eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
808 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 13.mp3
9.78M
35 📌واکاوی دعای 23 13 اللهم صل علی محمد و آله والبسنی عافیتک و جللنی عافیتک وحصّنّی بعافیتک و اکرمنی بعافیتک... 📈 درخواست کرامت ویژه و خاص می دانیم که امام معصوم ولی الله الاعظم و آیت الله العظمی و برخوردار از مقام کرامت الهی است و هم همواره در مسیر کرامت قرار دارد . 📁 چون امام خود کریم است وتجلی کرامت الهی است و همواره در مسیر کرامت کریمانه کریم مطلق حضرت پروردگار قرار دارد در اینجا که فرمود: و اکرمنی بعافیتک... خواسته ای فزون تر و ارجمندتر از محضر ربوبی دارد وآن دریافت مقام کرامت بر کرامت است. خدایا به من کرامتی عطا کن که در حفظ کرامت ذاتی و حفظ مسیر کرامت اکتسابی مرا نیرومند گرداند. 📁 گاه انسان دچار گرفتاری و رنج می شود و خداوند درد و رنج اورا بر می دارد،گاه آدمی به مقامی می رسد که خداوند نمی گذارد بلا و گناه به او نزدیک شود و به او برسد. چنانکه مقام یوسف و مقام رسولان الهی ،مقام لنصرف عنهم السوء است(كَذلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُخْلَصِينَ-24 یوسف) و این همان کرامت ویژه ای است که در جمله واکرمنی بعافیتک .... از محضر رب کریم در خواست می کنیم. 🆔 @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#آوای_زندگی #نگاشت_صوتی 35 📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه 13 اللهم صل علی محمد و آله والبسنی عافیت
35 📌واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 13 اللهم صل علی محمد و آله والبسنی عافیتک و جللنی عافیتک وحصّنّی بعافیتک و اکرمنی بعافیتک... 📈 درخواست کرامت ویژه و خاص می دانیم که امام معصوم ولی الله الاعظم و آیت الله العظمی و برخوردار از مقام کرامت الهی است و هم همواره در مسیر کرامت قرار دارد . 📁 چون امام خود کریم است وتجلی کرامت الهی است و همواره در مسیر کرامت کریمانه کریم مطلق حضرت پروردگار قرار دارد در اینجا که فرمود: و اکرمنی بعافیتک... خواسته ای فزون تر و ارجمندتر از محضر ربوبی دارد وآن دریافت مقام کرامت بر کرامت است. خدایا به من کرامتی عطا کن که در حفظ کرامت ذاتی و حفظ مسیر کرامت اکتسابی مرا نیرومند گرداند. 📁 کرامت مقوله ای ذو مراتب(کرامت مطلق از آن خداوند است فان ربی لغنی کریم-40 نمل) دستور خداوند به پیامبر :وقل رب زدنی علما(پیامبر دارای علم لدنی است اما علم خویش را از خدا دارد) 📁 در معنای عافیت گفتیم ؛عافیت آن است که خداوند بدی ها وبلاها را از بنده بردارد.در قاموس آمده بود که:العافیه دفاع الله عن العبد در این فقره از دعا امام تقاضای دفعی دارد؛ می خواهند خداوند دافع بلا باشد نه این که رافع بلا .پس در اینجا عافیت به معنای رفع نیست بلکه به معنای دفع است. امام علیه السلام به ما آموزش می دهند که برای انسانی که خداوند بر اساس آیه شریفه: و لقد کرمنا بنی آدم اورا تکریم نموده و مقام کرامت بخشیده است ،یک کرامت ویژه و خاص نیز وجود دارد که باید آن را از خداوند بخواهد و آن کرامت مخصوص آن است که خداوند بنده اش را از بدی ها حفظ کند. 📁 گاه انسان دچار گرفتاری و رنج می شود و خداوند درد و رنج اورا بر می دارد،گاه آدمی به مقامی می رسد که خداوند نمی گذارد بلا و گناه به او نزدیک شود و برسد. چنانکه مقام یوسف و مقام رسولان الهی ،مقام لنصرف عنهم السوء است(كَذلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُخْلَصِينَ-24 یوسف) و این همان کرامت ویژه ای است که در جمله واکرمنی بعافیتک .... از محضر رب کریم در خواست می کنیم. 🆔 @rahighemakhtoom
سلام بر شما مهمانی الهی گوارایتان سعدی و 🦋 "حقیقت روزه‌داری" در بیان حقیقت روزه شعری شریف‌تر و درخشان‌تر از این بیت‌های سعدی، نمی‌شناسم: مسلّم کسی را بود روزه‌ داشت که درمانده‌ای را دهد نانِ چاشت وگرنه چه لازم که سعیی بری ز خود بازگیری و هم خود خوری؟! می‌گوید ثمرۀ روزه داری باید ایثار و کرَم باشد 👈🏻 کسی روزه‌دار واقعی است که دست‌کم آن مقدار خوراکی را که وقت روزه نخورده ، به درماندگان می‌دهد 🔥روزه‌ای که با دستگیری از مستمندان همراه نباشد عملی لغو و بی‌فایده است و از آن جا که ممکن است موجب خودخواهی و خودپسندی روزه‌دار شود، شاید مضر هم باشد و به فریب شیطان فریفته می شود که شاید کار بزرگ و خوبی کرده است : به تلبیس ابلیس در چاه رفت که نتوان ازین خوب‌تر راه رفت 🌻و هم چنین این بیت‌های بلند جاودانه: به احسانی آسوده‌کردن دلی به از الْف رکعت به هر منزلی خورنده که خیرش برآید ز دست به از صائم ‌الدهر دنیا پرست! ☘️این سخنان شخصی حکیم،عالم دینی، مومن و معتقد به روزه داری است نه کسی که بی دین باشد یا بخواهد مسلمانی را از روزه داری باز دارد و تبلیغ بی دینی! ✍🏻.....ادیب @rahighemakhtoom
🔆هدیه به اعضای کانال 🔆دعایی عظیم الشان هنگام افطار با ۸ فایده 🔆مِنَ الدُّعَاءِ الْمُخْتَصِّ بِالْإِفْطَارِ فِي شَهْرِ الصِّيَامِ: مَا رَوَيْنَاهُ بِإِسْنَادِنَا إِلَى الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ قَالَ الصَّادِقُ ع إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع يَا أَبَا الْحَسَنِ هَذَا شَهْرُ رَمَضَانَ قَدْ أَقْبَلَ فَاجْعَلْ دُعَاءَكَ قَبْلَ فُطُورِكَ فَإِنَّ جَبْرَئِيلَ ع جَاءَنِي فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ مَنْ دَعَا بِهَذَا الدُّعَاءِ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ قَبْلَ أَنْ يُفْطِرَ ۱/ اسْتَجَابَ اللَّهُ تَعَالَى [لَهُ] دُعَاءَهُ ۲/ وَ قَبِلَ صَوْمَهُ وَ صَلَاتَهُ ۳/ وَ اسْتَجَابَ لَهُ عَشْرَ دَعَوَاتٍ ۴/ وَ غَفَرَ لَهُ ذَنْبَهُ ۵/فَرَّجَ هَمَّهُ [غَمَّهُ] وَ نَفَّسَ كَرْبَهُ [كُرْبَتَهُ] ۶/ وَ قَضَى حَوَائِجَهُ وَ أَنْجَحَ طَلِبَتَهُ ۷/ وَ رَفَعَ عَمَلَهُ مَعَ أَعْمَالِ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ ۸/ وَ جَاءَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ وَجْهُهُ أَضْوَأُ مِنَ الْقَمَرِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ فَقُلْتُ مَا هُوَ يَا جَبْرَئِيلُ فَقَالَ قُلْ اللَّهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظِيمِ وَ رَبَّ الْكُرْسِيِّ الرَّفِيعِ وَ رَبَّ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ وَ رَبَّ الشّفْعِ الْكَبِيرِ وَ النُّورِ الْعَزِيزِ وَ رَبَّ التَّوْرَاةِ وَ الْإِنْجِيلِ وَ الزَّبُورِ وَ الْفُرْقَانِ الْعَظِيمِ أَنْتَ إِلَهُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَ إِلَهُ مَنْ فِي الْأَرْضِ لَا إِلَهَ فِيهِمَا غَيْرُكَ وَ أَنْتَ جَبَّارُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَ جَبَّارُ مَنْ فِي الْأَرْضِ لَا جَبَّارَ فِيهِمَا غَيْرُكَ وَ أَنْتَ مَلِكُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَلِكُ مَنْ فِي الْأَرْضِ لَا مَلِكَ فِيهِمَا غَيْرُكَ أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الْكَبِيرِ وَ نُورِ وَجْهِكَ الْكَرِيمِ [الْمُنِيرِ] وَ بِمُلْكِكَ الْقَدِيمِ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذِي أَشْرَقَ بِهِ كُلُّ شَيْءٍ وَ بِاسْمِكَ الَّذِي أَشْرَقَتْ بِهِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ وَ بِاسْمِكَ الَّذِي صَلَحَ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَ بِهِ يَصْلُحُ الْآخَرُونَ يَا حَيٌّ [حَيّاً] قَبْلَ كُلِّ حَيٍّ وَ يَا حَيُّ [يَا حَيّاً] بَعْدَ كُلِّ حَيٍّ يَا حَيُّ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ اجْعَلْ لِي مِنْ أَمْرِي يُسْراً وَ فَرَجاً قَرِيباً وَ ثَبِّتْنِي عَلَى دِينِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَى هُدَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَى سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ وَ اجْعَلْ عَمَلِي فِي الْمَرْفُوعِ الْمُتَقَبَّلِ وَ هَبْ لِي كَمَا وَهَبْتَ لِأَوْلِيَائِكَ وَ أَهْلِ طَاعَتِكَ فَإِنِّي مُؤْمِنٌ بِكَ وَ مُتَوَكِّلٌ عَلَيْكَ مُنِيبٌ إِلَيْكَ مَعَ مَصِيرِي إِلَيْكَ وَ تَجْمَعُ لِي وَ لِأَهْلِي وَ لِوُلْدِي الْخَيْرَ كُلَّهُ وَ تَصْرِفُ عَنِّي وَ عَنْ وُلْدِي [وَالِدِي] وَ أَهْلِي الشَّرَّ كُلَّهُ أَنْتَ الْحَنَّانُ الْمَنَّانُ بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ تُعْطِي الْخَيْرَ مَنْ تَشَاءُ وَ تَصْرِفُهُ عَمَّنْ تَشَاءُ فَامْنُنْ عَلَيَّ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِين @salmanraoofi @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله): هرکسی سالی دارد؛ آن ها که اهل سیر و سلوک اند در صدد تهذیب نفس اند، آن ها هم سالی دارند. سال آن ها از ماه مبارک رمضان شروع می شود . سخنان 1398/2/18 @rahighemakhtoom
آیت الله العظمی جوادی آملی(دام ظله) : 📁 فَکّ رهن رسیده است که ما آزاد شویم. یکی از بهترین نعمت‌ها،نعمت است و این ماه، ماه آزادی است. طرزی زندگی کند که گرفتار چشم و گوش نباشد، این بهترین راه است که انسان فَکّ رهن شده باشد، و از قیود دنیویی آزاد بشود و از آن طرف هم خوشحال است که دستور دینی را انجام داده است.1398/2/18 🌿🌿🌿 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 172 پیام های حضرت به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی ✅ همايش بين المللي غدیر تا عاشورا 🔰🔰🔰 📈 اصل چهارم. عزّت آهنگين خداي سبحان در كسوت علم به صورت قرآن و در جامه عين به صَوْتِ عترت و در جام جم به سَوْرَتِ اسلام ناب پيامبري تبلور يافت كه حسين بن علي(عليهما‌السلام) از اوست: «حسينٌ منّي»، و او از حسين بن علي(عليهما‌السلام) است: «و اَنَا من حسين».[ بحار الانوار، ج43، ص261.]بنابراين، چهار عنصر محوري را در عزّت مداري دين با پرچمداري قرآن عزيز و رهبري عترت عزت آفرين بايد ملحوظ داشت: ⬅ 1. تفسير مفاهيم قرآن با يك ديگر تا عزّت علمي كتاب خدا معلوم گردد. ⬅ 2. تطبيق و تأييد مصاديق احكام و حِكَم قرآن با هم ديگر تا عزّت عيني آن واضح شود. اگر دولت يا ملّت به برخي از آيات عمل كند و به بعض ديگر عمل ننمايد، همچون مفسِّري است كه در تبيين معارف قرآن حكيم، برخي از آيات محكم آن را مغفول بدارد. ⬅ 3. تفسير معاني حديث اهل بيت وحي(عليهم‌السلام) با يك ديگر تا عزّت علمي اُسْره عصمت معلوم گردد؛ «فيهم كرائم القرآن».[ نهج البلاغه، خطبه 154.] ⬅ 4. تحليل سيره و سنت آنان با هم ديگر، به ويژه جريان علوي و حسيني(عليهم‌السلام) از غدير تا عاشور تا عزت عيني دوده طه و يس آشكار شود. 📐 همانطوري كه تفكيك آيات قرآن تدويني نارواست؛ (... الذين جعلوا القرآن عِضيْن) [سوره حجر، آيه 91.]، كساني كه قرآن عزيز خدا، عِضَه عِضَه و جدا جدا پنداشتند، برخي را قبول و بعضي را نكول كردند، هرگز سنّت سيّئه آنها بخشودني نيست. گروهي كه انقلاب اسلامي را با اسلام انقلابي موردپسند خود يكي گمان كردند و در پذيرش سيرت معصومان(عليهم‌السلام) فتوا به تبعيض مي دهند و قداست قعود برخي از اين ذوات قدسي را همتاي تقدّس قيام بعض ديگر از آنان نمي دانند و صلح بعضي را همچون جهاد برخي عزّت آفرين نمي شمارند، لازم است در معناي عزت و هماهنگي حتمي آن با امامت معصومانه تأمل مستأنف روا دارد تا آنِف آنها، چون سالف سپري نشود و قادم اينها نظير غابر غروب نكند و نفخه دل انگيز «هيهاتَ منّا الذلّة» [الاحتجاج، ج 2، ص 300.] از تريبون عصمت و طهارت(عليهم‌السلام) شنيده شود و فرقي بين آغاز و انجام آن ذات مقدس نبينند؛ چه اينكه امتيازي بين آن ذوات قدسي و قرآن عزيز نخواهد ديد. 🔹 زيرا هر كدام از اين انسان هاي كامل و معصوم در متن خطر به حراست دين پرداختند و همچون اميرمؤمنان(عليه‌السلام) حافظ اسلام بودند؛ هيچ كس را در جهان اين مايه مردي نبود كو به ميدان خطر سازد براي دين وطن[ديوان حكيم سنائي.] و به تعبير حكيم سنائي غزنوي ستمي ننگين تر از قتل سالار عاشورا نيست؛ حبّذا كربلا و آن تعظيم كز بهشت آورد به خَلْق نَسيم تيغ‌ها لعل گون زخون حسين(عليه‌السلام) چه بود در جهان بَتَر زين شَيْن تاج بر سر نهاده بدكردار كه از آن تاج خوبتر مِنْشار[حديقةالحقيقه وشريعة الطريقه، ص270.] 🔅🔅🔅 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🆔 @rahighemakhtoom
20 🔅🔅🔅 📁 شخصيت علامه طباطبايي خيلي استثنايي است. جمله‌اي از مرحوم آقاي صدوقي[2] رضوان الله عليه به يادم آمد كه زماني سالها پيش از پيروزي انقلاب، در محضرشان بودم و سخن از تفسير الميزان به ميان آمد ايشان فرمودند اگر آقاي طباطبايي از حوزه قم حذف شود امتيازي براي حوزه قم باقي نمي ماند. امتياز حوزه قم بر ساير حوزه ها به شخص آقاي طباطبايي است. 📁 آية‌الله صدوقي آدم ساده اي نبود ساليان درازي در حوزه گذرانده بودند و مقسّم شهريه مراجع بزرگ بودند؛ در اوايل، مقسم مرحوم آقاي بروجردي هم بودند که بعدها مسئوليت سنگين شد و ايشان آن را رها كردند و بعد هم در يزد ساکن شدند. ◽ به هر حال شخصيت علامه در دنيا به خصوص در زمان معاصر کم نظير است. ما هم خودمان را و حوزه و دوستانمان را خيلي مديون زحمات مخلصانه ايشان ميدانيم و همين جا دعا مي کنيم که خداي متعال ايشان را با اجدادشان پيغمبر اکرم و اهل بيت محشور بفرمايد؛ بهترين پاداش هايي را که به استادي از شاگردانش مرحمت مي کند به ايشان عنايت بفرمايد و ما را هم مشمول دعاهاي ايشان در آن عالم قرار بدهد. ◽ اين همايش درباره روش تفسيري علامه طباطبايي رضوان الله عليه است. همه مي‌دانيم که ايشان با نوشتن تفسير الميزان و با درسي که در قم شروع کردند حرکت جديدي را در حوزه هاي علميه شکل دادند يک حرکت پربرکتي که بعد هم الحمدلله ادامه پيدا کرد و مخصوصاً حضرت آيت الله جوادي ايّده الله تعالي اين راه را ادامه مي دهند و همين جا عاجزانه از پيشگاه الهي توفيق بيشتر و سلامتي و تأييدات ايشان را از خداي متعال درخواست مي کنيم که خداوند ايشان را در همه کارهاي خيرشان و از جمله ادامه بحث تفسيري موفق بدارد؛ براي حوزه علميه افتخار بزرگي است که چنين درس تفسيري وجود داشته باشد و چنين کتابهايي نوشته شود و چنين محققيني وقت زيادي صرف بحث هاي تفسيري کنند و مشعل تفسير قرآن را همچنان در حوزه روشن بدارند. 🔹 بنده به سهم خود صميمانه از ايشان تشکر مي کنم و براي سلامتي شان دعا مي کنم. اميدواريم ديگران هم تأسي کنند و اين روش را ادامه بدهند يا اگر شروع نکرده‌اند شروع کنند. تفسير قرآن خيلي برکت دارد. 📁 اما اينکه روش علامه طباطبايي در نوشتن تفسير الميزان يک روش ممتازي به حساب مي آيد مخصوصاً با آن مقدمه اي که خود ايشان نوشته بودند گاهي مورد سوالهايي واقع مي شود و ابهام هايي در شناخت اين روش پديد مي‌آيد و اينكه معرفي هايي که براي اين روش شده است آيا در مقام عمل کاملاً وفق مي دهد يا نه؟ بنده در اين چند دقيقه از بزرگان اجازه مي خواهم که چند نكته در اين زمينه عرض کنم. 🌿🌿🌿 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🆔 @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی 20 #گفتگو #مقالات #تفسیر #تفسیر_قرآن_به_قرآن #علامه_طباطبایی #المیزان #علامه_مصباح_یز
21 🔅🔅🔅 📁 نکته اولي که بايد مورد توجه قرار بگيرد معناي واژه تفسير است که حقيقتاً تفسير چيست و آنچه مرحوم علامه طباطبايي در مقام انجام آن بودند که قرآن را تفسير کنند به چه معناست؟ 📁 نكته بعدي آن كه مقصود از اين ادعا چيست كه قرآن براي فهماندن مقاصد خودش احتياج به امري خارج از قرآن ندارد بلکه يفسر بعضه بعضاً؟ و اينکه آيا مقصود از اين روش ـ كه ويژه تفسير الميزان به شمار مي رود ـ اين است که ما هر استفاده اي بخواهيم از قرآن بکنيم هيچ احتياجي به هيچ علم و شاهد خارجي و يا به بيانات اهل بيت صلوات الله اجمعين يا به کلمات خبرگان علوم ادبي، تاريخ و غير آن ... نداريم و همه چيز را ما خود مي توانيم از قرآن استفاده کنيم؟ فرض بفرماييد آياتي در قرآن درباره غسل و تيمم داريم آيا با همين آيات همه مسائل غسل و تيمم و طهارت را بدون احتياج به هيچ روايتي مي توانيم استفاده کنيم؟ آيا ايشان چنين ادعايي داشتند که مقصود از اينكه قرآن خود را تفسير مي کند اين است كه ما همه احکام طهارت را مي توانيم از همين آيات مربوط به طهارت استخراج کنيم و احتياج به هيچ چيز ديگري نداريم؟ 📝 آيا مقصود از اينکه ايشان مي فرمودند قرآن را با قرآن تفسير مي کنيم اين است يا چيز ديگري است؟ نيز بعضي تعبيراتي که در خود قرآن آمده اشاره به واقعيات و قضاياي تاريخي است که قبلاً واقع شده يا بعداً واقع خواهد شد ولي تفصيل آن‌ها را نميدانيم و شخصيت هايي که در اين قضايا به آنها اشاره شده براي ما مجهول است كه در چه زماني زندگي مي کردند يا در چه زماني ظهور خواهند کرد، اينها را نميدانيم. 📝 آيا ادعاي ايشان اين است که اگر درست در قرآن دقت کنيم همه اينها معلوم مي شود؟ مثلاً با دقت در آيات مربوط به اصحاب کهف[3] روشن مي‌شود که تعدادشان چند نفر بوده و اسم آنها چه بوده است و کجاي عالم زندگي مي کردند يا معاصر با چه کساني بودند و سرنوشت شان به کجا انجاميد؟ آيا ايشان ادعا مي کردند که همه اينها از خود قرآن استفاده مي شود؟ ☑ مثال ديگر اين كه قرآن از ذوالقرنين نام مي برد؛[4] شخصيتي که مورد تأييد قرآن است و پيداست که لحن ستايش آميزي درباره او به کار رفته است و ظاهر بعضي از روايات اين است که ايشان از پيامبران است. آيا پيامبر بوده يا يکي از اولياي خدا يا شخصيت و عبد صالحي بوده است؛ اينکه چه کسي بوده و کجا زندگي مي کرده و داستان شرق و غرب رفتن او و آن سدي که ايشان ايجاد کرده کجا بوده و آيا الان هم هست يا نيست؟ 🔹 اينها همه مجهول است و ما نمي دانيم؛ آيا علامه طباطبايي مدعي بودند که اگر ما در خود قرآن دقت کنيم همه اينها روشن مي شود؟ منظور از اينکه مي گفتند قرآن احتياج به غير ندارد يعني اين چيزها را اگر مي خواهيد بفهميد در خود قرآن دقت کنيد معلوم مي شود و اگر معلوم نيست براي اين است که درست قرآن را نفهميده‌ايد؟ آيا منظور ايشان اين بوده است؟ 🌿🌿🌿 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🆔 @rahighemakhtoom
📈 استهزاءِ استغفار دو گناه دارد. حضرت آیت الله العظمی 📁 به تعبیر سیدناالاستاد مرحوم علامه طباطبایی اگر کسی این استغفار را وسیله گناه قرار بدهد بگوید گناه می‌کنیم بعد هم استغفار می‌کنیم، این دو گناه کرده: 📁 یکی خودِ گناه را مرتکب شده، یکی اینکه حریم استغفار را حفظ نکرده، استغفار را به استهزا گرفته.حالا گناه می‌کنیم بعد استغفار می‌کنیم، حالا پیر شدیم بعد توبه می‌کنیم، این گرفتار دو گناه است. این‌طور نیست که حریم استغفار را حفظ نکرده باشد گناه نکرده باشد. گزیده درس تفسیر قرآن /سوره احزاب، آیات 64 الی 71 🌿🌿🌿 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🆔 @rahighemakhtoom
📈 عظمت رمضان 📁 ماه مبارک رمضان ماهی است که در آن قرآن نازل شده است، عظمت این ماه به نزول قرآن کریم است نه به روزه گرفتن! قرآن کریم احکام و حِکمی دارد که یکی از آن احکام روزه گرفتن است. ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن کریم است و انسان در این ماه مهمان خداست که خدا در این ماه غذایی به نام قرآن برای ما فرستاده است. از رسول خدا (علیه آلاف التحیة و الثناء) رسیده است که «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ‏ مَأْدُبَةٌ اللَّهِ‏»؛[1] قرآن غذای آماده الهی است، قرآن سفره ای نیست که هر کسی غذای خود را در سفره قرآن بخورد، هیچ کسی حق ندارد خواسته های خود را بر قرآن تحمیل کند و برداشت های خود را به حساب قرآن بیاورد. قرآن سفره نیست، غذایی است آماده! «مَأْدُبَة» یعنی غذای آماده، هر کسی گرسنه معارف باشد از آن غذا استفاده می کند؛ این مطلب را هم علمای سنت[2] از رسول خدا (علیه آلاف التحیة و الثناء) نقل کرده اند، هم علمای شیعه و هم دیگر علما که قرآن غذای آماده الهی است. خدا در این ماه ما را به قرآن فهمیدن فرا خواند، با ما در این ماه سخن می گوید. 📁 آن بزرگانی که اهل معنایند می گویند گرچه روزه گرفتن دشوار است، ولی شنیدن این ندای خدا که می گوید ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَیكُمُ الصِّیامُ﴾،[3] این ندا و لذت این صدا آن خستگی روزه گرفتن را از انسان می گیرد، انسان در روزه گرفتن احساس خستگی نمی کند. [1]. التفسیر المنسوب إلى الإمام الحسن العسكری علیه السلام، ص60. [2]. تفسیر القرطبی، ج1، ص5. [3]. سوره بقره، آیه183. 📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه1 تاریخ: 1393 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (102) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 إِيِّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ (5) 📌 لطائف و اشارات ✅ 1 ـ اسرار تقديم «إيّاك» بر «نعبد» حصر عبادت و استعانت در ذات اقدس الهي با تعبيراتي چون «لا نعبد إلاّ إياك» يا «نعبدك ولا نعبد غيرك» نيز قابل تبيين بود، اما در اين آيه‌ي كريمه با تقديم مفعول (إيّاك) بيان شده است. در گزينش اين سياقِ خاص اسراري نهفته است كه به برخي از آنها اشاره مي كنيم: 📁 الف: موحّدي كه ذات اقدس الهي را جامع و منشاي همه‌ي كمالها و جمالها مي داند و براي او ربوبيّت و مالكيّت مطلق قائل است، در آغاز و پيش از هر چيز او را مشاهده مي كند و با تقديم «إيّاك» عبادت را حقّ انحصاري او مي داند. ▫ انساني كه حجاب غفلت را دريد، تنها او را مي بيند و از اين رو ابتدا از او سخن مي گويد وبه همين دليل كلمه‌ي «شهيد» در آيه‌ي كريمه‌ي (أَوَلَم يكف بربّك أنّه علي كلّ شي ءٍ شهيد) [سوره‌ي فصّلت، آيه‌ي 53.]به معناي «مشهود» است، نه «شاهد»؛ يعني انسان در نگرش به هر چيز ابتدا خدا را مي بيند و سپس غير را كه آيت اوست و چون خداوند مشهودي است فائق بر همه‌ي مشهودها از اين رو با كلمه‌ي «علي» استعمال شده است. ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom