eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
798 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
حکمت 170 نهج البلاغه.mp3
4.23M
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۷۰(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.کار وتلاش.عبداللهی 4.mp3
9.59M
☑️ کار و تلاش مومنانه (جلسه ۴)بازخوانی فصل سوم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
📌 و ماندگار از ص ۴۵ قرآن کریم (آیات ۲۶۵ تا ۲۶۹ ) ۱.اگر هدف، تحصيل رضای خداوند ورشد و كمال روحی باشد، كارها بارور می‌شود. «ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّـهِ ... فَآتَتْ أُكُلَها ضِعْفَيْنِ» ۲۶۵ ۲.اگر هدف خدا باشد، از جلوه‌ها و جمال‌ها هم محروم نمی‌شويم. مخلصين در جامعه محبوب‌تر از رياكارانند. «جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ» انفاق خالص، همانند مزرعه‌ی در دامنه كوه وزمين مرتفع است، كه همه مردم آنرا می‌بينند واز آن لذّت می‌برند. ۲۶۵ ۳.خودت را به جای ديگران بگذار تا مسائل را خوب درك كنی. «أَ يَوَدُّ أَحَدُكُمْ ...» ۲۶۶ ۴.منّت و آزار بعد از انفاق، همچون باد سوزانی است بر باغی سرسبز، و آتشی بر بوستانی خرّم. «فَاحْتَرَقَتْ» ۲۶۶ ۵.هدف از انفاق، رهايی از بخل است، نه رهايی از اشيای بی‌ارزش و نامطلوب. ‏«أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّباتِ ما كَسَبْتُمْ» ۲۶۷ ۶.بخششِ بادآورده‌ها مهم نيست، بلكه بخشش از دست‌رنج، دارای ارزش است. «ما كَسَبْتُمْ» ۲۶۷ ۷.وجدان انسان، بهترين معيار برای شناخت پسنديده و ناپسند است. هر آنچه را می‌پسندی كه به تو انفاق كنند، شايسته است كه انفاق كنی و اگر آنرا دوست نمی‌داری، شايسته‌ی انفاق نيست. «لَسْتُمْ بِآخِذِيهِ إِلَّا أَنْ تُغْمِضُوا» ۲۶۷ ۸.شيطان، انسان را از انفاق اموال مرغوب باز می‌دارد. «أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّباتِ ... الشَّيْطانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ ...»۲۶۸ ۹.ميان فقر و فحشا، رابطه است. بعضی از گناهان بخاطر ترس از فقر است. ‏«يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَ يَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشاءِ» ۲۶۸ ۱۰.گرچه مال وثروت خير است، ولی خيرِ كثير، داشتنِ ديد وقدرت تشخيص است. كسانی كه از آن خير انفاق كنند، به خير كثير می‌رسند. «أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّباتِ ... يُؤْتِي الْحِكْمَةَ» ۲۶۹ ۱۱.شيطان وعده‌ی فقر، و خداوند وعده‌ی مغفرت و فضل می‌دهد. امّا تشخيص و انتخاب هريك از اين دو راه، حكمت لازم دارد. «يُؤْتِي الْحِكْمَةَ» ۲۶۹ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌تکلیف ها و مالکیت ها ----------------------------------- 🔹اساس و ريشة تكليف و مسئوليت است؛ انسان زمانى مى‌تواند از پذيرش مسئوليت، در قبال يك موجود، سر پيچي كند كه مملوك آن موجود نباشد. با توجه به اينكه انسان ملك طلق خداى متعال است، نمى‌تواند خود را در برابر وى مسئول نبيند. انسان به گونه اى نيست كه خود و متعلقاتش از آنِ خودش باشد، بلكه تكويناً خداى متعال و متكى به اوست و در نتيجه در برابر او مسئول خواهد بود. به عبارت ديگر، از آنجا كه آزادى و استقلال از خداى متعال براى انسان امكان‌پذير نيست، مكلف بودن انسان در برابر خداوند لازمة وجودي هر بشرى است. 🔹با همین نگاه انسان در مقابل هر موجود ديگرى كه در تكوين وي مؤثر بوده است مسئوليت دارد. مثلاً پدر و مادر انسان در تكوين او تأثير دارند (هرچند تأثير اِعدادى) و به همين جهت، انسان نوعى وابستگى وجودى به آنان دارد و همين وابستگى وجودى، منشأ يك سلسله تكليف‌ها و مسئوليت‌هاست. اينكه پيامبر گرامى اسلام(صلى الله عليه وآله)، در پاسخ كسى كه از پدر خود شكايت داشت كه گه‌گاه بي‌اجازه وارد خانه‌اش مى‌شود و در اموالش تصرف مى‌كند فرمود: «‌أنْتَ و مالك لأبيك‌» با اين نگرش قابل تبيين و توجيه است. و یا فرمودة امير مؤمنان على(ع) :مَنْ عَلَّمنى حَرفاً فَقَد صَيِّرنى عَبْدا‌» نبايد حمل بر مبالغه شود، زيرا معلم منشأ تكوّن و پيدايش علم و معرفت در متعلم مى‌شود و از اين رو نسبت به بعضى از شئون او نوعى مالكيت مى‌يابد. تبيين و توجيه آن بخش از سخنان اولياي دين ـ سلام اللّه عليهم اجمعين ـ كه بيانگر مملوكيت و عبوديت انسان نسبت به كسانى است كه علّت اِعدادى پاره‌اى از شئون وجودى اويند، جز از اين راه امكان ندارد. 🔸كوتاه سخن آنكه خداى متعال انسان است. انسان و همة نعمت‌ها و مواهب مادى و معنوى كه در اختيار او قرار مى‌گيرد مملوك اوست. همچنين همة موجوداتى كه براى انسان به نوعى منشأ اثر‌ند و در مراحل نازله، علت (البته علت اِعدادى) پيدايش پاره‌اى از شئون وى مى‌شوند، گونه‌اى مالكيت نسبت به بعضى از شئون انسان مى‌يابند. ◼️همة اين مالكيت‌ها سبب ايجاد حق مى‌شود و اين «‌حقوق‌» مسئوليت‌هايى را بر عهدة آدمى مى‌نهد. بدين سان، هر شخصى گذشته از مسئوليت اصلى و اساسى كه در برابر خداى متعال دارد، در قبال پدر، مادر، معلم و مربى خويش و همة افراد جامعه كه آسايش و آرامش زندگى انسان مرهون تلاش و كوشش آنان است و بدون وجودشان ادامة حيات آدمى اگر نگوييم محال لااقل دشوار مى‌شود نيز مسئول است 📚نگاهی گذرا به حقوق بشر از دیدگاه اسلام @rahighemakhtoom
💢شمه ای ازتکالیف بندگان در ایام غیبت اقا امام زمان (ع) اول .مهموم بودن برای ان جناب در ایام غیبت دوم.انتظار فرج ال محمد علیهم السلام سوم .دعا کردن است از برای حفظ وجود مبارک امام عصر (ع). چهارم .صدقه دادن در هر وقت برای حفظ وجود مبارک امام عصر (ع) . پنجم ..حج کردن به نیابت امام عصر (ع) ششم .برخاستن از برای تعظیم شنیدن اسم مبارک انحضرت خصوصا اسم مبارک (قائم ) (ع) هفتم .تضرع ومسئلت از خداوند تبارک وتعالی به جهت حفظ ایمان و دین (در ظلمات غیبت ) هشتم.استمداد واستعانت به ان جناب ‌در هنگام شدائد ...موفق باشید. 📚منتهی الامال ص۴۸۳ 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
❤ حالت ها و صور گوناگون قلب بر اساس آیات قرآن 👈 بیست حالت و صورت برای قلب در قرآن ذکر شده است: 1⃣ قلب سليم و آن قلبی است مخلص برای خدا و خالی از کفر و نفاق و هرگونه پستی. " إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ " 📖 سوره شعراء۸۹ 2⃣ قلب مُنيب وآن قلبی است که هميشه درحال برگشت و توبه به سوی خدا و بر طاعت خدا استوار و پابرجاست. " مَنْ خَشِيَ الرَّحْمَن بِالْغَيْبِ و مُّنِيبٍ " 📖 سوره قاف۳۳ 3⃣ قلب مُخبِت وآن قلبی است فروتن و آرام یافته به ذکرخدا. " فتُخْبِتَ لَهُ قلُوبُهُم " 📖سوره حج۵۴ و آن قلبی است که از ياد خدا میلرزد که مبادا عمل وی به درگاه خدا قبول نشود و از عذاب خدا نجات نيابد. " وَالَّذِينَ يُؤْتُونَ مَا آتَوا وَّقُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلَى رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ " 📖 سوره مومنون ۶۰ 4⃣ قلب تَقِيّ و آن قلبی است که به احکام خدا احترام ميگذارد. " ذَلِکَ وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ "📖 سوره حج۳۲ 5⃣ قلب مَهدِیّ و آن قلبی است که تسليم امر خدا و راضی به قضا و قدر پروردگار است. "وَمَن يُؤْمِن بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ " 📖 سوره تغابن۱۱ 6⃣ قلب مُطمئن وآن قلبی است که با ياد خدا و توحيدش آرام میگيرد. " وتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّه " 📖 سوره رعد۲۸ 7⃣ قلب حَیّ و آن قلب زنده ای است که از شنيدن پندهای قرآنی و داستان های امت های گذشته که با گناه وطغيان هلاک شدند پند و اندرز میگيرد. " إِنَّ فِي ذَلِکَ لَذِکْرَى لِمَن کَانَ لَهُ قَلْبٌ " 📖 سوره قاف۳۷ 8⃣ قلب مريض و آن قلبی است که دچار بيماری شک و نفاق و مبتلا به فسق و فجور و شهوت های حرام است. " فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قلبِه مَرَضٌ " 📖 سوره احزاب۳۲ 🔟 قلب أعمَى وآن، قلب کوری است که حق را نمیبيند و در نتيجه پند و اندرز نمیگيرد. " وَلَکِن تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُورِ " 📖سوره حج۴۶ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌�‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌�‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌�‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌� 1⃣1⃣ قلب لاهِی وآن قلبی است که از قرآن غافل و مشغول لهو و لعب و شهوت های دنياست." لاهِيَةً قُلُوبُهُمْ " 📖سوره انبیاء۳ 2⃣1⃣ قلب آثم و آن قلبی است که گواهی حق را کتمان میکند و میپوشاند. " وَلاَ تَکْتُمُواْ الشَّهَادَةَ وَمَن يَکْتُمْهَا فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ " 📖 سوره بقره۲۸۲ 3⃣1⃣ قلب متکبر وآن دل مغرور و متکبری است که به خاطر ظلم و طغيان،از توحيد و طاعت خداوند رويگردان، و زورگو و جباراست. " قلْبِ مُتَکَبِّرٍ جَبَّارٍ " 📖 سوره غافر۳۵ 4⃣1⃣ قلب غليظ و آن قلبی است که عطوفت و رحمت و رأفت از آن برداشته شده: " وَلَوْ کُنتَ فَظّاً غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ " 📖 سوره آل عمران ۱۵۹ 5⃣1⃣قلب مَختُوم و آن قلبی است که هدايت را نمی شنود و تعقل نمیکند. " وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِه" 📖سوره جاثیه ۲۳ 6⃣1⃣ قلب قاسِی وآن قلبی است که به عقيده و ايمان نرم نمیشود و وعظ و ارشاد در آن تأثيری ندارد و از ياد خداوند رويگردان است. " وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَاسِيَةً " 📖 سوره مائده ۱۳ 7⃣1⃣ قلب غافل وآن قلبی است که مانع ذکر و ياد پروردگار است و هوا و هوسش را بر طاعت حق تعالی ترجيح میدهد: " وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِکْرِنَا " 📖 سوره ۲۸کهف 8⃣1⃣ قلب أغلف و آن قلبی است که پوشيده شده است به طوری که اقوال و فرمايشات رسول اکرم "صلوات الله عليه و آله و سلم"در آن نفوذ و رسوخ نمی کند. " وَقَالُواْ قُلُوبُنَا غُلْفٌ " 📖سوره بقره ۸۸ 9⃣1⃣ قلب زائغ و آن قلبی است که از حق و حقيقت اعراض مي کند: " فأَمَّا الَّذِينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ " 📖 سوره آل عمران۷ 0⃣2⃣ قلب مُرِيب و آن قلبی است که در شک و شکوک متحير و سرگردان است " وَارْتَابَتْ قُلُوبُهُمْ " 📖 سوره توبه۴۵ 🤲 اللهم إجعل قلوبنا من القلوب السليمة المطمئنة البيضاء.. وثبتنا على الهدى والايمان 🤲 خدايا قلب‌های ما را قلب سليم و مطمئن و در حال توبه و برگشت به خود و بهترين قلب‌ها قرار بده و ما را بر هدايت و ايمان ثابت قدم فرما! ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌�‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌�‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌�‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌�‌‌‌‌🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّـدٍ و علی آلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌷🌷🌷 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔆 بزرگواری که به فعالیت های قرآنی علاقه مند است به آیدی بنده پیام بدهد. https://eitaa.com/Sayyedali1997
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 کشاورز، تنها دانه را می‌پاشد و آبش می‌دهد؛ سپس منتظر می‌ماند تا دستان دیگری، آن را از خاک بالا بیاورند… و شاید، راز سبز نشدن و نروییدن تو، در همین روایت، نهفته باشد... أفَرَأيتُم ما تَحرُثون؟ ءَأنتُم تَزرَعونَهُ أم نَحنُ الزّارِعون (واقعه - ۶۳ و ۶۴) 🌷🌷🌷 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره مدّثر 📝نگاشت: (28) تفسیر آیات 38 تا 48 ⭐️⭐️⭐️ کلُّ نَفْسِ بِمَا کَسبَت رَهِینَةٌ(38)إِلا أَصحَب الْیَمِینِ(39)فی جَنَّتٍ یَتَساءَلُونَ(40)عَنِ الْمُجْرِمِینَ(41)مَا سلَککمْ فی سقَرَ(42)قَالُوا لَمْ نَک مِنَ الْمُصلِّینَ(43)وَ لَمْ نَک نُطعِمُ الْمِسکِینَ(44)وَ کنَّا نخُوض مَعَ الخَْائضِینَ(45)وَ کُنَّا نُکَذِّب بِیَوْمِ الدِّینِ(46)حَتی أَتَانَا الْیَقِینُ(47)فَمَا تَنفَعُهُمْ شفَعَةُ الشفِعِینَ(48) 📖تفسیر: 🔸 ((آنها در باغهای پر نعمت و با عظمت بهشتند در حالی که سؤال می کنند...))(فی جنات یتسائلون )((از گنهکاران )) (عن المجرمین ) .می گویند : چه چیز شما را به دوزخ فرستاد ؟ ! (ما سلککم فی سقر) . 🔸از این آیات به خوبی استفاده می شود که رابطه میان بهشتیان و دوزخیان به کلی قطع نمی گردد ، بهشتیان می توانند از عالم خود وضع دوزخیان را مشاهده کنند ، و با آنها به گفتگو پردازند . 🔹اکنون ببینیم مجرمان در پاسخ این سؤال ((اصحاب الیمین )) چه می گویند ؟ آنها به چهار گناه بزرگ خویش در این رابطه اعتراف می کنند . ▫️نخست اینکه ((می گویند : ما از نمازگزاران نبودیم )) (قالوا لم نک من المصلین ) . ▫️اگر نماز می خواندیم نماز ما را به یاد خدا می انداخت ، و نهی از فحشاء و منکر می کرد ، و ما را به صراط مستقیم الهی دعوت می نمود . ▫️دیگر اینکه ((ما اطعام مسکین نمی کردیم )) (و لم نک نطعم المسکین ) . ➖اطعام مسکین گر چه به معنی غذا دادن به بینوایان است ، ولی ظاهرا منظور از آن ، هر گونه کمک به نیازمندیهای ضروری نیازمندان می باشد اعم از خوراک و پوشاک و مسکن و غیر اینها . ▫️و همانگونه که مفسران تصریح کرده اند منظور از آن زکات واجب است چرا که ترک انفاقهای مستحبی سبب ورود در دوزخ نمی شود ، و این آیه بار دیگر این مطلب را تاءکید می کند که زکات به طور اجمال در مکه نیز نازل شده بود هر چند تشریع جزئیات و تعیین خصوصیات حدود و مخصوصا تمرکز آن در بیت المال در مدینه بوده است . 🔹دیگر اینکه ((ما پیوسته با اهل باطل همنشین و همصدا می شدیم ))(و کنا نخوض مع الخائضین) . هر صدائی از هر گوشه ای بر ضد حق بلند می شد ، و هر مجلسی برای ترویج باطل تشکیل می گردید و ما با خبر می شدیم ، با آنها همراهی می کردیم و همرنگ جماعت می شدیم ، سخنان آنها را تصدیق می کردیم ، و بر تکذیب و انکار آنها صحه می گذاردیم ، و از استهزا و سخریه آنها نسبت به حق لذت می بردیم . ▫️((نخوض )) از ماده ((خوض )) (بر وزن حوض ) در اصل به معنی ورود و حرکت در آب است ، و سپس به ورود و آلوده شدن به سایر امور نیز گفته شده ، ولی در قرآن مجید غالبا در مورد ورود در مطالب باطل و بی اساس استعمال می شود . 🔻((خوض در باطل )) معنی وسیع و گسترده ای دارد که هم شامل ورود در مجالس کسانی می شود که آیات خدا را به باد استهزا می گیرند ، تبلیغات ضد اسلامی می کنند ، یا ترویج بدعت می نمایند ، و یا شوخیهای رکیک دارند ، یا گناهانی را که انجام داده اند به عنوان افتخار یا تلذد نقل می کنند ، و همچنین شرکت در مجالس غیبت و تهمت و لهو و لعب و مانند آنها ولی در آیه مورد بحث بیشتر نظر بر مجالسی است که برای تضعیف دین خدا و استهزای مقدسات ، و ترویج کفر و شرک و بی دینی تشکیل می شود . ⚡️ادامه دارد.... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جلد دوم 📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(244) آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون 🔰تفسير ⏪تمسك به سنت نياكان وثنين (بت پرستان)حجاز گرفتار سنت تقليد كور جاهلى بودند و مى گفتند: چون گذشتگان ما در برابر بتها خضوع مى كردند، ما نيز همان روش را ادامه مى دهيم: (ان وجدنا اباءنا على امه و انا على اثارهم مقتدون) خداى سبحان در پاسخ آنان مى فرمايد: (والذين من قبلكم). اين جمله كه شامل همه نسلهاى گذشته بشر مى شود، دو پيام دارد: پيام اول اين كه، گذشتگان شما نيز همانند شما مخلوقى بيش نبودند و نبايد شما آنها را عبادت كنيد، گرچه آنان انبياى الهى (عليه السلام) باشند. خداوند گاهى به پدران مى گويد كار شما امناء است، نه آفرينش: (وافرايتم ما تمنون # اانتم تخلقونه ام نحن الخالقون) و گاهى به فرزندان مى گويد نياكان شما نيز مانند شما مخلوق خداوند بودند، يعنى، آنها نه تنها شما نيستند، بلكه همانند شما مخلوق پروردگارند... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Haqqa 05 s.mp3
6.11M
💢 تفسیرصوتی سوره حاقه 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم 🌷🌷🌷 ☘درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
📌فرشتگان رحمت در جريان ملائکه که اينها دو قسم هستند بخشي از اينها ملائکه رحمت‌ هستند که استغفار مي‌کنند، بخشي هم برای رحمت رحمانيه هستند. در سوره مبارکه «شوري» آيه پنج درباره فرشته‌ها دارد که ﴿وَ الْمَلائِكَةُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِمَنْ فِي الْأَرْضِ﴾، اين ملائکه بايد جزء مدبرات رحمت رحمانيه باشند که هر کسی در زمين هست اينها برايشان طلب رحمت مي‌کنند؛ چه مؤمن، چه غير مؤمن. برخي‌ها گفتند نه خير، اين مربوط به خصوص مؤمنين است، براي اينکه اينها غير مؤمن را آنها نمي‌بينند: ﴿وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِمَنْ فِي الْأَرْضِ﴾؛ يعني خصوص مؤمنين، براي اينکه غير مؤمن را نمي‌بينند؛ چه اينکه در سوره مبارکه «غافر» هم وقتي از ملائکه ياد مي‌شود: ﴿الَّذينَ يَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذينَ آمَنُوا﴾، اينها براي مؤمنين طلب مغفرت مي‌کنند. اينکه دارد براي طالب علم فرشته‌ها طلب مغفرت مي‌کنند، از همين قبيل است. آيا اينها دو گروه‌اند يا اينها رحمت رحيميه را براي مؤمنين درخواست مي‌کنند، آنها رحمت رحمانيه را که ‏﴿رَحْمَتي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْ‏ءٍ﴾، براي همه دريافت مي‌کنند که بلکه آنها به راه بيايند. 📼فرازی از سوره حاقه جلسه پنجم 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 کم فروش نباشید ﴿و لاَ تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیَاءَهُمْ﴾ ▫️ ما کلمه ای از شیء جامع تر نداریم ؛ شما اگر بخواهید حرفی بزنید که جمیع امور عالم را شامل شود چه می گویید؟ می گویید «کل شیء». فرمود هیچ چیزی از مردم را ، با هر کسی تعهد کردید، با هر کسی معامله کردید، به هر کسی قول دادید، حالا می خواهید سخنرانی کنید بدون مطالعه نروید، معلم کلاس هستی بدون مطالعه نرو، با کسی بخواهید مباحثه بکنید بدون مطالعه نروید، از همین جا شروع می شود تا برسد به مسائل عمیق. این از و در سطح بین الملل است. 📚 مباحث علوم القرآن تاریخ: 1401/03/18 🌷🌷🌷 ☘درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘ 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باورما.۶۸تابستان۱۴۰۱.m4a
18.7M
📌و اما باور ما-(قسمت 68) حکمت و مصلحت انجام غسل جنابت 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 ☘درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
۱ ☘درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘ @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره مدّثر 📝نگاشت: (28) تفسیر آیات 38 تا 48 ⭐️⭐️⭐️ کلُّ نَفْسِ بِمَا کَسبَت رَهِینَةٌ(38)إِلا أَصحَب الْیَمِینِ(39)فی جَنَّتٍ یَتَساءَلُونَ(40)عَنِ الْمُجْرِمِینَ(41)مَا سلَککمْ فی سقَرَ(42)قَالُوا لَمْ نَک مِنَ الْمُصلِّینَ(43)وَ لَمْ نَک نُطعِمُ الْمِسکِینَ(44)وَ کنَّا نخُوض مَعَ الخَْائضِینَ(45)وَ کُنَّا نُکَذِّب بِیَوْمِ الدِّینِ(46)حَتی أَتَانَا الْیَقِینُ(47)فَمَا تَنفَعُهُمْ شفَعَةُ الشفِعِینَ(48) 📖تفسیر: 🔸در این آیه به اعتراف کافران بر انکار معاد می پردازد ((و اینکه ما همواره روز جزا را انکار می کردیم )) (و کنا نکذب بیوم الدین ) .((تا زمانی که مرگ ما فرا رسید)) (حتی أ تانا الیقین ) . 🔸روشن است انکار معاد و روز حساب و جزا ، تمام ارزشهای الهی و اخلاقی را متزلزل می سازد ، و انسان را برای ارتکاب گناه تشجیع می کند ، و موانع را از این راه بر می دارد ، مخصوصا اگر این مساءله به صورت یک امر مداوم تا پایان عمر در آید . 🔸به هر حال از این آیات به خوبی استفاده می شود که اولا کفار همانگونه که مکلف به اصول دین هستند به فروع دین نیز مکلفند ، و نیز نشان می دهد این امور چهار گانه یعنی ((نماز)) و ((زکات )) و ((ترک مجالس اهل باطل )) و ((ایمان به قیامت )) اهمیت و نقش ‍ فوق العاده ای در هدایت و تربیت انسان دارد ، و به این ترتیب جهنم جای نمازگزاران واقعی ، و زکات دهندگان ، و تارکان باطل ، و مؤمنان به قیامت نیست . 🔹البته نماز از آنجا که عبادت خدا است بدون ایمان به او میسر نیست ، بنابراین ذکر آن رمزی است برای ایمان و اعتقاد به خداوند ، و تسلیم در برابر فرمان او و می توان گفت : این امور چهارگانه از توحید شروع می شود و به معاد پایان می پذیرد ، و ارتباط انسان را با ((خالق )) و ((خلق )) و ((خویشتن )) دربر می گیرد . 🔻معروف در میان مفسران این است که منظور از ((یقین )) در اینجا مرگ است ، چرا که یک امر یقینی برای مؤمن و کافر محسوب می شود ، و انسان در هر چیز شک کند در مرگ نمی تواند شک کند ، در آیه 99 سوره حجر نیز می خوانیم و اعبد ربک حتی یاتیک الیقین : ((خدای خود را عبادت کن تا یقین (و مرگ تو) فرا رسد)) . 🔺ولی بعضی یقین را در اینجا به معنی آگاهی حاصل بعد از مرگ انسان نسبت به مسائل برزخ و قیامت تفسیر کرده اند که با تفسیر اول از جهتی هماهنگ است . ▫️و در آخرین آیه مورد بحث به عاقبت شوم این گروه اشاره کرده می گوید : ((لذا شفاعت هیچیک از شفاعت کنندگان به حال آنها سودی ندارد)) و باید در عذاب الهی برای همیشه بمانند (فما تنفعهم شفاعة الشافعین ) . 🔸نه شفاعت انبیا و رسولان پروردگار و امامان ، و نه شفاعت فرشتگان و صدیقین و شهداء و صالحین ، چرا که شفاعت نیاز به وجود زمینه مساعد دارد ، و اینها زمینه ها را به کلی از میان برده اند شفاعت همچون آب زلالی است که بر پای نهال ضعیفی ریخته می شود ، و بدیهی است اگر نهال به کلی مرده باشد این آب زلال آن را زنده نمی کند ، و به تعبیر دیگر همانگونه که در بحث شفاعت گفته ایم ((شفاعت )) از ماده شفع به معنی ((ضمیمه کردن چیزی به چیز دیگر)) است ، و مفهوم این سخن آن است که شخص شفاعت شونده قسمتی از راه را با پای خود پیموده ، و در فراز و نشیبهای سخت وامانده ، شخص شفاعت کننده به او ضمیمه می شود و او را یاری می کند تا بقیه راه را بپیماید .**تفسیر (نمونه) جلد اول ذیل آیه 48 سوره بقره*** 🔻ضمنا این آیه بار دیگر بر مساءله شفاعت و تنوع و تعدد شفیعان درگاه خدا تاءکید می کند ، و پاسخ دندان شکنی است برای آنها که منکر اصل شفاعتند . همچنین تاءکیدی است بر اینکه شفاعت بیقید و شرط نیست ، و به معنی چراغ سبز برای گناه محسوب نمی شود ، بلکه عاملی است برای تربیت انسان که حداقل او را به مرحله ای که قابلیت شفاعت داشته باشد برساند ، و رابطه او با خدا و اولیای او به کلی قطع نشود . 🔻این نکته نیز قابل ذکر است که مفهوم آیه فوق این نیست که شافعان به شفاعت چنین کسانی برمی خیزند ، بلکه مفهومش آن است که چون شفاعت به حال آنها سودی ندارد آنها شفاعت نمی کنند زیرا اولیاء الله مرتکب کار لغو و بیهوده نمی شوند . ⚡️ادامه دارد.... ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس دوازدهم:قرائت حفص ⏪حجّيت قرائات سبع 🔰در اينجا اين سؤال مطرح مى‌شود كه آيا قرائات سبع، داراى حجّيت و ارزشِ‌ اعتبارى هستند؟ آيا نمازگزار مى‌تواند يكى از اين قرائت‌ها را انتخاب كند؟ ⁉️ 🔻بيشتر فقها قائل به جواز مى‌باشند. مرحوم سيد محمد كاظم يزدى در العروة‌الوثقى و مرحوم سيد ابوالحسن اصفهانى در وسيلة النجاة، احتياط‍‌ را در آن دانسته‌اند كه نمازگزار از قرائات سبع تجاوز نكند. 🔻آيت‌اللّه خويى قرائت به قرائات متداول عصر ائمه را جايز دانسته و امام‌خمينى قدس سره احتياط‍‌ را در اين دانسته‌اند كه از قرائات سبع تجاوز نشود. ☑️مشهور ميان فقها، اختيار در انتخاب هر يك از قرائات سبع است. با آنكه در روايت امام‌صادق عليه السلام آمده‌است: «قرآن يكى است واز نزد واحد نازل شده است و اختلاف از جانب راويان است.»؛ اما مى‌گويند: ائمۀ معصومين رخصت داده‌اند كه طبق هر يك از قرائات مشهور قرائت كنند و روايت «اِقرأوا كما يقرأ الناس» را دليل بر اين مدّعى‌ گرفته‌اند، ولى مرحوم سيد محسن حكيم در شرح عروه مى‌فرمايد: «حديث مزبور نمى‌تواند ناظر به قرائات سبع باشد؛ زيرا پديدۀ حصر قرائات سبع در اوايل سدۀ چهارم به‌وقوع پيوست؛ يعنى دو قرن پس از صدور حديث مذكور» . ⚡️بنابراين، حديث را به قرائات معروف در عصر ائمه، ناظر مى‌داند كه بيش از قرائات سبع است. پس هر قرائتى كه ثابت شود در عصر ائمه شهرت مردمى داشته است، «جائز القراءة» مى‌باشد. 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
#محمد_بیستونی 🔰معرفی کتاب تفسیرجوانان (قسمت سوم -پایان) ⏪ویژگی تفسیر جوان آنگونه که مؤلف آن بیان کرده و تا حد زیادی به اصول خود وفادار مانده به شرح زیر است: 1- درج ترجمه و تفسیر هر آیه به صورت مستقل به جز در آیاتی که با هم ارتباط تنگاتنگ دارد و آوردن مجموعه آیات ضرورت دارد. ۲- گزینش یک رأی از میان آرای گوناگون و حذف احتمالات و آرای دیگر از تفسیر اصلی. ٣- فشرده نمودن جملات دراز آهنگ در قالب عبارت کوتاه تر و ساده تر. ۴- دسته بندی مطالب و عنوان گذاری مطالب تفسیر به سبک کتاب های آموزشی به منظور آسان کردن آموزش آن. 5- ذکر توضیحات کلی در آغاز هر سوره. این توضیح ها شامل محل نزول، تعداد آیات، فضیلت تلاوت است. ⏺تفسیر جوان گامی نو در تفسیر عصری و ارائه دگرگونی های شکلی در ایجاد جاذبه برای خواننده به ویژه در بخش جوانان است. 🔹این تفسیر به مانند اصل خود در ۲۷ جلد جیبی از سوی دارالکتب الاسلامیه تهران در سال ۱۳۸۰ ش نشر یافته است. 📚منبع: شناخت نامه تفاسیر، سید محمدعلی ایازی، چاپ اول، نشر علم، تهران، 1393ش، صص 338-337 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 فقدان اخلاق 🔹 یكی از مشكلات مهمّ این كشور مشكل اخلاقی است یعنی چندین میلیون پرونده كه روی میز دستگاه قضاست حداكثر این پرونده‌ها مربوط به است مربوط به همین است. بد است بد است فحش‌ گفتن بد است تجاوز بد است چك بی ‌محل كشیدن بد است احتكار بد است، خب اینها چیزی نیست كه كسی نداند یعنی اینها جزء مسائل پیچیده قضایی یا فقهی است كه كسی نداند اینها حرام است؟! است كه مشكل قسمت مهمّ جامعه را حل می ‌كند. بودجه‌ های سنگین و نیروهای فراوان صرف همین بداخلاقی هاست كه ما به الفبای دین عمل نمی ‌كنیم. 🔹 اگر مسجدهای ما اگر حسینیه‌ های ما معمور بود هرگز ما این مشكلات را نداشتیم! از تلویزیون كارِ مسجد ساخته نیست؛ همین حرف‌ ها را ما در تلویزیون می‌ زنیم كم اثر دارد اما در و كه می‌گوییم با اشك همراه است با همراه است. كار مسجد را فقط مسجد می‌كند, كار حسینیه را فقط حسینیه می‌كند. 📚 سوره مبارکه عنکبوت جلسه 10 تاریخ: 1391/09/25 ☘درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باورما.۶۹تابستان۱۴۰۱.m4a
12.77M
📌و اما باور ما-(قسمت 69) روش انجام غسل.شستشوی ویژه 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom