#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 33:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 20 سوره عبس
ثُمَ السَّبِيلَ يَسَّرَهُ
۱ - خداوند، پیمودن راه طاعت و حرکت در راه راست را، براى انسان ها آسان ساخته است.
◽️(ثمّ السبیل یسّره) «ال» در «السبیل» بیانگر ماهیت است. کلمه «السبیل» گرچه مطلق است، ولى به قرینه سیاق آیه - که در مقام بیان معذور نبودن کافران است - مراد راه طاعت خداوند است.
۲ - کفر کافران با وجود آسانى راه هدایت، توجیه ناپذیر است. (ما أکفره ... ثمّ السبیل یسّره)
۳ - هدایت انسان به راه راست و آسان ساختن سلوک آن، مهم تر از آفرینش اندام او است. (ثمّ السبیل)
◽️حرف «ثمّ» براى تراخى است و چنانچه جمله «ثمّ السبیل یسّره»، تفسیر جمله «قدّره» و بیان گوشه اى از تقدیرات الهى درباره انسان باشد; مراد تراخى رتبى خواهد بود; یعنى، آنچه بعد از ثمّ ذکر شده است، والاتر و ارجمندتر است.
۴ - توانمندى براى حرکت در راه اطاعت خداوند، از جمله مقدرات الهى در وجود انسان است. (فقدّره . ثمّ السبیل یسّره)
۵ - انسان، موجودى تکامل پذیر و آماده رشد (ثمّ السبیل یسّره)
◽️فراهم آوردن «راه» براى انسان و آسان سازى پیمودن آن، نشانگر این است که انسان، به گونه اى آفریده شده که کمالات خود را بالفعل دارا نیست و براى تحصیل آن باید راهى را طى کند.
۶ - فراهم بودن زمینه آشنایى با راه خدا و آسان بودن سلوک آن، نعمتى سزاوار شکرگزارى است. (قتل الإنسن ما أکفره ... ثمّ السبیل یسّره)
◽️چنانچه کفر در «ما أکفره» به معناى کفران نعمت باشد; آیات پس از آن - از جمله این آیه - درصدد بیان نعمت هایى خواهد بود که ناسپاسى آنها، موجب نفرین خداوند است.
۷ - توجه به آسانى سلوک راه هدایت، مانع کفرورزى به خداوند است. (ما أکفره ... ثمّ السبیل یسّره)
▫️👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 34:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 21 سوره عبس
ثُمَ أَمَاتَهُ فَأَقْبَرَهُ
۱ - مرگ، سرنوشت محتوم همه انسان ها است. (ثمّ أماته)
۲ - مرگ انسان ها، به دست خداوند است. (ثمّ أماته)
۳ - لحظه مرگ، لحظه پایان فرصت براى حرکت در راه خدا است. (ثمّ السبیل یسّره . ثمّ أماته)
▫️حرف «ثمّ» براى ترتیب زمانى است و دلالت مى کند که با فرا رسیدن مرگ، فرصت حرکت در راه خدا سپرى شده است.
۴ - توجّه به وابستگى مرگ انسان ها به خداوند، مانع کفر به او است. (ما أکفره ... ثمّ أماته)
۵ - خداوند، الهام بخش دفن مردگان در قبرها است. (فأقبره)
▫️تفاوت فعل «أقْبَر» با «قَبَر»، این است که «قابر»; یعنى، کسى که با دست خود مرده اى را دفن کند و «إقبار» این است که براى مرده قبرى فراهم سازند و یا فرمان به دفن او دهند. (لسان العرب)
۶ - اقدام بى درنگ به دفن جنازه مردگان، مطلوب خداوند است. (فأقبره)
▫️حرف «فاء» در «فأقبره» بر نبود فاصله بین مرگ و دفن دلالت دارد. از آن جا که تمام شیوه هاى برخورد با اموات (از قبیل «سوزاندن» و غیر آن) در حقیقت مستند به خداوند و وابسته به مسبب الاسباب است; اکتفا به استناد مراسم خاک سپارى به خداوند، حاکى از ناهنجارى آن شیوه ها و مطلوب بودن دفن مردگان است.
۷ - مرگ براى انسان و دفن اموات، دو نعمت از جانب خداوند و سزوار شکرگزارى است. (قتل الإنسن ماأکفره ... ثمّ أماته فأقبره) ◽️برداشت یادشده، بر این اساس است که کفر در «ماأکفره» به معناى کفران نعمت باشد.
۸ - خاک سپارى مردگان، شیوه اى سابقه دار در دوران جاهلیت (فأقبره) یادآورى مراسم خاک سپارى در ضمن بر شمردن نعمت هاى خداوند براى مردم عصر بعثت، نشانه جارى بودن آن مراسم در آن روزگار است.
۹ - نقش اساسى جسم در حقیقت انسان (من نطفة خلقه ... ثمّ أماته فأقبره)
▫️تشریح مراحل وجودى انسان، با بیان پیدایش او از نطفه و مردن و دفن او و نیز محدود دانسته شدن حرکت تکاملى او در فاصله شکل گیرى از نطفه تا لحظه مرگ، گویاى نقش اساسى جسم انسان در مراحل وجودى او است.
۱۰ - کار طبیعت و عوامل مؤثر در آن، در حقیقت کار خداوند است. (ثمّ أماته فأقبره)
◽️نسبت یافتن میراندن و دفن انسان به خداوند - با آن که دخالت عوامل طبیعى در آن بدیهى است - مى رساند که طبیعت مجراى افعال خداوند است. فعل هاى «أمات» و «أقبر» گرچه ماضى است; ولى به قرینه ارتباط آن به «جنس انسان»، هر سه زمان را شامل مى شود.
۱۱ - توجّه به پایان زندگى و مدفون شدن انسان ها در قبر، مانع کفرورزى به خداوند است. (ما أکفره ... فأقبره)
۱۲ - وجود نشانه هاى خداشناسى، در مراحل پیدایش تا مرگ انسان (ما أکفره . من أىّ شىء خلقه ... ثمّ أماته فأقبره)
▫️👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (58)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
28- آمادگی و انسجام کامل در برابردشمن
قَالُواْ أَرْجِهْ وَأَخَاهُ وَأَرْسِلْ فِى الْمَدَآئِنِ حَشِرِينَ * يَأْتُوكَ بِكُلِّ سَحِرٍ عَلِيمٍ(اعراف/111و112)
(اطرافيان فرعون) گفتند: (مجازات) او و برادرش را به تأخير انداز و مأموران را در شهرها براى جمعكردن (ساحران) بفرست * تا هر ساحر دانا و كارآزمودهاى را نزد تو بياورند.
🔅🔅🔅
☑️ دشمن از علم و تخصّص، برای مبارزه باجبهه حقّ قرار استفاده می کند . ماهم باید از دانش و فناوری روز به مقابله با آنان برخیزیم «يأتوك بكلّ ساحر عليم»
☑️ براى مقابله با كار فرهنگى، بايد كار فرهنگى قوىترى انجام داد.
☑️ جبهه باطل براى شكستن حقّ، گردهمايى سراسرى و جهانى از متخصّصان تشكيل مىدهند«يأتوك بكلّ ساحر عليم»
▫️👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
قرآن در اندیشه و سیره امام خمینی با رویکرد اخلاق و اجتماع.mp3
5.26M
🔹 دومین همایش بین المللی قرآن در اندیشه و سیره #امام_خمینی با رویکرد اخلاق و اجتماع
#مجازی
🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/12/20
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
قرآن در اندیشه و سیره امام خمینی با رویکرد اخلاق و اجتماع.pdf
1.9M
💠 متن پیام
🔹 دومین همایش بین المللی قرآن در اندیشه و سیره #امام_خمینی با رویکرد اخلاق و اجتماع
#مجازی
🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/12/20
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
مراتب یقین ۶۹.۲.mp3
5.3M
#سیر_و_سلوک (۶۹)
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🌿🌿🌿
📼 یقین
🕑 زمان:۴۳دقیقه
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢این زندگانی چند روزه دنیا (اگر نه در پرستش حق و سعادت آخرت صرف شود) افسوس و بازیچهای بیش نیست،
📙#عنکبوت آیه 64
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌برداشت از آیات ۱۱۱ ـ ۸۳ #سوره_یوسف
#سالک الی #اللّه باید آنچه از این #آیات استفاده می شود مورد توجّه قرار دهد و به آنها عمل کند:
اوّل: آن که بداند وقتی کارها #سخت می شود، خدای تعالی به او کمک می کند و همه #انتظارات او انجام می گردد.
دوّم: به هیچ وجه نباید از #رحمت خدا #مأیوس شود. زیرا #یأس از رحمت خدا #کفرآور است.
سوّم: #سالک الی #اللّه باید کریم باشد و اگر بدی های دیگران را خواست به آنها خواست #متذکر شود، باید برای آنها #عذرشان را هم متذکر گردد.
چهارم: کسی که #تقوا داشته باشد و #صبر کند، جزء #نیکوکاران است و خدای تعالی اجر نیکوکاران را #ضایع نمی کند.
پنجم: #سالک الی #اللّه باید از سر #تقصیرات دیگران زود بگذرد و از خدا بخواهد که آنها را بیامرزد.
ششم: باید بین خود و خدایش واسطه #آبرومندی قرار دهد تا او برای #سالک الی اللّه، در وقتی که #دعا مستجاب است، دعا کند.
هفتم: باید به #پدر و #مادرش احترام کند و نگذارد که آنها به او ولو دارای #قدرت است، بیشتر #احترام کنند.
هشتم: اگر خواست #تبلیغ دینش را بکند، باید به مردم بفهماند که #اجر و مزدی از آنها نمی خواهد، و به آنها نیازمند نمی باشد.
نهم: باید در روی زمین به خاطر #عبرت گرفتن از زندگی گذشتگان سیر و #سفر کند و بداند که آخرت برای کسانی که اهل #تقوی هستند از آنچه در #دنیا است بهتر است، اگر #عقلش را به کار بیندازد.
دهم: باید بداند که خدای تعالی در #قرآن قصّه های انبیاء علیهم السلام را بیان فرموده برای #پند گرفتن او است، رمان #دروغین نیست، بلکه #هدایت و راهنمایی برای #مؤمنین است.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌سوره مبارکه #اسراء آیه﴿۷۸﴾:
نماز را از زوال آفتاب تا نهایت تاریکى شب برپادار، و(نیز) #نماز_صبح را، زیرا نماز صبح همواره (مقرون با) حضور(فرشتگان) است.
● خواب دارای ۵ مرحله است .
● آخرین و عمیق ترین بخش خواب “Rem” نام دارد.
● یکی از دلایل افسردگی، افزایش یافتن طول خواب “Rem” است.
داروهای ضد افسردگی هم کاهش دهنده این بخش خواب هستند.
● قسمت اعظم “Rem” در ابتدای صبح صورت میگیرد
● و سحر خیزی به عنوان متعادل کننده میزان “Rem” مطرح است.
☜ آیا تاکید خداوند بر خواندن نماز صبح بی حکمت بوده است !؟
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 50
#مثل
#عیسی #آدم #اخلاص #خاک #آفرینش
🔅🔅🔅
🗓مثَل آفرینش عیسی و آدم علیهما السّلام
(إِنَّ مَثَلَ عِیسَی عِندَ اللَّهِ کَمَثَلِ ءَادَمَ خَلَقَهُ مِن تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ کُن فَیَکُونُ ا لْحَقُّ مِن رَّبِّکَ فَلاَتَکُن مِّنَ ا لْمُمْتَرِینَ) . (آل عمران / 59 60.)
((مثل (آفرینش ) عیسی در نزد خدا ، همچون مثل آدم است که او را از خاک آفرید ، و سپس به او فرمود : موجود باش ! او هم فوراً موجود شد . (بنا بر این ولادت مسیح بدون پدر ، هرگز دلیل بر الوهیّت او نیست ) . اینها حقیقتی است از جانب پروردگار تو ؛ بنا بر این ، از تردید کنندگان مباش ! )) .
🔅🔅🔅
هست عیسی همچو آدم در مثال
کزترابی کرد خلقش ذوالجلال
گفت او را باش پس شد همچنان
این نباشد زان عجب تر در نشان . . .
بی پدر بی مادر آمد در وجود
زان عجبتر نیست عیسی در شهود
راستی می باشد از پروردگار
پس مباش از ممترین او را به کار
هر یک از افعالش ارباشی به هوش
اعجب است از دیگری بی روی پوش
خلقت عیسی و آدم در شمار
بود یک فعل از هزار و صد هزار
زین عجایب تر بسی در خلقت است
گر که عقلی بی زعیب و علّت است
چشم تو بر هم نهی احمق شوی
غافل از آن قدرت مطلق شوی
شک نمایی در مسیح حقّ نظر
کوچسان آمد به دنیا بی پدر(تفسیر صفی ، ج 1، ص 148 149.)
⏹وجه تشبیه
▫️مسیحیان ولادت غیر عادی ((حضرت مسیح )) را دلیل بر الوهیّت وی دانسته اند ولی خداوند با ذکر مثالی ساده و روان در پاسخ آنان فرمود : ولادت عیسی از جهت غیر طبیعی بودن ، در نزد خدا همانند ولادت آدم ابوالبشر است که او را بدون پدر و مادر از خاک آفرید ؛ قصّه ((آفرینش آدم )) از ((خلقت مسیح )) شگفت انگیزتر است . زیرا آدم بدون پدر و مادر آفریده شده ، در صورتی که عیسی بدون پدر از مادر متولّد شد ، چگونه است که شما نسبت به آدم معتقدید که بنده و مخلوق خداست ، ولی عیسی را خدا یا فرزند خدا می دانید !
▫️به هر صورت وجه شباهت در این تشبیه ((آفرینش غیر عادی )) است که خداوند ((آدم )) و ((مسیح )) را از طریق غیر طبیعی و خارق العاده آفریده است .
▫️این مثل و تشبیه پاسخ دندان شکنی است به مسیحیان که ولادت غیر عادی عیسی را دلیل بر الوهیّت وی پنداشته اند .
👈🏾ادامه دارد.....
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom