باورما.۴۸بهار۱۴۰۱.m4a
14.6M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی
🔅🔅🔅
📌و اما باور ما-(قسمت 48)
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#معرفی_کتاب #تفسیر_ترتیبی #نمونه #آیت_الله_مکارم_شیرازی #مکارم
#آشتیانی #امامی #حسنی #شجاعی #عبداللهی #قرائتی #محمدی_اشتهاردی #طباطبایی_نژاد
🔅🔅🔅
🔰معرفی تفسیر «نمونه»(قسمت نهم)
⏪۱۱ - سر فصلهای فهرست موضوعی
📋سر فصلهای فهرست موضوعی تفسیر نمونه بدین شرح است:
۱- شناخت و جهان بینی
۲- جهان بینی اسلامی شامل بخشهای:
- خدا شناسی و توحید در قرآن
- عدل الهی
- نبوت
- امامت و ولایت
- معاد
۳- انسان در قرآن و هدف آفرینش
۴- آشنایی با منابع اسلام «قرآن» و «حدیث»
۵- رفتار یک مسلمان و چگونگی جامعه اسلامی شامل:
- قواعد اصولی و فقهی در قرآن
- وظایف و احکام
- اخلاق و تعلیم و تربیت اسلامی
- روابط و حقوق اجتماعی
- مسائل اقتصادی
- حکومت و نظام سیاسی
۶- تاریخ تمدن
۷- بررسی ادیان و مکاتب
۸- علوم اجتماعی
۹- علوم تجربی و طبیعی
۱۰- ادبیات و هنر
#تفسیر_نمونه
ادامه دارد....
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
📌#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص 22 قرآن کریم (آیات 145-142)
1. كسى كه دست خدا را در وضع يا تغيير احكام بسته بداند، سفيه و سبك مغز است. «سَيَقُولُ السُّفَهاءُ» بقرة، آيه 142
2. مسلمانان بايد توطئه ها وشايعات وسؤالات بهانه جويانه دشمن را پيش بينى كرده وبا پاسخ به آنها، از نفوذ وگسترش آن پيشگيرى نمايند. «سَيَقُولُ ... قُلْ» بقرة، آيه 142
3. اولياى خدا، بر اعمال ما نظارت دارند. «لِتَكُونُوا شُهَداءَ» بقرة، آيه 143
4. پيروى از دستورات دين، مايه رشد و كمال و نافرمانى از آن، نوعى حركت ارتجاعى است. «يَنْقَلِبُ عَلى عَقِبَيْهِ»
5. خداوندرضايت رسولش رامى خواهد و رضاى خداوند در رضایت رسول اوست. «قِبْلَةً تَرْضاها» بقرة، آيه 144
(قرآن زیبا)
6. لجاجت و تعصّب، مانع تفكّر، استدلال و حق بينى است. «ماتبعوا قِبْلَتَكَ ... وَ ما بَعْضُهُمْ بِتابِعٍ قِبْلَةَ بَعْضٍ» بقرة، آيه 145
7. در برابر هياهو و غوغاى مخالفان دین نبايد تسليم شد و براى مأيوس كردن دشمنان، قاطعيّت لازم است. «وَ ما أَنْتَ بِتابِعٍ» بقرة، آيه 145
8. قانون، براى همه يكسان است. اگر بر فرض پيامبر نيز تابع هوا و هوس شود، گرفتار كيفر خواهد شد. «إِنَّكَ إِذاً» بقرة، آيه 145
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
27_Barzakh_Dar_Almizan_Fasle_1_Nashaãt_1401_03_02_Shahre_Moghaddas(1).mp3
16.16M
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان
🔰 نگاهی عالمانه زیبا و هنرمندانه به زندگی پس از مرگ
(قسمت بیست و هفتم)
🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه
🔉#برزخ_در_المیزان
#رمضان_1443
#مشهد_مقدس
#برزخ
#توحید
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
شش نشانه پختگی.m4a
6.31M
💢موقعیت های غیر ساکن
📌شش نشانه پختگی :
1. نیاز ندارید داشتههاتون رو به رخ دیگران بکشید.
2. تنها ماندن رو به وارد شدن به بعضی از مجالس و یا رابطها ترجیح میدهید.
3. انتقادپذیر هستید و در مقابل انتقاد واکنش درستی دارید.
4. به خاطر اشتباه دیگران جنجال درست نمی کنید و آبروی کسی رو نمیبرید!
5. دنبال روابط و دورهمی های بیهوده نیستید .
6. تو مشکلات دنبال مقصر نیستید ، بلکه دنبال راه حل خواهید بود .
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(238)
آیه 19 - او كصيب من السماء فيه ظلمت ورعد و برق يجعلون اصبعهم فى اذانهم من الصواعق حذرالموت والله محيط باكفرين
آیه 20- يكاد البرق يخطف ابصرهم كلما اضاء لهم مشوافيه واذا اظلم عليهم قاموا ولو شاء الله لذهب بسمعهم وابصرهم ان الله على كل شى ء قدير
🔅🔅🔅
🔰لطايف و اشارات
⏪7- سفاهت منافقان در چهره مثل
سفاهت اهل نفاق در تمثيل مزبور لحاظ شده است و آن اين كه منفذ گوش را بستن و فروبردن انگشتان در آن براى نشنيدن غرش رعب آور رعد، تا حدودى قابل باور است، ليكن انگشت به گوش گذاشتن براى نجات از صاعقه، تاثيرى ندارد، زيرا صاعقه آسمانى با برخورد خود، همه هستى شخص مصاب ژ را يك جا مى سوزاند و دست و گوش را، هم زمان خاكستر مى كند.
🔅🔅🔅
⏪8- سر گسترش بحث درباره منافقان
شايد اكتفا به دو آيه در تشريح اجمالى حال كافران و عدم اكتفا به كمتر از سيزده آيه در بسط و تفصيل حال منافقان، گذشته از هشدار خطرشان و تبيين كيفيت برخورد دو گانه آنها با مومنان و كافران، براى اين باشد كه كافران عنود و ملحدان لجوج بر اثر يكسان بودن انذار و عدم انذار، قابل برگشت نيستند، ليكن منافقان موصوف و گ بر اثر داشتن نور ضعيف، اميد برگشت آنان وجود دارد. از اين رو در اين باره به گستردگى بحث شده است.
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم
🖇با ما همراه باشید ادامه دارد...
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_قیامت #قیامت #القیامه #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره قیامت
📝نگاشت: (22) تفسیر آیه 31 تا 33
🔅🔅🔅
فلا صدق و لا صلى(31)
و لكن كذب و تولى(32)
ثم ذهب إ لى أ هله يتمطى(33)
🔰تفسير:
✅خدائى كه انسان را از نطفه بى ارزش آفريد ...
▫️در ادامـه بـحـثهاى مربوط به مرگ كه نخستين گام در سفر آخرت است و در آيات گذشته آمـده ، در آيـات مـورد بـحـث از خـالى بـودن دسـت كافران از توشه اين مسافرت سخن مى گويد.
▫️نخست مى فرمايد: (اين انسان منكر معاد هرگز ايمان نياورد و آيات خدا را تصديق نكرد و براى او نماز نگذارد) (فلا صدق و لا صلى ).
(بلكه راه تكذيب را پيش گرفت و به فرمان خدا پشت كرد) (و لكن كذب و تولى ).
🔹منظور از جمله فلا صدق عدم تصديق قيامت و حساب و جزا و آيات الهى و تـوحـيـد و نـبوت پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله و سلم ) است ، ولى بعضى آن را اشاره به ترك انفاق و (صدقه ) از ناحيه كافران دانسته اند، به قرينه ذكر آن در كنار نماز.
▫️ولى آيـه دوم بـه خـوبـى گـواهـى مـى دهـد كـه نـقـطـه مـقـابـل ايـن تـصـديـق ، تـكـذيـب اسـت ، بـنـابـرايـن تـفـسـيـر اول صحيحتر به نظر مى رسد.
🔸در آيه بعد مى افزايد: (سپس او به سوى خانواده خود بازگشت ، در حالى كه متكبرانه راه مى رفت ) (ثم ذهب الى اهله يتمطى ).
🔹او بـه گـمـان ايـنـكـه بـا بى اعتنائى و تكذيب پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) و آيـات الهـى ، پـيـروزى مـهـمـى بـه دسـت آورده ، از بـاده غـرور سرمست بود، و به سراغ خـانواده خود مى آمد تا طبق معمول مسائل افتخارآميز را كه در خارج خانه رخ داده براى آنها بازگو كند، حتى راه رفتنش و حركت اعضاء پيكرش همگى بيانگر اين كبر و غرور بوده .
▪️(يـتـمـطى ) از ماده (مطا) در اصل به معنى پشت است و (تمطى ) به معنى كشيدن پـشـت از روى بـى اعتنائى و غرور، و يا كسالت و بى حالى است ، و در اينجا منظور همان معنى اول است.بعضى نيز آن را از ماده (مط) (بر وزن خط) به معنى كشيدن پا يا ساير اعضاى بدن بـه هـنـگـام اظـهـار بـى اعـتنائى يا كسالت مى دانند، ولى اشتقاق آن از (مطا) با ظاهر لفظ مناسبتر است .
▪️به هر حال اين معنى شبيه چيزى است كه در آيه 31 سوره (مطففين )آمـده اسـت : و اذا انقلبوا الى اهلهم انقلبوا فكهين : (هنگامى كه آنها به سوى خانواده هاى خود بازمى گردند از روى استهزا درباره مؤ منان سخن مى گويند).
🖇با ما همراه باشید ادامه دارد
#تفسیر_نمونه
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Maarej 02 s.mp3
5.86M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_معارج #سوره_معارج #معارج
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره معارج
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#تسنیم #سوره #معارج #درسگفتار
📌معنای ابوالقاسم از کنیه های رسول الله
▫️اوّلين باري که ما از مرحوم آقاي آملي شنيديم، اين بود که کسي سؤال کرد از امام(سلام الله عليه) که چرا وجود مبارک پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) را ميگويند «ابوالقاسم»؟
▫️حضرت فرمود چون پسري داشت به نام قاسم، اين کنيه حضرت بود.
▫️عرض کرد: «زدني بيانا»! اينها کنيهشان هم يک حساب و کتابي دارد. «زدني بيانا»! مطلبي ديگر، دقيقتر درباره کنيه حضرت بگوييد.
▫️حضرت مطلبي را با سه مقدمه ذکر کرد که عصارهاش اين است که مگر نه آن است که علي بن ابيطالب شاگرد پيغمبر است، براي اينکه همه علوم را از راه وحي وجود مبارک حضرت امير از پيغمبر ياد گرفت؟ فرمود بله! فرمود مگر نه آن است که هر معلّمي پدر متعلّم است؟ عرض کرد بله! فرمود مگر نه اين است که علي(سلام الله عليه) «قَسِيمِ الْجَنَّةِ وَ النَّار» است؟ عرض کرد بله! پس فرمود پيغمبر ميشود «ابوالقاسم»، براي اينکه او قاسم بهشت و جهنم است، شاگرد پيغمبر است، شاگرد هم فرزند اوست، پيغمبر هم پدر علي محسوب ميشود، پس ميشود «ابوالقاسم»!
▫️حالا گاهي(راوی) ميگويد «زدني بيانا» (توضیح بیشتری بدهید!)که حضرت ميفرمود دير شد، عدهاي دارند ميآيند، ديگر مناسب نيست.(گویا افرادی از نامحرمان می خواسته اند خدمت امام برسند)
▪️بعد برخورد کرديم، ديديم مرحوم صدوق(رضوان الله تعالي عليه) اين حديث نوراني را در معاني الأخبار ذکر ميکند.
◾️اين معاني الأخبار بسيار لطيف است! آن لطايف روايات را چقدر اين بزرگوار بر همه ما منّت گذاشته و حق دارد! اين روايت را مرحوم صدوق(رضوان الله عليه) در کتاب شريف معاني الأخبار ذکر ميکند که خبرها هر کدام معناي خاصّ خود را دارد...
📼فرازی از #درسگفتار سوره معارج جلسه دوم
#آیت_الله_جوادی_آملی
#غدیر #عید #امامت #امیرالمومنین
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
8.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌کیمیاگری مبلغ
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
📌کیمیاگری مبلغ 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم
.
🔰 کار مبلّغ، کیمیاگری است
💠 مستحضرید که گفتن احکام، تدریس احکام، بیان احکام، سخنرانی کردن؛ همه کارهای تعلیمی است، هیچ کدام ( #تبلیغ ) نیست! تبلیغ آن است که (و قل لهم فی انفسهم قولاً بلیغاً). شما بتوانید حرف را به دل مردم برسانید؛ به آن جاذبه مردم برسانید، نه به آن عاقله یا فاهمه و مانند آن! اگر مردم را فهماندید، احکام را گفتید، با سخنرانی های خوب، با کتاب های خوب کار (یعلّمهم الکتاب و الحکمه)* را کردید، کار معلّم را کردید؛ کار حوزوی را کردید، نه کار تبلیغی را! (تبلیغ) آن است که #موعظه باشد، (و عظهم و قل لهم فی انفسهم قولاً بلیغاً)*. حرفتان را در جان مردم ببرید که اینها جانمایه داشته باشند، بپذیرند نه بفهمند! پس رسالت اصلی شما بزرگواران آن است که اینها را به باور برسانید، نه به اینها اطلاع بدهید، آگاهی بدهید، اینها را عالم بکنید؛ اینها با کتاب خواندن و مطالعه کردن و گوش دادن از رادیو _ تلویزیون هم حاصل می شود.
امّا (آنکه یافت می نَشود آنم آرزوست)*! ما کسی داشته باشیم که #کیمیاگری بکند، یعنی چه؟ یعنی #عالم_ربانی باشد، باز یعنی چه؟ یعنی کار ربّ العالمین را بکند، باز یعنی چه؟ یعنی همان کاری که خدای سبحان در جهان تکوین می کند، این همه کودها را به صورت گلهای معطّر در می آورد؛ ما هم کار #ربوبیت بکنیم، بَدان را طیّب و طاهر بکنیم. یک #کیمیاگر که درس نمی دهد، آن تئوری مال حوزه و دانشگاه است! کار #مبلّغان الهی کیمیاگری است نه تعلیم، نه تدریس، نه سخنرانی!! و این با #وارستگی حل می شود. یعنی ما که رفتیم یک جایی؛ ظاهر ما الهی، باطن ما الهی، سیاستمداری ما الهی، موضع گیری ما الهی؛ البته ما بشر عادی هستیم، باید سعی کنیم اشتباه نکنیم، اگر جایی اشتباه کردیم مغفور است؛ امّا دیگر دو جور نیاندیشیم، هیچ کس را برای دنیای او احترام نکنیم، برای هیچ کس نسبت به زر و سیمش حرمت قائل نشویم!
-----------------------------------------------
📌 سوره بقره / آیه ۱۲۹ ، سوره آل عمران / آیه ۱۶۴ و سوره جمعه / آیه ۲
📌 سوره نساء / آیه ۱۷۶
📌 دیوان شمس / غزلیات / غزل شماره ۴۴۱
📋 گردهمایی طرح هجرت بلند مدت حوزه علمیه قم
📆 قم _ مصلّی قدس ؛ ۱۳۸۲/۰۳/۲۸
✴️ یکم تیر . روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#مبلغ
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌امام روح الله #خمینی در کتاب #چهل_حدیث می فرماید:
🔰اى عزيز، اولا مگذار مفاسد اخلاقى يا عملى در مملكت ظاهر و باطنت وارد شود كه اين خيلى سهلتر است از آنكه بعد از ورود بخواهيم اخراج آنها كنى ، و همانطور كه دشمن را اگر نگذارى وارد سرحد مملكت گردد يا وارد قلعه شود آسانتر است دفع آمدن تا بعد از وارد شدن و برج و بارو را گرفتن در صدد دفع و اخراج برآيى .
🔹و اگر وارد شد، هر چه ديرتر در صدد دفع برآيى زحمتت زياد مى شود و قوه داخلى رو به نقصان مى گذارد.
✅شيخ جليل ما و عارف بزرگوار، آقاى شاه آبادى ،(روحى فداه )، فرمودند كه تا قواى جوانى و نشاط آن باقى است بهتر مى توان قيام كرد در مقابل مفاسد اخلاقى و خوبتر ميتوان وظايف انسانيه را انجام داد.
🔹 مگذاريد اين قوا از دست برود و روزگار پيرى پيش آيد كه موفق شدن در آن حال مشكل است . و بر فرض موفق شدن ، زحمت اصلاح خيلى زياد است .
🔹 پس ، انسان عاقل كه تفكر كرد در مفاسد چيزى ، اگر وارد در آن نيست ، گرد آن نمى گردد و خود را آلوده نمى كند.
🔹و اگر خداى نخواسته وارد شد، هر چه زودتر در صدد اصلاح بر مى آيد و نمى گذارد ريشه كند. و اگر خداى نخواسته ريشه كرد با هر زحمت و مشقتى است ريشه او را مى كند كه مبادا به ثمره برزخى و آخرتى برسد و ميوه آن را بار دهد، كه اگر با آن خلق فاسد از اين عالم ، كه نشئه تبدلات هيولانى و تغييرات مادى است ، منتقل شد، قلع آن از دست خود او خارج مى شود و تا در آخرت يا برزخ يك خلق از اخلاق نفسانى بخواهد تبديل شود هيهات است...
☘☘☘
#امام_خمینی
#چهل_حدیث
#آیینه_عرفان
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom