آن شاعر دانا که به دلخواه تو گفته است
بر خوی تو عاشقترم از روی تو ای ماه
او عاشق رویت شده، نی عاشق خویت
خواهد که به دام آوردت، لیک ازین راه
بشر، کلمۀ «عدالت»، «دادگری»، «دادپروری» و «دادستانی» را در جملاتی بسیار فصیح و بلیغ به کار میبرد، ولی انگیزهای جز به زنجیر کشیدن ظالمانۀ بینوایان ندارد. از دانش دم میزند، ولی تنها انگیزهاش غوطهور ساختن مردم در حماقت و نادانی است! از الفاظش تحرک و جوش و خروش میبارد، ولی انگیزهاش تخدير مردم است.
آری، بشر این حقیقت را در قاموس خود ثبت کرده است که میتوان ارزش همۀ قوانین را با سخنوری دربارۀ قانون پایمال کرد، در صورتی که عمل خارجی، استعداد اینهمه تحریف و پیچش را ندارد؛ خصوصاً با در نظر گرفتن اینکه اعمال منحرف و ریاکارانه، اغلب از اعمال ناشی از خلوص، دیر یا زود به وسیلۀ نمودهای مربوط تفکیک میشوند و پردۀ ابهام از روی کار کنار میرود. حتی در مواردی که سخن به انگیزۀ ابراز مفاهیم به طور مستقیم صادر شود و انحرافی در هدفگیری وجود نداشته باشد، باز میبینیم دفاع قولی و گفتاری از دادگری، اگرچه در یکصد مجلد کتاب انجام بگیرد، با پرداخت عملی مبلغ ده ریال ناچیز که به انگیزۀ عدالت محض صورت میگیرد، از نظر ارزش به هیچ وجه قابل مقایسه نیست، زیرا آن یکصد مجلد کتاب جامد و مرده، مقداری کاغذ و مرکب را از صحنۀ انتفاع انسانها برکنار کرده است، ولی آن ده ریال به عنوان جزئی از هدف حیات انسانی که وسیلهای برای تحقق بخشیدن به هدف کلی حیات است، به جریان افتاده است.
بیپرده بگوییم که تكیۀ انسانها اغلب به صد مجلد گفتار دربارۀ عدالت، آنان را از عمل به عدالت باز داشته است.
جعفری، محمدتقی. مجموعه آثار ۱۳- فلسفۀ اخلاق و تعلیم و تربیت. ص ۲۰۹
#علامه_جعفری #استاد_جعفری
#محمدتقی_جعفری
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص 2 قرآن کریم
🌷 🌷🌷
1. «هُدىً لِلْمُتَّقِينَ» هركس كه ظرف دلش پاكتر باشد، بهره مندى و نورگيرى او از قرآن بيشتر است. بقره ۲
2. قرآن، هستى را به دو بخش تقسيم مى كند: عالم غيب و عالم شهود.بقره ۳
متّقين به كلّ هستى ايمان دارند، ولى ديگران تنها آنچه را قبول مى كنند كه برايشان محسوس باشد.
3. ایمان از عمل جدا نیست انجام وظایف وتکالیف عملی نیز لازم است. «يُؤْمِنُونَ ... يُقِيمُونَ ... يُنْفِقُونَ» ، بقره ۳
4. ابزار شناخت انسان، محدود به حس و عقل نيست، «يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ»
5. برگزارى نماز، بايد مستمر باشد نه موسمى و مقطعى. «يُقِيمُونَ الصَّلاةَ»
6. در انفاق نيز بايد ميانه رو باشيم. «مِمَّا رَزَقْناهُمْ»
7. تقواى واقعى، بدون يقين به آخرت ظهور پيدا نمى كند. «بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ»
8. ايمان وتقوا، انسان را به فلاح و رستگارى مى رساند. «لِلْمُتَّقِينَ، يُؤْمِنُونَ، الْمُفْلِحُونَ»
📚منبع :کتاب نکته های تفسیری
@rahighemakhtoom
#تفسیر #نمونه #سوره_انسان #انسان #دهر #مکارم_شیرازی
📚تفسیر سوره انسان آیه : 24 و25
📝نگاشت: (24)
إِنَّا نحْنُ نَزَّلْنَا عَلَيْك الْقُرْءَانَ تَنزِيلاً(23) فَاصبرْ لِحُكمِ رَبِّك وَ لا تُطِعْ مِنهُمْ ءَاثِماً أَوْ كَفُوراً(24) وَ اذْكُرِ اسمَ رَبِّك بُكْرَةً وَ أَصِيلاً(25) وَ مِنَ الَّيْلِ فَاسجُدْ لَهُ وَ سبِّحْهُ لَيْلاً طوِيلاً(26)
23 -مسلما ما قرآن را بر تو نازل كرديم.24 -پس در ( تبليغ و اجراى ) حكم پروردگارت شكيبا باش ، و از هيچ گنهكار و كافرى از آنان اطاعت مكن.25 -و نام پروردگارت را هر صبح و شام به ياد آور.26 -و در شبانگاه براى او سجده كن ، و مقدارى طولانى از شب ، او را تسبيح گوى.
🌱🌱🌱
🔹گرچه بعضى از مفسران آثم را به عتبة بن ربيعه و كفور را به وليد بن مغيره يا ابو جهل كه هر سه از مشركان عرب بودند تفسير كردهاند ، ولى روشن است كه آثم ( گنهكار ) و كفور ( كافر و كفران كننده ) مفهوم وسيع و گستردهاى دارد كه همه مجرمان و مشركان را شامل مىگردد ، هر چند اين سه نفر از مصداقهاى روشن آن بودند.
▫️اين نكته نيز قابل توجه است كه آثم مفهوم عامى دارد كه كفور را نيز شامل مىشود ، بنابر اين ذكر كفور از قبيل ذكر خاص بعد از عام و براى تاكيد است.ولى از آنجا كه صبر و استقامت در برابر هجوم اين مشكلات عظيم كار آسانى نيست ، و پيمودن اين راه را دو توشه خاصى لازم دارد.
🌱🌱🌱
🔹در آيه بعد مىافزايد : نام پروردگارت را هر صبح و شام به ياد آور ( و اذكر اسم ربك بكرة و اصيلا).و شبانگاه براى او سجده كن ، و مقدار زيادى از شب او را تسبيح گوى ( و من الليل فاسجد له و سبحه ليلا طويلا).
تا در سايه آن ذكر و اين سجده و تسبيح ، نيروى لازم و قدرت معنوى و پشتوانه كافى براى مبارزه با مشكلات اين راه فراهم سازى.
▫️بكرة ( بر وزن نكته ) به معنى آغاز روز است و اصيل نقطه مقابل آن يعنى شامگاهان و آخر روز است .
▪️بعضى گفتهاند اطلاق اين واژه بر آخر روز با توجه به اينكه از ماده اصل گرفته شده ، به خاطر آن است كه آخر روز اصل و اساس شب را تشكيل مىدهد.
▫️از بعضى از تعبيرات استفاده مىشود كه اصيل گاه به فاصله ميان ظهر و غروب اطلاق مىگردد ( مفردات راغب).
▫️و از بعضى ديگر بر مىآيد كه اصيل به اوائل شب نيز گفته مىشود ، زيرا كه آن را به عشى تفسير كردهاند و عشى آغاز شب است چنانكه نماز مغرب و عشا را عشائين مىگويند ، حتى از بعضى كلمات استفاده مىشود كه عشى از زوال ظهر تا صبح فردا را نيز شامل مىشود .
▫️ولى با توجه به اينكه اصيل در آيه شريفه در مقابل بكرة ( صبحگاهان ) قرار گرفته ، و بعد از آن نيز سخن از عبادت شبانه به ميان آمده ، روشن مىشود كه منظور همان طرف آخر روز است.به هر حال اين دو آيه در حقيقت بيانگر لزوم توجه شبانه روزى و مستمر به ذات مقدس پروردگار است.
▫️بعضى آنرا به خصوص نمازهاى پنجگانه ، يا به اضافه نماز شب ، يا خصوص نماز صبح و عصر و مغرب و عشا تفسير كردهاند ، ولى ظاهر اين است كه اين نمازها مصداقهائى از اين ذكر مستمر الهى ، و تسبيح و سجده در پيشگاه مقدس اوست .
🌷🌷🌷
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Jinn05.mp3
6.96M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_جن #الجن
#سوره_جن #جن
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره الجن
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم
☘️☘️☘️کسانی که می خواهند در باره حقیقت و ماهیت جن بیشتر بدانند ....
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#تسنیم #سوره #جن #درسگفتار
📌ابن سینا چه می فرماید
مرحوم بوعلي را که از بزرگان حکماي شيعه است! ايشان يک رساله نوشته ميگويد آن کسي که نتواند ثابت کند، نماز استسقاء در نظام اثر دارد، «إنما يدفعه هؤلاء المتشبهة بالفلاسفة»[الشفاء(الالهيات)، ص439.] او که فيلسوف نيست. او که بگويد چه ارتباطي بين نماز ما و نماز استسقاء و باران هست! او اصلاً جهان را نشناخت، او اصلاً خدا را نشناخته است! «إنما يدفعه هؤلاء المتشبهة بالفلاسفة»، اين را در کتاب غني و قوي و بزرگ خود به نام شفا دارد. رسالهاي هم درباره تأثير نماز پُر برکت استسقا درباره اثر او دارد. گفت: «إنما يدفعه هؤلاء المتشبهة بالفلاسفة»؛ آن کسي که نتواند ثابت کند، نماز استسقاء اثربخش است، او که فيلسوف نيست.
📼فرازی از #درسگفتار سوره الجن جلسه پنجم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (137)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
🌿🌿🌿
⏪ 45-آمادگی واگذاری مسئولیت به دیگری
وإِذْ أَخَذَ اللَّهُ ميثاقَ النَّبِيِّينَ لَما آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتابٍ وَ حِكْمَةٍ ثُمَّ جاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ قالَ أَ أَقْرَرْتُمْ وَ أَخَذْتُمْ عَلى ذلِكُمْ إِصْري قالُوا أَقْرَرْنا قالَ فَاشْهَدُوا وَ أَنَا مَعَكُمْ مِنَ الشَّاهِدينَ
(81/آل عمران)
و خدا از پيامبران پيمان گرفت كه شما را كتاب و حكمت دادهام به پيامبرى كه آيين شما را تصديق مىكند و به رسالت نزد شما مىآيد بگرويد و يارىاش كنيد. گفت: آيا اقرار كرديد و عهد مرا پذيرفتيد؟ گفتند: اقرار كرديم. گفت: پس شهادت دهيد و من نيز با شما از شاهدانم.
🔅🔅🔅
☑ 1.در مديريّت الهى، لازمهى سپردن مسئوليّتها، گرفتن پيمان است. «أَخَذَ اللَّهُ مِيثاقَ النَّبِيِّينَ»
☑ 2 . هر جا كار سخت است، پيمان گرفتن لازم است. دست برداشتن از آئين و سنّت موجود، و ايمان و حمايت از شخص نوظهور، ساده نيست. لذا خداوند ميثاق مىگيرد. «أَخَذَ اللَّهُ مِيثاقَ ...»
☑ 3.قديمىها، جديدىها را تحويل بگيرند، آنها را به مردم معرّفى كنند و زمينهى رشد بعدىها را فراهم آورند. «لَتُؤْمِنُنَّ»، «لَتَنْصُرُنَّهُ»
☑ 4.ايمان به تنهايى كفايت نمىكند، بلكه حمايت نيز لازم است. «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ»
🌴🌴🌴
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
باورما.30بهار 1401.mp3
19.64M
#باور_ما
#باور_دینی
🔅🔅🔅
📌و اما باور ما -جهان شمولی رسالت پیامبر اسلام -(قسمت 30)
📼خادم صفحه قرآنی رحیق
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
اصول و قواعد تفسیر.دکتر بابایی.pdf
605.8K
#مقاله 44
#اصول #قواعد #تفسیر #اصول_و_قواعد_تفسیر
#دکتر_بابایی #بابایی
📝 یکی از علوم پیشنیاز بسیار مهم برای ورود به تفسیر قرآن شناخت قواعد تفسیری مبتنی بر مبانی متقن عقلی، نقلی یا عقلایی است که هم براساس آن قواعد تفسیر ضابطهمند و قابل ارزیابی باشد و هم با رعایت آنها خطاهای تفسیری کاهش یابد.
📋 این مقاله برای تأمین این نیاز تصنیف و در آن چهل و هفت قاعده تفسیری برپایه سیره عقلا در فهم متون و دلائل عقلی و نقلی تبیین شده است . درمقاله پیشرو برای فرایند تفسیر پنجگام تصور و قواعد تفسیری بر اساس آن گامها دستهبندی شده است
📚 و از اینرو کتابی نیز در هفت فصل با همین نام از استاد در دسترس هست. فصل نخست، به مباحث مقدماتی و فصلهای دوم تا ششم به قواعد تفسیری مخصوص به هرگام از گامهای پنجگانه تفسیر و فصل هفتم به قواعدی ... می پردازد.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی ص۳
۱. پند واندرز برای آنان که آگاهانه چشم و گوش قلب شان را بر روی حقیقت پوشانده اند بیهوده است.(۶و۷ بقره)
۲.مُهر بدبختى كه خداوند بر دل كفّار مىزند، كيفر لجاجتهاى آنان است.
خدا بر دل افراد متكبّر و ستمپيشه، مهر مىزند.
۳.ايمان، يك مسئله قلبى است و به اظهارات انسان بستگى ندارد.
۴.منافق گمان مىكند كه ديگران را فريب مىدهد. زيرا درك درستی ندارد. «ما يَشْعُرُونَ»
اينگونه فريبكارى و نيرنگ بازى با دين، خدعه و نيرنگ نسبت به خود است. مثلا پزشك، دستور مصرفِ دارويى را بدهد و بيمار به دروغ بگويد كه آنها را مصرف كردهام، این شخص در حقيقت خود را فريب داده است و فريب پزشك، فريب خود اوست.
۵.نفاق، يك مرض روحى و منافق بيمار است. شخص بيمار، نه سالم است و نه مرده، منافق هم نه مؤمن است و نه كافر. «فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ»
۶.منافق چند چهره بودن خود را مردمدارى و اصلاح طلبى مىداند.
۷.زرنگى و با هوشی اگر در مسير حقّ نباشد، بىشعورى است.
۸. تحقير مؤمنان، از شيوههاى منافقان است. «كَما آمَنَ السُّفَهاءُ» (ايمان و تسليم خدا بودن، در نظر منافقان سبك مغزى است.)
۹.«شيطان» از «شَطَن» به معناى دور شده و به انسانهاى بدكار و دور از حقّ نيز گفته مىشود.
منافق، نان را به نرخ روز مىخورد. «قالُوا آمَنَّا» «قالُوا إِنَّا مَعَكُمْ»
۱۰.منافقان، دوگانه رفتار مىكنند و لذا با آنها نيز دو گونه برخورد مىشود در دنيا احكام مسلمانان را دارند و در آخرت كيفر كفّار را مىبينند.
۱۱.دنيا همچون بازار است و مردمان، معاملهگر و مورد معامله، اعمال و انتخابهاى ماست.
@rahighemakhtoom
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص 4 قرآن کریم
🌷 🌷🌷
1.کسی که از نور خدایی بهرهمند نشود، در تاریکی های متعدد باقی میماند. {بنورهم… فی ظلمات}(آیه 17)
2.کسی که از عطایای الهی در راه حق بهره نگیرد، همانند کسی است که فاقد آن نعمت هاست. {صم بکم عمی}(آیه 18)
3.حرکت منافقان در پرتو نور دیگران است. {اضاء لهم}(آیه 19)
4.قرآن مخصوص نژاد، قبیله، طایفه و قشر خاصی نیست؛ بلکه همه را به پرستش خدای یگانه دعوت کرده است به همین دلیل، دین اسلام دین خاتم و برای همه جهانیان در تمام زمان هاست. {یا ایهاالناس…(آیه 20)
5.عبادت هدف آفرینش انسان است و تکامل انسانها در گرو عبادت و تقواست. {لعلکم تتّقون}(آیه 21)
6.از بهترین راههای خداشناسی، توجه به نعمتهای اوست. {جعل لکم الأرض فراشا و السماء بناء}
-خداپرستی در فطرت انسانها ریشه دارد. {و أنتم تعلمون}(آیه 22)
7.بندگی خداوند، بزرگترین مقام بشر و شرط دریافت وحی است. {نزّلنا علی عبدنا}(آیه 23)
8.سوخت و سوزی خارج از عمل و کردار بیراه روان در کار نیست .فاتقوا النار التی وقودها الناس (آیه 24)
@rahighemakhtoom