#تفسیر #سوره_مدثر #مدثر #المدثر #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مدّثر
📝نگاشت: (22) تفسیر آیه 31
⭐️⭐️⭐️
وَ مَا جَعَلْنَا أَصحَب النَّارِ إِلا مَلَئکَةً وَ مَا جَعَلْنَا عِدَّتهُمْ إِلا فِتْنَةً لِّلَّذِینَ کَفَرُوا لِیَستَیْقِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَب وَ یَزْدَادَ الَّذِینَ ءَامَنُوا إِیمَناً وَ لا یَرْتَاب الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَب وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ لِیَقُولَ الَّذِینَ فی قُلُوبهِم مَّرَضٌ وَ الْکَفِرُونَ مَا ذَا أَرَادَ اللَّهُ بهَذَا مَثَلاً کَذَلِک یُضِلُّ اللَّهُ مَن یَشاءُ وَ یهْدِی مَن یَشاءُ وَ مَا یَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّک إِلا هُوَ وَ مَا هِیَ إِلا ذِکْرَی لِلْبَشرِ(31)
🔻در پایان آیه می فرماید : ((به هر حال ، لشکریان پروردگارت را جز او نمی داند ، و این جز هشدار و تذکری برای انسانها نیست )) ! (و ما یعلم جنود ربک الا هو و ما هی الا ذکری للبشر) .
🔻بنابراین اگر سخن از نوزده نفر از خازنان دوزخ به میان آمده مفهومش این نیست که لشکریان خداوند محدود به اینها هستند ، بلکه لشکریان پروردگار آنقدر زیادند که به تعبیر بعضی از روایات تمام زمین و آسمان را پر کرده اند ، حتی ((جای پائی در تمام عالم هستی نیست مگر اینکه در آنجا فرشته ای به تسبیح خدا مشغول است )) !
🔻در اینکه ضمیر ((هی )) در جمله و ما هی الا ذکری للبشر (و این جز تذکری برای انسانها نیست ) به چه چیز برمی گردد مفسران احتمالات متعددی داده اند .
▫️گاه گفته اند : به جنود و لشکریان خدا برمی گردد که گروهی از آنان خازنان دوزخند .
▫️و گاه گفته اند ، به ((سقر)) یعنی خود دوزخ باز می گردد .
▫️و گاه گفته شده : اشاره به آیات قرآن مجید است .
🔹گر چه هر یک از اینها مایه تذکر و بیداری و آگاهی است ، ولی تفسیر اول با توجه به لحن آیات مناسبتر به نظر می رسد ، زیرا هدف بیان این حقیقت است که اگر خداوند جنود و لشکریانی برای خود برگزیده ، نه به خاطر آن است که خود نمی تواند همه معاندان و گنهکاران را کیفر دهد ، بلکه اینها برای تذکر و بیداری و توجه به جدی بودن مساءله عذاب الهی است .
⚡️ادامه دارد....
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم جلد دوم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(242)
آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون
🔰تفسير
⏪⏪عبادت و شكوفايى حقيقت انسان
در آيه مورد بحث چند اصل تبيين شده است:
☑️اول اين كه انسان بايد عبادت كند،
☑️دوم اينكه معبود او بايد همان رب او باشد، نه شى ء يا شخص ديگرى،
☑️سوم اين كه رب انسان كسى جز خالق او نيست. از اين رو به توده انسانها مى گويد: خدايى كه شما و نياكانتان را آفريد عبادت كنيد.
🔸قرآن كريم همه انسانها را به توحيد عبادى فرا مى خواند و توحيد عبادى را به توحيد ربوبى و توحيد ربوبى را به توحيد خالقى استناد مى دهد و راز اين دعوت را تحقق تقوا مى داند و در پايان آيه بعد پيام دعوت اثباتى را با نهى از شرك تثبيت مى كند.
🔸قرآن كريم عبادت و ارتباط با پرروردگار را تامين كننده حيات انسانى مى داند. انسان هم در آغاز آفرينش خود به خدا نيازمند است و هم در ادامه آن و حيات انسانى بدون عبادت و ارتباط با حى محض، يعنى خدا مسير نيست، اگر پيوند عبد و مولا گسيخته شود انسان محتاج براى رفع نياز خود راهى ندارد واهل هلاكت است و انسان در نهايت به حيوان يا گياه، يا سنگى تبديل مى شود. توضيح اين كه، انسان اگر تنها در پى تامين نيازهاى جسمى خود باشد، گياه بالفعل و حيوان بالقوه است و در صورتى كه تنها به رفع نيازهاى عاطفى خود بپردازد حيوان بالفعل و انسان بالقوه است.
🔸انسانى كه تنها در كارها امين باشد و خيانت نكند حيوانى تربيت شده، مانند سگ شكارى است كه سخنى شكار و گرسنگى را تحمل مى كند، ولى چون از امانت دارى لذت مى برد، در امانت (شكار) خيانت نمى كند و بر اين اساس، كسى كه در امانت خيانت كند، از حيوان تربيت شده پست تر است.
🔻همچنين، انسانى كه تنها به مسايل عاطفى مى انديشد و در قلمرو نژاد و قبيله غيرت حمايت از خانواده و بستگان دارد، حيوان مهربانى نظير مرغى كه از جوجه هاى خود حمايت مى كند.
🔺اما كسى كه معارف بلند توحيدى را آموخت و توانست نمونه اى از (علم ادم الاسماء كلها) شود و كسى كه توانست از همه گردنه هاى كئود تعلق به دنيا بگذارد، اهل ايثار باشد و نداى بلند (يا ايتها النفس المطمئنه # ارجعى الى ربك) را بشنود، او انسان بالفعل است و حقيقت انسانى را شكوفا كرده است، چنانكه اميرالمومنين (عليه السلام) در نامه اى به معاويه درباره شهيدان خاندان رسالت و امامت نوشتند: بسيارى از مردم كشته مى شوند، ولى همه آنان مانند شهيدان خاندان ما نيستند؛ شهيدانى مانند جعفر طيار و حمزه آنان مانند شهيدان خاندان ما نيستند، شهيدانى مانند جعفر طيار و حمزه سيد الشهداء: الاترى... ان قوما استشهدوا فى سبيل الله تعالى من المهاجرين والانصار ولكل فضل حتى اذا استشهد شهيدنا قيل: سيد الشهداء وخصه رسول الله (صلى الله عليه وآله) بسبعين تكبيره عند صلاته عليه. او لاترى ان قوما قطعت ايديهم فى سبيل الله ولكل فضل حتى اذا فعل بواحدنا ما فعل بواحدنا ما فعل بواحدهم قيل: الطيار فى الجنه وذو الجناحين.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Haqqa 02 s.mp3
6.3M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار #آیات_نور #صفحه_قرآنی_رحیق #تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی #تفسیر_سوره_حاقه #سوره_حاقه #حاقه
💢 تفسیرصوتی سوره حاقه
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#تسنیم #سوره #حاقه #درسگفتار
📌آگاهی مردم از سرنوشت اقوام هلاک شده
🔹سوره مبارکه «حاقة» که در مکه نازل شد، آغازش به نقل قصص بعضي از امم گذشته است، بعد وارد مسئله نفخ صور و معاد ميشوند.
🔹معمولاً سور مکي درباره اصول دين و خطوط کلّي فقه و اخلاق است.
🔹مردم مکه هم سرکش و عنود بودند هم منکر معاد بودند هم ستم پيشه.
🔹قصه عاد و ثمود جزء قصص معروف خاورميانه بود.
🔹بعضي از قصص منطقه اي مثل يمن و اينها براي مردم مکه معروف بود که در سوره مبارکه «قلم» اشاره شد که فرمود: ﴿إِنا بلَوناهم كَما بلَونا أَصحاب الْجنة ﴾اين الف و لام ﴿الْجنة ﴾معهود بين مردم مکه بود، چون نزديک مکه اين حادثه اتفاق افتاد؛ اما جريان عاد و ثمود در خاورميانه کاملاً معلوم بود، زيرا وضع زندگي اينها يک زندگي اشرافي ممتاز بود که قرآن ميفرمايد: ﴿إِرم ذَات الْعماد٭ الَّتي لَم يخلَق مثْلُها في الْبِلاَد﴾؛در آن روزگار در روي زمين قصري و کاخي مثل اينها نبود: ﴿الَّتي لَم يخلَق مثْلُها في الْبِلاَد﴾؛ لذا قصه عاد و ثمود را مردم حجاز مخصوصاً مکه کاملاً ميدانستند.
📼فرازی از #درسگفتار سوره حاقه جلسه دوم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
🔅هیچکس قرار نیست از سوی ستارهها بیاید و تاریکی ات را به روشنایی تبدیل کند، پس برای خودت نور باش. 🔅
لا احد سوف یاتی من النجوم کی یـجعل ظلامك نور کن انت لنفسك الضوء 👈🏼مجال عیش سخنی ازجنس زندگی
@majalezendegi
باورما.۶۴بهار۱۴۰۱.m4a
28.51M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی
📌و اما باور ما-(قسمت 64) آداب وضو
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
📌#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص ۴۰ قرآن کریم (آیات ۲۴۶ تا ۲۴۸ )
۱.فقدان رهبر الهی، عامل پراكندگی، آوارگی و ستم پذيری است. «مِنْ بَعْدِ مُوسی» آیه ۲۴۶
۲.تعهّد گرفتن از كسانی كه پيشنهادات اصلاحی دارند لازم است. «هَلْ عَسَيْتُمْ» ۲۴۶
۳.ميدان مبارزه، بستر ارزيابی افراد پر ادّعا است. «تَوَلَّوْا»
خوش بود گرمحك تجربه آيد به ميان
تا سيه روی شود هر كه در او غش باشد
۴.رهبری كه خداوند تعيين كند، به نفع مردم است. «بَعَثَ لَكُمْ» آیه ۲۴۷
۵.دين از سياست جدا نيست. انبيا مستقيماً در مسائل نظامی دخالت وفرمانده نظامی عزل ونصب میكردند. «إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ» آیه ۲۴۷
۶.يكی از امتحانات الهی، نحوه برخورد ما با رهبر الهی است. «قالُوا أَنَّی يَكُونُ ...» ۲۴۷
۷.قدرت علمی و توانايی جسمی، دو شرط لازم برای فرماندهی لشكر است.
«بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ»۲۴۷
۸.سرچشمهی اكثر اعتراضات مردم، كوته نظری و كوته فكری است، ولی علم خداوند بینهايت ونامحدود است. «واسِعٌ عَلِيمٌ» ۲۴۷
۹.سرچشمهی آرامش خداوند است، گرچه با وسائل باشد. «فِيهِ سَكِينَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ» ۲۴۸
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
📌آزمون زندگی
ميدان جهاد و مبارزه، بستر ارزيابی افراد پر ادّعا است.
خوش بود گرمحك تجربه آيد به ميان
تا سيه روی شود هر كه در او غش باشد
🔅مجال عیش سخنی ازجنس زندگی
@majalezendegi
#حدیث
💢انتخاب آگاهانه زندگی عاقلانه
امام علی علیه السلام:
كُلُّ نَعيمٍ دونَ الجَنَّةِ فهُوَ مَحقورٌ ، و كُلُّ بَلاءٍ دونَ النّارِ عافِيَةٌ .
هر نعمتى، در برابر بهشت ناچيز است و هر بلايى در مقايسه با آتش دوزخ عافيت.
📚نهج البلاغة : الحكمة 387
@rahighemakhtoom
به توفیق الهی روزهای #پنجشنبه در صفحه قرآنی #رحیق در خدمت و محضر #نهج_البلاغه و #صحیفه_سجادیه و #مفاتیح_الحیات هستیم .
امید آن که ما را به شاگردی بپذیرند.
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌱🌱🌱
🔅 صفحه قرآنی #رحیق رسانه رشد
@rahighemakhtoom
حکمت 169 نهج البلاغه.mp3
767.3K
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت 169(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
حکمت 266تا268 نهج البلاغه استاد صادقی.mp3
9.36M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت 266و268 (کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد میرزا مهدی #صادقی (ره)
⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 168.mp3
13.76M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه
📌فراز ششم دعا :(جلسه ۱۶۷)
از دعاهای امام #سجاد(ع) که در آن از خدا درخواست #عافیت و #تندرستی در #دین، #عقل، #قلب و #جسم کرده است. امام (ع) بر یکی بودن #قلب و زبان در #شکرگزاری و دریافت #هدایت تأکید کرده و از خدا مقام #خشیت را طلب میکند. و از شرّ #شیطان، جنیان و مَکْر دیگران به خدا #پناه می برد.
🔈 ارائه کننده: خادم صفحه قرآنی #رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.کار وتلاش.عبداللهی 3.mp3
11.35M
#نگاشت_صوتی
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
☑️ کار و تلاش مومنانه (جلسه 3)بازخوانی فصل سوم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی
#کار #تلاش #جامعه #خانواده #بیکاری
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
📌#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص ۴۱ قرآن کریم (آیات ۲۴۹ تا ۲۵۲)
۱.يكی از وظايف فرمانده نظامی آن است كه نيروهای رزمی را از تماشاچيان جدا سازد. «فَصَلَ طالُوتُ بِالْجُنُودِ» آیه ۲۴۹
۲.يكی از راههای آزمايش، ممنوعيّتهای موسمی است. راحت طلبی و عدم تحمل فشارها و سختیهای موسمی و موقّتی، با سلحشوری سازگاری ندارد.
«إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُمْ بِنَهَرٍ» ۲۴۹
۳.انقلابی بودن مهم نيست، انقلابی ماندن مهم است. در اين ماجرا شعار دهنده بسيار بود، ولی آنان كه در آزمايشات موفق شدند، اندك بودند. «إِلَّا قَلِيلًا مِنْهُمْ» ۲۴۹
۴.هميشه و به خصوص در جبههها، دعا همراه با حركت لازم است، نه دعا به جای حركت. «بَرَزُوا لِجالُوتَ ... رَبَّنا أَفْرِغْ ...» ۲۵۰
۵.پشت سر گذاشتن امتحانات و موفقيّت در آنها شما را مغرور نكند، باز هم از خداوند استمداد نمائيد. «ثَبِّتْ أَقْدامَنا» ۲۵۰
۶.گرچه تلاش وجهاد از شما بود، امّا شكست دشمن بدست خداوند است.
«فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّـهِ» ۲۵۱
۷. تا استعداد، لياقت، ايثار و سابقه درخشانی نباشد، انسان مورد لطف خاصّ الهی قرار نمیگيرد. «وَ قَتَلَ داوُدُ جالُوتَ وَ آتاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ وَ الْحِكْمَةَ» ۲۵۱
۸.جنگ با مفسدان، يك ضرورت است. اگر عنصر مضرّ حذف نشود، عناصر ديگر به تباهی كشيده میشوند. «لَوْ لا دَفْعُ اللَّـهِ النَّاسَ ... لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ» ۲۵۱
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#محرم
تلاوت سوره زخرف ...مجلسی استاد منشاوی.mp3
10.35M
#قاریان #منشاوی
📌تلاوت سوره #زخرف از آیه ۶۸ یا عباد لاخوف علیکم و لا انتم تحزنون
شیوه قرائت:مجلسی
🔈قاری:استادمحمد صدیق منشاوی
@rahighemakhtoom
#جمعه_های_امام_زمانی
#حدیث
#مهدی #انتظار
امام صادق علیه السلام:
إذا قامَ القائِمُ عليه السلام حَكَمَ بِالعَدلِ وَ ارتَفَعَ في أيّامِهِ الجَورُ، و أمِنَت بِهِ السُّبُلُ، و أخرَجَتِ الأَرضُ بَرَكاتِها ورَدَّ كُلَّ حَقٍّ إلى أهلِهِ .
هرگاه قائم برخيزد، به دادگرى حكم راند و ستم در روزگار او به سر آيد و راه ها امن شود و زمين بركتهاى خود را بيرون ريزد و هر حقى به صاحبش داده شود .
📚كشف الغمة : ج 3 ص 255 .
@rahighemakhtoom
#حدیث #قرآن #قاریان
🔅خود ارزیابی
قَالَ اَلْبَاقِرُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
قُرَّاءُ اَلْقُرْآنِ ثَلاَثَةٌ رَجُلٌ قَرَأَ اَلْقُرْآنَ فَاتَّخَذَهُ بِضَاعَة وَ اِسْتَدَرَّ بِهِ اَلْمُلُوكَ وَ اِسْتَطَالَ بِهِ عَلَى اَلنَّاسِ وَ رَجُلٌ قَرَأَ اَلْقُرْآنَ فَحَفِظَ حُرُوفَهُ وَ ضَيَّعَ حُدُودَهُ وَ رَجُلٌ قَرَأَ اَلْقُرْآنَ فَوَضَعَ دَوَاءَ اَلْقُرْآنِ عَلَى دَاءِ قَلْبِهِ وَ أَسْهَرَ بِهِ لَيْلَهُ وَ أَظْمَأَ بِهِ نَهَارَهُ وَ قَامَ بِهِ فِي مَسَاجِدِهِ وَ تَجَافَى بِهِ عَنْ فِرَاشِهِ فَبِأُولَئِكَ يَدْفَعُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ اَلْبَلاَءَ وَ بِأُولَئِكَ يُدِيلُ اَللَّهُ مِنَ اَلْأَعْدَاءِ وَ بِأُولَئِكَ يُنَزِّلُ اَللَّهُ اَلْغَيْثَ مِنَ اَلسَّمَاءِ وَ اَللَّهِ لَهَؤُلاَءِ فِي قِرَاءَةِ اَلْقُرْآنِ أَعَزُّ مِنَ اَلْكِبْرِيتِ اَلْأَحْمَرِ.
✴حضرت باقر عليه السّلام فرمودند:
❇قاريان قرآن سه گروهند:
1️⃣مردى قرآن مى خواند و آن را سرمايۀ كسب خود قرار مى دهد،و به وسيلۀ آن از پادشاهان طلب مستمرى مى كند،و به مردم بزرگى مى فروشد.
2️⃣و ديگر مردى كه قرآن را بخواند و حروف آن را حفظ كند ولى احكام و حدود آن را ضايع گرداند.
3️⃣و مردى كه قرآن خواند و داروى قرآن را بر دل دردمندش نهد و با آن شب زنده دارى كند،و روزش را به تشنگى بسر برد،و در هنگام نمازهايش و در مساجد بدان قيام كند،و از بستر خواب خود به احترام آن دورى كند.
⏹خداوند به وسيلۀ آنان(گروه سوم) بلا را بگرداند،و به بركت اينان خداى عزّ و جل شر دشمنان را باز دارد،و به بركت آنان خداوند از آسمان باران فرستد،بخدا سوگند اينان در ميان قرآن خوانان از كبريت احمر كمياب ترند.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
📌#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص ۴۲ قرآن کریم (آیات ۲۵۳ تا ۲۵۶)
۱.انبيا، همه در يك رتبه نيستند. يگانگی در هدف، مانع بعضی كمالات ويژه و برتریهای خاصّ نيست. «فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلی بَعْضٍ» آیه ۲۵۳
۲.سنّت و قانون خداوند، آزاد گذاشتن انسان است. او میتواند مردم را به اجبار به راه حقّ وادار كند، امّا رشد واقعی در سايه آزادی است. در اين آيه دو بار میخوانيم كه اگر خدا میخواست، اختلاف و نزاعی ميان مردم ايجاد نمیشد. «وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ» ۲۵۳
۳.ريشهی اكثر اختلافات، هوسها، حسدها و خودبينیهاست، نه جهل و ناآگاهی. «مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ» ۲۵۳
۴.استفاده از فرصتها در كارهای خير، ارزش است. «مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ» ۲۵۴
۵.ياد معاد، عاملی برای تشويق به انفاق است. «أَنْفِقُوا ... يَأْتِيَ يَوْمٌ ...» ۲۵۴
۶.يكی از راههای ايجاد روحيّهی سخاوت، توجّه به دستِ خالی بودن انسان در قيامت است. «لا بَيْعٌ فِيهِ وَ لا خُلَّةٌ وَ لا شَفاعَةٌ» ۲۵۴
۷.حيات واقعی و ابدی وهمهی حياتهای ديگر از آن اوست. «الْحَيُّ»
و همه چيز دائماً به او بستگی دارد ولحظهای از تدبير اوخارج نيست. «الْقَيُّومُ» ۲۵۵
۸.تكيه به طاغوتها و هر آنچه غير خدايی است، گسستنی و از بين رفتنی است.
تنها رشتهای كه گسسته نمیگردد، ايمان به خداست. «لَا انْفِصامَ لَها» ۲۵۶
۹.دينی كه برهان و منطق دارد، نيازی به اكراه و اجبار ندارد. «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ» ۲۵۶
۱۰.دين، مايهی رشد انسانيّت است. «قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ»
اسلام با استكبار سازش ندارد. «يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ»۲۵۶
۱۱.تا طاغوتها محو نشوند، توحيد جلوه نمیكند. اوّل كفر به طاغوت، بعد ايمان به خدا. «فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ يُؤْمِنْ بِاللَّـهِ» ۲۵۶
۱۲.ايمان به خدا و رابطه با اوليای خدا ابدی است. «لَا انْفِصامَ لَها» ولی طاغوتها در قيامت از پيروان خود تبّری خواهند جست. ۲۵۶
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_مدثر #مدثر #المدثر #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مدّثر
📝نگاشت: (23) نکته مهم از آیه 31
⭐️⭐️⭐️
وَ مَا جَعَلْنَا أَصحَب النَّارِ إِلا مَلَئکَةً وَ مَا جَعَلْنَا عِدَّتهُمْ إِلا فِتْنَةً لِّلَّذِینَ کَفَرُوا لِیَستَیْقِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَب وَ یَزْدَادَ الَّذِینَ ءَامَنُوا إِیمَناً وَ لا یَرْتَاب الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَب وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ لِیَقُولَ الَّذِینَ فی قُلُوبهِم مَّرَضٌ وَ الْکَفِرُونَ مَا ذَا أَرَادَ اللَّهُ بهَذَا مَثَلاً کَذَلِک یُضِلُّ اللَّهُ مَن یَشاءُ وَ یهْدِی مَن یَشاءُ وَ مَا یَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّک إِلا هُوَ وَ مَا هِیَ إِلا ذِکْرَی لِلْبَشرِ(31)
🔰عدد لشکریان پروردگار !
⚡️حضور خداوند در همه جا ، و گسترش قدرتش در تمام عالم هستی ، ذات پاک او را از هر گونه یار و یاور و لشکر بی نیاز می کند ، ولی با این حال برای نشان دادن عظمتش به خلایق ، و برای تذکر و یادآوری آنها ، جنود و لشکر فراوانی برای خود برگزیده که مجری فرمان او در سراسر عالمند .
🔻در روایات اسلامی درباره کثرت و عظمت و قدرت جنود پروردگار تعبیرات عجیبی وارد شده است که چون با مقیاسهائی که ما با آن سر و کار داریم سازگار نیست ، شنیدن آن برای ما بسیار تعجب آور است .
🔖در اینجا به کلام پر عظمتی که از علی (علیه السلام ) در نخستین خطبه نهج البلاغه در این زمینه نقل شده است قناعت می کنیم ، و چون عبارت طولانی است تنها ترجمه آن را می آوریم :
آنگاه آسمانهای بالا را از هم باز کرد ، و آنها را مملو از اصناف مختلف فرشتگان ساخت :
☑️گروهی از آنان همیشه در سجودند و به رکوع نمی پردازند .
☑️و گروهی دائما در رکوعند و سر از رکوع برنمی دارند .
☑️و گروهی دائما ایستاده اند و به عبادت مشغولند و تغییر موضع نمی دهند .
☑️گروهی همواره تسبیح می گویند و خسته نمی شوند .
➖هیچگاه خواب چشمان آنها را نمی پوشاند ، و سهو و نسیان بر عقل آنان غالب نمی گردد .
➖اندام آنها به سستی نمی گراید ، و غفلت و فراموشی عارض آنها نمی شود .
☑️و گروهی دیگر امنای وحی اویند ، و زبان او به سوی پیامبران که پیوسته برای ابلاغ فرمان و امر او در رفت و آمدند .
☑️و جمعی دیگر حافظان بندگان او هستند و دربانان بهشت برین .
☑️بعضی از آنها پاهایشان در طبقات پائین زمین ثابت ، و گردنهایشان از آسمان برین گذشته ! ، و ارکان وجودشان از ابعاد جهان بیرون رفته ؟ و شانه هایشان برای حفظ پایه های عرش خدا آماده است .(نهج البلاغه خطبه اول)
🔺چنانکه قبلا نیز گفته ایم (ملک ) مفهوم وسیع و گسترده ای دارد که هم فرشتگانی را شامل می شود که دارای عقل و شعور و اطاعت و تسلیمند ، و هم بسیاری از نیروها و قوای عالم هستی را .
▪️شرح بیشتری درباره این موضوع در تفسیر آیات آغاز سوره فاطر (جلد 18 صفحه 165 به بعد) ذکر کرده ایم .
⚡️ادامه دارد....
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم جلد دوم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(243)
آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون
🔰تفسير
⏪برهان بر ضرورت عبادت
🔻قرآن كريم در مقام بيان احكام فرعى جزئى دليلى ذكر نمى كند، مگر به عنوان احياى ارتكاز فطرى و يادآورى نكات اخلاقى، اما براى اصول دين و مسايل نظرى از جمله اصل ضرورت عبادت، برهان اقامه مى كند و علتى كه در كريمه مورد بحث براى لزوم عبادت آمده برهانى است كه حد وسط آن ربوبيت حق است و اين برهان از تعليق حكم (اعبدوا) بر وصف (ربكم) اقامه شده است. تعليق حكم عبادت بر وصف ربوبيت بيانگر عليت وصف مزبور براى ضرورت پرستش و مناسبت بين اين حكم وصف است، علت اين كه بايد خدا را عبادت كرد ربوبيت اوست و اين كه تدبير همه امور به دست خداست و انسان عبد است و عبد در همه شئون خود مربوب و تحت تدبير خداست: (لا املك لنفسى نفعا ولا ضرا الا ما شاء الله) و عبد بايد در مقابل رب خضوع كند. بنابراين، جمله (اعبدوا ربكم) فرمانى است همراه با برهان.
📋تذكر: گاهى براى تاثير جدى برهان مزبور مطالب ديگرى بر آن افزوده مى شود؛ مانند اين كه رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) نيز به استناد همين برهان خدا را مى پرستد و پرستش رب صراط مستقيم است: (و ان الله ربى و ربكم فاعبدوه هذا صراط مستقيم).
🔺و ثنيين حجاز خدا را به عنوان خالق و رب الارباب مى پذيرفتند، ليكن مى پنداشتند كه خداى سبحان امور گونه گون جهان را به ارباب جزئيه، مانند رب زمين، رب دريا، رب باران و... واگذار كرده و آنان امور متنوع جهان هستى را اداره مى كنند. تا آنجا كه براى ارباب جزئيه مجسمه ها ساختند و آن ها را عبادت مى كردند تا شفيع آنها و واسطه تقرب آنان به حق باشند: (هولاء شفعاونا عندالله)، (ما نعبد هم الا ليقربونا الله زلفى). و ثنيين از نظر ربوبيت مشرك بودند، نه خالقيت و به دنبال شرك ربوبى گرفتار شرك عبادى هم شدند و خدايان گوناگون را عبادت كردند.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Haqqa 03 s.mp3
5.43M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار #آیات_نور #صفحه_قرآنی_رحیق #تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی #تفسیر_سوره_حاقه #سوره_حاقه #حاقه
💢 تفسیرصوتی سوره حاقه
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#تسنیم #سوره #حاقه #درسگفتار
📌معرفی اهل بیت پیامبر
🔅يک خطبه نوراني مثل 239 نهجالبلاغه است، وجود مبارک حضرت امير درباره اهلبيت(عليهم السلام) که اينها را معرفي ميکند، ميفرمايد: «هُمْ عَيْشُ الْعِلْمِ وَ مَوْتُ الْجَهْل»؛ اينها هر جا هستند، علم زنده است. جهل مرده است،«هُمْ عَيْشُ الْعِلْمِ وَ مَوْتُ الْجَهْل».
🔅بعد فرمود: «عَقَلُوا الدِّينَ عَقْلَ وِعَايَةٍ وَ رِعَايَةٍ لَا عَقْلَ سَمَاعٍ وَ رِوَايَةٍ»؛ اينها دين را عاقلانه پذيرفتند و درک کردند. چگونه؟ آنطوري که ظرف مظروف را درک ميکند، اين يک؛ آنطوري که يک مؤمن عمل ميکند، رعايت ميکند، دو؛ هم در انديشه، اينها عقلِ وعايه هستند هم در انگيزه و عمل عقل رعايت هستند: «عَقَلُوا الدِّينَ عَقْلَ وِعَايَةٍ وَ رِعَايَةٍ»؛ يعني قلب اينها جاي دين است، يک؛ اعضا و جوارح اينها جاي رعايت دين است، اين دو. «لَا عَقْلَ سَمَاعٍ وَ رِوَايَةٍ»؛ نه اينکه مثل ديگران احکام دين را بشنوند، يک و روايت کنند، دو؛ در بين راه گاهي ميکنند، گاهي نميکنند.
🔅عقلِ «رعايه» نه، عقلِ «روايه» نه، عقل «سماع» نه؛ عقل «وعايه»، يک و «رعايه»، دو؛ «لَا عَقْلَ سَمَاعٍ وَ رِوَايَةٍ». بعد در ذيل استدلال ميفرمايد: «فَإِنَّ رُوَاةَ الْعِلْمِ كَثِيرٌ»؛ خيليها هستند سخنراني ديني ميکنند؛ اما «وَ رُعَاتَهُ قَلِيل»؛ آنها که دين را مراعات ميکنند، کم هستند. چون اينها «عَيْشُ الْعِلْمِ وَ مَوْتُ الْجَهْل»هستند، عقل «وعايه» دارند نه «سماع»؛ عقل «رعايه» دارند نه «رواية»، «فَإِنَّ رُوَاةَ الْعِلْمِ كَثِيرٌ وَ رُعَاتَهُ قَلِيل». در اينجا فرمود ما اين کار را کرديم تا شما «أذن واعيه» باشيد.
📼فرازی از #درسگفتار سوره حاقه جلسه سوم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom