برداشت از آیات ۷۵ – ۷۴ #سوره_انبیاء
📌#صراط_مستقیم
#سالک الی #اللّه اگر درست حرکت کند و از #صراط #مستقیم خارج نشود، خدای تعالی او را از میان مردم #فاسق #نجات می دهد و او را با آنها #عذاب نمی کند.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#یک_نکته_از_این_معنی
#پرسش
📌#آواز خوانی قرآن
🔹#غنا در لغت و اصطلاح: بدون مَدْ به معناي بينيازي ولي با مَدْ همان آواز خواندن است. بعضي هم به معناي آواز و يا كشيدن آواز معني كرده اند. بعضي به معناي نيكو كردن صوت و يا نازك نمودن آن معني نمودهاند.
🔹غنا در اصطلاح فقهاء عبارت است از كشيدن صدا و آواز، با دو شرط يكي اينكه داراي رفت و برگشت و گردانيدن آواز در حلق باشد. و ديگري طربآور باشد، يعني: در انسان حالت سبكي خاصي بوجود آورد، كه باعث شدت حزن و يا خوشحالي زياد ميشود و بعضيها قيد لهوي بودن را نيز اضافه نمودهاند.
🔹#تجويد در لغت و اصطلاح: تجويد در لغت بمعناي «تحسين ـ نيكوگردانيدن و تكميل» آمده است و در اصطلاح اداء حرف از مخرجش همراه با مراعات صفات حرف در حالت انفراد، (= اعطاي حق حرف). صفات حروف حالاتي است كه براي حرف در تركيب با حروف ديگر و حركات مخلتف پيش ميآيد، مانند تفخيم، و ترقيق، ادغام، اظهار (= اعطاي مستحق حروف) و ...
🔹 #ترتيل در لغت و در اصطلاح: #ترتيل در لغت عبارت است از «نظم و ترتيب در كلام» «رتّل الكلام» يعني سخن را خوب بيان كردن و قواعدش را مراعات نمودن.
🔹و ترتيل در اصطلاح قرائت عبارت است از خواندن قرآن بطور منظّم و با تأني و شمرده و همراه با تدبّر در معاني به طوري كه تمامي قواعد رعايت شود.
🔹 مرحوم علامه ميگويد: «ترتيل، خواندن قرآن است به صورتي كه حروف روشن و پشت سرهم اداء شوند.
🔹 حضرت علي - عليه السلام- در مورد ترتيل فرمودهاند: «الترتيل اداء الحروف و حفظ الوقوف؛ ترتيل حروف را درست اداء كردن و وقفها را مراعات نمودن است»و در جاي ديگر فرمودهاند: «#ترتيل يعني آن را به طور روشن بيان كن، نه مانند اشعار سريع و پشت سرهم بخوان و نه مانند دانههاي شن آن را پراكندهساز و بلكه چنان بخوان كه دلهاي سنگين را با آن بكوبي و بيدار كني، هرگز هدف شما اين نباشد كه حتماً به آخر سوره برسيد.»
🔹امام صادق - عليه السلام- فرمود: «ترتيل آن است كه در آيات مكث كني (در آيات #بهشت، بهشت را از خدا بخواهي) و با صداي خوب آن را بخواني.»
🔹 #غنا را فقها حرام ميدانند ولي به تجويد و ترتيل سفارش شده است، به عنوان نمونه براي هر يك روايتي ذكر ميشود.
دربارة تجويد و نيكو خواندن، پيامبر اسلام فرمود: «براي هر چيز زيبايي است و زيبايي قرآن صداي خوش است»
و در روايت ديگر آمده است كه «علي بن الحسين - عليه السلام- داراي بهترين و زيباترين صدا در خواندن قرآن بودند». قرآن نيز دستور داده است كه قرآن را با ترتيل تأمّل و مكث بخوانيد.
🔹بنابراين #غنا، گرداندن صوت است در حلق «ترجيع» به گونهاي كه در انسان طرب و خفّت ايجاد كند، آن هم خفتي كه انسان را در وادي لهويات و گناه سوق ميدهد، امّا تجويد، زيبا خواندن است كه در آن طرب و مطرب بودن وجود ندارد، لذا اگر كسي قرآن را به صورت غنايي بخواند حرام است، ولي صوت زيبا اشكال ندارد، اين حالتي است كه هر كس خودش بخوبي ميتواند تشخيص دهد. تجويد و با صداي خوش خواندن ممكن است براي كسي با غنا اشتباه شود ولي چنان كه گفتيم غنا طربآور است ولي تجويد طرب آور نيست.
📚معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
۱ـ ساز و آواز، سيد مرتضي علم الهدي.
۲ـ حلية القرآن، سيد محسن موسوي، ص ۵ ـ ۲۷ .
۳ـ تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و همكاران، ج ۲۵، ص ۱۶۶ ـ ۱۷۳ .
۴ـ ترجمة تفسير صافي، مرحوم فيض كاشاني، ج ۱، مقدمة ۱۱.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#یک_نکته_از_این_معنی
#علوم_قرآنی
📌نگاهی اجمالی به #تفاسیر قرن اول (۷)
🔰نقط القرآن.
تفسیر تنقیط القرآن یا تفسیر نحو قرآن، از مفسر و نقطه گذار قرآن ابوالاسود الدؤلی. وی ظالم بن عمرو معروف به ابوالاسود الدؤلی است که در 69 ق در سن 85 سالگی درگذشت.
🔹 ادیـب مـتـکـلـم خـطـیـب واضـع عـلم نحو و از محدثان تابعین از شاگردان و اصحاب حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع) بود (دایرة المعارف تشیع، 1/379).
🔹 وی نـخـسـتـین کسی است که قرآن کریم را نقطه گذاری کرده و قرآن را از تحریف مصون نگاه داشت.
🔹 نحو را از این جهت نحو خوانند که هنگامی که حضرت علی (ع) چیزی از اصول آن را به ابوالاسود می آموخت او اجازه خواست که چیزی مانند و به نحو آن بسازد و از این جهت آن را نحو نامیدند.
📚مـنـابـع : جـز آنچه در جلد اول دایرة المعارف تشیع، ص 308 آمده، اعیان الشیعة، 288 و 7/403؛ اخـبار سیرافی، 13 - 22؛ جامع الرواة، 1/423؛ رجال، ابن داود، 39؛ رجال، طوسی، 46؛ الفهرست، ابن الندیم، 69 به بعد؛ معجم رجال الحدیث، 9/171؛ معجم الشعراء، 67.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
📌#کفاره_گناهان
در روايات اسلامى امور زيادى به عنوان #كفارۀ گناه ذكر شده است؛ از جمله:
فقر، بيمارى، ترس از حاكم ظالم، خسارات مالى، غم و اندوه، ترس و وحشت، سجدههاى طولانى، انجام حج و عمره، زيارت قبور معصومان عليهم السلام مخصوصاً زيارت امام حسين عليه السلام و صلوات بر محمد و آل محمد.
پیام امیر المومنین ج ۱۲. آیتالله مکارم شیرازی
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (154)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✳آیه 7 - ختم الله على قلوبهم و على سمعهم و على ابصرهم غشوه ولهم عذاب عظيم
☑لطايف و اشارات
⏪ 5- كافران و موانع سير در آيات آفاقى و #انفسى
يكى از راههاى خداشناسى، شناخت آيات #آفاقى و انفسى، يعنى جهان شناسى و خودشناسى است: (و فى الارض آيات للموقنين # وفى انفسكم افلا تبصرون) و كافران، هم راه #جهان شناسى را به خود بسته اند و هم راه خودشناسى را مسدود كرده اند.
قرآن كريم درباره آنان مى فرمايد: (انا جعلنا فى اعناقهم اغلا لا فهى الى الاذقان فهم مقمحون# وجعلنا من بين ايديهم سدا و من خلفهم سدا فاغشيناهم فهم لا يبصرون و سواء عليهم ءانذرتهم ام لم تنذرهم لا يومنون) غلهايى كه بر گردن كافران است و تا چانه هايشان برآمده، آنان را مقمح، يعنى سر به هوا ساخته و حلقه هاى آهن سردى كه بر گردنشان آويخته ره آورد سيئات آنهاست ؛ چنين انسانى نمى تواند سر فرود آورد و خود را ببيند تا خويشتن را بشناسد و خودشناسى را سرپلى براى خداشناسى قرار دهد. همچنين او ديوار عظيمى در پيش رو و پشت سر دارد كه مصالح آن جدار غليظ، محصول #هواپرستى است و اين ديوار و پرده اى كه بر چشمانشان آويخته مانع جهان شناسى و #سير در آفاق جهان #هستى است.
🌴🌴🌴
🔅 دوستان عزیز #وقت بگذارید برای رونق بازار #دین همیشه این #فرصت ها در اختیار نیست.
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (90)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
⏪ 61- اولویت گزاری
فَمَا ءَامَنَ لِمُوسىَ إِلَّا ذُرِّيَّةٌ مِّن قَوْمِهِ عَلىَ خَوْفٍ مِّن فِرْعَوْنَ وَ مَلَايْهِمْ أَن يَفْتِنَهُمْ وَ إِنَّ فِرْعَوْنَ لَعَالٍ فىِ الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمِنَ الْمُسْرِفِينَ(یونس/83)
از بيم آزار فرعون و مهتران قوم او، جز گروهى از آنها به موسى ايمان نياوردند. و فرعون در زمين برترى مىجست و او از گزافكاران بود.
🌱🌱🌱
1. زمينه ى تحوّل فكرى و گرايش به حقّ، در نوجوانان بيشتر است، چون قلبى پاك دارند و تعلّقاتشان به مال و مقام كمتر است. «آمَنَ» ... «ذُرِّيَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ»
2. ايمان راسخ، هرگز در محيط بد، نظام فاسد، اقتصاد و تبليغات ناسالم و محيط رعب، سست نمىشود. «آمَنَ» ... «عَلى خَوْفٍ»
🌴🌴🌴
🔅 دوستان عزیز #وقت بگذارید برای رونق بازار #دین همیشه این #فرصت ها در اختیار نیست.
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن
@rahighemakhtoom
Al-Naziat01.mp3
5.48M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
💢 نگاشت54: تفسیرصوتی سوره نازعات
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول
📋 فرازی از متن
سوره مبارکه «نازعات» که به چند نام در کتابهاي تفسير آمده «نازعات، ناشطات، مدبرات سابحات»، چون اينها «علم بالغلبه» است، يک و از معصوم(عليه السلام) به عنوان تسميه نرسيده است، دو؛ لذا اين گونه از اسما توقيفي نخواهد بود، سه؛ از اين جهت چندين نام براي اين سوره مبارکه به مناسبتهايي که مفسران از اين سوره برداشت کردند مطرح است.
مطلب دوم اين است که در بعضي از تسميهها، سوره «و النازعات» ياد شده است چون اولين آيه آن: ﴿وَ النَّازِعاتِ﴾ است.
☘☘☘
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره نازعات جلسه 1.docx
60.6K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
💢 نگاشت55: تفسیر متنی سوره نازعات
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول
📋 فرازی از متن
سوره مبارکه «نازعات» که به چند نام در کتابهاي تفسير آمده «نازعات، ناشطات، مدبرات سابحات»، چون اينها «علم بالغلبه» است، يک و از معصوم(عليه السلام) به عنوان تسميه نرسيده است، دو؛ لذا اين گونه از اسما توقيفي نخواهد بود، سه؛ از اين جهت چندين نام براي اين سوره مبارکه به مناسبتهايي که مفسران از اين سوره برداشت کردند مطرح است.
مطلب دوم اين است که در بعضي از تسميهها، سوره «و النازعات» ياد شده است چون اولين آيه آن: ﴿وَ النَّازِعاتِ﴾ است.
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره نازعات جلسه 1.pdf
736.1K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
💢 نگاشت56: تفسیرمتنی سوره نازعات
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول
📋 فرازی از متن
سوره مبارکه «نازعات» که به چند نام در کتابهاي تفسير آمده «نازعات، ناشطات، مدبرات سابحات»، چون اينها «علم بالغلبه» است، يک و از معصوم(عليه السلام) به عنوان تسميه نرسيده است، دو؛ لذا اين گونه از اسما توقيفي نخواهد بود، سه؛ از اين جهت چندين نام براي اين سوره مبارکه به مناسبتهايي که مفسران از اين سوره برداشت کردند مطرح است.
مطلب دوم اين است که در بعضي از تسميهها، سوره «و النازعات» ياد شده است چون اولين آيه آن: ﴿وَ النَّازِعاتِ﴾ است.
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💠 با قلم
🔸 تا نفَس میكشید باید درس بخوانید، آدم میگوید که من فارغ التحصیل شدم؟! همین كه انسان گفت بَس است، این در روایات و كلمات بزرگان دینی ماست كه «أُصِیبَتْ مَقَاتِلُه»؛[1] همین كه گفت من فارغالتحصیلم، این مرگگاه او گلوله رسید، او مُرده است! ما تا نَفَس میكشیم #با_قلم و كتاب باید باشیم، یا درس بخوانیم یا درس بگوییم یا بحث بكنیم یا پژوهش انجام بدهیم، وگرنه آنچه خواندیم، از یادمان می رود و مردم هم احتیاج دارند به كسی كه اینها را بالا بیاورد.
[1]. نهج البلاغه(للصبحی صالح)، حکمت85؛ «مَنْ تَرَكَ قَوْلَ لَا أَدْرِی أُصِیبَتْ مَقَاتِلُه».
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
#روز_قلم
📚 سخنرانی در جمع طلاب ورامین
تاریخ: 1395/06/13
🆔 @a_javadiamoli_esra
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
31.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 قلم
#کلیپ
🔹 انسان اگر انسان راستین است، #خلیفه خداست و خلیفه او اوصاف «مستخلف عنه» را دارد و «مستخلف عنه» او عالمانه جهان را اداره می کند. قرآن کریم #مجاری_علم را به ما داد و آموخت؛ هم سمع و بصر را به ما داد و هم قلب و هوش را به ما عطا کرد به إذن خدا، تا عالم و محقق شویم و این را #نردبان قرار دهیم برای عقل. قرآن کریم که ما را به علم و کتاب دعوت می کند و به #قلم سوگند یاد می کند و به مکتوبات قلم داران قسم یاد می کند: ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یسْطُرُونَ﴾،[1] دینی که به ابزار نوشتن سوگند یاد می کند، دینی که به کتابت و مکتوب قسم یاد می کند، آن طوری که به شمس و قمر قسم یاد می کند: ﴿وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها ٭ وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها﴾؛[2] یعنی #قلم باید مثل قمر #نور بدهد، کتاب باید مثل شمس #فروغ داشته باشد. این #طلیعه_کار است، قدم اول است که انسان به نوشتن و گفتن صحیح عادت کند و آگاه شود و این کافی نیست و این مقدمه است.
[1]. سوره قلم، آیه1.
[2]. سوره شمس، آیه1 ـ 3.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
📚 پیام به همایش افتتاحیه باغ کتاب ایران و منطقه غرب آسیا
تاریخ: 1396/04/10
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
نزد خدا، آبروی خود را نبریم
💠 انسان که پیش خدای سبحان می رود، با دست خالی که نمی تواند برود! چه چیزی ببرد؟ مبادا یک وقت بگویی من درس خواندم، علم دارم، فلان خدمت را کردم؛ با دست خالی برو. چرا؟
(آبروی خود بَری گر آب روی خود بَری)*
اگر بگویی خدایا من این کار را کردم، همان جا آبرویت را می برند. می گویند: اینها را که ما به تو دادیم! آنجا می خواهی بروی، با #عجز و #لابه برو؛ این (لا یملک الا الدّعا)* همین است. یک چیزی باید ببرد که تحفه باشد و آنجا نباشد، آن ( #فقر ) است.
________________________________________________
* دیوان اشعار حکیم سنایی
* مفاتیح الجنان / دعای کمیل
✅ درس خارج فقه _ ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
برداشت از آیات ۷۷ – ۷۶ #سوره_انبیاء
📌#استقامت
#سالک الی ا#للّه باید بسیار #صبور و با #استقامت باشد تا خدای تعالی او را یاری کند و #همراهان او را نیز از ناراحتی #نجات دهد.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#یک_نکته_از_این_معنی
#پرسش
📌صوت و لحن زيبا
براي رسيدن به #صوت و #لحن زيبا در قرائت قرآن نكاتي را بايد رعايت كرد، از جمله:
🔰۱. رعايت و يادگيري قوانين روانخواني و تجويد؛ قاري ميتواند در جلسات دوره خواني و آموزش، ترد اساتيد تجويد با قواعد روخواني، روانخواني و تجويد آشنا شود و آنها را در قرائت به كار گيرد، در اين راستا كمك گرفتن از كتابهاي آموزش تجويد، استفاده از نوارهاي آموزشي و گوش دادن به صوت اساتيد قرائت و توجه به چگونگي اداي كلمات توسط ايشان مفيد است.
🔰۲. برخورداري از استعداد صوت مناسب؛ استعداد صوت و لحن به طور نسبي در افراد وجود دارد، لكن برخي حنجرهها به گونهاي هستند كه قابليت اداي صحيح الفاظ و استفاده از صوت و لحن هاي گوناگون را دارند، و اگر كسي از چنين استعدادي برخوردار باشد. ميتواند آن را تربيت و شكوفا كند.
🔰۳. تلفظ صحيح حروف به صورت عربي
🔰۴. توجه به معنا و مفهوم آيات و هماهنگ كردن لحن با معناي آيات
🔰۵. تمرين و خواندن به سبك قرائت يك قاري، يعني تا هنگامي كه به سبك قرائت يك قاري با تمام ابعادش تسلط پيدا نشده، نبايد سبك عوض شود.
🔰۶. پرهيز از غذاهاي مضر براي حنجره، مثل: ترشيها، غذاهاي تند و چرب و...
🔰۷. استعاذه و پناه بردن به خدا از شر وسوسههاي شيطان؛ قرآن كريم ميفرمايد: «فاذا قرأت القرآن فاستعذ بالله من الشيطن الرحيم؛هنگامي كه قرآن ميخواني، از شر شيطان رانده شده به خدا پناه ببر»
🔰۸. عمل به آيات قرآن كريم و دستورهاي اخلاقي آن «ذلك الكتاب لاريب فيه هدي للمتقين؛ آن كتاب با عظمتي است كه شك در آن راه ندارد و ماية هدايت پرهيزكاران است.»
🔰۹. طهارت قلب و ظاهر (با وضو بودن)؛ «لا يمسه الا المطهرون؛ و جز پاكان نميتوانند به آن دست زنند (دست يابند).»
📚معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
۱. علي جيبي، آموزش روخواني قرآن كريم.
۲. سيد محسن موسوي بلده، حليه القرآن.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#یک_نکته_از_این_معنی
#علوم_قرآنی
📌نگاهی اجمالی به #تفاسیر قرن اول (۸)
🔰تفسیر جابر انصاری.
🔹اثـر جـابر بن عبداللّه انصاری (م 73 یا 79 ق) از اجلاء مفسرین و اصحاب رسول اللّه (ص) و شیعه امیرالمؤمنین علی (ع) و محبین و یاران صدیق خاندان عصمت و نبوت.
🔹 ابوالخیر وی را در کتاب طبقات مفسرین خود از مفسرین طبقه اول ضبط کرده است. روایات وی در آیات شریف قرآن در تفاسیر نقل شده است.
🔹و ابـوالـقاسم فرات کوفی قسمتی از روایات جابر انصاری را در تفسیر خود موسوم به تفسیر فرات ضبط کرده است.
📚 مـنـابع : اسد الغابة، 1/307؛ الاصابة، 1/214؛ اعیان الشیعة، 4/45؛ الاتقان، 4/240؛ تاسیس الشیعة، 323؛ تـذکرة الحفاظ، 1/43؛ جامع الرواة، 1/143؛ رجال، ابن داود، 79؛ رجال، طوسی، 12؛ رجال، کشی، 42؛ تفسیر، فرات الکوفی، 216 به بعد؛ معجم رجال
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#سرچشمه 36
#قرآن_شناسی
#تفسیر
#جوادی_آملی
🔅🔅🔅
📋 تفسير به رأي
🔹 پيرامون تفسير به رأي مطالبي مطرح است كه به برخي از آنها اشاره مي شود:
⏪سوم. تفسير قرآن به رأي، گذشته از منع عقلي كه اجمال آن به اشارت رفت، دليل نقلي فراواني بر منع از آن رسيده است كه تهديد به ورود در آتش و تخويف به خروج از دين و ترهيب به ارتداد و تخشيه به عدم ايمان، از پي آمدهاي تلخ تفسير قرآن به رأي شمرده شد.
⏪چهارم. در جريان منع تفسير به رأي، گذشته از دليل عقلي و نيز دليل روايي فراوان، مي توان از متن قرآن كريم در اين زمينه استفاده نمود و اجمال صورت هاي ممنوع در تفسير قرآن به رأي عبارت است از:
🔹1. تفسير جاهلانه نسبت به اصل محتوا؛ يعني مطلبي از آيه اي برداشت شود و بر آن تحميل گردد، سپس آيهي مزبور بر معناي تحميلي محمول شود، در حالي كه آن مطلبْ مطابق با برهان نيست و در اين جهت، فرقي نمي كند كه برهان مطلب، فلسفي يا كلامي باشد يا تجربي و يا نقلي؛ زيرا برهان هر مطلب، وابسته به سنخ آن مطلب و محتوا مي باشد. اگر محتوا جزء معارف تجريدي بود، اثبات آن مضمونْ برهان فلسفي يا كلامي مي طلبد و اگر محتوا جزء مسائل تجربي بود، اثبات آنْ شاهد آزمايشي و تجربه طلب مي كند؛ چنان كه اگر جزء قصص و سيره هاي انبيا و اولياء(عليهم السلام) بود، اثبات آن سند معتبر نقلي مي خواهد.
🔹پس، اگر مطلبي وابسته به يكي از رشته هاي عقلي يا نقلي بود و بدون دليل از آيه استظهار شد و بر آن تحميل گشت، سپس آيه بر معناي تحميلي حمل شد، چنين تفسير جاهلانه اي تفسير به رأي و ممنوع است و قرآن كريم در اين باره به عنوان يكي از جوامع الكلم، بدون اختصاص به مسألهي تفسير، راجع به منع قول بدون علم چنين فرموده است: (و لا تقفُ ما ليس لك به علم إنّ السمع و البصر و الفؤاد كلّ أُولئك كان عنه مسئولاً).[ سورهي اسراء، آيهي 36.]
👈 ادامه دارد....
🌴🌴🌴
🔅 دوستان عزیز #وقت بگذارید برای رونق بازار #دین همیشه این #فرصت ها در اختیار نیست.
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 72
#مثل
#کور #بینا #کر #ناشنوا #مردم #مومن #کافر #پند #همانندی #تفاوت
🔅🔅🔅
⏪ مثَل کور و بینا ، کر و شنوا 2
(مَثَلُ ا لْفَرِیقَیْنِ کَالاْعْمَی وَا لاْصَمِّ وَا لْبَصِیرِ وَالسَّمِیعِ هَلْ یَسْتَوِیَانِ مَثَلاً اءَفَلاَ تَذَکَّرُونَ) . (هود / 24.)
((مثل این دو گروه (مؤ منان و منکران ) مثل نابینا و کر و بینا و شنواست ؛ آیا این دو همانند یکدیگرند ؟ ! آیا پند نمی گیرید ؟ ! )) .
🌱🌱🌱
▫️حضرت علی علیه السّلام در نهج البلاغه می فرماید :
(( وَمَنْ اءَبْصَرَ بِها بَصَّرَتْهُ ، وَمَنْ اءَبْصَرَ إِلَیْها اءَعْمَتْهُ ؛ (195) و هر کس بادیده بصیرت (و عبرت ) به دنیا بنگرد ، دنیا به او بصیرت و بینایی می بخشد و هر کس با دیده هدف و رسیدن به مقاصد مادی به دنیا نظر کند ، دنیا او را کور و نابینا می گرداند)) .
🔸نکته جالب توجه در این دو جمله کوتاه و پر محتوا ، کلمه ((بها)) و ((إ لیها)) است ؛ یعنی اگر از دیدگاه ((وسیله )) به دنیا نظر شود ، مایه بصیرت است ، ولی اگر از دید ((هدف )) بدان توجّه شود ، باعث کوری دل و سبب گمراهی خواهد بود ؛ به عبارت دیگر دنیا را می توان از دو دیدگاه مورد مطالعه قرار داد :
1 دیدگاه مرآتی ؛
2 دیدگاه استقلالی .
▫️دیدگاه مرآتی آن است که آدمی هنگامی که به ((مرآت )) ، یعنی آیینه می نگرد ، توجهی به خود آیینه ندارد که موادش از چیست و قیمتش چقدر است . او از آیینه فقط به عنوان وسیله دیدن خود استفاده می کند . این نوع نگاه کردن به آیینه مایه بصیرت و سبب عبرت و برطرف کردن نقص از خود و اصلاح عیب است .
▫️نظر استقلالی این است که می خواهد آیینه را خریداری کند ، لذا به حجم و اندازه سنگ و مساحت و کیفیّت جنس آن نظر می کند . در این هنگام صورت خود را که در آن منعکس شده ، نمی بیند و به اصطلاح ((فیه ینظر)) است .
▫️بنا بر این هرکس از دیدگاه مادی و ((استقلالی )) به اشیای عالم نظر کند ، جهان ماده چشمش را پر خواهد کرد و نسبت به ماورای ماده و خالق جهان کور و نابینا خواهد شد ؛ به عبارت دیگر هر کس با چشم سر و دید سطحی حیوانی به عالم نظر افکند ، خطا خواهد کرد
🌴🌴🌴
🔅 دوستان عزیز #وقت بگذارید برای رونق بازار #دین همیشه این #فرصت ها در اختیار نیست.
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن
@rahighemakhtoom
سیرو سلوک.خطورات شیطانی.استاد شجاعی 87.mp3
4.29M
#سیر_و_سلوک (87)
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🌿🌿🌿
📼موضوع:خطورات شیطانی 3
🕑 زمان:34دقیقه
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
👈🏾ادامه دارد...
🌴🌴🌴
🔅 دوستان عزیز #وقت بگذارید برای رونق بازار #دین همیشه این #فرصت ها در اختیار نیست.
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن
@rahighemakhtoom
معیارهای تفسیر معتبر.docx
23.2K
معیارهای تفسیر معتبر.pdf
484.1K
📝 علم الادیان
🔹 امروز هم که 25 ذیقعده است «#دحو_الارض است از پُر برکت ترین روزهای ایام سال است و شاید بعضی از شما حوزویان و دانشگاهیان هم صائم باشید که این روزه برای همه شما ـ ان شاء الله ـ پُر برکت باشد!
🔹 آنچه در جمع شما عزیزانی که به رشته های متنوع علوم اشتغال دارید و قابل طرح است این است که گرچه علوم را گاهی به صورت تجریدی و تجربی از یک سو و تجربی و ریاضی و انسانی و مانند آن از سوی دیگر و به «علم الابدان و علم الادیان» تقسیم کردند از سوی سوم; ولی جامع همه آنها #هدفمند بودن علم و عالم است که همه ما را میتواند در کنار هم جمع بکند یعنی حوزه و دانشگاه را آن هدفمند بودن می تواند جمع بکند.
🔹 حدیث معروفی از وجود مبارک پیامبر اسلام (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسیده است که «الْعِلْمُ عِلْمَانِ عِلْمُ الْأَدْیانِ وَ عِلْمُ الْأَبْدَان»[1] علم دو قسم است: بعضی از علوم مربوط به بدن انسانهاست; نظیر طبّ و سایر علوم وابسته به آن، برخی از علوم مربوط به دین است نه بدن، نظیر فقه و تفسیر و کلام و امثال اینها، اما بزرگان اهل معرفت همین حدیث را به سبک دیگر معنا میکنند، آنها علم را با موضوع ارزیابی نمی کنند، علم را با هدف ارزیابی می کنند، آنها می گویند اینکه حضرت فرمود: «الْعِلْمُ عِلْمَانِ عِلْمُ الْأَدْیانِ وَ عِلْمُ الْأَبْدَان» منظور علم بدن طب نیست و منظور علم دین تفسیر و فقه نیست. آن کسی که فقه و تفسیر می خواند و می نویسد برای اینکه به دنیا برسد او #علم_الابدان دارد، آن طبیبی که می کوشد مشکل جامعه را حل کند او #علم_الأدیان دارد، این نگاه کجا، آن نگاه کجا! همین حدیث است، همین جمله است، کسی درس فقه می خواند برای #فقه_فروشی, تفسیر میخواند برای #تفسیر_فروشی, این «علم الابدان» دارد. یک وقت است نه، درس علم طب خوانده که مشکلات جبهه را حل کند، مجروحان جبهه را درمان کند او «علم الادیان» دارد، پس همین حدیث، همین جمله وقتی به دست یک انسان #سطحی_نگر بدهید می گوید این علم به لحاظ موضوع تقسیم می شود موضوع یا بدن یا دین است وقتی به دست یک اهل حقیقت دادید می بینید این علم این حدیث را برابر #هدف باید تقسیم کرد نه برابر موضوع، اگر هدف #نشر_معارف_الهی باشد، #خدمت_به_جامعه باشد، علم دین است. اگر هدف تأمین معیشت خود باشد و کیف و جیب خودش باشد علم بدن است، پس «الْعِلْمُ عِلْمَانِ عِلْمُ الْأَدْیانِ وَ عِلْمُ الْأَبْدَان» اگر منظور علم ادیان #هدفمند بودن است این میتواند همه ما را جمع بکند؛ یعنی موضوع و محمول معیار نیست, #هدفمند_بودن است; ممکن است کسی ادبیات بخواند و غرض آن این باشد که قرآن را بهتر بفهمد و بهتر معنا کند, یک وقت است طب می خواند یا داروسازی می خواند که به جامعه انسانی و اسلامی خدمت بکند, یک وقت است فقه و اصول می خواند که به جامعه اسلامی و الهی خدمت بکند, همه اینها دارای #علم_الادیان هستند و این می تواند حوزه و دانشگاه را با هم جمع بکند.
[1]. كنز الفوائد، (کراجکی), ج2، ص107؛ بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج1، ص220.
#روز_دحو_الارض
#علم_نافع
#خدمت_به_جامعه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1386/09/15
🌱🌱🌱
🔅 دوستان عزیز #وقت بگذارید برای رونق بازار #دین همیشه این #فرصت ها در اختیار نیست.
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا