📌 استفاده ابزاری از #دین ممنوع
🍀نبی مکرم اسلام (ص) میفرمایند:
💫✨ #قرآن را وسیلهی نانخوری خود قرار ندهید و از آن برای افزودنِ دنیای خود بهره نبرید.
💫بدترین امّت من کسی است که از #دین برای ساختن و آبادکردن دنیایِ خود بهره برد.
📕#نهج_الفصاحه
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.
@rahighemakhtoom
📌 دوری از قرآن مشکل بزرگ
#رهبری
#قرآن
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.
@rahighemakhtoom
#علامه_محمد_تقی_جعفری
#علامه_جعفری
.📌عاشقان ریاست شایسته دلسوزی
📁تاکنون علت این مسئله روشن نشده است که چرا صاحبنظران و روشنفکران جوامع انسانى دربارۀ توبیخ و ممنوعیت بردگى، سخنها گفته و داد و فریادها به راه انداختهاند، ولى دربارۀ عشاق ریاست که شایستۀ دلسوزى بیشترى هستند، سخنى قاطعانه نگفته و ممنوعیت آن را اعلان ننمودهاند؟!
📁به راستى آیا عشق به ریاست میتواند با عشق به شخصیت سازگار باشد؟ یعنى آیا میتوان هم به منِ انسانى عشق ورزید و هم عاشق ریاست بود؟ اگر این مطلب را بپذیریم که انسان ریاستپرست، اسیر یکى از مختصات خود طبیعى است که مفهومى جز «من از همه برترم» ندارد، تصدیق خواهیم کرد که این گروه به دلسوزى بیشتر از بردگان استحقاق دارند. این حقیقت شبیه به آن است که یکى از انسانشناسان دوران جدید گفته است که: «اگر مقدار کمی از آن اشکهایی که برای شکمهای گرسنه و بدنهای برهنه ریخته شده است، دربارۀ ارواح گرسنۀ معرفت و فضایل انسانی و برهنه از لباس شرافت و کرامت، بر رخسار بشر سرازیر میشد، نه روحی گرسنه و برهنه بر روی زمین میماند و نه شکمی گرسنه و بدنی برهنه.»
📁این تشبیهات و مباحث، همه و همه مربوط به ریاست معمولى است که یکى از مختصات «خود طبیعى» میباشد، نه مدیریت انسانها به عنوان شخصى امین که امتیاز مدیریت را امانتى تلقى کرده به حکم «من انسانى» خود را موظف به اداى آن امانت الهى میبیند.
📁نخستین سرمایهای را که ریاستپرستان معمولى از دست میدهند، قدرت رویاروی قرار گرفتن با خویشتن میباشد. و آخرین نقدینهای که از دست این بردگان خندان به در میرود، کیمیاى وجود آنان است که میتوانستند مِس وجود خود را به قول گذشتگان مبدل به طلا نمایند.
📚جعفری، محمدتقی، ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه، ج ۳، ص ۱۱۳ و ۱۱۴، چاپ قدیم (۲۷ جلدی)
@rahighemakhtoom
#شهادت_حضرت_حمزه_سید_الشهدا
#سیادت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
📌 فرزند ولایی
📂 سیادت، بزرگی و بزرگواری نه یعنی سید بودن، سیادت و بزرگواری مخصوص پیغمبران و ائمه (عَلَیهِمُ السَّلام) نیست، آنها یک مقامی دارند که واقعاً برای ما درک شدنی نیست. همه ما می توانیم در کاری که داریم و در آن سِمَتی که داریم، به سیادت برسیم. یک معلّم می تواند «سید المعلّمین» باشد، یک محقق می تواند «سید المحقّقین» باشد، یک نظامی می تواند سید نظامی ها باشد، وجود مبارک حمزه که به این لقب پُر افتخار همراه بود در اثر آن اخلاص بود، وگرنه خیلی ها شهید شدند؛ از بستگان این خاندان هم بودند، اما سید شهدا شدن کار همه نبود.
📂 نامه ای از معاویه ملعون به وجود مبارک حضرت امیر رسید، آن نامه در نهج البلاغه نیست ولی جواب آن نامه در نهج البلاغه[1] هست، آن نامه با بی ادبی و با هتک حرمت همراه بود، در آن نامه نوشته شد که شما را با دست بسته بردند مسجد و ـ مَعَاذَالله ـ مانند چه! از شما بیعت گرفتند. حضرت در جواب فرمود؛ ما که انکار نکردیم، من اگر بخواهم سقیفه را امضا کنم، باید با دست بسته امضا کنم، ما غدیری هستیم، غدیری پیرو غدیر است. یک بیانی از رسول خدا (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) رسیده است و آن دست ما را بست که فرمود: «تَزْكِیةِ الْمَرْءِ نَفْسَهُ قَبیح»،[2] خودستایی چیز بدی است و اگر این نبود ما می گفتیم ما که هستیم!
📂ما دو تا برنامه در دین داریم: یکی خوب، یکی بد؛ خودستایی بد است، خودستانی خوب است؛ یعنی آدم خود را بگیرد و آن خودیت خود را بستاند، وقتی خودیت خود را گرفت چیزی نمی ماند، مگر فیض الهی. تا خودی تو از تو نگذشت، نمی شود آدم به جایی برسد! فرمود خودستایی یعنی تذکیه کردن، چیز بسیار بدی است و خودستانی که آدم خود را بستاند، چیزی از خودی انسان نماند، این چیز خوبی است. فرمود این حدیث جلوی ذکر فضایل ما را گرفته و نمی گذارد که ما خود را به شما معرّفی کنیم؛ ولی به آن حدّاقل اکتفا میکنیم و آن این است که معاویه بدان! خیلی ها می روند در جبهه ها کشته می شوند ولی ما اگر کشته دادیم، می شود سید شهدا؛ مثل عموی من حمزه سیدالشهدا. در جنگ اُحُد خیلی ها کشته شدند، فرمود این شرف خاندان ماست! این همه در جنگ اُحُد کشته شدند، کسی سید شهدا نشد؛ ولی عموی ما وقتی شربت شهادت می نوشد، می شود سید شهدا. در جریان جنگ موته خیلی از افراد جانباز می شوند، دست های آنها جدا می شود؛ اما برادرم جعفر وقتی که دست او جدا شد، خدا دو تا بال به برادرم داد که شده جعفر طیار که «یطِیرُ بِهِمَا مَعَ الْمَلَائِكَةِ فِی الْجَنَّةِ»،[3] ما اگر جانباز بدهیم، می شود جعفر طیار، اگر شهید بدهیم، می شود سید شهدا، پس حساب ما با دیگران فرق می کند.
📂 این مقام برای ما هم هست؛ برای اینکه نه حمزه سید الشهدا امام و پیغمبر بود، نه جعفر طیار امام و پیغمبر بود؛ اینها فرزندان امام و پیغمبر بودند. فرزندی هم در اسلام دو قسم است: یک فرزندی شناسنامه است که آن خیلی مهم نیست، یک فرزندی ولایی است که وجود مبارک حضرت امیر و وجود مبارک پیغمبر (عَلَیهِما آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) رسماً اعلام کردند، فرمودند شما قبل از اینکه بالغ شوید، یک شناسنامه ای دارید که پدر و مادر شما این شناسنامه را برای شما تنظیم کردند؛ اما وقتی که بالغ شدید، باید برای خود شناسنامه بگیرید، «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»،[4] ما حاضر هستیم شما را به عنوان فرزندی قبول کنیم، شما بیایید بچه های ما شوید! چه نعمتی بهتر از این که آدم نبوی شود! آدم علوی شود! فرمود اگر شما بچههای ما شدید، ما شما را کاملاً می پذیریم: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ».
[1]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، نامه28.
[2]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، نامه28.
[3]. الامالی(للصدوق)، ص463.
[4]. علل الشرائع، ج1، ص127.
📚 سخنرانی در جمع کارکنان وزارت دفاع
تاریخ: 1395/04/30
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.
☘️☘️☘️
#دانشگاه را موعظه و نماز جماعت، @اسلامي نمي کند!
◀️راهکار #اسلامی شدن دانشگاه ها- مقدّمه
⏪ آنچه الآن مهمترين بحث روز است، اسلامي كردن دانشگاه است كه از شما متوقّعاند عالمانه موعظه بكنيد، سفارش بكنيد، نماز جماعت داشته باشيد [امّا] اينها دانشگاه را اسلامي نميكند!؛ دانشگاه را دانش، اسلامي ميكند!
⏪ دانش وقتي اسلامي ميشود كه نيازي به اصول و #مباني و مبادي غرب نداشته باشد.بايد ثابت بشود كه ما #علم ديني داريم(اين قدم اول)
⏪ بعد بايد ثابت بشود كه ما اصلاً علم غير ديني نداريم، علم غير ديني محال است.يعني همان طوري كه دو دوتا پنجتا محال است، علم غير #ديني هم محال است. اين را بايد محقّقانه ثابت كنيد چون قرآن همين را ثابت ميكند.
◾ گزیده درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.
☘☘☘
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی 46 #گفتگو #مقالات #تفسیر_قرآن #آسیبهای_فهم_قرآن #فهم_قرآن 🔅🔅🔅 ✅ آسیبهای فهم قرآ
#تحلیل_و_بررسی 47
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر_قرآن
#آسیبهای_فهم_قرآن
#فهم_قرآن
🔅🔅🔅
✅ آسیبهای فهم قرآن
📝 برخی آسیبها
📁 ←← ناآگاهی از دانشهای مورد نیاز
ج: کسی که در پی فهم قرآن است به دانشهایی نیاز دارد که بدون آگاهی از آنها، راه به جایی نمیبرد و در نادانی خود سرگردان میماند. دانشهای مورد نیاز از این قرار است:
📁 ←←← دانشهای ادبی
قرآن به زبان عربی است. بنابراین، دانشهای وابسته به آن در فهم قرآن مورد نیاز است: صرف، نحو، فقه اللغة، معانی و بیان، آشنایی با اشعار معاصر نزول قرآن و.... به هراندازه که جویای فهم قرآن از دانشهای یاد شده بیبهره باشد، به همان مقدار در فهم قرآن ناتوان است، گرچه در دانشهای دیگر استاد و صاحبنظر باشد.
▪ کسی که تفاوت «ان» نافیه را با «ان» مخففه نداند چگونه به معنای ظاهری قرآن دست مییابد، چه رسد به اینکه بخواهد در صدد شرح و توضیح آن برآید؟ بر این اساس، هم باید در شناخت دانشهای یاد شده کوشید و هم در کاربرد آنها دقت کرد. مرحوم بلاغی بر ادیب ماهری چون زمخشری خرده میگیرد که چگونه در جایی «لا» را زاید دانسته، اما در جای دیگر آن را نافیه قرار داده است. او معتقد است صاحب کشاف در مواردی که «لا» بر حرف قسم وارد میشود با جایی که بر سرفعل، قسم میآید خلط کرده است. [۵۲]
📁 ←←← دانشهای قرآنی
با اینگونه دانشهاست که برخی ویژگیهای قرآن - که پیشتر بدان اشاره شد - شناخته میشود. در این بحثها، مطالبی از قبیل ناسخ و منسوخ، محکم و متشابه، تاریخ قرآن، وحی و انواع آن، اعجاز قرآن، شیوههای فهم و تفسیر قرآن و... مورد بررسی قرار میگیرد.
▪ شناخت این موارد جایگاه مهمی در فهم قرآن دارد؛ زیرا تا کسی شناختی از متشابه نداشته باشد، به معنای ظاهری آن بسنده کرده و با اعتقاد به آن، در فهم آیههای دیگر ناتوان است و چنین میپندارد که گویا آیههای قرآن با یکدیگر در تعارضاند. کسی که «الی ربها ناظرة» [۵۳] را به معنای ظاهریاش گرفته است، در بیان آیه «لا تدرکه الابصار» [۵۴] متوقف خواهد شد.
▪ بر اثر همین ناآگاهیها بود که افرادی در صدر اسلام مدعی وجود تناقض و اختلاف در قرآن شدند، غافل از آنکه در قرآن کریم آیات متشابهی وجود دارد که باید به شیوه صحیح با آنها مواجه شد.
⏪ ادامه دارد...
🍀🍀🍀
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی 47 #گفتگو #مقالات #تفسیر_قرآن #آسیبهای_فهم_قرآن #فهم_قرآن 🔅🔅🔅 ✅ آسیبهای فهم قرآن
#تحلیل_و_بررسی 48
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر_قرآن
#آسیبهای_فهم_قرآن
#فهم_قرآن
🔅🔅🔅
✅ آسیبهای فهم قرآن
📝 برخی آسیبها
📁 ←←← دانشهای دینی
از دیگر دانشهایی که در فهم قرآن دخیل است، دانشهای مربوط به دینشناسی است. این دانشها بر دو دستهاند: نخست آنچه به ریشهها و باورهای دینی میپردازد دو دیگر دانشی که در باب شناخت وظایف دینداران است.
📐 گرچه قرآن شامل بخش مهمی از معارف دینی است و کلیات وظایف را بیان کرده، ولی جامع همه مسائل نیست؛ به این معنا که معمولا در تفصیل احکام، سخنی نگفته و آن را به عهده پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) گذارده است. بنابراین، مراجعه کننده به قرآن باید از دانشهایی که در زمینههای یاد شده با کمک بیانات پیامبر و جانشینان او (علیهمالسّلام) فراهم آمده است و با دلیلهای عقلی قطعی مبرهن شده، برخودار گردد.
◾ دانشی که عهدهدار بحث از باورها و عقاید است «کلام» و دانشی که بیانگر فروع و وظایف است «فقه» و سایر پیش نیازهای آن دانشهایی از قبیل اصول فقه، فقهالحدیث، رجال و درایه است. ناآگاهی از این قبیل دانشها در واقع، از دست دادن زمینههای فهم بایسته بخشی از قرآن است (آیههایی که در ارتباط با باورها یا احکام است.)
▪ مهمترین آسیبی که از این ناحیه، فهم قرآن را تهدید میکند تطبیق و تحمیل دادههای کلامی و فقهی بر قرآن است. نمونههای آن را میتوان در تفسیرهای مذاهب منحرف مشاهده کرد.
⏪ ادامه دارد...
🍀🍀🍀
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
@rahighemakhtoom
#تحلیل_و_بررسی 49
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر_قرآن
#آسیبهای_فهم_قرآن
#فهم_قرآن
🔅🔅🔅
✅ آسیبهای فهم قرآن
📝 برخی آسیبها
📁 ←←← دانشهای تجربی
قرآن کتاب دانشهای تجربی نیست، بلکه برای هدایت مردم است و هرچه در این مسیر مفید بوده در آن طرح شده است. در این میان، به تناسب، به برخی پدیدههای جهان آفرینش نیز اشاره شده است، گرچه در زمان نزول، سطح علمی مردم چنان نبوده که نکتههای علمی قرآن را به خوبی دریابند. اما بعدها با رشد علوم، برخی از ابعاد اعجاز علمی قرآن آشکار شده و برخی در صدد برآمدهاند تا آیههای قرآن را با دادههای علوم گوناگون تطبیق دهند، گرچه معمولا دچار زیادهروی شده و از مرز تفسیر خارج گردیدهاند.
▪ در زمانهای گذشته برخی از مفسران آیات مربوط به آسمانهای هفتگانه را بر افلاک نهگانه هیئت بطلیموسی تطبیق داده بودند، اما با گذشت زمان و ابطال آن، نادرستی این فرضیه روشن شد و اساس آن فرو ریخت. [۵۵] [۵۶] بنابراین، آگاهی از دانشهای تجربی گرچه به فهم بخشی از قرآن، که درباره پدیدههای طبیعی است، کمک میکند، اما باید جانب احتیاط را نگه داشت و در تطبیق آیهها بر دادههای علوم تجربی، دقت لازم را به کار بست تا مطلبی بر قرآن تحمیل نشود.
⏪ ادامه دارد...
🍀🍀🍀
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
@rahighemakhtoom
📌 تعهد و تخصص در کارگاه خدا
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#تعهد
#تخصص
#اختلاس
#نجومی
#بی_عرضه
#جهنم
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اثبات دقیق و موجز آیتالله جوادیآملی درباره شبهه وهابیت و دادن نسبت شرک به شیعیان، درخصوص توسل به اهلبیت علیهمالسلام.
#وهابیت
#اسلام_داعشی
#آل_سعود
#شبهه
#توسل_به_اهل_بیت
#توسل
#شرک
#شیعه
#اسلام_واقعی
#آیت_الله_جوادی_آملی
#دین
@rahighemakhtoom
نساء 38.mp3
6.65M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_نساء
#جلسه38
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید.
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
☑️ ثواب استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام صادق علیه السلام
@rahighemakhtoom