eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
791 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 2️⃣٢. بى‌نقطه بودن حروف: يكى از عواملى كه در قرائت قرآن مشكلات فراوانى ايجاد نمود، بى‌نقطه بودن حروف و جدا نكردن حروف نقطه دار از بى نقطه بود؛ لذا ميان «س» و «ش» هيچ فرقى نبود، همچنين ميان «ب»، «ت» و «ث» و حروف «ج»، «ح» و «خ» و... تفاوتى وجود نداشت. خواننده بايد با دقت در معناى جمله و تركيب كلامى، حروف را تشخيص مى‌داد؛ مثلاً ابن عامر و كوفيون «نُنْشِزُها...» ٢ و ديگران «نَنشرُها...» خوانده‌اند. 3️⃣٣. خالى بودن از علايم و حركات: كلمات در مصاحف اوليه، عارى از هرگونه اعراب و حركات ثبت مى‌شد؛ لذا براى خوانندۀ غير عرب مشكل بود تا تشخيص دهد وزن و حركت كلمه چگونه است. حتى براى كسانى كه با زبان عربى آشنا بودند، دشوار بود تا بدانند شكل كلمه چگونه است؛ مثلاً مشخص نبود «اعلم» فعل امر است، يا فعل متكلم مضارع، يا افعل التفضيل، يا فعل ماضى از باب افعال؛ لذا حمزه و كسائى آيۀ «قالَ‌ أَعْلَمُ‌ أَنَّ‌ اللّهَ‌ عَلى‌ كُلِّ‌ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ» ٣را به صيغۀ امر خوانده‌اند و ديگران به صيغۀ فعل مضارع متكلم. 4️⃣٤. نبودن الف در كلمات: 🔹يكى ديگر از عواملى كه در قرائت مشكل مى‌آفريد، نبودن الف در رسم‌الخط‍‌ آن روز بود. خط‍‌ عربى كوفى از خط‍‌ سريانى نشأت گرفته‌است؛ در خط‍‌ سريانى، نوشتن الف وسط‍‌ كلمه مرسوم نبود، و آن‌را اسقاط‍‌ مى‌كردند و چون قرآن در ابتدا با خط‍‌ كوفى نگاشته مى‌شد، الف‌هاى وسط‍‌ كلمه مانند «سماوات» را نمى‌نوشتند (به اين صورت: سموت). بعدها كه علايم مشخصه ايجاد شد، الف را صرفاً با علامت الف كوچك در بالاى كلمه مشخص مى‌ساختند، مانند «سموت». 🔹اسقاط‍‌ الف وسط‍‌ كلمه در بسيارى از موارد منشأ اختلاف قرائت گرديد؛ مثلاً نافع ، ابوعمرو و ابن كثير «ما يَخْدَعُونَ‌» را «وَ ما يخادعون» خوانده‌اند. 🔹اين‌گونه عوامل موجب گرديد كه قرّاء بر سر رسيدن به قرائت، با هم اختلاف كنند و هر يك طبق اجتهاد خود و دلايلى كه در دست داشتند، قرائت خود را توجيه بنمايند. 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔻روز قیامت انسان ها در اندیشه چه چیزی هستند و نتیجه اعمال آن ها چه خواهد بود؟⁉️ خداوند در سوره نحل، آیه ۱۱۱ می فرماید: «یوم تأتی کلّ نفس تجادٍل عنْ نفسها و توفّی؛ کلّ نفس ما عملت و هم لا یظلمون». «به یاد آورید روزی را که هر کس در فکر خویشتن است و تنها به دفاع از خود بر می خیزد و نتیجه اعمال هر کسی، بی کم و کاست، به او داده می‌شود و به آنها ستم نخواهد شد». 👈🏼در قیامت، هر کسی به فکر خود است و از خویش دفاع می کند. چون انسان در آن روز، غیر از خودش، هر خاطره دیگری را فراموش می کند. درست بر خلاف دنیا، که به هر چیزی توجّه دارد، جز به خودش و خودش را فراموش می کند. و این نیست جز به خاطر این که در قیامت، حقیقت امر برای انسان آشکار و کشف می شود و آن حقیقت این است که: «آدمی به هیچ وجه نباید به غیر خودش مشغول شود و در حقیقت، باید همیشه به فکر فکر خود باشد». در آن روز، شخص می آید و در موقف حساب قرار می گیرد، آن گاه از خود دفاع می کند و با اصرار هم دفاع می کند و تا آن جا که مقدور اوست، عذر می تراشد. ▪️▪️در این آیه، دو نکته مهم آمده است: ۱- هیچ کس در قیامت از شخص دیگری دفاع نمی کند، بلکه تنها و تنها به دفاع از خود اشتغال دارد و دیگر مجالی برایش نمی ماند که به غیر بپردازد و غم دیگری را بخورد. ۲- دفاعی که هر کس از خودش می کند، هیچ سودی ندارد و آنچه را که سزاوار است، از او دور نمی کند. برای این که پاداشی که به او می دهند، خود عمل است و دیگر معنا ندارد عمل کسی را از او جدا کنند و در این گونه جزا دادن، هیچ ظلمی وجود ندارد. 📙باید توجه داشت: ۱- همه انسان ها در قیامت نسبت به سرنوشت خویش نگرانند. ۲- همه انسان ها، جزای اعمال خویش را در قیامت به طور کامل دریافت خواهند کرد. ۳- دفاع انسان از کارهای خویش در قیامت، هیچ تأثیری در سرنوشت او ندارد. ۴- خداوند، عمل انسان را میزان تعیین کیفر و پاداش و مؤثر در سرنوشت او دانسته و این، قرینه است که دفاع آدمی از خویشتن، با توجیه عملکرد خود، بی ثمر خواهد بود. ۵- عمل هر کسی، تعیین کننده سرنوشت وی در قیامت است. 📋نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد مهدی کریمی نیا 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌گفتاری کوتاه در باره خداوند به بر طبق آيات ۱.قرآن, سوره ۳, آيات ۳۱ و ۳۲ “بگو اگر خدا را دوست داريد از من كنيد تا خدا دوستتان بدارد و شما را بر شما ببخشايد و خداوند آمرزنده است” “بگو خدا و پيامبر [او] را كنيد پس اگر رويگردان شدند قطعا خداوند را دوست ندارد” 🔹تصويري كه از خداوند در قرآن مجيد رسم شده است , متفاوت با تصويري است كه بعضي اديان بزرگ ديگر نمايش مي دهند. 🔹 بر طبق نظر , رفتار خداوند مجموعه اي است از و محبت به انسانهاي و ابراز از انسانهاي بد. ▫️ به اين موضوع حداقل در چهل آيه از آيات قرآن بر مبناي تصويري روشن از انسانهاي خوب و بد اشاره شده است. هدف اين اين است كه اين تصوير از انسانهايي كه خداوند آنها را دوست دارد برمبناي آياتي از قرآن تصوير شود. ▫️همانطور كه در دو آيه بالا به آن اشاره شده است, قدم اول براي دريافت خداوند, دنبال كردن مسيري است كه پيامبرانش به ما نشان داده اند. اين زيباترين تصويري است كه مي توان از عشق خالق و مخلوق ترسيم كرد. 🔹اگر خداوند را دوست داريد, قرآن شما را راهنمايي مي كند تا خود را آماده دريافت عشق خداوند بكنيد. 💢ولي در عين حال به اين موضوع نيز اشاره شده است كه اگر از راه راستي كه پيامبران نشان داده اند پيروي نكنيد, مشمول عشق خداوند نخواهيد شد. 🔹اين موضوع, احتياج به توضيحات بيشتري دارد تا منظور قرآن از راه درست و خصايل انسانهاي خوب آشكار شود. ▫️شايد بتوان گفت كه بارزترين مشخصه انسانهاي خوب كه در پنج آيه (۲:۱۹۵, ۳:۱۳۴, ۳:۱۴۸, ۵:۱۳ و ۵:۹۳) از آيات قرآن به آن اشاره شده است,نيكوكاري نسبت به بقيه انسانهاست. 🔹نيكوكاري مي تواند كمك به انسانهاي فقير, حمايت از يتيمان و يا حتي احترام به پدر و مادر باشد. 🔹علاوه بر اين, بر طبق قرآن, انسانهايي كه خداوند دوستشان دارد انسانهايي هستند كه: ۲.از خود در برابر گناه محافظت مي كنند (۳:۷۶, ۹:۴, ۹:۷) ۳.منصفانه قضاوت مي كنند (۵:۴۲, ۴۹:۹, ۶۰:۸) ۴.در راه خدا تلاش و مجاهده مي كنند (۶۱:۴) ۵.خود را براي خداوند خالص مي كنند (۲:۲۲۲, ۹:۱۰۸) ۶.از كارهاي بد توبه مي كنند (۲:۲۲۲) ۷.به خداوند توكل مي كنند (۳:۱۵۹) ۸.و در برابرمشكلات صبور هستند (۳:۱۴۶) 💢از سويي ديگر, خداوند فردي را دوست ندارد كه: ۱.به او معتقد نباشد (۳:۳۲, ۳۰:۴۵) ۲.متكبر باشد (۱۶:۲۳, ۴:۳۶, ۳۱:۱۸, ۵۷:۲۳) ۳.به ديگران بدي كند (۳:۵۷, ۳:۱۴۰, ۴۲:۴۰) ۴.ناسپاس باشد (۲:۲۷۶, ۲۲:۳۸) ۵.تجاوزكار باشد (۲:۱۹۰, ۵:۸۷, ۷:۵۵) ۶.اسرافكار باشد (۶:۱۴۱, ۷:۳۱) ۷.ديگران را گمراه كند (۲:۲۰۵, ۵:۶۴, ۲۸:۷۷) ۸.عهد و پيمانش را بشكند (۸:۵۸, ۴:۱۰۷) ۹.وبه داشتن مال و ثروت شادي كند (۲۸:۷۶) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
⚪️ اوّلین قدم براى با چیست؟ پاسخ این سؤال را می‏توان در خود قرآن کریم یافت؛ آنجا که میفرماید: إِذَا قَرَأْتَ الْقُرْءَان فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم، هنگامى که قرآن را قرائت کردى، از شیطان رانده شده به خداوند پناه ببر. ⚪️ از این آیه بدست می آید که شیطان نمیخواهد مردم با قرآن ارتباط داشته باشند و مانع این است! از اینرو در مرحله اولِ ارتباط که قرائت آیات قرآن است، دستور داده شده تا از شرّ شیطان به خداوند متعال پناه ببریم. از این دستور معلوم میشود که از همان ابتداى ارتباط با قرآن، شیطان دست به کار میشود و میخواهد مانع ایجاد کند. البته این استعاذه، امریست مانند خود قرائت قرآن که ممکن است حقیقتش اجرا و پیاده شود و ممکن است فقط به یک لفظ اکتفا شود. ⚪️ منظور این‏که، ممکن است انسان از استعاذه فقط به لفظِ أعوذ بالله من الشیطان الرجیم اکتفا کند و ممکن هم هست که استعاذه عملى را درخود پیاده کند و وقتى تصمیم گرفت با کتاب خدا انس بگیرد، در همه ی لحظات از امورى که مانع این ارتباطند به خداوند پناه ببرد و در مراقبه کامل باشد. ⚪️ البته باید توجّه داشت که همین استعاذه لفظى، انسان را یک پله به اجراى استعاذه عملی نزدیک‏تر می‏کند؛ یعنی اکنون که قصد قرائت قرآن دارد، خود را براى ارتباط با خدا و کلام او تخلیه کند و دقّت کند که چه چیزى باعث پراکندگى قلب، عدم توجّه و قطع ارتباط با قرآن است؟ ⚪️ اگر فکر دنیا و شهوت و امور دیگر است، آن را بیابد و از خود دور کند. یافتن این عامل، راه استعاذه را آسان میکند و این استعاذه پیش از قرائت، مقدمه‏ اى میشود براى استعاذه عملى و حقیقى. حجّت الاسلام و المسلمین 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (26) نکته های علمی آیات 36 تا 40 🔻 تطورات جنين يا رستاخيزهاى مكرر! ▪️(نطفه ) در اصل به معنى آب كم يا آب صاف است ، سپس به قطرات آبى كه از طريق لقاح سبب پيدايش انسان يا حيوانى مى شود گفته شده است . ▪️در حقيقت تحول نطفه در دوران جنينى از عجيب ترين پديده هاى جهان هستى است كه موضوع عـلم (جـنـيـن شـناسى ) مى باشد، و در قرون اخير پرده از روى اسرار آن تا حد زيادى برداشته شده است . ▫️قـرآن در آن روز كـه هـنـوز ايـن مـسـائل كشف نشده بود كرارا به عنوان يكى از نشانه هاى قدرت خداوند روى آن تكيه كرده ، و اين خود از نشانه هاى عظمت اين كتاب بزرگ آسمانى است . ▫️گـرچـه در اين آيات تنها بعضى از مراحل جنينى ذكر شده ولى در آيات ديگر قرآن مانند آيـات آغـاز سـوره حـج ، و اوائل سـوره مـؤ مـنـون ، مـراحـل بـيـشـتـرى بـيـان گـرديـده اسـت ، و مـا شـرح بـيـشـتـرى در ذيل اين آيات در اين زمينه داده ايم . ▫️ضـمـنـا بـه (ذلك ) كـه اسم اشاره به بعيد است در مورد خداوند كنايه از عظمت مقام او است و اشاره به اين است كه بقدرى ذات پاكش والا است كه از دسترس افكار بشر بيرون است . 🔸در روايتى آمده است هنگامى كه آيات اليس ذلك بقادر على ان يحيى الموتى : (آيا خداوند بـا ايـنـهـمـه تـوانـائى ، قـادر نـيـسـت مـردگـان را زنـده كـنـد)؟ نازل گرديد؟ رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) عرضه داشت : سبحانك اللهم ، و بلى : منزهى تو اى خداوند آرى چنين قدرتى را دارى .هـمـيـن مـعـنـى از امـام بـاقـر و امـام صـادق (عـليـه السـلام ) نـيـز نقل شده است . 🖇با ما همراه باشید ادامه دارد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Maarej 03 s.mp3
6.56M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره معارج 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
📌با حلال بسازید خدا تامین می کند! 🔸حضرت هم در نهج‌البلاغه فرمود ما ميدان انقلاب هستيم. ما نمي‌خواهيم که شما جان بکَنيد، همين که با حلال بسازيد کافي است. ما که چيز ديگري از شما نخواستيم. نه بي‌راهه برويد و نه راه کسي را ببنديد. ممکن نيست که خدا تأمين نکند، او تمام مار و عقرب‌ها را دارد اداره مي‌کند. 🔸اين آيه شش سوره مبارکه «هود» چيست؟ مي‌گويد شما چه کار داريد که مار و عقرب نيش مي‌زند، سمّي است؟ اين عائله من است: ﴿وَ مَا مِن دَابَّةٍ﴾ با «علي» تعبير کرده! فرمود تمام مار و عقرب‌ها عائله من هستند و نزد من روزي دارند، من خودم را موظف مي‌دانم که شام و ناهار اينها را تأمين کنم ﴿مَا مِن دَابَّةٍ فِي الأرْضِ إِلاَ عَلَي اللَّهِ رِزْقُهَا﴾، حالا خوک يا خرس قطبي شش ماه بايد زير برف بخوابد به تو چه! من او را خلق کردم و بايد تأمين کنم و مي‌کنم. اين خداست! آن وقت اين خدا به ما مي‌گويد مال حرام، حرام است، اگر دست زدي به مال حرام، ﴿جَمَعَ فَأَوْعي﴾ مي‌شود، اين خطر را دارد. راهش هم نماز است. مذاکره با «الله» است. ﴿إِيِّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ﴾ است. 🔸ما چه مي‌گوييم؟ مي‌گوييم: ﴿إِيِّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ٭ اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ ٭ صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ﴾، اينها را مي‌گوييم. 🔸انبيا هم همين را مي‌گفتند حالا با کلمات کمتر يا بيشتر يا به سبک ديگر. رهبر بني‌اسرائيل در برابر فرعون حرفش چيست؟ وجود مبارک کليم الهي مي‌گويد: ﴿رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيراً لِّلْمُجْرِمِينَ﴾،[41] خدايا تو به من نعمت دادي، من هرگز از ظالم حمايت نمي‌کنم، اين حرف کليم حق است: ﴿رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيراً لِّلْمُجْرِمِينَ﴾ شد! ما مي‌گوييم: ﴿صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ﴾، راه اينها را به ما نشان بده! ﴿أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ﴾ همين‌ها هستند. 🔸در سوره مبارکه «نساء» دارد که ﴿فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَيْهِم مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَدَاءِ﴾، اينها انعام هستند. ﴿أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ﴾؛ يعني خدايا آن نعمت ايمان و فهمي که به منِ کريم دادي، من هرگز از ظالم حمايت نمي‌کنم. 📼فرازی از سوره معارج جلسه سوم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حاج‌حسن_خلج_لب_تشنه_بود_و_تشنه_یک_جرعه_آب_بود_.mp3
7.38M
🔊 | 📝 لب تشنه بود و تشنه یک جرعه آب بود... 👤 حاج‌حسن خلج ◼️ ویژهٔ @rahighemakhtoom
عبادت و دعا - رفتار و کردار امام جواد علیه السلام مَن أصغى إلى ناطِقٍ فَقَد عَبَدَهُ فَإن كانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَد عَبَدَ اللّهَ وإن كانَ النّاطِقُ يَنطِقُ عَن لِسانِ إبليسَ فَقَد عَبَدَ إبليسَ؛ هركه گوش به گفته سخنگويى دهد، در واقع او را پرستيده است. اگر [آن سخنگو] از خدا بگويد، خدا را پرستيده و اگر از شيطان بگويد، شيطان را پرستيده است. گزیده تحف العقول، ص 
📌حضرت روح الله رحمة الله علیه در کتاب گرانسنگ می فرماید: 🔹"و بدان كه داخل است در و دورويى كنايات و اشارات و و كه بعضى نسبت به بعضى دارند، با آنكه در مقابل آنها اظهار دوستى و كنند. 🔹 و انسان بايد خيلى از حال خود كند و در اطوار و اعمال خود دقيق شود كه نفس و دامهاى خيلى دقيق است و كمتر شخصى مى تواند از آن پيدا كند. 🔹 ممكن است انسان با يك در غير موقع يا يك بيجا از اهل و دوزبانى به شمار آيد. 🔹و شايد انسان تا آخر مبتلاى به اين رذيله باشد و خود را و سالم و پاك و پاكيزه پندارد. 🔹پس ، انسان بايد مثل دلسوز حاذقى و شفيق مطلعى از حالات نفس و اعمال و اطوار خود مواظبت كند، و هيچ گاه از كوتاهى نكند و بداند كه هيچ از امراض قلبيه مستورتر نيست و در عين حال كشنده تر نيست ، و هيچ پرستارى نبايد تر و از انسان به خودش باشد." @rahighemakhtoom
📌 و ماندگار از ص 24 قرآن کریم (آیات 162-154) 1. پيكار در راه دين، از ارزشهاى والا در پيشگاه خداوند است. «يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ» بقرة، آيه 154 2. سرچشمه بسيارى از تحليل‏ها، ناآگاهى از واقعيّات است. «لا تَقُولُوا، لا تَشْعُرُونَ» بقرة، آيه 154 3. ناگوارى ‏ها، سبب مقاومت و رشد است. «وَ بَشِّرِ الصَّابِرِينَ» بقرة، آيه 155 4. توجّه خاصّ خداوند به برخى مكان‏ها يا زمان‏ها يا اشخاص، موجب مى ‏شود كه آنها از شعائر الهى گردند. «إِنَّ الصَّفا وَ الْمَرْوَةَ مِنْ شَعائِرِ اللَّهِ» بقرة، آيه 158 5. كتمان حقّ، بزرگترين گناهان است. چون مانع هدايت مردم و باقى ماندن نسل‏ها در گمراهى است. «يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ» بقرة، آيه 159 (قرآن زیبا ) 6. نفرين و لعنت مردم، مؤثر است و بايد از اهرم نفرت مردم براى جلوگیری از منكر استفاده کرد . «يَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ» بقرة، آيه 159 7. تهديد گنهكار و بشارت نيكوكار، دو ركن اساسى براى تربيت فرد و جامعه است. «يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ ... أَنَا التَّوَّابُ الرَّحِيمُ» بقرة، آيه 160 8. توبه‏ ى هرگناه، متناسب با آن است. توبه‏ ى كتمان، بيان حقايق است. «تابُوا ... وَ بَيَّنُوا» بقرة، آيه 162 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌱سِرّ عاشق شدنم لطف طبیبانه‌ی توست ور نه عشق تو کجا، این دل بیمار کجا؟ 🌱کاش در نافله‌ات نام مرا هم ببری که دعای تو کجا، عبد گنه‌کار کجا؟ یا ابا صالح @rahighemakhtoom
ازدواج - اهل بیت (ع) امام صادق علیه السلام لَولا أنَّ اللّهَ تَبارَكَ وتَعالى خَلَقَ أميرَ المُؤمِنينَ عليه السلام لِفاطِمَةَ، ما كَانَ لَها كُفؤٌ عَلى ظَهرِ الأَرضِ؛ مِن آدَمَ ومَن دونَهُ. اگر [اين گونه] نبود كه خداوند ـ تبارك‌وتعالى ـ ، امير مؤمنان عليه‌السلام را براى فاطمه آفريد، در روى زمين، از آدم و غيرِ آن، همسنگى براى او يافت نمى‌شد . الكافي : ج 1 ص 461 ح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکمت 253تا255.استاد میرزا مهدی صادقی.mp3
7.28M
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۵۳و۲۵۵ (کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید. 📝 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام رئوف و کریمه اهل بیت علیهما السلام ان شاءالله . 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 163 نهج البلاغه.mp3
7.3M
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۶۳(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
صوت جلسه چهارم.mp3
23M
🔰شرح دعای اول 💢از دعا‌های مأثور از امام سجاد(ع) که بیشتر به ستایش خدا پرداخته است. امام سجاد(ع) در این دعا آثار حمد الهی بر زندگی دنیوی و اخروی انسان‌ها، ملاک‌های سعادت و هلاکت انسان، روش‌های خداشناسی، آسانی تکالیف در دین اسلام و راه‌های ستایش خدا را بیان کرده و برخی از صفات خدا را توضیح داده است. 🔈جلسه چهارم 🔈سخنران:استاد حجت الاسلام والمسلمین ♤♤♤ 🔅تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 163.mp3
13.45M
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم 📌فراز ششم دعا :(جلسه ۱۶۳) از دعا‌های امام (ع) که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام (ع) بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. و از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا می برد. 🔈 خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 امام زمان (عجل‌الله‌فرجه‌) فرمودن اینطور به من سلام کنید❤️ 👤 استاد عالی و حسینی قمی 💚
Al-Maarej 04 s.mp3
7.34M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره معارج 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه چهارم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom