eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
791 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
برداشت از آيات ۶۶ ـ ۶۴ 📌 الی بايد بداند که اگر کار و يا بکند ممکن است خدای تعالی او را نمايد. الی نبايد مراحل نفس و مقدّس را به بگيرد و خدا و رسولش را م کند؛ زيرا کسانی که اين کارها را بکنند عذرشان پذيرفته نيست و مجرمند. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
پرسش و پاسخ قرآنی 4.mp3
7.51M
# 📌صوت وبینار پرسش و پاسخ قرآنی 📼استاد هانی چیت چیان 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
پرسش و پاسخ قرآنی 5.mp3
7.42M
📌صوت وبینار پرسش و پاسخ قرآنی 📼استاد هانی چیت چیان 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
پرسش و پاسخ قرآنی 6.mp3
8.02M
# 📌صوت وبینار پرسش و پاسخ قرآنی 📼استاد هانی چیت چیان 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
پرسش و پاسخ قرآنی 7.mp3
7.51M
# 📌صوت وبینار پرسش و پاسخ قرآنی 📼استاد هانی چیت چیان 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
پرسش و پاسخ قرآنی 8.mp3
7.51M
# 📌صوت وبینار پرسش و پاسخ قرآنی 📼استاد هانی چیت چیان 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
پرسش و پاسخ 9.mp3
4.56M
# 📌صوت وبینار پرسش و پاسخ قرآنی 📼استاد هانی چیت چیان 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 54 نهج البلاغه.mp3
8.99M
📚شرح و تفسیر حکمت54 (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
حکمت 56 نهج البلاغه.mp3
2.93M
📚شرح و تفسیر حکمت56 (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
💥فإِنَّهُ «حَبْلُ اللهِ الْمَتِينُ وَ سَبَبُهُ الاَْمِينُ، وَ فِيهِ رَبِيعُ الْقَلْبِ، وَ يَنَابِيعُ الْعِلْمِ، وَ مَا لِلْقَلْبِ جِلاَءٌ غَيْرُهُ 🌸«همانا قرآن رشته محکم خدا و وسيله مطمئن اوست. در قرآن، بهار دل ها و چشمه هاى جوشان علم و دانش است و براى قلب، صيقلى جز قرآن نيست 📚 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢تربیت وحیانی و عقلانی ⏹ تربیت جامعه به وسیله است؛ جامعه اگر بخواهد بین حق و باطل، بین صدق و کذب، بین خیر و شرّ، بین حَسَن و قبیح، بین علم و جهل، بین هدایت و ضلالت و سرانجام بین عقل و سَفَه فرق بگذارد، یک علمی میخواهد، اولاً؛ و یک مجاهد میطلبد، ثانیاً؛ که این دو کار را انبیا(عَلَیْهِمُ السَّلَامْ) به خوبی به عهده دارند. ذات اقدس الهی وقتی که داستان انبیا را شرح میدهد ـ آنچه در خاورمیانه فعلاً مطرح است انبیای ابراهیمی(عَلَیْهِمُ السَّلَامْ) هستند و پیشگام همه اینها هم جریان ابراهیم خلیل(سَلَامُ اللَّهِ عَلَیْه) است ـ فرمود مکتب خلیل حق، مکتب عقلانیت است: ﴿وَ مَن یَرْغَبُ عَن مِلَّةِ إِبْرَاهِیمَ إِلاّ مَن سَفِهَ نَفْسَهُ﴾؛[2] ای که از راه خلیلِ خدا فاصله بگیرد، جامعهٴ است. سَفَه باعث میشود که انسان یا حق و باطل را تشخیص نمیدهد، یا به طرف باطل میرود؛ یا صدق و کذب را، خَیر و شرّ را، حَسَن و قبیح را تشخیص نمیدهد، یا به طرف آن نقص میرود؛ یا بین هدایت و ضلالت، رشد و عقب ماندگی، علم و جهل و سَفَه و فرق نمیگذارد یا به طرف نقص میرود. قرآن کریم این معیار را مشخص کرد، فرمود: ﴿وَ مَن یَرْغَبُ عَن مِلَّةِ إِبْرَاهِیمَ إِلاّ مَن سَفِهَ نَفْسَهُ﴾. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌عقلانیت جامعه 💢اگر جامعه راه عقلانیت را طیّ کند، نه بیراهه میرود، نه راه کسی را میبندد و در هر حال سرفراز است. 👌جامعه عقلانی دو عنصر محوری دارد: یکی مسئله تعلیم است و یکی هم مسئله تعلیل. کار حوزه و دانشگاه و مراکز فرهنگی همین دو عنصر است که انسان اوّل احکام الهی، معارف الهی، بود و نبود جهان را از نظر تکوین و باید و نباید را از لحاظ تشریع میفهمد. وقتی کامل شد و بلوغ علمی پیدا کرد، این تعلیمها را تعلیلی میکند، یعنی علت آن را هم میفهمد، آن وقت اگر حوزوی است میشود و اگر دانشگاهی است میشود که در ابتدا چیزهایی را به حق میفهمند؛ مثلاً خدا این‌چنین گفت، این‌چنین گفت و مطلب عقلی این است، این موارد را میفهمند. وقتی که رشد علمی پیدا کرد علت و سبب آن را هم میفهمند. اما مردم که تفکر علمی ندارند و در فضای فکری حضور ندارند، به جای «تعلیم» تبلیغ به خورد آنها میدهند و به جای «» تکرار را به خورد آنها میدهند. اگر غذایی را، لباسی را، کفشی را یا یک شخص و شخصیتی را بخواهند بالا ببرند یا پایین بیاورند، اول تبلیغ میکنند، بعد ده بار، بیست بار یا سی بار تکرار میکنند، او باور میکند. انبیا آمدند گفتند که کار را نمیکند، تکرار کار تعلیل را نمیکند، الّا و لابد باید عالِم بشوید و اگر کردید علت این کار را هم میفهمید، که جامعه در این صورت میشود جامعه ! اصرار انبیا این است که زندگی نکنید و آنها هم که به دنبال شما هستند، همان مُترفان بیدرد می‌باشند.(تفسیر سوره زخرف جلسه ۹) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
مرد و زن مسلمان، کودکان مسلمان باید با قرآن انس پیدا کنید. قرآن را به معنای حقیقىِ مخاطب قرار گرفتنِ در مقابل خدا، بخوانید و در آن تدبر کنید و از آن بیاموزید. مرحله‌ی بعدش هم عمل است؛ اما من مرحله‌ی قبل از عمل را عرض میکنم: آموختن قرآن، فهم معارف قرآن، تدبر در آیات قرآن و کلمات قرآنی. بیانات در دیدار قاریان، 1386/06/22
برداشت از آيه ۶۷ 💢امر به منکر الی بايد معروف و منکر را در بشناسد تا مبادا در رديف که امر به منکر و نهی از معروف می کنند قرار گيرد. زيرا او را به دست می سپارد آنچنان که او خدا را کرده است. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 58 نهج البلاغه.mp3
2.36M
📚شرح و تفسیر حکمت58 (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
حکمت 59 نهج البلاغه.mp3
1.18M
📚شرح و تفسیر حکمت59 (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
واکاوی دعای23 صحیفه سجادیه 75.mp3
18.38M
95 📼 قسمت: هفتادو پنجم 75 📌واکاوی دعای 23 ☑️ عوامل تامین عافیت و عافیت سازدر زندگی ☑️ حالات گوناگون قلب(شاخصه های بیمار دلان) ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🌴🌴🌴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه) خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده! اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ «بهجت‌الدعاء، ص ٣۴٧ » 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 عدل پروری 🔹 مردم تشنه عدل ‌می باشند، آنچه كه مشكل مردم را حل مي ‌كند است و از ما هم مي ‌خواهند! با يك فضل متوسط و يك تقواي صد درصدی يك شهري را بدون ترديد عالم مي‌ تواند اداره كند! مگر ما چقدر سواد مي‌ خواهيم؟ مردم چقدر از ما انتظار دارند؟ حالا بر فرض خيلي هم با سواد، شما حساب حوزه و دانشگاه را از جامعه جدا كنيد، اينها حالا خواص‌ هستند که به دنبال تحقيقات علمي می باشند؛ اما جامعه تشنه عدل است! چگونه وجود مبارك حضرت مردم را عاقل مي ‌كند كه اكثري قاطع مردم می شوند، اين در واقع مورد حیرت است! يعني هر وقت من درباره آن حديث نوراني فكر مي ‌كنم، حريم مي ‌گيرم! اول اين ‌چنين نيست كه «یَمْلَأُ اللهُ به الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً»،[1] اول «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ یَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ کَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُم»[2] بعد اين ‌چنين مي‌ شود! آن وقت چنين جامعه ‌اي زنده مي‌ شود و با زنده كار كردن آسان است. وجود مبارك حضرت امير (علیه السلام) فرمود مشكل من اين است كه من با مرده ‌ها روبرو هستم، تا يك گوشه را جمع مي‌ كنم «وَ الثِّيَابُ الْمُتَدَاعِيَةُ كُلَّمَا حِيصَتْ‏ مِنْ‏ جَانِبٍ‏ تَهَتَّكَتْ‏ مِنْ آخَرَ»؛[3] فرمود من چند نفر را مثل لباس كهنه كه چند جايش رفو شده اين جا جمع مي ‌كنم، فرمود يك جا را من رفو مي ‌كنم مي ‌بينيم يك جاي ديگر شکافته شده است، اين طور نمي ‌شود! بايد كاري كرد كه خود ما مزه عدل را بچشيم و جامعه را تشنه عدل بكنيم؛ اوائل ممكن است که برای مدتی سخت باشد، بعد به قدري عدل شيرين است! 🔹 وجود مبارك رسول گرامي (عليه و علي آله آلاف التحية و الثناء) فرمود و گناه زباله است! بدبوست! حالا سرما خورده ‌ايد و بيني شما گرفته است يا علل و عوامل دیگری دارد، وگرنه خوشبو نيست «تَعَطَّرُوا بِالاسْتِغْفَارِ لَا تَفْضَحْكُمْ رَوَائِحُ الذُّنُوبِ»،[4] آدم هايي را ديديد كه شامه ‌شان بسته است، از كنار سطل زباله هم رد مي ‌شوند بيني را نمي‌گيرند؟! از كنار اين لاشه و مردار هم رد مي‌ شوند بيني را نمي ‌گيرند؟ فرمود اين كار بدبوست، آدم احساس مي‌ كند! 🔹اين از بيانات نوراني وجود مبارك امام صادق (صلوات الله و سلام عليه) است مرحوم صاحب وسائل (رضوان الله عليه) هم در مكاسب محرمه اين را نقل كرده كه فرمود: «كَسْبُ الْحَرَامِ يَبِينُ‏ فِي‏ الذُّرِّيَّةِ»؛[5] غذاي حرام در ذريّه هم اثر مي‌ گذارد! نمي ‌گذارند اصلاً درست بفهمد! نماز مي ‌خواند، اما ندارد. مي‌خواهد چهار تا مطلب را تحقيق كند، چهار تا مغالطه به جاي برهان مي ‌نشيند. اينها كه تصادفی نيست! همه چيز نظم دارد! كدام خاطره در كجا بيايد همه نظم دارد. فرمود اين مال حرام آدم را بدبو مي‌ كند كه در آن روايات هم است كه عالم بي عمل، جهنمي ها از بويشان متعذي مي‌ شوند.[6] اگر يك مقداري انسان خودش عدل را بچشد، لذت عدل در كام او شيرين می شود آن وقت جامعه را به طرف عدل مي ‌برد، آن وقت اين معناي است! يك وقتي است انسان مي ‌گويد ﴿اذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنّا هاهُنا قاعِدُونَ﴾[7] اين يك طور انتظار منفي مذموم هم است كه خيال مي ‌كنند حضرت مي ‌آيد و مشكل اينها را حل مي ‌كند؛ اما يك وقتي نه آن كسي كه دوست عدل است و است منتظر است، چون زنده است و زنده به دنبال مي ‌گردد، چون مي ‌داند رابطه ‌اش اين است و مي ‌داند حياتش به همين است. [1] . کتاب سلیم بن قیس الهلالی، ج2، ص567؛ الکافی (ط ـ الاسلامیه)، ج1، ص338. [2] . الکافی (ط ـ الاسلامیه)، ج1، ص25. [3] . نهج البلاغه (للصبحی صالح)، خطبه 69. [4] . الأمالي (للطوسي)، ص372. [5] . وسائل الشيعه، ج17، ص82. [6] . الکافی (ط ـ الاسلامیه)، ج1، ص44؛ « الْعُلَمَاءُ رَجُلَانِ رَجُلٌ عَالِمٌ آخِذٌ بِعِلْمِهِ فَهَذَا نَاجٍ وَ عَالِمٌ تَارِكٌ لِعِلْمِهِ فَهَذَا هَالِكٌ وَ إِنَّ أَهْلَ النَّارِ لَيَتَأَذَّوْنَ مِنْ رِيحِ الْعَالِمِ التَّارِكِ لِعِلْمِهِ وَ إِنَّ أَشَدَّ أَهْلِ النَّارِ...». [7] . سوره مبارکه مائده، آیه24. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1383/03/21 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 آبروی ادیان گذشته از قرآن قرآن مسحیت و کلمیت را آبرو داده است. عیسی و موسی را معصوم و با وحی معرفی کرده است. تورات محرف و انجیل محرف نمی‌توانست دین را نگه دارد. «آیت‌الله جوادی آملی» 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۷۰ ـ ۶۸ 📌 الی بايد بکوشد که به هيچ وجه و در نفس و روحش به وجود نيايد. زيرا اين صفت از نظر خدای تعالی بالاترين# عذاب را دارد و صاحبش پست ترين ها است، آنها هستند که به خود کرده، همان ها هستند که اعمال خوبشان هم نمی شود و همان ها هستند که بسيار کرده اند. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
انفال ۳.mp3
15.95M
3 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢زینت انسان ...فرمود: ﴿إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَی الأرْضِ زِینَةً لَّهَا﴾، نه «لَکُم»! در هر حال شما زمین را زینت دادید، یک آدم عاقل باید بفهمد که اگر باغ و راغی ساخت، خانهای ساخت و باغی درست کرد، زمین را مزیّن کرد، نه خود را! ﴿إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَی الأرْضِ زِینَةً لَّهَا﴾ نه «لَکُم»! شما ﴿خُذُوا زِینَتَکُمْ عِندَ کُلِّ مَسْجِدٍ﴾؛ شما زینتتان در عبادت است و توحید است و عقاید است و علم است و فهم، زینت شما آن‌جاست! اگر کسی کاری کرد، باغی درست است و برجی درست کرد، زمین را مزیّن کرده، نه خود را! بر فرض برود آسمان، راه شیری را هم مالک بشود، باید بفهمد که ﴿وَ زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیَا بِمَصَابِیحَ﴾. بر فرض «شمس و قمر» را هم مالک بشود، این زینت او نیست. «شمس و قمر» زینت «سماء» است، نه زینت انسان! زینت انسان چیز دیگری است؛ ﴿یُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَ الْحِکْمَةَ﴾ است، ﴿خُذُوا زِینَتَکُمْ عِندَ کُلِّ مَسْجِدٍ﴾[33] است، ﴿حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْإِیمَانَ وَ زَیَّنَهُ فِی قُلُوبِکُمْ﴾ و مانند آن است. زینت انسان این است که انسان با آن مهاجرت بکند، چیزی را که باید بگذارد و برود و باید مسئولِ داشتنِ آن باشد و در برابر آن باید پاسخگو باشد که دیگر زینت نیست؛ اینها را همه انبیا آمدند گفتند، گفتند چیزی که جدای از جان انسان است، زینت انسان نیست. در سوره «کهف» فرمود: ﴿إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَی الأرْضِ زِینَةً لَّهَا﴾؛ ولی در سوره «حجرات» فرمود: ﴿حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْإِیمَانَ وَ زَیَّنَهُ فِی قُلُوبِکُمْ﴾؛ این اعتقاد و ایمان صحیح زینت‌های شماست.(درس تفسیر سوره زخرف جلسه 10) آیت الله العظمی 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom