💢 شاگرد زینب کبری (سلام الله علیها)
🔹 بعضی افراد به تعبیر بعضی از مشایخ ما (رضوان الله علیه) جنازه های عمودی اند [و] فرقشان با مرده این است كه آن افقی است و این عمودی، این مردهٴ ایستاده است. این همان است كه در نهج البلاغه درباره #علمای_بی_عمل فرمود این عالم بی عمل «مَیتُ الأحْیاء»؛[1] به تعبیر همان بزرگ و بزرگوار #جنازه_عمودی است. یك عده به تعبیر قرآن ماندنی اند اینها ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾[2] هستند؛ حرف از آنِ اینهاست، فكر از آنِ اینهاست. امام جزء ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ است، ماندنی است! دیدید مقام رهبری درباره امام فرمود که امام یك #حقیقت_همیشه_زنده است، چون این وصل است به اهل بیت [و] آنها چون ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ هستند این به تبع آنها ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ است، اینها ماندنی اند! این است كه زینب كبری كه این ایام زادروز آن #عقیله_بنی_هاشم بود سوگند یاد كرد كه «فَوَ اللَّهِ لَا تَمْحُو ذِكْرَنَا وَ لَا تُمِیتُ وَحْینَا»،[3] چون ما ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ هستیم!
🔹 می بینید که ابنطاووس را زینب كبری چطور تربیت كرد؟! در جریان كوفه وقتی ابن زیاد از زینب كبری (سلام الله علیها) سؤال كرد «كَیفَ رَأَیتِ صُنْعَ اللَّهِ بِأَخِیكِ»؟ او در جواب چه گفت؟ فرمود: «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلًا».[4] سخن از صبر نیست، اینها هم كه عالمهٴ غیر معلّمه و فهمهٴ غیر مفهّمه اند[5] ـ معاذ اللهـ اغراق كه نیست؛ نفرمود به ما خوش گذشت فرمود ما #جز_جمال چیزی ندیدیم كربلا خیلی سفر خوبی بود! نفرمود به ما خوش گذشت، بد كه نگذشت، هیچ! خوش هم نگذشت! فرمود جز خوشی چیزی ندیدیم: «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلًا». این زینب كبری شاگردی دارد به نام ابنطاووس (رضوان الله علیه) كه در همان مدخل [کتاب] لهوف این چنین می گوید ـ همهتان مستحضرید ابنطاووس در بین علما جزء اوحدی از اینهاست ـ اگر به ما دستور نداده بودند كه جزع كنید و ناله كنید و اشك بریزید، من عصر عاشورا جشن می گرفتم،[6] برای اینكه مولای من به عنوان ﴿أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُونَ﴾[7]، ﴿فَرِحینَ بِما آتاهُمُ اللّهُ﴾[8] و مانند اینها رسید؛ وقتی حسین بن علی به هدف برسد از نظر #احیای_كلمه_حق و به مولای خود بار یابد از نظر ﴿یسْتَبْشِرُونَ﴾[9]، ﴿فَرِحِینَ﴾، خب من چرا خوشحال نباشم؟! من گریه ام برای حسین بن علی است، او كه الآن دارد می خندد! ﴿وَلا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ﴾[10]، ﴿فَرِحِینَ﴾، ﴿یسْتَبْشِرُونَ﴾، خب او كه دارد می خندد! فرمودند شیعه ما كسی است كه «یفْرَحُونَ بِفَرَحِنَا»[11] خب ما هم باید جشن بگیریم. این همان حرف «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلًا» است. این حرف علمای عادی نیست چه رسد به توده مردم! البته اگر كسی از توده مردم گذشت، از سطح علمای عادی هم گذشت، پا جای پای ابنطاووس پا گذاشت و به مقام منیع او بار یافت كه جزء اوحدی از علماست، آن گاه میتواند بگوید من معنای سخن زینب كبری (سلام الله علیها) كه فرمود: «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلًا» را فهمیدم.
[1]. نهجالبلاغه، خطبه 87.
[2]. سوره هود، آیه 116.
[3]. مثیرالاحزان، ص102.
[4]. اللهوف على قتلى الطفوف، ص160.
[5]. الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی)، ج2، ص305؛ «... فَقَالَ عَلِی بْنُ الْحُسَینِ یا عَمَّةِ اسْكُتِی فَفِی الْبَاقِی مِنَ الْمَاضِی اعْتِبَارٌ وَ أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیرُ مُفَهَّمَةٍ ...».
[6]. اللهوف على قتلى الطفوف، ص4؛ «... و تأسفا على ما فاتنا من السعادة و تلهفا على امتثال تلك الشهادة و إلا كنا قد لبسنا لتلك النعمة الكبرى أثواب المسرة و البشرى و حیث فی الجزع رضا لسلطان المعاد و غرض لأبرار العباد فها نحن قد لبسنا سربال الجزوع و آنسنا بإرسال الدموع و قلنا للعیون ...».
[7]. سوره آلعمران، آیه 169.
[8]. سوره آلعمران، آیه 170.
[9]. سوره آلعمران، آیه 170.
[10]. سوره آلعمران، آیه 169.
[11]. تحف العقول، ص123.
#سالروز_ولادت_حضرت_زینب_سلام_الله_علیها
#حقیقت_همیشه_زنده
#احیای_كلمه_حق
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1376/05/24
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
💢 شاگرد زینب کبری (سلام الله علیها) 🔹 بعضی افراد به تعبیر بعضی از مشایخ ما (رضوان الله علیه) جناز
شاگرد زینب کبری سلام الله علیها.mp3
1.34M
💢شاگرد حضرت زینب
#سالروز_ولادت_حضرت_زینب_سلام_الله_علیها
#حقیقت_همیشه_زنده
#احیای_كلمه_حق
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1376/05/24
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۱۹۸ #سوره_اعراف
📌#عفو و گذشت
#سالک الی #اللّه باید خود را به مقامی برساند که شعارش در مقابل بدکاران و بدگویان #عفو و گذشت باشد و بعلاوه آنها را به خوبی ها #دعوت کند ولی از جهالی که #خوبی را نمی فهمند و در عین حال #بدی برای او می خواهند دوری کند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌چند وقتی وحی الهی نیامد!
(الضحی والليل إذا سجي ما ودعك ربك و ما قلي )
#شان_نزول
◽️درباره شان نزول سوره #ضحی روایات زیادی نقل شده که از همه روشن تر روایت زیر است :
🔖ابن عباس می گوید پانزده روز گذشت ، و وحی بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل نشد ، مشرکان گفتند : پروردگار محمد صلی الله علیه و آله او را رها کرده و با او دشمنی داشته ، اگر راست می گوید ماءموریت او را از سوی خداست ، باید وحی به طور مرتب بر او نازل می شد ، در این سوره سوره نازل گشت و به سخنان آنها پاسخ گفت .
🌱خداوند دوستان خویش را در هر شرائطی رها نمی کند.🌱
#شان_نزول
#قرآن
جسم ثابت و روح سیار
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#انسان_شناسی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (82)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
✅آیه 2 - ذلك الكتب لاريب فيه هدى للمتقین
💢لطايف و اشارات
☑️1- مراتب قرآن، مظاهر شئون حق
🔹قرآن كريم تجلى گاه خداى سبحان است: فتجلى لهم سبحانه فى كتابه من غير ان يكونوا راوه (300) و چون خدايى كه در اين كتاب تجلى كرده، در عين اين كه بالاست: (سبح اسم ربك الاعلى) (301) نزديك است: (و هو معكم اين ما كنتم) (302) (واذا سالك عبادى عنى فانى قريب) (303) تجلى او، يعنى قرآن كريم نيز با اين كه بعيد است ، قريب و در عين حال كه عالى است دانى كه خواهد بود و در اين جهت نيز مظهر خدايى است كه هم عالى است و هم دانى: (فى علوه دان و فى دنوه عال). (304)
🔹البته متجلى و تجلى يكسان نيست، چنانكه قرآن وقتى در مرحله نزديك ظهور مى كند با حواس ديده و شنيده مى شود، ولى ذات اقدس خداوند در حالى كه نزديك است نيز با حواس درك نمى شود و سر اين تفاوت آن است كه خداوند، ذاتا بسيط الحقيقه است و اين حقيقت بسيط نامتناهى است، از اين رو در همه مراحل هستى، ظهور بسيط و مجرد تام دارد، بر خلاف شئون و اوصاف فعلى او كه بر اثر تركب و تنزل، محسوس هم خواهد شد.
============
300- نهج البلاغه ، خطبه 147
301- سوره اعلى ، آيه 1
302- سوره حديد، آيه 4
303- سوره بقره ، آيه 186
304- تهذيب ، ج 3، ص 109.
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
درمان خودشیفتگی 54.mp3
3.57M
#سیر_و_سلوک (54)
#درس_اخلاق
#اخلاق_و_تزکیه
مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
@rahighemakhtoom
🌿🌿🌿
📼درمان خودشیفتگی و عجب
🕑 زمان:29دقیقه
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_نور
#قرائتی
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_تکویر
#سوره_انفطار #تکویر
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
نگاشت8: تفسیر صوتی آیات15 تا 21 سوره تکویر
فَلا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ «15» الْجَوارِ الْكُنَّسِ «16» وَ اللَّيْلِ إِذا عَسْعَسَ «17» وَ الصُّبْحِ إِذا تَنَفَّسَ «18» إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ «19» ذِي قُوَّةٍ عِنْدَ ذِي الْعَرْشِ مَكِينٍ «20» مُطاعٍ ثَمَّ أَمِينٍ «21»
سوگند به ستارگانى كه بازمىگردند. در حركت هستند و پنهان مىشوند. و سوگند به شب آنگاه كه برود. و سوگند به صبح آنگاه كه بدمد. كه همانا قرآن، كلام پيامآورى گرامى است. آن كه نزد خداوندِ صاحب عرش، داراى قدرت و مقام والا است. (فرشتهاى كه) فرمانش برند و امينش شمرند.
🔅🔅🔅
◽️«خنس» جمع «خانس»، به معناى رجوع كننده است. «جوار» جمع «جارية» به معناى روان و در جريان است و «كنس» جمع «كانس» به معناى مخفى شدن است. مفسران با توجّه به آيات بعد كه در مورد به پايان رسيدن شب و دميدن صبح است، آياتِ «فَلا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ الْجَوارِ الْكُنَّسِ» را در مورد ستارگان دانستهاند كه هر شب ظاهر مىشوند و با طلوع خورشيد پنهان مىگردند، گرچه در همان حال پنهانى، در حركت اند و لذا شب بعد به جاى خود بازمىگردند.
▫️«عَسْعَسَ» به معناى تاريكى رقيق است كه به فرموده حضرت على عليه السلام به هنگام پايان شب مشاهده مىشود.
بنابراين آيه «وَ اللَّيْلِ إِذا عَسْعَسَ» شبيه آيه «وَ اللَّيْلِ إِذْ أَدْبَرَ» مىباشد.
▫️«تَنَفَّسَ» به معناى نفس كشيدن صبح است. گويا روز از حبس شب آزاد شده و در هواى آزاد نفس مىكشد.
▫️سوگند خداوند به دميدن صبح و پنهان شدن ستاره و حركت كرات آسمانى در زمانى كه مردم در جاهليّت به سر مىبردند، نشانهى توجّه اسلام به طبيعت و تفكر در آن است.
☑️1- روز قيامت روز شهود و تجسّم عمل است. «عَلِمَتْ نَفْسٌ ما أَحْضَرَتْ»
☑️2- در قيامت، انسان به جزئيّات كار خود آگاه مىشود. «ما أَحْضَرَتْ»
☑️3- فرشته وحى، كريم، امين، قوى و مطاع است. «كَرِيمٍ، ذِي قُوَّةٍ عِنْدَ ذِي الْعَرْشِ مَكِينٍ، مُطاعٍ، أَمِينٍ»
☑️4- كرامت و بزرگوارى، توانايى و مكنت، داشتن نيروهايى فرمان بر و امانتدارى از شرايط لازم براى پيامرسانى و ارشاد است. «كَرِيمٍ، ذِي قُوَّةٍ، مَكِينٍ، مُطاعٍ، أَمِينٍ»
☑️5- جبرئيل مأمورانى فرمانبردار در اختيار دارد. «مُطاعٍ»
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #آیات_نور #کانال_قرآنی_رحیق #تفسیر_قرآن #تفسیر_نور #قرائتی #تفسیر_سطح_متوسط #تفسیر_سوره_
81.Takwir.22-25.mp3
1.92M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_نور
#قرائتی
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_تکویر
#سوره_انفطار #تکویر
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
نگاشت9: تفسیر صوتی آیات15 تا 21 سوره تکویر
📼استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی
🍀🍀🍀
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه حضرت زینب کبری سلام الله علیها
📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
علم اخلاق.mp3
2.24M
#جنگ_موته
#جهاد_کبیر
#ثابت_قدم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💢 علم اخلاق
📚 سوره مجادله ـ جلسه 20
تاریخ: 1396/12/02
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
بسم الله
🌀یکی از آداب #حکیم شدن
آیت الله #جوادی_آملی :
وجود مبارک امام رضا (سلام الله عليه) فرمود : «إنّ الصَّمْتَ بابٌ مِن أبواب الحکمة» «صَمْت» يعنی سکوت. خيلی از ماها بايد درس سکوت بخوانيم که چه وقت ساکت باشيم، چقدر حرف بزنيم و چطور حرف بزنيم. مگر آدم هميشه حرف می زند؟! هر جا حرف می زند؟! هر طور که دلش خواست سخن می گويد؟! در حالي که حرف را به اندازه ضرورت می زنند قهراً فکرکرده حرف می زنند نه بيجا. يکی از آداب حکيم شدن همين خاموش بودن، بجا سخن گفتن، کم سخن گفتن و مانند آن است.
.
به ما گفته اند کم حرف بزن و وقتی هم که ميخواهی حرف بزنی هم خوب حرف بزن و هم حرفِ خوب بزن برای اينکه تو داری املا می کنی و فرشتهها دارند مينويسند، إِنَّ عَلَيْکُمْ لَحَافِظِينَ ؛ کِرَاماً کَاتِبِينَ ؛ لذا مواظب باشيد که خوب املا کنيد.
.
🔺درس اخلاق ، سال ۹۴
.
#طریق_السلوک #طریقالسلوک #سکوت #صمت #جوادی_آملی #آیت_الله_جوادی_آملی #عرفان_عملی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۰۳ ـ ۲۰۰ #سوره_اعراف
📌دوری از #شیطان
#سالک الی #اللّه باید بکوشد که خود را در معرض #طمع شیطان قرار ندهد و در عین حال از شر #شیطان به خدای تعالی پناه ببرد و اهل #تقوی باشد تا با یاد #خدا و با یاد دستورات #پروردگار از #شیطان دوری کند و به این وسیله #بصیرت در رشد و #کمال در او بوجود آید ولی اگر #انسان چشم دلش را باز نکند #شیطان او را به سوی #تجاوز به حقوق الهی و #مردم سوق می دهد و باید #سالک الی #اللّه در این گونه موارد به #پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله اقتدا کند و تنها پیرو #وحی باشد، #بینش کاملی از خدای تعالی بخواهد و بداند که #هدایت و #مهربانی خاص او، تنها برای مردم با ایمان است.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌بخیل طماع حریص
#واللیل
#سوره_لیل
#شان_نزول
کاسه چشم حریصان پر نشد
تا صدف قانع نشد پر در نشد
مفسران برای کل سوره شان نزولی از ابن عباس نقل کرده اند که ما مطابق آن چه مرحوم در مجمع البیان آورده است ، روایت را می آوریم :
مردی در میان مسلمانان بود که شاخه یکی از درختان خرمای او بالای خانه مرد فقیر عیالمندی قرار گرفته بود ، صاحب نخل هنگامی که بالای درخت می رفت تا خرماها را بچیند ، گاهی چند دانه خرما در خانه مرد فقیر می افتاد و کودکانش آن را برمی داشتند ، آن مرد از بخل فرود می آمد و خرما را از دستشان می گرفت و آن قدر بخیل و سنگ دل بود که اگر خرما را در دهان یکی از آنها می دید ، انگشتش را در داخل دهان او می کرد تا خرما را بیرون آورد.
مرد فقیر به پیامبر صلی الله علیه و آله شکایت آورد . پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود : برو تا به کارت رسیدگی کنم .
سپس صاحب نخل را ملاقات کرد و فرمود : شاخه های این درخت بالای خانه فلان کس آمده است ، آن را به من می دهی تا در مقابلش نخلی در بهشت از آن تو باشد ، مرد گفت : من درختان نخل بسیاری دارم ، و خرمای هیچ کدام به خوبی این درخت نیست و حاضر به چنین معامله ای نیستم .
کسی از یاران پیامبر صلی الله علیه و آله این سخن را شنید ، عرض کرد : ای رسول خدا صلی الله علیه و آله اگر من بروم و این درخت را از این مرد خریداری و واگذار کنم ، شما همان چیزی را که به او می دادید به من عطا می کنید ، فرمود :
آری ، آن مرد رفت می دانی که محمد صلی الله علیه و آله حاضر شد درخت نخلی در بهشت در مقابل این به من بدهد و من نپذیرفتم و گفتم من از خرمای این بسیار لذت می برم و نخل فراوان دارم و هیچ کدام از آنها خرمایش به این خوبی نیستم
خریدار گفت : آیا می خواهی آن را بفروشی یا نه ؟ گفت نمی فروشم مگر آن که مبلغی را که گمان نمی کنم کسی بدهد به من بدهی ، گفت : چه مبلغ ؟ گفت : چهل نخل . خریدار تعجب کرد و گفت : بهای سنگینی برای نخلی که کج شده مطالبه می کند ، چهل نخل ! سپس ، بعد از کمی سکوت گفت : بسیار خوب چهل نخل به تو می دهم .
فروشنده طمعکار گفت : اگر راست می گویی چند نفر را به عنوان شهود بطلب اتفاقا چند نفر از آنجا می گذشتند ، آنها را صدا زد و بر این معامله شاهد گرفت .
سپس خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و عرض کرد : ای رسول خدا نخل به ملک من درآمد و تقدیم محضرتان می کنم .
رسول خدا صلی الله علیه و آله به سراغ خانواده فقیر رفت و به صاحب خانه گفت این نخل از آن تو و فرزندان تو . این جا بود که سوره و اللیل نازل شد و گفتنی ها یی درباره بخیلان و سخاوتمندان گفت .
صائب تبريزي:
با تهي چشمان چه سازد نعمت روي زمين
سيري از خرمن نباشد ديدهي غربال را
ريزش اين تنگ چشمان تشنگي ميآورد
واي بر آن كس كه خواهد آب از اين غربالها
#شان_نزول
#قرآن
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#مثالهای_قرآن 26 #مثال #مثل #تمثیلات #منافقان #تمثیلات_قرآنی 🔅🔅🔅 📌 مثال منافقان 16 💢مَثَلِ ب
#مثالهای_قرآن 27
#مثال
#مثل
#تمثیلات
#منافقان
#تمثیلات_قرآنی
🔅🔅🔅
📌 مثال منافقان 17
💢مثَلِ باران و رگبار
📝یک نکته :
◽️((منافق )) از ماده ((نفْق )) به معنای نفوذ و پیشروی است ، و نفق به معنای کانالها و نقبهایی است که زیر زمین می زنند تا برای استتار ، از آن استفاده کنند .
◽️بعضی از مفسران گفته اند : بسیاری از حیوانات مانند موش صحرایی و روباه و سوسمار برای لانه خود دو سوراخ قرار می دهند یکی آشکار که از آن وارد و خارج می شوند ، و دیگری پنهانی که اگر احساس خطری کنند ، از آن می گریزند ، این سوراخ پنهانی را ((نافقاء)) می گویند .
◽️با توجه به معنای ((نَفْق )) و آنچه بیان شد ، ((منافق )) کسی است که طریقی مرموز و مخفیانه برای خود برگزیده ، تا با مخفی کاری و پنهانی در جامعه نفوذ کندو به هنگام خطر از طریق دیگر فرار نماید .
⏺مساءله نفاق و منافقان در اسلام از زمانی مطرح شد که پیامبرصلّی اللّه علیه و آله و سلّم به مدینه هجرت فرمود و پایه های اسلام قوی و پیروزی آن آشکار شد ، وگرنه در مکّه تقریباً منافقی وجود نداشت ، زیرا مخالفان قدرتمند هرچه می خواستند ، به طور آشکار بر ضدّ اسلام می گفتند و انجام می دادند و از کسی پروا نداشتند و نیازی به کارهای منافقانه نبود . امّا هنگامی که نفوذ و گسترش اسلام در مدینه ، دشمنان را در موضع ضعف و ناتوانی قرار داد ، دیگر اظهار مخالفت به طور آشکار مشکل ، و گاه غیر ممکن بود ، لذا دشمنان شکست خورده برای ادامه برنامه های تخریبی خود ، تغییر چهره داده ، ظاهراً به صفوف مسلمانان پیوستند ، ولی در خفا به اعمال ضد اسلامی خود ادامه می دادند .
⏺اصولاً طبیعت هر انقلابی چنین است که بعد از پیروزی ، منافقان در صفوف انقلابیون قرار می گیرند ، و دشمنان سرسخت دیروز به صورت عوامل نفوذی امروز در لباس دوستان ظاهری جلوه گر می شوند . بنابر این مساءله نفاق و منافقان مخصوص عصر پیامبرصلّی اللّه علیه و آله و سلّم نبوده ، بلکه هر جامعه ای مخصوصاً جوامع انقلابی گرفتار آن می شود ، به همین دلیل باید تحلیلها و موشکافیهای قرآن را روی این مساءله ، نه به عنوان یک مساءله تاریخی ، بلکه به عنوان یک مساءله مورد نیاز ، مورد بررسی دقیق قرار داد و از آن برای مبارزه با روح نفاق و خطوط منافقین در جوامع اسلامی امروز الهام گرفت .
⏺برای مبارزه با روح نفاق باید نشانه های آن را همچنان که قرآن به طور گسترده بازگو کرده است ، دقیقاً شناخت ، زیرا تنها از طریق این نشانه ها می توان به خطوط و نقشه های منافقین پی برد و آن را نابود کرد .
⏺خطر منافقان برای هر جامعه از خطر هر دشمنی بیشتر است ، چرا که از یک سو شناخت آنها غالباً آسان نیست ، و از سوی دیگر دشمنان داخلی هستند ، و گاه چنان در تار و پود جامعه نفوذ می کنند که جدا ساختن آنها کار بسیار مشکلی است . علاوه بر آنچه که گفته شد ، روابط مختلف منافقان با سایر اعضای جامعه ، کار مبارزه با آنها را دشوار می سازد . به همین دلیل اسلام در طول تاریخ خود ، بیشترین ضربه را از منافقان خورده ، و قرآن نیز سخت ترین حملات خود را متوجّه منافقان ساخته و آنها را بیش از هر دشمن دیگر کوبیده است .
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#قرآن
#تدبر
🔅🔅🔅
✅اصل سوم
قرآن براي كسي كه آن را ياد گرفته، همراه و معلّمي دائمي است و چنين شخصي را به درجات عالي رهنمون ميسازد. شرط اين تعليم و ترفيع، تمسّك به مضامين آن است.
عَن يَعقُوبَ الأَحمَرِ قَالَ قُلتُ لِأَبِي عَبدِ الله علیه السلام جُعِلتُ فِدَاكَ إِنِّي كُنتُ قَرَأتُ القُرآنَ فَفَلَتَ مِنِّي فَادعُ الله عزوجل أَن يُعَلِّمَنِيهِ قَالَ فَكَأَنَّهُ فَزِعَ لِذَلِكَ فَقَالَ عَلَّمَكَ الله هُوَ وَ إِيَّانَا جَمِيعاً قَالَ وَ نَحنُ نَحوٌ مِن عَشَرَةٍ ثُمَّ قَالَ السُّورَةُ تَكُونُ مَعَ الرَّجُلِ قَد قَرَأَهَا ثُمَّ تَرَكَهَا فَتَأتِيهِ يَومَ القِيَامَةِ فِي أَحسَنِ صُورَةٍ وَ تُسَلِّمُ عَلَيهِ فَيَقُولُ مَن أَنتِ فَتَقُولُ أَنَا سُورَةُ كَذَا وَ كَذَا فَلَو أَنَّكَ تَمَسَّكتَ بِي وَ أَخَذتَ بِي لَأَنزَلتُكَ هَذِهِ الدَّرَجَةَ فَعَلَيكُم بِالقُرآنِ ثُمَّ قَالَ إِنَّ مِنَ النَّاسِ مَن يَقرَأُ القُرآنَ لِيُقَالَ فُلَانٌ قَارِئٌ وَ مِنهُم مَن يَقرَأُ القُرآنَ لِيَطلُبَ بِهِ الدُّنيَا وَ لَا خَيرَ فِي ذَلِكَ وَ مِنهُم مَن يَقرَأُ القُرآنَ لِيَنتَفِعَ بِهِ فِي صَلَاتِهِ وَ لَيلِهِ وَ نَهَارِه
▫️يعقوب احمر گويد: به امام صادق علیه السلام گفتم: قربانت، راستى كه من قرآن را ياد گرفتم و از دستم رفت، به درگاه خدا عزوجل دعا كن كه آن را به من ياد دهد، گويا مانند اينكه آن حضرت از اين گزارش در هراس شد و فرمود: خدا آن را به تو و ماها همه ياد بدهد -گويد: ما نزديك ده كس بوديم- سپس فرمود: سورهاى است كه همراه مردى بوده، آن را خوانده و سپس واگذارده است و روز قيامت در نيكوترين صورتى بيايد و بر او سلام دهد، او مىگويد: تو كيستى؟ جواب مىدهد: من سوره چنان و چنانم و اگر مرا با تمام وجود دريافت كرده بودي و نگاه داشته بودى، تو را به اين درجه مىرسانيدم، بر شما باد به ملازمت قرآن. سپس فرمود: برخى مردمند كه قرآن را مىخوانند تا گفته شود: فلانى قرآن خوان است و برخى باشند كه قرآن مىخوانند براى به دست آوردن دنيا، در اينها خيرى نيست و برخى باشند كه قرآن مىخوانند تا در نماز شب و روز، خود از آن سود برند.
⏺از این پس وقتی قرآن می خوانم توجه دارم که:
🔹اگر به قرآن پناه برم و آن را دوست داشته باشیم، او بهترین دوست من در دنیا و آخرت خواهد بود.
🔹قرآن برایم معلمی مهربان است که بهترین راهنمایی ها را برایم دارد و مرا یاری می کند.
🔹دوست باوفا مگر می شود دستگیری نکند؟
🔹وقتی با قرآن همنشین می شوم به قدرت و زیبایی او بیشتر توجه می کنم.
شما با خواندن این روایت چه تغییراتی در خود احساس کردید؟
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر #زیارت_جامعه کبیره (9) #نماز_مومن
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر #زیارت_جامعه کبیره (10)
#نماز_مومنانه
https://eitaa.com/joinchat/2064187463Cd20ca8382a
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
⏪3. نمونه هايي از نمازهاي كامل
نماز دقّ الباب خانه خداست، هر كس در اين در زدن جدّي تر و پي گيرتر است، اميدش به گشوده شدن اين در و ديدن روي صاحب خانه و اكرام از سوي او بيشتر است. رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم فرمود: يا أباذر! إنّك مادمت في الصلاة فإنّك تقرع باب الملك [الجبار][ يكي از عمده ترين ادله عجله در نماز رسيدن به كارهاي دنيايي است تعبير جبّار (جبران كننده) در اين حديث شايد اشاره به اين باشد كه خداوند متعالي وقت اضافه اي را كه نمازگزار براي طولاني كردن آن مي گذارد، جبران مي كند.]
و مَن يكثر قرع باب الملك يفتح [له ][ الامالي، طوسي، ص 529؛ بحارالانوار، ج 74، ص 78؛ ج 81، ص 259.]، چنان كه تمام توجه او بايد به در باشد كه به محض گشوده شدن جمال آن جميل مطلق را تماشا كند، تا مبادا لحظه اي از اين تماشا و اكرام غافل گردد. رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم فرمود: يا أباذر! ما من مؤمن يقوم إلي الصلاة إلاّ تناثر عليه البرّ ما بينه و بين العرش و وكّل الله به ملكاً ينادي يا ابن آدم لو تعلم ما لك في صلاتك و مَن تناجي ما سئمت و لا التفتّ [ما انفتلت ][ الامالي، طوسي، ص 529؛ بحار الانوار، ج 47، ص 87؛ انفتال به معناي انصراف و رو برگرداندن است، چنان كه ماسئمت ولا التفتّ به معناي خسته نشدن و به چيزي ديگر توجه نكردن است.]، بنابراين حضور قلب هر كسي در نماز و حالات او در اين سفر روحاني به مقدار معرفت او بستگي دارد:
تو و طوبي و ما و قامت يار
فكر هر كس به قدر همت اوست [ديوان غزليات حافظ، ص 79، غزل 56.]
☘️☘️☘️
👈🏾ادامه دارد👈🏾
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی)
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 266
پيام به مناسبت پرده برداري ضريح سيّد حسن ولي (قدسسرّه)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
⏪نظام هدفمند آفرينش با مسئوليت انسان و وعده خداوند همراه است؛ امّا مسئوليت جامعه انساني همانا توسعه فرهيختگي فرهنگي است از يك سو: (... لتعلموا أنّ الله علي كلّ شي ءٍ قدير و اَنّ اللّه قد احاط بكلّ شي ءٍ علماً) [سوره طلاق، آيه 12.]، و گسترش قسط و عدل است از سوي ديگر: (...ليقوم الناس بالقسط) [سوره حديد، آيه 25.]؛ ليكن ضعف دروني انسان و ظلم بيروني طاغيان، مانع گسترش علم و عدل است؛ اما وعده خداوند همانا پيروزكردن دين حق بر تمام آيينهاي غير الهي است: (...ليظهره علي الدّين كلّه)[ سوره صفّ، آيه 9.]. اين نويد اميد بخش يقيناً انجاز مي شود، زيرا خداي سبحان هم از ضعف درون مُنزّه است و هم از ظلم بيرون مبرّا.سِرّ نزاهت خدا از ضعف همانا قدرت نامحدود اوست، و رمز برائتِ پروردگار از ظلم طاغي همانا خضوع ماسوا در پيشگاه خالق ماعداست: (و لله جنود السموات و الارض)[ سوره فتح، آيه 4و7.]. راز امتناع خُلف وعده خدا نيز همين است، بنابراين اسلام مژده ولايتمداري جهان شمول را به مشتاقان توسعه فرهنگ و داد در هر عصر و مصر و نسلي ارائه نموده است:
قاب قوسينِ دو ابروي تو، اي رفرف سوار
عالمي را مي زند بر هم به آن تير و كمان
اي خداوند حَرَم، اي محرم اسرار غيب
تا به كي باشد حَرَم، در دست اين نامحرمان
باز شد بَيْتُ الصَمَد، بَيْتُ الصَنَم يالَلاسف
كاسر الأصنام كو، شاها توي دست همان
[ديوان آية الله حاج شيخ محمد حسين اصفهاني(قدسسرّه)، ص 169.]
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
☘️☘️☘️
فتنه های گمراه کننده
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#فتنه
#امتحان
#مال
#فرزند
#اجتماعی
#خانوادگی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۰۶ ـ ۲۰۴ #سوره_اعراف
📌#استماع_قرآن
#سالک الی #اللّه با سایر مردم فرق دارد. ممکن است دیگران به #قرآن توجّه نکنند و وقتی که #قرآن خوانده می شود تنها برای #قرائت و یا صدای #قاری به آن گوش بدهند و هیچ گونه ادبی را در مقابل #قرآن و #استماع قرآن رعایت ننمایند؛ ولی #سالک الی #اللّه وقتی #قرآن می خواند و یا قرآن برایش خوانده می شود به خاطر آن که مورد مهربانی و #محبّت خاص خدای تعالی واقع شود به آن گوش می دهد و سخنی نمی گوید و چون خدای تعالی با او حرف می زند کمال #ادب را رعایت می کند، صبح و شب در دل به یاد #خدا است و نمی گذارد که از #غافلین محسوب شود و بلکه آنچنان خود را نزد #خدا مقرب می داند که به هیچ وجه از #عبادت و #بندگی او کوتاهی نمی کند، دائما #تسبیح او را می گوید و برای او کمال #تواضع را به وسیله #سجده انجام می دهد.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌مسخره کنندگان رها نخواهند شد
إِنَّ الَّذِينَ أَجْرَمُوا كَانُوا مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا يَضْحَكُونَ....
#شان_نزول
از امام صادق علیهالسلام نقل شده است که آیه ۲۹ تا آیه ۳۶ یعنى تا آخر سوره مبارکه مطففین درباره امام على مرتضى علیهالسلام نازل شده و نیز درباره کسانى از بنىامیه و منافقین که او را مسخره میکردند، نازل گردیده.
هنگامى که روزى على علیه السلام بر آنها گذشته بود و ایشان را به باد استهزاء گرفته بودند و نیز بعد از چند واسطه از ابومجاهد نقل نماید که افراد قریش از اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله عیبجوئى میکردند و آنها را مسخره مینمودند تا این که روزى على بن ابىطالب علیهالسلام بر آنها گذشت. بر او خندیدند و او را مسخره کردند و گفتند: این شخص برادر محمد است سپس این آیة نازل گردید.و سرنوشت این گروه کافر استهزاء کننده را در قیامت روشن ساخت .
#شان_نزول
#قرآن
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_نور
#قرائتی
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_تکویر
#سوره_انفطار #تکویر
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
💢نگاشت10:تفسیر صوتی آیات22تا 25 سوره تکویر
وَ ما صاحِبُكُمْ بِمَجْنُونٍ «22» وَ لَقَدْ رَآهُ بِالْأُفُقِ الْمُبِينِ «23» وَ ما هُوَ عَلَى الْغَيْبِ بِضَنِينٍ «24» وَ ما هُوَ بِقَوْلِ شَيْطانٍ رَجِيمٍ «25»
و همانا مصاحب شما (پيامبر،) جنّ زده نيست. و قطعاً آن (فرشته وحى)را در افق روشن ديده است. و او بر غيب بخيل نيست (و آنچه را دريافت كرده، دريغ نمىكند). و آن قرآن، از القائات شيطانِ رانده شده نيست.
🔅🔅🔅
◽️«ضنين» از «ضن» به معناى بخل ورزيدن است. اين كلمه يك بار بيشتر در قرآن به كار نرفته است.
▫️مخالفان پيامبر، به او نسبتِ مجنون مىدادند و مراد آنان، ارتباط پيامبر با جنّيان بود و در واقع، قرآن را از القائات جنّ بر پيامبر مىدانستند. لذا اين آيات، در مقام رفع اين تهمت مىفرمايد: پيامبر، فرشته وحى را به روشنى ديده و قرآن را از او دريافت كرده است، نه آنكه شيطان بر قلب پيامبر چيزى را القا كرده باشد و او گمان نموده كه وحى الهى است.
🔅🔅🔅
☑️ گاهى بايد تهمتها را بىجواب نگذاشت و پاسخ داد. «وَ ما صاحِبُكُمْ بِمَجْنُونٍ»
☑️ پيامبر، همراه با مردم و در كنار آنان زندگى مىكرد. «صاحِبُكُمْ»
☑️ بهترين نشانهى سالم بودن عقل پيامبر، آن است كه شما عمرى با او مصاحبت و معاشرت داشته و هيچ فكر و كردار و گفتار و رفتار ناروايى از او نديدهايد.«وَ ما صاحِبُكُمْ بِمَجْنُونٍ»
☑️پيامبر، جبرئيل را مىديد. «وَ لَقَدْ رَآهُ» (چنانكه در سوه نجم آيه 13 مىفرمايد: «لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرى»)
☑️در برابر تحقيرها، تكريم تحقير شدهها لازم است. «لَقَدْ رَآهُ بِالْأُفُقِ الْمُبِينِ»
☑️در جايگاه ملاقات پيامبر با جبرئيل، جاى هيچ ابهامى نيست. «بِالْأُفُقِ الْمُبِينِ»
☑️شكر علم، بازگويى آن است و بخل علمى، امرى ناپسند است. «وَ ما هُوَ عَلَى الْغَيْبِ بِضَنِينٍ»
☑️ پيامبر اكرم علم غيب مىدانست. «وَ ما هُوَ عَلَى الْغَيْبِ بِضَنِينٍ»
☑️ رسول خدا، نه از درون گرفتار جنون است: «ما صاحِبُكُمْ بِمَجْنُونٍ» و نه از بيرون تحت تأثير القائات شيطانى است. «وَ ما هُوَ بِقَوْلِ شَيْطانٍ رَجِيمٍ»
☑️ قرآن، در مرحله نزول از هرگونه تحريفى محفوظ است و جبرئيل هيچ گونه دخل و تصرّفى در آن نمىكند، رَسُولٍ كَرِيمٍ ... أَمِينٍ همان گونه كه در مرحله ابلاغ، دچار هيچ كم و كاست نمىشود. «وَ ما هُوَ عَلَى الْغَيْبِ بِضَنِينٍ»
☑️قرآن، سخن فرشته وحى است، نه شيطان مطرود. لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ ... ما هُوَ بِقَوْلِ شَيْطانٍ رَجِيمٍ
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom