eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
800 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
حشر آیات 18 تا آخر و طارق، فجر، حمد، و بقره محمد صدیق منشاوی.mp3
3.24M
🔅🔅🔅 📌 تلاوت استاد الشیخ محمد صدیق منشاوی 🕑 زمان:53دقیقه 📈حشر، طارق، فجر، حمد و بقره 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
📌لطفاصفحه نورانی قرآنی رحیق را دنبال فرمایید . 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2952462340C4011b8cfbf @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۴۰ 📌وفای به یکی از وسائل رسیدن به کمالات یادآوری نعمتهای الهی، تشکر کردن از پروردگار و وفای به تعهّدات، به خصوص تعهّداتی که در عالم «ذر» یا عالم «» با خدای تعالی کرده و ترسیدن از عقاب الهی است. زیرا اگر انسان در دنیا به عهدش که با خدای تعالی داشته نکند خدا هم به عهدی که با بشر نموده وفا نخواهد کرد‌. @rahighemakhtoom
📌فرزندان امید 🔹 ما فرزندان امید هستیم؛ یعنی خدای سبحان فرمود: ﴿لاَ تَقْنَطُوا﴾؛[1] برگردید من بر می ‌گردانم. برگشتید، فوراً برمی‌گردانم، برگردید! با «یا الله» برگردید! ما همین امروز برگردیم هم اقتصاد ما بر می ‌گردد، هم فرهنگ ما بر می‌ گردد. چگونه برگردیم؟ خیلی از چیزها بود که به وسیله انقلاب برای ما تفسیر شده، قبل از انقلاب واقعاً یعنی واقعاً نمی‌فهمیدیم که یعنی چه، انقلاب برای ما حل کرد. 🔹 در یکی از روایات دارد که وجود مبارک حضرت در جبهه جنگ بود، کسی به حضرت عرض کرد که ای کاش برادر من با ما بود! حیف این جاست که ما به این مقام رسیدیم، داریم با کفار می‌ جنگیم، این برادرم نیست! حالا میدان جبهه است، حضرت فرمود: «أَ هَوَی‏ أَخِیكَ‏ مَعَنَا»؛ خط فکری برادرت با ماست؟ عرض کرد بله. فرمود در تمام ثواب ما شریک است.[2] ما این را سخنرانی کردیم، ولی نفهمیدیم چه می‌خواهد بگوید! نوشتیم، ولی نفهمیدیم! امام فرمود، اما نمی ‌فهمیدیم. این شخص در خانه‌ اش و در شهر خود دارد زندگی می ‌کند، در تمام ثواب این جبهه‌ ها شریک است، یعنی چه؟ واقعاً نمی ‌فهمیدیم انقلاب که شد فهمیدیم. الآن دو روحانی یا دو دانشگاهی یا یک روحانی و یک دانشگاهی، حالا همشهری‌ هستند؛ یکی از دو نفر رسیدند به یک سمتی، این یکی دستش به سمت نرسید؛ اگر این یار و یاور او باشد، دیگر در آن شهر و در آن روستا و در آن منطقه هیچ مشکلی پیش نمی ‌آید، کار پیشرفت دارد، ترقی دارد؛ اما اگر کارشکنی شروع شد [مشکل ایجاد می شود]. حالا الآن فهمیدیم که اگر این آقا ثوابش بیش از او نباشد، کمتر نیست. حالا دو روحانی ‌اند درس خوانده، یکی شده امام جمعه، این یکی نشد؛ او را دعا بکند، در نماز جمعه ‌اش شرکت بکند. دو دانشگاهی ‌اند او شده وکیل، این نشد؛ او را یاری کند. فرمود اگر خط فکری ‌اش با ماست، در تمام ثواب‌ های ما شریک است. ما خودمان را نخواهیم راحت هستیم. گفت: تا فضل و عقل بینی بی‌ معرفت نشینی ٭٭٭ یک نکته ‌ات بگویم خود را مبین که رستی[3] همین! 🔹 مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی را خدا رحمت کند! آن وقتی که در شورای عالی قضایی بودیم به اتفاق مرحوم موسوی اردبیلی یک سفر استانی داشتیم، رفتیم آذربایجان که ایشان هم به اردبیل سری بزنند. بعد از اردبیل، یک بخشی داشت به نام گِرمی، منطقه‌ ای است؛ آن جا هم رفتیم سری بزنیم. آن جا برادران سپاهی و اینها بودند، ما دیدیم یک تابلوی بزرگی آن جا هست که کلمه «مَن» خیلی درشت روی آن نوشته شده است، بعد روی آن ضربدر زده که «من» تمام شد. اگر این ضربدر باشد، ما راحت هستیم، وگرنه داشتن رهبر خوب یک طرف قضیه است. اگر ـ خدای ناکرده ـ ما به این فکر باشیم که من باشم او نباشد، او باشد من نباشم، منتظر باشم که او چه وقت پایش لغزید که من هم پای دیگرش را بگیرم، رهبر اگر علی بن ابی ‌طالب هم باشد صد درصد شکست است! این نمی‌شود! ولی همیشه راه باز است. 🔹 این حرف‌ ها امید آور است نه یأس ‌بخش، برای اینکه همیشه راه باز است، دو لنگه ‌اش هم باز است! آن جا هم نیست، همین ‌جاست. همین که آدم تصمیم بگیرد عوض بشود، همین ‌جاست! [1]. سوره زمر، آیه53. [2]. نهج البلاغة (للصبحی صالح), خطبه12؛ «فَقَدْ شَهِدَنَا وَ لَقَدْ شَهِدَنَا فِی عَسْكَرِنَا هَذَا أَقْوَامٌ فِی أَصْلَابِ الرِّجَالِ وَ أَرْحَامِ النِّسَاءِ سَیرْعَفُ بِهِمُ الزَّمَانُ وَ یقْوَى بِهِمُ الْإِیمَانُ». [3]. دیوان حافظ، غزل434. 📚 دیدار اعضای حزب مؤتلفه اسلامی با حضرت استاد تاریخ: 1396/11/04 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa @rahighemakhtoom
. ☑️سیاست مفید 📄آن نوع سیاست می‌تواند برای حال بشریت مفید باشد که هدفی عالی‌تر از آنچه که جامعه با عوامل جبری به آنها رسیده و بر مبنای آن حرکت می‌کند، ارائه کند. 📄جامعه‌ای که بر مبنای عوامل جبر مادی در موقعیتی قرار می‌گیرد، توجیه چنین جامعه‌ای بر مبنای دیگر عوامل جبری، شبیه به جابه‌جا کردن و ایجاد تغییر در چند عدد آجر یا جانداران بی‌عقل و وجدان است. برای فهم این اصل می‌توانیم از وضع زندگی یک فرد نیز بهره‌برداری کنیم. 📄اگر یک فرد از انسان بدون اینکه صیانت ذاتی و مدیریت زندگی خود را با روش هدف‌داری به جریان بیندازد، قطعی است که مانند یک وسیلۀ ناآگاه و بی‌اختیار تحت سلطه و تصرف عوامل قوی‌تر، در این دنیا حرکت خواهد کرد. 📄او همان طبلی است که در مرکز تقاطع راه‌های حوادث قرار گرفته است که هر حادثه و هر شخص و هر عاملی که از راه می‌رسد، دستی بر او می‌کوبد و می‌رود. اگر یک انسان بخواهد مانند طبل در این دنیا زندگی نکند و هویتی مستقل داشته باشد و بگوید: «من هستم»، باید برای خود هدفی عالی‌تر از پدیده‌های زندگی معمولی حیوانی - که صدای او را جبراً درمی‌آورند - پیدا کند. 📄جامعۀ انسانی هم که متشکل از افراد است، اگر برای حیات خود هدفی نداشته باشد، یا اگر سیاست نتواند برای زندگی اجتماعی او هدفی عالی‌تر در مسیر تکامل آن تعیین کند، نه تنها برای جامعه کاری نکرده است، بلکه باعث رکود و عقب‌افتادگی مردم جامعه شده است. 📚جعفری، محمدتقی، مجموعه آثار ۱۳- فلسفۀ اخلاق، تعلیم و تربیت، ص ۶۹ @rahighemakhtoom
آیت الله العظمی جوادی آملی : انسان از یک عامل کثرت به نام طبیعت و یک عامل وحدت به نام روح ماوراء طبیعت تشکیل یافته، که اگر جنبه طبیعی خود را فربه نماید، جز اختلاف و نزاع چیزی نمی‏یابد و اگر جنبه ماوراء طبیعی خویش را تزکیه کند، از گزند هرگونه درگیری مصون و به شهد مسالمت و صفا کامیاب می‌گردد.http://ensani.ir/fa/article/journal-number/6616/%D9%85%D8%AC%D9%84%D9%87-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%86%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%B1%D8%A7-1388-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87-6@rahighemakhtoom
🔰نقش ايمان در رشد «وَالعصر اِن الانسان لَفى خُسر، الاالّذينَ آمنوا» در تمام دوره‌ ها انسان در خسارت است مگرآنهايى كه به هدفى و به عشقى رسيده‌ اند و به آن سو گرويده‌ اند. انسان مادامى كه هدفى ندارد آهسته آهسته راه مى‌ رود و مى‌ لنگد و حتى مى‌ نشيند و مى‌ پوسد، اما هنگامى كه كارى پيدا كرد حتى تا حد توالت رفتن و به مستراح رسيدن، آن وقت سرعت مى‌ گيرد و مى‌ شتابد و از تمام امكاناتش بهره مى‌ گيرد. هدف ‌ها و گرايش‌ ها، ما را از ركود و احتكار نجات مى‌ دهند، اما اين كافى نيست؛ چون پس از احتكار، جهنم اسراف در سر راه است. هر هدفى تا اندازه ‌اى استعداد ما را به كار مى‌ كشد و سرمايه‌ هاى ما را بارور مى‌ كند، بايد در انتخاب هدف سنجيد و انديشيد تا هدفى بيابيم كه تمام استعدادهاى ما را بارور كند و تمام نيروهاى نهفته و پاهاى پنهان ما را بيرون بكشد. انسان به خاطر معشوق مى ‌دود، هر چقدر معشوق عظيم‌ تر و ارزنده‌ تر باشد ناچار حركت و كوشش‌ اش و در نتيجه سود او زيادتر خواهد شد. بايد در انتخاب هدف سنجيد كه به سوى چه كسى رو بياوريم، به سمت چه هدفى بگرويم و به چه مقصدى مؤمن شويم. ايمان؛ يعنى گرايش، گرايش به سوى چى؟ آيا به سوى كسى و چيزى كه كمتر از ماست يا عالى ‌تر از ماست؟ گرايش به سوى پست‌ تر و يا برابر، يا اسراف است و يا ركود، يا انحطاط است و يا احتكار. پول، قدرت، شهرت، رياست و خلاصه دل و خلق و دنيا و شيطان، اينها مى ‌توانند هدف ما باشند، اما اين هدف ‌ها چيزى ندارند و استعدادهاى شكفته شده ما را به بن ‌بست مى ‌رسانند و در لجن مى ‌كشند. علی صفایی حائری
📌شرافت و عزت مؤمن 🔹 «قَالَ قَالَ النَّبِی (صَلِّی اَللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) لِجَبْرَئِیلَ عِظْنِی»؛ وجود مبارک پیغمبر به جبرئیل (سلام الله علیهما) فرمود مرا موعظه کن، چون انسان یک چیزی را که می داند، وقتی از دیگران بشنود یک اثر مضاعف دارد. «فَقَالَ» جبرئیل به وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) گفت «عِشْ مَا شِئْتَ فَإِنَّكَ مَیتٌ»؛ به حضرت عرض کرد هر چه می خواهی زندگی بکنی، بر فرض عمرشما ادامه داشته باشد، پایان آن مرگ است. 🔹 «عِشْ مَا شِئْتَ فَإِنَّكَ مَیتٌ وَ أَحْبِبْ مَا شِئْتَ فَإِنَّكَ مُفَارِقُهُ»؛ هر چه را می خواهید دوست داشته باشید، ولی بدان که روز فراق می رسد، این محبوب دیگر با شما نیست! 🔹 «وَ اعْمَلْ مَا شِئْتَ فَإِنَّكَ مُلَاقِیهِ»؛ هر کاری که می خواهی بکنی آزاد هستی، ولی بدان یک روزی درگیر همان عمل هستی و سرانجام آن را می بینی. 🔹 آخرین جمله این است که «شَرَفُ الْمُؤْمِنِ قِیامُهُ بِاللَّیلِ وَ عِزُّهُ كَفُّهُ عَنْ أَعْرَاضِ النَّاسِ»؛[1] شرافت مومن در نماز شب است و عزّت او در این است که با آبروی مردم بازی نکند. [1] . الخصال (ابن بابویه)، ج1، ص7. 📚 درس خارج فقه نکاح ـ جلسه 33 تاریخ: 1394/10/02 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa @rahighemakhtoom