eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
800 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
. 🔰 چگونه دین، انسان را فرشته می کند؟ 💠 ما را می خواهند کنند، پس دین برای این است که ما فرشته بشویم. آنوقت از _ _ سئوال کردند: (اکّالون للسّحت)* چیست؟اینها خواص اصحاب بودند، برایشان مجهول نبود از حضرت سئوال بکنند که این (اکّالون للسّحت)یعنی چه؛ این را از کسی که می گوید من را در ردیف ملائکه کردند، سئوال می کنند که این" اکّالون للسّحت "یعنی چه! آنوقت می فرماید: (هو الّذی یقضی لاخیه حاجته ثمّ یقبل هدیته)*. یک کسی مشکل و کار مردم را حل کرد؛ آن یکی رشوه نداد، مال طیّب و طاهر را به عنوان هدیه برد که محبتی نسبت به ما کرد، ما هم جبران کردیم. گفت: این هدیه (سُحت) است. کار کردی برای رضای خدا، بگذار جامعه راحت بشود؛ هیچ توقعی نداشته باش، این می شود " ". مگر فرشته چکار می کند؟! هیچ تفسیری شما دیدید که این بگوید مال طیب و طاهر ایراد دارد؟ شما تلاش و کوشش کردید مشکل را برای این آقا حل کردید؛ او هم باغبان بود، یک سبد میوه احسان کرد، طیب و طاهر هست؛ ولی فرمود: این (اکّالون للسّحت)است. جامعه را با لطف و مهر باید اداره کرد؛ این (اکّالون للسّحت)این است:(یقبل الهدیه) بعد از یک کار. رشوه که نیست،(اکّالون للسّحت)؛ بله، این می شود فرشته! او هم می داند که این نمی تواند قبول بکند، قبول نکرده است؛ این می شود بهشت دیگر، این می شود ! وقتی وجود مبارک حضرت ظهور کرد، یک عده اینجور می شوند! این که در کتاب ها نوشته شده، حالا همه اینجور نشوند؛ برخی می شوند. این‌که گفته می شود: (مگر دستم را بو کردم)، آنوقت همین جور می شود. یک کسی می خواهد بفهمد که فلان رفیقش کجاست، بو می کند می فهمد. اینکه می گوید دستم را بو کردم، برای اینکه در روایات دارد که زمان ظهور حضرت، خواص اینجور می شوند. از این به بعد گفتند: من که دستم را بو نکردم؛ مگر می شود یک عده ای دست خودشان را بو کنند، بفهمند فلان حادثه کجاست؟! بله، اینها آنوقت تربیت می شوند، این فرشته می شود! اگرجناب سنایی گفت:(تو فرشته شوی ار جهد کنی از پی آنک/برگ توت است به تدریج کنندش اطلس)*، گفت: الآن گران ترین فرش، پرده، حوله؛ ابریشم است. از ابریشم که گران تر روی کره زمین ندارید! این از همین برگ توت است که جمع می کنند، درون سطل زباله می ریزند. وقتی این برگ مدرسه رفت، استاد دید، پیش استاد درس خواند، نزد کرم ابریشم درس خواند، می شود (اطلس)؛ " اطلس " یعنی ابریشم. ---------------------------- 📌 سوره مائده/۴۲ 📌تمام نهج البلاغه/ص ۵۴۷ 📌 دیوان سنایی/قصیده ۹۰ 📋 درس خارج فقه 📆 قم ؛ ۱۴۰۰/۱۱/۰۶ @rahighemakhtoom
⚫️کل نفس ذائقة الموت درگذشت مادر بزرگ خادم قرآنی سرکار خانم سیف رو خدمت ایشان تسلیت عرض می کنیم و برای آن مرحومه غفران الهی را مسئلت میداریم. حمد و سوره ای را نثار روح آن مرحومه بفرمایید. با تشکر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 عبد باشیم 🎙 به ما فرمودند طوری قرآن بخوانید که الآن در بساط قرب الهی نشسته اید دارید از او وحی می گیرید دارد با شما صحبت می کند اینطوری قرآن بخوانید وضو بگیرید با حضور باشید رو به سوی قبله بشینید در بساط قرب و انس او بشینید بگذارید که خدا (جلّ و علی) با شما صحبت کند عبد باشید حاضر باشید مودب بشینید مشافهتا از او حرف بشنوید و وقتی به شما خطاب می کند: «یا ایها الذین آمنوا» در جواب عرض کنید : «لبیک» آمدیم ایستادیم بنده ایم بنده بنده... . @rahighemakhtoom
◼️قرآن درباره‌ی تلاوت خودش می‌فرمايد: «وَ ما تَكُونُ فِي شَأْنٍ وَ ما تَتْلُوا مِنْهُ مِنْ قُرْآنٍ وَ لا تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلَّا كُنَّا عَلَيْكُمْ شُهُوداً» ای پيامبر! ما بر سه چيز گواهيم: ‏الف: بر تمام كارهای تو. ‏ب: بر تلاوت قرآن تو. ‏ج: بر تمام كارهايی كه شما مردم انجام می‌دهيد. ◽️‏يعنی تمام شئون و كارهای پيامبر و تمام كارهای مردم در يك سو و تلاوت قرآن آن حضرت در سوی ديگر قرار گرفته و اين نشانه‌ی اهميّت بسيار زياد تلاوت قرآن است. 📚تفسیر نور تفسیر ایه ۹۱ سوره نمل
📌 و ماندگار از ص ۴۷ قرآن کریم (آیات ۲۷۵ تا ۲۸۱ ) ۱.رباخواران، از تعادل روحی و روانی برخوردار نيستند و جامعه را نيز از تعادل‌ اقتصادی خارج می‌سازند. «كَما يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطانُ» ۲۷۵ ۲.توجيه گناه، راه را برای انجام گناه باز می‌كند. «إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبا» ۲۷۵ ۳.اسلام در كنار مسائل عبادی وفردی، به مسائل اقتصادی ومردمی نيز توجّه دارد. نماز وزكات در كنار هم مطرحند. «أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ» ۲۷۷ ۴.تشويق نيكوكاران بدنبال تهديد بدكاران، يك اصل تربيتی است. «لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ» ۲۷۷ ۵.امنيّت وآرامش واقعی، در سايه‌ی ايمان وعمل صالح وپيوند با خدا ومردم‌ است. «لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ» ۲۷۷ ۶.رباخوار، محارب با خداست. او بايد بداند كه در اين جنگ، در يك طرف او قرار دارد و در طرف ديگر، خداوند جبّار. «فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّـهِ» ۲۷۹ ۷.سلطه پذيری و سلطه گری هر دو محكوم است، نه ظلم ببينيد و نه ظلم روا داريد. «لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ» ۲۷۹ ۸.در معاملات اين جهان، امكان كم و كاست هست، ولی در معامله با خداوند هيچ گونه كم و كاستی نيست. «تُوَفَّی كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ» ۲۸۱ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا امیر المومنین علی بن ابی طالب عليه السلام با عرض ادب و سلام محضر همراهان ارجمند به توفیق الهی تشرف و عتبه بوسی مولای ما حضرت امیر مومنان روزی بنده روسیاه شد . نایب الزیاره و دعاگوی همه دوستان در طول این سفر معنوی خواهم بود. به همین جهت و با عرض پوزش به مدت یک هفته برنامه های منظم صفحه بارگذاری نخواهد شد. ان شاء الله مدیران محترم با برنامه مفید و جذاب جبران نمایند. ارادتمند شما.سید خادم صفحه قرآنی رحیق
۷ فإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا☆إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا(آیات ۵ و ۶ سورة انشراح ) پس قطعا با هر سختى آسانى است. قطعا با هر سختى آسانى است. «پس با هر سختى آسانى خواهد بود» 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
baghare3-1.mp3
17.12M
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : پنجم 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🌴🌴🌴 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 📋نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐️مدرسه عالی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 و ماندگار از ص ۴۸ قرآن کریم (آیه ۲۸۲) 1- ايمان، بستر ومقدّمه عمل به احكام، وخطاب؛ «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» تشويقى براى عمل به احكام است. ۲_ براى حفظ اعتماد و خوش‌بينى به همديگر و آرامش روحى طرفين و جلوگيرى از فراموشى، انكار و سوءظنّ، بايد بدهى‌ها نوشته شود. «فَاكْتُبُوهُ» ۳_نويسنده‌ى قرار داد، حقّ را در نظر گرفته و عين واقع را بنويسد. «بِالْعَدْلِ» شرط گزينش نويسنده‌ى اسناد، داشتن عدالت در قلم است. ۴_اقرار انسان عليه خودش، قابل قبول است. «وَ لْيُمْلِلِ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ» ۵_ سفيهان وناتوانان در مناسبات اجتماعى، نيازمند ولىّ هستند. «فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُ» ۶_ مردان، در گواه شدن وگواهى دادن بر زنان مقدّم مى‌باشند. «شَهِيدَيْنِ مِنْ رِجالِكُمْ» ۷_در معاملات نقدى، لزومى به نوشتن نيست. «إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجارَةً حاضِرَةً» ۸_قلب پاك و با تقوا، همچون آينه علوم و حقايق را مى‌گيرد. «وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ يُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ» 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌نقش اخلاص در دعا از منظر آیات و روایات ◼️خداوند براي اينكه عبادت بودن دعا و مطلوب بودن آن مشخص شود، مسئله را در دعا شرط كرده است و مي فرمايد:  «فَادْعُوا اللَّهَ مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ»(خدا را با اخلاص بخوانيد) و چيزي را ضميمه اين دعا نكنيد. ◾️وثوق انسان به آنچه در خزانه الهي است، بايد بيش از مقداري باشد كه در خزانه خود اوست؛ زيرا دعاي كسي كه به داشته های خود تكيه كرده نيست. ◻️امام صادق(عليه ‏السلام) مي فرمايد: «دلهاي خويش را خوب وارسي كنيد ببينيد آيا دلتان پاك است يا در آن علاقه به غير خدا نيز وجود دارد. اگر در آن جز خدا نبود، آنگاه هر چه خواستيد از خدا مسئلت كنيد» كه خدا مي دهد، چون دعاي موحد، است و موحد كسي است كه در قلبش جز اعتقاد به حق، چيزي راه نيافته باشد.  ◽️امام سجاد(سلام‏ الله‌ عليه) مي فرمايد: «در واپسين دم حيات، پدرم حسين ‏بن علي(سلام‏ الله عليهما) از باب وصیت فرمودند: «إِيَّاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَايَجِدُ عَلَيْكَ نَاصِراً إِلَّا اللَّه‏» (زنهار از ظلم و ستم بر كسي كه ياوري جز خدا ندارد)». همه اقسام ستم بد است؛ ولي به كه هيچ پناهگاهي جز خدا ندارد، ستم نكنيد كه دعاي او يقيناً مستجاب است. لازم نيست انسان از همه امكانات محروم باشد تا موحّد شود؛ بلكه انسان وقتي در موحّد است كه خود را از همه امكانات محروم و آنها را بي ‏اثر ببيند. ◻️در اواخر سوره مباركه يوسف چنين آمده: «وَ ما يُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ وَ هُمْ مُشْرِکُونَ» (بيشتر مردمان ايمان نمي ‏آورند؛ جز آنكه مشركند). سرّش آن است كه مردم مي گويند: اگر فلان كس نبود كار درست نمي شد يا اينكه در تعبيرات رايج ما اين است كه، اول خدا، دوم فلان كس؛ اين تعبير، موحّدانه نيست. چون «هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ» اولي نيست كه دومي بردارد. @rahighemakhtoom 🔘صفحه تفسیری و قرآن پژوهی رحیق
📌یک اشاره یک نکته در آیه ۱۴۲ سوره بقره پرسش كردن به نيت درك نادانسته‌ها كار خوبى است و باعث رشد و كمال انسان مى‌شود و معمولاً پرسشگرى نشانه‌ى خردورزى است؛ اما پرسش به قصد بهانه‌جويى و حق‌پوشى، علامت سفاهت است نه خردمندى. آنچه در آيه ۱۴۲ سوره بقره (سیقول السفهاء...) نكوهش شده روحيه‌ى بهانه‌جويى است كه در افراد سبك‌مغز ديده مى‌شود. @rahighemakhtoom