eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
800 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 265 رهنمود به مناسبت افتتاح #حسينيه رشكلا #آیت_الله_جوادی_
⏪و از امام پنجم(عليه‌السلام) رسيده است: «حبّنا أهل البيت نظام الدين».البته بر مبناي توحيد ناب، هر چيزي بالاصاله متعلق به خداوند است و در پرتو آن به اولياي الهي مي رسد، لذا حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم براي بيان توحيدي جريان محبّت چنين فرمود: «اَحبّوا اللّه لما يُغَذّوكم به من نِعَمه و اَحِبّوني لحبّ اللّه عزّوجلّ و اَحِبّوا اَهل بيتي لحبّي» ؛يعني خداوند را دوست بداريد، چون تغذيه مُلكي و مَلكوتي شما فقط به عهده اوست و مرا دوست بداريد، چون حبيب او هستم و به پيروي از محبّتِ اصيل وي، به من هم علاقمند باشيد، چون نعمتهاي فكري و فرهنگي شما را با ارسال من تأمين مي فرمايد، و اهل بيت طهارت(عليهم‌السلام) را در پرتو محبّت من دوست بداريد، چون حفظ، تبيين، تعليل، اجرا و دفاع دين من تا قيامت به عهده آنان است. ⏹در همين راستا رسول گرامي صلي الله عليه و آله و سلم چنين فرمود: «اَدّبوا اَولادَكُم علي حُبّي و حُبّ اهل بيتي و القرآن» ؛ فرزندانتان را به دوستي من و محبّت اهل بيت و دوستي قرآن بپرورانيد، لذا جابر بن عبدالله انصاري صحابي سالمند رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم به عصاي خود در كوچه هاي مدينه تكيه مي داد و اين شعار را تكرار مي كرد: «اَدِّبوا اَولادَكم علي حُبّ علي (عليه‌السلام)... ».[ 📝تذكر: محبّت اهل بيت وحي همچون محبّت قرآن بايد معقول و مقبول باشد. پيروان راستين قرآن و عترت(عليهم‌السلام)، حسينيّه را نظير مسجد محترم بشمارند و همان طوري كه تكريم قرآن و مسجد آداب خاص دارد و از اَعمال سخيف و بي اثر محفوظاند، حسينيّه نيز از مراسم و ابزاري كه در تعظيم شعائر مذهبي اثر ندارند، بلكه ممكن است مايه وهن شوند، مصون بماند. همان طوري كه متوليان، سرپرستان و هيئتهاي مسئول مسجد مؤمنان متعهدند، مسئولان محترم حسينيّه نيز افراد مؤتَمن و فرهيخته خواهند بود. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی ☘️☘️☘️
26 🔅🔅🔅 📌 مثال منافقان‌ 16 💢مَثَلِ باران و رگبار 🔹در روایت است که چون منافقان نزد رسول خداصلّی اللّه علیه و آله و سلّم می آمدند ، از ترس این که مبادا حکم الهی بر کشتن ایشان صادر شود ، انگشت در گوش خود می نهادند . از این رو خداوند متعال آنان را به جماعتی تشبیه نموده است که به هنگام شنیدن صدای صاعقه ، از ترس جان خود ، انگشت به گوش می نهند . 🔹هرگاه آیات و بیّنات نورانی قرآن به دیده بصیرت منافقان می رسید نزدیک بود دلهای ایشان از توجّه به کیش خود برکنده شود و به ایمان گرایش یابد . خداوند این حالت را به برق تشبیه کرد که به خاطر روشنایی و درخشندگی زیاد ، نزدیک است دیده های اصحاب باران را برباید . 🔹همچنین هرگاه مسلمانان به غنایم فراوان و پیروزی دست می یافتند ، منافقان با شتاب به سوی آنان می آمدند و دین اسلام را می پسندیدند ، ولی هنگامی که با مشکل و کمبودی روبه رو می شدند ، متحیر شده ، درکفر توقّف می کردند (و می گفتند : این بدبختیها و مشکلات و کمبودها همه از نکبت و نحوست دین محمّد است ! ) خداوند حالت ایشان را به حال اهل باران تشبیه کرد که چون برق جستن می کند ، چند قدمی در پرتو آن راه می روند و هنگامی که خاموش می گردد ، می ایستند . 🔹بعضی از مفسّران برای تاءیید این وجه تشبیه ، به آیه ذیل استنادکرده اند که می فرماید : (وَمِنَ النَّاسِ مَن یَعْبُدُ اللَّهَ عَلَی حَرْفٍ فَإِنْ اءَصَابَهُ خَیْرٌ اطْمَاءَنَّ بِهِی وَإِنْ اءَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انقَلَبَ عَلَی وَجْهِهِ . . . ) ؛ ((بعضی از مردم خدا را تنها بازبان می پرستند ، همین که (دنیا به آنها رو کند و نفع و) خیری به آنان رسد ، حالت اطمینان پیدا می کنند (و آن را دلیل بر حقّانیت اسلام می گیرند) امّا اگر مصیبتی برای امتحان به آنها برسد دگرگون می شوند (و به کفر رو می آورند)) ) . 🔹از آیه فوق ، این طور استنباط می شود که منافقین دین و ایمان را به عنوان وسیله ای برای نیل به مادیّات پذیرفته اند که اگر این هدف تاءمین شد ، دین را حق می دانند و گرنه بی اساس می شمرند ! البته این ویژگی منحصر به منافقان نیست ، بلکه بسیاری از افراد سست عنصر و ضعیف الا یمان که با کوچکترین چیزی ایمانشان به باد فنا می رود ، این گونه اند ؛ همچنان که حضرت سید الشهدا سلام اللّه علیه در کربلا فرمود : ((فَاِنَّ النّاسَ عَبیدُ الدُّنْیا وَالدّینُ لَعِقٌ عَلی اءَلْسِنَتِهِمْ یَحُوطُونَهُ ما دَرَّتْ مَعایِشُهُمْ فَإِذَا مُحِصُّوا بِالْبَلا ءِ قَلَّ الدَّیّانُونَ ؛ مردم بنده دنیا هستند و دین لقلقه زبانشان است ، تا آنجا دین را قبول دارند که به زندگی و رفاه شان آسیب وارد نشود ! پس آنگاه که در بوته آزمایش قرار گیرند ، از دین بر می گردند ، تنها افراد کمی از آزمایش پیروزمند بیرون می آیند و پا برجا و ثابت قدم در دین می مانند)) . ....ادامه در پست بعدی👈🏾 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
اعراف 24.mp3
17.06M
24 🔅🔅🔅 @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر #زیارت_جامعه کبیره (8) #نماز_مومنا
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر کبیره (9) https://eitaa.com/joinchat/2064187463Cd20ca8382a @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 ⏺اين عمود (نماز)اگر به درستي اقامه شود، اَمام و پيشروِ اعمال عبادي ديگر مي شود و بر آن ها امامت خواهد داشت و در صعود به سوي معبود پيشروي و در رهبري رفتار و گفتار و كردار پيشگامي خواهد داشت، زيرا پيام كلام نوراني حضرت علي بن ابي طالب (عليه‌السلام) كه فرمود: همه كارهاي تو تابع نماز توست، همين امامت و پيشگامي است، از اين رو امام سجّاد(عليه‌السلام) هنگام دخول ماه مبارك رمضان نيايش ويژه اي درباره نماز دارد: اللّهم صلّ علي محمّد وآله! وَقِفْنا فيه علي مواقيت الصلوات الخمس بحدودها الّتي حَدَّدتَ وفروضها الّتي فرضت ووظائفها الّتي وظّفت وأوقاتها الّتي وقّت وأنزِلنا فيها منزلة المصيبين لمنازلها الحافظين لأركانها المؤدّين لها في أوقاتها علي ما سَنَّه عَبدُك ورسولُك صلواتك عليه وآله في ركوعها وسجودها وجميع فواضلها علي أتمّ الطهور وأسبغه وأبين الخشوع وأبلَغه. ⏹اهتمام به نماز كه عمود دين و اَمام و اِمام اعمال دين است براي آن است كه هنگام صعود آن به سوي خدا: (اِلَيهِ يَصعَدُ الكَلِمُ الطَّيِّبُ والعَمَلُ الصّلِحُ يَرفَعُه)مجموعه ارزشمندي از پرستش ها و نيايش ها كه قرآن صاعدند از «كارگاه تكليف» به «بارگاه تشريف» عروج مي كنند و اوج كمال بندگي را حائز مي شوند و در سفر «من الحق الي الخلق» بارقه هاي اميد و عفو و بخشش را به عنوان بهترين رهاورد به همراه مي آورند و همين سفرهاي متقابل، مايه تعامل بيشتر زميني ها با آسماني ها مي شود و انسان نمازگزار را فرشته منش و آثار ملكوتيان را در زميني ها ظاهر مي سازد، در نتيجه پيامدهاي عمود دين و همراهان اِمام اعمال عبادي (ساير اعمال ديني) نيز مبارك و مقبول خواهند بود. ⏺سرّ سفارش به دعا كردن پس از نماز همين است كه دعاي مقرون به اين عمود، آن را به اجابت قرين مي كند، از اين رو سيد ساجدان و زينت عابدان (عليه‌السلام) در دعاي به پدر و مادر كه احترام و اداي حقوقشان از اهميت ويژه اي برخوردار است چنان كه خداي سبحان تشكّر از آنان را در تِلوِ شكرگزاري از خود قرار داده و آن ها را مجراي فيض خالقيت معرفي فرموده است: (اَنِ اشكُر لي ولِولِدَيك)و بر اين اساس، مناسب است كه دعا در حق آن ها در فرصتي خاص واقع شود تا به اجابت مقرون باشد از ذات اقدس خداوند درخواست مي كند كه بعد از پايان نماز ياد پدر و مادر را از ذهنم بيرون نكن و سبب نسيان من مباش: اللهمّ لا تنسني ذكرهما في أدبار صَلَواتي وفي إنًا من آناء ليلي وفي كلّ ساعة من ساعات نهاري ؛خداوندا! توفيقم ده كه من ياد پدر و مادر را بعد از نمازها و در هيچ وقت از اوقات شبم و در هيچ لحظه از لحظه هاي روزم آن ها را فراموش نكنم. عنايت صريح به نماز، در اين دعا از آن جهت است كه دعا پس از آن به اجابت مقرون است. ☘️☘️☘️ 👈🏾ادامه دارد👈🏾 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 شاگرد زینب کبری (سلام الله علیها) 🔹 بعضی افراد به تعبیر بعضی از مشایخ ما (رضوان الله علیه) جنازه‌ های عمودی ‌اند [و] فرقشان با مرده این است كه آن افقی است و این عمودی، این مردهٴ ایستاده است. این همان است كه در نهج‌ البلاغه درباره فرمود این عالم بی‌ عمل «مَیتُ الأحْیاء»؛[1] به تعبیر همان بزرگ و بزرگوار است. یك عده به تعبیر قرآن ماندنی ‌اند اینها ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾[2] ‌هستند؛ حرف از آنِ اینهاست، فكر از آنِ اینهاست. امام جزء ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ است، ماندنی است! دیدید مقام رهبری درباره امام فرمود که امام یك است، چون این وصل است به اهل بیت [و] آنها چون ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ ‌هستند این به تبع آنها ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ است، اینها ماندنی ‌اند! این است كه زینب كبری كه این ایام زادروز آن بود سوگند یاد كرد كه «فَوَ اللَّهِ لَا تَمْحُو ذِكْرَنَا وَ لَا تُمِیتُ وَحْینَا»،[3] چون ما ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ هستیم! 🔹 می ‌بینید که ابن‌طاووس را زینب كبری چطور تربیت كرد؟! در جریان كوفه وقتی ابن ‌زیاد از زینب كبری (سلام الله علیها) سؤال كرد «كَیفَ‏ رَأَیتِ‏ صُنْعَ‏ اللَّهِ‏ بِأَخِیكِ»؟ او در جواب چه گفت؟ فرمود: «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلًا».[4] سخن از صبر نیست، اینها هم كه عالمهٴ غیر معلّمه و فهمهٴ غیر مفهّمه ‌اند[5] ـ معاذ ‌الله‌ـ اغراق كه نیست؛ نفرمود به ما خوش گذشت فرمود ما چیزی ندیدیم كربلا خیلی سفر خوبی بود! نفرمود به ما خوش گذشت، بد كه نگذشت، هیچ! خوش هم نگذشت! فرمود جز خوشی چیزی ندیدیم: «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلًا». این زینب كبری شاگردی دارد به نام ابن‌طاووس (رضوان الله علیه) كه در همان مدخل [کتاب] لهوف این ‌‌چنین می‌ گوید ـ همه‌تان مستحضرید ابن‌طاووس در بین علما جزء اوحدی از اینهاست ـ اگر به ما دستور نداده بودند كه جزع كنید و ناله كنید و اشك بریزید، من عصر عاشورا جشن می ‌گرفتم،[6] برای اینكه مولای من به عنوان ﴿أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُونَ﴾[7]، ﴿فَرِحینَ بِما آتاهُمُ اللّهُ﴾[8] و مانند اینها رسید؛ وقتی حسین ‌بن ‌علی به هدف برسد از نظر و به مولای خود بار یابد از نظر ﴿یسْتَبْشِرُونَ﴾[9]، ﴿فَرِحِینَ﴾، خب من چرا خوشحال نباشم؟! من گریه‌ ام برای حسین ‌بن ‌علی است، او كه الآن دارد می‌ خندد! ﴿وَلا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ﴾[10]، ﴿فَرِحِینَ﴾، ﴿یسْتَبْشِرُونَ﴾، خب او كه دارد می ‌خندد! فرمودند شیعه ما كسی است كه «یفْرَحُونَ‏ بِفَرَحِنَا»[11] خب ما هم باید جشن بگیریم. این همان حرف «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلًا» است. این حرف علمای عادی نیست چه رسد به توده مردم! البته اگر كسی از توده مردم گذشت، از سطح علمای عادی هم گذشت، پا جای پای ابن‌طاووس پا گذاشت و به مقام منیع او بار یافت كه جزء اوحدی از علماست، آن گاه می‌تواند بگوید من معنای سخن زینب كبری (سلام الله علیها) كه فرمود: «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلًا» را فهمیدم. [1]. نهج‌البلاغه، خطبه 87. [2]. سوره هود، آیه 116. [3]. مثیرالاحزان، ص102. [4]. اللهوف على قتلى الطفوف، ص160. [5]. الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی)، ج2، ص305؛ «... فَقَالَ عَلِی بْنُ الْحُسَینِ یا عَمَّةِ اسْكُتِی فَفِی الْبَاقِی مِنَ الْمَاضِی اعْتِبَارٌ وَ أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیرُ مُفَهَّمَةٍ ...». [6]. اللهوف على قتلى الطفوف، ص4؛ «... و تأسفا على ما فاتنا من السعادة و تلهفا على امتثال تلك الشهادة و إلا كنا قد لبسنا لتلك النعمة الكبرى أثواب المسرة و البشرى و حیث فی الجزع رضا لسلطان المعاد و غرض لأبرار العباد فها نحن قد لبسنا سربال الجزوع و آنسنا بإرسال الدموع و قلنا للعیون ...». [7]. سوره آل‌عمران، آیه 169. [8]. سوره آل‌عمران، آیه 170. [9]. سوره آل‌عمران، آیه 170. [10]. سوره آل‌عمران، آیه 169. [11]. تحف العقول، ص123. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1376/05/24 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۱۹۸ 📌 و گذشت الی باید خود را به مقامی برساند که شعارش در مقابل بدکاران و بدگویان و گذشت باشد و بعلاوه آنها را به خوبی ها کند ولی از جهالی که را نمی فهمند و در عین حال برای او می خواهند دوری کند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌چند وقتی وحی الهی نیامد! (الضحی والليل إذا سجي ما ودعك ربك و ما قلي ) ◽️درباره شان نزول سوره روایات زیادی نقل شده که از همه روشن تر روایت زیر است : 🔖ابن عباس می گوید پانزده روز گذشت ، و وحی بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل نشد ، مشرکان گفتند : پروردگار محمد صلی الله علیه و آله او را رها کرده و با او دشمنی داشته ، اگر راست می گوید ماءموریت او را از سوی خداست ، باید وحی به طور مرتب بر او نازل می شد ، در این سوره سوره نازل گشت و به سخنان آنها پاسخ گفت . 🌱خداوند دوستان خویش را در هر شرائطی رها نمی کند.🌱
برشی از کتاب گرانسنگ (82) @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 ✅آیه 2 - ذلك الكتب لاريب فيه هدى للمتقین 💢لطايف و اشارات ☑️1- مراتب قرآن، مظاهر شئون حق 🔹قرآن كريم تجلى گاه خداى سبحان است: فتجلى لهم سبحانه فى كتابه من غير ان يكونوا راوه (300) و چون خدايى كه در اين كتاب تجلى كرده، در عين اين كه بالاست: (سبح اسم ربك الاعلى) (301) نزديك است: (و هو معكم اين ما كنتم) (302) (واذا سالك عبادى عنى فانى قريب) (303) تجلى او، يعنى قرآن كريم نيز با اين كه بعيد است ، قريب و در عين حال كه عالى است دانى كه خواهد بود و در اين جهت نيز مظهر خدايى است كه هم عالى است و هم دانى: (فى علوه دان و فى دنوه عال). (304) 🔹البته متجلى و تجلى يكسان نيست، چنانكه قرآن وقتى در مرحله نزديك ظهور مى كند با حواس ديده و شنيده مى شود، ولى ذات اقدس خداوند در حالى كه نزديك است نيز با حواس درك نمى شود و سر اين تفاوت آن است كه خداوند، ذاتا بسيط الحقيقه است و اين حقيقت بسيط نامتناهى است، از اين رو در همه مراحل هستى، ظهور بسيط و مجرد تام دارد، بر خلاف شئون و اوصاف فعلى او كه بر اثر تركب و تنزل، محسوس هم خواهد شد. ============ 300- نهج البلاغه ، خطبه 147 301- سوره اعلى ، آيه 1 302- سوره حديد، آيه 4 303- سوره بقره ، آيه 186 304- تهذيب ، ج 3، ص 109. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏