eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
791 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
Nuh - 07 s.mp3
6.98M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره نوح 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه هفتم و پایانی ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
📌بلد طیب 🔸بيان نوراني حضرت امير(سلام الله عليه) هم در نهج همين‌طور است: «إِذَا أَمْلَقْتُمْ‏ فَتَاجِرُوا اللَّهَ بِالصَّدَقَة»، اين استعمار را خدا از ما خواست، فرمود اين «الف و سين و تاء» را گذاشتم برای طلب، ﴿وَ اسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا﴾. چگونه بگويد؟ يعني «أطلب منکم عمارة الارض»، زمين را آباد کن، آقاي خودت باش! اما ديگري به ما مي‌گفت زمين را آباد کن براي من. ساليان متمادي ما گرفتار اين بدخيم بوديم. ▪️قبلاً هم به عرض شما رسيد که بعضي از آلودگي‌ها را، مثل خون را، بول را، مدفوع را، باران را پاک مي‌کند؛ اما اين مدفوع را، يعنی استعمار را فقط خون پاک مي‌کند، نه آب! ما دهه فجر، دهه انقلاب، چهل سال انقلاب را مديون اين تطهير هستيم، مگر اين بدخيم را، مگر اين آلودگي را، مگر اين رجس را غير از خون شهدا چيزي ديگر پاک مي‌کرد؟ البته زيارت ثواب دارد؛ اما اين مکتب است، به هر حال اين زيارت‌ها و زيارت‌نامه‌ها آدم مي‌بيند يک عرض ادبي مي‌کند؛ اما اين زيارت‌نامه‌ها درس هست. ▪️فرمود بخوانيد اينها را و در پايان بگوييد درود خدا بر شما! «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِي فِيهَا دُفِنْتُمْ»،شما کشور استعمار زده، استحمار زده، استعباد زده، غارت شده، اين کشور نجس بود، رجس بود، چرا قرآن مي‌فرمايد شرک رجس است؟ ﴿إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ﴾، اين بت‌پرستي نجس است. رجس است. اين نجس را آب پاک نمي‌کند، باران پاک نمي‌کند؛ فقط خون پاک مي‌کند، «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِي فِيهَا دُفِنْتُمْ». اين کار خون است! 🔹قرآن کريم هم دارد وقتي کشور با خون پاک شد، بايد ميوه خوب بدهد: ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾;اين جمله جمله خبريه نيست که ما بگوييم ﴿الْبَلَدُ الطَّيِّبُ﴾، مبدا ﴿يَخْرُجُ﴾، خبر! اين جمله خبريهاي است که به داعي انشا القا شده است؛ يعني 22 بهمن که شد، بکوش ميوه بگير! آن وقت کسي در خانه باشد يا مثلاً من حال نداشتم، بر همه ما لازم است با جان و با سر، اين شهدا را، اين امام را، اين جانبازان را، بعضي از جانبازها بودند واقعاً ما هر وقت شرح حال اينها را مي‌خوانيم يا مي‌بينيم، غير از خجالت چيزي ديگر نيست. ده سال، بيست سال همين‌طور در بستر افتاده، اين براي اين است که اين کشور را پاک بکند. ما غير از قرآن و روايت چيزي ديگر داريم که به آن دل بسپاريم؟ اين حرف‌ها را چه کسي به ما گفته است؟ فرمود کشور را فقط خون پاک مي‌کند، اين همه باران! باران آن عُرضه را ندارد که استعمار را پاک کند، آقايي بياورد براي ملت، «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِي فِيهَا دُفِنْتُمْ». 🔹بعد به همه، مخصوصاً مسئولين! مسئولين! مسئولين! که بکوشيد اين جمله جمله خبريه نيست که مبتدايي داشته باشد و يک خبر؛ يک جمله خبريه‌اي است که به داعي انشا القا شده است؛ يعني «ايها الناس و ايها المسئولين»، ميوه طيّب و طاهر بگيريد. حالا اگر زميني آب آمد، شيار شد، همه کارها فراهم شد، بايد به هر حال يک کشاورز، کشاورزي بکند يا نکند؟ فرمود اينها آمدند اين زمين را پاک کردند. مگر زمين آب نمي‌خواهد؟ خون مي‌خواهد، اينها هم به اندازه کافي خون دادند. شما بايد درختکاري کنيد و شجره طيّب بياوريد. ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾. 🔸 نبايد بگوييد ديگري بد کرد. ما بايد بگوييم خودمان چه کار کرديم، ما مي‌توانيم حرفمان را به جهان برسانيم. 📼فرازی از سوره نوح جلسه هفتم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باورما.44بهار 1401.mp3
9.31M
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما-(قسمت 44) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله چه برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 علم همراه با عمل، هدف رسالت انبیا را تأمین می‌کند 🔹 اگر چیزی را یاد گرفتیم، درست یاد بگیریم، اهل استدلال باشیم، باشیم نه روایت! ▫️ خودمان باشیم نه ساخته دیگری را تعریف کنیم؛ این قدم اول است. ▫️ بعد از اینکه خودمان مهندس شدیم نه گزارشگر بِنای دیگران، برابر آن ؛ این قدم دوم است. ▫️ قدم سوم این است که این علم و عمل را قرار بدهیم برای رسیدن به عقل که همه نیروهای مزاحم را عقال کند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/09/28 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
24_Barzakh_Dar_Almizan_Fasle_1_Nashaãt_1401_02_10_Mashhade_Moghaddas.MP3
17.46M
🔉 📚 مروری قرآنی بر تجربیات نزدیک به مرگ 📣 جلسه بیست و چهارم *به دنیا توجه کن تا ببینی آخرتی هست؟؟!! * کسی که زندگی رامحدود به دنیا میبیند،خدارا ظالم میداند!!! * برهانی که ساختار روان شناسی ما رامتحول میکند. * اگر نیاز هست ،رافع نیاز هم هست. * شاکله وفطرت به هم ریخته،از ابدیت تعجب میکند. * آخرت عین رحمت وعلاقه خداوند به ماست. * محبت خدا اقتضا میکند که دنیا عدم باشد.؟! * ما اصلا اینجا نیستیم.؟؟!! * حتی زمان ظهور،دنیا ارزش ندارد * دنیا از نگاه حضرت نوح * شب قدر موهبتی به امت پیامبراکرم * عمر دنیا در مقابل ابد به حساب نمیاد. * دنیا سرتاسر تاثیر وتاثر * برهان هارمونی هستی چیست؟؟ * در اثر انسان باید یک چیز بالاتر حاصل شود.؟؟ *حتی با شاخصه فرهنگ غرب ،باید انسان اثر برتر بگذارد. * همه چیز رو به تعالی است. * کمال انسان این است که خودش باید در چرخه هستی قرار بگیرد. @rahighemakhtoom
صوت جلسه دوم.mp3
19.02M
🔰شرح دعای اول 💢از دعا‌های مأثور از امام سجاد(ع) که بیشتر به ستایش خدا پرداخته است. امام سجاد(ع) در این دعا آثار حمد الهی بر زندگی دنیوی و اخروی انسان‌ها، ملاک‌های سعادت و هلاکت انسان، روش‌های خداشناسی، آسانی تکالیف در دین اسلام و راه‌های ستایش خدا را بیان کرده و برخی از صفات خدا را توضیح داده است. 🔈جلسه دوم 🔈سخنران:استاد حجت الاسلام والمسلمین ♤♤♤ 🔅تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 162.mp3
8.63M
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم 📌فراز ششم دعا :(جلسه ۱۶۲) از دعا‌های امام (ع) که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام (ع) بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. و از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا می برد. 🔈 خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 162 نهج البلاغه.mp3
672.4K
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۶۲(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
حکمت 251و252.استاد میرزا مهدی صادقی.mp3
7.73M
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۵۱و۲۵۲ (کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید. 📝 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام رئوف و کریمه اهل بیت علیهما السلام ان شاءالله . 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.عبداللهی.دانش اندوزی 40.mp3
12.64M
☑️ زیر ساخت سبک زندگی مومنانه - یاد گیری و دانش اندوزی -آیاعلم وسیله وصول به هدف دنیوی است!!(جلسه ۴۰) 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
🔰 دنیا، آبرو‌بر است 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تف
. 🔰 دنیا، آبرو‌بر است 💠 آن چیزی که به نام دنیاست؛ رسوا است، بی آبرو است. آدم را بی آبرو می کند، تلاش و کوشش که ندارد! بعضی از نصوص هم این مساله را باز کردند که تلاش و کوشش دنیا این است که آبرویتان را ببرند، همین؛ مواظب باشید، اینها کاری به مال و منال شما ندارند. از آدم مسلوب الحیثیه چه کاری ساخته است؟! (لا تغرّنکم الحیاه الدّنیا)*، کارش آبرو بردن است. می بینید در چند جای * دارد که: (اُوبی)، (وَبی)، (مُوبی)؛ فرمود: حواستان جمع باشد، این مثل غدّه سرطان نیست که بگوئید خطر دارد؛ بالاخره علل و اسباب مرگ فراوان است، یکی شان هم سرطان است. سرطان بالاخره می کشد، بسیار خوب؛ امّا آبروبر نیست! فلان شخص سرطان گرفت، خدا شفا بده؛ اینطور نیست که حالا آبرویش رفته باشد! امّا این مثل سرطان نیست که کشنده باشد؛ آبروبر است. (اُوبی)، (وَبی)، (مُوبی)؛ این تعابیر در نهج البلاغه هست. حالا اگر کسی به مبتلا شد ....؛ این گاوها که آشنا نیستند، یک علف سبزی که وباخیز است به سراغش می روند؛ وقتی خوردند، وبا می گیرند. آدم چه در منزل باشد، چه در بیمارستان باشد؛ بالا طاس، پائین لگن؛ بالا طاس، پائین لگن؛ نمی ماند برای کسی!! فرمود: این اُوبی است، وَبی است، است. اگر کسی وبا گرفت، هر لحظه تقاضای مرگ دارد؛ بالا و پائین، عاق و عوق! نه پیش خانواده اش آبرو دارد، نه پیش بیمارستان آبرو دارد؛ این چی است!! فرمود: کارش این است، حواستان جمع باشد. وقتی به طرف یک چیزی می روید، خدای ناکرده اگر نامشروع باشد، این علف سبز وباخیز است. یک گوسفند یا گاو اگر نداند که اینجا چه خبر است، در این علف چه خبر است، می خورد حیوانک؛ بعد وبا می گیرد. بعضی از بیماری هاست مثل (بَرَص)، این را گفتند پرهیز کنید. بیماری های دیگر که اینجور نیست که بر فرض دل درد دارد، سر درد دارد، سکته می کند؛ اینها آبروبر نیست، امّا آن بَرص آبروبر است، این وبا آبروبر است؛ اینها را حضرت (امیر) فرمود: دنیا این بلاها را می آورد، نه سرطان می دهد که؛ دنیا وبا می دهد، چیزی برای آدم نمی ماند! -------------------------------------------- 📌 سوره لقمان / آیه ۳۳ ، سوره فاطر / آیه ۵ 📌 ر.ک نهج البلاغه / خطبه ۱۷۵ ، حکمت ۳۶۷ 📋 درس خارج فقه 📆 قم ؛ ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(عصر با امام عصر) 🌷اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🌷 ای غایب از نظرها کی می شود بیایی برقع ز رخ بگیری صورت به ما گشایی هم دست تو ببوسم هم دور تو بگردم هم رو نما ستانی هم رو به ما نمایی آیا به کوه رضوان آیا به طور سینا؟! آیا به بیت الاقصی آیا به ذی طوایی؟! در مکه و مدینه یا در نجف مقیمی؟! در مشهد مقدس یا دشت کربلایی؟! جانم شود فدایت تا بشنوم ندایت دائم زنم صدایت یابن الحسن کجایی؟! تنها مسیح عالم، تنها نجات آدم تنها وصی خاتم، تنها امید مایی 🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅 سلام و عصر جمعه ۲۷ خرداد بخیر و خوشی🌷 برای شادی ارواح طیبه شهدا و روح ملکوتی امام شهدا صلوات🙏 التماس دعا محمد علی اربابی @rahighemakhtoom
👌یک دقیقه به یاد مهدی فاطمه ی زهرا سلام الله علیهما ..‌. 🔴مطالعه‌ی کتاب شریف "مکیال المکارم" کتابی که به سفارش امام زمان ارواحنا فداه، نوشته شد ...‌ ✅ تکالیف بندگان نسبت به آن حضرت علیه السلام 💠 اقتدا کردن و تأسّی جستن به اخلاق و اعمال آن حضرت مبغوض ترین مردم نزد خداوند از لحاظ عمل، کسی است که بر طریقه و مذهب امام علیه السلام باشد، یعنی امامت و ولایتش را معتقد باشد، و درعین حال در اعمال و اخلاق خود با او مخالفت ورزد، و سرّ مطلب آن است که هرگاه مؤمن در کارها و اخلاقش بر خلاف امامش رفتار نماید، ننگ و عار امام علیه السلام و مایه طعنه و عیبجویی دشمنان بر او خواهد بود، و این گناه بزرگی است، و چنانچه در اعمال و اخلاق خود به او اقتدا نماید سبب عظمت یافتن ولی اللّه در نظر آنها و رغبت کردن مخالفین به شیوه امامان ، و راهیابی مردم بااعمال ایشان به سوی امامشان می گردد. 💠حفظ زبان از غیر یادخداوند و مانندآن و این کار هرچند که در هر زمان خوب و پسندیده است، ولی چون انسان در زمان غیبت حضرت صاحب الزمان علیه السلام بیشتر در معرض خطر و زیان و فتنه و امتحان است، اهتمامش به این امر مؤکّدتر و مهمتر از سایر زمانهاست. امام رضا علیه السلام فرمودند: از نشانه های فقه حلم و علم و خاموشی است، همانا خاموشی یکی از درهای حکمت است، همانا خاموشی محبت می آورد، به درستی که آن راهنمای هر خیری است. 💠 نماز آن حضرت عجل اللّه فرجه و آن در کتابهای متعدد و به طُرُق معتبری روایت آمده است.از جمله در آخر فصل بیست و نهم از کتاب جمال الأسبوع سیدبن طاووس ... 📚منبع : مکیال المکارم 🌱دل ها همه منتظر برای فرج است 🍃در نای بنفشه ها نوای فرج است 🌱ذکری که حجاب غیب از او می گیرد 🍃ای عاشق منتظر، دعای فرج است 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
✨ "به یاد باش..."✨ 🔹 شخصی از امام کاظم درباره ی آیه ۲۰ سوره لقمان که میفرماید: "نعمتهای آشکار و پنهانش را بر شما تمام کرد" پرسید. امام فرمودند: نعمت آشکار امامی است که میان مردم نمایان است. نعمت پنهان، امام غایب از دیده هاست. آن شخص پرسید: در میان امامان کسی پنهان می شود؟ فرمودند: بله، وجودش از چشم مردم پنهان می شود ولی یادش از دلهای مومنان مخفی نمی شود. ❤️ امام باقر فرموده اند: همانا یاد و ذکر ما (اهل بیت)، یاد و ذکر خداست. 📚 بحارلانوار ج۵۱ ص۱۵۰؛ کافی ج۲ ص۴۹۶ . . . . . ✨ 💚 الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَـ الْفَرَج🤲 💚💫 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅جهاد با نفس روایتی از رسول الله محمد مصطفی صلی الله علیه و آله @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۵ – ۱۱ 📌 الی باید به عظمت خلقت و ها نگاه کند و آنها را با بدن خود بسنجد و بداند که همه او و اکرام به خاطر روح شده او خواهد بود. بنابراین از کردن اهل بپرهیزد و از کسانی که به و اهمیت آن بی توجه اند، دوری کند. زیرا آنها با همه الهی متوجّه به روح نمی شوند و حتی ممکن است را و جادو تصوّر نمایند. 📚منبع :نرم افزار قرآن ترجمه استاد ابطحی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌موقعیت های غیر ساکن ...بارالها، شيطان دشمن بزرگى است كه طمع بر انبيا و اولياء بزرگ تو داشته و دارد، تو خودت با اين بنده ضعيف گرفتار امانى و اوهام باطله و خيالات و خرافات عاطله همراهى كن كه بتواند از عهده اين دشمن قوى برآيد و در اين ميدان جنگ با اين دشمن قوى كه سعادت و انسانيت مرا تهديد مى كند تو خودت با من همراهى فرما كه بتوانم جنود او را از مملكت خاص تو خارج كنم و دست اين غاصب را از خانه مختص به تو كوتاه نمايم . 📚"چهل حدیث " @rahighemakhtoom
باورما.45بهار 1401.mp3
15.64M
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما-(قسمت 45) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله چه برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Maarej 01 s.mp3
6.8M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره معارج 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
📌خود گم کرده بيان نوراني حضرت امير(سلام الله عليه) هم بود که فرمود: «عَجِبْتُ لِمَنْ يَنْشُدُ ضَالَّتَهُ‏ وَ قَدْ أَضَلَّ نَفْسَهُ فَلَا يَطْلُبُهَا»، همه‌شان يا در بنِر مي‌زنند، يا اعلاميه مي‌زنند، يا در روزنامه‌ها مي‌نويسند، يا در مساجد داد مي‌زنند که ما فلان چيز را گم کرديم، آيا پيدا کرديد يا نه؟ فرمود خيلي‌ها هستند که انشاد مي‌کنند گمشده خود را. کتابي، کاغذي، خودکاري را گم کرده، از اين و آن سؤال مي‌کند که من خودکارم را کجا گذاشتم؟! فرمود خود را گم کرده، از اين و آن سؤال نمي‌کند که من کجا هستم؟! فرمود من تعجبم اين است که اينها دستمال دستشان يا کاغذشان يا خودکارشان را گم مي‌کنند، از اين و آن سؤال مي‌کنند: «وَ قَدْ أَضَلَّ نَفْسَهُ فَلَا يَطْلُبُهَا»؛ خودش را گم کرده، نمي‌رود نزد کسي بگويد که من خودم را گم کردم، مرا سر جايم بنشان! «عَجِبْتُ لِمَنْ يَنْشُدُ ضَالَّتَهُ‏ وَ قَدْ أَضَلَّ نَفْسَهُ فَلَا يَطْلُبُهَا»؛ لذا فرمود ما خودش را به خود او نشان مي‌دهيم، اين گمشده را به او نشان مي‌دهيم که جناب عالي اين هستي! حالا آن روز دادش بلند مي‌شود. 📼فرازی از سوره معارج جلسه اول 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (19) تفسیر آیه ٢٠ تا ٢٥ 🔅🔅🔅 كَلاّٰ بَلْ تُحِبُّونَ اَلْعٰاجِلَةَ «۲۰»
وَ تَذَرُونَ اَلْآخِرَةَ «۲۱» 
وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نٰاضِرَةٌ «۲۲»
إِلىٰ رَبِّهٰا نٰاظِرَةٌ «۲۳» 
وَ وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ بٰاسِرَةٌ «۲۴» `تَظُنُّ أَنْ يُفْعَلَ بِهٰا فٰاقِرَةٌ «۲۵» 🔰تفسير: 🔸و در نـقطه مقابل اين گروه مؤ منان گروهى هستند كه صورتهايشان ، عبوس و درهم كشيده است (و وجوه يومئذ باسرة ). 🔸(بـاسـرة ) از مـاده (بـسـر) (بـر وزن نـصـر) بـه مـعـنـى چـيـز نـارس و كـار قـبـل از مـوعـد اسـت ، و لذا بـه ميوه كال نخل ، (بسر) (بر وزن عسر) گفته مى شود، و سـپـس بـه درهم كشيدن صورت و عبوس بودن اطلاق شده است ، از اين جهت كه عكس العملى است كه انسان قبل از فرا رسيدن رنج و عذاب و ناراحتى اظهار مى دارد. 🔸بـه هـر حـال آنـهـا وقـتـى كـه نـشـانـه هـاى عـذاب را مـى نـگـرنـد، و نـامـه هـاى اعمال خويش را خالى از حسنات ، و مملو از سيئات ، مشاهده مى كنند، سخت پريشان و محزون و اندوهگين مى شوند، و چهره درهم مى كشند.(آنها مى دانند عذابى سخت كه پشت آنها را درهم مى شكند درباره آنها انجام خواهد شد) (تظن ان يفعل بها فاقرة ). 🔹بسيارى از مفسران معتقدند كه (ظن ) در اينجا به معنى علم است ، يعنى آنها يقين به چنين عـذابـى پـيـدا مـى كـنند، در حالى كه بعضى گفته اند: ظن در اينجا به همان معنى اصلى يعنى گمان مى باشد، البته آنها اجمالا يقين دارند عذاب مى شوند اما نسبت به چنين عذاب كمرشكن گمان دارند. ▫️(فاقرة ) از ماده (فقرة ) (بر وزن ضربة ) و جمع آن فقار به معنى مهره هاى پشت است ، بنابراين (فاقره ) به حادثه سنگينى مى گويند كه مهره هاى پشت را درهم مى شكند، و فقير را از اين رو فقير گفته اند كه گوئى پشتش شكسته است . ▫️به هر حال ، اين تعبير كنايه از انواع مجازاتهاى سنگينى است كه در دوزخ در انتظار اين گـروه است ، اين گروه انتظار عذابهاى كمرشكن را مى كشند در حالى كه گروه سابق در انـتـظـار رحـمـت پـروردگـار، و آمـاده لقـاى مـحـبوبند اينها بدترين عذاب را دارند، و آنها برترين نعمت جسمانى و موهبت و لذت روحانى را. ...با ما همراه باشید ادامه دارد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
خوشتر آن باشد که گفته آید در حدیث دیگران 🔰توماس کارلایل دانشمند و مورخ مشهور اسکاتلندی : ▫️اگر یک بار به این کتاب مقدس نظر افکنیم، حقایق برجسته وخصایص اسرار وجود طوری در مضامین جوهری آن پرورش یافته که عظمت و بخوبی از آنها نمایان می شود و این خود مزیت بزرگی است که فقط به قرآن اختصاص دارد و در هیچ کتاب علمی و سیاسی واقتصادی دیگری دیده نمی شود. ▫️بلی؛خواندن بعضی از کتابها تأثیر عمیقی در ذهن انسان می گذارد؛ ولی هرگز با قابل مقایسه نیست. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom