eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
802 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
برداشت از آیات ۲۰۶ ـ ۲۰۴ 📌 الی با سایر مردم فرق دارد. ممکن است دیگران به توجّه نکنند و وقتی که خوانده می شود تنها برای و یا صدای به آن گوش بدهند و هیچ گونه ادبی را در مقابل و قرآن رعایت ننمایند؛ ولی الی وقتی می خواند و یا قرآن برایش خوانده می شود به خاطر آن که مورد مهربانی و خاص خدای تعالی واقع شود به آن گوش می دهد و سخنی نمی گوید و چون خدای تعالی با او حرف می زند کمال را رعایت می کند، صبح و شب در دل به یاد است و نمی گذارد که از محسوب شود و بلکه آنچنان خود را نزد مقرب می داند که به هیچ وجه از و او کوتاهی نمی کند، دائما او را می گوید و برای او کمال را به وسیله انجام می دهد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌مسخره کنندگان رها نخواهند شد إِنَّ الَّذِينَ أَجْرَمُوا كَانُوا مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا يَضْحَكُونَ.... از امام صادق علیه‌السلام نقل شده است که آیه ۲۹ تا آیه ۳۶ یعنى تا آخر سوره مبارکه مطففین درباره امام على مرتضى علیه‌السلام نازل شده و نیز درباره کسانى از بنى‌امیه و منافقین که او را مسخره می‌کردند، نازل گردیده. هنگامى که روزى على علیه السلام بر آن‌ها گذشته بود و ایشان را به باد استهزاء گرفته بودند و نیز بعد از چند واسطه از ابومجاهد نقل نماید که افراد قریش از اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله عیب‌جوئى می‌کردند و آن‌ها را مسخره می‌نمودند تا این که روزى على بن ابى‌طالب علیه‌السلام بر آن‌ها گذشت. بر او خندیدند و او را مسخره کردند و گفتند: این شخص برادر محمد است سپس این آیة نازل گردید.و سرنوشت این گروه کافر استهزاء کننده را در قیامت روشن ساخت . 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 💢نگاشت10:تفسیر صوتی آیات22تا 25 سوره تکویر وَ ما صاحِبُكُمْ بِمَجْنُونٍ «22» وَ لَقَدْ رَآهُ بِالْأُفُقِ الْمُبِينِ «23» وَ ما هُوَ عَلَى الْغَيْبِ بِضَنِينٍ «24» وَ ما هُوَ بِقَوْلِ شَيْطانٍ رَجِيمٍ «25» و همانا مصاحب شما (پيامبر،) جنّ زده نيست. و قطعاً آن (فرشته وحى)را در افق روشن ديده است. و او بر غيب بخيل نيست (و آنچه را دريافت كرده، دريغ نمى‌كند). و آن قرآن، از القائات شيطانِ رانده شده نيست. 🔅🔅🔅 ◽️«ضنين» از «ضن» به معناى بخل ورزيدن است. اين كلمه يك بار بيشتر در قرآن به كار نرفته است. ▫️مخالفان پيامبر، به او نسبتِ مجنون مى‌دادند و مراد آنان، ارتباط پيامبر با جنّيان بود و در واقع، قرآن را از القائات جنّ بر پيامبر مى‌دانستند. لذا اين آيات، در مقام رفع اين تهمت مى‌فرمايد: پيامبر، فرشته وحى را به روشنى ديده و قرآن را از او دريافت كرده است، نه آنكه شيطان بر قلب پيامبر چيزى را القا كرده باشد و او گمان نموده كه وحى الهى است. 🔅🔅🔅 ☑️ گاهى بايد تهمت‌ها را بى‌جواب نگذاشت و پاسخ داد. «وَ ما صاحِبُكُمْ بِمَجْنُونٍ» ☑️ پيامبر، همراه با مردم و در كنار آنان زندگى مى‌كرد. «صاحِبُكُمْ» ☑️ بهترين نشانه‌ى سالم بودن عقل پيامبر، آن است كه شما عمرى با او مصاحبت و معاشرت داشته و هيچ فكر و كردار و گفتار و رفتار ناروايى از او نديده‌ايد.«وَ ما صاحِبُكُمْ بِمَجْنُونٍ» ☑️پيامبر، جبرئيل را مى‌ديد. «وَ لَقَدْ رَآهُ» (چنانكه در سوه نجم آيه 13 مى‌فرمايد: «لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرى‌») ☑️در برابر تحقيرها، تكريم تحقير شده‌ها لازم است. «لَقَدْ رَآهُ بِالْأُفُقِ الْمُبِينِ» ☑️در جايگاه ملاقات پيامبر با جبرئيل، جاى هيچ ابهامى نيست. «بِالْأُفُقِ الْمُبِينِ» ☑️شكر علم، بازگويى آن است و بخل علمى، امرى ناپسند است. «وَ ما هُوَ عَلَى الْغَيْبِ بِضَنِينٍ» ☑️ پيامبر اكرم علم غيب مى‌دانست. «وَ ما هُوَ عَلَى الْغَيْبِ بِضَنِينٍ» ☑️ رسول خدا، نه از درون گرفتار جنون است: «ما صاحِبُكُمْ بِمَجْنُونٍ» و نه از بيرون تحت تأثير القائات شيطانى است. «وَ ما هُوَ بِقَوْلِ شَيْطانٍ رَجِيمٍ» ☑️ قرآن، در مرحله نزول از هرگونه تحريفى محفوظ است و جبرئيل هيچ گونه دخل و تصرّفى در آن نمى‌كند، رَسُولٍ كَرِيمٍ‌ ... أَمِينٍ‌ همان گونه كه در مرحله‌ ابلاغ، دچار هيچ كم و كاست نمى‌شود. «وَ ما هُوَ عَلَى الْغَيْبِ بِضَنِينٍ» ☑️قرآن، سخن فرشته وحى است، نه شيطان مطرود. لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ‌ ... ما هُوَ بِقَوْلِ شَيْطانٍ رَجِيمٍ‌ ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #آیات_نور #کانال_قرآنی_رحیق #تفسیر_قرآن #تفسیر_نور #قرائتی #تفسیر_سطح_متوسط #تفسیر_سوره_
81.Takwir.22-25.mp3
1.92M
eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 نگاشت11: تفسیر صوتی آیات22تا 25 سوره تکویر 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی 🍀🍀🍀 ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه حضرت زینب کبری سلام الله علیها 📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (83) @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 ✅آیه 2 - ذلك الكتب لاريب فيه هدى للمتقین 💢لطايف و اشارات ☑️2- طهارت دل، راه نيل به مراحل برتر قرآن 🔹خداى سبحان راه دستيابى به مراحل عاليه قرآن را طهارت دل مى داند: (انه لقرآن كريم # فى كتاب مكنون # لا يسمه الا المطهرون) (305) مرجع ضمير در لا يسمه اگر كتاب مكنون باشد مراد از مس، همان اساس عقلى و قلبى و مراد از طهارت، طهارت باطن خواهد بود كه به گواهى آيه شريفه (انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا) مطهرانى كه به نحو كمال و تمام با كتاب مكنون در ارتباطند، اهل بيت عصمت و طهارت (عليهم السلام) هستند. 🔹رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) و امامان (عليه السلام) در همه مراحل قرآن حضور دارند و بين آنان و همه مراحل قرآن هماهنگى بلكه يگانگى است ؛ چنانكه پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) فرمودند: انى تارك فيكم ثقلين... و هو كتاب الله... و عترتى اهل بيتى لن يفترقا...، (306) و اميرالمومنين (عليه السلام) فرمودند: وجعلنا مع القرآن و جعل القرآن معنا، لا نفارقه و لايفارقنا (307) و از اين رو معصومين (عليهم السلام) از آن جهت كه در اين نشئه به سر مى برند و با ديگران در احكام يكسانند با تعبير هذا الانسان به آنان اشاره مى شود و با هذا القرآن هماهنگند: (ما هذا الا بشر مثلكم ياكل مما تاكلون منه) و از آن جهت كه داراى مقام (ثم دنا فتدلى فكان قاب قوسين او ادنى) (308) هستند با ذلك الكتاب متحدند و در نتيجه ذلك الانسان خواهند بود؛ چون در مرتبه (و انك لتلقى القرآن من لدن حكيم عليم)، (309) حتما اشاره ذلك مصحح دارد، نه هذا. ================= 305- سوره واقعه ، آيات 77 - 79. 306- بحار، ج 23، ص 108 307- اصول كافى ، ج 1، ص 191 308- سوره نجم ، آيات 8 - 9. 309- سوره نمل ، آيه 6 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏
(28) @rahighemakhtoom 🔆🔆🔆 ❇️ویژگی های کار : ⏪ 10-استحکام سند چشم اندازفرهنگی يس(1)وَ الْقُرْءَانِ الحْكِيمِ(2)إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ(3)عَلىَ‏ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ(4)تَنزِيلَ الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ(5) يا سين. (1)سوگند به قرآن حكمت‏آميز، (2)كه تو از پيامبران هستى، (3)بر راهى راست. (4)قرآن از جانب آن پيروزمند مهربان، نازل شده (5) ☑ اساس و پايه تبليغ و فعالیت های فرهنگی در جامعه بايد آموزه های قرآن باشد. «تَنْزِيلَ الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ لِتُنْذِرَ» ☑ متون و اسناد فرهنگی باید دارای استواری واستحکام بوده و از حکمت برخوردار باشد. 🌷🌷🌷 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
✍️ از وصایای پیامبراکرم (ص) به حضرت علی (ع) : 🕊و َعَلَیکَ بِتِلاوَةِالقُرآنِ عَلی کُلِّ حال. 🌸 یا علی! برتو باد که در همه حال قرآن تلاوت کنی 📚.اصول کافی 7/79 امام سجاد(علیه السلام): هر آيه اي از قرآن، خزينه اي از علوم خداوند متعال است، پس هر آيه را كه مشغول خواندن مي شوي، در آن دقّت كن كه چه مي يابي. 📚مستدرك الوسائل، ج 4، ص 238، ح 3 ☘☘☘ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
عدالت خدا و سرنوشت انسان.استاد ملکی.Mp3
869.1K
@rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 💢 رابطه عدالت خدا و سرنوشت انسان ☑ با توجه به آیه ۵۳ سوره انفال و آیه ۱۱ سوره رعد، عدالت خدا را در رابطه با سرنوشت انسان ها توضیح دهید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
💠 برتری تقوا بر عقیده و علم 🔹 چگونه تقوا که [در سوره مباركه «حج» آمده]: ﴿لكِنْ ینالُهُ التَّقْوی﴾،[1] بالاتر از پیام سوره مباركه «فاطر» است که ﴿إِلَیهِ یصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّیبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ﴾،[2] «كَلِم طیب» كه است چگونه پایین ‌تر از ، با اینكه در سوره «فاطر» ثابت شد كه عمل صالح سكوی پَرِش «كلم طیب» است؟! ﴿إِلَیهِ یصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّیبُ﴾؛ اگر این ﴿الْكَلِمُ الطَّیبُ﴾، «العقیدة الطیبه» بخواهد صعود كند و پرواز كند، سكّوی پرش آن چیست؟ ﴿وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یرْفَعُهُ﴾؛ عمل صالح از پشت سر به منزله سكّوی پَرِش «كَلِم طیب» است، چون «كَلِم طیب» اگر سكّوی پَرِشی به نام نداشته باشد، رشد نمی‌ كند. 🔹 ثابت شد كه عمل صالح اعتقادات است، حالا چگونه عمل صالحی كه سكّوی پرش است، از «كَلِم طیب»ی كه اعتقادات و است، بالاتر می ‌شود كه در سوره «حج» آمده تقوا می‌ شود، ولی در سوره «فاطر» آمده «كَلِم طیب» می‌شود. صعود یعنی به طرف «الله» می‌ رسد، نِیل یعنی می ‌رسد؛ آیه سوره «حج» كجا و آیه سوره «فاطر» كجا! 🔹 سرّش آن است كه بیان تقوا را در كتاب ‌های اخلاقی ملاحظه فرمودید، همان‌ طوری كه توبه سه قسم است: توبه عام است, توبه خاص و توبه اخص; هم این ‌چنین است. كدرج التّوب مراتب التّقی *** من حرمة أو حلٍّ أو دون اللّقا[3] این بیان لطیف در بخش اخلاقیات حكمت منظومه است که ایشان در آن‌جا بیان كردند تقوا مثل درجه توبه سه قسم است: یك است كه همه آن را باید داشته باشند، پرهیز از گناه است; یك است كه پرهیز از بسیاری از امور حلال است; یك است كه پرهیز از «مادون الله» است «كدرج التّوب مراتب التّقی»؛ همان ‌طوری كه توبه سه درجه دارد، مراتب تقوا هم سه مرحله است «من حرمة أو حلّ أو دون اللّقا». تقوای عام از كار حرام است، تقوای خاص از خیلی از امور محلَّل است, تقوای اخص از غیر لقاست. كسانی كه به اوج تقوا رسیدند آنچه غیر است، از آن صرف ‌نظر می ‌كنند؛ متّقی‌ هستند و می‌ كوشند كه غیر از «لقاء الله» چیزی نداشته باشند كه «مَا كُنْتُ أَعْبُدُ رَبّاً لَمْ أَرَهُ»،[4] آن تقوای اخص است كه از «كَلِم طیب» می ‌گذرد, نائل می ‌شود و «كَلِم طیب» در مرحله صعود می ‌ماند. [1]. سوره حج, آیه37. [2]. سوره فاطر, آیه10. [3]. شرح المنظومه، ج5، ص377. [4]. الکافی(ط ـ اسلامی)، ج1، ص98. 📚 سوره صافات ـ جلسه 25 تاریخ: 1393/01/26 🆔 @a_javadiamoli_doross