#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 سنگرداران اصیل انقلاب
▪ بخشی از دعاهای امام سجاد ناظر به حامیان مذهب و مرزداران كشور است كه یك دعای جدا و مستقلی است كه این به منزله تفسیر ﴿وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ﴾[1] است؛ سپاهیان را، ارتشیان را، بسیجی ها را نیروی رزمی و مردمی را كه سنگرداران اصیل انقلاب دینی اند آنها را جداگانه دعا می كند.
▪ دعایی كه امام سجاد به نیروهای نظامی و رزمجوی صحنه های پیكار می كند این نیست كه خدایا آنها سالماً برگردند، این هم جزء دعاهای آن حضرت است، ولی محورهای اصلی دعای امام چهارم این است خدایا به مرزداران آن توفیق را بده كه آنها اصلاً به فكر زن و بچه نباشند، اصلاً به فكر آب و خاك نباشند، آنها فقط برای دین تو بجنگند، اگر دین تو محفوظ ماند هم آب و خاك محفوظ است هم زن و فرزند محفوظ است، اصلاً یاد دنیا را از دل های رزمجویان جنگ ببر![2] این یك دعای ملكوتی است كه امام سجاد می كند، دیگران كه درباره سربازها دعا می كنند این است كه خدایا سربازان ما را سالم برگردان، به این فكر نیستند كه اگر همه سربازان سالم برگردند دین سالم نخواهد ماند و كشور به سلامت نمی رسد، عده ای باید شربت شهادت بنوشند تا دین از گزند سیاسی سیاست بازان نجات پیدا كند.
▪ امام سجاد عارفانه دعا می كند؛ هم دعا می كند برای بازمانده ها، هم دعا می كند برای آن سرباز، چون كمال سرباز در نثار و ایثار است، در زنده برگشتن نیست، در یاری دین است؛ گاهی یاری دین به شهادت است و گاهی به زنده برگشتن.
🔅🔅🔅
[1]. سورهٴ انفال، آیهٴ 60.
[2]. الصحیفة السجادیة، دعای28؛ «اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ حَصِّنْ ثُغُورَ الْمُسْلِمِینَ بِعِزَّتِكَ وَ أَیدْ حُمَاتَهَا بِقُوَّتِكَ...».
📚 سخنرانی موضوعی سیری در صحیفه سجادیه جلسه 8 1371/04/19
🌿🌿🌿
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#قرآن
#ادبیات_عرفانی
#مولوی
#مثنوی
#شعر
🔅🔅🔅
✳ انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون
مصطفی را وعده کرد الطاف حق
گر بمیری تو نمیرد این سبق
من کتاب و معجزه ات را رافعم
بیش و کم کن را؛ ز قرآن مانعم
من تو را اندر دو عالم حافظم
طاعنان را از حدیثت رافضم
کس نتاند بیش و کم کردن در او
تو به از من حافظی؛ دیگر مجو
رونقت را روز روز افزون کنم
نام تو بر زر و بر نقره زنم
منبر و محراب سازم بهر تو
در محبت قهر من شد قهر تو
نام تو از ترس پنهان می گوند
چون نماز آرند پنهان می شوند
از هراس و ترس کفار لعین
دینت پنهان می شود زیر زمین
من مناره پر کنم آفاق را
کور گردانم دو چشم عاق را
چاکرانت شهرها گیرند و جاه
دین تو گیرد ز ماهی تا به ماه
تا قیامت باقیش داریم ما
تو مترس از نسخ دین ای مصطفا
ای رسول ما تو جادو نیستی
صادقی هم خرقه ی موسیستی
هست قرآن مر ترا همچون عصا
کفرها را در کشد چون اژدها
تو اگر در زیر خاکی خفته ای
چون عصایش دان تو ؛آن چه گفته ای
قاصدان را بر عصایت دست نی
تو بخسب ای شه مبارک خفتنی
تن بخفته نور تو بر آسمان
بهر پیکار تو زه کرده کمان
🔅🔅🔅
ای بسا بیدار چشم خفته دل
خود چه بیند دید اهل آب و گل
آن که دل بیدار دارد، چشم سر
گر بخسبد بر گشاید صد بصر
گر تو اهل دل نه ای بیدار باش
طالب دل باش و در پیکار باش
ور دلت بیدار شد می خسب خوش
نیست غایب ناظرت از هفت و شش
گفت پیغمبر که خسبد چشم من
لیک کی خسبد دلم اندر وسن
شاه بیدار است حارس خفته گیر
جان فدای خفتگان دل بصیر
وصف بیداری دل ای معنوی
در نگنجد در هزاران مثنوی
📚 مثنوی معنوی با معنای ابیات.دفتر سوم.بخش 48
🍁🍁🍁
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
📌 #مقابله به مثل
در #قرآن، اصلِ مقابله به مثل بارها تکرار شده است:
1- «فاذکرونی أذکرکم»[1] یاد کنید مرا تا یاد کنم شما را.
2- «ان عُدتم عُدنا»[2] اگر برگردید ما نیز برمی گردیم.
3- «فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدی علیکم»[3] به همان مقدار که لطمه زدند به آنان لطمه بزنید.
4- «و لهنّ مثل الّذی علیهنّ»[4] به همان مقدار مسئولیت که بر عهده زن هست، برای او حق و حقوق است.
5- «ان عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم»[5] اگر قصد انتقام از دشمن دارید، به همان مقدار که ضرر دیدید ضربه وارد کنید.
6- «ان تنصروا اللّه ینصرکم»[6] اگر خدا را یاری کنید، شما را یاری می کند.
7- «فلمّا زاغوا أزاغ اللّه»[7] اگر به اراده خود کج روند، خدا آنان را در کجی رها می کند.
8- حضرت علی علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل می کند که خداوند فرمود: آیا پاداش کسی که به او نعمت توحید داده ام غیر از بهشت است. [8] «هل جزاء من انعمت علیه بالتوحید الّا الجنّة»
9- «هل جزاء الاحسان. . . » در برابر احسان و نیکی دیگران ما نیز نیکی کنیم.
آیا در برابر این همه احسان خداوند به انسان، جز نیکوکاری بنده سزاوار است؟ «هل جزاء الاحسان الا الاحسان»[9]
10- «اوفوا بعهدی اوف بعهدکم»[10] وفای به عهد خداوند، در گرو وفاداری مردم است.
11- «لئن شکرتم لازیدنّکم»[11] برکت و ازدیاد، در گرو سپاسگزاری است.
📝 پی نوشت
[1] . بقره، 152
[2] . اسراء، 8
[3] . بقره، 194
[4] . بقره، 228
[5] . نمل، 126
[6] . محمّد، 7
[7] . صف، 5
[8] . امالى طوسى، ج 2، ص 182
[9] . الرّحمن، 60
[10] . بقره، 40
[11] . ابراهيم، 7
🍁🍁🍁
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
📌 عوامل بطلان عمل در قران
«یآ أَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ أَطِیعُواْ اللَّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَلَا تُبْطِلُواْ أَعْمَالَکمْ» [1] ای کسانی که ایمان آورده اید! خدا را اطاعت کنید و از رسول (نیز) پیروی نمایید و کارهایتان را باطل نسازید.
در آیات و روایات، برخی اعمال و گفتارها سبب بطلان اعمال معرّفی شده اند، از جمله:
1- منّت گذاشتن و آزار دادن نیازمندان، که پاداش انفاق را محو می کند. «لا تبطلوا صدقاتکم بالمنّ و الاذی»[2]
2- بی ادبی نسبت به رهبران الهی، «لا ترفعوا اصواتکم فوق صوت النبی أن تحبط اعمالکم»[3] صدای خود را بر صدای پیامبر برتر قرار ندهید تا کارهایتان تباه نشود.
3- عُجب و حسد. «الهی عَبِّدْنِي لک و لا تفسد عبادتی بالعجب»[4] چنانکه امام صادق علیه السلام فرمودند: «انّ الحسد یأکل الایمان کما تأکل النار الحطب»[5] حسد نیکی ها را نابود می کند همان گونه که آتش هیزم را می سوزاند.
4- شرک به خدا. «لئن اشرکت لیحبطنّ عملک»[6] اگر شرک ورزی قطعاً عمل تو را تباه می کند.
5- ریا که گونه ای از شرک است. «الّذین ینفقون اموالهم رئاء الناس. . . »[7]
⤵در مورد معنای عبارتِ «لا تبطلوا اعمالکم» با توجّه به صدر آیه، سه وجه می توان ذکر کرد:
الف) ایمان خود را حفظ کنید و مشرک نشوید که اعمالتان باطل می شود. زیرا شرک اعمال را تباه می کند. «لئن اشرکت لیحبطنّ عملک»[8]
ب) با ترک اطاعت از رسول خدا، اعمالتان را تباه نسازید.
ج) با منّت گذاشتن به پیامبر، اعمال خود را تباه نکنید. چنانکه خداوند می فرماید: «یمنّون علیک أن اسلموا قل لا تمنّوا علی اسلامکم»[9]
📒🖌پی نوشت ها
[1] . محمّد،33
[2] . بقره، 264
[3] . حجرات، 2
[4] . دعاى مكارم الاخلاق
[5] . كافى، ج 2، ص 306
[6] . زمر، 65
[7] . نساء، 38
[8] . زمر، 65
[9] . حجرات، 17
📚منبع : قرائتی، محسن، چهار صد نکته از تفسیر نور، ص 302
@rahighemakhtoom
8.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌سنگرداران اصیل انقلاب(دعای امام سجاد برای مرزداران اسلام)
آیت الله جوادی آملی
🌿🌿🌿
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌حیات عارفانه
▪️ اگر كسی امامش را نشناسد مرگش مرگ جاهلی است؛[1] نه تنها مرده عادی است، مثل آن است كه در جاهلیت مرده باشد. اگر كسی قرآن را نشناسد مرده است،[2] آن هم مرگ جاهلی است؛ این دو مشرب از یك جا سخن می گویند و می جوشند، هم قرآن عامل حیات است، هم وجود مبارك امام زمان. بكوشید زاد راهتان معارف قرآنی از یك سو و معاصر مهدوی از سوی دیگر باشد، هم امامتان را بشناسید، هم قرآنتان را بشناسد.
▪️ اداره كشور با دولت مردان و ملّت قرآن شناس و مهدی باور آسان است، وگرنه بسیار سخت است! وجود مبارك كه ظهور می كند، همین دو عنصر محوری را ترویج می كند: هم احقاق حق و احیای قرآن دارد, هم احیای ولایت و امامت دارد كه دست مبارك روی سر مردم می كشد «وَضَعَ یدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَاد»[3] آنگاه عقل مردم, فرهنگ مردم, دین و باور مردم بارور می شود، اداره كردن مردم معتقد آسان است. با كشتن هرگز ممكن نیست كسی بتواند حكومت كند. اگر حكومت آن حضرت عقل را گسترش می دهد، بعد از آن است كه عقل مردم گسترش پیدا كرد و بعد از آن است كه اخلاق مردم بالا آمد. اول دست روی سر مردم [می کشد که] عقل مردم بالا می رود (یك) دوم دست بر سینه مردم [می گذارد که] روح بی نیازی در مردم زنده می شود، آنگاه عدل را گسترش می دهد.
▪️ یك ملّت گدا طبع نمی تواند مستقل باشد، ملّت مستغنی نه چشمش به جیب زید است و نه نگاهش به كیف عمرو, آنگاه در كل در ادارات دولتی رشوه و عشوه تحریم [می شود], خود مردم اهل رشوه نیستند، نه می دهند و نه می گیرند, ملّت بزرگ روح بی نیازی دارد. حضرت با آن دست كار فرهنگی می كند اینها را عاقل, عالم, اندیشور و فرزانه می كند در بخش اندیشه, وقتی دست حضرت به دل های مردم رسید انگیزه مردم زیاد می شود, روح بی نیازی در دل های مردم تقویت می شود،[4] آنگاه كشور را به عدل و داد گسترش می دهد. اول عقل, دوم بی نیازی, بعد حكومت و ما كه منتظر آن حضرتیم باید بكوشیم در محور عقل, فرزانه باشیم اولاً, در مدار اخلاق مستغنی و بی نیاز باشیم ثانیاً, آنگاه به فكر حكومت جهانی آن حضرت به سر ببریم ثالثاً تا حیات ما حیات عارفانه و عاشقانه باشد.
📒🖌پی نوشت:
[1]. الکافی(ط ـ الاسلامیة)، ج1، ص377؛ «...قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ مَاتَ لَا یعْرِفُ إِمَامَهُ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة...».
[2]. ر.ک: آیاتی چون: سوره انفال آیه 24، سوره نمل آیه 80، سوره یس آیه 70.
[3]. کمال الدین و تمام النعمة، ج2، ص653.
[4]. كشف الغمة فی معرفة الأئمة(ط - القدیمة)، ج2، ص474؛ «...قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَوْ لَمْ یبْقَ مِنَ الدُّنْیا إِلَّا لَیلَةٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ تِلْكَ اللَّیلَةَ حَتَّى یمْلِكَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ بَیتِی یوَاطِئُ اسْمُهُ اسْمِی وَ اسْمُ أَبِیهِ اسْمَ أَبِی یمْلَأُهَا قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً وَ یقَسِّمُ الْمَالَ بِالسَّوِیةِ وَ یجْعَلُ اللَّهُ الْغِنَى فِی قُلُوبِ هَذِهِ الْأُمَّةِ فَیمْلِكُ سَبْعاً أَوْ تِسْعاً لَا خَیرَ فِی عَیشِ الْحَیاةِ بَعْدَ الْمَهْدِی».
📚 بیانات حضرت استاد در میان جمعی از خادمان و زائران مسجد مقدس جمکران
تاریخ: 1382/07/17
🌿🌿🌿
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
10.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌حیات عارفانه
آیت الله جوادی آملی
🌿🌿🌿
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
12-Najm-Qamar-Arrahman-Haqqah-Nazeat-Shams.mp3
14.52M
#تلاوت_قرآن
#آهنگ_پذیری
#اعجاز_بیانی
#لحن_حزین
#تحقیق
#مصطفی_اسماعیل
#سوره_نجم_قمر_الرحمن_الحاقه_نازعات_شمس
🔅🔅🔅 تلاوت قرآن كريم: سوره نجم ، قمر ، الرحمن ، الحاقه ، نازعات و شمس با صدای استاد مصطفی اسماعیل
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(93)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#شناخت_قرآن
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#پیام_ها_و_نکته_ها
#همايش_علمي_و_فرهنگي_دانشجويي_مشهد
🔅🔅🔅
✳ اصل دوم. جهان آفرينشْ در نهايتِ نظم و زيبايي است، به طوري كه منظم تر و زيباتر از آن ممكن نخواهد بود.
🔹 اين دعواي سترگ، هرگز با دليل حسّي و تجربي ثابت شدني نيست؛ چه اينكه شخصِ معرفَتْ شناسي كه فقط در محدوده حسّ گرايي فتوا مي دهد، توان ادعاي آن را هم ندارد،
🔹 ليكن اگر ضمن اعتماد بر حسّ و تجربه، به برهان تجريدي عقل، يا برتر از آن، به شهود قلبي و يا به والاتر از همه علوم بشري، يعني يافته وحياني انبيا(عليهمالسلام) استناد نماييم، معلوم مي شود كه جهاني هماهنگ تر و دل پذيرتر از جهان موجود محال بوده است،
🔹 زيرا اگر برتر از آن و بهتر از او ممكن بود و خداوند آن را نيافريده باشد، و با امكان اَعْلي، عالي را و با روا بودن اَحْسَن، حَسَنْ را برگزيده باشد، يا براي آن است كه به آن وضع اَعْلي و اَحْسَن عالم نبود و يا بعد از احراز عالم بودن، قادر نبود، و يابر فرض علم و قدرت فاقد جود و سخا بود، و چون ذات اقدس الهي در تمام اوصاف كمالي سرآمد و به طور نامحدود واجد آن ها است و از تمام صفات نقص و عيب منزّه است، بنابراين تمام منشأهاي محدوديت و نقص و عيب منتفي است، و اگر چنين توهم شود كه رعايت اَعلي و اَحْسن، به مصلحت عالَم نبوده است، پاسخ آن اين است كه قبلاً چيزي موجود نبود تا صَلاح و طَلاح او ملحوظ شود.
▫ بنابراين، نظامِ كنوني طبق قياس استثنايي مزبور، برترين و بهترين وضع ممكن است؛
حرفي به غلط رها نكردي
يك نكته درو خطا نكردي
در عالَمِ عالَمْ آفريدن
به زين نتوان رقم كشيدن
[كليات حكيم نظامي گنجوي، ليلي و مجنون، ص 296، ابيات 27 ـ 28.]
🌿🌿🌿
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
ادامه توضیح مطلب در پست زیر
👇👇👇
برشی از کتاب #سروش_هدایت(94)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#شناخت_قرآن
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#پیام_ها_و_نکته_ها
#همايش_علمي_و_فرهنگي_دانشجويي_مشهد
🔅🔅🔅
▫ بنابراين، براي تثبيت نظام احسنِ جهان موجود، نگرش حكيمانه كافي است و نيازي به شهود عارفانه و نگاه عاشقانه نيست؛ هرچند شهود جهان از منظر عرفان ره آورد خاص خود را دارد؛
ديده مجنون اگر بودي تو را
هر دو عالم بي خطر بودي تو را
🔹 اگر از ديدگاه حس گرا تماشا شود، ممكن است حق مدار بودن نظام آفرينش از يك سو، و جمال و شكوهْ محورانه آن از سوي ديگر مستور شود و برخي از امور به عنوان نقص يا عيب به ذهن آيد؛ مانند كِرْمِ ضعيفي كه در درون سيب محبوس است و از بيرون آن آگاه نيست؛
آسمان ها و زمين يك سيب دان
كز درخت قدرت حق شد عيان
تو چو كرمي در ميان سيب در
وز درخت و باغباني بي خبر
[مثنوي معنوي، دفتر چهارم، ابيات 1869 ـ 1870.]
🔹 اگر معرفت شناسي از پوستِ حسِّ محض به در آيد و در فضاي تجريدي عقلِ برهاني بينديشد، ممكن است در اثر اثاره دفينه عقلي، وي بتواند بيرون از مجموعه نظام كيهاني را بنگرد، آنگاه از حق مداري و زيبامحوري درون و بيرون جهان آگاه مي گردد؛
آن يكي كرمي دگر در سيب هم
ليك جانش از برون صاحب عَلَم
جنبش او واشكافد سيب را
برنتابد سيب آن آسيب را
بر دريده جنبش او پردها
صورتش كِرمست و معني اژدها
... مردْ اَوّل بستهي خواب و خور است
آخر الأمر از ملائك برتر است
[همان، ابيات 1871 ـ 1876.]
🔹 البته تمام موجودهاي امكاني، اعمّ از مجرّد و مادي، نسبت به كُنهِ ذات خداوند، همانند موجود ضعيفِ محبوس در سيبِ فقر ذاتي اند كه هرگز توان شهود اكتناهي خداوند سبحان را ندارد، لذا رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: «تفكّروا في كل شي ءٍ ولاتفكّروا في ذات الله»؛[ نهج الفصاحه، ج1، ص295.]
درباره هر چيزي فكر كنيد، ولي درباره ذات نامتناهي خداوند نينديشيد. ادامه دارد...
🌿🌿🌿
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#چشمه_حکمت
#تفسیر_سوره_فجر
🔅🔅🔅
نگاشت 1: قرائت و تلاوت سوره فجر
بسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
وَالْفَجْرِ ﴿١﴾ وَلَيَالٍ عَشْرٍ ﴿٢﴾ وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ ﴿٣﴾ وَاللَّيْلِ إِذَا يَسْرِ ﴿٤﴾ هَلْ فِي ذَٰلِكَ قَسَمٌ لِّذِي حِجْرٍ ﴿٥﴾ أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ ﴿٦﴾ إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ ﴿٧﴾ الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهَا فِي الْبِلَادِ ﴿٨﴾ وَثَمُودَ الَّذِينَ جَابُوا الصَّخْرَ بِالْوَادِ ﴿٩﴾ وَفِرْعَوْنَ ذِي الْأَوْتَادِ ﴿١٠﴾ الَّذِينَ طَغَوْا فِي الْبِلَادِ ﴿١١﴾ فَأَكْثَرُوا فِيهَا الْفَسَادَ ﴿١٢﴾ فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذَابٍ ﴿١٣﴾ إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ ﴿١٤﴾ فَأَمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ ﴿١٥﴾ وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ ﴿١٦﴾ كَلَّا ۖ بَل لَّا تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ ﴿١٧﴾ وَلَا تَحَاضُّونَ عَلَىٰ طَعَامِ الْمِسْكِينِ ﴿١٨﴾ وَتَأْكُلُونَ التُّرَاثَ أَكْلًا لَّمًّا ﴿١٩﴾ وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا ﴿٢٠﴾ كَلَّا إِذَا دُكَّتِ الْأَرْضُ دَكًّا دَكًّا ﴿٢١﴾ وَجَاءَ رَبُّكَ وَالْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا ﴿٢٢﴾ وَجِيءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ ۚ يَوْمَئِذٍ يَتَذَكَّرُ الْإِنسَانُ وَأَنَّىٰ لَهُ الذِّكْرَىٰ ﴿٢٣﴾ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِي ﴿٢٤﴾ فَيَوْمَئِذٍ لَّا يُعَذِّبُ عَذَابَهُ أَحَدٌ ﴿٢٥﴾ وَلَا يُوثِقُ وَثَاقَهُ أَحَدٌ ﴿٢٦﴾ يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ﴿٢٧﴾ ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً ﴿٢٨﴾ فَادْخُلِي فِي عِبَادِي ﴿٢٩﴾ وَادْخُلِي جَنَّتِي ﴿٣٠﴾
▪ یاد آوری:
✅ با تلاوت سوره از ثواب تلاوت آن بهره مند شویم
✅ با تامل در ترجمه سوره در تفسیر سوره گام موثرتری بر می داریم.
@rahighemakhtoom