eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
800 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
مبانی قرآنی قیام حسینی 85-11.mp3
8.44M
📌 قیام حسینی 11 🍁🍁🍁 ▪ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoo
برشی از کتاب (91) 🔅🔅🔅 📌 رمز موفقيّت فقاهت و تأثير آن در شكوفايي رشد جامعه‌ي اسلامي و تأمين استقلال فرهنگي و مذهبي ✅ 1. حريم حيات هر كسي را هدف او تأمين مي كند و چون امر مادّي زوال پذير است و امر معنوي جاودان مي باشد، لذا متكاثران زراندوز قبل از مرگ مرده اند، و كوثرطلبان علم آموز بعد از مرگ زنده اند. چنان كه اميرالمؤمنين (عليه السلام) فرمود: هَلَك خُزّان الأموال و هم احياءٌ و العلماء باقون مابَقي الدَهْرُ.[ نهج البلاغة، حكمت 147.] ✅ 2. ارزش هر كسي را معرفت و آگاهي او تعيين مي نمايد؛ قيمة كل امرءٍ ما يُحسنه.[ بحار الانوار، ج 65، ص 49.] ✅ 3. عالمان راستين تشنه‌ي معارف قرآن اند و دل هاي فقيهان واقعي خرّم و سرسبز از علوم و مفاهيم قرآن كريم است؛ جعَلَه الله ريّاً لعَطشِ العُلماء و رَبيْعاً لقلوبِ الفقهاء.[ نهج البلاغة، خطبه ي 198.] ✅ 4. علماي دين عهده دار تَعديل نظام اجتماعي اند تا گروهي در افراط و عدّه اي در تفريط به سر نبرند؛ و ما اَخَذَ اللهُ علي العلماء ألّا يُقّارّوا عَلي كظّة ظالمٍ و لا سَغَبِ مظلوم.[ همان، خطبه 3.] ✅ 5. وظيفه‌ي كارگزار اسلامي حضور در مجامع علمي و استفاده از عالمان ديني است. چنان كه اميرالمؤمنين (عليه السلام) به مالك اشتر دستور داده است؛ واَكْثِر مدارسة العلماء.[ همان، نامه ي 53، بند 40.] @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ◽ نگاشت8: تفسیر آیات 11 تا 14 فَلاَ اقْتَحَمَ‌ الْعَقَبَةَ11 وَ مَا أَدْرَاکَ‌ مَا الْعَقَبَةُ 12 فَکُ‌ رَقَبَةٍ 13 أَوْ إِطْعَامٌ‌ فِي‌ يَوْمٍ‌ ذِي‌ مَسْغَبَةٍ 14 🌿🌿🌿 «مَا اقْتَحَمَ»: اقتحام، به معنی بی‌باکانه دست به کار شدن و شجاعانه به کاری آغازیدن است. «الْعَقَبَةَ»: گردنه. مراد گردنه نجات است که بر سر راه سعادت قرار دارد و باید با انجام وظائف و تکالیف بندگی، خویشتن را بدان زد و آن را پشت سر گذاشت. ✅ ۱ - انجام دادن بعضى از کارهاى نیک، دشوار و بسان افکندن خویش در یک راه کوهستانى و گردنه هاى صعب العبور است. (فلااقتحم العقبة) ✅ ۲ - خود برتربینان و مدعیان کمک هاى مالى سنگین، از تکالیف سخت شانه خالى مى کنند. (فلااقتحم العقبة) ✅ ۳ - انسان، به دلیل برخوردارى از ابزارهاى شناخت (توانایى بر دیدن و گفتن و نیز تشخیص راه خیر و شر) توانا بر پذیرش تکالیف دشوار و برداشتن گام هاى سنگین در راه خیر (ألم نجعل ... فلااقتحم العقبة) ✅ ۴ - خوددارى انسان از پذیرش وظیفه سنگین، با وجود توانایى هاى لازم در او، نکوهیده و خلاف انتظار است. (ألم نجعل ... فلااقتحم العقبة) 🔅🔅🔅 ✅ 5 - انسان، در تشخیص تکالیف دشوارى که خداوند خواهان انجام گرفتن آن است، نیازمند وحى است. (و ما أدریک ما العقبة) ✅ 6 - تکالیف دشوار، داراى ارزشى فراتر از حد تصور و بیان، براى عموم مردم (و ما أدریک ما العقبة) 🔅🔅🔅 ✅ 7 - آزادسازى بردگان و هزینه کردن ثروت در این راه، خواسته خداوند از ثروتمندان است. (فکّ رقبة) ✅ 8- آزادسازى بردگان و سهیم شدن در آزادى آنان، وظیفه اى سنگین، پرارزش و نیازمند همتى والا است. (و ما أدریک ما العقبة . فکّ رقبة) ✅ 9 - مالکان برده، در کمک هاى اقتصادى به جامعه، باید آزادسازى بردگان خویش را در اولویت قرار دهند. (یقول أهلکت مالاً لبدًا ... فلااقتحم العقبة ... فکّ رقبة) ✅ 10 - حذف آزادسازى بندگان از فهرست کمک هاى مالى به جامعه، شیوه اى مطرود در نظام انفاق هاى خداپسند (یقول أهلکت مالاً لبدًا ... فلااقتحم العقبة ... فکّ رقبة) ✅ 11 - فضیلت آزادسازى بردگان، ویژه نوع خاصى از آنان نیست. (فکّ رقبة) ✅ 12 - خداوند، حق آزاد شدن را از هیچ برده اى سلب نکرده و کسى را به بردگى همیشگى، محکوم نکرده است. (فکّ رقبة) ✅ 13 - پرداخت وجه مورد نیاز اسیران و زندانیان براى آزادسازى آنان، گامى بلند و انفاق سنگین است. (ما العقبة . فکّ رقبة) 🍁🍁🍁 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ◽ نگاشت8: تفسیر آیات 11 تا 15 فَلاَ اقْتَحَمَ‌ الْعَقَبَةَ11 وَ مَا أَدْرَاکَ‌ مَا الْعَقَبَةُ 12 فَکُ‌ رَقَبَةٍ 13 أَوْ إِطْعَامٌ‌ فِي‌ يَوْمٍ‌ ذِي‌ مَسْغَبَةٍ 14 يَتِيماً ذَا مَقْرَبَةٍ15 🌿🌿🌿 ✳ «مَسْغَبَةٍ»: مراد بیشتر گرسنگی زمان قحطی و خشکسالی است که در آن غذا و خوراک سخت عزیز و بسیار مهمّ است، و در چنین موقعی ایثار نشانه باور راستین شخص به خدا و آخرت است. ✅ ۱ - تغذیه مردم، در روزگار گرفتارى آنان به گرسنگى رنج آور، خواسته خداوند از ثروتمندان است. (أو إطعم فى یوم ذى مسغبة) ✅ ۲ - مدعیان دروغین انفاق، با پیدایش گرسنگى هاى فراگیر، از اطعامْ بخل ورزیده، مواد غذایى را احتکار مى کنند. (یقول أهلکت مالاً لبدًا ... فلااقتحم العقبة ... أو إطعم فى یوم ذى مسغبة) ✅ ۳ - تأمین خوراک قحطى زدگان، براى کسانى که خود نیز گرفتار خشک سالى اند، وظیفه اى سنگین و نیازمند همتى والا است. (و ما أدریک ما العقبة ... أو إطعم فى یوم ذى مسغبة) ✅ ۴ - سرمایه داران، در کمک هاى اقتصادى به مردم قحطى زده، باید تغذیه آنان را در اولویت قرار دهند. (أو إطعم فى یوم ذى مسغبة) ✅ ۵ - فضیلت آزادسازى بردگان، برتر از تغذیه گرسنگان جامعه است.(فکّ رقبة . أو إطعم) 🔅🔅🔅 ✅ 6 - یتیمانِ نیازمند، سزاوارترین قشر جامعه به دریافت کمک هاى غذایى در سال هاى قحطى اند. (أو إطعم ... یتیمًا) ✅ 7 - رساندن غذا به خویشاوندان یتیم خود، بر تغذیه دیگر نیازمندان مقدم است. (یتیمًا ذا مقربة) ✅ 8 - رساندن غذا به یتیمان در سال هاى قحطى، تکلیفى سنگین و نیازمند همتى والا است. (ما العقبة ... أو إطعم فى یوم ذى مسغبة . یتیمًا) ✅ 9 - خویشاوندى، رابطه اى مسؤولیت آفرین و انگیزه اى مؤثر، در کمک رسانى به یکدیگر است. (ذا مقربة) ✅ 10 - بى اعتنایى ثروتمندان به نیازهاى خویشاوندان یتیم خود، دور از انتظار و نکوهیده تر از بى توجّهى آنان به دیگر نیازمندان است. (یقول أهلکت مالاً لبدًا ... یتیمًا ذا مقربة) 🍁🍁🍁 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 رشد و تعالی در گرو سپاسگزاری نعمت های الهی ▪ خدای سبحان صریحاً و با صدای رسا اعلام كرده است، خیلی هم به این صدای رسا و به این اعلان خود بها می‌ دهد كه هر كسی شكر كرد، من پاداش خوبی به او می ‌دهم ﴿وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِیدَنَّكُمْ وَ لَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ﴾. 🔹 سخن از «شكر نعمت نعمتت افزون كند»[1] نیست، البته «شكر نعمت نعمتت افزون كند» در سورهٴ مباركهٴ «بقره» دارد ﴿مَثَلُ الَّذِینَ ینفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللّهِ﴾[2] یكی می‌ شود هفت خوشه، هفت خوشه هر كدام دارای صد حبه که می‌ شود هفتصد تا، بعد فرمود: ﴿وَاللّهُ یضَاعِفُ لِمَن یشَاءُ﴾[3] اگر به معنای دوبرابر باشد می ‌شود هزار و چهارصد تا، بعد هم در ذیل فرمود: ﴿وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ﴾[4] كه معلوم نیست كه چقدر است؛ این برای نعمت و مال و كمال هایی كه به انسان می‌ دهد. اما این آیه نطاقش غیر از آن است، ندارد اگر شما شكر كردید ما نعمتتان را افزون می ‌كنیم، آن برای سوره «بقره» است، این دارد كه ما به شما نمو می‌ دهیم، رشد فكری پیدا می ‌كنید، بالا می ‌آیید، عالم ربانی می ‌شوید ما گوهر ذاتتان را بالا می ‌بریم 🔹 ﴿لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِیدَنَّكُمْ﴾ نه «لازیدن أموالكم»، خیلی فرق است! اگر كسی چهارتا كلمه یاد گرفت بیشتر شاكر بود و كمتر خود را دید، این شخص بالأخره به جایی می‌ رسد؛ اما اگر خدای ناكرده یك مطلب علمی كه جایی شنید و جایی دید همان اول فكرش این است كه یك جا سخنرانی گیر بیاید من این را بگویم، این شخص علم ‌فروش است، این بعید است به جایی برسد،. همین كه یك مطلبی را یك جایی خواند یا یك جایی شنید یا یك جایی مطالعه كرد فوراً برای گفتن یادداشت می ‌كند، نه برای عمل كردن و باور كردن؛ این عالم معمول خواهد بود. 🔹 البته «لطف خدا بیشتر از جرم ماست»،[5] اما اگر بخواهد گوهر ذاتش فربه بشود، چیزی دیگر می ‌طلبد. با صدای رسا هم گفته، «تأذن» غیر از «آذن» است، غیر از «قال» است، به صورت رسمی اعلان كرده است، نه اعلام! اعلان كرده است با صدای بلند كه هر كسی شاكر بود من او را بالا می‌ برم ﴿وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِیدَنَّكُمْ﴾. ▪ لطیفه ‌ای كه سیدنا الاستاد (رضوان الله علیه) هم به آن اشاره فرموده ‌اند این است كه این وعده است به صورت صریح که دلالت مطابقی و شفاف ذكر شد، اما آن وعید را به صورت تلویح ذكر كرد نه تصریح، فرمود: ﴿وَلَئِن كَفَرْتُمْ﴾، «لاعذبنكم» نفرمود، فرمود: ﴿إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ﴾ نفرمود شما را عذاب می ‌كنیم، فرمود عذاب سختی من دارم! این تلویح نسبت به وعید است، اما در جریان وعده تصریح است که فرمود: ﴿لأَزِیدَنَّكُمْ﴾ كه هم نون تأكید ثقیله است، هم لام هست، هم حرف تاكید است، هم تصریح است، اما ﴿وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ﴾. [1] ـ مثنوی معنوی بخش47، دفتر اول. [2] ـ سورهٴ بقره، آیهٴ 261. [3] ـ سورهٴ بقره، آیهٴ 261. [4] ـ سورهٴ بقره، آیهٴ 261. [5] ـ دیوان حافظ، غزل284. 📚 سوره مبارکه ابراهیم علیه السلام جلسه 8 🍁🍁🍁 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 سیل چون آمد به دریا بحر گشت دانه چون آمد به مزرع گشت کشت چون تعلق یافت نان با بو البشر نان مرده زنده گشت و با خبر موم و هیزم چون فدای نار شد ذات ظلمانی او انوار شد سنگ سرمه چون که شد در دیده گان گشت بینایی شد آن جا دیدبان ای خنک آن مرد کز خود رسته شد در وجود زنده ای پیوسته شد وای آن زنده که با مرده نشست مرده گشت و زندگی از وی بجست چون تو در قرآن حق بگریختی با روان انبیا آمیختی هست قرآن حالهای انبیا ماهیان بحر پاک کبریا ور بخوانی و نه ای قرآن پذیر انبیا و اولیا را دیده گیر ور پذیرایی چو بر خوانی قصص مرغ جانت تنگ آید در قفص مرغ کاو اندر قفس زندانی است می نجوید رستن از نادانی است روحهایی کز قفسها رسته اند انبیای رهبر شایسته اند از برون آوازشان آید ز دین که ره رستن ترا این است این ما به دین رستیم زین ننگین قفس جز که این ره نیست چاره ی این قفس خویش را رنجور سازی زار زار تا ترا بیرون کنند از اشتهار که اشتهار خلق بند محکم است در ره این از بند آهن کی کم است 📚 مثنوی معنوی دفتر اول.بخش 86 🍁🍁🍁 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
عزیزسرافراز، رزمنده دلاور.......🌹 سلام علیکم *سلام بر آنهایی که از نفس افتادند تا ما از نفس نیفتیم، قامت راست کردند تا ما قامت خم نکنیم، به خاک افتادند تا ما به خاک نیفتیم *سلام* بر آنهایی که رفتند تا بمانند و نماندند تا بمیرند. یاد و نام مردان بی نام و نشان وطن گرامی باد *سلام بر شهدا* سلام برایثارگران* * سلام بر شما مهربان....... *هفته دفاع مقدس گرامی باد*.. سید محمد عبداللهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌شکر نعمت و تعالی انسان آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌حماسه دفاع مقدس آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 خوش تر آن باشد که سر دلبران ▪ سوره شگفت¬ انگیز خانم «سوفیا اسپاداوچیا» که دارای دکترای میکرو بیولوژی و ژنتیک مولکولی است، درباره حال و هوای پیش از مسلمان شدنش می‌ گوید: ▫ «من در آمریکا زندگی می‎ کنم. خانواده ‎ام همگی کاتولیک هستند. من هم در این فضا پرورش یافتم و تعلیمات کاتولیک‌ های تمام‌ عیار را گذراندم. هر هفته روزهای یک ‎شنبه به کلاس¬ های مذهبی کلیسا می‌ رفتم و در همه مراسم مذهبی شرکت می¬ کردم. بزرگ‌ تر که شدم، خودم کتاب مقدس را می‌ خواندم؛ اما بعضی مطالبش برایم گیج‌ کننده بود. به دبیرستان که رفتم، دیگر به الوهیّت عیسی(علیه السلام) اعتقاد نداشتم و حاجت¬ های خود را تنها از خدا می¬خواستم. در دانشگاه با دانشجویانی از کشورها و ادیان مختلف آشنا شدم و علاقه‌ ام به یافتن حقیقت، روز به روز بیش‌ تر می‌ شد. دوباره سراغ کتاب مقدس رفتم تا این بار با دقت بیش‌ تری آن را مطالعه کنم. به موضوع «آخر¬الزمان» هم علاقه¬ مند شدم و چند کتاب داستان بر اساس پیش ‎گویی ‎های کتاب مقدس درباره آن خواندم؛ ولی به جایی نرسیدم. با کمک اینترنت، درباره ادیان و آیین‌ های مختلف اطلاعاتی به دست آوردم؛ اما هرچه بیش‌ تر درباره آن‌ ها می ‎خواندم، بیش‌ تر فاصله می¬ گرفتم. اعتقادم به خدا قوی بود؛ فقط احساس گم¬شدگی می¬ کردم و نمی¬دانستم دینِ مورد رضای او را کجا می¬ توانم پیدا کنم؟ در دانشگاه از نعمت ارتباط با صمیمی¬ ترین دوستانم برخوردار شدم که مسلمان بودند. ▫ دوستان مسلمانم، از عقاید من می‌ پرسیدند و من در این سؤال و جواب‌ ها، متوجه شدم که عقاید فطری‌ ام با اسلام مطابقت دارد. حتی بعضی از دوستانم فکر می‌ کردند که مسلمانم! تا این‌ که سرانجام بعد از آشنایی با همسر فعلی‌ ام در دانشگاه، تصمیم نهایی‌ ام را گرفتم... همسرم «ولید» مبانی اسلام را جوری به من منتقل می‌ کرد که ذهنم باز شد و درباره این دین کنجکاو تر شدم. دلم گواهی می‌ داد که اگر بیش‌ تر دنبال اسلام بروم، دست آخر مسلمان خواهم شد؛ بنابراین مطالعه قرآن را آغاز کردم. از خواندن قرآن، حتی از همان سوره حمد، بسیار شگفت‌ زده شدم؛ سوره‌ ای به این کوتاهی و در عین حال، سرشار از همه مبانی لازم برای زندگی بشر. در خلال مطالعه قرآن، هرجا به نکته مبهمی بر می‌ خوردم، به ولید ایمیل می ‎زدم و از او می‌ پرسیدم. او هم حداکثر تلاشش را می‌ کرد تا جواب پرسش‌ هایم را بدهد.» ▫ این خواهر تازه ‎مسلمان می‌ گوید: «از طریق معجزات علمی قرآن، پی بردم که کلام خود خداست. به‌ علاوه پیامبران در قرآن، انسان‌ های متعالی تصویر شده‌ اند که بندگان صالح خداوند هستند و نه افرادی گنه ‎کار. سرانجام دیدم اسلام و قرآن با عقلم جور در می‌ آید. سبحان‌ الله! انگار بی‌ آن‌ که خودم خبر داشته باشم، از همان آغاز مسلمان بوده‌ ام. الحمدلله خدا لطف دیگری هم در حقم کرد که مهم ‎ترین بخش مسلمان شدن من است و آن، این ‎که ولید در خانواده‌ ای شیعه بزرگ شده بود! یک روز از او گران ‎بهاترین هدیه عمرم را که دعای کمیل بود، دریافت کردم. شب که به خانه رفتم، دعا را خواندم و زیبایی عبارتش را فوق ادراک خود یافتم و دیدم تمام عقاید فطری ‎ام در دعای کمیل بیان شده است. ▫ دعای کمیل، دل ‎تنگی آدم را از بین می‌ برد و او را به رحمت و بخشش خداوند امیدوار می‌ کند! کمیل را می‌ خواندم و گریه می‌ کردم و راستش خجالت می‌ کشیدم که دارم گریه می‌ کنم! نمی‌ دانستم که هرکس این دعا را بخواند، به گریه می‌ افتد. همان لحظه فهمیدم که دیگر مسلمان شده‌ ام و ذره ‎ای تردید نداشتم که اسلام همان دین بر حقی است که دنبالش بوده‌ ام. حدود سه ماه درباره اسلام با ولید گفتگو کردیم. در ضمن احساس کردم مرد زندگی‌ ام را پیدا کرده‌ ام. سرانجام شهادتین را گفتم.» او درباره مجموعه‌ عواملی که به اسلام هدایتش کرد، می‌ گوید: «یکی از عوامل مهم علاقه‌ مندی من به اسلام این بود که دوستان مسلمانم آدم‌ های خوب، مؤدب و باهوشی بودند. آن‌ ها اصلاً دست و پا نمی‌ زدند که عقایدشان را به من تحمیل کنند؛ ولی با شور و شوق فراوان کمکم می‌ کردند و به پرسش‌ هایم جواب می‌ دادند. قرآن و دعای کمیل هم در مسلمان‌ شدنم نقش اساسی داشتند.[روزنامه قدس، ۱۷ شهریور ۱۳۸۹] @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (92) 🔅🔅🔅 ▪ عنايت به چند اصل اسلامي كه مستفاد از متون مقدس ديني است، لازم به نظر مي رسد، زيرا تدوين برنامه حيات متألّهانه و معقول بدون آشنايي به ساختار جهان آفرينش ميسور نيست، و معرفتِ خطوطِ جامعِ خلقت بدون استمداد از كيفيّتِ مهندسي آن معمار ازلي ممكن نيست، و آگاهي از هندسه تكوينِ عالَم و آدم بدون مراجعه به كتاب تدويني خداي سبحان، يعني قرآن حكيم كه هماهنگ و هماورد و همراه با عترت طاهرين(عليهم‌السلام) است، مُيسّر نخواهد بود؛ اينك آن اصول: ❇ اصل اول. خداوندي كه تمام اشياي جهان امكان را آفريد؛ (الله خالقُ كلِّ شي ء) [سوره زمر، آيه 62.] و در آفرينش آنها زيبايي را رعايت فرمود؛ (الذي اَحْسَنَ كلّ شي ءٍ خَلَقَه) [سوره سجده، آيه 7.] ، زيبايي آفرينش و حُسْنِ خلقت را در حق محوري آن اعلام كرد؛ يعني موجودي حَسَن است كه حق باشد و چيزي زيبا است كه در مدار حق بگردد و از محور آن جدا نشود؛ (وهو الذي خَلَقَ السّمواتِ والأرضَ بالحقِّ) [سوره انعام، آيه 73.] ، (وما خَلَقْنا السّمواتِ والأرضَ وما بَيْنَهما إلّابالحَقِّ).[ سوره حِجْر، آيه 85.] ▫ معناي حق مداري نظام آفرينش آن است كه اساس خلقت بر نظامِ مُتْقن عِلّي و معلولي استوار باشد و سلسله عِلَل به علّت بالذات، يعني خداي سبحان منتهي گردد و در سراسر اين رشته مرصوص، نه غير علت به جاي علت قرار مي گيرد، نه علتِ ناقص به مكان علت تام واقع مي شود، نه درباره فقدان مقتضي با وجدان مانع مسامحه مي شود، و نه بدون هدف واقعي سامان مي يابد؛ لذا هرگونه لَعْب، عَبَث، گزاف و بي هدفي در هندسه آفرينش منتفي اعلام شد؛ (وَ ما خَلَقنا السماء والأرض وما بينهما لاعبين) [سوره انبياء، آيه 16.] ؛ يعني ما به هيچ وجه در آفرينش آسمان و زمين و آنچه بين آنها است، بازيگرانه و گزافمندانه كار نكرديم و آنها را ياوه و بيهوده نيافريديم. ▫ بنابراين، از صفات ثبوتي نظامِ متقنِ خلقتْ حق مداري آن، و از اوصافِ سلبي هندسه آفرينشْ لعب و بازيگري آن است؛ يعني تارِ خلقتْ حق و پود آن حكمتْ است، به طوري كه هم نظامِ فاعلي، هم نظام غايي و هم نظام داخلي آن حق مدارانه و حكمت محورانه بوده، هست و خواهد بود، زيرا خداوندي كه حقِّ محض است، هماره معيّتِ قيّومي با تمام ماسوي الله داشته و صيانت نظام هاي سه گانه مزبور را به عهده دارد، لذا هيچ گاه مجالي براي نفوذ بطلان در حريم خلقت نخواهد بود، چنان كه خداوند فرمود: درباره آفرينش اين چنين بينديشيد، همان طوري كه بندگان لبيبْ و خردورز مي گويند: (ربّنا ما خَلَقْتَ هذا باطلاً).[ سوره آل عمران، آيه 191.] ▫ صيانتِ نظامِ هستي از تطرّقِ بطلانْ و نزاهتِ مجموعه آفرينش از رهيافتِ گسيختگي و گسستگي، همانند برائت قرآن كريم از گزند افزايش بي جا و كاهش ناروا، و سلامت آن از آسيبِ هرگونه ياوه و بيهودگي است؛ (لايأتيه الباطلُ مِن بين يديه ولامن خَلْفه).[ سوره فصّلت، آيه 42.] فزوني و كمي در او ره نيابد كه بُد ز اعتدالِ مُصوِّر مُصَوَّر [ديوان ناصر خسرو قبادياني، ص289] ادامه دارد.... 🍁🍁🍁 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom