🦋فهرست مطالب کانال(هشتگ های قابل جستجو)
بسم الله الرحمن الرحیم
الرحمن علم القرآن
با عرض سلام و ادب و تشکر محضر همه گرامیان
🔰 به منظور دسترسی آسان شما عزیزان به مطالب صفحه قرآنی #رحیق فهرست موضوعات و مباحث آن را در پستی مستقل محضر شریف تان تقدیم می کنیم.
🔰خادمان این صفحه قرآنی انتظار دارند دیدگاهها و کاستی ها و نیازها را با ما در میان بگذارید.
✅۱. #تسنیم
برش های تفسیری از کتاب ارزشمند تسنیم استاد معظم حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله
که از جلد اول و سوره حمد آغاز و هم اکنون در جلد دوم آن هستیم و ادامه دارد.
▫️ضمنا برش های تفسیری از جلسات شفاهی درس استاد در مسجد اعظم نیز تحت همین هشتگ تسنیم به تناسب مطالعات و ذوق خادم صفحه در کانال قرار داده شده است.
✅۲. #فرهنگی
برش تفسیر موضوعی و پیام واره از آیات قرآن در باره موضوع فرهنگ (متولیان و کارگزاران فرهنگی؛مدیریت فرهنگی؛ویژگی های فعالیت فرهنگی و....)
✅3. #استاد_رنجبر #رنجبر
فایل های صوتی تفسیر قرآن استاد محمد رضا رنجبر از آغاز قرآن سوره حمد تا سوره کهف و به حول و قوه الهی هنوز ادامه دارد.
✅۴. #مقاله
در این بخش حدود ۵۰ مقاله در باره موضوعات جذاب و چالشی در زمینه تفسیر و علوم قرآنی و دانش های مطرح شده در قرآن ارائه شده است.
✅۵. #مثل #کنایه
ارائه آرایه های ادبی قرآن تمثیلات و مثل ها و ضرب المثل های قرآنی،تشبیهات،کنایات و...
✅۶. #نکته
یک #آیه و چند #نکته
توضیح آیات قرآن و احاديث کاربردی و انسان ساز پیشوایان معصوم و سخنان وزین زندگی ساز بزرگان
✅۷. #نهج_البلاغه
فایل های صوتی سه تن از اساتید، حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی و مرحوم حجت الاسلام والمسلمین میرزا مهدی صادقی و استاد نظافت یزدی از اساتید برجسته حوزه علمیه مشهد روزهای پنج شنبه .
✅۸. #صحیفه_سجادیه
فایل های صوتی شرح و بررسی دعاهای صحیفه نورانی سجادیه جناب آقای سید محمد عبداللهی خادم همین صفحه و جناب حجت الاسلام والمسلمین مجاهدی می رساند.هر هفته پنج شنبه ها
✅۹. #چشمه_حکمت
تفسیر سور قرآنی از سوره ناس تا سوره نبا است که تا اکنون ادامه دارد.
✅۱۰. #سرچشمه
برش هایی از کتاب سرچشمه اندیشه با موضوع قرآن شناسی استاد فرزانه حضرت آیتالله جوادی آملی
✅11. #زندگی_مومنانه
فایل های صوتی حجت الاسلام و المسلمین مصطفی #امینی_خواه با موضوع #سبک_زندگی از منظر المیزان و شرح و بررسی روایات، متن کتاب #مفاتیح_الحیات استاد جوادی آملی که توسط جناب آقای سید محمد #عبداللهی ایراد گردیده است... این سلسله #مباحث ادامه دارد.
✅۱۲.#باور_ما
مجموعه فایل های صوتی آقای سید محمد #عبداللهی خادم صفحه قرآنی #رحیق با موضوعات دینی
✅۱۳. #مجموعه_سوره_ها
معرفی کوتاه سوره های قرآن از سوره بقره تا.... با ارائه هنرمندانه استاد جناب آقای هانی چیت چیان از مدرسان #مدرسه_تعالی
✅۱۴.#معرفی_کتاب و #نرم_افزار های قرآنی
در زمینه های تفسیر ؛معارف قرانی و دینی
✅15.استاد دکتر محمدعلی #انصاری
تفسیر صوتی استاد و مفسرارجمند کلام الهی جناب آقای دکتر محمد علی #انصاری
✅16.#علوم_قرآنی
برش هایی از کتاب آموزش #علوم_قرآنی(قرآن شناسی)قرآن پژوه معاصر جناب آیت الله مرحوم محمد هادی #معرفت
✅۱۷. #نکته_های_قرآنی - یک #آیه و چند #نکته
گزیده ای از نکات هر صفحه از قرآن کریم(از ابتدای قرآن )طبق تفسیر نور جناب استاد قرائتی و دیگر تفاسیر معاصر
☘️☘️☘️
۱۸. #تفسیر_سوره_حمد امام خمینی
با شرح و بیان استاد طاهر زاده
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سلوک_عارفان
حضرت امام روح الله #خمینی در کتاب چهل حدیت می فرماید:
💢جناب عارف بزرگوار و شيخ عالى مقدار ما(آيتالله شاه آبادی )مى فرمودند كه مواظبت به آيات شريفه آخر سوره حشر، از آيه شريفه يا ايها الذين آمنوا اتقوا الله و لتنظر نفس ما قدمت لغد.تا آخر سوره مباركه با تدبر در معنى آنها در تعقيب نمازها خصوصا در اواخر شب كه قلب فارغ البال است ، خيلى مؤ ثر است در اصلاح نفس .
💢 و نيز براى جلوگيرى از شر نفس و شيطان دوام بر وضو را سفارش مى فرمودند و مى گفتند وضو به منزله لباس جندى است .
💢 و در هر حال از قادر ذولجلال و خداوند متعال جل و جلاله با تضرع و زارى و التماس بخواه كه تو را توفيق دهد در اين مرحله ، و از تو يارى فرمايد در حصول ملكه تقوا.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌 #آزمون_زندگی
🔹امام باقر علیه السلام:
كَفى بِالمَرءِ عَيبا أن يَتَعَرَّفَ مِن عُيوبِ النّاسِ ما يَعمى عَلَيهِ مِن أمرِ نَفسِهِ، أو يَعيبَ عَلَى النّاسِ أمرا هُوَ فيهِ لا يَستطَيعُ التَّحَوُّلَ عَنهُ إلى غَيرِهِ...
🔹آدمى را همين عيب بس كه عيب خود را نبيند و عيب مردم را ببيند، يا بر مردم چيزى را عيب بگيرد كه در خودِ او هست و نمىتواند آن را تغيير دهد...
📚الكافي : ج 2 ص 460 ح 3
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حکمت 164 نهج البلاغه.mp3
2.33M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۶۴(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
حکمت 256 تا 259استاد میرزا مهدی صادقی.mp3
9.19M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۵۶و۲۵۹ (کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد میرزا مهدی #صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید.
📝 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام رئوف و کریمه اهل بیت علیهما السلام ان شاءالله .
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
باورما.۵۱بهار۱۴۰۱.m4a
15.2M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی
🔅🔅🔅
📌و اما باور ما-(قسمت ۵۱)
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 164.mp3
9.11M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه
📌فراز ششم دعا :(جلسه ۱۶۴)
از دعاهای امام #سجاد(ع) که در آن از خدا درخواست #عافیت و #تندرستی در #دین، #عقل، #قلب و #جسم کرده است. امام (ع) بر یکی بودن #قلب و زبان در #شکرگزاری و دریافت #هدایت تأکید کرده و از خدا مقام #خشیت را طلب میکند. و از شرّ #شیطان، جنیان و مَکْر دیگران به خدا #پناه می برد.
🔈 خادم صفحه قرآنی #رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
صوت جلسه پنجم.mp3
16.44M
#زبور_اهل_بیت
🔰شرح دعای اول #صحیفه_سجادیه
💢از دعاهای مأثور از امام سجاد(ع) که بیشتر به ستایش خدا پرداخته است. امام سجاد(ع) در این دعا آثار حمد الهی بر زندگی دنیوی و اخروی انسانها، ملاکهای سعادت و هلاکت انسان، روشهای خداشناسی، آسانی تکالیف در دین اسلام و راههای ستایش خدا را بیان کرده و برخی از صفات خدا را توضیح داده است.
🔈جلسه پنجم
🔈سخنران:استاد حجت الاسلام والمسلمین #مجاهدی
#مدرسه_تعالی
♤♤♤
🔅تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
📌#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص ۳۰ قرآن کریم (آیات ۱۹۱ تا ۱۹۶ )
۱حقّ وطن، از حقوق انسانی مورد پذيرش اديان است. «أَخْرَجُوكُمْ» آیه ۱۹۰
۲. فتنهانگيز، مثل محارب است و بايد به اشد وجه مجازات شود. «وَ اقْتُلُوهُمْ ... أَخْرِجُوهُمْ ... وَ الْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ»
۳.اگر كفّار دست از فتنه و جنگ برداشته و ايمان آوردند، آنان را به كارهای قبل ملامت نكنيد. «فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ» آیه ۱۹۱
۴.هدف از جنگ در اسلام، برچيدن شرك و فتنه و استقرار دين و قانون خداست. «حَتَّی لا تَكُونَ فِتْنَةٌ»ایه ۱۹۲
۵.اسلام، دين تجاوز و تعدّی نيست، ولی تعدّی و تجاوز ديگران را نيز نمیپذيرد. «فَمَنِ اعْتَدی عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ» آیه ۱۹۴
۶.اگر در جنگ از مرز عدالت خارج نشويد، از امدادهای الهی نيز برخوردار خواهيد بود. و گمان نكنيد عدالت و تقوا پيروزی شما را به تأخير میاندازد.
«بِمِثْلِ مَا اعْتَدی ... وَ اتَّقُوا ... وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ» ایه ۱۹۴
۷.محبوب خدا شدن، سبب تشويق برای احسان است. «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ»ایه ۱۹۵
۸.در اعمال حج، قصد قربت و عبادت لازم است. به انگيزهی جهانگردی و سياحت نمیتوان حج بجا آورد. «أَتِمُّوا ... لِلَّـهِ»ایه ۱۹۶
۹.بيماری در مواردی سبب تخفيف در احكام است، نه تعطيل آن. لذا در حج، افراد معذور بايد با روزه يا صدقه يا قربانی، وظايف خود را جبران كنند. «فَمَنْ كانَ مِنْكُمْ مَرِيضاً أَوْ ... » ایه۱۹۶
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
در مکالمات روزمره زیاد این کلمات رو بکار میبریم:
🔹 "حتماً میام"
🔹 "حتماً انجام میدم"
🔹 "حتماً میگم"
🔹 "حتماً..."
☝️ در صورتی که قرآن میگه:
📖 وَ لاٰ تَقُولَنَّ لِشَیْءٍ إِنِّی فٰاعِلٌ ذٰلِکَ غَداً إِلاّٰ أَنْ یَشٰاءَ اَللّٰهُ وَ اُذْکُرْ رَبَّکَ إِذٰا نَسِیتَ (کهف/۲۳و۲۴)
👈 درباره هیچ چیز و هیچ کار، مگو که من آن را "حتماً" فردا انجام میدهم، مگر اینکه بگویی: "ان شاء الله" اگر خدا بخواهد. و اگر فراموش کردی، همین که یادت آمد، پروردگارت را یاد کن.
🔹 حتی امام صادق (ع) فرمود:
"در نوشتههای خود نیز «إِنْ شٰاءَ اللّٰهُ» را فراموش نکنید."
(مثل نامهها، پیامکها، اساماسها و ....)
🔹 روزی امام صادق (ع) دستور داد نامهای بنویسند، هنگامی که نامه را بدون «إن شاء اللّٰه» دید، فرمود:
"چگونه امید دارید که این کار به سامان برسد؟"
📚 تفسیر نور الثقلین.
🔹 پیامبر اسلام (ص)، در حالی که مرگ یک امر حتمی است، هنگام ورود به قبرستان میفرمود:
«وَ اَنا اِن شاءَ الله بِکُم لاحِقون»
"اگر خدا بخواهد ما هم به شما ملحق خواهیم شد."
📚 تفسیر کشف الاسرار.
✅ این نکته هم حواسمون باشه، که منظور از گفتن «إِنْ شٰاءَ اللّٰهُ» فقط لقلقه زبان نیست، بلکه خدا میخواد همه لحظات زندگی رو به یادش باشیم، و بدونیم که همه کارها فقط به خواست او👆 انجام میشه.
. . . ✨ 💚 الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَـ الْفَرَج🤲 💚
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امامان #آیات خدا هستند
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
امامان #آیات خدا هستند 🔅تفسير و قرآن
.
🔰 ائمه (ع)، آیت خدا هستند
💠 این #صحیفه_سجادیه که صحیفه ای نورانی است؛ در دعای نورانی #عرفه وجود مبارک #امام_سجاد (سلام الله علیه) وضع خودشان را روشن می کنند که ما را می خواهید معرفی کنید، ما اینگونه هستیم: به عنایت الهی در برابر یک آئینه ای قرار گرفتیم که غیر را نشان می دهیم. یک وقتی کسی یک آئینه ای است که گنبد مطهر سیّدالشهداء را نشان می دهد، یا حضرت امیر را نشان می دهد؛ او یک جای دیگری را نشان می دهد، خودش که ندارد! فرمود: حواستان جمع باشد، هر مقامی که برای ما ذکر کردند، ما (( آیه حق )) هستیم.
یک بیان نورانی #حضرت_امیر دارد که مرحوم کلینی نقل کرد: (ما لله آیه اکبر منّی)*. حالا اگر یک آئینه بزرگی شما داشته باشید رو به حرم مطهر امام رضا، این گنبد طلا و تشکیلات را نشان بدهد؛ نشان می دهد، امّا در آئینه که چیزی نیست! حضرت فرمود: حواستان جمع باشد، ما از آن جهت که مخلوقیم، برده ایم و چیزی نداریم. از آن جهت که آیه الهی هستیم، بله (لا فرق بینک و بینه).
این جمله در وسط های #دعای_عرفه صحیفه سجادیه هست، فرمود به اینکه: (سالتک مساله الحقیر الذلیل البائس الفقیر الخائف المستجیر و مع ذلک خیفه و تضرّعاً و تعوّذاً و تلوّذاً، لا مستطیلاً بتکبّر المتکبرین)، تا به اینجا می رسد؛ عرض می کند: خدایا! (و انا بعد اقلّ الاقلیّن و اذلّ الاذلین و مثل الذّره او دونها)*. خدایا! از من پَست تر در عالم، احدی نیست!! این دعای عرفه است! یعنی خودِ من به عنوان یک انسان، چیزی ندارم. حالا اگر در برابر یک آقتابی قرار گرفتم و آن آفتاب را دارم نشان می دهم ...، ( آیه الله ) است! اگر آیه الله است، (ما لله آیه اکبر منّی)، فرمود: داریم تو را نشان می دهیم! خودِ من (اقلّ الاقلّین و اذّل الاذلین و مثل الذّره او دونها). این می تواند جمع باشد، هیچ جایی برای غلوّ نیست!
-------------------------------------------------
📌 تفسیر القمی / جلد ۱ / صفحه ۳۰۹
📌 الصحیفه السجادیه / دعای ۴۷ _ (و کان دعائه (علیه السّلام) فی یوم عرفه)
📋 درس خارج فقه
📆 قم ؛ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#روز_عرفه
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
📌#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص 24 قرآن کریم (آیات ۱۹۷تا۲۰۲ )
۱.محيط و فضای با صفای حج و مكّه را نبايد با ارتكاب گناه و كدورت آلوده نمود. «فَلا رَفَثَ وَ لا فُسُوقَ وَ لا جِدالَ فِي الْحَجِّ» آیه ۱۹۷
۲.اعتقاد و يقين به آگاهی خداوند، رمز نشاط و اميد در انجام وظائف است. «ما تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللَّهُ» ایه ۱۹۷
۳.درآمد حلال، فضل الهی است. قرآن بجای واژه «كسب»، كلمهی «فضل» را بكار برده تا بگويد: درآمد حلال فضل الهی است. «فَضْلًا مِنْ رَبِّكُمْ» آیه ۱۹۸
۴.گرچه تلاش وطلب از شماست؛ «تَبْتَغُوا» امّا رزق، فضل خداوند است. «فَضْلًا مِنْ رَبِّكُمْ» آیه ۱۹۸
۵.توجّه به توفيق الهی از يك سو و خطاها و گناهان گذشتهی خود از طرف ديگر، عشق و علاقه انسان را به الطاف خداوند زياد میكند. «هَداكُمْ وَ إِنْ كُنْتُمْ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الضَّالِّينَ» ایه۱۹۸
۶.حركت دسته جمعی، ارزش دارد. «أَفِيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفاضَ النَّاسُ» آیه ۱۹۹
۷.ياد خدا، هم از نظر كمّيت بايد كثير باشد؛ «وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيراً» و هم از نظر كيفيّت، عاشقانه و خالصانه. «أَشَدَّ ذِكْراً» آیه ۲۰۰
۸.دنيا و آخرت با هم منافاتی ندارند، به شرط آنكه انسان به دنبال حسنه و نيكی باشد. «فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً» آیه ۲۰۱
۹.بدون كسب وتلاش، بهرهای نيست. «لَهُمْ نَصِيبٌ مِمَّا كَسَبُوا» ایه ۲۰۱
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌 #مشیت الهی یا #خواسته خویش!
امام صادق عليه السلام فرمود:
در نوشتههاى خود نيز «إِنْ شاءَ اللَّهُ»* را فراموش نكنيد. روزى دستور داد نامهاى بنويسند، هنگامى كه نامه را بدون «انشاءاللّه» ديد، فرمود: «كيف رجوتم أن يتم هذا؟» چگونه اميد داريد كه اين كار به سامان برسد؟ پيامبر اسلام هنگام ورود بهقبرستان مىفرمود: «و انا ان شاء الله بكم لاحقون» اگر خدا بخواهد ما هم به شما خواهيم پيوست، در حالى كه مرگ، حتمى است.
💥👈انسان در عين حال كه اراده دارد و آزاد است، ولى به طور مستقل نيست و همهى كارها به او سپرده نشده كه بدون خواست خدا هم بتواند كارى انجام دهد. يعنى انسان نه در جبر است و نه اختيار تمام امور به او داده شده است، بلكه آزادى انسان در سايهى مشيّت خداوند است. «إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللَّهُ»
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔰 ایثار ابراهیم
🎙 #امام_خمینی
.
حضرت ابراهیم که این #عید منتسب به او است
و بنیانگذار ایثار است
ما همین میگوییم که #ایثار کرد، #قربانی کرد
و واقعاً این طور بوده است، مهم هم هست.
لکن آیا در نظر ابراهیم هم ایثار بوده است؟
ابراهیم هم در نظرش این بوده است که حالا یک چیزی، تحفهای میبرد پیش خدا؟
اسماعیل هم- سلام الله علیه- در نظرش بوده که یک جانفشانی دارد میکند برای خدا؟
یا مساله این نیست.
این مسئلهای است که تا نفسانیت #انسان هست،
خودیت انسان هست، ایثار اسمش هست.
من ایثار میکنم در راه خدا فرزندم را،
من ایثار میکنم در راه #خدا جان خودم را.
این، برای ما مهم است و زیاد مهم است،
برای ابراهیم نیست مساله این، ایثار نیست.
ابراهیم خودی نمیبیند تا ایثاری کرده باشد، اسماعیل خودی نمیبیند تا ایثار کرده باشد.
ایثار این است که من هستم و تو هستی و عمل من و برای تو و ایثار.
این، در نظر بزرگان اهل معرفت و اولیای خدا شرک است،
در عین حالی که در نظر ما کمال بزرگی است، ایثار بزرگی است...
.
#عیدقربان #عید_قربان #حضرت_ابراهیم #حضرت_اسماعیل #اخلاق #قرآن
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#لطایفی_از_المیزان
◾️مساله" امر به اخلاص در پرستش" بزرگترين اوامر دينی، و اخلاص در عبادت از واجبترين واجبات شرعی است، هم چنان كه در مقابل، شرك ورزيدن به خدای عز و جل بزرگترين گناه است و به همين جهت فرمود:" خدا نمیآمرزد اين گناه را كه بدو شرك بورزند، و پائينتر از آن را از هر كه بخواهد میآمرزد".
◽️ ما اگر يك يك معاصی را تحليل و تجزيه كنيم خواهيم ديد كه برگشت تمامی گناهان به #شرك است، زيرا اگر انسان غير خدا يعنی شيطانهای جنی و انسی و يا هوای نفس و يا جهل را اطاعت نكند هرگز اقدام به هيچ معصيتی نمیكند، و هيچ امر و نهيی را از خدا نافرمانی نمیكند، پس هر گناهی اطاعت از غير خدا است، و اطاعت هم خود يك نوع عبادت است، هم چنان كه در آيات زير اطاعت شيطان را پرستش وی خوانده و فرمود:
أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَنِي آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ
و نيز فرمود:
أَ فَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ
◽️حتی كافری كه منكر صانع است نيز مشرك است، زيرا با اينكه فطرت سادهاش حكم میكند بر اينكه برای عالم صانعی است مع ذلك امر تدبير عالم را به دست ماده و يا طبيعت و يا دهر میداند.
📚تفسیر المیزان علامه طباطبایی
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔰 قربانی مومن
💠 هر عملی که انسان را به خدای او نزدیک بکند، #قربانی اوست. و اینکه در روز دهم عده ای در سرزمین منا یا غیر منا گوسفند قربانی می کنند، برای آن است که عامل تقرّب به (الله) است؛ و گرنه نماز قربانی است، روزه قربانی است، حج قربانی است، درسهای صحیح قربانی است، تعلیم و تعلّم صحیح قربانی است، خدمت به مردم قربانی است اگر صحیح باشد و برای رضای خدا باشد. هر عملی که انسان را به خدای خود نزدیک می کند، باعث #تقرب اوست را ( قربانی ) می گویند.
درباره (( نماز )) وارد شده است که: (الصّلاه قربان کلّ تقی)*، نماز قربانی هر انسان باتقواست. درباره زکات هم همین طور است که (( الزکاه )) هم (قربان کلّ تقی)*. انسان با اعمال واجب و مستحب، با این قربانی ها به خدا نزدیک می شود. وقتی به خدا نزدیک شد، محبوب خدا می شود. وقتی محبوب خدا شد، (حتّی احبّه فاذا احببته کنت سمعه الّذی یسمع به و بصره الّذی یبصر بها و لسانه الّذی ینطق به و یده الّتی یبطش بها)*. ذات اقدس اله نه در مقام ذات، یک؛ نه در مقام صفات ذات، دو؛ اینها منطقه ممنوعه است. در مقام فعل و در مقام فیض خاص می فرماید: من در مقام فعل نه در مقام ذات و نه مقام صفات ذات که عین ذات است؛ زبان گویای این شخص می شوم. این شخص که حرف می زند، به لسان الله سخن می گوید. من چشم او می شوم، او که می بیند به بصر الهی می بیند. من قلب او می شوم، من دست او می شوم، من پای او می شوم!
📌 الکافی / جلد ۳ / صفحه ۲۶۵
📌 برداشت از من لا یحضره الفقیه / جلد ۴ / صفحه ۴۱۶
📌الکافی / جلد ۲ / صفحه۳۵۲
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔆علامه #حسن_زاده_آملی
🔆يكى از اهم مراقبات اين است كه انسان واردات و صادرات دهانش را مواظب باشد . آن لقمه نانى را كه به #دهان مى گذارد اگر از روى حساب نباشد هرزه خوار مى شود و انسان هرزه خوار هرزه گو مى گردد , آن دهانى كه وارداتش #آلوده است صادراتش هم آلوده است .
و به قول شيخ بهائى در نان و حلوا :
#لقمه كامد از طريق #مشتبه
خون خور و خاك و بر آن دندان منه
كان ترا در راه دين #مفتون كند
#نور عرفان از دلت #بيرون كند
#عرفه
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Brochure.pdf
7.12M
#بروشور تالیفات و آثار نوشتاری حضرت استاد علامه آیت الله #جوادی_آملی حفظه الله تعالی تفسیری ✅فقهی و اصولی ✅اخلاقی و اجتماعی ✅فلسفی ✅عرفانی ✅معارف اسلامی
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_مدثر #مدثر #المدثر #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مدّثر
📝نگاشت: (5) تفسیر آیه 3 سوره مدثر
🔅🔅🔅
و ربک فکبر(3)تنها پروردگارت را بزرگ بشمار
🔰تفسیر :
🔹...به دنبال دعوت به قیام و انذار پنج دستور مهم به پیامبر اسلام (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) می دهد که سرمشقی است برای دیگران ، و نخستین دستور درباره توحید است می فرماید : ((تنها پروردگارت را بزرگ بشمار)) (و ربک فکبر) .
▫️(فا) در (فکبر) به عقیده بعضی (زائده) و برای تاکید است
▫️و به عقیده جمعی برای افاده معنی (شرط) است و معنی جمله چنین است: هر جریان و حادثه ای واقع شود بزرگداشت خدا را فراموش مکن (درباره آیات بعد نیز همین گفتگو است)
همان خدائی که مالک و مربی تو است ، و هر چه داری از او داری .
غیر او را در بوته فراموشی بیفکن ، و خط سرخ بر تمام معبودهای دروغین درکش ، و هرگونه آثار شرک و بت پرستی را محو کن .
🔸تکیه روی کلمه ((رب )) و مقدم داشتن آن بر ((کبر)) که دلیل بر انحصار است ، مساءله توحید را با ذکر دلیل در این عبارت کوتاه مطرح می کند ، چه جالب و پر محتوا است ، تعبیرات قرآن که در یک عبارت کوتاه اینهمه معنی بیان شده است .
🔸منظور از جمله ((فکبر)) تنها گفتن ((الله اکبر)) نیست ، هر چند گفتن ((الله اکبر)) یکی از مصداقهای آن است که در روایات نیز به آن اشاره شده ، بلکه منظور این است که خدای خود را بزرگ بشمار ، هم از نظر اعتقاد ، هم عمل ، و هم در سخن و او را متصف به اوصاف جمال و منزه از هر گونه نقص و عیب بدان ، بلکه او را از اینکه در توصیف بگنجد برتر بدان ، همانگونه که در روایات اهل بیت (علیهم السلام ) آمده است که معنی ((الله اکبر)) این است که خدا برتر از آن است که توصیف شود ، و در فکر انسان بگنجد ، بنابراین ((تکبیر)) مفهومی گسترده تر از ((تسبیح ))دارد که فقط تنزیه از هر گونه عیب و نقص را شامل می شود .
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسمان #قرآنی #سوال #قرآن #کتاب #علمی #علوم #بشری #دیدگاه #مفسرین
🔅🔅🔅
آيا «قرآن کریم»، یک كتاب علمی است؟ و آيا همه علوم بشرى در قرآن وجود دارد؟(قسمت اول)
☑️در این باره حداقل سه دیدگاه وجود دارد که به صورت کوتاه به آن اشاره می شود:
1️⃣ديدگاه اول:همه علوم بشرى در قرآن وجود دارد
می توان گفت: اوّل بار این دیدگاه، توسط یکی از دانشمندان اهل سنّت، به نام: «ابوحامد غزالی» (م. 505 ق.) در «احياء العلوم» و «جواهر القرآن» بیان شد. او معتقد بود و سعى كرد نشان دهد همه علوم را می توان از قرآن استخراج كرد. ابوحامد غزالی می نويسد:
«پس علوم، همه آنها در افعال و صفات خدا داخل است و خداوند در قرآن، افعال ذات و صفات خود را توضيح می دهد و اين علوم بی نهايت است و در قرآن به اصول و كليّات (مجامع) آنها اشاره شده است».
🔸پس از وی، ابوالفضل مرسی (655- 570 ق.)، صاحب كتاب «التفسير» اين ديدگاه را به صورت افراطى می پذيرد. وی می گويد: «همه ى علوم، اوّلين و آخرين در قرآن وجود دارد».
🔸آن گاه بدرالدين زركشى (م. 764 ق.) در «البرهان» اين نظريه را می پذيرد، و پس از او جلال الدين سيوطى (م. 911 ق.) در كتاب «الاتقان فى علوم القرآن» و «الاكليل فى استنباط التنزيل» با پذيرفتن ديدگاههاى غزالى و مرسى آن را تقويت می كند.
🔸ملّا محسن فيض كاشانى(م. 1091ق.)، از دانشمندان بزرگ قرن یازدهم و معاصر با علّامه مجلسی، در مقدمه کتاب «تفسير صافى» اين ديدگاه را به صورت خاصى در قسمتى از علوم می پذيرد.
آن چه گفته شد، مربوط به علمای گذشته از شیعه وسنّی بود. اين ديدگاه، یعنی وجود همه علوم در قرآن کریم، در عصر جديد هم با پيشرفت علوم تقويت شد و طرفدارانی پیدا کرد.
◾️كسانى مثل طنطاوى جوهرى (متولد 1862م.)، در تفسير مشهور خود تحت عنوان: «الجواهر فى تفسير القرآن» سعى كرد تا بسيارى از علوم جديد را به قرآن نسبت دهد.
▪️جديدترين تمايل نسبت به اين نظريه از طرف شخصى بنام رضا نيازمند در سال (1375 ش) اظهار شد كه در مقالهاى نوشت: «كسى كه قرآن را قبول داشته باشد، بايد قبول كند كه مطالب آن شامل كليه علوم هم هست و در آن هر چيز بر اساس دانش تفصيل داده شده است».
📋نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد مهدی کریمی نیا
🖇برای دیدن دلایل دیدگاه نخست و دیگر دیدگاههای مفسران با ما همراه باشید
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔰چرایی ضرورت رجوع #مردم به #امام
🔺عترت طاهره کسانی هستند که بر گویا ساختن قرآن و شنیدن نجوای آن و آگاهی بر باطن پنهان آن توانمندند و مفسران و مترجمان حقیقی قرآنند و بر مردم واجب است که چون قرآن، به ایشان نیز رجوع کنند. چون این دو (معصوم و قرآن) هرگز از یکدیگر جدا نمی گردند.
🔻از این رو حضرت علی(علیهالسلام) می فرماید: کجا می روید و چگونه بازگردانده می شوید در حالی که عَلَمها استوار و نشانه ها آشکار و چراغهای روشن برپاست؟ چنین سرگردان به کجا می روید؟ چرا سرگشته و متحیرید، در حالی که عترت پیامبرتان در میان شما هستند و آنان زمام های حقّ و پرچم های دین و زبانهای صدق هستند؟ پس آنان را در بهترین جایگاه قرآن جا دهید و چون تشنگان سوزان بر این چشمه ها هجوم آورید؛ فأین تذهبون و أنّی تُؤفکون و الأعلام قائمة و الآیات واضحة و المنار منصوبة؟ فأین یتاه بکم؟ و کیف تعمهون و بینکم عترة نبیّکم و هم أزمّة الحقّ و أعلام الدّین و ألسنة الصّدق؟ فأنزلوهم بأحسن منازل القرآن و ردّوهم ورود الهیم العطاش.
🔺راز انحصار عترت طاهره(علیهمالسلام) در مترجم و گویاگر بودن قرآن، آن است که میان درجات قرآن امتیازاتی هست ولی منزلت عترت طاهره(علیهمالسلام) بهترین جایگاه قرآن است. زیرا درجات قرآن عبارت است از بالاترین مرتبه یعنی پیشگاه خداوند حکیم علیم تا پایین ترین مرتبه یعنی عالم لفظ. عبارت عربی آن نیکو است، ولی به ناچار میان مراتب آن تفاوتهایی است؛ به گونه ای که بالاترین مرتبه نیکوترین آن است. زیرا به خداوند علیم حکیم نزدیکتر است.
🔻عترت طاهره(علیهمالسلام) رازهای نهانی قرآن را می دانند و بر گویا ساختن اخراج غیب آن به شهادت توانمندند. زیرا جایگاه ایشان همان برترین جایگاه قرآن است.
📚منبع: کتاب قرآن حکیم از منظر امام رضا(ع)،اثر علامه #جوادی_آملی
#غدیر #امامت #ولایت #مردم
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
باورما.۵۲بهار۱۴۰۱.m4a
16.41M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی
🔅🔅🔅
📌و اما باور ما-(قسمت 52)
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
📌 #نکته_های_زیبا و ماندگار از ص ۳۲ قرآن کریم (آیات ۲۰۳ تا ۲۱۰ )
۱.زمان در دعا اثر دارد. «فِي أَيَّامٍ مَعْدُوداتٍ» آیه ۲۰۳ بقره
۲.ايمان به معاد، قویترين عامل تقواست. «وَ اتَّقُوا اللَّهَ ... أَنَّكُمْ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ» آیه ۲۰۳
۳.سخنان شيوا و سحرآميزِ منافقان، شما را فريب ندهد. «يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ» آیه ۲۰۴
۴.سوگند دروغ يكی از راههای نفوذ منافقان است. «يُشْهِدُ اللَّهَ عَلی ما فِي قَلْبِهِ» دشمنان از مقدّسات عليه مقدّسات و از مذهب عليه مذهب استفاده میكنند و با سوگند به نام خدا، به رسول خدا خيانت میكنند. آیه ۲۰۴ بقره
۵.سوژههای سخن منافقان، مربوط به مسائل دنيوی است تا ديگران را تحت تاثير قرار دهند. «يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا» آیه ۲۰۴
۶.نااهل اگر به قدرت رسد، همه چيز را به فساد میكشاند. «إِذا تَوَلَّی سَعی» آیه ۲۰۵
۷.گناه، مايهی عجب، غرور و تكبّر است. «أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ» آیه ۲۰۶
۸.پيش مرگِ اوليای خدا شدن، يك ارزش است. «مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي» آیه ۲۰۷
۹.بزرگترين سود آن است كه انسان بهترين متاع را كه جان اوست به خالق خودبفروشد، آن هم نه برای بهشت و يا نجات از دوزخ، بلكه فقط برای كسب رضای او. «ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّـهِ» آیه ۲۰۷
۱۰.سليقهها را كنار گذاشته، تنها تسليم قانون خدا باشيم. «ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً» آیه ۲۰۸
۱۱.شيطان، دشمن صلح و وحدت است وهمهی نداهای تفرقهانگيز، بلندگوهای شيطانی هستند. «ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ» آیه ۲۰۸
۱۲.انتظار رؤيت خدا و فرشتگان، بهانهای برای فرار از پذيرش حقّ است.
«يَنْظُرُونَ ... يَأْتِيَهُمُ اللَّهُ ... وَ الْمَلائِكَةُ» آیه ۲۱۰
۱۳.سرچشمه و بازگشت همه چيز به سوی خداست. چرا در انتظار ديدن خود او هستيد، مگر آثار او را نمیبينيد. «هَلْ يَنْظُرُونَ ... وَ إِلَی اللَّـهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ» آیه ۲۱۰
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_مدثر #مدثر #المدثر #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مدّثر
📝نگاشت: (6) تفسیر آیه 4 سوره مدثر
🔅🔅🔅
و ثیابک فطهر(4)و لباست را پاک کن
🔰تفسیر :
🔹... به دنبال مساءله توحید دومین دستور را درباره پاکیزگی از آلودگیها داده ، می افزاید ((و لباست را پاک کن )) (و ثیابک فطهر) .
▫️تعبیر به ((لباس )) ممکن است کنایه از عمل انسان باشد چرا که اعمال هر کس به منزله لباس او است ، و ظاهر او بیانگر باطن او است .
▫️بعضی نیز گفته اند منظور از لباس در اینجا قلب و روح و جان است ، یعنی قلبت را از هر گونه آلودگی پاک کن ، جائی که باید لباس تطهیر شود صاحب لباس اولویت دارد .
▫️بعضی نیز آن را به همان لباس ظاهر تفسیر کرده اند چرا که پاکیزگی لباس ظاهر از مهمترین نشانه های شخصیت ، و تربیت و فرهنگ انسان است ، مخصوصا در عصر جاهلیت کمتر از آلودگیها اجتناب می نمودند و لباسهائی بسیار آلوده داشتند ، مخصوصا معمول بود (همانگونه که در میان گرفتاران جاهلیت عصر اخیر نیز معمول است ) دامان لباس را بسیار بلند می کردند ، به گونه ای که روی زمین می کشید ، و آلوده می شد ، و اینکه در بعضی از روایات از امام صادق (علیه السلام ) نقل شده که فرمود : معنی آیه این است ((ثیابک فقصر)) (لباست را کوتاه کن )*مجمع البیان جلد 10 صفحه 385*نیز ناظر به همین معنی است .
▫️بعضی نیز آن را به همسران تفسیر کرده اند ، چرا که قرآن می گوید : شما لباس همسران خود هستید ، و آنها را نیز لباس شما (چرا که حفظ آبروی یکدیگر می کنید ، و زینت یکدیگرید هن لباس لکم و انتم لباس لهن (بقره آیه 187) .جمع میان این معانی نیز ممکن است .
🔸در حقیقت آیه اشاره به این نکته نیز دارد که رهبران الهی هنگامی می توانند نفوذ کلمه داشته باشند که دامانشان از هر گونه آلودگی پاک باشد و تقوی و پرهیزکاریشان از هر نظر مسلم گردد ، و لذا به دنبال فرمان قیام و انذار ، فرمان پاکدامنی می دهد .
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
نحل 9.mp3
12.82M
#استاد_رنجبر #رنجبر #تفسیر_عمومی #تفسیر_روان #سوره_نحل #نحل
💢جلسه نهم تفسیر سوره نحل 👈🏼(هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)👉🏼
🌱🌱🌱
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسیر سوره مسد.استاد دکتر محمد علی انصاری.mp3
6.14M
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_مسد #ابولهب #لهب #تبت
🌴🌴🌴
⏪ تفسیر سوره مسد(لهب) استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود)
🔸بیانی سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی ، تربیتی و اخلاقی
📼یک جلسه
🗓توضیحی کوتاه درباره سوره
✅ علت نامگذاری:
«سوره مسد» نامگذاری این سوره به نام مسد «ریسمان» به خاطر وقوع این لفظ در آخرین آیه این سوره می باشد.
🔹 «سوره تبت»علّت نامگذارى این سوره به این نام ظاهرا وقوع لفظ «تبت» در اول آن است و يا آنكه اين سوره حكايت از تباب و خسران دارد.[تفسير احسنالحديث، ج 12، ص 392]
🔹 «سوره ابولهب» به خاطر وجود این اسم در آیه اول این سوره می باشد و همچنین شأن نزول این سوره نیز در مورد ابولهب است.
🔹 «سوره لهب» به خاطر وقوع این لفظ در آیه سوم این سوره می باشد که خداوند سرانجام ابولهب را آتشی شعله ور بیان کرده است.
🔹 «سوره تبت یدا أبی لهب» نامگذاری سوره با عبارت آغازین آن می باشد که در لسان برخی صحابه نیز از این نام استفاده شده است.[أسماء سور القرآن و فضائلها، ص 583-581]
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom