدا هم یک میزبانی عام است که زمان و زمین ندارد، یک میزبانی خاصی است. هر وقت انسان موحد تامّ شد، از غیر خدا برید و گفت (الله)؛ من الهی ام، نام من الهی است و ذکر من الهی است، اله جویم و حق خواهم و مانند آن؛ اگر چنین شد در همه زمان و زمین میزبان خداست و خدا در این دل راه دارد؛ که فرمود: خدا با مومنین است، خدا مومن را رها نمی کند.
و یک میزبانی خاص است که آن دیگر زمین خاصی ندارد، زمان مخصوصی هم ندارد؛ فرمود: (انا عند المنکسره قلوبهم)*. اگر قلبی بشکند و بگوید خدا، اگر دلی بشکند، از غیر خدا بگسلد و از همه جا دست بشوید و بگوید خدا؛ این دل میزبان من است، در این دل فیض من، فوز من، قدرت من و عنایت های من ظهور می کند.
اگر صائمی توفیق داشت که سحرها را دریافت، روزها را دریافت و خیال نکرد که پایان دنیا قبر است، قلبش شکست و فهمید که از غیر خدا کاری ساخته نیست، این قلب میزبان خداست؛ (انا عند المنکسره قلوبهم). حالا خدا که #مهمان این قلب شد، این قلب را چگونه می آراید و بالنده می کند و کجا می برد، خدا می داند و آن کس که رفته!
--------------------------------------------
📌 منیه المرید / صفحه ۱۲۳
📆 قم ؛ فروردین ۱۴۰۱
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom