#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌حیات عارفانه
▪️ اگر كسی امامش را نشناسد مرگش مرگ جاهلی است؛[1] نه تنها مرده عادی است، مثل آن است كه در جاهلیت مرده باشد. اگر كسی قرآن را نشناسد مرده است،[2] آن هم مرگ جاهلی است؛ این دو مشرب از یك جا سخن می گویند و می جوشند، هم قرآن عامل حیات است، هم وجود مبارك امام زمان. بكوشید زاد راهتان معارف قرآنی از یك سو و معاصر مهدوی از سوی دیگر باشد، هم امامتان را بشناسید، هم قرآنتان را بشناسد.
▪️ اداره كشور با دولت مردان و ملّت قرآن شناس و مهدی باور آسان است، وگرنه بسیار سخت است! وجود مبارك كه ظهور می كند، همین دو عنصر محوری را ترویج می كند: هم احقاق حق و احیای قرآن دارد, هم احیای ولایت و امامت دارد كه دست مبارك روی سر مردم می كشد «وَضَعَ یدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَاد»[3] آنگاه عقل مردم, فرهنگ مردم, دین و باور مردم بارور می شود، اداره كردن مردم معتقد آسان است. با كشتن هرگز ممكن نیست كسی بتواند حكومت كند. اگر حكومت آن حضرت عقل را گسترش می دهد، بعد از آن است كه عقل مردم گسترش پیدا كرد و بعد از آن است كه اخلاق مردم بالا آمد. اول دست روی سر مردم [می کشد که] عقل مردم بالا می رود (یك) دوم دست بر سینه مردم [می گذارد که] روح بی نیازی در مردم زنده می شود، آنگاه عدل را گسترش می دهد.
▪️ یك ملّت گدا طبع نمی تواند مستقل باشد، ملّت مستغنی نه چشمش به جیب زید است و نه نگاهش به كیف عمرو, آنگاه در كل در ادارات دولتی رشوه و عشوه تحریم [می شود], خود مردم اهل رشوه نیستند، نه می دهند و نه می گیرند, ملّت بزرگ روح بی نیازی دارد. حضرت با آن دست كار فرهنگی می كند اینها را عاقل, عالم, اندیشور و فرزانه می كند در بخش اندیشه, وقتی دست حضرت به دل های مردم رسید انگیزه مردم زیاد می شود, روح بی نیازی در دل های مردم تقویت می شود،[4] آنگاه كشور را به عدل و داد گسترش می دهد. اول عقل, دوم بی نیازی, بعد حكومت و ما كه منتظر آن حضرتیم باید بكوشیم در محور عقل, فرزانه باشیم اولاً, در مدار اخلاق مستغنی و بی نیاز باشیم ثانیاً, آنگاه به فكر حكومت جهانی آن حضرت به سر ببریم ثالثاً تا حیات ما حیات عارفانه و عاشقانه باشد.
📒🖌پی نوشت:
[1]. الکافی(ط ـ الاسلامیة)، ج1، ص377؛ «...قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ مَاتَ لَا یعْرِفُ إِمَامَهُ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة...».
[2]. ر.ک: آیاتی چون: سوره انفال آیه 24، سوره نمل آیه 80، سوره یس آیه 70.
[3]. کمال الدین و تمام النعمة، ج2، ص653.
[4]. كشف الغمة فی معرفة الأئمة(ط - القدیمة)، ج2، ص474؛ «...قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَوْ لَمْ یبْقَ مِنَ الدُّنْیا إِلَّا لَیلَةٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ تِلْكَ اللَّیلَةَ حَتَّى یمْلِكَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ بَیتِی یوَاطِئُ اسْمُهُ اسْمِی وَ اسْمُ أَبِیهِ اسْمَ أَبِی یمْلَأُهَا قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً وَ یقَسِّمُ الْمَالَ بِالسَّوِیةِ وَ یجْعَلُ اللَّهُ الْغِنَى فِی قُلُوبِ هَذِهِ الْأُمَّةِ فَیمْلِكُ سَبْعاً أَوْ تِسْعاً لَا خَیرَ فِی عَیشِ الْحَیاةِ بَعْدَ الْمَهْدِی».
📚 بیانات حضرت استاد در میان جمعی از خادمان و زائران مسجد مقدس جمکران
تاریخ: 1382/07/17
🌿🌿🌿
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
10.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌حیات عارفانه
آیت الله جوادی آملی
🌿🌿🌿
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
12-Najm-Qamar-Arrahman-Haqqah-Nazeat-Shams.mp3
14.52M
#تلاوت_قرآن
#آهنگ_پذیری
#اعجاز_بیانی
#لحن_حزین
#تحقیق
#مصطفی_اسماعیل
#سوره_نجم_قمر_الرحمن_الحاقه_نازعات_شمس
🔅🔅🔅 تلاوت قرآن كريم: سوره نجم ، قمر ، الرحمن ، الحاقه ، نازعات و شمس با صدای استاد مصطفی اسماعیل
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(93)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#شناخت_قرآن
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#پیام_ها_و_نکته_ها
#همايش_علمي_و_فرهنگي_دانشجويي_مشهد
🔅🔅🔅
✳ اصل دوم. جهان آفرينشْ در نهايتِ نظم و زيبايي است، به طوري كه منظم تر و زيباتر از آن ممكن نخواهد بود.
🔹 اين دعواي سترگ، هرگز با دليل حسّي و تجربي ثابت شدني نيست؛ چه اينكه شخصِ معرفَتْ شناسي كه فقط در محدوده حسّ گرايي فتوا مي دهد، توان ادعاي آن را هم ندارد،
🔹 ليكن اگر ضمن اعتماد بر حسّ و تجربه، به برهان تجريدي عقل، يا برتر از آن، به شهود قلبي و يا به والاتر از همه علوم بشري، يعني يافته وحياني انبيا(عليهمالسلام) استناد نماييم، معلوم مي شود كه جهاني هماهنگ تر و دل پذيرتر از جهان موجود محال بوده است،
🔹 زيرا اگر برتر از آن و بهتر از او ممكن بود و خداوند آن را نيافريده باشد، و با امكان اَعْلي، عالي را و با روا بودن اَحْسَن، حَسَنْ را برگزيده باشد، يا براي آن است كه به آن وضع اَعْلي و اَحْسَن عالم نبود و يا بعد از احراز عالم بودن، قادر نبود، و يابر فرض علم و قدرت فاقد جود و سخا بود، و چون ذات اقدس الهي در تمام اوصاف كمالي سرآمد و به طور نامحدود واجد آن ها است و از تمام صفات نقص و عيب منزّه است، بنابراين تمام منشأهاي محدوديت و نقص و عيب منتفي است، و اگر چنين توهم شود كه رعايت اَعلي و اَحْسن، به مصلحت عالَم نبوده است، پاسخ آن اين است كه قبلاً چيزي موجود نبود تا صَلاح و طَلاح او ملحوظ شود.
▫ بنابراين، نظامِ كنوني طبق قياس استثنايي مزبور، برترين و بهترين وضع ممكن است؛
حرفي به غلط رها نكردي
يك نكته درو خطا نكردي
در عالَمِ عالَمْ آفريدن
به زين نتوان رقم كشيدن
[كليات حكيم نظامي گنجوي، ليلي و مجنون، ص 296، ابيات 27 ـ 28.]
🌿🌿🌿
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
ادامه توضیح مطلب در پست زیر
👇👇👇
برشی از کتاب #سروش_هدایت(94)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#شناخت_قرآن
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#پیام_ها_و_نکته_ها
#همايش_علمي_و_فرهنگي_دانشجويي_مشهد
🔅🔅🔅
▫ بنابراين، براي تثبيت نظام احسنِ جهان موجود، نگرش حكيمانه كافي است و نيازي به شهود عارفانه و نگاه عاشقانه نيست؛ هرچند شهود جهان از منظر عرفان ره آورد خاص خود را دارد؛
ديده مجنون اگر بودي تو را
هر دو عالم بي خطر بودي تو را
🔹 اگر از ديدگاه حس گرا تماشا شود، ممكن است حق مدار بودن نظام آفرينش از يك سو، و جمال و شكوهْ محورانه آن از سوي ديگر مستور شود و برخي از امور به عنوان نقص يا عيب به ذهن آيد؛ مانند كِرْمِ ضعيفي كه در درون سيب محبوس است و از بيرون آن آگاه نيست؛
آسمان ها و زمين يك سيب دان
كز درخت قدرت حق شد عيان
تو چو كرمي در ميان سيب در
وز درخت و باغباني بي خبر
[مثنوي معنوي، دفتر چهارم، ابيات 1869 ـ 1870.]
🔹 اگر معرفت شناسي از پوستِ حسِّ محض به در آيد و در فضاي تجريدي عقلِ برهاني بينديشد، ممكن است در اثر اثاره دفينه عقلي، وي بتواند بيرون از مجموعه نظام كيهاني را بنگرد، آنگاه از حق مداري و زيبامحوري درون و بيرون جهان آگاه مي گردد؛
آن يكي كرمي دگر در سيب هم
ليك جانش از برون صاحب عَلَم
جنبش او واشكافد سيب را
برنتابد سيب آن آسيب را
بر دريده جنبش او پردها
صورتش كِرمست و معني اژدها
... مردْ اَوّل بستهي خواب و خور است
آخر الأمر از ملائك برتر است
[همان، ابيات 1871 ـ 1876.]
🔹 البته تمام موجودهاي امكاني، اعمّ از مجرّد و مادي، نسبت به كُنهِ ذات خداوند، همانند موجود ضعيفِ محبوس در سيبِ فقر ذاتي اند كه هرگز توان شهود اكتناهي خداوند سبحان را ندارد، لذا رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: «تفكّروا في كل شي ءٍ ولاتفكّروا في ذات الله»؛[ نهج الفصاحه، ج1، ص295.]
درباره هر چيزي فكر كنيد، ولي درباره ذات نامتناهي خداوند نينديشيد. ادامه دارد...
🌿🌿🌿
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#چشمه_حکمت
#تفسیر_سوره_فجر
🔅🔅🔅
نگاشت 1: قرائت و تلاوت سوره فجر
بسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
وَالْفَجْرِ ﴿١﴾ وَلَيَالٍ عَشْرٍ ﴿٢﴾ وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ ﴿٣﴾ وَاللَّيْلِ إِذَا يَسْرِ ﴿٤﴾ هَلْ فِي ذَٰلِكَ قَسَمٌ لِّذِي حِجْرٍ ﴿٥﴾ أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ ﴿٦﴾ إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ ﴿٧﴾ الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهَا فِي الْبِلَادِ ﴿٨﴾ وَثَمُودَ الَّذِينَ جَابُوا الصَّخْرَ بِالْوَادِ ﴿٩﴾ وَفِرْعَوْنَ ذِي الْأَوْتَادِ ﴿١٠﴾ الَّذِينَ طَغَوْا فِي الْبِلَادِ ﴿١١﴾ فَأَكْثَرُوا فِيهَا الْفَسَادَ ﴿١٢﴾ فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذَابٍ ﴿١٣﴾ إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ ﴿١٤﴾ فَأَمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ ﴿١٥﴾ وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ ﴿١٦﴾ كَلَّا ۖ بَل لَّا تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ ﴿١٧﴾ وَلَا تَحَاضُّونَ عَلَىٰ طَعَامِ الْمِسْكِينِ ﴿١٨﴾ وَتَأْكُلُونَ التُّرَاثَ أَكْلًا لَّمًّا ﴿١٩﴾ وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا ﴿٢٠﴾ كَلَّا إِذَا دُكَّتِ الْأَرْضُ دَكًّا دَكًّا ﴿٢١﴾ وَجَاءَ رَبُّكَ وَالْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا ﴿٢٢﴾ وَجِيءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ ۚ يَوْمَئِذٍ يَتَذَكَّرُ الْإِنسَانُ وَأَنَّىٰ لَهُ الذِّكْرَىٰ ﴿٢٣﴾ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِي ﴿٢٤﴾ فَيَوْمَئِذٍ لَّا يُعَذِّبُ عَذَابَهُ أَحَدٌ ﴿٢٥﴾ وَلَا يُوثِقُ وَثَاقَهُ أَحَدٌ ﴿٢٦﴾ يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ﴿٢٧﴾ ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً ﴿٢٨﴾ فَادْخُلِي فِي عِبَادِي ﴿٢٩﴾ وَادْخُلِي جَنَّتِي ﴿٣٠﴾
▪ یاد آوری:
✅ با تلاوت سوره از ثواب تلاوت آن بهره مند شویم
✅ با تامل در ترجمه سوره در تفسیر سوره گام موثرتری بر می داریم.
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#چشمه_حکمت
#تفسیر_سوره_فجر
🔅🔅🔅
نگاشت 2: تامل و درنگ در ترجمه سوره فجر
به نام خداوند رحمتگر مهربان
سوگند به سپيدهدم، (۱) و به شبهاى دهگانه، (۲) و به جفت و تاق، (۳) و به شب، وقتى سپرى شود. (۴) آيا در اين، براى خردمند [نياز به] سوگندى [ديگر] است؟ (۵) مگر ندانستهاى كه پروردگارت با عاد چه كرد؟ (۶) با عمارات ستوندار ارم، (۷) كه مانندش در شهرها ساخته نشده بود؟ (۸) و با ثمود، همانان كه در درّه، تختهسنگها را مىبريدند؟ (۹) و با فرعون، صاحب خرگاهها [و بناهاى بلند]؟ (۱۰) همانان كه در شهرها سر به طغيان برداشتند، (۱۱) و در آنها بسيار تبهكارى كردند. (۱۲) [تا آنكه] پروردگارت بر سر آنان تازيانه عذاب را فرونواخت، (۱۳) زيرا پروردگار تو سخت در كمين است. (۱۴) اما انسان، هنگامى كه پروردگارش وى را مىآزمايد، و عزيزش مىدارد و نعمت فراوان به او مىدهد، مىگويد: «پروردگارم مرا گرامى داشته است.» (۱۵) و اما چون وى را مىآزمايد و روزىاش را بر او تنگ مىگرداند، مىگويد: «پروردگارم مرا خوار كرده است.» (۱۶) ولى نه، بلكه يتيم را نمىنوازيد؛ (۱۷) و بر خوراك[دادن] بينوا همديگر را بر نمىانگيزيد؛ (۱۸) و ميراث [ضعيفان] را چپاولگرانه مىخوريد؛ (۱۹) و مال را دوست داريد، دوست داشتنى بسيار. (۲۰) نه چنان است، آنگاه كه زمين، سخت در هم كوبيده شود، (۲۱) و [فرمان] پروردگارت و فرشته[ها] صفدرصف آيند، (۲۲) و جهنم را در آن روز [حاضر] آورند، آن روز است كه انسان پند گيرد؛ و[لى] كجا او را جاى پندگرفتن باشد؟ (۲۳) گويد: «كاش براى زندگانى خود [چيزى] پيش فرستاده بودم.» (۲۴) پس در آن روز هيچ كس چون عذابكردن او، عذاب نكند. (۲۵) و هيچ كس چون در بند كشيدن او، در بند نكشد. (۲۶) اى نفس مطمئنّه، (۲۷) خشنود و خداپسند به سوى پروردگارت بازگرد، (۲۸) و در ميان بندگان من درآى، (۲۹) و در بهشت من داخل شو. (۳۰)
▪ یاد آوری:
✅ با تلاوت سوره از ثواب تلاوت آن بهره مند شویم
✅ با تامل در ترجمه سوره در تفسیر سوره گام موثرتری بر می داریم.
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#چشمه_حکمت
#تفسیر_سوره_فجر
🔅🔅🔅
نگاشت 3 :معرفی اجمالی و مختصر سوره مبارکه فجر
🔹 این سوره را «فجر» مینامند، زیرا با سوگند خداوند به فجر (سپیده دم) آغاز میشود.
🔹 سوره فجر جزو سورههای مکی و در ترتیب نزول دهمین سورهای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف هشتاد و نهمین سوره است و در جزء سیام قرآن قرار دارد.
🔹 سوره فجر ۳۰ آیه، ۱۳۹ کلمه و ۵۸۴ حرف دارد. این سوره جزو سورههای مفصلات (دارای آیات کوتاه) است و با پنج سوگند آغاز میشود.
سوره فجر به سوره امام حسین(ع) مشهور شده است. چراکه بر پایه حدیثی از امام صادق(ع)، منظور از «نفس مطمئنه» [در آیه ۲۷] امام حسین است
🔹 همچنین، یکی از تفسیرهای «لیال عشر» (شبهای دهگانه) ده شب آغازین محرم ذکر شده است. سوره فجر از جمله سورههایی است که بر روی ضریح امام حسین(ع) (نصبشده در سال ۱۳۹۱ش) حک شده است.
🔹
درباره فضیلت تلاوت سوره فجر در تفسیر مجمع البیان از پیامبر(ص) نقل شده است: هر کس سوره فجر را در شبهای دهگانه تلاوت کند، خداوند او را میبخشد و اگر در بقیه روزها تلاوت کند، نوری در قیامت همراه او خواهد بود. همچنین از امام صادق(ع) نقل شده است: «سوره فجر را در نمازهای واجب و مستحب بخوانید که سوره حسین بن علی(ع) است. هر کس آن را قرائت کند، در قیامت، در بهشت با او در یک رتبه است.(البته به شرط عمل به آموزه های سوره و انگیزه پاک)
🌿🌿🌿
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
محتوای سوره فجر.JPG
73.9K
#تفسیر_قرآن
#چشمه_حکمت
#تفسیر_سوره_فجر
🔅🔅🔅
نگاشت 4 :نگاهی گذرا به محتوای کلی سوره فجر
▪ سوره فجر به سرگذشت قوم عاد و نیز ارم ذات العماد (باغ بهشتآسای ستوندار) و قوم ثمود، قوم فرعون و فساد و طغیان آنان اشاره دارد
🔹 و این نکته را یادآور میشود که انسان در معرض آزمایش الهی قرار دارد و با نعمت و محنت، آزمایش میشود.
🔹 سپس علتهای شکست انسانهای بیایمان را در این آزمایش بیان میکند
🔹 و به فرارسیدن روز جزا اشاره میکند که در آن روز، بیایمانان با مشاهده آثار جهنم پند میگیرند؛ اما چه جای پند گرفتن که بیفایده و دیرهنگام است.
🌿🌿🌿
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 شرافت حسینی
▪ در قرآن دارد به اینکه راز اختلاف افراد با هم بی عقلی آنهاست؛ درباره یهودی ها این طور دارد که ﴿تَحْسَبُهُمْ جَمیعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّى ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا یعْقِلُونَ﴾،[1] این برهان قرآن کریم است ـ البته درباره یهودی ها است ـ فرمود شما خیال می کنید اینها باهم اند، ولی اینها همیشه باهم اختلاف دارند؛ این می گوید من برترم، او می گوید من برترم، این می گوید مال من است. برای دو ثانیه یا سه ثانیه اتومبیل مدام بوق می زند و مدام ترافیک می شود، دو دقیقه صبر کن، حالا بر فرض او اشتباه کرده است. فرمود: ﴿تَحْسَبُهُمْ جَمیعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّى ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا یعْقِلُونَ﴾، چون عاقل نیستند می شود پانزده میلیون پرونده [قضایی]، این طور که نمیشود زندگی کرد.
▪ ما ـ إن شاء الله ـ با این عزاداری ها البته نمی سوزیم، اما نسوختن هنر نیست، جهنم نرفتن هنر نیست. این دیوانه ها، همه اینها به جهنم می روند؟ این همه بچه ها، مگر اینها جهنم می روند؟ این همه عقب افتاده ها مگر جهنم می روند؟ نسوختن هنر نیست که آدم نسوزد. آن همه فضائلی که در بهشت است و انبیاء و اولیاء و کلمات الهی، آن هنر است وگرنه ما جهنم نرویم کاری نکردیم. شما به تمام بهزیستی ها که می روید تمام این معلولان، تمام این عقب افتاده ها، تمام این بچه هایی که می میرند، مگر اینها جهنّم می روند. با وجود این همه معارفی که برای انبیاء و اولیاء و شیعه هاست، آدم تلاش و کوشش این باشد که نسوزد؟! این عزاداری ها برای همین است که ما به هر حال حسینی فکر کنیم. حالا از ما توقع نیست که مثل آنها باشیم، لااقل در این راه باشیم، نه بیراهه برویم و نه راه کسی را ببندیم؛ آن وقت این کشوری که همه چیز دارد دیگر احتکار نمی شود، گرانی نمی شود، اختلاس نمی شود، نجومی نمی شود، مردم نفس آزاد می کشند! این حداقل عزاداری سالار شهیدان است، این حداقلش است! می دانید ما به هر حال درباره امامی بحث می کنیم که این نسبت به کافر رحیم و مهربان بود؛ آن وقت چرا ما نسبت به داخلی مان این جور باشیم؟ همه چیز در این مملکت هست، اما گرانی است. رنج مردم است، بیمار است و دارو ندارد، اینهاست. سالار شهیدان که نیازی به عرض ادب ما ندارد!
▪ وجود مبارک زینب کبری فرمود به ما خیلی خوش گذشت[2] و در جمع گریه نمی کردند، برهان اقامه می کردند، فرمود ما به وظایفمان عمل می کنیم، تا روز قیامت هر کسی داعیه مبارزه علیه ظلم دارد و بگوید استکبار نه، این راهی راه ماست. آنچه را که زینب کبری(سلام الله علیها) فرمود به ما خیلی خوش گذشت سند قرآنی آن آیه سوره مبارکه «آل عمران» است که فرمود شهداء خیلی خوشحال اند و به مقصد رسیده اند.[3] حالا آن رنج دنیایی را تحمل کردند. امیدواریم که ذات اقدس الهی به فرد فرد شما آن عزت و شرافت و عظمت حسینی را عطا کند.
[1] . سوره حشر، آیه14.
[2]. مثیر الأحزان، ص90؛ ««مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلاً»».
[3]. سوره آل عمران، آیه170؛ ﴿فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَیسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَلَا هُمْ یحْزَنُونَ﴾.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1398/06/21
🍁🍁🍁
▪ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌شرافت حسینی
آیت الله جوادی آملی
🌿🌿🌿
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 ماندگاری وجه الله
▪ جریان كربلا و جریان عاشورای سالار شهیدان، باید كار اجتهادی روی آن بشود، نه اینكه آدم درس های حوزه را بخواند و بعد وقتی كه ایام منبر شد یك مقتلی را مراجعه كند و برای مردم بگوید، آن دیگر عالمانه نیست. در جریان سیدالشهداء(سلام الله علیه) می بینید ـ همه اهل بیت مخصوصاً وجود مبارك سیدالشهداء ـ این بیان نورانی وارد شده است كه «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لَنَا الْمُغْتَمِّ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لِأَمْرِنَا عِبَادَةٌ»؛[1] اگر كسی در مجلس عزای سالار شهیدان(سلام الله علیه) شركت كند همین دمی كه بر می دارد, غمگین است و به حالت غم نشسته، گریه نمی كند مسئله «مَنْ تَذَكَّرَ مُصَابَنَا فَبَكَى وَ أَبْكَى- لَمْ تَبْكِ»[2] چیزی دیگر است، در مجلس عزا نشسته غمگین است نفس های او عبادت است «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لَنَا الْمُغْتَمِّ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لِأَمْرِنَا عِبَادَةٌ»،[3] چیز كمی نیست! یك وقت است كه آن واعظ محترم یا آن ذاكر مصیبت می خواند و آدم گریه می كند و ثواب «من بكاء» شامل حالش می شود؛ یك وقت است نه اینجا نشسته، مقتل را دارد گوش می دهد، سخنان آن آقا را گوش میدهد یا هنوز به روضه نرسیده ولی مجلس، مجلس عزا است، این غمگین است و در حال غم به طور عادی نفس می كشد «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لَنَا الْمُغْتَمِّ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لِأَمْرِنَا عِبَادَةٌ»، این عِدل ماه مبارك رمضان است! حالا معلوم میشود كه «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَینِ»[4] تا كجاها را شامل می شود.
▪ در ماه مبارك رمضان به بركت قرآن كریم این ماه فضیلت پیدا كرده، در فصیلت این ماه مبارك رمضان گفته می شود كه «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ»؛[5] یك آدم روزه دار همین كه نفس می كشد مثل این است كه بگوید «سبحان الله»، این كم فضیلت نیست! حالا بنا بر اینكه اگر اطلاق داشته باشد و شب را هم شامل بشود كه حالا روزه نیست مطلب دیگری است. «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُكُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ». پس در ماه مبارك رمضان نفس صائم عبادت است و تسبیح است همین كه نفس می كشد. در مجلس عزای پسر پیغمبر(سلام الله علیهما) همین كه نفس می كشد در حال غم این عبادت است «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لَنَا الْمُغْتَمِّ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لِأَمْرِنَا عِبَادَةٌ».[6] پس اگر ماه مبارك رمضان كه ماه نزول قرآن است وارد شده است كه «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ»[7] در مجلس عزای حسین بن علی(سلام الله علیه) هم «بالخصوص» گرچه همه اهل بیت اینطورند، این است كه «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لَنَا الْمُغْتَمِّ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لِأَمْرِنَا عِبَادَةٌ».[8] از كجا این عظمت پیدا شده؟ اینها بیش از هفتاد و دو نفر نبودند، حالا حداكثر صد نفر. در جنگ جهانی اول و دوم بیش از هفتاد نفر كشته شدند، خیلی ها اصلاً رقم را نمی دانند! این برای هزار سال یا هفتصد سال هشتصد سال قبل نبود، برای همین قرن اخیر بود. بیش از هفتاد میلیون خاك شدند اصلاً رقم را خیلی ها نمی دانند و نامشان دفن شده است. ایها هفتاد و دو نفر قبل از هزار سال شربت شهادت نوشیدند و كل عالم را گرفتند. این چیست؟ اگر شما می بینید اروپا فعلاً دارد دموكراسی صادر می كند برای اینكه از بس كشتند خسته شدند و الآن هم بمب اتم در اختیار خیلی ها است، اگر بجنبند جنگ جهانی سوم شروع بشود، كل غرب خاكستر می شود، اینها از ترس دموكراسی را قبول كردند. چطور می شود كه بیش از هفتاد میلیون كشته می شوند اصلاً نامشان نیست و در كتابهای تاریخ دفن میشود، اما اینجا هفتاد و دو نفر شربت شهادت نوشیدند و اینطور با عظمت و جلال هست؟ این به استناد ﴿كُلُّ شَیءٍ هالِكٌ إِلاّ وَجْهَهُ﴾[9] هست، ﴿كُلُّ مَنْ عَلَیها فانٍ ٭ وَ یبْقی وَجْهُ رَبِّكَ﴾[10] هست. این چون «وجه الله» است می ماند؛ حالا كه «وجه الله» است و می ماند، باید كار مجتهدانه روی آن كرد.
📝
پی نوشت:
[1] . الکافی (ط- اسلامی)، ج2 ، ص226.
[2] . وسائل الشیعة، ج14، ص502.
[3] . الکافی (ط- اسلامی)، ج2 ، ص226.
[4] . وسائل الشیعة، ج27، ص34.
[5] . الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - جدید), ج1، ص2.
[6] . الکافی (ط- اسلامی)، ج2 ، ص226.
[7] . الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - جدید), ج1، ص2.
[8] . الکافی (ط- اسلامی)، ج2 ، ص226.
[9] . سوره قصص, آیه88.
[10] . سوره الرحمن, آیه26-27.
📚 درس خارج فقه خیارات جلسه 413
تاریخ: 1391/09/15
🌿🌿🌿
✅ قرآن هم راه است و هم همراه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom