eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
791 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
📌قیام فرد برای اصلاح جامعه ... درباره فرد اگر جمع آلوده بودند، فرد صالح بود، مشکل حلّ نمي‌شود، مگر آن فرد پيغمبر و امام باشد، وگرنه اگر در جامعه‌اي اکثري آنها آلوده بودند، يک چند نفري آدم صالح بودند، اگر اينها جزء اولياي الهي باشند، ممکن است به برکت آنها خدا عفو کند. در روايت مرحوم کليني(رضوان الله عليه) نقل مي‌کند که دو تا فرشته مأمور شدند که منطقه‌اي را ويران کنند، زير و رو کنند، اين دو تا فرشته آمدند، ديدند که در بين اين مردم سالمندي هست که مشغول نماز شب است و محاسن سفيد دارد، گفت من چطور محلّي را که پيرمرد محاسن سفيدِ نماز شب خوان است، آن را ويران کنم؟! دوباره استفتاء کرد، حالا چگونه به آسمان رفت و چگونه استفتاء کرد؟ اين را مرحوم کليني اجمالاً در اين روايت نقل مي‌کند. پيام آمد که درست است، اين مرد خودش آدم خوبي است؛ ولي هيچ‌گاه براي خدا قيام نکرد، نهي از منکر نکرد؛ لذا اين هم بايد گرفتار عذاب شود. بنابراين اگر توده مردم آلوده بودند، يقيناً خدا بساط را جمع مي‌کند؛ اما اگر توده مردم آدم خوبي بودند و چند نفري آدم آلوده بودند، عذاب نمي‌کند. 📼فرازی از سوره نوح جلسه سوم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(140) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 🌿🌿🌿 48-اقرار به فضیلت وتوانمندی های دیگران وَ أَخي‏ هارُونُ هُوَ أَفْصَحُ مِنِّي لِساناً فَأَرْسِلْهُ مَعي‏ رِدْءاً يُصَدِّقُني‏ إِنِّي أَخافُ أَنْ يُكَذِّبُونِ (34/قصص) وبرادرم هارون زبانش از من فصيحتر است اورا همراه من بفرست تا ياور من باشد و مرا تصديق كند مى‏ترسم مرا تكذيب كنند. ☑️درانجام فعالیت های فرهنگی و تبلیغی و ارشاد، امر به معروف و نهى از منكر، گاهى بايد افراد دو نفرى يا بيشتر اقدام كنند. «فَأَرْسِلْهُ مَعِي» ☑️اقرار به كمالات ديگران، خود يك كمال وارزش است. «هُوَ أَفْصَحُ مِنِّي» حضرت موسى با اين كه پيامبر اولوالعزم بود، به كمال برادرش اقرار كرد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (13) تفسیر آیه 13 🔅🔅🔅 ينبؤ الانسان يومئذ بما قدم و اخر(13) در آن روز (رستاخیز)انسان را از تمام كارهائى كه (مقدم ) داشته يا (مؤ خر) نموده است آگاه مى سازند.(13) 🔰تفسير: در آیه شریفه می فرماید: در آن روز انسان را از تمام كارهائى كه (مقدم ) داشته يا (مؤ خر) نموده است آگاه مى سازند (ينبؤ الانسان يومئذ بما قدم و اخر). 🔹در اينكه منظور از اين دو تعبير چيست ؟ تفسيرهاى زيادى ذكر شده است : 1️⃣نـخـسـت ايـنكه منظور اعمالى است كه در حيات خود از پيش فرستاده ، يا آثارى كه بعد از مـرگ از او بـاقـيـمـانـده ، اعـم از سـنـت نـيـك و بـد كـه در مـيـان مـردم گـذاشـتـه و بـه آن عـمـل مـى كـنند و حسنات و سيئاتش به او مى رسد، و يا كتاب و نوشته ها، و بناهاى خير و شر، و فرزندان صالح و ناصالح ، كه آثارش به او مى رسد. 2️⃣ديـگـر اينكه منظور اولين اعمالى است كه بجا آورده ، و آخرين اعمالى كه در عمرش انجام داده است ، و به تعبير ديگر از تمام اعمالش با خبر مى شود. 3️⃣ديـگـر اينكه اموالى را كه پيش از خود فرستاده ، و اموالى را كه براى وارثان گذاشته است . بـعـضـى نـيـز گـفـتـه اند منظور گناهانى است كه مقدم داشته ، و اطاعاتى است كه مؤ خر داشته است ، يا بالعكس . 🔸ولى از هـمـه مـنـاسـبـتر تفسير اول است ، به خصوص اينكه در حديثى از امام باقر (عليه السـلام ) در تـفسير اين آيه آمده است كه فرمود: (ينبؤ ) بما قدم من خير و شر، و ما اخر من سـنـة ليـس بـهـا مـن بـعـده ، فـان كـان شـرا كـان عـليـه مـثـل وزرهـم ، و لا يـنـقـص مـن وزرهـم شـيـئا، و ان كـان خـيـرا كـان له مثل اجورهم ، و لا ينقص من اجورهم شيئا: (در آن روز به انسان خبر مى دهند آنچه از خير و شر را مقدم داشته ، و آنچه مؤ خر نموده اسـت ، از سـنتهائى كه از خود به يادگار گذارده ، تا كسانى كه بعد از او مى آيند به آن عـمـل كـنـنـد، اگـر سـنـت بـدى بـوده بـه انـدازه گـنـاه عـمـل كـنـنـدگـان بر او خواهد بود، بى آنكه چيزى از گناه آنان بكاهد، و اگر سنت خيرى بوده همانند پاداشهاى آنها براى او خواهد بود بى آنكه چيزى از اجر آنها كاسته شود). 🖇با ما همراه باشید ادامه دارد... 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(236) آیه 19 - او كصيب من السماء فيه ظلمت ورعد و برق يجعلون اصبعهم فى اذانهم من الصواعق حذرالموت والله محيط باكفرين آیه 20- يكاد البرق يخطف ابصرهم كلما اضاء لهم مشوافيه واذا اظلم عليهم قاموا ولو شاء الله لذهب بسمعهم وابصرهم ان الله على كل شى ء قدير 🔅🔅🔅 🔰لطايف و اشارات 4- سر دوام نفاق در منافقان چشم و گوش دل منافقان، محجوب و مسدود بلكه مطموس و محو شده است، نداى تبشير فرشتگان رحمت و صداى انذار فرشتگان غضب را نمى شنوند و آثار مناديان غيبى را نمى بينند. از اين جهت به فطرت اصلى خود برنمى گردند. از طرف ديگر چون زبان درونى آنان گنگ است توان آن را ندارند كه وضع موجود خود را براى صاحبدل درد آشنا بازگو كنند و با عرض حال خويش بر طبيب حاذق، به درمان بيمارى روح خود بپردازند. از ين جا سرّ آن كه خداوند سبحان در تحليل دوام نفاقشان، كورى، كرى و گنگى آنها را بيان مى كند روشن مى گردد و اگر هم طبيب صاحب دمى بخواهد از درون، درد آنها را درمان كند، بر اثر نداشتن مجارى ادراك باطن، توان دريافت پيام و نداى هاتف غيبى را ندارند. 🖇با ما همراه باشید ادامه دارد... 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(ع) 🔰دعا برای شیعیان عبد الله بن ابان که نزد حضرت رضا (علیه السلام) از راویان صاحب منزلت بوده گوید: به حضرت رضا (علیه السلام) عرض کردم: برای من و خانواده ام دعا بفرمایید. حضرت فرمود: مگر دعا نمی کنم؟ به خدا قسم اعمال شما در هر شب و روز به من نشان داده می شود. عبد الله در ادامه گفت : این سخن حضرت بر من بسیار گران آمده و بزرگ جلوه نمود. حضرت چون چنین دید فرمود: مگر قرآن نخوانده ای و قل اعملوا فسیری الله عملکم و روسوله و المومنون(توبه 105)🍀 ترجمه: بگو عمل کنید، خدوند و فرستاده او و مؤمنان اعمال شما را می بینند. مقصود از مؤمنون به خدا سوگند، علی بن ابی طالب (علیه السلام) است. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 و ماندگار از ص 17 قرآن کریم (آیات112-106) 1. اسلام هرگز بن ‏بست ندارد. بعضى از قوانين، قابل تغيير است. «نَنْسَخْ، نُنْسِها» بقرة، 106 2. از عاقبت و سرانجام ديگران، عبرت بگيريد. «كَما سُئِلَ مُوسى‏» بقرة، 108 3. در برخورد با دشمن نيز بايد انصاف داشت. «وَدَّ كَثِيرٌ» بقرة، 109 4. شعله‏ ى حسادت، چنان خطرناك است كه بعد ازعلم وآگاهى نيز فرو نمى‏نشيند . «حَسَداً ... مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ» بقرة، 109 5. مقدار كار خير مهم نيست، هركس هر مقدار مى ‏تواند بايد انجام دهد.«مِنْ خَيْرٍ» بقرة، 110 6. ايمان به نظارت الهى وپاداش در قيامت، قوى‏ ترين انگيزه عمل صالح مى ‏باشد. «ما تُقَدِّمُوا ... تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ» بقرة، 110 7. ادّعاى بدون دليل محكوم است. «قُلْ هاتُوا بُرْهانَكُمْ» بقرة، 111 8. نيكوكارى بايد سيره‏ ى انسان باشد، نه به صورت موسمى وفصلى. «هُوَ مُحْسِنٌ» بقرة، 112 📋منبع : نکته های تفسیری 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌دانش و بینش - حکومت و جامعه امام علی علیه السلام : إنَّما سُمِّيَتِ الشُّبهَةُ شُبهَةً لِأَ نَّها تُشبِهُ الحَقَّ ، فَأَمّا أولِياءُ اللّهِ فَضِياؤُهُم فيهَا اليَقينُ ، ودَليلُهُم سَمتُ الهُدى ، وأَمّا أعداءُ اللّهِ فَدَعاهُم إلَيهَا الضَّلالُ ودَليلُهُمُ العَمى . شُبهه، به اين دليل شُبهه ناميده شده كه [در ظاهر ، ]شبيه حق است. امّا دوستان خدا، چراغ راهشان در [تاريكى هاى] شبهه، يقين است و راه نمايشان، راه راست؛ ولى دشمنان خدا، انگيزه شان براى شبهه، گم راهى است و راه نمايشان، كورى [و بى بصيرتى] . 📚غرر الحكم : ح 3909 . 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
21_Barzakh_Dar_Almizan_Fasle_1_Nashaãt_1401_02_06_Mashhade_Moghaddas.MP3
15.2M
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان 🔰 نگاهی عالمانه زیبا و هنرمندانه به زندگی پس از مرگ (قسمت بیست و یکم) 🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه 🔉 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌موقعیت های غیر ساکن احسان و نیکی (همه جانبه مادی و معنوی )به پدر و مادر ،خويشاوندان(با رعایت اولويت )،یتیمان ، ازکارافتادگان(محرومین از مزایای سلامتی و رفاه اجتماعی) و همه مردم (در هر کیش و کسوت و آیین و مسلک و اقلیم و رنگ )با ادب در گفتار و منطق پیمانی خردمندانه و حق جویانه میان آفریدگار و آفریدگان است. جامعیت باور توحیدی در ارتباط تنگاتنگ و همیشگی انسان با آفریدگار هستی و پاسداشت حقوق خداوند و حقوق مردم(جان،آبرو،مال) و احسان بی منت به آنان است. 📋نکته ای از آیه ۸۳ سوره بقره 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 160 نهج البلاغه.mp3
1.71M
📚شرح و تفسیر حکمت 160(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🌷🌷🌷 🔻استبداد نتیجه قدرت و مقام وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ مَلَكَ، اسْتَأْثَرَ. امام عليه السّلام فرموده است: هر كه (بر چيزى) دست يافت خود رأى ميشود (به رأى و انديشه ديگران بى اعتنا گردد). @rahighemakhtoom
حکمت 247 استاد میرزا مهدی صادقی.mp3
3.44M
📚شرح و تفسیر حکمت 247 (کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 📝 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام رئوف و کریمه اهل بیت علیهما السلام ان شاءالله . 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 160.mp3
11.88M
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم 📌فراز ششم دعا :تیپ شناسی شیطان(جلسه 160) از دعا‌های امام (ع) که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام (ع) بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. و از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا می برد. 🔈 خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.عبداللهی.دانش اندوزی 38.mp3
24.05M
☑️ زیر ساخت سبک زندگی مومنانه - یاد گیری و دانش اندوزی -آیاعلم وسیله وصول به هدف دنیوی است!!(جلسه 38) 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
"چه خوش است صوت قرآن ز تو دلــــــربا شنیدن به رخت نظــــــــــــاره کردن سخن از خدا شنیدن" به طواف کعبه رفتن چه خوش است با تو بودن به مقام و رکن هـــــــر دم زتــــــــــو ربنا شنیدن  چو موذنی خوش الحـــــــــان بزند صلا به جمعه  چه خوش است خطبه ها راز تــــــو مقتدا شنیدن به نماز فطر و قربان چه ســــزد که خطبه ها را همه دم به صوت زیبا ز تـــــــــو با صفا شنیدن من "مخلص "ات نشاید که کنم به هر صدا گوش  که سزد که نغمه ها را ز تو خوش صدا شنیدن @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۸ – ۱ 📌مقّدمات الی باید به مسائل زیر توجّهی کامل هم از نظر و هم از نظر داشته باشد: ۱ – باید بداند که خدای تعالی امور را در آسمانها که خالی از است، با تدبیر می فرماید. ۲ – برای این که شیاطین مبادا به آسمانها بروند و به الهی گوش دهند، از هر طرف به آنها سنگهای آسمانی می شود. ۳ – آن چه برای شیاطین از اهمیت زیادتری برخوردار است، مسأله ظهور حضرت ارواحنا فداه که با تدبیر الهی چه وقت انجام خواهد شد، می باشد. ۴ – خدای تعالی ظهور حضرت بقیه اللّه ارواحنا فداه را به کسی جز به خودش اطلاع نمی دهد. ۵ – اگر نزدیک ظهور حضرت ولی عصر ارواحنا فداه خدای تعالی به خاطر آماده شدن ظهور به اولیاء خود اطلاع دهد، با قلبی خواهد بود و آنها حقّ ندارند به یکدیگر آن را بگویند. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 و ماندگار از ص 18 قرآن کریم (آیات19-113) 1. تعصّب بى ‏جا و انحصارطلبى بى‏دليل، ممنوع است. تحقير و ناديده گرفتن ديگران، نشانه‏ ى استبداد و خودمحورى است. «لَيْسَتِ النَّصارى‏ عَلى‏ شَيْ‏ءٍ ... بقرة، آيه 113 2. گاهى ظلم فرهنگى، بزرگترين ظلم‏هاست . «وَ مَنْ أَظْلَمُ» بقرة، آيه 114 3. خرابى مسجد تنها با بيل و كلنگ نيست، بلكه هر برنامه ‏اى كه از رونق مسجد بكاهد، تلاش در خرابى آن است. «مَنَعَ مَساجِدَ اللَّهِ» بقرة، آيه 114 4. مساجدى مورد قبول هستند كه در آنها ياد خدا زنده شود. مطالب خداپسند و احكام خدا بازگو شود. «يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ» بقرة، آيه 114 5. هركارى كه به فرمان خداوند بوده و رنگ الهى داشته باشد، وجه ‏اللَّه و عبادت است. «فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ» بقرة، آيه 115 6. اصالت به تلاش و لياقت است، نه تقاضا و توقّع. «لَوْ لا يُكَلِّمُنَا اللَّهُ» گروهى هستند كه به جاى تلاش و بروز لياقت، هميشه توقّعات نابجاى خود را مطرح مى‏ كنند. بقرة، آيه 118 7. بشارت وتهديد، همچون دو كفّه ترازو بايد در حال تعادل باشد، وگرنه موجب غرور يا يأس مى ‏شود. «بَشِيراً وَ نَذِيراً» بقرة، آيه 118 8. سنّت خداوند اتمام حجّت و بيان دليل است، نه پاسخگويى به تمايلات نفسانى هر شخص. «قَدْ بَيَّنَّا الْآياتِ» بقرة، آيه 119 📚منبع کتاب نکته های تفسیری 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📆 مثل کوه استوار 🔸 گذری تاریخی بر مبارزات امام خمینی(ره) و رویدادهای برجسته در زندگانی ایشان 📆 به مناسبت ایام ارتحال (ره) @rahighemakhtoom
. 🔰 ارادتی بی بدیل 💠 بسیار سخت است که ما به کسی ((ارادت)) پیدا کنیم تا آنجا که سر بسپاریم و دل بدهیم؛ ولی (قدّس سرّه) این شایستگی را داشت: ما شیخ و زاهد کمتر شناسیم یا جام باده، یا قصه کوتاه 📚 وحدت جوامع در نهج البلاغه / صفحه ۱۲۷ @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
📌موقعیت های غیر ساکن! هدف از احسان و بر و نیکی علاوه بر پر کردن خلاء های مالی و معیشتی محرومان دل کندن از محبوب های خیالی ،شکوفایی روح بخشندگی ،رشد و تعالی و فربهی انسان است. و یگانه راه دستیابی به مقام نیکوکاری و احسان،دهش بی منت و با انگیزه الهی است. و خوش فرجامی نگاه و احسان کریمانه به آفریده های خداوندی است که او خود کریمانه آفرید و کریمانه می پرورد. 💧قطره ای از اقیانوس کتاب راهنما آیه ۹۲ آل عمران 🔅مجال صفحه ای برای زندگی @majalezendegi
🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(237) آیه 19 - او كصيب من السماء فيه ظلمت ورعد و برق يجعلون اصبعهم فى اذانهم من الصواعق حذرالموت والله محيط باكفرين آیه 20- يكاد البرق يخطف ابصرهم كلما اضاء لهم مشوافيه واذا اظلم عليهم قاموا ولو شاء الله لذهب بسمعهم وابصرهم ان الله على كل شى ء قدير 🔅🔅🔅 🔰لطايف و اشارات ⏪5- گروههاى سه گانه در آيات آغازين سوره خداى سبحان در آغاز سوره بقره، بعد از ذكر مومنان و اوصاف ويژه آنان در پنج آيه، به ذكر كافران معاند و اوصاف مخصوص آنها در دو آيه و نيز به ذكر منافقان و صفات پليد آنان در سيزده آيه پرداخت و در بخش پايانى عنوان جامع كافر انتخاب شد كه شامل هر دو گروه دوم و سوم مى شود. از اين رو فرمود: (والله محيط بالكافرين). صاحب تفسير المنار كوشيده است تا مصاديق آيات ياد شده را چهار گروه بداند، نه سه گروه، بدين صورت كه عنوان متقين در آيه دوم شامل دو گروه باشد: يكى الذين كه در آيه سوم است و ديگرى الذين در آيه چهارم، ليكن نظر وى صائب نيست. ⏪6- نمودار سفاهت منافقان نمودار سفاهت منافقان آن است كه سيئات خود را از مردم مخفى مى كنند، در حالى كه مردم نه احاطه علمى دارند و نه احاطه اقتدارى و هيچ كارى بدون اذن خدا از مردم ساخته نيست، ولى سيئات را از خداوند مخفى نمى كنند (گرچه اخفاى چيزى از خدا محال است) در حالى كه همه امور به دست اوست و آيه شريفه (يستخفون من الناس و لا يستخفون من الله و هو معهم اذ يبيتون ما لا يرضى من القول و كان الله بما يعملون محيطا) بيانگر امكان استخفاى از مردم و عدم امكان آن از خداست. 🖇با ما همراه باشید ادامه دارد... 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (14) تفسیر آیه 14و15 🔅🔅🔅 بل الانسان على نفسه بصيرة(14)و لو القى معاذيره(15) بلكه انسان خودش از وضع خود آگاه است ( و خـود و اعـضـايـش در آن روز بـزرگ شـاهـد و گـواه او هـسـتـنـد).(14)هر چند در ظاهر براى خود عذرهائى بتراشد.(15) 🌱🌱🌱 🔹در آيـه مورد بحث می فرماید:گرچه خداوند و فرشتگان او انسان را از تمام اعمالش آگاه مى كـنـند، ولى نيازى به اين اعلام نيست ، (بلكه انسان خودش از وضع خود آگاه است ) و خـود و اعـضـايـش در آن روز بـزرگ شـاهـد و گـواه او هـسـتـنـد (بل الانسان على نفسه بصيرة ).(هر چند در ظاهر براى خود عذرهائى بتراشد) (و لو القى معاذيره ). 🔹ايـن آيات در حقيقت همان چيزى را مى گويد كه در آيات ديگر قرآن درباره گواهى اعضاى انـسـان بـر اعـمـال او آمـده اسـت ، مـانـنـد آيه 20 سوره فصلت كه مى گويد: شهد عليهم سـمـعـهـم و ابصارهم و جلودهم بما كانوا يعملون : (گوشها و چشمها و پوستهاى تنشان به آنچه انجام مى دادند گواهى مى دهند) و آيه 65 يس كه مى فرمايد: و تكلمنا ايديهم و تشهد ارجلهم بما كانوا يكسبون : (دستهاى آنها با ما سخن مى گويند، و پاهايشان به اعمالى كه انجام داده اند گواهى مى دهند)! 🔸بـنـابـرايـن در آن دادگـاه بـزرگ قـيـامـت بـهـتـريـن گـواه بـر اعـمـال انـسـان ، خـود اوسـت ، چـرا كـه او از هـمه بهتر از وضع خويشتن آگاه است ، هر چند خداوند براى اتمام حجت گواهان زياد ديگرى نيز براى او قرار داده است . ▪️(بصيرة ) هم معناى مصدرى دارد (بينائى و آگاهى ) و هم معنى وصفى (شخص آگاه ) و لذا بعضى آن را به معنى حجت و دليل و برهان كه آگاهى بخش است تفسير كرده اند. ▪️(معاذير) جمع (معذرت ) در اصل به معنى پيدا كردن چيزى است كه آثار گناه را از بـيـن بـبـرد كـه گـاهـى عـذر واقعى است ، و گاه صورى و ظاهرى بعضى نيز گفته اند: (مـعـاذيـر) جمع (معذار) به معنى پرده و پوشش است ، طبق اين تفسير معنى آيه چنين مـى شـود: انـسـان بـر خـويـشـتـن آگـاهـى دارد هـر چـنـد پـرده هـا بـر اعـمـال خـود بـيـفـكـنـد، و كـارهـاى خـويـش را مـسـتـور دارد، ولى تـفـسـيـر اول مناسبتر است . 🔹بـه هـر حـال حـاكـم بـر حـساب و جزا در آن روز بزرگ كسى است كه هم از اسرار درون و بـرون آگـاه است ، و هم خود انسان را حسابگر اعمال خويش قرار مى دهد، همانگونه كه در آيـه 14 سـوره اسـراء آمده : اقراء كتابك كفى بنفسك اليوم عليك حسيبا (نامه اعمالت را بخوان ، كافى است كه امروز خود حسابگر خويش باشى )! 🔹گـرچـه آيـات مـورد بـحث همگى درباره معاد و قيامت سخن مى گويد ولى مفهوم آن گسترده اسـت ، عـالم دنـيـا را نـيـز شـامـل مـى شـود، در ايـنـجـا نـيـز مـردم از حـال خود آگاهند، هر چند گروهى با دروغ و پشت هم اندازى و ظاهرسازى و رياكارى چهره واقعى خويش ‍ را مكتوم مى دارند. 🔸لذا در حـديـثى از امام صادق (عليه السلام ) آمده است كه فرمود: ما يصنع احدكم ان يظهر حـسـنـا، و يـسـر سـيـئا اليـس اذا رجـع الى نـفـسـه يـعـلم انـه ليس كذلك ، و الله سبحانه يـقـول : بـل الانسان على نفسه بصيرة ، ان السريرة اذا صلحت قويت العلانية : (هر گاه يكى از شما ظاهر خود را بيارايد اما در پنهانى بد كار باشد چه مى تواند انجام دهد؟ آيا هـنـگـامـى كـه بـه خـويشتن مراجعه كند نمى داند كه اينگونه نيست ؟ همانگونه كه خداوند سـبـحـان مـى فرمايد: بلكه انسان به خويشتن آگاه است ، هنگامى كه باطن انسان صالح گردد ظاهر او نيز تقويت مى شود. ◾️و در احـاديـث روزه مـريـض نـيـز آمـده است كه يكى از ياران امام صادق (عليه السلام ) سؤ ال كـرد: مـا حـد المرض الذى يفطر صاحبه ؟ ميزان آن بيمارى كه مجوز افطار است چيست ؟ امـام در جـواب فـرمود: بل الانسان على بصيرة ، هو اعلم بما يطيق : (انسان از وضع خود آگاهتر است و بهتر مى داند چه اندازه توانائى دارد). 🖇با ما همراه باشید ادامه دارد... 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom