eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
791 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌برداشت از آیات ۲۴ – ۱۷ ۱ – رهرو خدااگر بخواهد به حقیقت برسد، باید خودش را از هرگونه پرستش غیر خدا دور نگه دارد. ۲ – بشارت بهشت وقتی به حق داده می شود که، درِ خانه خدا انابه و توبه کند. ۳ – اگر بخواهد از جانب خدا هدایت شود و صاحب و مغز و معرفت گردد. باید سخنان را بشنود و آن را انتخاب کند. ۴ – اگر بخواهد اش را انجام بدهد، باید به آنهایی که امر به معروف و نهی از منکر را می پذیرند، امر به معروف و نهی از منکر کند و آنهایی که نمی پذیرند، خودش را به زحمت برای آنها نیندازد. ۵ – اگر بخواهد در غرفه های بهشتی که از دامن آنها نهرها جاری است برسد، باید تا می تواند داشته باشد. ۶ – اگر بخواهد باورهایش صحیح باشد، باید معتقد به این که خدا وعده نمی کند، باشد. ۷ – اگر بخواهد از صاحبان مغز و عقل محسوب شود، باید به های خدا در آسمانها و زمین تفکر کند و چگونگی بیرون آمدن را از زمین بفهمد. ۸ – اگر بخواهد از طرف پروردگارش نوری به قلبش بتابد، باید در مقابل دستورات اسلام داشته باشد. ۹ – اگر بخواهد گمراه نشود باید از قلب با یاد خدا دوری کند. ۱۰ – اگر بخواهد در مقابل الهی بدنش بلرزد، باید کتاب خدا را با بخواند. ۱۱ – اگر بخواهد خدا او را کند، باید از هدایت غیر خدا دوری کند تا نشود. ۱۲ – اگر بخواهد از عذابهای سخت روز دور شود، به مسائل بالا عمل کند تا به او گفته نشود که عذابهای سخت را بچشید به خاطر آن چه که انجام داده اید. 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
و چه زیبا فرمود آن عارف راه حق جناب خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی: نصیحت گوش کن جانا که از جان دوست تر دارند جوانان سعادتمند پند پیر دانا را و عزیز من! از آنجا که جوانان نیک فرجام و عاقبت به خیر به اندرز پیران دانا گوش فرا می دهند، این اندرز را بگوش گیر. 🔅در صفحه مجال عیش سخنی از جنس زندگی خردورزانه با ما همراه شوید 👇👇👇 @majaleezendegi
در ماه 🔹دعا در این ماه شعبان سهم تعیین‌ کننده‌ ای دارد! دعا جزء قضا و قدَر است در قبال قضا و قدر نیست. آنچه که در روایات ما آمده که دعا در متن قضا و قدَر قرار دارد بیگانه نیست، جلوی قضا و قدَر را نمی ‌گیرد، خودش جزء قضا و قدر هست، اگر جلوی قضا را می ‌گیرد این یک قضای نسبی است نه قضای مطلق. بخشی از قضاها در خارج دعا است، بخشی از قضاها در حوزه دعا انجام می ‌گیرد، همین حرف‌ ها را بزرگان حکمت ما مثل مرحوم بوعلی و امثال ایشان آورده‌اند که دعا در قبال قانون علیت نیست، بلکه خودش در ردیف علل قرار می‌ گیرد. 🔹 دعا خودش است اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ اهل دعا نباشد مذموم است یک نحوه استکباری است، یک نحوه خودخواهی است که ﴿إِنَّ الَّذینَ یسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتی‏ سَیدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرین﴾ گفتند کسی که دست او به دعا برنمی‌آید، لب او به دعا نمی‌جنبد، قلب او به دعا نمی ‌تپد، او خوی استکباری دارد. در بارگاه ذات أقدس الهی با دست لرزان و قلب تپنده عرض کنیم «یا رب العالمین إدفع عنّا کل بلاء»! 📚 پیام فرارسیدن نیمه شعبان 1441 @rahighemakhtoom
➰عارفی به شاگردانش گفت: بر سر دنیا کلاه بگذارید پرسیدند: چگونه..؟ گفت: نان دنیا را بخورید ولی برای آخرت کار کنید🌱 💟 @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره معارج 📝نگاشت: (21) تفسیر آیات 36 تا 39 🌱🌱🌱 ✅ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﻣﻌﺎﺩ ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ، ﺍﻣﺎ ﺑﺮﺧﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺻﻞ ﻣﻌﺎﺩ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﻳﺎ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﺣﺘﻤﺎﻟﻲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﺤﺚ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻣﻲ ﭘﻨﺪﺍﺷﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺛﺮﻭﺕ ﻭ ﺭﻓﺎﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻧﻴﺎ ﺩﻟﻴﻞ ﻣﻘﺎم ﺑﻠﻨﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﺩﺭ ﺭﺳﺘﺎﺧﻴﺰ ﻧﻴﺰ ﺍﻫﻞ ﺑﻬﺸﺖ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﻮﺩ.ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻱ ﺍﻳﻦ ﻫﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﻭ ﻧﻮﻋﻲ ﻣﻬﻠﺖ ﺩﺍﺩﻥ ﺑﻪ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺑﻬﺸﺖ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻣﻲ ﺩﻫﻨﺪ، ﻧﻪ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺛﺮﻭﺕ ﻭ ﻣﻘﺎم ﺩﻧﻴﻮﻱ. ✅اﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻃﻤﻊ ﻛﺎﺭ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﻧﻄﻔﻪ ﺍﻱ ﺑﻲ ﺍﺭﺯﺵ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ، ﭘﺲ ﺍﻳﻦ ﻫﻤﻪ ﻏﺮﻭﺭ ﻭ ﺳﺮﻛﺸﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﭼﻴﺴﺖ؟! ﺍﺭﺯﺵ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ، ﭘﺲ ﻃﻤﻊ ﻭﺭﻭﺩ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ادامه دارد.... 📚تفسیر استاد اصفهانی 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
جلد دوم 📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(273) آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون ای مردم! پروردگار خود را پرستش کنید؛ آن کس که شما، و کسانی را که پیش از شما بودند آفرید، تا پرهیزکار شوید. 🌷🌷🌷 🔰بحث روايى (ارکان عبادت) 🔘5-تفكر در آفرينش انسان - عن العسكرى (عليه السلام): فى قوله تعالى (يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم) خَلَقَكُمْ مِنْ نُطْفَةٍ مِنْ مَاءٍ مَهِينٍ،فَجَعَلَهُ فِي قَرَارٍ مَكِينٍ، إِلَى قَدَرِ مَعْلُومٍ،فَقَدَّرَهُ فَنِعْمَ الْقَادِرُ رَبُّ الْعَالَمِينَ. (التفسير المنسوب إلى الإمام العسكريّ(عليه السّلام):68/139 و 69 و 71.) 👈🏼اشاره: گرچه تفكر عادى شامل هر گونه معرفت دينى مى شود، ليكن درباره برخى از آنها به حسب تناسب حكم و موضوع، حديث خاصى رسيده است. آنچه درباره اين آيه وارد شده ناظر به تفكر درباره آفرينش انسان در خصوص بخش بدن است، نه روح، يعنى، معادل بخشى از آيه 12 سوره مومنون و آيه 5 سوره حج است كه با صرف نظر از ذيل آيه: (ثم انشاناه خلقا اخر...) ناظر به تكامل بدن انسان در ظل ربوبيت الهى و تدبير خدايى است. ادامه دارد... 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
💢دعای علمی پس از نماز 🔸ما یعنی بنده، اصرارمان این است که این دعای «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی»،[الکافی(ط ـ اسلامی)، ج1، ص337.] در غالب نماز‌ها و تعقیبات خوانده بشود، برای اینکه دعای علمی است. 🔸ما باید بدانیم عالم شدن، فاضل شدن معصیت کبیره نیست! از دانشمند شدن این قدر فرار نکنیم! این دعاهایی که خدایا پدر مرا بیامرز، مادر مرا بیامرز، به من روزی بده، این دعاهای عادی است؛ 🔸اما این دعایی که زراره می‌گوید من عصر غیبت را درک کردم چه بخوانم؟ حضرت فرمود اگر بخواهی در عصر غیبت نجات پیدا کنی این دعا را بخوان: «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ»، برهان فلسفی در آن است. «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَکَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِیَّکَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ»، این دعا بحث فلسفی عمیق علمی دارد فرق می‌گذارد بین سقیفه و غدیر. 🔸سقیفه می‌گوید هر کس مردم او را انتخاب کردند او می‌شود امام. این دعایی که به زراره آموخت فرمود هر کسی خدا گفت او می‌شود امام، برای اینکه امام خلیفه رسول است، رسول خلیفه الله است، خلیفة الله است نه وکیل مردم، تا مردم رأی بدهند. اگر پیغمبر خلیفة الله هست، آدم مستخلف عنه را نشناسد خلیفه را هم نمی‌شناسد. اگر امام خلیفة الرسول است نه وکیل الرعایا، نه منتخب سقیفه، کسی رسالت را و رسول را نشناسد امام را نمی‌شناسد. این برهان یعنی برهان! 📋فرازی از سوره تحریم جلسه نهم 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
Al-Tahrim09.mp3
5.45M
💢 تفسیرصوتی تفسیر سوره تحریم جلسه نهم 🌷🌷🌷 ☑️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
2_144138278218900505.mp3
3.71M
📖آیاتی از سوره مبارکه انعام 🎤قاری استاد شیخ التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
jalase58-2-1.mp3
19.61M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره( صوت ١۲۳) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
📌خودشناسی و خود ارزیابی 🔰سرآمد خردورزی 🌷دینداری،دوستی با آفریده های خداوند،نیکی با مردمان🌷 🔹‏رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم‏)‏ "رَأْسُ الْعَقْلِ بَعْدَ الدِّينِ التَّوَدُّدُ إِلَي النَّاسِ وَ اصْطِنَاعُ الْخَيْرِ إِلَي كُلِّ بَرٍّ وَ فَاجِرٍ." "اساس و ریشه خرد بعد از دین، دوستی با مردم و نیکی کردن به هر انسان خوب یا بدی است." 📘بحار الانوار، ج ۷۱، ص: ۴۰۱ 🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی 👇👇👇 @majaleezendegi
: 🔅یعنی جهاد فرهنگی ،تبیین و روشنگری آموزه های وحی و سیره پیشوایان معصوم در تمامی عرصه های معرفتی،ایمانی،و سبک زندگی فردی ،اجتماعی،اقتصادی،سیاسی،فرهنگی با مطالعه و اندیشه و انتشار آموزه های قرآنی همه گان سهیم شویم. ✳️صفحه قرآنی حدیثی با روشی اصولی و استدلالی به تبیین معارف دینی اهتمام می ورزد.در این جهاد مقدس ما را کمک کنید. 🕚تا به خود آیی فرصت ها از دست رفته است زمان منتظر نمی ماند🕦 @rahighemakhtoom
: 🔅یعنی جهاد فرهنگی ،تبیین و روشنگری آموزه های وحی و سیره پیشوایان معصوم در تمامی عرصه های معرفتی،ایمانی،و سبک زندگی فردی ،اجتماعی،اقتصادی،سیاسی،فرهنگی با مطالعه و اندیشه و انتشار آموزه های قرآنی همه گان سهیم شویم. ✳️صفحه قرآنی حدیثی با روشی اصولی و استدلالی به تبیین معارف دینی اهتمام می ورزد.در این جهاد مقدس ما را کمک کنید. 🕚تا به خود آیی فرصت ها از دست رفته است زمان منتظر نمی ماند🕦 @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
📌موقعیت های غیر ساکن 🔰خود شناسی و پس آنگاه خود ارزیابی 🔹حکیمان گفته اند:دوستى نيمى از خردمندى ست . شیخ بهایی در تکمیل آن گويد: اگر دوستى نيمى از خردمندى ست ، پس ، كينه توزى ديوانگى كامل است. 📃پ ن: 🔹کینه توز معمولا ذهنیتی پیش ساخته و دور از خرد از آدم ها دارد و شدیدا ترسو و بزدله ،از فکر کردن و مطالعه در باره آدم هایی که ازشون کینه داره سخت در هراسه! ترس از مخالفت با ذهنیت خود ساخته ی خودش. 🔹کینه توز پیرو تعصب کور و منطقش اینه، هرچی من و دیگرانی! در باره "او" ،"آنان"، میگن درسته و لا غیر! 🔹کینه توز انتقام را تنها راه حل برای برون رفت از بحران خود ساخته ذهنی خودش می دونه و دلیلش هم تنها اینه که من از "او"بدم"میاد.!! 🔹اما چرا؟ در نهایت هیچ دلیل عاقلانه ای ارائه نمی کند. ...و این رشته سر دراز دارد و مجال نیست. 🍃🍃🍃 🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی(در صفحه زندگی خردورزانه با ما همراه باشید) 👇👇👇 @majaleezendegi
🔅🔅🔅 📌آرایه های ادبی در قرآن -کنایه ها- (16) خداوند در آیه ی کریمه ۲۹ سوره ی مبارکه عنکبوت می فرماید: أَئِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ وَ تَقْطَعُونَ السَّبِيلَ وَتَأْتُونَ فِي نَادِيكُمُ الْمُنْكَرَ ۖ فَمَا كَانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَنْ قَالُوا ائْتِنَا بِعَذَابِ اللَّهِ إِنْ كُنْتَ مِنَ الصَّادِقِينَ* آيا شما با مردها درمى‌آميزيد و راه [توالد و تناسل‌] را قطع مى‌كنيد و در محافل [اُنس‌] خود پليدكارى مى‌كنيد؟» و[لى‌] پاسخ قومش جز اين نبود كه گفتند: «اگر راست مى گويى عذاب خدا را براى ما بياور.» 🔹کاربرد ادبی واژه قطع السبیل: در زبان و ادب فارسی هم راه بستن کنایه از مانع شدن و سد کردن آمده است. 🔹 در دیوان حافظ می خوانیم: فریاد که از شش جهتم راه ببستند آن خال و خط و زلف و رخ و عارض و قامت اگر نه دایره عشق راه بربستی چون نقطه حافظ سرگشته در میان بودی 📋توضیح آیه: قوم لوط به دلیل غوطه ور شدن در مفاسد اخلاقی از جمله فحشاء و روابط نامشروع جنسی، وقاحت و گستاخی را به حدی رسانده بودند که به تدریج به عمل شنیع لواط و همجنس بازی روی آورده و به مرور چنان با این عمل زشت خو گرفته بودند که علنی و آشکارا در اجتماعات خود و جلوی چشم دیگران به این کار مبادرت می کردند. در این آیه حضرت لوط با لحن تند و عتاب آمیزی قومش را خطاب قرار داده و با سه نوع تعبیر کنایی که یکی از آن تعبیرات، کلمه تقطعون السبیل می باشد به آنها هشدار می دهد که شیوه صحیح ارضای غریزه جنسی را که همان مقاربت و نزدیکی با زنان است مورد بی توجهی قرار ندهند. 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 4️⃣4️⃣قسمت چهل و چهارم 🔰از اسرار عبادات و فوائد مهمّ كه همه مقدّمه حضور قلب است🔰 🔸آن است كه همه مملكت باطن و ظاهر مسخّر در تحت اراده اللّه و متحرّك بتحريك اللّه شود. 🔸قواى ملكوتي و ملكي نفس از جنود اللّه شوند. 🔸همگى نسبت به حق تعالى سمت ملائكة اللّه را پيدا كنند. 🔷 اين خود يكى از مراتب نازل فناى قوا و ارادات است در اراده حق. 🔹 كم كم نتايج بزرگ بر اين مترتّب شود و انسان طبيعى، الهى گردد. 🔹نفس، ارتياض به عبادت اللّه پيدا می كند. 🔹 جنود ابليس يكسره شكست خورده منقرض می شوند. 🔹قلب و قواى آن تسليم حق می‌شوند. 🔹اسلام به بعض مراتب باطن در قلب بروز می ‌كند. ❇️نتيجه اين تسليم اراده به حق در دار آخرت آن می شود: 🔅كه حق تعالى اراده او را در عوالم غيب نافذ می‌فرمايد. و او را مثل اعلاى خود قرار می‌دهد. ✨ چنانچه خود ذات مقدّس، هر چه را بخواهد ايجاد كند به مجرّد اراده، موجود می‌شود، ☄️اراده اين بنده را هم آن طور قرار می‌دهد. 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
jalase58-3.mp3
26.95M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره( صوت ١۲۴) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌نعمتی بزرگ برای زندگی مومنانه ‏امام صادق علیه السلام‏ الْمُؤْمِنُ بَيْنَ مَخَافَتَيْنِ ذَنْبٍ قَدْ مَضَي لَا يَدْرِي مَا صَنَعَ اللَّهُ فِيهِ وَ عُمُرٍ قَدْ بَقِيَ لَا يَدْرِي مَا يَكْتَسِبُ فِيهِ مِنَ الْمَهَالِكِ فَهُوَ لَا يُصْبِحُ إِلَّا خَائِفاً وَ لَا يُصْلِحُهُ إِلَّا الْخَوْفُ. مؤمن میان دو ترس قرار دارد: ترس از گناهی که انجام داده و نمی‌داند خدا در باره او چه می‌کند، و ترس از اینکه عمری باقی مانده و نمی‌داند چه گناهانی که مایه هلاک او است مرتکب خواهد ‌شد، پس هر صبح (و هر دم) ترسان است، و اصلاح نمی‌کند او را مگر همین ترس. 📘الکافی، ج ۲، ص: ۷۱ 🍃🍃🍃 @rahighemakhtoom