مائده 04.mp3
15.17M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_مائده
#جلسه 4
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #مائده را می توانید گوش کنید.
☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام جواد الائمه علیه السلام...التماس دعا
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🏴بسم الله الرحمن الرحیم 🏴
✅ شهادت حضرت امام جواد الائمه علیه السلام را تسلیت و تعزیت میگوییم.
حضرت امام جواد علیه السلام بنابر مشهور و معروف در روز سه شنبه آخر ذی قعده سال 220ه.ق بوسیله سمّی که توسط معتصم فرستاده شده بود و به دست همسرش به شهادت رسید.
✅ عبدالله ابن رزین میگوید من مجاور مدینه بودم امام جواد علیه السلام هر روز هنگام ظهر مسجد النبی (ص) آمده و پس از زیارت قبر رسول خدا به خانه فاطمه الزهرا (ع) رفته و به عبادت مشغول میگردید و این کار هر روز آن حضرت بود.
اصول کافی ج (1)
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۷۰ ـ ۱۶۸ #سوره_بقره
📌پیروی نکردن از شیطان
#سالک الی #اللّه نباید از #شیطان به هیچ وجه پیروی کند زیرا هیچ گاه #دشمن به #انسان راه خیر و خوبی را نشان نمی دهد بلکه او همیشه به بدی و کارهای زشت فرمان می دهد و شما را وادار می کند که وقتی درباره #خدا و معارف حقّه می خواهید بحث کنید چیزی را بگویید که از آن اطّلاعی ندارید بلکه به گفته های پدران و سنتهای قدیمی و حتّی #دانشمندان گذشته که از #قرآن استفاده نکرده و #معصوم از خطا نبوده و راهنمایشان #عقل و معصومین نبوده اند اکتفا کنید که واضح است این عمل #سالک الی #اللّه را از #صراط مستقیم منحرف می کند و به لقای پروردگار نمی رسد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_جواد
#جواد_الائمه
#امام_محمد_تقی
📌عبادتِ گوینده
یکی از بیانات نورانی #امام_جواد (سلام الله علیه) این است که: (مَن اَصغی اِلی ناطِق فَقَد عَبَدَه فَاِن کانَ الناطِقُ یَنطِقُ عَنِ الله فَقَد عَبَدَ الله وَ اِن کانَ الناطِقُ یَنطِقُ عَن اِبلیس فَقَد عَبَدَ اِبلیس). کسی کتابی را می خواند، صحنه ای را می بیند، فیلمی می بیند، حرف کسی را گوش می دهد؛ دارد او را #عبادت می کند. اگر او از خدا و پیغمبر می گوید که این در حقیقت خدا و پیغمبر را عبادت کرده است. اگر او از هوا و زمین و آسمان، بیهوده سخن می گوید، دارد #ابلیس را عبادت می کند. آنوقت انسان مطالعاتش مشخص می شود، صرف وقتش مشخص می شود؛ پایان کار هم خیلی روشن نیست چه زمانی است! ما که حرم مشرف می شویم، می گوئیم: (کَلامُکُم نُور)؛ از اینها #راستگو تر چه کسی است؟!!
🔷️ ر.ک تحف العقول / صفحه ۴۵۶ و من لا یحضره الفقیه / جلد ۲ / صفحه ۶۱۶ _ زیاره جامعه لجمیع الائمه (ع)
✅ درس اخلاق _ دماوند ؛ ۱۳۹۷/۰۵/۱۸
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#شیعه_خالص
#فضای_حقیقی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 محبّت مستقر
▪️ «أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا و أُجُورَكُم بِمُصَابِنَا بِالْسَیدنا وَ مَولانَا جَوادُ الْأُمَةِ وَ الْأَئِمَّة عَلَیهِ وَ عَلی آبَائِهِ الأطْیبِینَ وَ أَبْنَائِه الأَنْجَبین آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء» این سوگ و ماتم را به پیشگاه ولیعصر و عموم علاقمندان قرآن و عترت و شما علمای بزرگوار و برادران و خواهران ایمانی تسلیت عرض میکنیم!
ما در برابر اینها چندین مسئولیت داریم. اولین مسئولیت ما محبت است که دوست اینها باشیم. وقتی دوست، دوستش را از دست می دهد، عزادار است. عزاداری مربوط به سعه و ضیق خود آن دوستی است، تا ما چه اندازه با این خاندان ارتباط داشته باشیم. مستحضر هستید که دوستی اینها اجر رسالت است، معلوم میشود مهم ترین ذخیره است که ﴿قُل لاَ أَسْأَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً﴾.
این آیه ﴿قُل لاَ أَسْأَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی﴾[1] چه می خواهد بگوید؟ این کلمه ﴿فِی الْقُرْبَی﴾ مفعول واسطه برای مودّت نیست، این می شود ظرف لغو؛ این [مودّت] را کلیمی هم دارد، مسیحی هم دارد، مگر اینکه کسی امیرمؤمنان را یا اهلبیت را نشناسد! این ﴿فِی الْقُرْبَی﴾ مفعول واسطه برای مودت نیست، این ﴿فِی الْقُرْبَی﴾ مفعول واسطه است برای آن «المستقرّة»، «إلا المودة المستقرة فی القربی»، این فرق ما مسلمان ها با دیگران است. اگر این ظرف، ظرف مستقر شد نه ظرف لغو و اگر این ﴿فِی الْقُرْبَی﴾ متعلق به محذوف است نه به مودّت، یعنی تمام حیثیت دوستی ما برای اینهاست.
▪️ این بیان نورانی که در سوره مبارکه «توبه» است: ﴿قُل كَانَ آبَاؤُكُمْ وَ أَبْنَاؤُكُمْ .... أَحَبَّ إِلَیكُم مِنَ اللّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهَادٍ فِی سَبِیلِهِ فَتَرَبَّصُوا﴾[2] یعنی همین، آن وقت کل حیثیت علاقه ما برای اینها می شود. آن وقت اگر ما به خودمان یا به فرزندانمان یا به شغلمان علاقمندیم، برای اینکه به اینها وابسته است. آن وقت این می شود شیعه خالص! این ﴿فِی الْقُرْبَی﴾ مفعول واسطه برای مودّت نیست، این ﴿فِی الْقُرْبَی﴾ ظرف مستقر است متعلق است به «المستقرّة»؛ یعنی تمام محبّت ما مستقر در دودمان شماست.
▪️ امروز روز جواد الأئمه (سلام الله علیه) است و ما داغداریم. همین امام جواد (سلام الله علیه) فرمود به اینکه «مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ وَ إِنْ كانَ النّاطِقُ ینْطِقُ عَنْ لِسانِ إِبْلیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ».[3] بارها به عرضتان رسید که ما در فضای مجازی نیستیم، ما در فضای حقیقی هستیم. این سیم حقیقت نیست تا بی سیم بشود مجاز. این چهره و شیشه تلویزیون حقیقت نیست تا بی شیشه بشود مجاز. همین دستگاه موبایل و غیر موبایل که اندیشه را نقل و انتقال می دهد، فضا، فضای حقیقی است، سخن از مجاز نیست. عزیزان ما این جوان های ما باید بدانند، امام جواد (سلام الله علیه) فرمایش ایشان این است که اگر کسی گوشی اش را باز کرد و دارد حرف کسی را گوش می دهد، سخنرانی کسی را گوش می دهد، این شخص دارد او را عبادت می کند! اگر او حرف خدا و پیغمبر و اینها را زد، عبادت است. این بیان نورانی امام جواد است: «مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ وَ إِنْ كانَ النّاطِقُ ینْطِقُ عَنْ لِسانِ إِبْلیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ»، این یک ساعت این را باز کرده، دارد شیطان را می پرستد!
[1]. سوره شوری، آیه23.
[2]. سوره توبه، آیه24.
[3]. تحف العقول، ص456
📚 سخنرانی در روز شهادت امام جواد علیه السلام
تاریخ: 1397/05/21
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
◼️ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ الْبَرَّ التَّقِيَّ الْإِمَامَ الْوَفِيَّ
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
🆔@rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2
استاد علامه #جوادی_آملی
🔁 آثار #عقل 8
⏪ 14. گزيده گزيني:
🔹 «يا هشام! إنّ العاقل رضي بالدّون من الدنيا مع الحكمة ولم يرض بالدّون من الحكمة مع الدنيا، فلذلك ربحت تجارتهم»[ بحار، ج1، ص138.]؛ اي هشام! عاقل به مقدار كم از دنيا كه با حكمت همراه باشد، راضي است و به اندك از حكمت، اگر با دنيا همراه باشد، راضي نميشود. از اين رو (از كساني است كه) تجارتشان پرسود است.
🔹 «الحمق يوجب الفضول»[ شرح غررالحكم، ج1، ص232.]؛ حماقت سبب ميشود كه انسان به كارهاي بيثمر بپردازد و گزينش و حُسن انتخاب نداشته باشد.
⏪ 15. قناعت:
🔹 «فمن عقل قنع بما يكفيه و من قنع بما يكفيه استغني و من لم يقنع بما يكفيه لم يدرك الغني أبداً»[ بحار، ج1، ص139.]؛ كسي كه عاقل شد، قناعت ميكند به چيزي كه كفايتش كند و كسي كه به قدر كفايت قناعت كرد، بينياز ميگردد و كسي كه به قدر كفايت قناعت نورزد، هرگز به غنا و بينيازي نخواهد رسيد.
⏪ 16. زهد در دنيا و رغبت به آخرت:
🔹 «يا هشام! إنّ العقلاء زهدوا في الدّنيا و رغبوا في الآخرة لأنّهم علموا أنّ الدّنيا طالبة و مطلوبة، فمن طلب الآخرة طلبته الدّنيا حتّي يستوفي منها رزقه و من طلب الدّنيا طلبته الآخرة فيأتيه الموت فيفسد عليه دنياه و آخرته»[ بحار، ج1، ص139.]؛ اي هشام! عاقلان نسبت به دنيا زهد پيشه ميكنند و به آخرت رغبت دارند؛ زيرا ميدانند دنيا دو قسم است: طالب و مطلوب؛ يعني كسي كه در پي آخرت است، دنيا طالب اوست تا وي روزي خود را از دنيا استيفا كند، ولي كسي كه دنيا مطلوب اوست و آن را ميطلبد، آخرت، وي را تعقيب ميكند تا آنكه مرگ به سراغ او ميآيد؛ در نتيجه، دنيا و آخرتش را خراب ميكند.
🔹 «من عَمَر دار إقامته فهو العاقل»[ شرح غررالحكم، ج5، ص269.]؛ كسي كه خانه اقامت (آخرت) خود را آباد كند، عاقل است.
🔹 «سبب فساد العقل حبّ الدّنيا»[ شرح غررالحكم، ج4، ص125.]؛ حبّ دنيا موجب فساد عقل است.
🔹 «شيمة ذوي الألباب و النُّهي الإقبال علي دار البقاء و الإعراض عن دار الفناء و التّولّه بجنّة المأوي»[ شرح غررالحكم، ج4، ص125.]؛ شيوه خردمندان، روي آوردن به خانه بقا (آخرت) و روي گرداندن از خانه فنا (دنيا) و شيفتگي نسبت به جنّت المأوي (بهشت) است.
ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 217
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📈 مناجاتنامه
▫ پروردگارا! از عَهْد مَهْد تا كنون بندگيم را پذيرفتي، از الان تا لقاي خودت مرا بنده نگهدار.
▫ خدايا! از غير تو بريدم، غيرتت مرا از پيوند به غير حفظ فرمايد.
▫پروردگارا! قرآن كه حبلِ متين توست به آن متمسّك شدم، مرا از آويختن به شرق يا آميختن به غرب برَهان.
▫بارالها! عترت طاهرين(عليهمالسلام) كه همتاي قرآن حكيم اند قُدْوَه من اند، عنايتي فرما كه از آن ذوات قدسي جدا نشوم.
▫خدايا! عبد آبِق (فراری و گریزان)و فقير وقير (فروتن)ره توشه اي جز كرم تو ندارد، اميد او را به يأس مُبدّل نكن.
▫پروردگارا! نظام اسلامي، امّت مسلمان و ايران عزيز را در ظلّ ثقلين تا ظهور بقيّة الله (ارواح من سواه فداه) حفظ فرما.
جوادي آملي
آذر 1384
سروش هدايت جلد3، صفحه 10
🌱🌱🌱
🔅 در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
#تدبر
#فهم_قرآن
#قرآن
#امکان_فهم_قرآن
📌 مفهوم تدبر
اگر فرد عاقلی با شما چند جمله سخن بگوید، آیا جملات سلسله وار او را، تک تک و مجزا مورد توجه قرار می دهید و یا با نظر به ارتباط جملات پیوسته، به مقصود وی از طرح مجموعه جملات می رسید؟ پاسخ روشن است: برای درک مقصود گوینده باید به مجموع جملاتش توجه کرد.
▫ منظور از «تدبر»، همین فهم پیوسته کلمات، جملات و پاراگرافهای یک کلام است. آیا کلام الهی که اوج و تجلی نظم و حکمت است از این مطلب استثناست؟ آیا نظم آیات در درون سوره ها لغو است؟ آیا گوینده آن از طرح سلسله وار این آیات، هدفی ندارد؟ قطعاً جواب منفی است.
▪ تدبر در قرآن یا همان فهم پیوسته کلمات، جملات و آیات قرآنی در کنار هم، این نظم الهی را برای ما نمایان خواهد کرد.
📌 معنای لغوی تدبر
🔹 کلمه «تدبر» از ماده «دبر» و هیئت «تفعُّل» ترکیب شده است.
🔹 معنای «دبر»: همه لغتنامههای زبان عربی، معنای این ریشه را «پشت و پشت سر اشیاء» دانستهاند. گفتنی است که این ماده، چهل و چهار بار و در یازده هیئت در قرآن کریم استعمال شده است و مفهوم پیشگفته، با همه آنها سازگار است.
🔹 معنای «تفعُّل»: کتابهای معتبر واژهشناسی و علم صرف، معنای این هیئت را «مطاوعه یا همان اثرپذیری هیئت تفعیل» و مفهوم هیئت تفعیل را نیز «تعدیه یا اثرگذاری» دانستهاند. نتیجه اینکه برای فهم معنای «تدبر»، ابتدا باید معنای «تدبیر» را بدانیم.
🔹 تدبیر به معنای «پشت سر هم قرار دادن» و در نتیجه، «تدبر» به معنای «پشت سر هم دریافت کردن» است.
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#تدبر #فهم_قرآن #قرآن #امکان_فهم_قرآن 📌 مفهوم تدبر اگر فرد عاقلی با شما چند جمله سخن بگوید، آیا جم
#تدبر
#فهم_قرآن
#قرآن
#امکان_فهم_قرآن
📌 معنای اصطلاحی تدبر در قرآن
▫ «تدبر در قرآن کریم» دریافت یا همان پذیرش آگاهانه «تدبیر موجود در قرآن کریم» است.
▫تدبیر خدای حکیم در قرآن کریم، سطوحی دارد و در قبال هر سطح از آن، سطحی از تدبر برای ما فرض است.
▫تدبیر، شأن هر حکیمی به هنگام سخن گفتن؛ و تدبر، شأن هر عاقلی به هنگام شنیدن سخن حکیمانه است. اینجانب به عنوان نویسنده این متن، در حال تدبیر و پشت سر هم قرار دادن کلمات، جملات و پاراگرافها هستم و به این ترتیب، یک متن علمی را سامان میدهم و شما به عنوان مطالعهکنندگان این متن، در حال تدبر و پشت سر هم دریافت کردن کلمات، جملات و پاراگرافها هستید و به این ترتیب این متن علمی را میفهمید.
▫خدای حکیم نیز کلمات، آیات و حتی سورهها را تدبیر فرموده و اینگونه با ما سخن گفته است و ما عاقلان هم برای استفاده از سخن او، باید تدبر کنیم و کلمات، آیات و حتی سورهها را پشت سر هم و منسجم دریابیم، نه پراکنده و بیربط.
▫با توجه به آنچه گذشت، میتوان تدبر را اینگونه تعریف کرد:
🔹 «دریافت پیدرپی کلمات هر آیه که به فهم منسجم آن آیه منتهی میشود؛
🔹 و دریافت پیدرپی آیات هر سوره که به فهم منسجم آن سوره منتهی میشود؛
🔹 و دریافت پیدرپی سورههای قرآن کریم که به فهم منسجم همه قرآن کریم منتهی میشود.»
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#دعا
#انسان
#عجول
📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom