eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
800 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 حماسه دفاع مقدس ▪ حماسه دینی جای آن بسیار خالی است یا آن چنان که باید پُر باشد، جای آن پُر نشده است. انقلاب اسلامی ره ‌آورد فراوانی دارد، دفاع مقدس ده ساله و نه هشت ساله، زیرا دو سال جنگ داخلی به صورت خورد بود، نه زد و خورد! هشت سال جنگ زد و خورد بود؛ در طی این ده سال حماسه ‌های فراوانی ملت بزرگ و بزرگوار ایران اسلامی، یعنی شما و فرزندانتان عرضه کردید که این باید در چهره تاریخ بماند و مهم ‌ترین عاملی که جنگ و دفاع را تمدن‌ ساز می‌ کند، آن حماسه است؛ نوشتار و گفتار و رفتار آیینی، سهمی از این فضیلت را به همراه دارد، اما آنچه که حرف اول را می ‌زند، هنر حماسی است. ▪ اولاً هنر معقول ترسیم بشود که یعنی چه و هنر حماسی تبیین بشود که یعنی چه؟ هنر اگر از آغاز شروع شد، به انجام می ‌رسد و اگر از بین راه شروع شد، در بین راه می‌ ماند. هنر یک وقت است از خیال و وهم و متخیله و واهمه نشأت می ‌گیرد و به حس می‌ رسد، این هنر، هنر بین راهی است، زیرا از خیال شروع شد و به حس رسیده است، بخش‌ هایی از سریال ‌ها از این قبیل است، بخش ‌هایی از داستان‌ ها و فیلم‌ ها از این قبیل هستند که از بین راه شروع می ‌کنند. هنر معقول از آغاز شروع می‌ شود نه از بین راه، یعنی از عقل نشأت می‌ گیرد؛ عقل امام خیال است، عقل امام واهمه است. ▪ بیان نورانی امام سجاد(صلوات الله و سلامه علیه) این است که امامِ سرزمین دل، فهم و عقل و استدلال و برهان اوست.[1] عقل اگر امامت وهم و واهمه را، اگر رهبری خیال و متخیله را به عهده بگیرد، مطلب حکیمانه و متقن و برهانی را ترسیم می‌ کند، اولاً؛ به واهمه و خیال می‌ سپارد که آنها در حدّ وهم و خیال کارسازی کنند، ثانیاً؛ به حس می ‌دهد که او بپردازد؛ با نوشتن، با گفتن، با ارائه و تصویر و مانند آن. هنر معقول برهانی است، جاودانی است، از حس شروع نشد، از وهم و خیال شروع نشد، از زمین شروع نشد، تا در زمین فرو برود از آسمان آمد به زمین رسید، زمینی را آسمانی کرده است. [1]. بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج‏46، 231؛ «قَالَ یا بُنَی إِنَّ الْعَقْلَ رَائِدُ الرُّوحِ وَ الْعِلْمَ رَائِدُ الْعَقْلِ وَ الْعَقْلَ تَرْجُمَانُ الْعِلْم». 📚 پیام هنر حماسی تاریخ: 1398/04/03 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌کرامت و بی نیازی در برابر مردم آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 🔅قطعه ویدیویی 5 دقیقه ای بسیار زیبا و تاثیر گذار 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
هدایت قرآن.docx
16.3K
📌 خوش تر آن باشد که سر دلبران ▪ دوشیزه «برجت هنی» اهل انگلستان، یکی از افرادی است که پس از بررسی و تحقیق، به دین اسلام گرویده و دربارۀ آن، مقالات و کتاب‌ های مفیدی دارد. ✅ هنوز از قرائت سوره سوم قرآن فراغت حاصل نکرده بودم که بی‌ اختیار به سجده افتادم ▪ در چنین موقعیت حساس و مساعدی، اسلام با مکتب جامع‌ الاطراف خود، با توازن دقیق و عادلانه‌ ای که میان احتیاجات جسم و جان ایجاد کرده، قدرت دارد تندروی‌ ها و انحرافات تمدن جدید را کنترل کند و آن را در مسیر سعادت واقعی انسان، به نحو صحیحی توجیه نماید. آری، در عین این ‎که می‎ تواند خوش ‎بختی همه‌ جانبه افراد را در این دنیا تأمین کند، آن‌ ها را در راه تحصیل رضای پروردگار بزرگ در سرای دیگر به طرز نیکویی راهنمایی می ‎کند . ✳ با توجه به بلند بودن متن و به منظور استفاده علاقه مندان اصل مصاحبه را در فایل پیوست مطالعه فرمایید 🍁🍁🍁 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
هدایت قرآن.pdf
198.5K
📌 خوش تر آن باشد که سر دلبران ▪ دوشیزه «برجت هنی» اهل انگلستان، یکی از افرادی است که پس از بررسی و تحقیق، به دین اسلام گرویده و دربارۀ آن، مقالات و کتاب‌ های مفیدی دارد. ✅ هنوز از قرائت سوره سوم قرآن فراغت حاصل نکرده بودم که بی‌ اختیار به سجده افتادم ▪ در چنین موقعیت حساس و مساعدی، اسلام با مکتب جامع‌ الاطراف خود، با توازن دقیق و عادلانه‌ ای که میان احتیاجات جسم و جان ایجاد کرده، قدرت دارد تندروی‌ ها و انحرافات تمدن جدید را کنترل کند و آن را در مسیر سعادت واقعی انسان، به نحو صحیحی توجیه نماید. آری، در عین این ‎که می‎ تواند خوش ‎بختی همه‌ جانبه افراد را در این دنیا تأمین کند، آن‌ ها را در راه تحصیل رضای پروردگار بزرگ در سرای دیگر به طرز نیکویی راهنمایی می ‎کند . ✳ با توجه به بلند بودن متن و به منظور استفاده علاقه مندان اصل مصاحبه را در فایل پیوست مطالعه فرمایید 🍁🍁🍁 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
مبانی قرآنی قیام حسینی 85-11.pdf
225.3K
📌 قیام حسینی 11 🍁🍁🍁 ▪ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoo
مبانی قرآنی قیام حسینی 85-11.mp3
8.44M
📌 قیام حسینی 11 🍁🍁🍁 ▪ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoo
برشی از کتاب (91) 🔅🔅🔅 📌 رمز موفقيّت فقاهت و تأثير آن در شكوفايي رشد جامعه‌ي اسلامي و تأمين استقلال فرهنگي و مذهبي ✅ 1. حريم حيات هر كسي را هدف او تأمين مي كند و چون امر مادّي زوال پذير است و امر معنوي جاودان مي باشد، لذا متكاثران زراندوز قبل از مرگ مرده اند، و كوثرطلبان علم آموز بعد از مرگ زنده اند. چنان كه اميرالمؤمنين (عليه السلام) فرمود: هَلَك خُزّان الأموال و هم احياءٌ و العلماء باقون مابَقي الدَهْرُ.[ نهج البلاغة، حكمت 147.] ✅ 2. ارزش هر كسي را معرفت و آگاهي او تعيين مي نمايد؛ قيمة كل امرءٍ ما يُحسنه.[ بحار الانوار، ج 65، ص 49.] ✅ 3. عالمان راستين تشنه‌ي معارف قرآن اند و دل هاي فقيهان واقعي خرّم و سرسبز از علوم و مفاهيم قرآن كريم است؛ جعَلَه الله ريّاً لعَطشِ العُلماء و رَبيْعاً لقلوبِ الفقهاء.[ نهج البلاغة، خطبه ي 198.] ✅ 4. علماي دين عهده دار تَعديل نظام اجتماعي اند تا گروهي در افراط و عدّه اي در تفريط به سر نبرند؛ و ما اَخَذَ اللهُ علي العلماء ألّا يُقّارّوا عَلي كظّة ظالمٍ و لا سَغَبِ مظلوم.[ همان، خطبه 3.] ✅ 5. وظيفه‌ي كارگزار اسلامي حضور در مجامع علمي و استفاده از عالمان ديني است. چنان كه اميرالمؤمنين (عليه السلام) به مالك اشتر دستور داده است؛ واَكْثِر مدارسة العلماء.[ همان، نامه ي 53، بند 40.] @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ◽ نگاشت8: تفسیر آیات 11 تا 14 فَلاَ اقْتَحَمَ‌ الْعَقَبَةَ11 وَ مَا أَدْرَاکَ‌ مَا الْعَقَبَةُ 12 فَکُ‌ رَقَبَةٍ 13 أَوْ إِطْعَامٌ‌ فِي‌ يَوْمٍ‌ ذِي‌ مَسْغَبَةٍ 14 🌿🌿🌿 «مَا اقْتَحَمَ»: اقتحام، به معنی بی‌باکانه دست به کار شدن و شجاعانه به کاری آغازیدن است. «الْعَقَبَةَ»: گردنه. مراد گردنه نجات است که بر سر راه سعادت قرار دارد و باید با انجام وظائف و تکالیف بندگی، خویشتن را بدان زد و آن را پشت سر گذاشت. ✅ ۱ - انجام دادن بعضى از کارهاى نیک، دشوار و بسان افکندن خویش در یک راه کوهستانى و گردنه هاى صعب العبور است. (فلااقتحم العقبة) ✅ ۲ - خود برتربینان و مدعیان کمک هاى مالى سنگین، از تکالیف سخت شانه خالى مى کنند. (فلااقتحم العقبة) ✅ ۳ - انسان، به دلیل برخوردارى از ابزارهاى شناخت (توانایى بر دیدن و گفتن و نیز تشخیص راه خیر و شر) توانا بر پذیرش تکالیف دشوار و برداشتن گام هاى سنگین در راه خیر (ألم نجعل ... فلااقتحم العقبة) ✅ ۴ - خوددارى انسان از پذیرش وظیفه سنگین، با وجود توانایى هاى لازم در او، نکوهیده و خلاف انتظار است. (ألم نجعل ... فلااقتحم العقبة) 🔅🔅🔅 ✅ 5 - انسان، در تشخیص تکالیف دشوارى که خداوند خواهان انجام گرفتن آن است، نیازمند وحى است. (و ما أدریک ما العقبة) ✅ 6 - تکالیف دشوار، داراى ارزشى فراتر از حد تصور و بیان، براى عموم مردم (و ما أدریک ما العقبة) 🔅🔅🔅 ✅ 7 - آزادسازى بردگان و هزینه کردن ثروت در این راه، خواسته خداوند از ثروتمندان است. (فکّ رقبة) ✅ 8- آزادسازى بردگان و سهیم شدن در آزادى آنان، وظیفه اى سنگین، پرارزش و نیازمند همتى والا است. (و ما أدریک ما العقبة . فکّ رقبة) ✅ 9 - مالکان برده، در کمک هاى اقتصادى به جامعه، باید آزادسازى بردگان خویش را در اولویت قرار دهند. (یقول أهلکت مالاً لبدًا ... فلااقتحم العقبة ... فکّ رقبة) ✅ 10 - حذف آزادسازى بندگان از فهرست کمک هاى مالى به جامعه، شیوه اى مطرود در نظام انفاق هاى خداپسند (یقول أهلکت مالاً لبدًا ... فلااقتحم العقبة ... فکّ رقبة) ✅ 11 - فضیلت آزادسازى بردگان، ویژه نوع خاصى از آنان نیست. (فکّ رقبة) ✅ 12 - خداوند، حق آزاد شدن را از هیچ برده اى سلب نکرده و کسى را به بردگى همیشگى، محکوم نکرده است. (فکّ رقبة) ✅ 13 - پرداخت وجه مورد نیاز اسیران و زندانیان براى آزادسازى آنان، گامى بلند و انفاق سنگین است. (ما العقبة . فکّ رقبة) 🍁🍁🍁 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ◽ نگاشت8: تفسیر آیات 11 تا 15 فَلاَ اقْتَحَمَ‌ الْعَقَبَةَ11 وَ مَا أَدْرَاکَ‌ مَا الْعَقَبَةُ 12 فَکُ‌ رَقَبَةٍ 13 أَوْ إِطْعَامٌ‌ فِي‌ يَوْمٍ‌ ذِي‌ مَسْغَبَةٍ 14 يَتِيماً ذَا مَقْرَبَةٍ15 🌿🌿🌿 ✳ «مَسْغَبَةٍ»: مراد بیشتر گرسنگی زمان قحطی و خشکسالی است که در آن غذا و خوراک سخت عزیز و بسیار مهمّ است، و در چنین موقعی ایثار نشانه باور راستین شخص به خدا و آخرت است. ✅ ۱ - تغذیه مردم، در روزگار گرفتارى آنان به گرسنگى رنج آور، خواسته خداوند از ثروتمندان است. (أو إطعم فى یوم ذى مسغبة) ✅ ۲ - مدعیان دروغین انفاق، با پیدایش گرسنگى هاى فراگیر، از اطعامْ بخل ورزیده، مواد غذایى را احتکار مى کنند. (یقول أهلکت مالاً لبدًا ... فلااقتحم العقبة ... أو إطعم فى یوم ذى مسغبة) ✅ ۳ - تأمین خوراک قحطى زدگان، براى کسانى که خود نیز گرفتار خشک سالى اند، وظیفه اى سنگین و نیازمند همتى والا است. (و ما أدریک ما العقبة ... أو إطعم فى یوم ذى مسغبة) ✅ ۴ - سرمایه داران، در کمک هاى اقتصادى به مردم قحطى زده، باید تغذیه آنان را در اولویت قرار دهند. (أو إطعم فى یوم ذى مسغبة) ✅ ۵ - فضیلت آزادسازى بردگان، برتر از تغذیه گرسنگان جامعه است.(فکّ رقبة . أو إطعم) 🔅🔅🔅 ✅ 6 - یتیمانِ نیازمند، سزاوارترین قشر جامعه به دریافت کمک هاى غذایى در سال هاى قحطى اند. (أو إطعم ... یتیمًا) ✅ 7 - رساندن غذا به خویشاوندان یتیم خود، بر تغذیه دیگر نیازمندان مقدم است. (یتیمًا ذا مقربة) ✅ 8 - رساندن غذا به یتیمان در سال هاى قحطى، تکلیفى سنگین و نیازمند همتى والا است. (ما العقبة ... أو إطعم فى یوم ذى مسغبة . یتیمًا) ✅ 9 - خویشاوندى، رابطه اى مسؤولیت آفرین و انگیزه اى مؤثر، در کمک رسانى به یکدیگر است. (ذا مقربة) ✅ 10 - بى اعتنایى ثروتمندان به نیازهاى خویشاوندان یتیم خود، دور از انتظار و نکوهیده تر از بى توجّهى آنان به دیگر نیازمندان است. (یقول أهلکت مالاً لبدًا ... یتیمًا ذا مقربة) 🍁🍁🍁 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 رشد و تعالی در گرو سپاسگزاری نعمت های الهی ▪ خدای سبحان صریحاً و با صدای رسا اعلام كرده است، خیلی هم به این صدای رسا و به این اعلان خود بها می‌ دهد كه هر كسی شكر كرد، من پاداش خوبی به او می ‌دهم ﴿وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِیدَنَّكُمْ وَ لَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ﴾. 🔹 سخن از «شكر نعمت نعمتت افزون كند»[1] نیست، البته «شكر نعمت نعمتت افزون كند» در سورهٴ مباركهٴ «بقره» دارد ﴿مَثَلُ الَّذِینَ ینفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللّهِ﴾[2] یكی می‌ شود هفت خوشه، هفت خوشه هر كدام دارای صد حبه که می‌ شود هفتصد تا، بعد فرمود: ﴿وَاللّهُ یضَاعِفُ لِمَن یشَاءُ﴾[3] اگر به معنای دوبرابر باشد می ‌شود هزار و چهارصد تا، بعد هم در ذیل فرمود: ﴿وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ﴾[4] كه معلوم نیست كه چقدر است؛ این برای نعمت و مال و كمال هایی كه به انسان می‌ دهد. اما این آیه نطاقش غیر از آن است، ندارد اگر شما شكر كردید ما نعمتتان را افزون می ‌كنیم، آن برای سوره «بقره» است، این دارد كه ما به شما نمو می‌ دهیم، رشد فكری پیدا می ‌كنید، بالا می ‌آیید، عالم ربانی می ‌شوید ما گوهر ذاتتان را بالا می ‌بریم 🔹 ﴿لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِیدَنَّكُمْ﴾ نه «لازیدن أموالكم»، خیلی فرق است! اگر كسی چهارتا كلمه یاد گرفت بیشتر شاكر بود و كمتر خود را دید، این شخص بالأخره به جایی می‌ رسد؛ اما اگر خدای ناكرده یك مطلب علمی كه جایی شنید و جایی دید همان اول فكرش این است كه یك جا سخنرانی گیر بیاید من این را بگویم، این شخص علم ‌فروش است، این بعید است به جایی برسد،. همین كه یك مطلبی را یك جایی خواند یا یك جایی شنید یا یك جایی مطالعه كرد فوراً برای گفتن یادداشت می ‌كند، نه برای عمل كردن و باور كردن؛ این عالم معمول خواهد بود. 🔹 البته «لطف خدا بیشتر از جرم ماست»،[5] اما اگر بخواهد گوهر ذاتش فربه بشود، چیزی دیگر می ‌طلبد. با صدای رسا هم گفته، «تأذن» غیر از «آذن» است، غیر از «قال» است، به صورت رسمی اعلان كرده است، نه اعلام! اعلان كرده است با صدای بلند كه هر كسی شاكر بود من او را بالا می‌ برم ﴿وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِیدَنَّكُمْ﴾. ▪ لطیفه ‌ای كه سیدنا الاستاد (رضوان الله علیه) هم به آن اشاره فرموده ‌اند این است كه این وعده است به صورت صریح که دلالت مطابقی و شفاف ذكر شد، اما آن وعید را به صورت تلویح ذكر كرد نه تصریح، فرمود: ﴿وَلَئِن كَفَرْتُمْ﴾، «لاعذبنكم» نفرمود، فرمود: ﴿إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ﴾ نفرمود شما را عذاب می ‌كنیم، فرمود عذاب سختی من دارم! این تلویح نسبت به وعید است، اما در جریان وعده تصریح است که فرمود: ﴿لأَزِیدَنَّكُمْ﴾ كه هم نون تأكید ثقیله است، هم لام هست، هم حرف تاكید است، هم تصریح است، اما ﴿وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ﴾. [1] ـ مثنوی معنوی بخش47، دفتر اول. [2] ـ سورهٴ بقره، آیهٴ 261. [3] ـ سورهٴ بقره، آیهٴ 261. [4] ـ سورهٴ بقره، آیهٴ 261. [5] ـ دیوان حافظ، غزل284. 📚 سوره مبارکه ابراهیم علیه السلام جلسه 8 🍁🍁🍁 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 سیل چون آمد به دریا بحر گشت دانه چون آمد به مزرع گشت کشت چون تعلق یافت نان با بو البشر نان مرده زنده گشت و با خبر موم و هیزم چون فدای نار شد ذات ظلمانی او انوار شد سنگ سرمه چون که شد در دیده گان گشت بینایی شد آن جا دیدبان ای خنک آن مرد کز خود رسته شد در وجود زنده ای پیوسته شد وای آن زنده که با مرده نشست مرده گشت و زندگی از وی بجست چون تو در قرآن حق بگریختی با روان انبیا آمیختی هست قرآن حالهای انبیا ماهیان بحر پاک کبریا ور بخوانی و نه ای قرآن پذیر انبیا و اولیا را دیده گیر ور پذیرایی چو بر خوانی قصص مرغ جانت تنگ آید در قفص مرغ کاو اندر قفس زندانی است می نجوید رستن از نادانی است روحهایی کز قفسها رسته اند انبیای رهبر شایسته اند از برون آوازشان آید ز دین که ره رستن ترا این است این ما به دین رستیم زین ننگین قفس جز که این ره نیست چاره ی این قفس خویش را رنجور سازی زار زار تا ترا بیرون کنند از اشتهار که اشتهار خلق بند محکم است در ره این از بند آهن کی کم است 📚 مثنوی معنوی دفتر اول.بخش 86 🍁🍁🍁 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
عزیزسرافراز، رزمنده دلاور.......🌹 سلام علیکم *سلام بر آنهایی که از نفس افتادند تا ما از نفس نیفتیم، قامت راست کردند تا ما قامت خم نکنیم، به خاک افتادند تا ما به خاک نیفتیم *سلام* بر آنهایی که رفتند تا بمانند و نماندند تا بمیرند. یاد و نام مردان بی نام و نشان وطن گرامی باد *سلام بر شهدا* سلام برایثارگران* * سلام بر شما مهربان....... *هفته دفاع مقدس گرامی باد*.. سید محمد عبداللهی @rahighemakhtoom